Správa železnic získala z unijního programu CEF téměř osm miliard, poprvé i na VRT
Budoucí podoba nádraží Vsetín. Pramen: Správa železnic
Průměrná míra zapojení evropských zdrojů je u stavebních projektů 82,4 procenta ze způsobilých výdajů.
Dotaz – chápu správně, že ty peníze byly až teď schváleny? Protože třeba u Vsetína se počítalo už před covidem, že se přestaví, a bourat se začalo někdy teď zkraje roku. Pokud jo, tak co by se stalo v případě, že by dotace na danou trať schválena nebyla?
až nkdy postaví VTR, tak zjistí, že nebude elekřina ….
Co je to VTR?
Googlil jsem a prý vědecko-technická revoluce.
Aha…
VRT není potřeba
Jak není potřeba? VRT mají v Německu, Rakousku a už dokonce i v Polsku. Už teď se při cestě z Berlína do Vídně kolikrát hodí ČR objet. Chceme být opravdu zaostalá periferie EU, které se všichni budou jen vyhýbat? Navíc tu máme snahy o omezování individuální automobilové dopravy i snahy o omezování letecké dopravy. Čím ty auta a letadla nahradíte?
Tyhle debaty už tady byly a už jsme je opustili s výsledkem, že VRT potřeba jsou. Jde o to, kudy povedou a kde budou zastavovat.
Jde o to, že potřebujeme navýšit kapacitu hlavních tratí. 4 koleje na nich postavit nejde, takže to chce novou trať v nové stopě a pak už je téměř jedno, jestli je VRT nebo klasická na 160.
Studie proveditelnosti obvykle mají více než 3 slova.
Executive summary 🙂
Jsou potřebné další dvě koleje z důvodu vyčerpané kapacity dráhy zhruba ve směru Praha – Brno – Ostrava.
Nemá cenu stavět další dvě koleje ke stávající stopě, protože se místy nevejdou a cestování se nezlepší. Takže jako nejefektivnější řešení je VRT.
Jak jste vy přišel na to, že VRT není potřeba?
Nejlepší by bylo, kdyby to u te projektové dokumentace také skončilo. V téhle republice chybí peníze na mnohem důležitější věci, než je nějaká VRT!
A co třeba?
Jaké třeba?
Ano, důležitější než VRT je zase VRT. Nebo máš na mysli ještě něco důležitějšího?
Asi myslel třeba stav našeho zdravotnictví (př. Lužická nemocnice, nedostatek zubařů a lékařů obecně – hlavně v pohraničí), nedostatek matikářů, učitelů na dílny, fyziku, … a učitelů obecně (kvalitní učitelé se ve školství prostě neuživí – př. Marek Valášek), … Platy ve zdravotnictví taky problém (možná ne v Pražské aglomeraci), platy ve školství o tom nemluvě, … Na to je peněz fakt málo.
To ovšem nemá nic společného s programem CEF EU (Connecting Europe Facility) a dopravou a jsou na to jiná ministerstva s jinými kapitolami rozpočtu.
Železnice prostě VRT potřebuje, kapacity jsou vyčerpané a do budocna se budou hodit i jako rychlá doprava.
Platy ve zdravotnictví? Mám známou zdravotní sestru která bere 60-65 tisíc čistého. To se mi zas tak málo nezdá…
O tom dost pochybuji. Možná jako vrchní s odměnami a příplatky za všemožné přesčasy. Jako řadová sestra tolik nemá ani náhodou. Vím to z příbuzenstva.
Tak za 200 hodin přesčasy mesicne mozna
Pokud by měl opravdu nastat zákaz prodeje aut se spalovacími motory, tyto dotace do žel. infrastruktury jsou nedostatečné a nedokážou nahradit výpadek individuální mobility.
Jako že jednokolejka na Domažlice nebude stačit? To snad ne!!! 😀
Nerozumím tomu, že to tolik lidí pořád nechápe. Je to zákaz prodeje NOVÝCH aut, ojetá budou i nadále. Navíc za 13 let už bude podíl EV tak velký, že ten zákaz ani moc lidí nepocítí.
A jak dlouho ta stará budou splňovat technickou atd.? Navíc už dnes máme ekologickou daň při přepisu a další mechanismy které znevýhodňují stará auta. Elektromobily jsou a budou dražší a tudíž si je nebude moci pořídit tolik lidí. A zlevňovat se moc nebudou – většinu jejich cenu tvoří cena za vytěžení a zpracování drahých materiálů jako lithium nebo kobalt atd. A ty se budou jen zdražovat. Dnes to těží a zpracovávají v podstatě za hubičku dětští otroci v Africe, ale až začnou požadovat lepší mzdu a lepší ekologické standardy, tak cena půjde raketově nahoru. Navíc vlaky nejsou jen náhrada za… Číst vice »
Nechcete už ten hoax s dětskými otroky v Africe opustit? Byla to blbost už před lety a teď je to už upllný nesmysl. Nebo vás ta představa nějak rajcuje?
Navíc už má Tesla polovinu baterií bez kobaltu
Seznam odsouhlasených projektů – viz níže:
https://cinea.ec.europa.eu/system/files/2022-06/2021_CEF_Transport_SELECTED_FINAL.pdf
Infrastrukturně zajímavé jsou pro mne i Slovensko a Rakousko – viz níže:
1) ŽSR, Modernisation of the railway line Devínska Nová Ves
– state border of the SK/CZ
2) Vienna Stadlau – Marchegg: establishment of a continuous two-track, electrified railway infrastructure for target travel speeds of 200 km/h
Tak zajímavé je to zmíněné v článku – pokračování železnice za Děčínem v Německu.
Studies for the new Dresden – Prague railway line, section
Dresden – D/CR border
za 11,9 milionu EUR
The Action concerns prestudies as well as public
consultations and expert reports for the access
line starting from Heidenau and the German
section of the future cross-border Ore mountain
tunnel.
Podkrušnohorský tunel chtějí Němci financovat také z CEFu, a to až do míry 50 % způsobilých nákladů jako přeshraniční projekt – viz níže (článek 15):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/HTML/?uri=CELEX:32021R1153&from=CS#d1e2187-38-1
Jinak je ten úsek v rámci probíhající revize TEN-T navržen do kategorie rozšířená hlavní síť (dokončení do roku 2040) – viz níže:
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?layerOn=true
Aktuální stav projednání – viz níže:
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html?layerOn=true
= takže Evropská Rada, 1.čtění
To bude hooodně na dlouho:-))
EDIT třetího dokazu:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/HIS/?uri=COM:2021:812:FIN
Čekal bych že do těchto výzev budeme posílat opravdu důležité projekty které výrazně pomohou celoevropské síti železnic. A my tam posíláme obyčejné rekonstrukce jako třeba ten Děčín či Čelákovice. ETCS a VRT jsou podle mě v pořádku, ale to musíme škemrat i o peníze na Koterov?
Ve výběru bylo 400 žádostí. Vybráno bylo 135.
Když si vezmeme Polsko, tak 755 milionů EUR získali na E65 z Katowic do Bedzin. A dalších 325 milionů poputuje na slovensko-polskou silnici přes Karpaty.
Ve srovnání s tím za celou ČR bylo úspěšných 12 žádostí za celkem 430 milionů EUR
https://cinea.ec.europa.eu/system/files/2022-06/2021_CEF_Transport_SELECTED_FINAL.pdf
Dostalo to prachy, protože to je:
a) v globální síti TEN-T (= comprehensive, deadline: do roku 2050),
b) příhraniční (= crossborder) spojení Plzeň – České Budějovice – Vídeň.
Z celkového balíku 5,4 miliardy EUR tohoto dotačního programu pro dopravu získala ČR zhruba 300 milionů EUR. Tj. cca 6%.
Z 450 milionů obyvatel EU činí 10 milionové ČR zhruba 2,5%.
https://transport.ec.europa.eu/news/eu-invests-eu54-billion-sustainable-safe-and-efficient-transport-infrastructure-2022-06-29_en
Krom SŽDC získaly dotaci např. ČD či ČDC či Metrans či ŘSD. Celkově do ČR připutuje z dotačního balíku 10,5 miliardy Kč (430 milionů EUR).
Pro srovnání 40 milionové Polsko získalo dotaci 940 milionů EUR. Rakousko 8 milionů obyvatel získalo dotaci 40 milionů EUR.
To je tak, když v české vládě už není dotační vysavač toho času kandidát na prezidenta.
T.č. nekandidát (a nemajitel).
Ne že to utratí za ten hnusný barák, do kterého se mají nastěhovat.
Minulé projekty https://ec.europa.eu/inea/en/connecting-europe-facility/cef-transport/projects-by-country/czech-republic?page=6
Tak než začnou stavět VRT, tak ty prachy záhadně zmizí v nějakém tunelu.