posily_do_teamu

Stačí zachovat železniční spodek. Drážní úřad poprvé řeší konzervaci tratí

Zpustlá trať určená ke konzervaci. Pramen: Drážní úřadZpustlá trať určená ke konzervaci. Pramen: Drážní úřad

O případném obnovení tratě rozhoduje vláda.

Drážní úřad (DÚ) se vůbec poprvé zabývá legislativní novinkou, kterou je přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy. Žádosti o takzvané zakonzervování čtyř tratí poslala na úřad na podzim Správa železnic. Na čtvrteční tiskové konferenci to uvedl ředitel provozní sekce DÚ Jan Vrbata.

„Je to první řízení svého druhu na Drážním úřadu. Předpokládáme, že potrvá několik měsíců,“ řekl deníku Zdopravy.cz Vrbata s tím, že úřad si musí vyžádat řadu stanovisek, mimo jiné od ministerstva obrany. Pokud nakonec Správě železnic vyhoví, zbaví ji tím povinnosti tratě udržovat a opravovat. Musí být nicméně zachován železniční spodek, tedy linie v krajině i v katastrální mapě.

V případě aktuálně řešených tratí přitom půjde fakticky o legalizaci současného stavu. Konkrétně SŽ podle Drážního úřadu požádala o přerušení provozuschopnosti u tratí Dobronín zastávka – Polná, Horní Slavkov-Kounice – Loket předměstí, Kralovice u Rakovníka – Mladotice a Broumov – Otovice zastávka. U posledně jmenované tratě bylo řízení na žádost SŽ přerušeno.

Novinku přinesla novela Zákona o drahách, která je účinná od podzimu 2023. Dosud bylo možné nepotřebnou trať pouze zcela zrušit, což byl složitý proces vedený na ministerstvu dopravy, který pro SŽ vesměs končil nezdarem. Na zakonzervované trati může vzniknout například dočasná cyklostezka, má být ale zachována možnost trať obnovit.

Obnovení zakonzervované tratě je ale spíše teoretické, neboť mu musí předcházet značně složitý proces včetně schvalování na vládě. O obnovu může požádat pouze kraj, nebo sdružení dopravců, a to na ministerstvu dopravy. To následně vyzve Správu železnic, aby do půl roku předložila „písemné vyhodnocení předpokládaných dopadů zamýšleného obnovení provozuschopnosti a provozování dráhy“. Pokud vláda obnovu tratě zamítne, lze podat novou žádost nejdříve za pět let.

Podrobnosti jsou v § 10a až § 10d Zákona o drahách (odkaz vede na příslušnou novelu na webu Zákony pro lidi).

Tagy Drážní úřad konzervace tratí Správa železnic
99 komentářů