Stadler má obří zakázku v Berlíně. Dodá až 1500 vozů pro metro v německém hlavním městě
Nové vozy pro metro v Berlíně. Foto: Stadler
Švýcarský výrobce železniční techniky získal pro svůj německý závod v Berlíně – Pankowě další velkou zakázku na vozy metra. Pro
Jsem jediný komu ty vozy zepředu přijdou škaredý?
Mě se to líbí 🙂
Je zaujímavé, ako sú niektoré systémy metra nezaťažené otázkou aerodynamiky, zatiaľ čo inde sa na tvar čela dbá. Je mi jasné, že ten rozdiel nebude drastický, ale aj tak ma to vždy prekvapí.
A kolik dělá vliv tvaru čela na celkovém odporu vzduchu? V těsném metru (Londýn, Berlín, ale i ostatní „dvoutrubné“ – nepočítám tedy třeba úsek Holešovice – Kobylisy) bych si tipnul, že zásadní je tření mezi stěnou vozu a stěnou tunelu, případně pístový efekt, tedy odpor proudícího vzduchu v tunelu. Takový eskalátorový tunel na Vltavské bývá při současném dojezdu souprav z obou stran docela fičák. 🙂
– malé rychlosti
– v tunelu je účinek aerodynamického čela rapidně snížený
– nouzové východy na čele, které mohou být prioritnější před aerodynamikou.
Z čelního vozu se dá utíkat dopředu?
To je celkem standard (ne tak v Praze). Tam kde nejsou odstupové rampy to kolikrát ani jinak nejde.
Spára na vizualizaci naznačuje, že tady jsou (budou).
A ta staricka S Bahn bude porad takova?
Mi barevně připadá jako jisté letité soupravy z Glasgow.
http://www.scot-rail.co.uk/photo/scaled/1167.jpg
http://www.urbanrail.net/eu/uk/gla/img/high-street-01.JPG
Škoda Plzeň se do soutěže nepřihlásila? Zaznamenala v Německu již řadu úspěchů.
Z pohledu velikosti tamního náročného trhu je těch úspěchů zatím jen pár. Často se Škoda nepřihlásí, protože nemá vyvinutý požadovaný produkt. V Německu není obvyklé, že by tamní zákazník zaplatil vývoj produktu a ještě čekal než ho pro něj vyvinou. Obvykle se tam uplatňují modulární výrobky, které lze snadno modifikovat a do 1,5 roku až maximálně 2 dodat.
Ale Skoda metro vozy ma, vzdyt je bude dodavat do Varsavy.
A jak moc je Metro ve Varšavě podobné tomu, co je U-bahn v Berlíně?
Jezdí v tunelu? 🙂
Co se vozů týče, tak na velkém profilu celkem dost. Rus totiž z Berlína opisoval, když projektoval soupravy. Typ V (azbukou B) je prakticky německý (tam je značí C). Ostatně rus z východního Berlína velkoprofilové vozy po válce odvezl. A ve Varšavě stále jezdí černé huby 8171, nástupci E. Nevím, jak vypadá zabzař a dohledávání přineslo prd.
Hmm, v Adamově prý tankama vytrhávali soustruhy a odváželi je jako kořist… Možné to je.
Strojový překlad z ruské wikipedie uvádí zhruba toto:
Taking trophies was a natural thing. Considering the fact that in the near future it was not possible to establish rolled-out production at MMZ, the government decided to remove some of the metro cars from Berlin that most met the operational requirements for the Moscow metro in terms of their technical characteristics.
No jestli tam počítáte i NIM Express, tak ten zatím moc úspěšný není.
Tramvaje Škoda do Německa vychází z finského know-how Transtech, proto jsou poměrně úspěšné, protože Transtech se osvědčil. Na novostavbu metra Škoda momentálně nemá nic co by Němce mohlo zajímat.
Stadler je etalon spolehlivosti a má výrobní závod v Berlíně, čemuž se těžko konkuruje.
Taky jsem si říkal, že ta zakázka je krom jiného „Berlín sobě“. 🙂
Škoda především momentálně nemá kapacity na takhle velkou zakázku, tam budou rádi, že zvládnou co si nasmlouvali.
Mohli byste prosím do článku dopsat, zda se jedná o vozy pro úzkoprofilové, nebo širokoprofilové metro (nebo obojí)?
Oboje.
Obojí.
kdy a kolik uzkych a sirokych …
ty stavajici u1 u2 a u5 jsou ? U5 je urcite siroke ..
Právě I na tom úvodním obrázku jsou vidět obě šířky, jen to není na první pohled patrné. Je třeba prohlédnout důkladněji…
Mě to na obrázku zaujalo hned, že ten levý U2 je viditelně užší než pravý U5. Není mi úplně jasný účel té užší části čelní stěny se samostatným stěračem, to jsou dveře? Jaké šířky vlastně v Berlíně mají?
Jojo, jsou tam únikové dveře – na fotkách opravdických vozidel je tam vidět nějaká klička https://de.wikipedia.org/wiki/BVG-Baureihe_IK#/media/Datei:Berlin_U-Bahn_IK_at_Olympia-Stadion_(3).jpg
Šířky – u tohoto nového „malého“ metra se uvádí šířka 2400 mm, původně bylo pro malý profil 2300 a pro velký 2650 mm https://de.wikipedia.org/wiki/U-Bahn_Berlin#Lichtraumprofile
Jo, dík. Vidím odkazy i s kličkama. Tak už je to jasný.
Ano, jsou tam dveře. Na opravdických fotkách je vidět i nějaká klička. Šířky jsou původně 2300 a 2650 mm, nové „Kleinprofil“ soupravy jsou 2400 mm. Dá se ti najít na německé wikipedii, dával jsem sem link, ale asi je to proti pravidlům.