Správa železnic zasmluvnila přípravu nového mostu přes Vltavu. Kolokvium je fíkovým listem, zlobí se Scheinherr
Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra
Vítěz soutěžního dialogu má začít pracovat na architektonické studii.
Přitom by to šlo opravit rychleji. V současnosti po mostě jezdí asi 350 vlaků denně. Do roku 2030 by to mělo být 420 vlaků denně a neměl by být problém vyjezdit na tom mostě cca 570 vlaků denně, při pětiminutovém taktu. Řešení je jednoduché současná konstrukce je ve stavu, že opravit jde ale bylo by to příliš nákladné. Optimální by proto bylo vyrobit svařované repliky mostní konstrukce ale již v normě UIC-GC. A tyto repliky nasunout na stávající pilíře. Druhá kolej není opravdu potřeba a nákladní vlaky mají most Inteligence. Výměna mostní konstrukce by pak nezabrala víc než měsíc. A… Číst vice »
*Třetí kolej není potřebná. Dvě plně postačují.
Po dlouhé době s panem Scheinherrem vůbec nesouhlasím, stejně jako v tomhle případě ani s památkáři. Ten most je překrásný, ale už několik let za zenitem. Krásné věci, nemohou-li dále sloužit, patří do muzeí a na výstavy, do skutečného provozu patří především stavby spolehlivé a funkční, a to včetně výhledu na provoz v celé době své životnosti. Máme tu dost šikovných architektů, kteří určitě rádi zařídí, aby i nový most byl esteticky kvalitní, slušel svému okolí a klidně i poctil vizáží svého předchůdce. Absolutně nerozumím potřebě kompromisů v podobě zachovávání částí stavby za cenu snížení její kapacity a opoždění její… Číst vice »
s vasim prispevkem souhlasim a jen se chci zeptat, jestli je to opravdu vase prijmeni. 😀
https://www.kdejsme.cz/prijmeni/%C5%A0uk/hustota/
ok! 🙂
Most za chvíli spadne, ale to nevadí, protože už teď máme studií a jiných papírů tolik, že z toho půjde postavit hráz přes Vltavu, po které ty vlaku budou jezdit.
„Oprava“, ve skutečnosti rekonstrukce ocelové konstrukce nikdy nebude kratší. Přijde mi, že ten pán si to představuje jako opravu zlomeného držadla od sekačky: „tak tam navařte kus vodovodní trubky a je to“. Celé rozebrat a kus po kuse rekonstruovat, a podle dokumentace je zjevné, že některé zásadní díly by se musely vyrobit nově. Výsledkem by stejně byla replika, ne původní opravený most.
Výměna ocelové konstrukce by byla podstatně kratší. Ale prostá výměna by nepřinesla potřebný dopravní přínos. Řešit navýšení kapacity postavením druhého mostu vedle stávajícího je většinou architektů odsuzováno, neboť z estetického hlediska by to působilo mnohem hůř než nový tříkolejný most.
Ono by to taky bylo dost hnusné a působilo by to jako pěst na oko, to navržené řešení nového tříkolejného mostu je nejlepší. Hlavně by pan radní pro dopravu v demisi měl už řešit pouze věci provozního charakteru a k podobným záležitostem se vyjadřovat jako občan a ne ze své funkce, do které nebyl znovu zvolen.
Ano náměstek pro dopravu už dlouho nebude, ale pořád je to zvolený zastupitel. Jeho strana, třebaže je v opozici, tak je 3. nejsilnější v zastupitelstvu a zastupuje téměř 15 %.
Já s ním také nesouhlasím, ale nějaký mandát do toho kafrat jednoznačně má.
Akorát, že do toho kecá z pozice radního pro dopravu v demisi, resp. vytváří takový dojem, že to je oficiální stanovisko města. K tomu už se prostě má vyjadřovat nová rada, nebo má říct, že mluví jako opoziční zastupitel.
No, bohužel s tím nesouhlasí ani všichni jeho voliči.
Nikdy nebudou všichni voliči souhlasit se vším. Kolik jich souhlasí a kolik jich nesouhlasí je pouze spekulace. To, že od voličů dostal mandát, je fakt.
To, že do toho z opozičních lavic může kecat, je základ demokracie. To, že existuje skupina lidí, kteří jsou pro zachování současného mostu, je taky fakt. Další fakt je, že pokud bude SŽ postupovat podle zákona, tak by s tím stejně nic nezmůžou.
Doufejme, že to SŽ zvládne a co nejdříve se projedeme a projdeme po novém mostě.
Některé díly by se musely vyrobit nové. A které to jsou zjistíte, až když to rozeberete. Zadávat výrobu po jednotlivých kusech? 😀 Možná vyjde levněji zadat výrobu všech dílů nových, rychlejší to bude zcela jednoznačně.
A rovnou to udělat v robustnějších profilech a posvařovat 🙂
a nahore udelat takove jako bile oblouky, ze?
A proč ne.
Most na Výtoni se rozpadne, 171 se také rozpadne, D5 zkolabuje a nejspolehlivější dopravní trasou mezi Berounem a Prahou se stane Berounka. Jen musí občas zapršet. 😁
proc by se 171 mela rozpadnout?
Protože už se rozpadá ! Sic naši předci byli šikovní, ale infra 171 je za zenitem.
Záchrana by musela být rychlá a radikální, což nehrozí. Takže zbývá šití a záplaty … (ne)pomůže … 😕
rozpada se poslednich 40 let a celou dobu se flikovanim udrzuje v nejakem provozu.
a nejvytizenejsi kus je mimochodem uz opraveny, tak snad aspon do radotina ze by se nerozpadla?
Vypsali výběrko na zhotovitele. Nehodláte ho, doufám, blokovat?
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Sprava-zeleznic-hleda-zhotovitele-modernizace-trat
Pan Scheinherr nebývalým způsobem v docela krátkém čase rozpohyboval rozvoj veřejné dopravy v Praze, to mu nelze upřít. První investiční akce, díky jeho úsilí, již probíhají.
Ovšem, co se týká jeho vztahu k mostům, připadá mi, že se u něj projevuje taková poněkud zvláštní forma fetišismu.
Bojím se, že její iracionální projevy bohužel přebijí to kladné, co by se u něj na poli rozvoje veřejné dopravy v Praze dalo ocenit.
Přesně, dopravě prospěl, ale teď je velmi dobře, že jde od válu.
Hmm…a kdo ho vlastně nahradí – a s jakými následky pro hromadnou dopravu?
Hřib – ale jaké to bude mít důsledky se neodvažuju domýšlet…
A co se na to úplně vykašlat a most rozebrat a zrušit dráhu a bude na Výtoni krásně ticho i výhled bude 🙂
Vlaky v centru by mely jezdit pod zemi. Podivejte se na Berlin, Stutgart, mnoha mesta v Nizozemi.
Podívejte se ale taky na Kolín nad Rýnem, Frankfurt, Mohuč, zčásti Londýn. To jsou teprve mosty hodny býti nám příkladem. Poslední jmenovaný má na něm dokonce docela frekventovanou stanici.
Ale ty fin. náklady. Hohenzollern Brücke v Kolíně nad Rýnem je úžasný. Ale jak všichni říkají, je to dopravní špunt a drahý špás. Původních dílů už na něm není ani 10%. Většina částí je poválečných a také z osmdesátek. Ještě v roce 1980 bylo na Kolínském mostě přes 25% původních částí. Každá oprava na tomto mostě však znamená vlastně vyrobit nový díl. Jen každoroční údržba technické a kulturní památky Hohenzollernbrücke má rozpočet atakující hranici 10 milionů euro, se stále stoupající tendencí. Pokud by se měl Výtoňský železniční most opravovat, stejně by to znamenalo, že drtivá většina dílů, bude muset být… Číst vice »
Zato podzemní trasa je proti tomu zdarma. 🙂
Fajn, když na to budete mít…
V Berlíně myslíte ten čtyřkolejnej (2 koleje S-bahn, 2 dálkový vlaky) viadukt přes celý město od západu na východ? Jo, část vlaků do podzemí je ve městě určitě dobrá věc, ale opravdu málokde jsou to všechny…
Můžete prosím uvést kolik km železničních tratí je pod zemí ve Stuttgartu?
Děkuji
Třeba myslí i tramvajové vlaky. Ty také někde zakopali, asi aby bylo složitější se k nim dostat. 🙂
Pan několik měsíců končící radní by se už neměl k ničemu vyjadřovat.
Jediné co mi na novém mostu vadí, je to že ho nepřesunou na místo starého za týden… Jako u té předchozí výměny.
Jenom malé upřesnění: V tom roce 1901 ty mosty vyměnili za 2 dny a 3 noci.
POdstané je, že vysouvali na nové pilíře. To teď nebude, takže se budou muset upravit stávající pilíře…
Původně se dokonce měla měnit jednotlivá pole za 80minut mezi jízdami jednotlivých spojů. Během nich mělo dojít k postupné demontáži vždy jednoho pole původní konstrukce a nahrazení polem novým. To se ministerstvu zdálo jako přílišný hazard, a tak raději souhlasilo s třídenní výlukou, aby výměna mohla proběhnout celá najednou.
https://vysehradskej.cz/zeleznicni-most-historie/
To by mě zajímalo jak by řešili, když každá konstrukce měla pilíře jinde.
Zajímalo by mě, jak dlouho by jim ten přesun tehdy trval, kdyby se jednalo o mostovku s průběžným štěrkovým ložem, na mostě trakční vedení a ZZ…
Při tehdejší úrovni byrokracie by ten nový most vystavěli za 1 rok.
A ty nové mostní pilíře, na které se nové konstrukce přesouvaly, seženeš kde?
Nesežene, už není ta správná žula. Lomy už prostě neumí vyrobit tak kvalitní kámen. Jo, kdyby tam ten kámen ležel už tehdá… 😀
Varianta se dvěma novými mosty by šla udělat se zachováním min. jednokolejného provozu po celou dobu stavby.
Ale ač jsem byl členem jiného soutěžního týmu, vítězný návrh se mi moc líbí a měsíční přerušení provozu beru jakou přijatelnou cenu za něj…
Na samotný konečný výsun počítají s 2×3 dny. Potíž je, že tomu musí předcházet úprava střední části pilíře, která oproti tomu zabere několikanásobek času.
Ten Scheinherr si to své dobré jméno na konci svého mandátu pěkně zazdil. A přitom byl jinak dobrej radní… Ach jo 🙁
Dobrej radni? A v čem? Dopravu se mu v Praze podařilo zničit tak jako nikomu jinému….zaplatpanbuh že už bude pryč. I když se obávám že muchomurka bude v jeho destrukci pražské dopravy pokračovat..
Vy budete zřejmě fanouškem politiky toho mrňouse, kterýmu si teď nemůžu vzpomenout na jméno? Ač piráty nemusim, Scheinherrova práce se mi líbí..
A jen doplnim, že nejsem pro zachování mostu.
Scheinherr je za Praha sobe, ne za piraty.
Ve smyslu Praha Scheinherrovi?
Ne, ve smyslu Praha sobe.8
mam to uplne stejne, jen fakt nevim proc mu jebe s temi mosty…
Tak má jiný názor, no. Není každý čistě konzumní typ. Že mu v tom nerozumíte, neznamená, že „jebe“ jemu.
Scheinher není od Pirátů ale z Praha sobě. Udělal toho hodně, ale taky dost věcí zvoral
Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nepřijde mi ale, že by toho zkaženého bylo až tolik.
Zazdil čím, že se víc opravuje, víc dbá na stav mostů, staví se nové projekty, hlavně se MHD rozvíjí jako nikdy předtím?
🙂 🙂
Tady, bohužel, musím být na straně Dobré Správy. Jinak to nejde. Jen se bojím, že to dopadne jako UnO. Jen za výrazně víc peněz.
Říkám, že 10 miliard to bude 🙂
Kdyby za to byl novej most o 3 kolejích…
Ale jestli to nabere trajektorii UnO, budou tam lidi jako Sommerová, tak to opravdu skončí tak, že SmN bude na roky koncová stanice.
Ovšem, jenže tady i v Ústí nelze jako jednu z příčin pominout i přetrvávající frigidní technokracii oné Správy, jíž straníte. Přitom obě věci se daly řešit včas a lépe ku prospěchu více stran.
Jako necelých pět milionů, to nemusí Scheinherra vůbec znepokojovat. SŽ je schopná odepsat a poslat do šuplíku klidně i půl miliardy (Nemanice – Ševětín).
Tak jak může SŽ za to, že na NemaŠe nechce dát MD peníze?
nekteri sotousci si predstavuji svet jako hurvinek valku, no.
vidite a to je vas problem – sice si muzete myslet, ze jste chytrolin, ale bez zkusenosti s realizaci slozitych projektu nejste schopny spravne interpretovat situaci. napsal jste uplnou blbost.
V mém světě si zajistím přišlib financí dříve než se pustím do žádosti o územní rozhodnutí a projektu pro stavební povolení. Debatovat nad poměrem cena/výkon by se mělo před tím.
Nejsmutnější je, že málo ječící většina která je pro nový most je překřičena menšinou pro zachování mostu. Já chápu ty co chtějí koukat z Vyšehradu na Hrad přes rezavej most, dneska umíme i tu barvu. No a tak bych navrhoval současnej most sundat udělat nový, ocelový, svařovaný (při pohledu z Vyšehradu sváry nebudou vidět), tříkolejný. No nýty udělat imitovaný a „nalepit“ pro pohled a tu novou konstrukci natřít rezavou barvou. Všichni budou spokojeni, dráha bude mít nový bezpečný a kapacitní most, no a ti co potřebují koukat z Vyšehradu na Hrad přes rezavej most taky.
Ani nýty ani rezavou barvu nebrat, komplikuje to pak následnou detekci rezu a údržbu.
Ano protože jde hlavně o tu barvu. V tom případě nevidím důvod, proč nenechat současný most na svém místě a jen ho nenatřít na bílo. A bylo by. 🙂
Já taky nejsem mostař, ale když nejvyšší instance přes mosty v ČR Kloknerův ústav řekne vyměnit, tak nevidím důvod o tom diskutovat.
Asi tak…proč bychom potom jinak ty ústavy měli…
Aha… takže celý problém by se snadno vyřešil zrušením Kloknerova ústavu… 🙂
Tak ať si někdo ten starej rezavej most koupí na potok za barákem…
Myslim, ze hodne jecici mensina neustale diskutuje o necem, o cem uz je davno rozhodnuto. Spilanim pamatkarum, scheinherrovi a kdovi komu jen pomahate delat kourovou clonu sprave zeleznic, ze zas jedno klicove misto v zeleznicni siti nechala dojit do takoveho stavu. Neni to poprve ani naposled.
Nechala dojít – měl se zbourat už dříve, ano.
Co mají pořád s tím zákazem nákladní dopravy kvůli omezení na C2? Na C2 mohou v pohodě všechny čtyřnápravové lokomotivy a 99% všech nákladních vozů ložených na 20 tun na nápravu.
A zákaz jako takový určitě vydán zatím nebyl…
Asi myslí vozy ložené na 22,5 t/nápr…?
Však ty tam nemůžou ani teď.
Možná jen burcování jistých skupin k větší nenávisti zkreslováním informací o skutečném stavu věcí. Díky za každou osvětu.
scheinherr spouste veci pomohl a povedlo se mu je dobre prezentovat, ale postoj k vytonskemu mostu ukazuje jeho osobnostni slabiny. jako umanuty sotousek bude obhajovat hromadu srotu az do roztrhani tela…
Mám podobný názor. Líbilo se mi, že se zastal Libeňáku, ale most na Výtoni je prostě už neopravitelný. I tak sloužil mnohem dée, než byla plánovaná životnost a také jistě v době projektování nikdo nepočítal s tak intenzivním využíváním.
Libeňák bylo to samé v bleděmodrém. Zbytečné lpění na zachování starého beru jako zaslepenost, která komplikuje rekonstrukci a snižuje životnost kvůli zachování starých prvků. To soumostí je na tom tak špatně, že se stejně 80% nebo více hmoty zbourá a postaví znova. To už se mohlo udělat kompletně a klidně postavit repliku pomocí moderních technologií, moderních základů. A ne hodit do koše studii Kloknerova ústavu a dělat si další měření dokud se nedostaví správný výsledek.
Přesně tak. Mně připadalo divné už to, jak obhajoval Libeňák a most na Výtoni je to samé. Jinak ho beru, volím PS… ale teď mne prostě zklamal.
Já mám právě pro tuhle zabejčenost problém PS volit. Jinak mi nějak zvlášť nevadí, ale přes tohle se prostě nepřenesu.
ano, s tim ze libenak je jeden z x mostu, provoz na nem neni az tak velky a je potreba ho jen opravit 1:1. takze tam jeho exhibice az tolik neskodi.
vyton nahradit nejde a naopak je potreba ho rozsirit o treti kolej a zvednout trolej na vytoni. takze tady je velmi zasadni si srovnat priority.
a je zajimave, ze ackoliv se mi zeleznicni most vzdy libil (od povodni 2002 jsem se po nem naucil chodit na smichov), cim vic ted o tematu premyslim, tim vic ho povazuju za nehezky, nefunkcni a prezity.
Na Libeňáku to bylo reálně plus, protože hrozilo nahrazení megalomanským „dálničním“, kterej by rozhodil dopravu po obou stranách řeky. Tam je naopak zachování rozměru a charakteru potřeba a zvětšení by bylo ke škodě. A šlo o tu nejcennější část, která není v tak špatným stavu, ty části soumostí, který tam byly v havarijním stavu (a šlo o dávno přesluhující provizoria) půjdou AFAIK k zemi a budou se stavět od základu nový i při tý rekonstrukci.
Na Výtoni je situace opačná. tam město tu kapacitu zvýšit nutně potřebuje. A bohužel je tam v havarijním a těžko opravitelným stavu ta hlavní část.
Scheinherr pomohl jenom tomu že totálně zničil dopravu v Praze….
Tak určitě, pořád se ozývají výkřiky do tmy „zničil dopravu“ a konkrétní příklady úplně chybí. Takhle jedoduše se dá očernit každý člověk. Mezitím se nám staví 3 nové tramvajové trati najednou, to nebyla ani za konzervativci (nebo spíš kmotry) oblíbeného Béma, nová lávka a most, elektrifikují se autobusové linky a staví se nový úsek metra. To vše právě teď.
Což ale bylo zadáno trochu dříve. Přece jen projekt, pozemky, stavební povolení nezískáte za 4 roky.
treba ale zmena planu mestskeho okruhu velka vec je.
Zadáno jo, ale těžko nevidět, že za jeho funkčního období se to výrazně posunulo vpřed a příprava zrychlila.
To samozrejme, ale zniceni bych si predstavoval tak, ze prave ty pripravene veci pozdrzi, bude chtit vyrazne zmenit, nebo je rovnou zrusi.
To se nedelo a naopak mi prislo, ze se zacaly resit i „drobne“ veci, ktere ale vyrazne zprijemnuji celkovy pohyb po meste (napr. chodnik k hl. n., nebo prechody na Karlove nam.)
Bohužel těchto „drobností“ by byly potřeba tisíce a zvládli jich jednotky. Lepší než nic? Samozřejmě. Ale dobrej výsledek taky ne.
Holt přetrvávající silný odpor části společnosti, nelze mít ze dne na den zázraky. Aspoň trochu pootočil kormidlo.
Proboha, už přestaňte onanovat na elektrifikací a celkově nad katastrofickym Sejnherem či jak se to píše. Ta vaše elektrifikace akorát stojí, z letňan do čakovic jezdí stále jen busy, natož z palmovky. Nemaj ani čím by ty lidi vozili. Takže nějakej trolejbusovej provoz stálej je absolutně v nedohlednu. A to mám od kamaráda co se v tom pohybuje. Takže plány prahy na další linky, jako třeba 201, absolutní utopie. To snad dřív bude severní okruh kolem prahy 🙂
Že jsem tak smělej, co konkrétmě znamená “totálně zničil dopravu v Praze”?! Jestli vytáhnete cyklopruhy, tak se rozbrečim.
To ano…to je něco tak banálního, že to ani nestojí za řeč.
Prostě by se ty namalované čáry odstranily…
https://www.petice.com/petice_za_nahrazeni_elezniniho_mostu_pod_vyehradem
Existuje i další petice a iniciativa:
https://www.petice.com/petice_za_modernizaci_zeleznicniho_mostu_na_prazske_vytoni
https://vyton21.cz/
Tak podepsáno…
Ať už ten most „odpálí“ na to bych se šel i rád podívat, jak obhajovači architektury zapláčou, že padá hlavně dopravně technická stavba. Prostě je to hlavně most pro dopravu a ne pro architekturu/ historickou hodnotu.
Tak většina je pro nový most. Bohužel někteří lidé svou neodborností škodí dlouhodobě rozvoji a nechápou, že pokud se má něco rozvíjet je třeba mít kvalitní a kapacitní dopravu, aby při prvním problémů nevznikl kolaps dopravy.
Vytvářet něco, co bude sloužit několik desítek let a určitou kapacitní rezervou pro rozvoj umí jen někteří.
A co je to přesně ten rozvoj? Nikdy nekončící proces, to snad. Neustálé zvětšování všeho až do prasknutí ovšem mnoho smyslu nedává. Kvalitní doprava je určitě potřeba, ohledně kapacity bych byl už opatrnější, pokud tedy není kýžený výsledek, že všichni a všechno už nebudou dělat nic jiného než neustále někam jezdit. Čímž nezpochybňuji zdejší vhodnost tří kolejí (jež se dala kdysi zajistit i při zachování konstrukce, dnes už to je asi příliš složité), obecně ale vizi s přepravními objemy rostoucími kamsi k nekonečnu, jen aby se ještě více jezdilo. za svou neberu.
Kolik nových věcí se staví s tím, že budou mít historickou hodnotu..
„Historickou hodnotu“ v tomto smyslu budou mit vsechny do jednoho. V tom je cely problem..
Určitě jej tenkrát stavěli kvůli historické hodnotě…
1. Všechno se má stavět tak, ať to nějak vypadá a ať to má nějakou architektonickou hodnotu. S takovou můžeme stavět všude holobetonové kostky a argumentovat, že to nemá být hlavně na koukání ale hlavně na plnění funkce xy.
2. Historickou hodnotu to hned po stavbě mít nemůže protože to bude stále v aktuálním stavebním slohu a bude to čerstvě nová stavba.
Vím, že to pro vás může být přímo kacířská a ohavná myšlenka ale někdo je rád, když je veřejný prostor pěkný a koukatelný.
Ale vždyť tu vaši kacirskou myšlenku dokonale naplňuje postavit nový most, tak kde je problém.
U nového mostu jsem pro to, aby určitě proběhla arch. soutěž a měl nějaké poznávací prvky. „Holobeton“ si širší centrum města opravdu nezaslouží.
Když odskočím od mostu k „holobetonu“, tak třeba panelové domy jsou pro bydlení mnohem lepší, než nějaké designově zkoucené budovy, už jen z důvodu umístění nábytku a nevytváření hluchých míst.
Já myslel z toho praktického důvodu, že všechny byty jsou v té králíkárně stejně velké…
Jojo…a pokud se někomu tak moc líbí, tak ať si tu hromadu šrotu odkoupí…