Nejstrmější trať v Česku čeká oprava za více než půl miliardy, dostane novou ozubnici

Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubnLokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubn

Půlmiliardová akce nepokryje opravu celé unikátní tratě, nezbude například na modernizaci kořenovské stanice. Kompletně nová bude ozubnice.

Jedinou ozubnicovou železnici v Česku čeká v příštích letech velká oprava za 550 milionů. Plán už schválila centrální komise ministerstva dopravy, Správa železnic již začala vybírat projektanta. Trať se ale nebude opravená všude, například vrcholová stanice Kořenov bude i nadále ve stávající podobě.

Na trati dál zůstane ozubnice, která projde kompletní výměnou. „Stávající ozubnicové lamely dvoupásnicové ozubnice systému Abtovy ozubnice budou vyměněny za nové ozubnicové lamely upravené na uchycení na nových ocelových Y pražcích,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Ozubnice je na trati na třech úsecích, i proto je trať kulturní a technickou památkou. Trať na necelých sedmi kilometrech překonává 235 metrů výškového rozdílu. „Stávající technický stav se blíží hranici technických parametrů neumožňujících provozování stávajícího provozu (adhezního i ozubnicového). Při neuskutečnění realizace těchto opravných prací je reálné zavedení pomalých jízd,“ uvádí Správa železnic v záměru projektu. Součástí akce bude i oprava tunelů na trati včetně téměř kilometr dlouhého Polubenského tunelu.

Akce je oficiálně jen opravou, nejde o investici. I proto se do projektu nevešly například přejezdy v Desné a Kořenově, součástí není ani dopravna D3 v Dolním Polubném. „Požadavek ze strany dopravců byl nejen oprava dopravny, ale také zřízení výhybny. Tento rozsah prací nelze řešit formou opravy, a proto byla akce zařazena do plánu investiční výstavby jako Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný,“ dodala Friebová.

Po opravené trati z Tanvaldu dojedou vlaky do stanice Kořenov, která prošla opravou naposledy na konci padesátých let minulého století. „Rozsah prací ve stanici Kořenov je nutné řešit komplexně, hlavně s ohledem na odvodnění, a nelze ho zahrnout do již tak náročné stavby, jako je oprava ozubnice jako historické památky a oprava Polubenského tunelu,“ dodala Friebová.

Kompletní informace o nejstrmější trati v Česku jsou na stránkách Železniční společnosti Tanvald.

Tagy Ozubnicová železnice Tanvald - Kořenov Správa železnic Top zubačka
91 komentářů