Stadler je blízko dodávce tramvají do Krakova, přihlásil se jako jediný
Tramvaj Stadler Tango Kraków Lajkonik. Foto: Stadler
Výrobce železniční techniky Stadler je blízko dalšímu kontraktu na nové tramvaje. V soutěži pro krakovský dopravní podnik MPK na dodávku
Proč se nepřihlásila Škoda?
Tramvaje s dojezdem mimo trolejové vedení … pokud se má jednat o více, než např. nouzové odjetí z křižovatky nebo dojetí na nejbližší zastávku, tak celkem originální (až bych skoro řekl zcestná) myšlenka.
Pojezd na baterie se používá tam, kde nechtějí troleje, je to jednodušší než systém spodního přívodu proudu. Mají ho třeba na pesi zóně v Nice, nebo – na tramvajích Škoda – v Eskisehiru.
Nějak mě nenapadá, k čemu jim bude v Krakově. To chtějí dotáhnout tramvaje na Rynek Glówny? Jinak tam všude v centru tramvaje mají i s trolejovým vedením. Ale ta směska vozů je docela pestrá, včetně starých Konstalů a ojetin z Německa a z Vídně. Místní Bombardiery se mi líbily.
Dokładnie tak – planuje sie domknięcie „ringu“ wokół Starego Miasta m.in obok zamku na Wawelu. Z tego powodu (widok na zamek) trasa ta być bez trolejovego vedeni…
Zase až tak originální myšlenka to není. Původně jezdily tramvaje koněspřežné, parní, plynové, někde i pneumatické na stlačený vzduch, a už František Křižík provozoval na své karlínsko-libeňské dráze v pravidelném provozu bateriový vůz s dojezdem 2 hodiny, který rozvážel lidi z karlínského divadla večer, když už napájení trolejí bylo vypnuté. Ostatně zadrátování ulic bylo považováno v době počátků tramvají za dost zvrhlou myšlenku, se kterou se třeba Královské Vinohrady svého času smiřovaly hodně těžko – považme, jaké nároky v té době byly na architekturu domů a ulic. Z téhož důvodu Křižík pro druhý úsek své letenské dráhy i pro Karlův… Číst vice »
Nic mimořádného, funguje to třeba v Nice nebo Zaragoze (tam jde o centrum města bez trolejí). Dalším krokem je nabíjení pouze v zastávkách, tak funguje třeba značná část nových čínských tramvajových systémů.