Správa železnic zrušila zakázku na bezpečnější zubačku, nemá dostatek peněz
Motorová jednotka 845 v Dolním Polubném. Foto: Vilém Erlebach
Oprava trati začne nejdříve v roce 2024, původně měly práce začít už příští rok.
Oprava trati začne nejdříve v roce 2024, původně měly práce začít už příští rok.
Pravicové zoufalosti. Škrtáme Škrtáme. Zejména údržbu. Kopnem to dalším vládám.
Aha, ono na něco není jo? Já myslel, že když máme na to si půjčovat TGV…
Zakázka na zabzař zubačky je za 10 milionů…co mi je to číslo připomíná.
10 milionu bude tak na projekt…
To je úplně jedno. Koruna ke koruně a je z toho milion a pak třeba 10.
no to jo. a krome tgv taky mate kozi drahu (proti zubacce vysmech) a uz byste mel 70…
Proč zmiňujete Kozinu? Největší škody na ní způsobila SŽ tím, že se doslova vybodla na svoji povinnost udržovat trať sjízdnou.
Zmiňována je pravděpodobně proto, že jsem byl vždy pro její opravu.
ani ne – spis proto, ze kvuli rekonstrukci hovadiny neni na zabezpeceni intenzivne vyuzivane trati, kde je to s d3 opravdu o drzku…
Viděl jsem jej krz sklo z Vida. Zavzpomínal jsem si, jak jsem před 30 lety jel z Lisabonu do Paříže, v Baskicku jsem na hranici ES/FR přestoupil z jednoho vlaku na TGV. Teď sedím ve vlaku z Brna do Prahy, už 3 hodiny a stále to nemá konce. Jak za císaře pána. Hlavně že se za naše peníze vystavuje něco, co jezdilo ve Francii před 40 lety.
Auta stojí-vlaky jedou! Vzpomínáte?
Jak tak vidím jak se odsouvají dokonce i opravy různých tratí, tak to nevidím s železnicí v budoucnu růžově. Máme velké plány na rychlovlaky ale aby z toho nezbyly jen sny co se nikdy nerealizují… Až nám v roce 2035 zakáží auta se spalovacími motory tak nevím čím budeme jezdit. Dát milion a půl za elektromobil na to budou mít peníze jen straničtí aparátčíci. Takže asi budeme chodit pěšky nebo jezdit na kole…
– v roce 2035 zakazi vyrobu aut se spalovacimi motory (doposud vyrobena nikdo nezrekviruje)
– zrovna zubacka ma spis doplnkovy podil na dopravni obsluze uzemi, protoze je to uhelna draha a poloha stanic neni zadna velka vyhra. zbytecne to dramatizujes.
– muzes jezdit benzinakem z roku 2034, elektromobilem, chodit pesky, jezdit vlakem i autobusem, ale proc pulku reality nevynechat a nevest u toho blby kecy, zejo, jiriku…
Bych si tipnul, že benzíňák z roku 34 bude silně poptávané zboží …
Možná i dražší než elektrokára.
Bych si tipnul, že s tím půjdou hlavou do zdi stejně jako se jim to děje s energiewende. Emise CO2 neklesají, lidi jsou naštvaní na vysoké ceny elektřiny vyrobené z drahého ruského a norského plynu. I přes 100% pokrytí špičkové spotřeby instalovaným výkonem větrných elektráren hrozí výpadky.
1934 nebo 2034? Ale předpokládám, že myslíte 2034. A bude také schopné jezdit na petrolej, technický benzín či rostlinný jedlý olej? Takové auta budou silně poptávaná.
A bude kde natankovat? Aby se zas nechodilo pro benál do lékárny…
Traktorová stanice?
Kde ten elektromobil nabijete, když nemáte rodinný domek se solarem a kapacitní baterií? Lidi z paneláků nemají kde zaparkovat, natož aby mohli nabíjet.
– lidi v panelaku si koupili byt v kralikarne bez parkovaciho stani, to je asi jejich problem, ne?
– za ta desetileti se problemy vyresi, podivejte jak se zmenila automobilova infrastruktura mezi lety 1950 a 1970 v zapadni evrope. na svete je dost chytrych lidi, ktere muzete motivovat penezma, aby to vymysleli. nemusite se namahat vy sam… 🙂
– ano, ale pokud nekdo potrebuje jiste parkovaci misto, muze se prestehovat. nebo si parkovaci misto koupit, obcas se nekde parkovaci dum nebo hlidana ohrada vyskytne i na sidlisti… neni to spolecensky, ale individualni problem.
– opravdu se nehodlam namahat, tim at se rozciluji duchodci na novinkach.
Na můj vkus SŽ rozjela hodně investic takže pokud se něco odloží tak se asi nic nestane. Ale stát jako takovej by měl odložit i aktivity mimo železnice, pokud chce šetřit a ne vydírat lidi. Bůh ví co bude s naší zemí, třeba se zruší většina akcí, nebude na nic, nebo spíš bude ale lidi nebudou mít ani na to cestování vlakem
bude bida, v blazincich nebudou mit na pripojeni k internetu a spousta diskuteru opusti tento web. every cloud has a silver lining…
A pak padají nápady na zdražení silniční dopravy pro ty, kteří nehctějí jet vlakem. Což by znamenalo zdražení pečiva, zleleniny a vůbec všeho, co má datum spotřeby do 48 hodin od zakoupení. Že to z Tuřan na Zelňák nevezli (10 km) alespoň z části vlakem. Což je teda přímo ukázkové vydírání…
Z Tuřan na Zelňák je to ideální pro cargokolo. Jen hledáte výmluvy proč neměnit svůj pohodlný a nešetrný životní styl.
Jinde ve světe, by se taková rarita svítila stálou „novotou“ a lákala turisty a pozvedla život okolo trati. Ovšem když člověk vidí nádraží v Polubným, v Desné, vlastně i v Kořenově, tedy omšelé staré prázdné neživé a neudržované budovy co si má myslet. No možná, hlavně, že to nezrušili a jezdí to už pár let až do Polska.
Co se týče památky tak myslím, že už je spíše polopamátka nebo jen torzo a ne plně funkční ozubnička.
A taková perlička: NTM hodilo vidle do zprovoznění 404.003, které mělo být zaplaceno z Norských fondů.
ponekud soto pohled, ne? co je na ozubnici z pohledu bezneho turisty tak uchvatneho? urcite nabizi svezeni po zajimave horske trati, ale jestli tam zuby jsou nebo nejsou zajima leda sotouse.
i to „povznest okoli“ jsou trochu prehnana ocekavani od zeleznice, spis tak vhodna do 19. stoleti…
uspech je, ze to jeste jezdi, ze se to castecne opravilo a bude se opravovat dal. ze to bude vypadat jako rhetska draha bych na vasem miste opravdu neocekaval…
Je stejně zajímavá jako tratě v Harzu nebo naše Moldavská
V Gernrode (Harz) je okolí dráhy tak „povznesené“, že ve 20 hod nenajdeš otevřenou hospodu…
Úchvané jsou ty staré ozubnicové stroje.
Proč sólo pohled? Když jedu přes Švajc, jsou tamní nádražní (tedy nejen nádražní) budovy téměř vždy čisté, natřené, udržované. Klidně je ve spodní části vše vybourané až na nosné pilíře, postavený zcela nový prosklený interiér, ale tři metry nad niveletou začíná krásně udržované retro s replikami původních oken, okenicemi, omítkou a operkami. Kupodivu se tam místy bydlí trvale, kupodivu tam jsou místy ubytovny a hotely, kupodivu tam bývá i obojí. Ovšem u nás jsme již sedmdesát let zvyklí na přístup „hlavně že to nějak funguje“, ale jak to vypadá, už mnohdy nikdo neřeší. Omítky a nátěry asi leckdo považuje za… Číst vice »
Veliká škoda, že se nezachovaly ozubnicové výhybky – klidně by nemusely být na trati, ale zachovat se měly.
Měly se tam vracet.
Bohužel, krátce po přihlášení památkou byly vytrhány a sešrotovány,a ani asi neexistují plány, aby mohly být znovu vyrobeny.
Jj, to tenkrát liberecká traťovka pěkně podělala. Na příkaz shora.
No jejich novovýroba měla být součástí rekonstrukce, jestli se nemýlím. Plánů bude určitě dost v Rakousku, a divil bych se, kdyby to rakušáci nebo švýcaři neuměli dodat.
Tak se nakreslí plány nové. Když se najde strojař, který umí převodovku k soustruhu, tak tohle zvládne taky.
Nebude problém v tom, že se jedná o technickou památku? Tedy aby památkáři neměli požadavky na historickou přesnost, atd?
Památkáře, pokud by chtěli zase v těchto věcech škodit, je třeba poslat do patřičných míst. A k tomu jim omlátit o hlavu nezprovoznění parní zubačky.
Kdyby nebylo památkářů (a jizerské dráhy), tak už na trati není jediný kousek kolejnice. Oni ji totiž tak trochu zachránili před poslední vlnou lokálkobijectví v roce 97.
A kde teda památkáři byly, když se ozubnicové výhybky likvidovaly?
Podle jejich přístupu to vypadá, ke kolejová konstrukce si ochranu nezasloužila, takže při obnově by do technického provedení neměli vůbec mluvit.
O souboru celé trati nemluvím.
Památkáři ozubnicové výhybky chránili. Ale jednoho dne přijela traťovka a dala je rozřezat, právě za účelem, mimo jiné, zbavení trati památkové ochrany, aby se dala zrušit.
Nějakou pokutu tehdejší Č(S)D dostalo?
Jinak ty výhybky mohly klidně památkáři za cenu šrotu koupit, alespoň by tím nějakou vůli prokázali. A snesením výhybek památkovou ochranu nezrušíte, tak blbej systém ochrany památek zase nemáme.
Byly vyřezány v roce 1992 a odvezeny do skladu v Kořenově. kde měly být vystaveny v budoucím muzeu. Aniž by komu kdo co řekl, SDC Liberec je v roce 1996 odvezla do šrotu. To se pak těžko zachraňuje, když ani nevíte, co se děje.
Plány existují, zda však dojde k realizaci není jisté.
Jestli to není jen výmluva. Vlastní rekonstrukce na rok 2023 stejně není připravená a projekt navíc nevyhrál ten správný projektant z Olšan.
Zaujalo mě to foto. Netušil sem že 845 je schválená pro provoz na zubačce.
Není, zkušební jizda
A to neúspěšná, že?
Zkoušky nejsou jen o tom dostat se nahoru, ale taky bezpečně dolů.
Tentokrat to opravdu nevyjeli. Jako už mockrát jinde a jindy i zde , olej v hydrodynamické převodovce dosáhl hodnoty 98C a vlak zůstal bez výkonu. A to bylo za suchého počasí. Při podzimních mlhách by se mašina proklouzala do zastavení.
Při podzimních mlhách by bylo chladno a olej by k teplotě 98 ˚C došel mnohem později.
To určitě ty odborníků
Přenos tepla mezi povrchy je dán rozdílem teplot. A čím větší je rozdíl teplot, tím větší je tepelný tok.
A teď utíkej kopat do učitelů fyziky, protože to podle tebe neplatí.
ta venkovní teplota by to zas o tolik neprodloužila, tohle vozidlo na zubačku fakt použít nelze, jedině ve dvoumotoru, ale to by zase bylo nákladnější na provoz, ale gw myslím nějaké dvoumotory má. ta jednotka nemá ani dostatečný výkon, takže se to nedokáže dostat do rychlosti aby se to uchladilo, a na podzim by těch problémů bylo tolik i s adhézí, že si troufám tvrdit by byl problém dojet vůbec do Desné
To vůbec není o dvoumotoru, problémem je charakteristika dvouměničové hydrodynamické převodovky, která je při nízkých rychlostech trvale ve skluzu a tím dochází k razantnímu oteplení oleje,
Běž se naučit něco o tření a pak poučuj 😉
Jinak to deltaT je sice podstatné nikoliv však všeurčující. Doporučuji postoupit z fyziky pro základku alespoň na úroveň střední školy.
Olej v tom správném modrém vozidle zcela jistě.
No řada 820 to zvládala, takže někde udělali imperialisté chybu.
854 také..
98 stupnu ma kazda regionova i na rovine…
A 845 při 92C ,,shodí,, výkon na max 5.stupeň , při 98C stopne motor. Např kus.201 v září 2019 tímto způsoben na rychlíku Pha- Nitra skončil u Českého Brodu.
Osobně jsem měl tu čest stát ve stroji.306 před Novým Borem . Určitě je za tím i ovládání stroje , styl 0 a plný výkon tomu jen nahrává. Ovšem v kopci do Kořenova je provoz těchto vlaků asi nereálný .
Mohu znát teplotní limit pro zásah automatické ochrany ve zmiňované regionově? Jak může zvládnout olej vyšší teplotu? Lepší olej? Chladič oleje? Dík.
Kdepak udělali soudruzi z NSR chybu? 🙂
Nemá když je vše jak má být, což většinou bývá. S 814 jsem nikdy neměl potíže s teplotou oleje. Leda při jízdě na ARR po spádu (z kopce) pokud ji necháte brzdit retardérem.
A to se ministr stále kasá jak neomezují investice, viz konference žesnadu.
Tak z pohledu Žesnadu je tohle opravdu postradatelná akce.
Protože tam nejezdi Metrans. Obsluhy ČDC se u žesnadu asi nepočítají.??
ne, par vozu se drevem z korenova neni tema pro zajmove sdruzeni zeleznicnich dopravcu.
Dovolil bych si připomenout, že ČDC je naším největším členem ŽESNAD.CZ a hájíme všechny naše členy. Každopádně při seškrtání peněz via SFDI /Správa železnic je prostě pragmatické si stanovit nějaké priority, ne? A to zubačka, jakkoliv ji mám rád a nemám nic proti její rekonstrukci, prostě aktuálně pro nákladní dopravu není.
A ČDC tam to ETCS využije? Z pohledu z venku by to byl kratičký ostrovní provoz s ETCS. Modernizované 742 (Effishunter) jsou beztak potřeba jinde, takže to tam ještě rok, dva vydrží i s nemodernizovanou 742.
nebo spíš s 743?
Bylo by fajn, kdyby Správa železnic dala dohromady všechny plány a opravila trať během jedné výluky komplet. Takto je tam každý rok několikatýdenní výluka. V plánu je pokud vím i obnovení výhybny v Dolním Polubném.
Tak hlavně aby se to uzavřelo, totálně předělalo a otevřelo a už nikdy nezavřelo. Ne jako na Sázavě kde jsou výluky každý rok kvůli nesmyslům..
Už nikdy? Prožezání stromů bude potřeba dělat i po reko. A ani nové koleje nevydrží navěky.
Ale stromy se dají prořezat za víkend.
Všude, a obzvláště v takovéto turistické oblasti, lepší v pracovních dnech.
Pravil „znalec“… Mám o tuto expresní službu zájem; jak že se jmenuje vaše firma?
Šotouš s pilkou. Stačí tam poslat zajímavou raritní soupravu, pořádně zveřejnit jízdní řád podle kilometru a bude to za víkend všechno prořezané 🙂
Stromy, keře a sekání trávy se dá provádět i bez výluky.
U DB Netz přijedou maníci několika auty s technikou a dozorem (sicherungsposten) a hurá do toho. Vlaky dál normálně jezdí.
I u nás se na koridoru se běžně ořezává za plného provozu.
Spíš narážím na představy, že po rekonstrukci už žádná údržba potřeba nebude. Jenže minimálně podbití je občas potřeba…
hele ale prorezavani na teto trati je trochu neco jineho. nad trati jsou misty prudke srazy, ktere musite probrat cele a cekal bych ze s vylukou dopravy dole.
Vlhký šoto sen? Před rekonstrukcí je třeba oprášit plány ze sedmdesátých let na protažení trati do centra Harrachova. A konečně přivést koleje z pustiny až k lidem.
S prodloužením do Rokytnice
To se plánovalo už za císařpána… 😀
Logické je prvořadě uvést do dobrého stavu stav a provoz a využití železnice tam, kde už jednou postavena byla … většinou to bylo s nějakou logikou, a je to mnohem snadnější záležitost. Mezi Mýtinami, Harrachovem a Rokytnicí stejně jako Pustiny to zatím může zvládnout silniční doprava, stejně jako ony Pustiny mezi Příchovicemi a Šumburkem.
Njn, kolik dneska zbejvá statků, cukrovarů.. Ten smysl, kvůli čemu byla hromada tratí stavěná, dávno zanikl. Zbylo jen nesmyslný trasování mimo obce.
Pokud měl nějaký statek vlečku, tak jen proto, že statkář byl šotouš. Vožení obilí ve snopech vlakem se nevyplatí, někde snad jen tu řepu.
Ale od té doby již byla nízkotlaká pneumatika vynalezena. Má to jedinou nevýhodu, stroj to opticky dělá 10x těžším, než ve skutečnosti je. Zdálo by se, že potřebuje 40 m3 objemu, aby se nepotopil, přesto ale plave na vodě. https://www.youtube.com/watch?v=9Hc390lHxxU
Ještě dodám, že Zetor 12045 váží 5,7 tuny, tedy více než ta věc na videu.
předpokládám, že víte, že v polabí byly vysloveně drážky na poli. na řepu. zas taková rarita to nebyla.
S obilím máte samozřejmě pravdu
Jak bude zajištěn objezd Harrachova do Polska v době stavby? Nevěřím tomu, že se najde do té doby inteligent který by prosadil po dobu výluky vlaky přes Zawidow
Cestující naštěstí nejsou idioti a nepočítají s tím, že by např. z Liberce do Jakuszyc jeli přes Černousy. Takovou variantu by dal dohromady snad jen těžce duševně indisponovaný jedinec.
Říká Vám něco zkratka NAD?
A kdyby chtěl někdo přepravit náklad, odkážete ho opět na silnici, nebo budete po cestě překládat? Jo, teď tam asi náklady nejezdí, ale stejně…
Tuhle trať by si pro přepravu nákladního vlaku někdo vybral až jako poslední možnost. Především kvůli sklonovým poměrům to raději objede naokolo.
Kolik je tam normativ pro lokomotivu, 3 ložené vozy? Aby nemusel jet 10x
Kvůli nákladní dopravě ta trať byla stavěná, a, tuším, že tam jezdily více než 3 vagóny, proto tam je také ozubnice …. ale, pravda, tenkrát ty vagóny byly možná čtvrtinové. A přes Jindřichovice sice jsou sklonové poměry lepší, ale trať je momentálně v horším stavu. Jsou jiné možnosti, ale do vyčerpání možné kapacity trati a ozubených lokomotiv by samozřejmě i tato trať mohla zase plnohodnotně sloužit, stanice Tanvald i Kořenov i mezistanice byly kdysi podle toho postaveny a jsou obnovitelné.
A kolikpak ozubnicových lokomotiv je k dispozici pro běžný prozovoz ?
A jakou podélnou sílu ozubnice snese? Tehdy se pracovalo s výkony 10x menšími, cituji: „Při plném výkonu motoru připadá na adhezní pohon 546 kW a na ozubnicový 208 kW.“
http://www.zubacka.cz/index.php/zubacka/technika/59-motorova-ozubnicova-lokomotiva-t426-003
Hmm, kdy že se vyčerpá kapacita trati přes Žitavu? Já jen, že po rovině se dá z Liberce jednou mašinou odtáhnout ekvivalent 5-6 vlaků přes Harrachov.
A pak by se musela ještě vyčerpat kapacita přes Zawidow, Lubavku i přes Meziměstí, aby se do toho něko pouštěl.
PS: Od roku 1900 se pár věcí změnilo, nejen lednička byla vynalezena.
A kdyby se to z Liberce do Žitavy a Zhořelce zadrátovalo a upravilo na traťovou třínu D4 v rámci TEN-T, tak už by vůbec nebylo o čem polemizovat.
Na to by muselo dovolit Polsko protože trať vede 3 km přes Polsko bez zastávky
Ono i to nádraží v Kořenově bylo elektrifikováno směrem do tehdejšího Německa kvůli nákladním vlakům. Na tehdejší nákladní vlak stačila jedna E94, což byla časová, finanční i personální úspora oproti praxi „na tři kotle“ . Na naší straně sloužily v 80. letech místo Rakušanek Elektroniky. (I „legendární“ Desítka). Přesto mám pocit, že požadavky dnešní rychlé nákladní dopravy jsou jinde. Na odvoz dřeva se to dá i dnes. Ale NEx bych tudy nevozil.
Vy budete s předřečníkem asi v jednom pavilonu, ne?
NAD náhradní autobusovou dopravu každý nemusí.
Chápete tu nesmyslnost Vašeho nápadu? Díval jste se alespoň do mapy? Tušíte vůbec, k uspokojení jaké přepravní potřeby a čí ta trať přes kopec slouží? Objížďka přes Zawidów je něco tak úžasně hloupého, že to snad ani nemůže pocházet z lidské hlavy.
stancl zunbacku nekolikrat v zivote pouzil k ceste z prahy do polska a zije v domeni, ze takhle to delaji i dusevne zdravi lide.
Takže objízdná trasa by byla více než třikrát delší a úplně zbytečná, protože by s původní trasou měla společnou jen výchozí a konečnou stanici? Ve výsledku by tak furt jezdil vlak Liberec – Tanvald, NAD Tanvald – Harrachov – PL a k tomu ještě tahle šoto-fantasmagorie. Kdo by tím asi tak jezdil?
A odklony nákladů není potřeba řešit, když tam nic nejezdí. (Místní zátěž odklonem nevyřešíte.)
No,tak v tomto případě to je práce pro Chocholouška
Marceli, že tě to furt baví….
nebylo by to přes Český Těšín lepší?
Tak jako vždycky ? NAD buďto přímo z Liberce anebo jen z Tanvaldu