Srbský řidič kamionu u soudu řekl, že byl při srážce s vlakem v bezvědomí
CityElefant po srážce s kamionem v Uhříněvsi. Foto: Drážní inspekce
Řidič kamionu Uroš Andelović dnes u Obvodního soudu pro Prahu 10 vypověděl, že ještě před srážkou s vlakem na přejezdu
Mám sen…
V tom snu řekl stát někdy v roce 2000, že na vícekolejné tratě nepatří žádné úrovňové přejezdy, a začal je systematicky nahrazovat mimoúrovňovými kříženími, případně u úplných polňaček rušit. Pro dobrou míru by mohli přihodit jednokolejné tratě s rychlostí nad 80 km/h a všechna křížení se silnicemi I. třídy. Možná i některá se silnicemi II.třídy.
Pak si ten stát rovněž stanovil, že ročně takto nahradí dejme tomu třicet takových přejezdů. To zase takové strašné peníze nejsou.
A v roce 2020 bychom tenhle problém dávno neměli…
Může mi prosím někdo z odborníků vysvětlit, proč se závory zvedají, když přejezd evidentně má informaci, že jede další vlak (když blikají)? Není to náhodou na reklamaci toho zařízení?
Laicky popsáno:
závory jdou nahoru, když vlak opustí oblast přejezdu. To chvíli trvá. Pokud v tý době jiný vlak se vyskytne u přejezdu (případně jiný důvod) jdou závory zase dolů.
Tak dělej, že tam žádný závory nejsou a soustřeď se na světelnou signalizaci na kterou dle zákona máš dbát.
Objasněno viz níže. To co laik považuje za chybu, železničáři považují za vlastnost:-(
Závory jsou jen doplňkovou signalizací, primární jsou světla. V době, kdy se závory otevírají, přejezd ještě nemá informaci o dalším vlaku. Jakmile tuto informaci dostane a závory ještě nejsou plně zdvihlé (je jedno, zda deset centimetrů nebo metr nebo metr před koncem), zavře je. Ono uvažujme logicky: stanovené místo před přejezdem (spočítané dle délky přejezdu a maximální traťové rychlosti) přejede v jistém okamžiku vlak (ve skutečnosti je trať rozdělena na několik úseků a vlak do tohoto úseku vjede, ale pro zjednodušení uvažujme ten bod který přejede). A ten vlak už jede a není tam nic, co by jej mohlo zastavit… Číst vice »
Závory se nikdy nezačnou zvedat, když přejezd ví že se blíží vlak. Začnou se zvedat, protože předchozí odjel z detekce a bliká proto, že závory nejsou ještě ve výchozí poloze.
V době nehody asi nikam nejel 🙂
Aby ne, když dostal pořádnou šlupku od vlaku! To ovšem neomlouvá to, že na přejezdu neměl co dělat ! Tzn. objíždění zpoplatněných silnic vede k neznalosti místních poměrů a řidiči jsou z toho mimo a bloudí. ŘSD by si mělo s ČESMADEM sednout za stůl a říct narovinu, nákladáky pojeu tudy. Pojedeli jinudy než má (tranzit) dostane pokutu. Nebudou rozlámaný okresky a silnice déle vydrží.
Česmad nemá na srbské ani na mnohé další TIR žádný vliv a RSD zase nemá co rozdávat pokuty a do silnic nižších tříd jim není vůbec nic.
”Dodal, že v Srbsku za to hrozí až dvouleté vězení.“ tomu bych i veril, v Srbsku jezdí vlaky tak pomalu, že na těch dvou přejezdech se závorou v podobném případě stihnou zabrzdit
Aniž bych omlouval řidiče a jeho tupost (možná byl po 23h řízení bez přestávek a s manipulacemi s tachem v tranzu), tak přeci jen by se nabízela dvě opatření pro tyto situace a jelita co se bojí prkna a nevadí jim, že se na ně řítí stovky tun oceli.
1. spouštět břevna první pro vjezd a až za určitý čas pro výjezd. Snad se s tím i počítá, ale zavádění nevidět.
2. nedávat na vnitřní stranu závory červenobílé pruhy a odrazky, ale spíše drsné výzvy k opuštění prostoru (klidně lebku s hnáty 🙂
Ve Švédsku jsem na přejezdech viděl výzvy řidičům v případě uviznuti závory prorazit, nebylo by marné se inspirovat.
AŽD to má na švestovce také…
Jenže to by SŽ musela chtít nehody omezit. Ne naopak zavřít auto na přejezdu, aby byla jistota.
2 roky na tvrdo (pul roku drepel ve vazbe, takze za pul roku by ho pustili za dobre chovani), spravni vyhosteni na neurcito, nic si na nem stejnak nevezmem, navic Srbsko je mimo EU, takze jakekoliv vymahani je utopie… toto opatreni by bylo efektivnejsi nez ho tady zivit 8 let (denni naklady na prumerneho vezne jsou cca. 3600Kc), nevic uz je pomerne v pokrocilem veku, takze se da predpokladat nastup nemoci, to jsou dalsi naklady navic.. 🙁 vim nebude se libit muj prispevek, ale jedna se pouze jen o kalkul… Jo a jestli si tady nekdo mysli ze cesky kriminal… Číst vice »
Přejezd není vůbec „problematický“. Platí vždy červená výstražná světla, nikoli pohyb závor…
Problematická je na přejezdech tak 1/2 všech řidičů včetně policajtů a instruktorů autoškol. Prostě problém je potřeba řešit nejen na straně řidičů.
Já si myslím, že by bylo potřeba jej řešit především na straně řidičů, ale policie to má na háku. Raději občas skásne s radarem za rychlosti na přejezdu než, aby sledovala přejezdy systematicky.
Problém je výhradně na straně řidičů motorových vozidel (a taky pěších).
Kdysi se tady resilo u teto nehody resilo, jaka je nejrychlejsi cesta od podani informace, ze na prejezdu stoji auto k zastaveni vlaku. Nekdo zde hvoril o tom, ze nejrychlejsi je podat info rovnou na dispecink SZDC. Zna nekdo cislo? Je to nektere z uvedenych zde?
https://provoz.szdc.cz/Portal/ViewArticle.aspx?oid=1752801
Tam, kde se jezdí 160 Km/hod je vlak na přejezdu cca 10 sekund po spadnutí závor. To stihnete akorát zavolat: Pomóóóćt!
Tak přejezdy se závorami většinou nejsou jen u 160km/h. S rostoucí rychlostí se zhoršují následky a je třeba rychlejší reakční doby. Při představě, že volám policajtům, ti pak volají SŽ(DC) a ti pak teprv zastavují vlak… – v situaci když jde o vteřiny. Říkal jsem si, že přímá linka na SŽ by byla fajn
Rychlejší reakční doby koho???
Z těch na té stránce zveřejněných nikdo. Všichni jsou jen nadřízení, v různých úrovních. Vysvětlím: Možnost dálkově zastavit vlak a obsluhovat přejezd má ten výpravčí, který stanici řídí (lhostejno, zda sedí 100 m od přejezdu, nebo 50 km, nebo třeba i 200 km v případě přejezdu na Chebsku řízeného z Prahy). Telefonní čísla jsou v nějaké tabulce na internetu (googlem se dá vyhledat), ale pokud nevíte, kdo to řídí, tak je obtížné to vyhledat i když se nic neděje. Jejich nadřízeným je provozní dispečer (je jich celkem kolem patnácti, každý má svou oblast, sídla mají v Praze, Ústí n. Labem… Číst vice »
Ta tabulka na výpravčí je na té stránce pod odkazem „Kontakty na ŽST PO OŘ“, ale je to excelovská tabulka se všemi stanicemi.
Možná jedině 972 111 111 – spojovatelka a že chcete přepojit na výpravčího stanice XY (důležité je zmínit toho výpravčího, aby vás nepřepojila do pokladny).
Trochu na okraj tématu: Už se ví, co bude s tou nabořenou jednotkou CityElefantu?
https://zdopravy.cz/drahy-opravi-elefant-poniceny-na-prejezdu-v-uhrinevsi-naklady-odhaduji-na-50-milionu-39309/
On byl v bezvědomí a já jsem tímpádem pěkná blondýnka….Vjel na přejezd když blikalo červený světlo. Netřeba posuzovat více. Vzhledem kn tomu, že trefil vlak, cítil bych to na obecné ohrožení nebo takněco – jako úmyslný čin (protože ůmyslně vjel na přejezd, když blikalo červený světlo – závory nezávory)
Když mu prokážete úmlysl poškodit vlak. Podobně jako když řidiči prokážete úmysl přejet psa.
Na to, co požadujete, byste musel změnit ústavu. A nebo teda zatočit s tou rovností před zákonem.
Projel červenou – přestupek. Nevyjel úmyslně z přejezdu, aby neměl „oplétačky“ (tak to zní v článku)takže úmyslně ohrozil lidi ve vlaku. Vlka viděl a manipulovat s autem těsně před srážkou (popojížděl). V tom, že neopustil přejezd vidím jasný úmysl, zatímco vjetí s blikající červenou vidím jako přestupek.
Tak doufám, že vyfasuje trest v horní hranici, třeba těch 8 let. Nebylo by dobré, aby se toto nebezpečné individuum ještě někdo posadilo za volant.
Od toho je (doživotní) zákaz řízení vozidel. Když mu ho soud nevystaví, tak je vcelku jedno jak dlouho seděl.
je poměrně pravděpodobné že v 84 letech už kamión fakt řídit nebude
Hájit se smí jakýmkoliv způsobem. Je otázkou, jestli je to rozumné…
Myslíte, že mu to uškodí?
Nejsem soudce, nevím co vše (ne)může hrát roli v určení výše trestu (o tom že je vinen je snad jasno již nyní). Ale pokud bych jej měl soudit a ten týpek evidentně lhal, asi bych nebyl tak schovívavý jako kdyby mluvil pravdu.
Takovým způsobem nesmíte jako soudce myslet. Vy mu musíte dokázat, že lže. A to mu s naprostou jistotou nedokážete …
Taktéž nejsem právník: dostane natvrdo přesně to, co odseděl ve vazbě (aby mu CZ nemusela platit). vyhoštění a zákaz řízení…
proč by mu CZ měla platit?
Tak vezeň rozhodně něco stojí…
Ano, to je ten problém českých přejezdů a dokud se tenhle magnet na nehody neodstraní, budou pokračovat. Jde o to, že závory se zvedají v momentě, co projel vlak a zabezpečovací zařízení přitom již ví, že jede další z druhé strany a za pár sekund pošlou závory zas dolů, čímž tam uvězní auto. Absolutně matoucí, pro zahraniční řidiče zvláště. Kdy už někdo pochopí, v čem je problém?
V absolutní neschopnosti řidičů.
Když projede fíra klacek mluví se o absolutní neschopnosti fírů? Ne mluví se o systémových pochybeních, únavě …
Ale u řidičů je vždycky viník jasný a „absolutní“.
Tenhle přístup si jistě najde vhodné publikum v řadách kolejnící (hodně) praštěných lidí, ale je celkem evidentní, že to tak jednoduché nebude.
Pokud fíra projede klacek,tak je samozřejmě také absolutně neschopný a žádný dopravce už by ho neměl zaměstnat. A v případě této nehody na přejezdu opravdu a ani v nejmenším nejde o systémovou chybu, ale jen a jen o totální selhání řidiče. Jednoduché to opravdu je. Jenže v naší zemi, kde je 99% vážných přestupků netrestáno, mají někteří lidé trochu posunuté vnímání.
Mě šlo spíše o to, že na dvojkolejných přejezdech by ubylo nehod pouhým přeprogramováním zabezpečovacího zařízení. „Neschopnost řidičů“ se ovlivňuje poměrně složitě a vzhledem k tomu, že člověk je od přírody tvor chybující, nelze ji ani vymýtit. Cílem je snížit nehodovost a cest k tomu může být více. Jednou z nich může být to, že „železnice“ si připustí, že řidiči ty chyby prostě dělají a dělat budou a začnou přemýšlet jinak. Sto krát dokola opakovat, že tam ten řidič neměl co dělat, ničemu nepomůže. Tohle umí říct každý budižkničemu a nemá to žádnou přidanou hodnotu. Ničemu tím neprospějete.
Jak si to přeprogramování představujete? Vlak „našlápne detekci přejezdu“ a ten spustí výstrahu a po čase spustí závory, vlak projede, závory jdou nahoru a vypne se PZZ. Pokud v tomto kraťounkém čase několika s (zvedání závor) náhodu vjede do úseku další vlak, tak holt šraňky padnou zase dolů, protože to je nejbezpečnější a nejlogičtější řešení. Výstrahu zrušit nejde, k přejezdu se řítí vlak a nic jiného smysl nedává. Přejezd nemá jak zjistit, že se vlak blíží, prostince se aktivuje v určitém místě detekcí průjezdu vlaku.
§1 Vždycky se to tak dělalo (Nikdy se to tak nedělalo)
Tak já vám to napíšu polopatičtěji. Přeprogramovat to nejde ani kdybyste se rozkrájel a snažil se sebevíc. Přejezd není nic jiného, než senzory ve vypočtené vzdálenosti od místa křížení. Tam se žádná kouzla udělat nedají. Co můžete udělat je vymyslet postavit a instalovat hodně komplexní přejezd s celou frontou detekcí, aby poznal, že se blíží vlak do jeho detekční zóny, ale zase to budou kilometry detekce, oblbovat vám to budou zastávky (vlak už tu měl být a není) a bude to o řád komplexnější, tedy dražší. A stejně vám na přejezd nějaký jelito vjede i přes blikající výstrahu a detekční… Číst vice »
Ano, dneska raketa automaticky přistane na malé plošině na moři, dron dokaže samočinně zlikvidovat cíl stovku kilometrů daleko, auto střední třídy bude mít brzo standardně autopilota a my nedovedeme vyřešit blikání přejezdu.
Welcome to the česká železnice of 21st century.
Asi si dovede představit, že ta raketa nebo dron stojí poněkud jinou částku než přejezd a jejich spolehlivost je mnohem nižší, i když dokážou pozoruhodné věci. Jednoduchost přejezdu pomáhá tomu, že je absolutně bezpečný (neprojede vlak bez detekce) a pokud možno bezporuchový (falešné detekce a poruchy, kdy přejezd zůstane zavřený kvůli bezpečnému stavu). Tady jde o to, že ten přejezd bude výrazně dražší (rozsáhlejší logika dvou úrovní / bezpečná a doplňková), komplexnější, méně spolehlivý (více prvků detekce) a přitom nebude dělat vůbec nic jiného. To vše jen proto, aby se náhodou nezačala zvedat břevna (STÁLE BĚHEM AKTIVNÍ VÝSTRAHY) a nepadla… Číst vice »
Prostě vyzýváte narvat spoustu peněz do něčeho, co bude mít diskutabilní efekt a v zákonech neznamená nic (vjezd na přejezd zakazuje červené světlo, nic jiného).
Tohle je problematika hodně složité oblasti zvané funkční bezpečnost. Pokud na tom systému někdy dojde k nehodě se zraněním člověka, soud bude zajímat, jestli byl přejezd tak bezpečný, jak jen mohl být. To je splněno u současného „hloupého“ elektromechanického systému, který stojí na vysoce spolehlivých relé. Pokud totéž převedete na mikroprocesorový systém, budete muset velmi složitě dokazovat, že je váš systém stejně bezpečný. Co se stane, pokud v programu dojde k náhodné změně bitu? Co se stane, když do detekčního obvodu náhodou probije 25kV z troleje? Raketa umí přistát na malé plošině na moři. Ale na malé plošině bez posádky.… Číst vice »
Takže podle Vás, to že když další vlak vstoupí do přibližovacího úseku a místo spuštění standardního intervalu světelné výstrahy, jdou závory rovnou dolů, to není podle Vás otázka nastavení?
Pokud světla blikají, závory se zvednou do úplné horní pozice a světla budou blikat dál, jen tu situaci zhoršíte. Řidič (ignorant) si takovou situaci vysvětlí tím spíše jako rozbitý přejezd a rozjede se pod kola vlaku. To samé pokud světla zhasnou před začátkem zvedání závor a začnou blikat během zvedání.
Navíc o tu dobu zvedání zkrátíte bezpečný čas na opuštění přejezdu když už tam někdo vjede.
Taková možnost neexistuje. Buď signalizace pořád běží (zákaz vjezdu), pak závory zase padnou. Nebo skončila třeba na vteřinu přestala blikat výstraha a pak běží normální časový soubor na padnutí závor a každý kdo vjel na přejezd v momentu klidu má normální čas projet.
Jaké nastavení? Výstraha = zákaz vjezdu, neexistuje jediný důvod nechat v této situaci břevna nahoře. Jen to zhorší výklad situace.
Tak viz níže je rozřešení, kdy mě bylo vysvětleno, co se děje a tudíž je jasnější, co by se mělo změnit. Při současné hustotě provozu na koridorech je tohle popozvednutí závor běžná věc, která se na přejezdu stane i několikrát denně. Bohužel takto se to vymyslelo nejspíše v době dávno minulé, kdy provoz nebyl zdaleka takový a od té doby se jede podle §1 (viz příspěvek níže).
To je možné, ale co z toho? Nehodě se tím konstatováním nezabrání.
„závory se zvedají v momentě, co projel vlak a zabezpečovací zařízení přitom již ví, že jede další z druhé strany“
jo? A není to náhodou trochu jinak?
Pointu chápu a v zásadě souhlasím, ale pozor: ne vždy zab.zař. v té chvíli „už ví“, že se blíží další vlak. Popsaný scénář se stává tehdy, když se úsek uvolní na několik sekund – závory jedou nahoru, červená pořád svítí, ale přejezd se chystá na zhasnutí. Než ale zhasne, PZZ je znovu aktivováno a závory jdou dolů. Jediným řešením by bylo prodloužit detekční vzdálenost/setrvání závor, jenže to zase bude mít za následek delší celkovou dobu uzavření přejezdu. Nebo by šlo čekat delší dobu na otevření závor, čímž se opět prodlouží čekání. Prostě ani jeden přístup není zcela ideální pro vyvážení… Číst vice »
Prodloužení detekční doby ten problém jenom přesune o několik sekund na jindy.
Stalo se mi, že se závory zvedly, červená světla zhasla, projel jsem, za mnou ještě jeden řidič, a závory šly zase dolů. Při prodloužení detekční (předzváněcí) doby by v tomto případě popisovyný problém nastal.
Nastal by stejně, jen „o pár sekund“ jindy. Ne v okamžiku, kdy je vlak „5 sekund“ před současným izolákem, ale v okamžiku, kdy by ten vlak jel o 10 sekund později a byl by teda (těch samých) 5 sekund před novým izolákem.
Jediné řešení je zakázat jízdu vlaku přes přejezd dříve než třeba 30 sekund po vlaku předchozím 🙂 :-)¨:-) .
Nejsem odborník, ale opatření k větší blbuvzdornosti je přesně to, co tyto přejezdy potřebují. Zab. zař. zvedá závory i jen na jednotky sekund. Mnoho řidičů v tu chvíli udělá chybu – nečeká, až zhasnou světla a prostě vyrazí.
Spíše mě to přijde, že zab.zař vyhodnocuje provoz na obou kolejích zcela odděleně a proto dochází ke zvedání závor, zatímco už mezitím z druhé koleje jede resp. dobíhá čas výstrahy světly.
Vůbec nemusí jít o druhou kolej, může to být i ta stejná.
Je to tím, že když do detekční zóny vjede další vlak, zatímco jeden zrovna projel, tak se pokračuje ve výstraze. Když to náhodou vyjde do chvíle, kdy se začala zvedat břevna, tak opět padnou dolů, což je jediný logický stav v této situaci. Pokud už předchozí výstraha skončila, běží celé předzvánění se šraňkama nahoře.
Máte hodně chybné znalosti jak funguje přejezd. Ve chvíli kdy je v vlak v ovládací (přibližovacím) úseku, tak se závory nezačnou vůbec zvedat. Jediný případ kdy spadnou ve chvíli kdy se zvedají je právě když další vlak vstoupí do přibližovacího úseku a měla by se spustit výstraha,ale protože výstraha probíhá tak závory jdou rovnou dolů.
Děkuji za nejhodnotnější odpověď, pokud je pravdivá:-) Takže tohle je to špatně! Za mě by měl v tomto bodě začít standardní interval výstrahy světly, než padnou závory zas dolů. Nikdy by mě nenapadlo, že by někdo mohl vymyslet takovou potenciálně nebezpečnou blbost! V zahraničí to mají stejně blbě?
v zahraničí tomu vůbec nerozumějí! 🙂
Ano přesně tak, stačí jen trochu prodloužit čas výstrahy. To, že budou řidiči vjíždět na přejezd, když svítí červená se nezmění, ale tady snad jde o omezení možné nehody s možnými následky na zaměstnance dráhy a cestující.
Stane se akorát to, že si řidiči budou myslet, že je porouchaný a začnou tam jezdit ve velkém.
Laicky řečeno: Nikde nic nejede, vše je v pořádku bliká bílé světlo, Vlak se blíží k přejezdu, přejezd začně blikat červeně a zvonit. Vlak se přiblíží k přejezdu blíže, závory jdou dolů, přestává (případně) zvonit. Vlak se vzdálí od přejezdu, závory jdou nahoru a stále bliká červená. Závory jsou nahoře, vlak již „daleko“ ma přejezdu nesvítí a nebliká nic. Vlak „opustí zcela“ okolí přejezdu, vše je OK a bliká bílé světlo. Pokud v okamžiku kdy závory jdou nahoru se začne přibližovat vlak jdou závory hned zase dolů. Protažením časů předzvánění atp. tento jev jen posuneme „v čase a prosotru“ –… Číst vice »
budoucnost je v komunikaci přijíždějícího vlaku a zabezpečení přejezdu. To by mělo procesorově vyhodnotit průměrnou rychlost vlaku a mít „na výběr“ ze dvou až tří intervalů, které pro signalizaci nasadí. Ale na výsledný efekt si bude nutné počkat.
Což ovšem nijak neřeší probíraný problém.
No tak lidský faktor vám pochopitelně nevyřeší nic. Ten zůstane svůj….
Ta komunikace a procesorové vyhodnocení ale bude muset splňovat velmi přísné požadavky na bezpečnost. Což bude obtížné a velmi drahé.
Zejména u rádiové komunikace s vlakem ani nevěřím, že je dostatečně bezpečné řešení vůbec možné, takže stejně bude muset být na místě jako záloha současné „hloupé“ řešení. Jak dát dohromady dva takhle rozdílné systémy je mi záhadou.
Nejsem technolog zabezpečení, ale pevně věřím, že technologie by se na to našla, otázka bude za jakou cenu a na kolik přejezdů ji nasadit.
Určitě ano. Umím si představit postavit nástavbu současného systému, u které by počítač v případě plně funkčního rádiového spojení a správných dat „přemostil“ současný systém spínačů tak, aby k uzavření přejezdu došlo na různou vzdálenost vlaku podle jeho rychlosti. Počítače by musely být redundantní s certifikovaným kódem, musely by se důsledně kontrolovat data a brát vstupy z více nezávislých senzorů.
V případě jakékoliv poruchy by systém přešel do failsafe režimu, kdy by se vypnulo přemostění a přejezd by jel podle současného systému.
Cena by ale byla vysoká.
Tak já nevím, ale všude na světě platí, že červená světla zakazují vjezd a i kdyby se závory stavěly na hlavu, tak se na přejezd nevjíždí. V zahraničí to platí úplně stejně. Takže problém je v řidičích, ne v závorách.
Problém v řidičích je ale na celém světě, stačí kouknout na pár videí s přejezdy na Youtube. A nemyslím Rusko, ale např. Japonsko, Švédsko – tam jezdí na červenou. Z toho plyne, že pro eliminaci nehod na přejezdech byste musel eliminovat polovinu řidičů nebo ty přejezdy trochu poupravit ( ovšem nejlépe z peněz silničářů a dopravní policie).
Tak jistě, nikde netvrdím, že jen český řidič bourá na přejezdech.
Já si spíš myslím, že červená bliká ještě nějakou dobu před spadnutím / po zvednutí závor. No a na frekventované trati se může stát, že jedno zařízení dá signál, že vlak už je fuč a signál od jiného zařízení, že jede další přijde třeba o 15 sekund potom. Těm závorám to zvednutí chvíli trvá, a než dobliká červená, už to bliká znovu. „Neznalost zákona neomlouvá“, dokud to bliká, na přejezd se nesmí. Problém vidím především v únavě řidiče – jestli se za něco mají dávat horní hranice trestů (jak zde někteří navrhují), pak ne jednomu řidiči za projetí závor, ale… Číst vice »
ono hlavně takové náklady Srbsko – Německo mají jet právě po těch kolejích.. pak by ubylo unavených řidičů..
Jenže pokud jdou závory nahoru, tak to zabzař NEVÍ, že jede další vlak.
Pokud to ví, tak závory zvedat nezačne.
Také vjíždíte do křižovatky, když ještě svítí červená? Přestože vidíte, že v kolmém směru už zelená přešla v červenou (a můžete „dedukovat“, že zelenou budete mít vy)?
Ne? Protože třeba nevíte, jestli zelenou nebude mít jiný kolmý směr? Nebo proto, že na červenou co vám furt svítí, že na červenou se zkrátka nejezdí???
Tak proč obhajujete analogickou situaci na železnici???
Nastudujte si předpisy, o závory vůbec nejde…
Mno jaká výmluva, taká. Ostatně policajtům to v Chrlicích prošlo, rozsekali tam BMW i8, tak proč to nezkusit. A že se řidič bojí prorazit závoru, a tak se raději nechá srazit vlakem, aby neměl problémy. Inu myslitel. U měské policie by ho možná i tak vzali.
Trochu mimo téma, ale asi nedovedu pochopit, proč by se měly závory otevírat, pokud je v okolí nějaký vlak, který způsobí, že se uprostřed otevírání zase zavřou. Tuto informaci přece není v 21. století těžké zjistit. Kde je problém?
Zjistit a bezpečně ji přenést a přitom se vyvarovat planých poplachů. A na utržené nákladní vozy ten přejezd tak jako tak musí umět reagovat.
V tom, že absolutně nerozumíte tomu, jak funguje zabezpečovací zařízení na přejezdu. Proto se řiďte pouze vyhláškou, která jako nejdůležitější na přejezdu bere pouze označení přejezdu kříži a světelnou signalizaci. Závory jsou pouze doplněk a to že jdou nahoru neznamená, že je možné na přejezd bezpečně vjet. Prostě to jinak nejde udělat, tak to konečně začněte respektovat.
Udělat to jinak jde (předpřibližovák), ale je to velmi komplikované a drahé. A má to spoustu dalších negativních dopadů, např. když druhý vlak je pomalý.
A co třeba zhasnout světla již při zvedání závor? Pokud vjede další vlak do přibližováku, tak počkat pár sekund (kromě poruchového stavu), než vyjedou nahoru a pak normálně spustit výstrahu s časem nejpomalejšího vozidla a potom zavřít závory. Celkový čas uzavření přejezdu se prodlouží jen o čas, kdy jdou závory nahoru. Pokud další vlak vjede do přibližováku, když je přejezd ve výstraze, tak se samozřejmě nezvedají.
Sice místo předpřibližováku stačí posunout stávající detekční prvek na jeho místo, přičemž by přejezd reagovat způsobem za x s (čas potřebný od šlápnutí do vzdalováku do ukončení výstrahy) spusť výstrahu, ale nejsem si úplně jistý, že to bude mít požadovaný psychologický efekt. A zmíněný problém pomalého vlaku to neřeší.
Jasně, no nedávno nám tady taky jeden vehementně tvrdil že i bílé světlo je vlastně jenom doplněk … tyhle závory jenom každého otravují, proč se za ně vlastně utrácí?
jenže, když se začnou zvedat, tak v okolí ještě ten vlak není..on se přiblíží až v době, kdy jdou nahoru..a jelikož přejezd ještě nebyl „otevřen“ – výstraha světly pořád trvá, tak se hned zase zavřou i závory.. kdyby se to mělo udělat jak si většina lidí přeje, muselo by btý zvření každého přejezdu delší..což taky přináší negativa..
kdyby se závory zvedly až červená dobliká tak to zavření bude delší o …. jak rychle se zvednou? 5 vteřin?
Červená ale dobliká právě až po zvednutí závor. Logika totiž je, že dokud nejsou závory zcela zvednuté, hrozí jejich kolize s vozidlem. Proto je na přejezd zákaz vjezdu dokud nejsou zcela zvednuté. I pokud bychom ale červenou vypnuli před zvednutím závor a riziko za kolizi se závorami tím přenesli na řidiče, máme jeden problém. Není nijak garantováno, že se závora zvedne za těch 5 sekund. Může se klidně zvedat 10 nebo 15 sekund. Jenže systém musí být nastavený tak, že po jejich úplném zvednutí musí stále umožnit do dalšího uzavření úplný průjezd přejezdem alespoň jednomu vozidlu. Pokud před úplným zvednutím… Číst vice »
Když tak nad tím přemýšlím, co jsem psal výše je nebezpečný stav a tím pádem pitomost. Pokud se na (už neblikajícím) přejezdu nestihne závora vrátit do zcela zvednuté polohy, musí okamžitě spadnout dolů. Jenže v takovém případě řidič může legálně vjet na (neblikající) přejezd (s ne zcela zvednutou závorou), který jej s okamžitým pádem závor uvězní. Tedy stejný stav jako nyní, jenže by k němu docházelo i bez pochybení řidičů. Jediné dvě bezpečné možnosti tedy jsou: a) nechat světla blikat do úplného zvednutí závor, tedy současný stav b) zhasnout světla před zvednutím a začít novou předzváněcí sekvenci ještě během zvedání… Číst vice »
Protože přejezd není inteligentní? Je to jen sada „spínačů“ a závory mají přechodový stav, během něhož se detekce situace může změnit na což logika reaguje bezpečným směrem a změní směr přechodového stavu.