Dopravci Železnice Železniční průmysl

Stadler dodá první Flirty do Portugalska. Budou širokorozchodné a pojedou i na naftu

Stadler Flirt. Foto: Stadler Rail
Stadler Flirt. Foto: Stadler Rail
Stadler překonal novou zakázkou hranici 1900 objednaných jednotek Flirt.

Švýcarský výrobce železničních vozidel získal první zakázku na dodávku jednotek Flirt na Pyrenejském ostrově. Smlouvou na dodávku 22 jednotek portugalským státním drahám Comboios de Portugal (CP) už přesáhl hranici 1900 prodaných jednotek tohoto typu, což z nich činí jeden z nejúspěšnějších vlaků na evropské železnici.

Hodnota zakázky je 158 milionů eur včetně čtyřletého servisu. Portugalský dopravce chce modernizovat svůj vozový park zejména na regionálních tratích. Zakázka je složena z objednávky deseti elektrických jednotek a dvanácti bimodálních jednotek. Ty budou mít zabudovaný i dieselový motor pro jízdu mimo elektrifkované tratě. Naftový motor půjde v budoucnu nahradit bateriemi.

Nové jednotky budou jezdit poprvé na rozchodu 1668 milimetrů, který je běžný na Pyrenejském poloostrově. Jednotky budou třívozové. V případě čistě elektrických vlaků budou 63,2 metrů dlouhé, bimodální budou měřit 74,4 metrů. Kapacita vlaku bude 214 sedících cestujících nebo 375 se započítáním stojících pasažérů. Elektrické vlaky budou jezdit maximální rychlostí 160 km/h, bimodální 140 km/h. Dopravce zatím neuvedl, na jaké trasy je nasadí.

Stadler zatím prodal přes 1900 jednotek Flirt do 21 zemí. Bimodální verze není příliš častá, aktuálně jich vyrábí 67 kusů. Jde o zakázky pro Abellio East Anglia a KeolisAmey Wales & Borders ve Velké Británie a pro provoz v italském údolí Valle d’Aosta

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Avlaky

Stadler je hodně kvalitní viz Leoš, já osobně nikdy nezaznamenal poruchu, kromě dveři–> díky tomu Leoš nemusí mít zálohy , doufám že v JM kraji vyhrají tu další soutěž

Mýval

To je úplně jedno. Protože JMK soutěžil jednotky i s údržbou.
Tzn. Že když jednotky nebudou jezdit bude z toho pokutka.
Krom toho byla Škoda levnější.

Luboš Beneš

A pak že to nejde, že se to nevyrábí a jiné kecy…. jen se prostě nechce měnit šrot. A že by peníze nebyli – z 500 mld se toho dá koupit….

Jan Novak

Přidat jeden prostřední článek a nakoupit jich stovky. To by byl impuls pro důstojné cestování na české železnici. Bohužel o tom si můžeme nechat jen zdát 🙁

Alibaba

Spíš bych vyrazil ty dva prostřední, pokud by to byla jednotka stále elektro-dieselová.
Podle počtu dveří na obrázku je to jednotka pro příměstskou dopravu, takže by to byla variantní náhrada za dvouvozového pantera.

Rypal

Viz JMK. Takovy krok jediny a spravny vyrobce nikdy nepripusti. Takze ano, muzeme si nechat jen zdát.

Jerry

Hlavně že to nemá ty blbě baterky

D.S.

Kde budou jezdit? Měl jsem tu čest se projet na lokálce Faro – Lagos a ty motoráky byly snad ještě línější, než řada 845.
Zato Faro – Lisabon postarší IC velkoprostor byl velmi komfortní, příjemná cesta.

josefpav

Kdys tam byl? Faro-Lisboa jezdí alpha pendular, skoro stejné jako Pendolina CD, jen na 25 kV, ty Intercidades už tam nejezdí. Lokálky Faro-Lagos jistě staré motoráky dodnes. Ale tam ty Stadlery nepůjdou, chybí dráty.

Kubrt

Část těch Stadlerů bude D+E, takže ten Lagos se dost nabízí.

Twix

Já tam byl v roce 2013 a do Fara jezdily snad 2 páry Alfa Pendular a 3 páry Intercidades v klasické 3-vozové soupravě, komfortní bylo obojí. Lenost rozjezdu motoráku do Lagosu hodnotím stejně.

D.S.

Byl jsem tam 11/2019. Když se koukám do rezervačního systému (www.cp.pt), tak klasické IC tam jezdí stále.

Michal

a hele taky vlak pro Bechynku 🙂

X 1

Kdepak na Bechyňku.
Tyto bimodální jednotky jsou vhodné na právě vysoutěžené Rychlíky z Liberce do Ústí a Pardubic.
Jenomže by to muselo chtít Ministerstvo Dopravy.

Gajda

Ty iLinty, o kterých mluvila Arriva taky, vlak na vodík i pod dráty problém není…

Alibaba

Podle počtu dveří to jsou jednotky pro příměstskou dopravu.
A co se týče rychlíků Pardubice – Liberec, tak bych asi požadoval větší procento elektrické trakce na trase. Třeba Pardubice – Dvůr v E, Dvůr – Semily v D a Semily Liberec v E. Oba elektrický úseky by využívala i příměstská doprava v čistě E trakci, Ten meziúsek jen nějaké motoráčky, mě by třeba dočasně ani Regionova v tomto úseku neurazila.

Michal

Ty bimodalni by se hodily na vlaky Pardubice – Hradec – Jaroměr – Trutnov.

Jenda-71

Nebo do Kladna:-)

Luboš Beneš

Jakože pod dráty z Masaryčky do Bubnů a dál na motor? To by mohly dráhy koupit!!

Alibaba

Až bude zadrátované Praha -Kladno, tak by se na Rakovnické rychlíky taková jednotka asi hodila.