Infrastruktura Železnice

Nejstrmější trať v Česku čeká oprava za více než půl miliardy, dostane novou ozubnici

Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubn
Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz
Půlmiliardová akce nepokryje opravu celé unikátní tratě, nezbude například na modernizaci kořenovské stanice. Kompletně nová bude ozubnice.

Jedinou ozubnicovou železnici v Česku čeká v příštích letech velká oprava za 550 milionů. Plán už schválila centrální komise ministerstva dopravy, Správa železnic již začala vybírat projektanta. Trať se ale nebude opravená všude, například vrcholová stanice Kořenov bude i nadále ve stávající podobě.

Na trati dál zůstane ozubnice, která projde kompletní výměnou. „Stávající ozubnicové lamely dvoupásnicové ozubnice systému Abtovy ozubnice budou vyměněny za nové ozubnicové lamely upravené na uchycení na nových ocelových Y pražcích,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Ozubnice je na trati na třech úsecích, i proto je trať kulturní a technickou památkou. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu. „Stávající technický stav se blíží hranici technických parametrů neumožňujících provozování stávajícího provozu (adhezního i ozubnicového). Při neuskutečnění realizace těchto opravných prací je reálné zavedení pomalých jízd,“ uvádí Správa železnic v záměru projektu. Součástí akce bude i oprava tunelů na trati včetně téměř kilometr dlouhého Polubenského tunelu.

Akce je oficiálně jen opravou, nejde o investici. I proto se do projektu nevešly například přejezdy v Desné a Kořenově, součástí není ani dopravna D3 v Dolním Polubném. „Požadavek ze strany dopravců byl nejen oprava dopravny, ale také zřízení výhybny. Tento rozsah prací nelze řešit formou opravy, a proto byla akce zařazena do plánu investiční výstavby jako Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný,“ dodala Friebová.

Po opravené trati z Tanvaldu dojedou vlaky do stanice Kořenov, která prošla opravou naposledy na konci padesátých let minulého století. „Rozsah prací ve stanici Kořenov je nutné řešit komplexně, hlavně s ohledem na odvodnění, a nelze ho zahrnout do již tak náročné stavby, jako je oprava ozubnice jako historické památky a oprava Polubenského tunelu,“ dodala Friebová.

Kompletní informace o nejstrmější trati v Česku jsou na stránkách Železniční společnosti Tanvald.

91 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Milan

A co takhle zase vrátit do Kořenova výpravčího a skončit s tou šaškárnou, která tam teď je!!!!

Daniel Mach

Účetní záležitosti typu „oprava a investice“ normálnímu člověku nic neříkají. Proč se ale obě akce (oprava trati a doplnění druhé koleje do Dolního Polubného, kde navíc druhá kolej bývala) nedaly zkoordinovat do jednoho termínu?

Od lesa

Tak místo pražců shodných s původními dáme ypsilony, topírna, byť pěkně opravená se taky nedržela původního provedení, pak přemýšlím, jestli na té kulturně technické památce bude něco původního.
Památkáři jinde buz*rují majitele kvůli autentičnosti, přikazují shodné technologie jako ve XIII. století a tady zřejmě nic.
Budeme tedy dětem vypravovat, jak je to tam vše podle originálu a ve skutečnosti budou podle originálu už jen ty zuby a to jen kvůli mašinám, protože to jinak nejde a navíc to nebude komplet.
V muzeu pak bude ukázkový metr, jak to tady kdysi bývalo…
No potež koště!

Kalanis

Taky nechápu tu módu Y pražců. To je kvůli bočnímu pohybu? Tak proč je necpou na kroutivé koridory?

Štěpán

Y-pražce mají výhodu především v jejich tvaru, který skutečně zabraňuje příčným posunům kolejového roštu. Díky nim může být kolejové lože užší (ony i ty samotné pražce jsou podstatně užší, než B91S). Navíc jsou plně recyklovatelné, jelikož jsou kovové. Nevýhoda je ta, že v ČR se nesměji používat na tratích s napájecí soustavou 3 kV DC, takže jejich použití na „kroutivé koridory“ je do jisté míry omezeno.

Kalanis

Beton snad recyklovatelný není? Stačí rozdrtit a je z něj příměs do dalšího betonu nebo základový materiál. A z betonu se dneska staví mohutně.

Kubrt

V porovnání s ocelí je beton reálně recyklovatelný jen v minimální míře. Použití drtě jako kameniva do nového betonu je velmi problematické – betonový recyklát je méně pevný, zato více nasákavý, než přírodní kamenivo a tyto jeho špatné vlastnosti jsou navíc nestálé – vlastnosti se liší demolici od demolice. To pak při výrobě betonu představuje obrovskou komplikaci a nejistotu, zda vyrobený beton dosáhne požadovaných vlastností. Což je u betonu problém, protože se to u většiny parametrů dá zjistit až když je pozdě. Takže betonárny logicky upřednostňují přírodní kamenivo. Co se týká „základového materiálu“ – nevím, co to je, ale pokud… Číst vice »

Kalanis

To mají betonárky a stavaři problém, protože přírodní kamenivo dochází. Otevírat nebo rozšiřovat lomy je dnes velmi nepopulární.

Jiří Kocurek

Totéž lze napsat o cihlářské hlíně. Nu což, kácení stromů je také nepopulární, takže ani dřevěné talíře…

Kubrt

Jasně, oni si to uvědomují 🙂
Přírodního kameniva v otevřených ložiscích samozřejmě postupně ubývá; v první řadě, až se skutečně někde bude končit s těžbou, tedy poroste cena a později třeba někde něco nového zase něco otevřou, ale že by se kvůli tomu přestalo stavět, se bát nemusíme.

ene bene

To je ale kravina! Co máte pod nohama? Hlína nebo písek, těch je v lepším případě několik metrů. Zejména u písku to zavání problémem. Ale kamene jsou kilometry.

M19

není kámen jako kámen… jen letmý pohled co vše se hodnotí naznačí… https://www.sgsgroup.cz/cs-cz/construction/services-related-to-materials/materials-testing/concrete-and-aggregate-testing

medical_examiner

Takže až se přepne na střídavinu, tak to půjde?
Do jaké maximální rychlosti se dají použít Y pražce?

Od lesa

Plechové ypsilony jsou namontovány třeba nedaleko na tramvaji do Jablonce, která má také DC a s nemalými proudy, protože má nižší napětí.
Jsou nutné ypsilony na zubačce, když je tam traťová rychlost, jaká tam je?
A co povíte na to, že plechové pražce byly na této trati (Tanvald – Jelení Hora) už před válkou a proháněly se po nich těžší vlaky a s nimi těžké elektrické stroje, třeba i E94 a to vyšší rychlostí než je tam dnes…?

Za mě tam patří plech klasického tvaru. Ani beton, ani ypsilon!

Hombre

Y pražce se používají do oblouků s malým polomerem, kde by za jiných okolností nešla zřídit bezstyková kolej. Díky jejich většímu příčnému a podélnému odporu lze kolejnice svařit i v takto malých obloukach. Navíc při jejich použití šetříme štěrkovým ložem, jelikož vyžadují vrstvu pod pouze 15 cm (dřevěný 20, beton 25)

Dana

No potěš – ty poteži!!!!

Od lesa

potěž, dámo… nastuduj si to

M19

A to koště má potěžkat, že potěž? Samozřejmě, že správně je potěš koště. Asá by měl dostudovávat někdo jiný, než dáma…

M19

Omluva za překlep. Místo „Asá“ má být „Asi“.

Od lesa

Marný boj. Hledej šmudlo.

M19

Nemusím, jsem si jist. 😉

Ondrys

Tak Kořenovské nádraží se může řešit extra, společně s opětovnou elektrizací úseku Kořenov – státní hranice…

-TR-

Proč, proboha? To, že přestup mezi českou a polskou soupravou probíhá až ve stanici Szklarska Poręba Górna, je zcela vyhovující a není třeba na tom nic měnit.

kix

poláci chtěj elektriku min do jakuszyc..protože pro ně to vyhovující není..na poslední míly přesedat do českýho motoráku

-TR-

To by šlo vyřešit tím, že by se česká a polská strana dohodla na posílení VŠECH vlaků do sestavy 2x 840, aby nedocházelo k přeplňování soupravy během turistické špičky z polské strany. Aby se nestávalo, že Češi přistaví jen 1x 840 a Poláci se do toho nevejdou.

K.S.

Nebo tam posílat soupravu s vagony a na hranicích pak tu lokomotivu vyměnit a pokračovat dál. To by šlo také, ne?

-TR-

Polský dopravce KD nemá klasické soupravy. Tyto soupravy má PKP IC, ale její vlaky mají značnou nevýhodu v tom, že jsou povinně místenkové.

K.S.

A měl by alespoň lokomotivy? Že by se to odjezdilo v režii vozů některého z českých dopravců.

Ondrys

To by bylo co? Takový pěkný peršing s béčkama v Kořenově…

K.S.

Poláci mají peršingy? Myslel jsem to tak že se z ČR do stanice dotáhne vlak za elektrickou lokomotivou, přepřahne se a u nás to dál zatím pojede v nezávislé trakci.

Ondrys

Tak jsem Tě špatně pochopil. Jinak nevím jak dnes, ale není to tak dávno kdy do Sklárské jezdily peršingy s béčkama, všechno v Najbrtu, co si Poláci půjčovali u ČD.

K.S.

Jo špatně jsme se pochopili a já jsem to napodruhé napsal během editování taky zle, místo z ČR tam bylo původně do ČR, pak jsem přidal stanici a nezměnil to na Polsko.

Vít Jůza

Lokomotiva se logicky mění v Kořenově, protože do Kořenova jsou potřeba zuby, a z Kořenova jsou (byly) dráty.

Ondrys

Ti by asi šlo, ale Poláci budují v Jakuszycích velký areál pro severské disciplíny a je pro ně lepší vypravovat přímé vlaky bez přepřahu, než spoléhat na ČD a řešit přestup do motoráku…

Frantisek

Navíc každý přestup je opruz. Přímé vlaky Liberec – Jelenia Góra by byly jedině logickým, uživatelsky šířeji přívětivým řešením.

Daniel Mach

Možná to souvisí s výstavbou luxusního biatlonového areálu a Poláci se nechtějí spoléhat na české dopravce. Zvlášť, když je to na našem úseku samá výluka.

Alibaba

Tak tohle bych chápal v případě, že by vlaky od Tanvaldu v motorové trakci jezdily přednostně po hypotetické trati do Harrachova.

Kalanis

Ačkoliv by to chtělo ještě přitlačit. https://mapy.cz/s/duconogucu

medved

Tohle by bylo genialni.

Sinep Anigav

Kalanis: někde jsem už před hodně lety viděl variantu přes střed Rokytnice; a ten hlavní tunel byl Rýžoviště – Rokytnice, snad byl kratší (?). Trochu za hranou fantazie bylo, že tam počítali s provozem upravených KT8…

Kalanis

Tramvaj je zajímavá volba. S vlakem se dá nastoupat až k Mumlavským vodopádům na 770mnm a pak za Rýžovištěm na cca 840mnm. Ale co šlo nahoru musí i dolů. A Rokytnice je níž. Nádraží má 450mnm. https://mapy.cz/s/bukunumure Ta hlavní tunelová roura je dost drsná. Zběsilost, snad ani neprojednatelná.

Kalanis

Ještě jsem to zkusil po druhé straně – dopadlo to ještě hůř. https://mapy.cz/s/cocozoguna

Jiří Kocurek

Jestli dobře vídím, tak ani ne 3km tunel a převýšení 200 metrů. Ať žije 70 promile a Bernina.

Kalanis

Díky za hint chyby. Lepší? https://mapy.cz/s/lajavajecu

Alibaba

Já bych si představil takovouhle trasu: https://mapy.cz/s/pubemehado
Obsloužilo by to lépe Rokytnici, ale je tam zase více zástavby, tak je otázka, jestli by to okolo ní vykličkovalo.

Luděk S.

Co si budem povídat. Půl miliardy. Nic moc…

Martin

A co ozubnicové výhybky v Dolním Polubném? Tenkrát je nějaký Bafunar z CSD nechal zlikvidovat a teď je dobrá příležitost je znovu nainstalovat.

K.S.

Také by mne to zajímalo.

Od lesa

bafuňářem byl tehdejší šéf liberecké SDC a to už byly ČD, ne ČSD

Frantisek

Stejně to podle všeho bude novotvar.

Radek

Využije se ta ozubnice i jindy než na retrojízdy?

Kubrt

Už 32 let ne.

Sitgestravel

Tak to se vyplati.

rtep

Je to kulturní technická památka a doufejme, že nikdy se nebude údržba podobných věcí řídit tím, zda se to někomu vyplatí nebo nevyplatí.

XXXD

Tak to je fakt rozdíl, jestli tam bude kromě kolejí i ozubnice nebo ne. Ten rozdíl normální člověk skoro ani nepozná.

rtep

Ta památka je to ale právě díky té ozubnici. A třeba při těch historických jízdách, pokud se tam tedy nějaké někdy dělají, to pozná každý.

Daniel Mach

Jízda s historickou ozubnicovou lokomotivou se konala zrovna včera.

Jan Sova

18.7. – se jezdilo Tanvald – Kořenov s Rakušankou.
Jinak ta ozubnice je tam pro to, aby těžké vlaky s nákladem mohli vyjet to stoupání. Lehké Stadlery to pochopitelně vyjedou i bez ozubnice.

Vít Jůza

Ta ozubnice je samozřejmě především pro nákladní vlaky, ale i cestující ve vlacích osobních ten rozdíl už párkrát poznali, když se to moc rozjelo …

Kubrt

Jezdí tam ještě nějaké náklady? Každopádně od dodávky elektroniku stejně bez ozubnice.

Kalanis

Materiál do sklárny.

Vít Jůza

Řekl bych, že by tam mohlo také jezdit nějaké dříví. A jistě leccos …. k normální využitelnosti trati ale asi místy chybí ta ozubnice zejména v místech, kde byla v uplynulých desítiletích odstraněna. Bez toho je pochopitelně bezpečně možná délka i váha vlaků omezenější.

Dalibor

Normální člověk to nepozná, ten který hledá památky to pozná. Musíte rozlišovat mezi běžným provozem a památkou. Tugenhatka taky vypadá jako obyčejnej barák z ulice….

Frantisek

Otázkou je, nakolik bude moderní ozubnice památkou. Snad provoz těch lokomotiv, jedině.

kix

není pravda, že by se ozubnice 32let nevyužila pro jiný účel než nostalogické jízdy, ozubnicové loko mají větší normativ, min. při opravě trati do polska se náklady vozily po ozubnici

K.S.

1) O kolik je ten normativ větší?

2) Jsou v Evropě dostupné nějaké výkonnější ozubnicové lokomotivy?

Jiří Kocurek

Nevím jak lokomotivy. Allegra (RHB ABe 8/12), která jezdí Berninu má tažnou sílu 260 kN. O trochu víc než Brejlovec a 70 promile dává adhezně.

Jiří Kocurek

Aby nedošlo k mýlce: Švýcaři se neostýchají za tuhle EMU přivěšovat nákladní vozy.

Vít Jůza

Včera jsem tam jel, ta první (od staniční budovy) kolej v Dolním Polubném je pěkně zarostlá, přímo na připojení nebo odpojení od druhé koleje jsem z vlaku logicky neviděl.

Milan

Časovaná bomba D3 zůstává?

Bram

Časovanou bombu D3 ovšem SŽ(DC) nechce odstranit, ačkoliv zde by to vzhledem hustotě provozu bylo více než žádoucí.

Mirwald

Jak jste na to přišel?? Máte pro to tvrzení nějaký důkaz?

Bram

SŽ(DC) se již sama do médií několikrát vyjádřila, že na zubačce nemíní odstranit provoz dle předpisu D3. Dohledejte si to sám, strýček google pomůže.

Alibaba

Já doufám, že na základě posledních průšvihů se pokusí to přehodnotit.
Bych si dovedl představit při výstavbě další dopravní koleje v Polubným a nějakého ostrovního nástupiště v Desné celkové zabezpečovací ZZ na trati. Myslím si, že intenzita provozu k tomu dospěla.

.D3

No SŽ nedokáže odstranit strojvedoucí, ale naštěstí oni se o to snaží sami.

Dalibor

stačilo by odstranit strojvedoucí a riziko bomby by taly zaniklo, nemyslíte?
Když řidič nedá přednost z prava na křižovatce bez značek dopadne to jak?
Budeme všude montovat semafory?
Do všech aut, auobusů, mororek, biciklů atp. budeme dávat tajuplné krabičky, které na červenou samy zastaví?

Jiří Kocurek

Vzhledem k hustotě provozu je nemyslitelné nahradit dálniční MÚK urovňovým křížením s předností zprava.
Vzhledem k hustotě provozu je bláznovství stavět světelnou křižovatku tady: https://mapy.cz/s/jubagatote

Ovšem to chce lepší rozlišovací schopnost než vypínač na chodbe: svítí/nesvítí.

Alexandr Mikulka

Na takových křižovatkách se ovšem stávají hrozné nehody: https://youtu.be/Y2mxTe2wlFs

K.S.

A do které kategorie ta trať spadá podle toho nedávného rozdělení D3?

X 1

V té půl miliardě by tam mělo být i ETCS a pozlacené. 😉

Sitgestravel

Na vsimne, malou domu a uplatky by pak zbylo kolik? Jste spatny rozpoctar.

Miroslav

Ta ozubnice opravu dost prodraží. Bude se vyrábět na zakázku, speciální pražce také. K tomu oprava dlouhého tunelu. Částka mi nepřide extra vysoká.

medabeda

Třeba se někteří kritici přihlásí do akce Z.

Od lesa

A ty jsi tam někdy na brigádě byl?

K.S.

Jak jsem to pochopil tak to jsou normální Y pražce na které to nějak přichytí, takže speciální bude spíš ta ozubnice.

jan

A to nejde koupit e
ze švýcarska?

Jiří Kocurek

A nebo z USA, tam mají abtovku taky, na Pikes Peak. Ale raději bych se poptal na Slovensku.

medabeda

Můžete se přihlásit do výběrovky a ukázat nám to. Rádi vás za realizaci lidi pochválí.

medical_examiner

S nějakou komplexní ochranou proti odcizení!…

Sitgestravel

Aspon je to trochu vzruso, ne?