Srážku vlaků na koridoru v Prosenicích způsobil strojvedoucí, který současně pracoval jako pilot
Srážka nákladních vlaků v Prosenicích. Foto: Drážní inspekce
Pilot měl být ve výcviku na lokomotivě i v době, kdy byl prokazatelně v letadle.
To, že jste dobrý pilot, vás ještě nanaučí řídit vlak, nebo jezdit s traktorem. Každá profese si zaslouží velké úsilí a respekt.Že se to teď snaží hodit na špatný zácvik…určitě podepsal papír, že je zacvičen a má poznání trati.
No nevím, lokomotivu zjevně ovládat uměl, ale předpis D1 mu asi nešel. I kdyby firma Retrolok ojebala zácviky, tak furt dělal zkoušky u RCC – CZ a tam se opravdu neojebavá, jsou si totiž vědomí, že každá jedna jejich lokomotiva je +- 110000000. Takže nechci bejt hnusnej, ale strojvedoucích se vysral na předpis a jel. Předpis D1 tam při jízdě na „PN“ mimo stanovení rychlosti, jízdě podle rozhledu říká že strojvedoucí vlaku má očekávat na dalším hlavním návěstidle návěst zakazující jízdu. Za mě hrubé porušení předpisu D1 a ten se strojvedoucí nenaučí řízením HV.
Pan pilot může jen děkovat andělům strážným že to byly „jen plechy“.
Byl by tu někdo ochotný mi alespoň náznakem vysvětlit jak je to s tou “nejednoznačností” na železnici…? 🙂
Fakt by mě to dost zajímalo, protože člověk co lítá 14 let na dopravním letadle fakt nebude zrovna “nazdárek” a očividně ho to i tak celkem “vykoupalo”…
To je otázka. Tak jako je systém řízení leteckého provozu zcela odlišný od provozu na pozemních komunikacích a principy toho prvého nelze žádným způsobem aplikovat na ten druhý, stejné je to i v případě železniční dopravy. Možný si pan pilot řekl, že když 14 let létá s letadlem, tak nějakej blbej vlak je brnkačka. Stejně tak ale kvůli nedostatečnému výcviku třeba jen neměl jak zjistit, že jeho znalosti jsou naprosto nedostačující. A proto, že byl zjevně na dráze nováčkem, si nemusel v plném rozsahu uvědomit, že takto může přivést sebe i jiné do velkých problémů.
Děkuji za reakci, nicméně kýžený nástin toho jak je to s tou “nejednoznačností” jsem se bohužel stejně nedozvěděl…
Nic nejednoznačného tam není. Vjezdové a odjezdové návěstidlo jsou pomyslná vrata do/z „areálu“ stanice. Přes toto nejdůležitější „ohraničení“ stanice se jednoznačně smí jet (v zásadě – viz. dole) jen na jinou barvu než červenou a pokud je nějaká porucha staničního zabezpečovacího zařízení a to návěstidlo nejde obsloužit (svítí pořád červená), pak se použije kmitavé bílé světlo „opatrně na přivolávací návěst“ (v hantýrce „přivolávačka“), kdy se smí jet nejvíce rychlostí 40 km/h. Tedy pokud tak daleko vidím, mám jistotu a jsem jednoznačně(!) schopen na tu vzdálenost zastavit. Při vjezdu na „přivolávačku“ musím jednoznačně(!) očekávat zejména návěst stůj na odjezdovém návěstidle. PS:… Číst vice »
Přesně tak. Panáček se vymlouvá na rozdílnost řízení dopravy. Prostě to neznal, nebo na to kašlal. PN = jízda podle rozhledu a očekávej „STŮJ“ na dalším návěstidle. To je základ
Strojvudci.cz a Retrolok budou zřejmě fakt dobrej oddíl. Tohle je na zavření obou firem.Jenže to by u nás musely být zákony, které umožní, že si už pánové Matějovský a Turek v drážní dopravě neškrtnou. Aspoň, že Drážní úřad zahájil řízení o odebrání akreditace těm rychloškolitelům.
Slušný matroš. Jako nevědět jak se chovat na PN.
Teď jsem si dočetl celou tu závěrečnou zprávu DI a musím říct, že to je teda hodně hustý. Hodně hustý a zajímalo by mě, co na to říká pan ministr dopravy a ředitel Drážního úřadu. Protože kam tady ta kultura bezpečnosti došla, to je především vizitka DÚ a jeho neschopnosti.
Prosím, než začnete posuzovat neschopnost DÚ, zajděte se tam napřed podívat, jak to tam funguje. Pak si možná uvědomíte, že prvořadou úlohou DÚ je odbavovat žádosti žadatelů, neb u nich běží správní lhůty. Taky si možná uvědomíte, že DÚ (stejně jako všechny státní úřady) si nemůže určovat počty míst, nemůže si přibrat další zaměstnance, když nestíhá. Dokonce když jeden zaměstnanec končí, nemůže si paralelně zaměstnat nového, aby se od končícího naučil zvládat jeho agendu. Otázky kultury bezpečnosti jsou určitě zajímavé téma a kde kdo na DÚ by se jimi rád zabýval i mnohem více, než jen ověřil základní plnění předepsaných… Číst vice »
Co brání vedení drážního úřadu chlapsky a veřejně přiznat: nemáme personální kapacity na provádění důkladných kontrol dopravců, už vůbec nemáme kapacity na systémovou prevenci a tak známe a prosazujeme jen personálně kapacitně nenáročná pseudořešení? Vymýšlení postihů, monitoringu licencí a lobování za zavedení simulátorů. A hle, překvapení, ono to nefunguje. A fungovat nebude.
.. a to si jeste uvedomte, proc ten pajlot asi dela v mezicase firu? Nejspis i proto, ze TVS plati tak skvele, ze potrebuje z neceho zatahnout ATPL kvalifikace a typovku. Leda, ze byl byl zaroven vlackar a zaroven modelar 😉
Dotyčný strojvedoucí měl železnici jako koníček. Určitě nejezdil kvůli tomu, že by si potřeboval přivydělat.
Jsimimo
V pořádku, jen si na to vybral naprosto nevhodného zaměstnavatele. Pominu-li ten podfuk s délkou zácviku, měl si rozhodně vybrat takového zaměstnavatele, kde bude moci jezdit s krátkými osobními vlaky kratší a hlavně stejné trasy, aby se rozjezdil, protože když to má jen jako bokovku, tak mu to bude trvat mnohem déle než těm, co to mají na hlavní pracovní poměr. Sedlat po tak krátké (rozuměj zcela nedostatečné) době zácviku elektrickou lokomotivu s nákladním vlakem a jezdit obrazně řečeno po celé republice, je naprostý úlet. Ten strojvedoucí je čtrnáct let pilotem, takže patrně je i vysokoškolsky vzdělán a velice bych… Číst vice »
Člověče, jak jste přišel na to, že se měl rozjezdit v osobce? Ano jsou pracoviště kde se jezdí s motorovými vozy, nebo jednotkami po lokálkách, ale ve většině případů to tak není. Strčte si tu vaši teorii do špic. Vůbec nebudu tvrdit, že je to v nákladce jednodušší, ale můžu vás ujistit, že kolegové co odešli do nákladní dopravy si do jednoho chrochtají jaký mají klid a pohodu a že v té osobce něco odjezdili. Aspoň tady nešiřte bludy.
Co kdybyste zapojil mozek a přečetl si pořádně, že zmíněný strojvedoucí NEJEZDÍ na hlavní pracovní poměr? Nevyplývá už jen z tohoto, že začínat na nákladních vlacích s elektrickou lokomotivou je naprosto nevhodné?!? Už jen kvůli tomu, že za směnu ujedete třeba šest set kilometrů a musíte znát velice dlouhé úseky a také mimo jiné pozorovat i návěsti pro elektrický provoz a chovat se dle nich?!? Kdežto v osobní dopravě stále lze začít s deriváty 810, tedy zejména s regionovami, můžete pro úplný začátek znát třeba jen padesát kilometrů trati s provozem dle předpisu D1 a než se rozjezdíte, všechno si… Číst vice »
Naprosto souhlasím.Ale to že to byl pilot nic neznamená. Sedět na dvou židlích současně je sračka která dřív nebo později dožene každéhi. Jako kapitán lodě by jste si už nikdy nezajezdil! Práce na dráze není žádný zážitkový program. Myslete ši co chcete ale je to jeho chyba.Kdyby to hodil letadlem tak drží každý hubu.
Tohle je na odebrání licenci firmě, která prováděla zácvik strojvedoucího a mastnou pokutu k tomu.
Vpodstatě by měli nést hmotnou zodpovědnost na způsobené škodě. Pokutováním se ČDC ta škoda neuhradí.
Z právního hlediska nesmysl.
Co když zkoušky prováděl plebej, pro ktrého byl pilot pániček pán vzdělaný? A podlehl anglosaským sračkám?
Tak se na tu pokutu můžou složit. Všichni.
Retrolok už jednou o licenci přišel.
Pochybuju, že si zalétá. Pokud ano tak je to problém stejný jako ta přivolávačka. Bylo by zajímavé zjistit odpočinky mezi směnou vlak vs letadlo. A dělat dvě rozdílné práce je časová bomba.Já ani nevěřim, že netušil jaká je rychlokvaška a podle mě velicedobře věděl své nedostatky.
Bylo to o covidu a to se moc nelitalo. Tam problem asi nebude
Netušit své nedostaky u začátečníka je velmi snadné. To je právě princip výcviku / zácviku, aby se našly a vychytaly, což zde asi neprobíhalo zrovna ideálně.
Dyť loni se tu psalo, jak nějaký pilot začal jezdit jako fíra i u GWTR. A můj známý lítal před covidem jako pilot u ČSA, a pak byl naráz bez práce, dokonce dělal ve fabrice na směny. Byl to docela problém. Až v polovině loňského roku se dostal opět na letadlo….
Podle mě by pilot s 14 lety praxe měl mít velmi dobré povědomí o svých nedostatcích, zvláště, pokud se jedná o podobnou profesi. Dle mého názoru nemá tento člověk co dělat v kabině žádného většího dopravního prostředku, než je jízdní kolo. Evidentně se totiž z jeho strany jednalo o těžké podcenění svých schopností, možná přehnaný optimismus, „že všechno bude ok a k žádné krizovce nedojde“. Hlavně ale z jeho strany došlo k zanedbání jakékoliv přípravy, jinak by pravděpodobně o výluce a nutnosti si v onom úseku dávat obvzláště pozor věděl. Přitom tyto návyky by, coby pilot měl mít. Na pečlivé… Číst vice »
Každý má neodstatky a o většině našich nedostatků / nevědomostí vůbec nevíme, že je máme nebo si to nepřipouštíme. To vůbec nemá noc společného s piloty, ani fíry, ani řidiči auta. A můžu vás ujistit, že spousta lidi žije v iluzi, že něco je tak a tak a ono je to jinak. Nejtypičtější to je u řidičí aut, kde už je zákon alternativní realita. V letectví se lecos zachytí na dost věrných simulátorech, železnica tento systém moc vychytaný nemá a každý je na začátku „podělaný“ protože výjimek je bambilion. Jistě že to byl neodatatek v přípravě daného strojvedoucího, to je… Číst vice »
Jo jo, byla to tam pořádná hromada. Byl jsem tam cca 14 dní po nehodě, kdy to bylo ještě neodklizené a zhlaví neopravené… Jen pro připomenutí:
https://youtu.be/JXT6UMuHYgU
Chybička se vloudila, to výše uvedené video zachycuje problémy, které nehoda způsobila, když byla trať neprůjezdá… Ta valná hromada v Prosenicích je tady, omlouvám se:
https://youtu.be/6gVE07MsXWQ
Jó, v dřívějších dobách, než se člověk stal strojvedoucím, to „chvíli“ trvalo. Dnes je ten proces jaksi urychlený a pak to může dopadat třeba takto.
Tak tady to urychlovali asi v CERNu…
Přesně tak, DŘÍV nehody nebyly.
Dřív bylo před rokem 1839?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch_nehod_v_%C4%8Cesku
Namátkou 1953: Strojvedoucí usnul.
Jezdí ještě?
To tezko, ale spis leta v kokpitu?
Ten strojvedoucí nebo ta lokomotiva?
To letadlo.
Loko ano. Ten člověk..?
Panu strojvedoucímu jeho školitelé patrně nevysvětlili (a patrně i do hlavy řádně nenatloukli) to nejzákladnější drážní pravidlo, byť to v žádném předpisu není takto explicitně napsáno: Když nevím, tak se nikam s ničím nerozjíždím a když už s něčím jedu a najednou zjistím, že nevím, nebo si nejsem pro další jízdu jistý, tak okamžitě sahám po brzdě a brzdím až do zastavení. Budu sice za naprostého idiota, ale nic tím nezkazím!!! On se během chvíle vždycky nějaký dispečer či výpravčí ozve, buď na vysílačku, nebo na telefon a bude se ptát, co se děje a proč nejedu, pokud mám jet.… Číst vice »
Ještě dodám, že komentovat z nějakého důvodu časově naprosto nedostatečný výcvik a doklady, které tvrdily opak, radši nebudu. V tom se jistě rádi pošťourají ti, co se v tom pošťourat po takovém průseru mají a časem se to tu jistě objeví jako varování, že takhle to opravdu dělat nelze…
Jenže tohle víte Vy. Máte něco odježděno. On ne. V podstatě byl ještě v zácviku.
Neřekl bych, že to vím jen já. Tohle je ale přeci jedna ze základních věcí, která by měla být sdělena všem adeptům na strojvedoucí úplně na začátku a měla by jim být neustále připomínána. Jinak když si čtu články o starších nehodách, tak je vidět, že zmíněné nevědění, tedy zda lze, či nelze pokračovat dál, bylo častou příčinou nehod i před třiceti, čtyřiceti, padesáti i více lety. Tedy nic nového pod sluncem. Proto mne nechávají klidným příběhy starých zasloužilých zbrojnošů a jejich neochvějné tvrzení, že za slavné éry ČSD za toho ještě slavnějšího rudého dřívbylolípu se to nestávalo a že… Číst vice »
a pak že se nedá nic obejít. už v učňáku nám mistr a učitelé říkali že teorie a praxe se nemusí slučovat..
Bohužel žádné překvapení. To, že soukromí dopravci (někteří) tohle ohýbají, se v oboru ví dlouho. Seznání? Napíše se od stolu aniž by tam strojvedoucí někdy byl. To samé oprávnění na nové řady vozidel nebo doba řízení. Režijní jízdy v rozporu se zákonem o dráhách neproplácí spousta (nákladních) dopravců, byly o to i soudní spory. To, že někdo falšuje i výcvik a zkoušky, to už je trochu silnější káva, ale ani se vlastně nedivím, protože Drážní úřad nějaké nehlášené státní dozory na lokomotivách skoro nedělá, takže se dopravcům tato praxe bohužel vyplatí. Velký palec nahoru Drážní inspekci, že měla odvahu na… Číst vice »
Možná vzejde nějaké doporučení, aby dopravci oznamovali plán jízdního výcviku, a do oznámení o zkoušce ZOZ se uvádělo zda je opakovaná, nebo pro nové. I tak bude nad personální možnosti DÚ dozorovat zkoušky ZOZ, dopravce v jejich sídlech, školící střediska, Vámi zmíněné lokomotivy+hotové strojvedoucí a ještě k tomu alespoň namátkově zda v rámci oznámeného plánu výcviku na oné šichtě ten kandidát skutečně jede.
Existuje někde tabulka, která ukazuje počet nehod v jednotlivých letech?
Web Drážní inspekce.
Proč dispečer postavil odjezd vlaku CDC a zároveň umožnil vjezd vlaku RCC za podmínek PN? Proč nenechal projet rychlejší RCC i za podmínek PN a pak teprve pomalejší CDC? Nejde tady prioritně o rychlost nebo přednost, ale o bezpečnost, tedy o nevytváření konfliktních vlakových cest. A za druhé…necháte rozjet těžký vlak kvůli kilometru aby zase zastavil a počkal, až ten pomalejší odjede a bude toho rychlejšího brzdit?
To je jedna z věcí, která mohla zabránit nehodě…ale jinak je na prvním a posledním místě lidský zabezpečovač…strojvedoucí! To bez pochyby!
Zaprvé vlak ČD Cargo byl hodně těžký, tak se rozjížděl velmi pomalu, to asi dispečer nečekal. Naopak druhý vlak překročil výrazně rychlost při vjezdu do stanice Prosenice. Místo rychlosti 40 na PN jel až skoro 65. Rozumný strojvedoucí na PN v noci klidně mohl jet 20, takže času na rozjezd prvního vlaku by bylo víc.
K tomu zaprvé, dispečeři/výpravčí neznají jízdní doby a nemají nic k odhadu(třeba info o hmotnosti vlaku a typu mašiny)?
Někde jsem četl, že naopak rádi pouští první leotramvaj protože jim zmizí.
Jakože výpravčí mají křišťálovou kouli, která jim řekne, který strojvedoucí v noci na PN pojede ten kilometr od návěstidla 10 km/h, který 20, který 40 a který 65??? Mám to přepočíst na rozdíl v jízdních dobách?
Dispečeři a výpravčí mají samozřejmě k dispozici grafikon vlakové dopravy, ale u nákladních vlaků je to alchymie. Leoše samozřejmě pustí, protože ta jeho tramvaj má stejnou dynamiku u všech vlaků a záleží pouze na strojvedoucím, jestli dokáže jet ještě „dynamičteji“ při dodržení všeho. U nákladů je problém. Bohužel Ferdinandka charakterem svého provozu je (ale i byla i za společných ČD/ČSD) jiná než třeba DZZ Plzeň – Cheb, kde smělo jezdit velmi omezené množství strojvedoucích a většina se s dispečery osobně znala. Takže dispečer dokázal velmi přesně odhadnout, jestli to ten Pepa 25 wapy na křižování dá a co mu vyjde.… Číst vice »
Dobře, dispečer neví jak rychle pojede fíra „podle rozhledu.“ Ale mohl by vědět, že na volno(ne PN) pojede vlak s mašinou A a hmotností B cca rychlostí C.
A co na tu PN očekával? Volný průlet?
A mohl? Pokud nefungovalo zabezpečovací zařízení tak mohl očekávat cokoli. Nacpat PN před Nex taky asi není to pravé ořechové a v této mimořádné situaci bych asi čekal hovor od výpravčího s info, že budu zastaven. Nutno hledat možnosti k eliminaci chyb. A nebo říct alibisticky, že je to věc strojvedoucího.
Co je alibistického na tom, že se strojvedoucí řídí návěstmi?
Ve smyslu spotřeby a plynulosti není špatně jet vmax/podle zábrzné křivky, když má přednost (což jako nex bez náskoku měl).
Ve smyslu bezpečnosti, musel očekávat stůj a případně u něj zastavit.
Prosím vás, co je to ta zábrzdná křivka? Navíc při vjezdu na PN.
Nemohl. Je to ve všech testech. Musel očekávat stůj. Furt se o tom všude mluví, jenže to by musel absolvovat normální zácvik a vědět, že pro něj to návěstidlo platí.
Jako ještě jej rušit od přivolávačky nesmyslným telefonátem? V době, kdy se má o 200 % víc než jindy soustředit na jízdu?
ne, může za to SŽDC, že si to nepohlídalo. viděl bych to zrušení komplet celé organizace
A já bych zas zrušil Karla. Větší hovadinu jste tam neměl? Nebo si musíte za každou cenu kopnout?
No…bez SŽDC to asi v nejbližších letech nepůjde (aby to pak šlo ještě lépe 😉 ), ale bez proviněných pracovníků to jistě půjde i teď.
A jaký pracovník SŽ se na této MU měl podle vás provinit?
Co takle nejaka jednoducha plechova huba? Vypravci (atd.) by pri postaveni vlakove cesty mel cudlik (sw) co by jednoduse zavolal a odrikal postavenou cestu, mozne pouzit i pro posun.
Čl. 118 předpisu D1 mluví jasně. PN na vjezdových, cestových nebo odjezdových návěstidlech strojvedoucímu vlaku přikazuje za a) jízdu podle rozhledových poměrů. Tak tady nevymýšlej další blbosti, už jich máme v provozu i tak dost, ty plechová hubo.
Chapu to tedy tak ze v pripade volby mezi zadnou informaci o postavene vlakove ceste a dodatecnou informaci z plechove huby radsi volite informaci zadnou?
Vždyť nepotřebujete informaci, svítí PN a tak jedete podle toho. Když bude na křižovatce blikat na semaforu žlutá, tak se také chováte jinak. Není to tak složité..
Ano, ale o to mi nyni nejde. Pilot v pristavajicim letadle take nepotrebuje poslouchat vysku z radiovyskomeru, ma ji na displeji a vydi ven z okna. Take nepotrebuje slyset na jakou runway nebo taxiway prave vjel, sleduje prece okoli a vse je radne osvetleno (zadna vegatace ne jako u SprZel). Presto to obcas posadi nekam do pole nebo pri vzletu nabere bagr. Ejhle diky nove technologii a systemovym opatrenim se nehody vetsinou v letectvi nedejou ze stejnech duvodu porad dokola. Jde tedy spise o zamysleni se nad nejakym opatrenim, ne nutne zakotvenym v predpisu, ktere v urcitych pripadech muze prispet… Číst vice »
To opatření je už vymyšlené a jmenuje se ETCS. Jenom je trošku moc drahé a hlavně není interoperabilní po celé Evropě.
Ano přesně. Protože ji k ničemu nepotřebuju. Vím přesně co mám dělat. Jsem strojvedoucí, ne chovanec ústavu pro mentálně zaostalé. Když je na návěstidle výstraha, taky mě nikdo nevolá, že mám u dalšího návěstidla zastavit, tak už to konečně pochopte.mm
Informací je PN, ale evidentně to nejste schopný pochopit. Nic si z toho nedělejte, jenom se nepřibližujte kolejišti.
Informace o postavené cestě je snad dána návěstí.
Klacek se svetlem evidentne nepostacuje pro bezpecnost provozu na urovni tohoto tisicileti ani za normalniho provozu.
To je super, že je na to předpis, ale zjevně to nefunguje.
Nefunguje to dokonce hodněkrát do roka, tak asi ten předpis má nějaké slabiny, žejo.
Chyba je v předpisu nebo lidech? Když projede řidič křižovatku na červenou, může za to on nebo zákon o silničním provozu? Taky to nefunguje, když řídí blbec.
No a taky bych si dovolil trochu oponovat. Třeba v silniční dopravě porušuji také předpisy. když jedu 90 mimo obec a najednou se někde v křoví objeví cedule obec. Opravdu prvních pár desítek m nemohu jet 50, pokud tedy nechci dupnout na brzdy a mít třeba další auto za sebou v kufru.
A myslím si že i třeba v silniční dopravě by mohlo být upozornění na takové snžení rychlosti.
Velice hloupé srovnání. Za prvé – nikde jsem nečetl, že by měl fíra zakryté návěstidlo nebo něco podobného. Za druhé – kdyby si podobné dojíždění, o jakém se zmiňujete, dovolil strojvedoucí např. při vjezdu do pomalé jízdy, zřejmě tady bude další článek o nehodě. Dlouho byste fíru asi nedělal.
Naprostý souhlas pane kolego. Snížení rychlosti na silnicích by také mělo být návěštěno nějakým předvěstníkem, jenom s tou zábrzdnou vzdáleností je problém. V mnoha případech by to ušetřilo pár kapek banzínu/nafty a trošku prachu z destiček. A myslím si, že Vámi uváděný příklad je zatím jedním z neřešitelných oříšku samořiditelných aut, který zatím raději nikdo neřešil. Protože samořiditelné auto zřejmě přesně tohle provede a běžný řidič nebude zvládat reagovat.
Já bych to docela rozporoval. Blbec je to v případě, že udělá nějakou netypickou chybu vědomým porušením nějaké povinnosti. Pokud se ale podobná chyba opakuje často u mnoha lidí, tak by se měl někdo asi zamyslet nad tím, že třeba je špatně nastavený postup pro danou situaci. To je právě ten zásadní rozdíl mezi železnicí a letectvím, že v letectví se za chyby okamžitě netrestá, ale v první řadě se hledá důvod, proč k té chybě došlo (obzvláště pokud je opakovaná různými lidmi), ve druhé řadě se přemýšlí, co změnit, aby k tomuto druhu chyby už nedocházelo a teprve ve… Číst vice »
To asi máte pravdu, ale pominul jste to, že odstranění toho slabého místa v železničním provozu je mnohem, ale opravdu mnohem složitější. Celý ten systém obsahuje mnohem víc lidí, výrazně dražší a dražší složitější techniku. A to podstatně.
Tato nehoda je dost vyjímečná. Strojvedoucí se přiznal k tomu, že nezná základní věci z předpisu D1. Takovou nehodu snad nepamatuji, že strojvedoucí projel na odjezdovém návěstidle návěst Stůj úmyslně, protože si myslel, že pro něj neplatí. Jinak většina projetých návěstidel je přehlídnutí, nedobrždění, tedy neúmyslné projetí. Viz citace ze zprávy DI: . Návěst „Stůj“ navěštěnou odjezdovým návěstidlem S1 žst. Prosenice registroval, ale neočekával, že pro jeho jízdu platí,protože z obsahu písemného rozkazu a PN návěstěné vjezdovým návěstidlem 1S žst. Prosenice nabyl dojmu, že se jedná o začátek výluky – jízdy v mezistaničním oddílu. Současně si neuvědomil, že v obvodu… Číst vice »
Ale v tomto prípade sa ním fíra vôbec ani nezaťažoval. To ako chcete pridať na CDP ešte „vlakových operátorov“, ktorí budú každému fírovi hlásiť každé zníženie rýchlosti, každú výstrahu a každú sťahovačku?
Spíš by museli vývojáři při vývoji zab. zař. kromě několika revolučních prvků (třeba alkoholtesteru) zavést i několik hlášek, v tomto případě „Brzdi ignorante!„
Nehoda se stala při vyloučeném a vypnutém zabezpečovacím zařízení.
Rozeznat stůj a PN klidně zabezpečovačka může. (I když automat defaultně na PN nepojede)
A vytráca sa z toho, že tenfo fíra nebol ani „rýchlokvasný“, tento to doslova videl akurát z lietadla…
Máte ten pocit? Když si ještě jednou přečtete článek, tak možná pochopíte, že k té nehodě nedošlo kvůli chybě v předpise, ale kvůli hlouposti a amatérismu jednoho člověka. Ono když se ty (nic moc) předpisy dodržují tak to normálně funguje. Na druhou stranu předpis není zeď a když někdo neví, že má na červenou zastavit, tak je každej předpis marnej.
Tak třeba v letadle každý pilot ví, že nesmí do zatáčky udělat větší náklon, než 60°, přesto každé modernější letadlo na překročení náklonu upozorní hláškou, případně ho vůbec neumožní (letadla s FBW řízením). Samozřejmě to není omluva pro neznalost, ale třeba letectví se ze svých nehod už dávno významně poučilo a postupy a technické vybavení letadla se navrhuje už s tím, že se se spoustou chyb ze strany lidského faktoru počítá a letadlo na ně umí upozornit nebo jim samo aktivně zabránit. Žádný člověk není 100% spolehlivý a nikdy nebude. Do jisté míry se to eliminuje pracovními postupy, předpisy, zkouškami… Číst vice »
Tak vymyslí řešení, který bude fungovat. Nejlíp stoprocentně. ETCS to taky nevyřeší. A jestli někdo jede na PN do výhybek 65, tak ať už na mašinu neleze.
Na straně lokomotivy i tratí: https://necyklopedie.org/wiki/Automatick%C3%A9_vlakov%C3%A9_zabezpe%C4%8Dovac%C3%AD_za%C5%99%C3%ADzen%C3%AD
Na straně předpisů: zrušení PN a absolutní stůj i u autobloku.
Ale jak to udělat? U každého návěstidla, kde se může návěstit PN a také u návěstidel autobloku postavit někoho, kdo bude mít zajištěné spojení s dispečerem a blok rozkazů?
Hm…a jaký má postoj k přivolávací návěsti to slavně drahé ETCS?
Záleží na konfiguraci RBC a SZZ. V ČR by to znamenalo jízdu v režimu SR, takže by jen hlídalo rychlost 40 km/h (jejíž dodržení by podle zprávy DI v tomto případě stačilo k zabránění MU) – v rámci výluky ale probíhala i výluka traťové části ETCS.
Při „správném“ nastavení by ale RBC mohla vydat MA v režimu OS, a kromě kontroly volnosti tratě by fungovalo v podstatě stejně jako v režimu FS a podle brzdné křivky dovedlo vlak k zastavení u EoA (návěstidla se „Stůj“).
Detailněji to v komentáři níže popisuje pan Dušan.
Juraji, nezlobte se na mne, ale tady nefunguje něco jiného, předpis SŽDC D1 (ač neskutečně blbě napsaný) na průběh MU v tomto případě vliv neměl. V tomto konkrétním případě by mohl být předpis napsán sebelíp, ale nepomohlo by to, protože tady se nejenže nevědělo, ale tady se na to hlavně těžce sralo.
Stačilo by, kdyby k rozsvícení PN musel výpravčí taky ohlásit strojvedoucímu že pojede na PN a z jakého důvodu, případně na jakou kolej. Na rozdíl od mnoha nesmyslů v D1 by tohle bylo rozhodně přínosem, než že se rožne PN a člověk netuší ani z jakého důvodu a proč, případně co tam dál má čekat.
V PL to tak po několika závažných nehodách funguje a prostě dokud výpravčí neřekne, tak se vlak nehne.
Myslím, že důvod krom jízdy na obsazenou (o čem musíte být stejně zpraven) vás moc zajímat nemusí. Na mašině nepoznáte, že jedete přes obsazený obvod, nebo že nejde odvrat xy. Takže výpravčí, který většinou má toho dost, když už musí jezdit na Pn má ještě volat každému vlaku, že pojede na Pn? To můžeme rovnou zrušit a dávat Pv ať to máte černé na bílém.
Jenom to ne. Vymysleli by na to další závazné slovní znění. 🙂 Ale jinak dobrý nápad. Já osobně volám, v rámci možností, vše. Třeba i proč jede do odbočky atd… Na druhou stranu chápu, že ve vytížených stanicích to není úplně dobře možné…
Proč strojvedoucí učit na takové věci ? Postupně si zvyknou a až informací ( zbytečnou ) nedostane bude z toho vedle.
Nic je nechci učit a už vůbec ne, aby to bylo nařízeno předpisem. Dělám to z čistě lidského hlediska. Když fíra ode mě obdrží info, že ho beru do boku a bude 20 minut stát, tak si, já nevím, může třeba ohřát polévku….
Ano, AŽ zastaví, tak mu to také rád sdělím. „Máš pauzu, AŽ to bude aktuální ozvu se.“
Doufám, že ho takovou kravinou neobtěžujete za jízdy, ale až poté, co zastaví. Na ohřátí bude mít asi tak o 30 sekund míň, ale alespoň nepřehlédne něco podstatného.
Hmm…další závazné slovní znění…ze kterého by si nikdo nic nedělal až do další nehody.
Osobně dávám přednost klidu a soustředění při jízdě na PN. Podmínky znám a co je kolem mě v dané situaci nezajímá…
Ano, takový klid měli třeba v Szczekocinach v roce 2012, kde se výpravčím podařilo z obou stran na PN proti sobě poslat dva rychlíky a strojvedoucí taky nezajimalo „co je kolem“. Výsledky byly dost tragické.
Já jsem z Polska na to hlášení zvyklý, a to se tam na PN jezdí mnohem častěji než u nás.
Stačí říct, dozvědět se o co jde a v klidu jet. Nic složitého. Mnohdy to „co je kolem“ může být docela podstatné. A v té záplavě předpisového balastu u nás by aspoň tohle mělo nějaký přínos.
To se ale vypravci spletl a poslal je omylem na stejnou kolej. Jak by tomu mělo zabránit ještě nějaké hlášení navíc?
Tak zrovna tohle by podle mě zabránilo takové chybě celkem jistě, protože by to toho výpravčího muselo trknout, kdyby volal postupně dvěma vlakům jedoucím proti sobě na PN, že jedou na stejnou kolej, ne? 🙂
Nebo by odříkal, co si myslel, že postavil.
Znova opakuju. Při jízdě na PN klid a soustředění. I když někdo selže, pořád je lepší dávat pozor co je přede mnou, než brát vysílačku a poslouchat zbytečné informace. Jsou i výjimky, kdy je to ku prospěchu, ale opravdu výjimky…
Taky by mohl být v každé stanici joystick a dala by se Lv ovládat na dálku…
Přesně tak. Doufám, že se zas nebudou vymýšlet nějaké blbosti. Taky mám radši klid a soustředění na jízdu. Důvod proč jedu na PN mě nezajímá. Tady se strojvedoucí přiznal k základním neznalostem předpisu. Neví jak jet na PN, neví co znamená Jízda v mezistaničním oddíle. Si myslel, že může projet Stůj na odjezdovém návěstidle, že tím rozkazem o Jízdě v mezistaničním oddíle ho má zneplatněno. Toto vědí u ČD i strovedoucí v zácviku. Drážní úřad by si měl hlavně posvítit na firmu Retrolok a další pochybné školitele.
Prosím tě zklidní a neargumentuj Polskem ! To takhle Roman Cikánek si vyslechl od nadopovaného kretena s červenou čepicí , který ve spolupráci s dalším polobláznem na vechtru , ono “ hlášení“ v Čerčanech….A Čestmír tu není mezi náma a Roman byl pomalu zločinec.. Můžou mě volat do vysílačky 100x že jedu na volnou atd, ale chce to vlastní rozum.Nejlépe tu RDST úplně ignorovat , bo z 99 % to jsou uplně zbytné informace ( idealně při dojezdu ke klacku ti musí “ rychle sdělit“ že budeš stát a čekat za osobkou). V Polsku je to jiný level, tam jak… Číst vice »
Hodně bych zdůraznil vyjádření pilota/strojvedoucího, který velmi přesně popsal rozdíl v praktickém uplatňování předpisů mezi leteckou a železniční dopravou a že by bylo obrovským přínosem, kdyby se železniční doprava způsobem řízení provozu a informování všech zúčastněných osob, začala ubírat podobným směrem, jako letecká doprava, kde po mnoha nehodách postupně byl dán absolutní důraz na jednoznačnost komunikace a informací. Tj. co nejstručnější, ale současně nezaměnitelné závazné fráze a důsledné vymáhání jejich dodržování. Ovšem ne způsobem „tady máš flastra za to, že jsi to řekl blbě“, ale stylem „pojďme se pobavit, jako to udělat, aby se to příště nestávalo“. Zrovna v oboru… Číst vice »
Naprosto souhlasím. Další slabé místo popsal taky příhodně „Žádné školení před vznikem dané mimořádné událost pro získání návyku, jak adekvátně řešit i krizové situace, které mohou při řízení drážního vozidla nastat, na lokomotivním simulátoru neabsolvoval,“ Opět něco, z čeho by si mohli povolaní v oblasti výcvik žel. personálu do budoucna drbat hlavu…
A já jsem na simuláturu už byl dvakrát a podle mě je to k ničemu. Člověk je ve stresu, jede po neznámé trati. K tomu abych věděl, že po PN mám na dalším návěstidle očekávat Stůj, mi bohatě stačí si přečíst předpis. A pokud je PN na vjezdovém návěstidle a následuje obvod výhybek, tak je rychlost 40 také jasná. Tady překročena o více než 20 km/h. To jsou vše základní věci. To se mi nestalo, aby toto nevěděl strojvedoucí, kterého jsem měl v zácviku. Asi první projeté návěstidlo, u kterého se strojvedoucí přiznal k neznalosti předpisu. To vše vypovídá o… Číst vice »
Simulátory jsou nejlepší věcí výchovy tzv. kultury bezpečnosti. V letectví to pochopili, na železnici nám to bude trvat po dobu generační obměny. Jezdím na simulátor dvakrát ročně a jezdil bych častěji. Vězte, že český simulátor není nic proti německému. Proto nechápu ten stres..?
O nic nejde, nikdo ti licenci nevezme. Stres z toho, že se v něčem zdokonalíš? Pak je ale potřeba se zamyslet úplně jinak a úplně jinde…
Já nemám pocit, že bych se hraním PC hry v něčem zdokonalil. A srovnávat letecký simulátor s tímto je úplně mimo mísu. Ten asi bude trochu více odpovídat skutečnosti.
Budem jezdit na simulátor 4krát ročně a kdo pak bude jezdit ve skutečnosti? Ne náhodou byla od strojmistrů poptávka po vložácích hlavně v dny, kdy bylo několik lidí na simulátoru.
Na PN i v mezistaničním oddíle jsem jel xkrát a žádný simulátor jsem k tomu nepotřeboval. By mě zajímalo, v čem jsi se tam zdokonalil?
Tak třeba v použití nouze GSMR, při mimořádnosti (auto na přejezdu, co mě tam šoupli) což si v provozu nevyzkoušíš. Poslední simulátor celkem o něčem byl, nicméně jsou v jeho využití velké rezervy …
3/4 strojvedoucí si na simulátoru neumí ani správně sjednat posun. O bláznech co úplně v klidu vjedou do otevřeného přejezdu nebo při jízdě podle rozhledu jezdí 60 nechť si udělá názor každý sám. I kdyby měl „jenom“ simulátor s opravdu ostrou jízdou takové blázny eliminovat, hned by bylo na železnici o to bezpečněji. V Německu na simulátoru je jeden ze stěžejních bodů správná reakce a rychlost dání nouzového pokyn k zastavení vlaků přes vysílačku. Tohle se mě jednou sakramentsky hodilo. Zeptejte se lidí u nás, kolik lidí vám z hlavy bez přemýšlení vysekne onu tajemnou formulací pro zastavení provozu? Tři… Číst vice »
A trénovalo sa na tom simulátore niečo užitočné? Napríklad vjazd do stanice na PN a vo vlakovej ceste výhybka v medzipolohe, alebo vjazd medzi dve dlhé súpravy v oblúku, medzi ktorými je „zabudnutý“ vozeň, nech si strojvodca vyskúša, či naozaj jazdí podľa rozhľadových pomerov.
Piloti tiež netrénujú na simulátore tri hodiny pokojného letu, ale niekoľko porúch naraz – napríklad vysadenie a požiar motora v priebehu vzletu, k tomu výpadok hydrauliky a kľudne ešte so stratou spojenia.
Vysazení obou motorů při vzletu: https://www.youtube.com/watch?v=Bf67JzYAhe4
Typická nehoda, které by bez problémů zabránilo aktivované ETCS na trati a na mašině v případě, že by byla použita konfigurace IXL a RBC jako je třeba na Slovensku, kde se bez problémů vydává MA OS po nouzové jízdní cestě na SZZ – pak by totiž ta BUM-BUM jízda vypadala takto: a) vlak zastavil u vjezdu do Prosenic od Přerova z důvodu konce oprávnění jízdy v módu FS. Mobilní část ETCS dohlíží zastavení vlaku (V = 0 km/h), b) po zastavení vlaku výpravčí postaví nouzovou VC s nouzovými závěry a na návěstidle se rozsvítí návěst PN, c) RBC následně vydá… Číst vice »
Príčinou je rozdielny význam privolávacej návesti medzi Správou železnic a ŽSR.
To určitě ne:-))
EDIT: OBU zná mód OS (Podle rozhledu), který vydá, pokud se fyzicky postaví nouzová cesta pod nouzovými závěry – ale to znamená mj. pořád jenom to, že RBC nekontroluje při vydání oprávnění k jízdě volnost KÚ – to je celé.
To jestli tu volnost KÚ má – dle předpisů – kontrolovat výpravčí nebo strojvedoucí je věc – z pohledu OBU – čistě administrativní – klidně to mohou dělat oba pokud to předpis nařídí. Takže tady problém žádný není:-)
Ja už si to presne nepamätám, páč sa ETCS profesne nezaoberám, ale nejaké veci, ktoré z predpisového pohľadu bránia použiť v ČR na na núdzových cestách režim OS, tam sú.
Pokud měl fíra ještě „mokrou“ licenci, pochybuji, že měl zkoušky na ETCS. I když u některého soukromníka je možné všechno, jak vidíme.
Rovněž nevyužívání povelu ke stažení sběrače tam, kde je to nařízeno. Nechápu proč to nechceme…
Ač zastávám názor, že předpisové prostředí na SŽ je jedním slovem hrozné, tak bych rád podotknul, že se tady řeší nějaké systémové opatření jen kvůli chybě jedince, který nedokázal správně vyřešit triviální dopravní situaci kvůli individuální chybě. A byl bych rád, kdyby se bralo v potaz, že to předpisové prostředí je v tak hrozném stavu také proto, že se někdo snaží systémově vyřešit takovéto individuální chyby. Přitom by v tomto případě stačilo, aby byla dodržena ustanovení, která jsou jasná a jednoduchá. Vždyť tady běží implementace ETCS a průběžně se zvyšuje zabezpečení železniční dopravy, takže volat konkrétně kvůli této nehodě po… Číst vice »
Tohle by se mělo tesat do kamene.
A ještě by se mělo přidat, že nejen ty firmy rozpustit a zabránit jim v podníkání v tomto oboru, ale zabránit v tom podnikání i vedoucím zaměstancům v těchto firmách. Jinak si přemalují firmu třeba na MODERNLOK a budou pokračovat.
Ten jedinec měl smůlu v tom, že si ho najala firma na dopravu na velmi důležité trati. Kdyby si možná 2,3 měsíce někde odkroutil na nějaké méně exponované trati, tak by se možná poučil bez následků.
Koukám že většina lidí v diskusi řeší pochybení nováčka strojvedoucího, ale to že jeho zaměstnavatel lhal, porušil mraky nařízení a podváděl neřeší skoro nikdo. Té firmě by měla být okamžitě odebrána licence…
Je tady dost komentářů, které poukazují na velkou část odpovědnosti těch firem…
Souhlas, v letecké dopravě by jí to neprošlo tak lehce a asi by možná i dolítala.
No, ono stačí mrknout na Letecké katastrofy, aby člověk viděl, že i tam jsou lecčeho schopni. Nicméně komunikace určitě je jednoznačnější..
A víte třeba, že dnes se používá takový systém výcviku pilotů, že nováček sedí prvně v životě v opravdovém letadle za kniplem až když má za prd*lí 200 cestujících? Nejen na železnici, dějou se věci…
To je taky zajímavé, ale předtím asi taky něco odlétal na simulátoru a hlavně tam má taky toho druhého. Kolik (a který) diskutujících strojvedoucích staršího data se tady oficiálně přizná, že poprvé za tím kontrolerem seděl jako pomocník bez zkoušek nebo jako „šotouš“ a měl za zadkem třeba 5 bajek nebo 30 ložených wapů ?
Ano, zajímalo by mě, jak na tenhle zcela zjevný podvod reagoval Drážní úřad jako příslušný správní orgán. Bohužel se obávám, že nijak.
Podnětné…
Ne jenom licence firmě, ale vedoucím zaměstnancům té firmy by se mělo zakázat podnikat v železniční branži na hodně dlouhou dobu.
Pokud vjíždím někam na výstrahu nebo na PN, tak když na druhé straně blikne volnoznak nebo PN, neberu za to a brzdím na zastavení, dokud na tuty nevidím, že ta návěst svítí pro mě. Zákeřné jsou stanice v oblouku. Třeba Poříčany, Č. Brod, Brno-Slatina, Maloměřice na jižní straně atd.
A proto ma ŽS zajistit aby to v mistech potrebnych kodovalo ! Co jednodussiho …
Člověče. Umíte číst? Přečtěte si ten článek ještě jednou, jaká byla situace…
Prosenice kódují krásně. Ale byla výluka.zab.zař….
Opomenieme teraz všetky problémy, ktoré boli popísané v článku ohľadom jeho zácviku a podobne. Vysvetlí mi ale niekto, prečo keď mám v stanici výluku ZABZAR urobím takú kulehu, že vlaku prichádzajúcemu do stanice do postavím na STOJ na odjazde a pustím pred neho vlak, čo mi tu stál tri hodiny? Obzvlášť ešte keď je ťažký jak prasa? To už tých 10 minút ho tam nemohli nechať? Kto urobil chybu je podľa správy úplne jasné, otázne je či by sa SŽ nemala zamyslieť aj nad tým, ako takéto výluky vykonávať aby výpravcovia nerobili takéto psie kusy.
Hele, dopravní prasečina se stává často u různých druhů dopravy. Ale to, co udělala obsluha dráhy není zakázáno a ani ohrožující. Jo, pokud se změní předpis tak, že zakáže současný vjezd+odjezd stejným směrem, tak pak bude mít výpravčí taky průser.
Zkrátka jsou chyby v práci, které akorát zhoršují výsledek, ale nejsou nebezpečné, nebo je legislativa nepovažuje za nebezpečné.
Zakázáno to není, ohrožující to však je. A to právě proto, že lidský faktor není neomylný. Stejně jako je ohrožující přejezd se světelnou signalizací.
takže ideálně když bude furt a všichni na volno
Tak jistě. Už jen třeba ta zbytečná spotřeba energie když se jeden vlak zastaví a druhý rozjíždí. Kdyby měli výpravčí za zbytečné rozjezdy a zastavení platit nějakou proměnou částku, tak někteří za měsíc ještě doplácí. Té promrhané energie není málo. Jenže bohužel tohle je SŽ úplně fuk
A když kvůli tomu „s jistotou na průjezd“ na PN projede za hodinu o 10% míň vlaků (rozptyl v JD na PN u nákladů může být klidně i 5 minut, obzvlášť v noci), a některé se tak budou muset odříct, tak to zaplatí kdo?
Asi. :-\
stejně ohrožující je jakékoliv dojíždění ke konci VC, za nímž je postavena jiná jízdní cesta. Co jako? Chcete to zakázat, nebo vytvořit něco jako prokluzy? A co ETCS, či jiný opravdický VZ?
PS: PN je vždy z podstaty „ohrožující“ protože dovoluje jízdu vlaku bez některých zabezpečovacích funkcí.
Psal jsem to i do ty „ankety“. Duvod je, ze az 70% trat.disp.nevi ze se jezdi po kolejich! Jsou nekompetni ! Vim nesedim tam s nima a nevidim to z jejich strany. Vim ale po cca 30let praxe kdo to umi a chce to delat dobre a kdo ne. Plynulos a hospodarnost provozu jim nerika uz vubec nic. Bohuzel. Arogance a povysenost k nam tupym federamtum je nezmerna !
Zaplať jim dvojnásobnou trojnásobnou mzdu a udělej mezi nima brutální výběr. Budou kompetentní, uvidíš.
To samý u strojvedoucích.
A u pilotů. A všude jinde.
Chceš extra elitu? Tak přeplať s budeš si moct vybírat.
:-P:-P:-P
Četl jste předpisy pro dispečery?
A možno by z tých 10 minút boli ďalšie 3 hodiny. Na takto preťažených miestach nad tým takto naozaj nejde uvažovať. Je okno = ide sa.
A kde to okno tam vidíte? Ten Nex ho ukázal zcela jasně.
Rozdíl času od rozsvícení PN na odjezdu pro Pn a projetím odjezdu NEx jedoucím průměrně 50 km/h byl 1,5 minuty. Pokud by NEx jel celkem střízlivě na PN 20 km/h, tak rozdíl by byl už 4,5 minuty. A pokud by jel velmi opatrně desítkou, tak 9 minut!!! Takže by přetížený mezistaniční úsek by byl až 8 minut zbytečně nevyužitý.
Hlavne preto, že ten fíra miesto toho, aby brzdil a šiel potom celú dobu 30, max. 40, s očami na stopkách, tam bohorovne valil skoro 70…
21 let jsem dělal výpravčího. Těch důvodů může být spousta a žádná prasečina to být nemusí…
Přesně tak. Je tam snad někde konstatováno, že to výpravčí udělal blbě? Nebo že to dělat nemusel? A víte, zda předpisy výpravčímu dovoluji jen tak z prdele nepostavil příjezd vlaku a brzdit jej?
Ono taky má vliv kdy jednotlivým fírům končí směna, takže je snaha, aby odjeli co nejdříve. Těch důvodů může být vícero.
Ale no tak. Snad je nějaké pořadí důležitosti a rychlosti vlaků. To byl mezinárodní Nex s rychlostí 100. Přece nemůžeš myslet vážně, že před něj pustíš Cargonauta s Pn, kór když tam stál pro poruchu Hv.
Pustit těsně osobní před rychlík je normální, náklad taky. A to i přes 2 – 3 stanice a nejednou mi kvůli tomu ujel přípojný vlak. Předpis sice říká pořadí vlaků, ale pokud de mám rozhodovat, zda si ponechám zamčený vlak na několik hodin na důležité (zpravidla „rovné“ koleji) než přijede vystřídání a všechny vlaky pojedou bokem 40 km/h, pak i tady to nemusí být bráno striktně podle pořadí vlaků, zejména když ty nákladní jedou s náskokem, 15 hodin zpožděné, nebo jsou dokonce včerejší… Navíc lze na autobloku jet i souběžně pokud v protisměru nic nejede….
Staří strojvedoucí se těmto rychlokvaškám smějí.
Nevim, jak muze strojvedouci ovlivnit delku zacviku. Tohle jde na vrub organizace provadejici zacvik.
Nováčkovi v práci se směje jen krystalické hovado.
👏👏👍
Jako ti staří fírové, kteří, když vlezou na cokoliv modernějšího jak bangle, tak neví co s tím ? A pokud tam je náhodou displej, tak to rovnou odstavují ?
Nesmějí, ale děsí.
Jestli nějaké opatření na „dodatečné zvýšení bezpečnosti“, tak bych viděl jako nejlepší zákaz současných jízd v případě, že je přes nebo k danému zhlaví povolována jízda na PN. Už takhle je vysílačka aktivní dost často, přidávat další hlasovou komunikaci (= odvádění pozornosti) ausgerechnet kolem takovýchto míst bych jako zlepšení tedy neviděl.
To jedině. Ovšem to může způsobit dodatečné brutální omezení propustnosti. Budeš muset třeba vymyslet, o kolik návěstidel vedle konce VC nebude smět svítit nvést dovolující jízdu vlaku.
Anebo rovnou řekni, že při PN musí být za koncem VC na PN prokluzovka. A když na PN, tak proč ne taky na cokoliv a výstraha? A když, tak proč ne prokluzovka všude a vždy? A tu prokluzovka si bude muset výpravčí vymyslet, nebo bude součástí SZZ?
Aha?
Prokluzovku stejně vyžaduje ETCS. Pokud se nechce k návěstidlu ploužit jako na klouzačce.
Jo rozumím. Nejsem nějakým proponentem „něco prostě dělat“ a už vůbec ne kvůli těm Prosenicím, kde je to fakt prostě o tom, že na PN se jezdí podle rozhledu a tečka. Svým příspěvkem jsem reagoval na hejno nápadů níže na téma, co ještě by se mělo furt meldovat do vysílačky (a sebrat tak fírovi jednu ruku a půl pozornosti).
Ve sklepě ti vysvětlím proč je to blbost Tomáši…🙂
Snad dostanu volno😉
Ale toto nebol súčasný vjazd/odjazd. Fíra mal riadne povolený vjazd do stanice, len si sám sebe povolil aj odjazd. Došľaka veď aj na tom blbom letisku nemôže fíra po pristání len tak vraziť na taxiway ale musí na to mať súhlas. Takisto z taxi na ramp.
Přesně! Taky nechápu, proč se tato pasáž zpochybňuje a hledá se, jak přidávat další povinnosti výpravčímu.
No jo, soukromí dopravci…snad si tady už nikdo nedělá iluze o zácviku a zkouškách. Když potkám fíru co začínal u ČD/ČDC, tak mám prostě jistotu, že prošel řádnou zkouškou a zácvikem.
Tak tím bych si úplně nabyl jistý. Výcvik je určitě lepší ale na ČD/ČDC taky občas vládne slušný nepořádek.
Jojo, taky se občas najde expert. Ze všeho se zkoušet nedá, to by ta zkouška měla 2×12 hodin 😃
ČD a ČD Cargo je trošku bordel ale pořád se řídí pravidly …to soukromník může všechno ..je svatý..i ta SZ je s nej posrana
Ty jsi tak chytréj!!😃
Za to ČD/ČDC nikdy žádnou hromadu za 20 míčů neudělali.
Ale udělali. Ale ne proto, že jim někdo zfalšoval dokumenty a vyslal do světa…
Zfalšoval papíry přímo asi ne, ale bez zkoušek z řady úplně běžně.
„Nikoho nemám, zvládneš to odvézt na hlavní?“
Haha, to jsem viděl nedávno, zneschopnit tři stroje kvůli chybám obsluhy, i u ČD je to možné.
To, že je někdo blbej na techniku, ještě vůbec neznamená, že je marnej na ježdění. To jsou dvě věci které spolu souvisí jen okrajově…
Píčovina
Jsem viděl zasloužilého fíru u ČD, který nebyl schopný udělat ani D test na Mirelu.
V tom se vážený pane docela pletete… Záleží na firmě, ale licenci Vám dá do ruky Drážní úřad! Ten by měl sledovat, jak byl dotyčný zaškolen, ověřit znalosti a to nejen teoretické. Já mám zkoušky ještě od ČSD s razítkem ministerstva dopravy, řekl bych, že na dnešní poměry velice poctivé. Pak přišlo po letech rozšiřování řad…a to se budete divit u ČD…docela bordel. Slova vedoucího …hele, jak se s tím jezdí víš, nikdo tě nebude vodit za ručičku…teorii zvládáš, ostatní si doplnis v provozu, jó a dílenskej zácvik na esa si prosím tě vymysli a nějak to tam napiš. Ne… Číst vice »
Nemusí to být Váš případ, ale někdy si za tohle mohou sami strojvedoucí a jejich odboroví zástupci – divný co ? Ale je to tak. A jaký je důvod – na přeškolení je nějaký časový limit. Přijde nová řada a všichni jí chtějí mít. Jenomže ČD na tohle „všichni“ nemá – přišlo nových 5 loko, na to je turnusová potřeba třeba 19 strojvedoucích + 5 vybraných leťáků. A na to je v zásadě časový limit. Jenomže to chtějí všichni, zároveň je u toho podporují odboráři (budeš mít příplatek za řadu) + strojmistři (budeme lépe shánět náhradu) – takže na kurs… Číst vice »
Proc proboha vubec strojvedouci musi odhadovat jestli navest plati pro jeho vlak? To je vazne takovej problem posilat informaci o podminkach jizdy primo na lokomotivu (a nechat ji samotnou reagovat)?
Bylo by dobré si o tom něco přečíst, jestli vás to zajímá. Protože na to, aby se tady vysvětlovaly zásady a pravidla provozování drážní dopravy prostor asi není. Nemyslím to ve zlém, ale těch informací je na tisíce stran textu a to tady neklapne. Nezlobte se…
No jestli by nebylo lepsi ty tisice stran textu zahodit a zacit od zacatku, kdyz to jak se to delalo vzdycky ocividne nefunguje.
Není. Pokud jízda probíhá pod dohledem ETCS.
Což v případě vypnutí SZZ s ETCS nemusí vždy fungovat. A vůbec když jede fíra na ETCS na PN, musi jet podle rozhledu, dál musí dodržet určitý postup.
Strojvedoucí nesmí odhadovat. Strojvedoucí si musí být jistý.
No problém to nie je, len to stojí peniaze a hlavne. V situácii ktorá tam bola by to pravdepodobne aj tak muselo byť vypnuté…
V jaky situaci? Vsak primou pricinou nehody je, ze projel uplne normalni cervenou.
Z časti vypnuté a vykuchané ZZ, jazdenie na privolávačky nič? Ono tam vlastne to posielanie návestí priamo na lokomotívu vlastne dokonca je, ale LVZ pri vykuchanom koľajovom obvode proste nefunguje…
Cože? Odhadovat ..on má křišťálovou kouli? Když neví co je přivolávací návěst je to dost velký bordrl
Když se to tak vezme, tak je to obrovský problém. Dokonce i součásti celostátní dráhy jsou zabezpečeny telefonickým dorozumíváním, případně elektromechanicky.
On by to ten „barvičkovač“ přenesl, kdyby ale měl co…
Strojvedoucí má nicméně pravdu v tom, že komunikace na dráze je zaseklá před sto lety.
V letectví se postupně vyvinul nějaký standard komunikace, který se pravidelně reviduje po každém větším incidentu, aby se vychytaly problémy. Existuje jasný postup, frazeologie a konvence, aby se klíčová informace dostala tam, kam má.
Na dráze se žije s odkazem na slátaninu D1 a „měl to přeci vidět“. Výluka ZZ? Pohoda, pojede se jako v roce 1860.
To není úplně kultura bezpečnosti.
No jo, jenže jak řešit odstávky ZZ líp? Jedině úplnou výlukou, což by se samozřejmě všem ulevilo, teda až na cestující.
Ja tvrdim, ze by o hodne pruseru ubylo, kdyby se na draze vic mluvilo. Tady stacilo zavolat strojvedoucimu na vjezdu, mas to na privolacku a u dalsiho klacku budes stat, protoze jsem debil a poustim pred tebe tezky vlak, aby jsi do Ostravy jel furt na vystrahu za nim….
Ne, d…l je ten, který jede na červenou . A mj., může být x důvodů kdy má přednost Pn před Nex.
Snad ne ten, že ten PN je modrý?
Ono nejde ani tak jen o tu komunikaci. Psal jsem to tu již několikrát , špatné jsou i předpisy, které vůbec nepočítají s možnou lidskou chybou. Myslím, že po těch 45 letech na stroji to mohu porovnávat. A teď asi dostanu spoustu mínusů, ale to mi nevadí. V jedné věci by prospělo se i vrátit o tu řadu let zpátky. Dle mého byla veliká chyba, alespoň z pohledu bezpečnosti, zavedení systému TRS a dnes GSMR u radiostanic. Na starém simplexu byl vlastně strojvedoucí neustále na příjmu. Měl přehled, co se děje daleko před ním a s předstihem na řadu věcí… Číst vice »
A vy jste byl schopen poslouchat a rozumět úplně všemu, co jste v tom rádiu slyšel? Třeba že v jedné ze stovek stanic, kterými jste v životě bez zastavení projel, dostal povolení k odjezdu z 856 koleje vlak 45568?
Možná se budete divit, ale byl schopen. To není zas tak složité. Když jsem začínal, radiostanice ještě nebyly. Jejich zavedení všichni strojvedoucí ocenili, jako obrovský přínos, právě kvůli té informovanosti a přehledu, který jsme získali. A dnes jsme vlastně zpátky. Strojvedoucí nemá přehled žádný, slyší jen ticho a něco se dozví, jen když se volá přímo jemu. Chcete příklad na této situaci? Když by na simplexu byl strojvedoucí toho odjíždějícího vlaku upozorněn, ať se připraví, že bude odjíždět, ten strojvedoucí přijíždějícího vlaku by to slyšel a vjížděl by do stanice už s vědomím, že bude v ní zastavovat. Na GSMR… Číst vice »
Jsou i připady s negativním důsledkem simplexního provozu. Obecně shrnuto , chyti se v šumu a rachotu mezi kvíkáním informace z jiné stanice a pro jiný vlak.
Prečo by to, že vo vysielačke začujem, že sa má na odchod pripraviť nejaký vlak, malo byť pre mňa relevantné? Smerom, ktorým idem, je koľají viac – možno to takto v noci výpravca hodí na súbežnú jazdu. Alebo ten vlak práve čaká na to, až ja celý zmiznem za výhybky aby vyrazil smerom, odkiaľ som ja prišel – párne/nepárne čísla predsa na smer jazdy nesedia na 100 %. Čím nepopieram, že a) nejaké povedomie o situácii by bolo užitočné; b) očakávať za PN čokoľvek iné ako stoj je elementárna chyba. K situation awarness v letectve pomáha to, že sa v… Číst vice »
Přesně tak. To je další věc, kterou v letectví vyzkoušeli a velmi se osvědčila. V letectví všichni piloti v určité oblasti řízení slyší i komunikaci všech ostatních letadel ve stejné oblasti, takže mají mnohem větší přehled, co se kolem nich děje. V letectví si nikdo nehraje na nějakou individuální komunikaci
Když to zvládají piloti letadel a mají díky tomu přehled o veškerém dění v oblasti, tak není důvod, aby se to nezvládlo na železnici. V letectví se to osvědčilo a nikdo se nesnaží zavádět tam adresnou komunikaci, protože to je spíš na Škodu, než k užitku. Je to jedna z dalších věcí, která podporuje neinformovanost o situaci v provozu.
V tomto se s vámi neztotožním. Stačí, když jsem v Kútech, Chalupkách nebo Zebrzydowicích a na jedné frekvenci tak kváká celé nádraží. Člověk musí být neustále ve střehu, protože co kdyby tam bylo něco pro něho.
Na GSM-R mám klid. Kdykoliv zmáčknu dvojku nebo zkrácenou volbu a dovolám se a hlavně nemusím nikde nic přelaďovat. Na Slovensku je simplex pomalu pro každou stanici jiný a člověk pomalu čtvrtinu cesty jen mění kanály na simplexu nebo se přehlašuje mezi GSM-R a simplexem, třeba oblast kolem Bratislavy.
Polsko ne.. tam ještě používají praporky
To je práve to, že to je „řada let“. Už si nepamätáte na to množstvo prúserov, ktoré spôsobilo to, že si fíra prebral pokyn pre niekoho iného. To by potom musela byť hovorová kázeň jak na najväčších letiskách.
Ta hovorová kázeň absolutně nehrozí. Být naladěn na Simplexu a poslouchat, co tam ostatní žvaní za hovadiny a navíc nejenže nepředpisově, ale hlavně naprosto bezhlavě s termíny, které znají jen místní, tak z toho by mne nejenže praskla hlava, ale ještě bych nějaké návěstidlo projel a vjel něčemu do cesty.
Já bych asi nechal „soukromé“ hovory. Nicméně bych dovolil příposlech – pokud nikdo nevolá moje číslo ani já nikomu, slyším co se kde děje.
Nechci kolegu strojvedoucího nějak vinit, ale jizda na privolavaci navest je jasně dána predpisem a pokud v rozkaz neměl rozkaz, že odjezdove navestidlo se neobsahuje, měl jet pomalu a zastavit před tím a požádat vypravčího o další pokyny. Zřejmě mu to ve výcviku nikdo ze zkušenějších kolegů dostatečně nevysvětlil.
Drobnej problém může být počet letadel vs počet vlaků v oblasti a hlavně počet událostí, které to generuje .. na leteckých koridorech nejsou zastávky a výhybky. Ale už mě to taky dávno napadlo, že nějaká forma udělení MA bez ETCS, přes hlasovou komunikaci, by mohla lecos zachránit.
Chcete komunikaci dispečer SŽ – fíra jako v letectví? Tak asi budete muset najít a zaplatit spoustu dispečerů SŽ sloužících výhradně je komunikování se strojvedoucími. U těch CDP to šacuju na až dvojnásobek dispečerů na úseku, než dnes, podle intenzity provozu.
v informování osob řídících dopravní prostředek o mimořádnostech v letecké a železniční dopravě cítí rozdíl
…. a řidičák má?
Hele, omluva to pro danou nehodu to sice neni, ale na druhou stranu to muze byt podnet pro „drazni“ svet, ze se mozna muzou nekde inspirovat. Ostatne, v letectvi si spocitali uz dost mrtvol na tema „jednoznacna a nezpochybnitelna komunikace“.
Krásný příklad je použití slova „takeoff“, které se smí použít jen v okamžiku, kdy letadlo dostalo povolení ke vzletu. Do té doby se důsledně říká „departure“.
Vykoupeno je to skoro 600 mrtvými při historicky nejhorším leteckém neštěstí na Tenerife. (Ono tam těch problémů samozřejmě bylo více: mlha, absence pozemního radaru, rušení ve spojení, tlak na nizozemského kapitána, který chtěl stihnout nějakou deadline podle firemních předpisů.)
Nic moc o tom nevim, ale zeleznicni dopravu bych srovnaval spis s leteckou a ne autodopravou. Ridicak na auto muze a ma kazdy vosoust a pak jezdi kdy, kde a jak chce, v zeleznicni a letecke doprave tomu tak neni.
Přesně tak, rozdíl je v tom, že v železniční dopravě pracují výhradně odborně kvalifikované osoby, stejně jako v letectví. Takže už jen to je dobrý důvod, u spousty věcí, hlavně předávání informací, se inspirovat právě v letectví. Železnice k němu má mnohem blíž, než se na první pohled zdá.
A taky na železnici v hodně případech strojvedoucí něčemu věří (návěstem, pokynům). Na silnici se většinou jede podle rozhledu.
Ano…a v dohledné době tomu tak rozhodně nebude, byť v Mnichově, Gentu, Amsterdamu, Oslu a Kodani atd. už v tomto ohledu učinili veliké pokroky…
Víra v naprosto neúplatný úřád, který nedopustí řízení bez řádného zácviku je hloupá. Pod článkem, který výslovně uvádí, že se fixlovalo se zácvikem, pak dloupá dvojnásob.
Souhlasím.
Ale myslel jsem to tak, že v těch zmíněných městech je omezen vjezd aut do centra, a lze předpokládat, že hojně právě na různé profesionály…
Kdo zaplatí tu škodu, rozdělí si to na tři díly? Tímto případem padají veškerá ujištění, že česká železnice je bezpečná, vůbec nechci domyslet, že by proti němu jelo pendolino 160km/h Všem těmto třem viníkům by mělo být zakázáno jakkoliv podnikat na dráze a navíc tučné pokuty.
Zaměstnanec, pokud mu není prokázán úmysl nebo ovlivnění drogami (i alkohol je droga), hradí nanejvýš 4,5 násobek svého platu. Riziko nad tento limit nese zaměstnavatel. Firmy si tato rizika pojišťují a pojištěni bývají i zaměstnanci. Úhrada škody tedy půjde za pojišťovnami.
Pokud skladník či pokladní nepodepíšou hmotnou odpovědnost za víc.
Já vám nevím, bydlím cca 1,5 u přejezdu koridoru, kousek u „známé“ Studénky. A vidím, že vyjma víkendů, kdy je ciknání zabezpečení jakž takž normální přes týden to bibá furt. Za posledních 10-12 let se to znásobilo, často si říkám, že na to ten koridor nestačí, pak se dějí takové chyby. Náklaďáky stojí a čekají-to vidím na nádru- až projede šnelcug či osobák, pak se pomalu rozjedou a za chvíli se zase zastaví, bo jede další osobák? To je jako u blbých na dvorku, takže za mne si myslím, že chybí koleje či je moc vlaků. tak, a teď do… Číst vice »
Chybí koleje. To je obecně známo. Jenomže tohle není problém Augiášovy správy (železnic). Čeští politic ještě stále nedokázali vytvořit celkovou koncepci rozvoje dopravy v celé zemi a rozhodnutí o tom, co a jak se bude stavět nechávají na úřednících. A to je naprosto špatně, protože v úředník bez jasného zadání udělá to, co je pro něj jednodušší a rozhoduje se podle svých osobních preferencí.
III.
BÍLÁ KNIHA
KONCEPCE VEŘEJNÉ DOPRAVY 2015 – 2020
S VÝHLEDEM DO ROKU 2030
https://www.dataplan.info/img_upload/7bdb1584e3b8a53d337518d988763f8d/md_bila_kniha.pdf
Tak tlačme na politiky, aby bylo kolejí víc a dřív.
V tomto konkrétním případě se asi jedná o VRT Moravská Brána.
Byl tu článek o tom, jak běží projekt k územnímu řízení.
Nebo obojí.
I když v momentě, kdy se do oněch míst odebere Regiojet i Leoexpress zároveň se zrušením SC to bude najednou výrazně snesitelnější…
Tohle je zřejmě nejzajímavější pasáž z celého článku, ale dovedu pochopit, že se to nehodí nějak rozebírat, protože by to znamenalo, že by SŽ obzvláště při nestandardních situacích měla dělat nějakou práci navíc, a to by tak hrálo, že…
„Strojvedoucí vypověděl, že v informování osob řídících dopravní prostředek o mimořádnostech v letecké a železniční dopravě cítí rozdíl. Podle jeho vyjádření jsou v letecké dopravě informace přesnější, více cílené na vyloučení pochybnosti. Nad rámec pokynů daných návěstmi hlavních návěstidel postrádal další informace o zastavení vlaku ve stanici Prosenice.“
Popravdě? Kdyby dodržel ustanovení předpisů, která tu situaci jednoznačně řeší a choval se podle zdravého rozumu, k žádné nehodě by nedošlo. Podotýkám, že ta situace nebyla nijak složitá a ani nikde neuváděl, že by řešil něco dalšího, co by mu nějakým způsobem komplikovalo situaci a odvádělo jeho pozornost od vedení vlaku! Jeho jediným úkolem bylo v dané situaci zastavit vlak před odjezdovým návěstidlem a měl na to cca 2 – 3 kilometry. Pokud za této výluky nefungoval přenos kódu z návěstidla na lokomotivu a nevěděl jistě, že návěstidlo které pro jeho jízdu platí mu nedovoluje další jízdu, měl postupovat, jako… Číst vice »
Výpravčí přece nemůže strojvedoucímu pokaždé volat, že má před červenou zastavit.
souhlas. zejmena kdyz ma plne ruce prace s vylukou.
Pro předpisy tvořící úředníky Augiášovy správy (železnic) je vyloučení pochybnosti zajištěno tím, že zaměstnanci v provozu zpaměti papouškují předpisy přesně stanovené věty a říci přitom cokoli jiného je zakázáno. V podstatě tedy lze říci, že Augiášova správa (železnic) zakazuje jakoukoli jinou komunikaci než jsou zpaměti naučené fromulky. Zaměstnavatelé pak své zaměstnance tlačí k tomu, aby vyvinuli maximální úsilí se tím vším nějak prodrat a pokud zaměstnanec žádá od zaměstnavatele podporu v nějakém sporu o dodržování předpisů, je považován za potížistu a vystaven šikaně nadřízených. To vše je prožráno všelijakým kamarádíčkováním, protislužbami a osobními antipatiemi, které vedou k selhání kontrolních mechanismů… Číst vice »
Úplně vidím ty nadšené školaře když v jeho zácviku zjistili, že litá s beoingem… ovšem není vlak jako letadlo a tím nechci shazovat ani jednu profesi. Bohužel na dráze toho jde asi víc o.ebat…
Což je dobrý důvod, zkusit se u toho letectví poučit, zejména o způsobu předávání a jednoznačnosti informací.
Proc SŽ rozjizdi vlak u vjezdu, aby ho u odjezdu zastavila, protoze rozjizdi soubezne jiny tezky vlak o 1000m pred nim, za ktery pak navic bude skakat az do Ostravy? To je podle prvni systemovy problem, jak uz tu nedavno psal Petr Simral. Stavime cim dal casteji a zbytecne. Jiny pripad. Trat Pardubice – Chocen. Projede kolem mne rychlik, pusti mne za nim. V dalsi stanici zastavuji na vjezdu, protoze ze stanice se rozjizdi dalsi naklad. Az uvolni 3. SK, rozjizdim se znova, abych si stoupnul na jeho misto a zase zastavoval znovu. Co se tyka 2lete praxe vyzadovane RCC,… Číst vice »
Naprostý souhlas. SŽ by mělo řešit úsporu energie dopravců, protože oni to můžou dost ovlivnit a jde tady o milióny… rozjetý těžký vlak má jet a ne dávat přednost něčemu co má lepší číslo.
Ovšem…to by RJ a LE museli mít čísla začínající 50xxx…
Souhlasím, ale myslím, že diskuse o tom jak SŽ zejména na dálkovinách (ne)řídí dopravu sem nepatří.
Jenže tohle vyloučit by znamenalo, že taky někde můžeš s nákladem půl dne stát, protože tě stále bude něco předjíždět…
Když se do Lipníka jezdilo mezistaničně, tak je logické, že se výpavčí snažil odjet na odhlášku hned jak to bylo možné a ne čekat ja moc rychle/pomalu se vsákne další náklad od Přerova. To by s tím ČDC neodjel nikdy. Od vjezdu je to daleko a opravdu nemohl čekat, že ten borec od RCC vletí do stanice na PN šedesátkou.
svatá pravda, přesně toto jsem chtěl napsat
A když ten kilometr (resp. spíš 2 kilometry) pojede na PN desítkou? A tím pádem bude přetížený úsek celých 8 minut nevyužitý? A to jako vážně ten NEx, co pojede až na odhlášku z Lipníka, navíc s Op přes přejezd, do Ostravy dojede ten Pn a bude za ním skákat?
Jestli to chapu spravne , tak s informacema o zacviku manipuloval Retrolok?
Čekal až zasáhne TCAS ?
Tak kdo vlastně za to všechno může. To je takový guláš, že se v tom ani nelze vyznat.
Ten nový strojvedoucí a hlavně jeho zaměstnavatel. Zacviky prakticky žádné a zákazníkovi ho nabídl jako zkušeného s dvou letou praxí. Dva měsíce nebo dva roky, krapet rozdíl.
Všichni. Nebo vy jste takový naiva, co si myslí, že musí vždy být jen jeden viník?
je to slohove cviceni vychazejici z obhajoby strojvedouciho systemem „kourova clona“.
primarni pricina je nepochopeni, ze navest „stuj“ znamena zastavit pred ni vlak a tudiz absence zakladnich predpokladu pro vykon teto profese.
Pokud ten člověk je schopen létat s dopravním letadlem a dodržovat letecké předpisy, tak nepochybně má i předpoklady zvládat i železniční provoz a jeho předpisy. Jinak by v tom letectví neměl šanci dojít k dopravním letadlům a skončil by někde na ultralightech. Tady byl zásadní problém v odfláknutém výcviku, což je samozřejmě ale i jeho vina, že byl ochoten s takovým výcvikem jít do normálního provozu.
Jestli vubec vedel kolik toho ma odjezdit.
Tak co v té kabině tedy dělal? Uklízel ji?
Může za to nevyhovující systém.
Má chudák asi hodně náročnou manželku, že nestačí výplata pilota a ve volném čase musí ještě dělat melouchy na dráze 😀
Ono je to celkem logické. Smartwings lítá hlavně letní chartery, v zimě je spousta pilotů bez práce.
A společnosti, které lítají i přes zimu…asi zrovna nenabíraly…
Kumulace funkcí,nic dobrého. Ani bych se nedivil, kdyby fíroval v době odpočinku…
Hmm…kdysi se tomu říkalo „mnohoobročnictví“.
V roce 1563 si to ti církevní otcové zakázali z podobných důvodů…
V době Covidových Lockdownů celkem dost pilotů přesedlalo na železnici.
Řekl bych, že je to i tento případ.
Celkem dost = kolik asi?
Ačkoliv nezastávám názor, že by měla být znovu povinná dílna, pak 2 roky jezdit na záloze atd.. Tak dát po tak krátké době nevyježděného strojvedoucího začátečníka na Vectron, tak dlouhou relaci je teda dost odvážné. A to i kdyby u toho aktivního jízdního výcviku nešvindlovali.
Nemyslím si. Vectron je prý docela snadný na obsluhu, takže to stojí a padá právě na znalosti předpisů.
A ty předpisy by akorát možná bylo dobré poněkud novelizovat ve smyslu dnešních potřeb…
a co chcete novelizovat na tom, ze cervena = stuj?
Dohromady nic. Akorát zrušení permisivní stůj.
A to samé případ s Vectronem v Němčicích nad Hanou…
Jak to samé? Tam ten člověk byl také nováček?
Ne, ale též ignoroval STŮJ a navíc ještě návěst „výsraha“.
Tak oni žili v domnění 2 leté praxe, která byla mylná.
Právě naopak, „míra blbuvzdornosti“ těchto (a podobných) mašin je podstatně vyšší.
Tjn qle pořád je to stroj typu brzda plyn dvě páčky. Když stanice nekóduje tak je to zcela na lidských faktorech.
Tudíž tam nelze posadit někoho, kdo je u dráhy pár týdnů…
To ale platí s jakoukoli mašinou. A pak je lépe, když má v ruce „dvě páčky“ a může se plně soustředit na orientaci v té stanici, resp. přemýšlení zda či jak smí jet, než aby mu odváděly pozornost ještě věci jako hlídání proudů, počítání použitých šuntů protože polohy kontroléru už zas ukazují někam mezi stupně či detekci počínajícího skluzu „biomechanickými senzory“ a ještě k tomu přepínat neustále topení ručně mezi polohami „kurevská zima“ a „spálená prdel“, aby to v průměru vycházelo nějak přijatelně…
Filozofie „nový mašiny jsou až za odměnu“ mi prostě přijde z bezpečnostního hlediska zcela zrůdná.
Dva roky už na záloze nikdo není.
A co pomůže čištění filtrů a resuscitace polomrtvejch strojů z ČKD na Vectronu ? Pokud sebou fíra nemá ntb se servisním sw, tak má stejně smůlu.
Paradoxně zrovna Retrolok má těch lokomotiv a vozů z ČKD/studénky/ Královopolské dost.
Strojvedoucí nikdy za nic nemůže. Za vše může Správa železnic nebo někdo jiný. Ale strojvedoucí v žádném případě.
A obzvláště ti z federace strojvůdců, protože tam je výběr těch nejlepších
Ing. Tapal
Ty jsi blb.
Slušněji by to nešlo???
Strojvedoucí, který opravdu za nic nemohl, tak podle toho v létě dopadl…
Přemýšlím nad vhodným nevulgárním slovem, kterým bych ohodnotil tvůj komentář. Na žádné jsem nepřišel. Jen snad, že jsi osel..
Nás učili pravodly číslo jedna je, že za vse může strojvedoucí. Pravidlo dvě pokud tomu tak není platí pravidlo jedna 🤣
Hlavně by měly být exemplárně potrestané ty firmy, které dodaly strojvedoucího, tzn. Retrolok a Strojvůdci CZ. Je naprosto zjevné, že podváděly. Taky by tam měla být provedena důkladná kontrola, protože není moc pravděpodobné, že tohle byla jediná bílá vrána v hejnu.
Přesně, chtělo by zkontrolovat všechny…
Za mě jsou tyhle agentury zbytečným mezičlánkem, který má za cíl jen vydělat peníze dalším lidem. Viditelnými následky jsou pak nižší mzdy koncových pracovníků a snížená kvalita práce, ale to samozřejmě netrápí jak agenturu, tak bohužel ani dopravce.
Jako určitý doplněk by mohly mít význam, ale zneužívají se.
Rozhodně. Thomas Lipton r. 1890 založil svůj kšeft přesně tímhle způsobem (koupil plantáže na Cejlonu, takže ušetřil mezičlánky).
Máte pravdu, v tomto případě to bílá vrána rozhodně není. Znám několik rychlokvašek, držitelů licence (záměrně neuvádím strojvedoucích) , kteří licenci získali od této firmy…. Takže důkladná kontrola je na místě.
Licenci vydává Drážní úřad..firmy jen dělají školení ne?
Jenže licence je pouze první krok na mašinu. Zbytek už je na zaměstnavateli a není toho málo. Tam se právě fixlovalo …
Třeba tím, že strojvedoucí dostanou čipové karty, a lokomotivy čtečky?
Při nástupu bude muset strojvedoucí vložit tu kartu do čtečky, aby tu lokomotivu vůbec zprovoznil?
To se lehce řekne, ale technicky je to prakticky neproveditelné. Na tohle by museli přistoupit všichni vlastníci lokomotiv v Evropě a těch budou možná i tisíce…
Monitoring licencí je tady už dneska.
A víte jak funguje? Páč jestli jo, tak určitě víte, že je vaše poznámka trochu mimo. Medical examiner mluví o jakémsi technickém zařízení se čtečkou karet, ne o žádném administrativním řešení, které mimo jiné nefunguje ..
Nikoliv, je to možné. Ve Francii to takto u některých vlaků již funguje.
Všichni vlastníci ani tak ne…spíš všechna nově dodaná vozidla dodaná pro provoz v ČR…
A ještě dýchnout před rozjezdem jako v autobusu. V metru se karty normálně používají, bez ní to nejede.
Metro je uzavřený dopravní systém s pár soupravami. Na železniční síti se pohybují vozidla tisíců vlastníků z celé Evropy. Takže sestupte z výšin a začněte se na to dívat aspoň trochu reálně…
Zas takový problém to nebude. Zapojit krabičku se čtečkou karet, simkartou a datovým modulem do obvodu řízení žádný obří problém není.
Přesně tak…a ještě dýchnout…
Dodávám, že by se tímto způsobem ještě kontrolovala nejdelší doba jízdy…
Nejvíce se mi na stránkách Retroloku líbí “ Staňte se strojvedoucím – pojďte řídit vlak – v naší společnosti či soukromě tzv. na volné noze“
Já bych v tomto případě obzvlášť ocenil práci Drážní inspekce, protože dokázala vypátrat a obhájít své zjištění – a to je setsakramentsky téžké. Známých systémových problémů je na naší železnici spousta, ale mnohé z nich se opravdu těžko dokazují… Jedním z největších nešvárů je, že zejména menší firmy z vysoka kašlou na řešení problematiky „okolo“ ježdění a soustředí se jen na samotné „ježdění“, což ovšem havaruje při první nestandardní situaci a mnohé pak ani neví, jak se v případě něčeho neobvyklého chovat. Ano, samozřejmě že živení dalších lidí navíc (kteří si třeba ohlídají/realizují onen výcvik, skutečně si ověří koho si… Číst vice »
Zrovna u RCCCZ nedostatek „kancelářských“ není problém. Problém je, že na těch pozicích dělají lidé, kteří byli z jiných firem „odejiti“, nebo lidé, kteří si různé předpisy vykládají vlastním způsobem.
Bohužel po změně vedoucího lokomotivního úseku cca 3,5 let zpátky se drasticky začaly u RCCCZ zhoršovat podmínky pro všechny strojvedoucí. – Ukončování v poli, zkracování směn, ježdění přes celou republiku zadarmo a další neduhy firem, které fungují jako LokoTrain z roku 2015 – odkud prapůvodně vedoucí lokomotivního úseku RCC „pochází“.
A kolik těch kancelářských u RCC pracuje ? Pokud se podíváme na podíl na trhu, jedná se hned za ČD Cargo, Metransem a PKP Cargo o čtvrtého největšího nákladního dopravce v ČR, zajímalo by mě tedy i porovnání počtu kancelářských pracovníku v těchto společnostech, máte nějaká konkrétní data ? Píšete také o zkracování směn, což se samozřejmě odvíjí od délky, kolik tedy taková směna po tomto zkrácení má hodin ? Není to i v návaznosti na jiné články na tomto webu spíš bezpečností řešení – eliminace dlouhých směn a únavy či přetěžování strojvedoucích ?
Ano toto je bohužel běžná praxe u firem. A to i když, jak uvádí inspekce, to je v rozporu s předpisy. A firmy se tím asi ani moc netají. Stačí si pustit na youtube některé video od pana Pejana. To je jasný důkaz a sám tam v jednom říká, že rg jízdu vám nikdo nezaplatí a směna začíná nástupem na lokomotivu ať to je kdekoli. Ve výcviku strojvedoucích je toho dnes opravdu dost špatně, jak dokládá i tento příklad. Snad se s tím konečně bude něco dělat. A ne jen s výcvikem ale i s jinými systémovými chybami. Snad se… Číst vice »
To se divím, že za takových podmínek a při obecném nedostatku strojvedoucích tam chce někdo pracovat.
Máte nějaká konkrétní data, např. kolik kancelářských pracovníků u takto velkého dopravce pracuje ? Zkrácení směn na kolik hodin ? Není to např. bezpečnostní řešení viz jiné články na tomto webu o přetěžování a únavě strojvedoucích ? Ježdění zadarmo ? To někdo řídí vlak zadarmo ?
Tak už leze ven, co je v drážním provozu veřejným tajemstvím. Řádné vzdělávání negeneruje toužebné zisky, protože strojvůdce nevydělává, legitimní traťová poznání a režijní jízdy jakbysmet. Není žalobce, není soudce. Bohužel, v tomhle Kocourkově někdo z klotových rukávů “po havlíčkovsku” iniciativně přispěchá s nějakou paušalizující obrbuzerací taktéž slušných firem a strojvedoucích. Na víc u nás nemáme.
A kdy bude takhle skvěle plnit své povinnosti Drážní úřad ?
Což zrovna Vy nejste schopen prokazatelně posoudit.
No, co tak sleduju kolem sebe, tak jedou všichni na max – i přes značnou personální poddimenzovanost (s ohledem na množství žádostí) se správní lhůty stíhají a žádosti se odbavují v termínech. Samozřejmě nevím, jak v odděleních, se kterýma nekooperuju, ale za sebe a kolegy kolem mne můžu s čistým svědomím prohlásit, že se za nás republika rozhodně stydět nemusí…
Řídit vlak jako pilot. 😀
Kdyby se řídili vlaky jako letadla, tak máme nehod řádově méně. Už jen řádná komunikace s řízením provozu, jasná povolení ke konkrétním úkonům (v letectví je paradoxně zabezpečovač ATC na věži) a opakováním přijaté zprávy by dost nedorozumění eliminovala.
NEvím, ale moje mamka pracovala u ČSD, následně u ČD a následně u SŽ po rozdělení ČD přes 50 let. Od malička si pamatuji, že KAŽDOU zprávu do telefonu opakovala. A dělala to až do loňska, kdy po několika letech přesluhování šla do důchodu.
Tvoja mamka mala správny prístup a pracované návyky. Možno ju tak naučil niekto, kto mal sakramentsky dobrý dôvod k tomu, alebo aj ona sama vedela o nejakej škaredej mimoriadnosti kvôli nesprávne pochopenej komunikácii. Všetká česť, nech jej zdravie slúži.
Prý to chtěl na poslední chvíli zvednout, ale knipl nereagoval.
Letec no
Letec ne. Debil. Co si myslel? Že mu to do té hlavy a ruk naleze samo?
Moc nerozumím těm záporným lajkům. V první řadě to měl být on sám, který měl mít snahu se to naučit pořádně. Jak si vůbec mohl dovolit argumentovat přesnějším vykládáním pojmů v letectví, když sám při přípravě na funkci strojvedoucího na dráze pardon za ten výraz, ale oje**l všechno co mohl. Jak je vůbec možné, že pořádně nevěděl, jak se chovat při jízdě na PN?!!! Kdyby i on sám měl trochu odpovědnosti, nedošlo by k tomu.
Tohle bych podepsal 100x. Naprostá pravda.
taky mi jeho obhajoba prijde uboha.
S pomocí (prolhané) agentury způsobil 3 denní chaos.
Možná jen zaměnil návěstidla,ale duvod jízdy zde není uveden.
Člověče já taky jezdím a ti co mě vychovávali říkali to samé co zdravý rozum a nabyté zkušenosti.Když bezpečně nevíš, že je ta zelená pro tebe, chovej se jako by nebyla. Ve všech stanicích v oblouku to tak je, on neřešil žádnou složitou a nejasnou situaci, ale naprosto běžný stav…
Nebyl by jediný kdo vůbec netušil do čeho jde a byl vhozen. Jezdit chtěl, těšil se… někteří takto vhození si zatáhli za brzdu. Jiní doslova letí…
To je bohužel pravda…
Starý trik. Lokomotivě řeknete, že budete v letadle, letadlu řeknete, že budete na mašině a jdete s kamarády na pivo.
Ano. Tak starý, že už ho kdysi údajně používal jakýsi Lenin.
Akorát mezi manželkou a milenkou, aby mohl tvrdnout v knihovně a učit se, učit se, učit se! 😀 😀 😀
Musím ocenit vysokou pracovní flexibilitu toho pilota, byť to nedopadlo úplně dobře. Nemohl by si k strojvůdcování přibrat ještě tramvaj? Prý se piloti najdou i mezi tramvajáky.
A trolejbus, autobus a kamion, ať to má komplet..
Trampilot?
Pivaják!
Tohle mne fascinuje. To jako piloti vydělávají tak málo peněz, že si musí chodit přivydělávat?
Poptávka po práci pilotů není konstantní po celý rok. Těch důvodů může být víc, a není to důvod ostrakizace toho člověka, ten leží jinde.
Covid?
A čo ty vieš, či to neinvestuje niekde do čerešní? (Třešen)?
A není to tím, že piloti v době covidu byli bez práce, a tak si hledali něco, co by uživilo jejich rodiny?
Jak mohli v RCC uvěřit že má praxi 2 roky, když z čísla licence lze vyčíst datum vydání? To jim ho to ta agentura Strojvůdci c.z. dodala na jednu jízdu bez toho, aby se někde do systému napsalo jméno, přijmení a číslo licence?
Neřekl bych, že když si objednám službu, tak musím až tak do hloubky kontrolovat koho mě dodali. Číslo licence bylo, ale proč by měli kontrolovat datum vydání?
nevím zase tak nepochopitelné se mi to nezná, já dělám ve zkušebně leteckcýh motorů, a praxi si i u licencovaných lidí reálně oveřeujeme, nedovedu si představit že bych zaměstnal člověka na vlak za milionu a spokoli bych se s tím že mi dal nějaký papír, třeba u řidiče rohlíku bych se spokojil s řidičákem protože jedou na kvantitu a jedná se o „mainstreamove“ znalosti … ale fakt bych je nepřirovnával k ovladání dražního vozidla
Ano, když ho já zaměstnám to pochopitelně ano. Ale RCC ho nezaměstnalo, oni si prostě objednali od jiné firmy STROJVEDOUCÍHO na odvoz svého vlaku. Číslo licence potřebovali do informačního systému.
Však když si budete kupovat auto, tak si přečtete předávací protokol, ale údaje v technickém průkazu a dalších dokladech si přece nezkontrolujete.
Kdyz budu kupovat auto, tak si taky zkontroluju platnost STK a ne doklady o vzdelani a odbornosti pracovnika vydavatele osvedceni.
Vy, když si Bohumile objednáte domů elektrikáře, tak si od něj necháte předložit všechny dokumenty dokládající jeho kvalifikaci, jako: vysvědčení že základky, výuční list, maturitní vysvědčení, živnostenský list, potvrzení o školení z vyhlášky 50 atd., že? Myslím, že ze sebe zbytečně děláte blbce Bohumile…
Když i důchodce, který neumí pořádně počítat a hůř vidí je schopen ve volební komisi ověřit platnost průkazu totožnosti, tak by to mělo fungovat i jinde. Podle mě to není hloubková kontrola, ale základní předpoklad. U elektrikáře se přece taky kontroluje datum poslední zkoušky, na dráhu bez platné stovky nikoho pracovat snad nepošlou (aspoň u naší firmy ne).
Zkuste si trochu představit jak to funguje. Jen pro představu, firma A si objedná u firmy B strojvedoucího pro odvoz vlaku z Břeclavi do Bohumína Vrbice s předpokládaným odjezdem v 1:00. Firma B objednávku potvrdí, zašle do firmy A údaje potřebné do informačních systémů (včetně čísla licence) a fakturu za pronájem toho strojvedoucího a šmitec. Strojvedoucí z firmy B se dostaví ve smluvený čas na místo odvozu vlaku, těm na něj počká, případně oživí a jede. Dojede kam má, tam ho předá dál, nebo umrtví, sebere se a odchází. Ve firmě A, ho nikdo nemusí vidět…
Celou dobu jsem si myslel, že šlo o strojvedoucího-pilota, kterej řek fírovi: „tady už to znáš, já tady slezu, potřebuju něco vyřídit.“ Ten, kdo ho přijímal mohl předpokládat, že strojvedoucí-pilot, má praxi, ne? Tak praxi neměl a byl to pilot. To je dneska svět! 🙃
Někdo ve firmě Retrolok, případně Strojvůdci CZ falšoval údaje o přípravě toho člověka na profesi strojvedoucího. Zkoušky na licenci složil u Drážního úřadu řádně, ale jak probíhal zbytek výcviku ví jen on. Rozhodně to však nebylo tak jak mělo…
Tak když místo zácviku litá letadlem…potom chudáček neví co je přivolávací návěst. Doufám že i ty firmy dostanou přes prsty.
Vy naivko. Celé je to jen o ceně a logicky nejlevnější je ten, kdo něco ošidí…
V letecké dopravě se to v civilizovaných oblastech neděje. Tlak na cenu sice je, ale bezpečnost se neohýbá ve saze ušetřit na každou cenu. Protože každá nehoda je pro dopravce hodně drahá.
Typický kapitalismus ojebat to že
Typický socialismus nic nedělat a na všechny a na všechno nadávat že
Každý, kdo si dovolí kritizovat současný systém, je nepochybně zakuklený komouš…
To jsem neřekl. Ale je pravda, že to tak většinou je.
To bylo na těch nových výhybkách?
Ty jsi dobře mimo. Nové výhybky jsou na opačném zhlaví
Zrovna u tohoto Pavla si musíme zvyknout na to, že je tak nějak stále mimo. Jiná možnost není.
V Brodku jsou jistě nové vůči třeba Smíchovu, ovšem novější jsou právě v Prosenicíchy, a asi nejnovější v Dluhonicích.
Hmm, tak opravdu asi práce strojvedoucího je ta nejnáročnější práce na světě, jak mi zde v diskuzi bylo před pár dny tvrzeno…. Práci pilota zvládl…práce strojvedoucího však byla nad jeho síly a schopnosti….
Ono by to mozno nad jeho schopnosti nebolo, keby absolvoval vycvik poctivo…
Ono to tam bude drhnout na obou stranách. Vykázat směnu zacviku a jít si zalétat je ekonomický zázrak.
Znal jsem firu co jezdil v Ostravě na Mitalu a u toho topil soupravy pro RJ díky zacvikantovi.
No, bohužel, takových je mnohem víc…
Šprtal se na strojvedoucího a zároveň si obnovil znalosti pilota. Zkrátka si toho vzal příliš.