Správa železnic zrušila zakázku na bezpečnější zubačku, nemá dostatek peněz

Motorová jednotka 845 v Dolním Polubném. Foto: Vilém ErlebachMotorová jednotka 845 v Dolním Polubném. Foto: Vilém Erlebach

Oprava trati začne nejdříve v roce 2024, původně měly práce začít už příští rok.

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdeněk

Pravicové zoufalosti. Škrtáme Škrtáme. Zejména údržbu. Kopnem to dalším vládám.

Tomáš679.2

Aha, ono na něco není jo? Já myslel, že když máme na to si půjčovat TGV…

rozinka

Zakázka na zabzař zubačky je za 10 milionů…co mi je to číslo připomíná.

Georg

10 milionu bude tak na projekt…

Tomáš679.2

To je úplně jedno. Koruna ke koruně a je z toho milion a pak třeba 10.

Georg

no to jo. a krome tgv taky mate kozi drahu (proti zubacce vysmech) a uz byste mel 70…

Pája

Proč zmiňujete Kozinu? Největší škody na ní způsobila SŽ tím, že se doslova vybodla na svoji povinnost udržovat trať sjízdnou.

Tomáš679.2

Zmiňována je pravděpodobně proto, že jsem byl vždy pro její opravu.

Georg

ani ne – spis proto, ze kvuli rekonstrukci hovadiny neni na zabezpeceni intenzivne vyuzivane trati, kde je to s d3 opravdu o drzku…

Aleš

Viděl jsem jej krz sklo z Vida. Zavzpomínal jsem si, jak jsem před 30 lety jel z Lisabonu do Paříže, v Baskicku jsem na hranici ES/FR přestoupil z jednoho vlaku na TGV. Teď sedím ve vlaku z Brna do Prahy, už 3 hodiny a stále to nemá konce. Jak za císaře pána. Hlavně že se za naše peníze vystavuje něco, co jezdilo ve Francii před 40 lety.

Honza

Auta stojí-vlaky jedou! Vzpomínáte?

JirkaJJ

Jak tak vidím jak se odsouvají dokonce i opravy různých tratí, tak to nevidím s železnicí v budoucnu růžově. Máme velké plány na rychlovlaky ale aby z toho nezbyly jen sny co se nikdy nerealizují… Až nám v roce 2035 zakáží auta se spalovacími motory tak nevím čím budeme jezdit. Dát milion a půl za elektromobil na to budou mít peníze jen straničtí aparátčíci. Takže asi budeme chodit pěšky nebo jezdit na kole…

Georg

– v roce 2035 zakazi vyrobu aut se spalovacimi motory (doposud vyrobena nikdo nezrekviruje)
– zrovna zubacka ma spis doplnkovy podil na dopravni obsluze uzemi, protoze je to uhelna draha a poloha stanic neni zadna velka vyhra. zbytecne to dramatizujes.
– muzes jezdit benzinakem z roku 2034, elektromobilem, chodit pesky, jezdit vlakem i autobusem, ale proc pulku reality nevynechat a nevest u toho blby kecy, zejo, jiriku…

mic

Bych si tipnul, že benzíňák z roku 34 bude silně poptávané zboží …

O. M.

Možná i dražší než elektrokára.

Jiří Kocurek

Bych si tipnul, že s tím půjdou hlavou do zdi stejně jako se jim to děje s energiewende. Emise CO2 neklesají, lidi jsou naštvaní na vysoké ceny elektřiny vyrobené z drahého ruského a norského plynu. I přes 100% pokrytí špičkové spotřeby instalovaným výkonem větrných elektráren hrozí výpadky.

Tomáš679.2

1934 nebo 2034? Ale předpokládám, že myslíte 2034. A bude také schopné jezdit na petrolej, technický benzín či rostlinný jedlý olej? Takové auta budou silně poptávaná.

Lib

A bude kde natankovat? Aby se zas nechodilo pro benál do lékárny…

Jiří Kocurek

Traktorová stanice?

Aleš

Kde ten elektromobil nabijete, když nemáte rodinný domek se solarem a kapacitní baterií? Lidi z paneláků nemají kde zaparkovat, natož aby mohli nabíjet.

Georg

– lidi v panelaku si koupili byt v kralikarne bez parkovaciho stani, to je asi jejich problem, ne?
– za ta desetileti se problemy vyresi, podivejte jak se zmenila automobilova infrastruktura mezi lety 1950 a 1970 v zapadni evrope. na svete je dost chytrych lidi, ktere muzete motivovat penezma, aby to vymysleli. nemusite se namahat vy sam… 🙂

Georg

– ano, ale pokud nekdo potrebuje jiste parkovaci misto, muze se prestehovat. nebo si parkovaci misto koupit, obcas se nekde parkovaci dum nebo hlidana ohrada vyskytne i na sidlisti… neni to spolecensky, ale individualni problem.
– opravdu se nehodlam namahat, tim at se rozciluji duchodci na novinkach.

Honza

Na můj vkus SŽ rozjela hodně investic takže pokud se něco odloží tak se asi nic nestane. Ale stát jako takovej by měl odložit i aktivity mimo železnice, pokud chce šetřit a ne vydírat lidi. Bůh ví co bude s naší zemí, třeba se zruší většina akcí, nebude na nic, nebo spíš bude ale lidi nebudou mít ani na to cestování vlakem

Georg

bude bida, v blazincich nebudou mit na pripojeni k internetu a spousta diskuteru opusti tento web. every cloud has a silver lining…

Jiří Kocurek

A pak padají nápady na zdražení silniční dopravy pro ty, kteří nehctějí jet vlakem. Což by znamenalo zdražení pečiva, zleleniny a vůbec všeho, co má datum spotřeby do 48 hodin od zakoupení. Že to z Tuřan na Zelňák nevezli (10 km) alespoň z části vlakem. Což je teda přímo ukázkové vydírání…

Cementárna Maloměřice

Z Tuřan na Zelňák je to ideální pro cargokolo. Jen hledáte výmluvy proč neměnit svůj pohodlný a nešetrný životní styl.

Riki

Jinde ve světe, by se taková rarita svítila stálou „novotou“ a lákala turisty a pozvedla život okolo trati. Ovšem když člověk vidí nádraží v Polubným, v Desné, vlastně i v Kořenově, tedy omšelé staré prázdné neživé a neudržované budovy co si má myslet. No možná, hlavně, že to nezrušili a jezdí to už pár let až do Polska.
Co se týče památky tak myslím, že už je spíše polopamátka nebo jen torzo a ne plně funkční ozubnička.

Martin

A taková perlička: NTM hodilo vidle do zprovoznění 404.003, které mělo být zaplaceno z Norských fondů.

Georg

ponekud soto pohled, ne? co je na ozubnici z pohledu bezneho turisty tak uchvatneho? urcite nabizi svezeni po zajimave horske trati, ale jestli tam zuby jsou nebo nejsou zajima leda sotouse.
i to „povznest okoli“ jsou trochu prehnana ocekavani od zeleznice, spis tak vhodna do 19. stoleti…
uspech je, ze to jeste jezdi, ze se to castecne opravilo a bude se opravovat dal. ze to bude vypadat jako rhetska draha bych na vasem miste opravdu neocekaval…

Tomáš679.2

Je stejně zajímavá jako tratě v Harzu nebo naše Moldavská

malý bobeš

V Gernrode (Harz) je okolí dráhy tak „povznesené“, že ve 20 hod nenajdeš otevřenou hospodu…

Alibaba

Úchvané jsou ty staré ozubnicové stroje.

Jiřik

Proč sólo pohled? Když jedu přes Švajc, jsou tamní nádražní (tedy nejen nádražní) budovy téměř vždy čisté, natřené, udržované. Klidně je ve spodní části vše vybourané až na nosné pilíře, postavený zcela nový prosklený interiér, ale tři metry nad niveletou začíná krásně udržované retro s replikami původních oken, okenicemi, omítkou a operkami. Kupodivu se tam místy bydlí trvale, kupodivu tam jsou místy ubytovny a hotely, kupodivu tam bývá i obojí. Ovšem u nás jsme již sedmdesát let zvyklí na přístup „hlavně že to nějak funguje“, ale jak to vypadá, už mnohdy nikdo neřeší. Omítky a nátěry asi leckdo považuje za… Číst vice »

Pája

Veliká škoda, že se nezachovaly ozubnicové výhybky – klidně by nemusely být na trati, ale zachovat se měly.

Vojtěch Suchan

Měly se tam vracet.

FP1

Bohužel, krátce po přihlášení památkou byly vytrhány a sešrotovány,a ani asi neexistují plány, aby mohly být znovu vyrobeny.

Martin1

Jj, to tenkrát liberecká traťovka pěkně podělala. Na příkaz shora.

Vojtěch Suchan

No jejich novovýroba měla být součástí rekonstrukce, jestli se nemýlím. Plánů bude určitě dost v Rakousku, a divil bych se, kdyby to rakušáci nebo švýcaři neuměli dodat.

Jiří Kocurek

Tak se nakreslí plány nové. Když se najde strojař, který umí převodovku k soustruhu, tak tohle zvládne taky.

FP1

Nebude problém v tom, že se jedná o technickou památku? Tedy aby památkáři neměli požadavky na historickou přesnost, atd?

Alibaba

Památkáře, pokud by chtěli zase v těchto věcech škodit, je třeba poslat do patřičných míst. A k tomu jim omlátit o hlavu nezprovoznění parní zubačky.

Vojtěch Suchan

Kdyby nebylo památkářů (a jizerské dráhy), tak už na trati není jediný kousek kolejnice. Oni ji totiž tak trochu zachránili před poslední vlnou lokálkobijectví v roce 97.

Alibaba

A kde teda památkáři byly, když se ozubnicové výhybky likvidovaly?
Podle jejich přístupu to vypadá, ke kolejová konstrukce si ochranu nezasloužila, takže při obnově by do technického provedení neměli vůbec mluvit.
O souboru celé trati nemluvím.

Vojtěch Suchan

Památkáři ozubnicové výhybky chránili. Ale jednoho dne přijela traťovka a dala je rozřezat, právě za účelem, mimo jiné, zbavení trati památkové ochrany, aby se dala zrušit.

Alibaba

Nějakou pokutu tehdejší Č(S)D dostalo?
Jinak ty výhybky mohly klidně památkáři za cenu šrotu koupit, alespoň by tím nějakou vůli prokázali. A snesením výhybek památkovou ochranu nezrušíte, tak blbej systém ochrany památek zase nemáme.

Jiřik

Byly vyřezány v roce 1992 a odvezeny do skladu v Kořenově. kde měly být vystaveny v budoucím muzeu. Aniž by komu kdo co řekl, SDC Liberec je v roce 1996 odvezla do šrotu. To se pak těžko zachraňuje, když ani nevíte, co se děje.

Jelen

Plány existují, zda však dojde k realizaci není jisté.

Host

Jestli to není jen výmluva. Vlastní rekonstrukce na rok 2023 stejně není připravená a projekt navíc nevyhrál ten správný projektant z Olšan.

Vladki

Zaujalo mě to foto. Netušil sem že 845 je schválená pro provoz na zubačce.

Vít Jůza

A to neúspěšná, že?

Pája

Zkoušky nejsou jen o tom dostat se nahoru, ale taky bezpečně dolů.

Adamgolias

Tentokrat to opravdu nevyjeli. Jako už mockrát jinde a jindy i zde , olej v hydrodynamické převodovce dosáhl hodnoty 98C a vlak zůstal bez výkonu. A to bylo za suchého počasí. Při podzimních mlhách by se mašina proklouzala do zastavení.

Jiří Kocurek

Při podzimních mlhách by bylo chladno a olej by k teplotě 98 ˚C došel mnohem později.

Gargy

To určitě ty odborníků

Jiří Kocurek

Přenos tepla mezi povrchy je dán rozdílem teplot. A čím větší je rozdíl teplot, tím větší je tepelný tok.

A teď utíkej kopat do učitelů fyziky, protože to podle tebe neplatí.

kix

ta venkovní teplota by to zas o tolik neprodloužila, tohle vozidlo na zubačku fakt použít nelze, jedině ve dvoumotoru, ale to by zase bylo nákladnější na provoz, ale gw myslím nějaké dvoumotory má. ta jednotka nemá ani dostatečný výkon, takže se to nedokáže dostat do rychlosti aby se to uchladilo, a na podzim by těch problémů bylo tolik i s adhézí, že si troufám tvrdit by byl problém dojet vůbec do Desné

Osoba odborně nezpůsobilá

To vůbec není o dvoumotoru, problémem je charakteristika dvouměničové hydrodynamické převodovky, která je při nízkých rychlostech trvale ve skluzu a tím dochází k razantnímu oteplení oleje,

Jussi

Běž se naučit něco o tření a pak poučuj 😉

Jinak to deltaT je sice podstatné nikoliv však všeurčující. Doporučuji postoupit z fyziky pro základku alespoň na úroveň střední školy.

rozinka

Olej v tom správném modrém vozidle zcela jistě.

vjkm

No řada 820 to zvládala, takže někde udělali imperialisté chybu.

MRC

854 také..

Koro

98 stupnu ma kazda regionova i na rovine…

Adamgolias

A 845 při 92C ,,shodí,, výkon na max 5.stupeň , při 98C stopne motor. Např kus.201 v září 2019 tímto způsoben na rychlíku Pha- Nitra skončil u Českého Brodu.
Osobně jsem měl tu čest stát ve stroji.306 před Novým Borem . Určitě je za tím i ovládání stroje , styl 0 a plný výkon tomu jen nahrává. Ovšem v kopci do Kořenova je provoz těchto vlaků asi nereálný .
Mohu znát teplotní limit pro zásah automatické ochrany ve zmiňované regionově? Jak může zvládnout olej vyšší teplotu? Lepší olej? Chladič oleje? Dík.

Alibaba

Kdepak udělali soudruzi z NSR chybu? 🙂

oce

Nemá když je vše jak má být, což většinou bývá. S 814 jsem nikdy neměl potíže s teplotou oleje. Leda při jízdě na ARR po spádu (z kopce) pokud ji necháte brzdit retardérem.

Rektor

A to se ministr stále kasá jak neomezují investice, viz konference žesnadu.

Jiří Kocurek

Tak z pohledu Žesnadu je tohle opravdu postradatelná akce.

Tomtur

Protože tam nejezdi Metrans. Obsluhy ČDC se u žesnadu asi nepočítají.??

Georg

ne, par vozu se drevem z korenova neni tema pro zajmove sdruzeni zeleznicnich dopravcu.

Oldřich Sládek

Dovolil bych si připomenout, že ČDC je naším největším členem ŽESNAD.CZ a hájíme všechny naše členy. Každopádně při seškrtání peněz via SFDI /Správa železnic je prostě pragmatické si stanovit nějaké priority, ne? A to zubačka, jakkoliv ji mám rád a nemám nic proti její rekonstrukci, prostě aktuálně pro nákladní dopravu není.

Jiří Kocurek

A ČDC tam to ETCS využije? Z pohledu z venku by to byl kratičký ostrovní provoz s ETCS. Modernizované 742 (Effishunter) jsou beztak potřeba jinde, takže to tam ještě rok, dva vydrží i s nemodernizovanou 742.

Gwann

nebo spíš s 743?

Daniel Mach

Bylo by fajn, kdyby Správa železnic dala dohromady všechny plány a opravila trať během jedné výluky komplet. Takto je tam každý rok několikatýdenní výluka. V plánu je pokud vím i obnovení výhybny v Dolním Polubném.

Profesionálně a ne diletantsky

Tak hlavně aby se to uzavřelo, totálně předělalo a otevřelo a už nikdy nezavřelo. Ne jako na Sázavě kde jsou výluky každý rok kvůli nesmyslům..

Jiří Kocurek

Už nikdy? Prožezání stromů bude potřeba dělat i po reko. A ani nové koleje nevydrží navěky.

MRC

Ale stromy se dají prořezat za víkend.

Vít Jůza

Všude, a obzvláště v takovéto turistické oblasti, lepší v pracovních dnech.

malý bobeš

Pravil „znalec“… Mám o tuto expresní službu zájem; jak že se jmenuje vaše firma?

Jan

Šotouš s pilkou. Stačí tam poslat zajímavou raritní soupravu, pořádně zveřejnit jízdní řád podle kilometru a bude to za víkend všechno prořezané 🙂

Potulný Wechtr

Stromy, keře a sekání trávy se dá provádět i bez výluky.
U DB Netz přijedou maníci několika auty s technikou a dozorem (sicherungsposten) a hurá do toho. Vlaky dál normálně jezdí.

FP1

I u nás se na koridoru se běžně ořezává za plného provozu.

Jiří Kocurek

Spíš narážím na představy, že po rekonstrukci už žádná údržba potřeba nebude. Jenže minimálně podbití je občas potřeba…

Georg

hele ale prorezavani na teto trati je trochu neco jineho. nad trati jsou misty prudke srazy, ktere musite probrat cele a cekal bych ze s vylukou dopravy dole.

Jindra

Vlhký šoto sen? Před rekonstrukcí je třeba oprášit plány ze sedmdesátých let na protažení trati do centra Harrachova. A konečně přivést koleje z pustiny až k lidem.

kix

S prodloužením do Rokytnice

hank

To se plánovalo už za císařpána… 😀

Vít Jůza

Logické je prvořadě uvést do dobrého stavu stav a provoz a využití železnice tam, kde už jednou postavena byla … většinou to bylo s nějakou logikou, a je to mnohem snadnější záležitost. Mezi Mýtinami, Harrachovem a Rokytnicí stejně jako Pustiny to zatím může zvládnout silniční doprava, stejně jako ony Pustiny mezi Příchovicemi a Šumburkem.

PvvS

Njn, kolik dneska zbejvá statků, cukrovarů.. Ten smysl, kvůli čemu byla hromada tratí stavěná, dávno zanikl. Zbylo jen nesmyslný trasování mimo obce.

Jiří Kocurek

Pokud měl nějaký statek vlečku, tak jen proto, že statkář byl šotouš. Vožení obilí ve snopech vlakem se nevyplatí, někde snad jen tu řepu.
Ale od té doby již byla nízkotlaká pneumatika vynalezena. Má to jedinou nevýhodu, stroj to opticky dělá 10x těžším, než ve skutečnosti je. Zdálo by se, že potřebuje 40 m3 objemu, aby se nepotopil, přesto ale plave na vodě. https://www.youtube.com/watch?v=9Hc390lHxxU

Jiří Kocurek

Ještě dodám, že Zetor 12045 váží 5,7 tuny, tedy více než ta věc na videu.

Gwann

předpokládám, že víte, že v polabí byly vysloveně drážky na poli. na řepu. zas taková rarita to nebyla.

S obilím máte samozřejmě pravdu

Marcel Štancl

Jak bude zajištěn objezd Harrachova do Polska v době stavby? Nevěřím tomu, že se najde do té doby inteligent který by prosadil po dobu výluky vlaky přes Zawidow

Osoba odborně nezpůsobilá

Cestující naštěstí nejsou idioti a nepočítají s tím, že by např. z Liberce do Jakuszyc jeli přes Černousy. Takovou variantu by dal dohromady snad jen těžce duševně indisponovaný jedinec.
Říká Vám něco zkratka NAD?

Frantisek

A kdyby chtěl někdo přepravit náklad, odkážete ho opět na silnici, nebo budete po cestě překládat? Jo, teď tam asi náklady nejezdí, ale stejně…

Jiří Kocurek

Tuhle trať by si pro přepravu nákladního vlaku někdo vybral až jako poslední možnost. Především kvůli sklonovým poměrům to raději objede naokolo.
Kolik je tam normativ pro lokomotivu, 3 ložené vozy? Aby nemusel jet 10x

Vít Jůza

Kvůli nákladní dopravě ta trať byla stavěná, a, tuším, že tam jezdily více než 3 vagóny, proto tam je také ozubnice …. ale, pravda, tenkrát ty vagóny byly možná čtvrtinové. A přes Jindřichovice sice jsou sklonové poměry lepší, ale trať je momentálně v horším stavu. Jsou jiné možnosti, ale do vyčerpání možné kapacity trati a ozubených lokomotiv by samozřejmě i tato trať mohla zase plnohodnotně sloužit, stanice Tanvald i Kořenov i mezistanice byly kdysi podle toho postaveny a jsou obnovitelné.

PvvS

A kolikpak ozubnicových lokomotiv je k dispozici pro běžný prozovoz ?

Jiří Kocurek

A jakou podélnou sílu ozubnice snese? Tehdy se pracovalo s výkony 10x menšími, cituji: „Při plném výkonu motoru připadá na adhezní pohon 546 kW a na ozubnicový 208 kW.“
http://www.zubacka.cz/index.php/zubacka/technika/59-motorova-ozubnicova-lokomotiva-t426-003

Jiří Kocurek

Hmm, kdy že se vyčerpá kapacita trati přes Žitavu? Já jen, že po rovině se dá z Liberce jednou mašinou odtáhnout ekvivalent 5-6 vlaků přes Harrachov.
A pak by se musela ještě vyčerpat kapacita přes Zawidow, Lubavku i přes Meziměstí, aby se do toho něko pouštěl.

PS: Od roku 1900 se pár věcí změnilo, nejen lednička byla vynalezena.

Jiří Kocurek

A kdyby se to z Liberce do Žitavy a Zhořelce zadrátovalo a upravilo na traťovou třínu D4 v rámci TEN-T, tak už by vůbec nebylo o čem polemizovat.

Někdo

Na to by muselo dovolit Polsko protože trať vede 3 km přes Polsko bez zastávky

Pája

Ono i to nádraží v Kořenově bylo elektrifikováno směrem do tehdejšího Německa kvůli nákladním vlakům. Na tehdejší nákladní vlak stačila jedna E94, což byla časová, finanční i personální úspora oproti praxi „na tři kotle“ . Na naší straně sloužily v 80. letech místo Rakušanek Elektroniky. (I „legendární“ Desítka). Přesto mám pocit, že požadavky dnešní rychlé nákladní dopravy jsou jinde. Na odvoz dřeva se to dá i dnes. Ale NEx bych tudy nevozil.

Osoba odborně nezpůsobilá

Vy budete s předřečníkem asi v jednom pavilonu, ne?

Marcel Štancl

NAD náhradní autobusovou dopravu každý nemusí.

Osoba odborně nezpůsobilá

Chápete tu nesmyslnost Vašeho nápadu? Díval jste se alespoň do mapy? Tušíte vůbec, k uspokojení jaké přepravní potřeby a čí ta trať přes kopec slouží? Objížďka přes Zawidów je něco tak úžasně hloupého, že to snad ani nemůže pocházet z lidské hlavy.

Georg

stancl zunbacku nekolikrat v zivote pouzil k ceste z prahy do polska a zije v domeni, ze takhle to delaji i dusevne zdravi lide.

PepaM

Takže objízdná trasa by byla více než třikrát delší a úplně zbytečná, protože by s původní trasou měla společnou jen výchozí a konečnou stanici? Ve výsledku by tak furt jezdil vlak Liberec – Tanvald, NAD Tanvald – Harrachov – PL a k tomu ještě tahle šoto-fantasmagorie. Kdo by tím asi tak jezdil?
A odklony nákladů není potřeba řešit, když tam nic nejezdí. (Místní zátěž odklonem nevyřešíte.)

Chronosphere

No,tak v tomto případě to je práce pro Chocholouška

Oldřich Sládek

Marceli, že tě to furt baví….

kix

nebylo by to přes Český Těšín lepší?

Někdo

Tak jako vždycky ? NAD buďto přímo z Liberce anebo jen z Tanvaldu