Správa železnic začne letos s modernizací trati ze Střelic do Zastávky, výluka bude až v roce 2024

Modernizovaná trať Brno - Střelice, stav v září 2021. Foto: SkanskaModernizovaná trať Brno - Střelice, stav v září 2021. Foto: Skanska

Trať projde elektrizací, rychlost stoupne na 120 km/h.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PavelA

Malá oprava: vlaky od Zastávky ve Starém Lískovci nezastavují od začátku. Ten dvouhodinový takt na této zastávce jsou JEN vlaky od Bohutic/Miroslavi + Ivančic

Bob

A proč není elektrifikovaná hned první část přes most v Heršpicích od Dolního po Vídeňskou – cca 1 km, pro bezproblémový průjezd nákladní od Majlontu do Střelic?

Vendelin

Protože si to nevydyndal kraj. Kraji je nějaký nákladní průtah víte kde.

Se možná za pár let na Kraji někdo probudí, až se rozkopou mosty přes Svratku, že by bylo potřeba jezdil na Dolní elektricky…

Co by jste po nich(Kraji) chtěli, když si vybrali barvu Moravií růžovou …

Alibaba

Jezdit v současnosti od Zastávky na Dolní je v celku zbytečné, tyhle vlaky se v Brně na 5. a 6. nástupiště vejdou vždy i za opravy mostů. Mimochodem, chtělo by to nějaký most ještě přidat.

Martin H.

To poznáte v okamžiku, když se v Heršpicíc nebo na Hlavním něco přihodí, poněvadž teď ten vlak od Střelic prostě zamíří na Dolní, zatímco až to bude elektrická jednotka, tak kvůli stupiditě úředníka nepojede nikdo nikam. A to samozřejmě nemluvím o těžkých nákladních vlacích do Střelic.

Alibaba

Tak zkoušku průšvihem akceptuji. 🙂
Jinak přiznávám, že by bylo logické to mít zadrátované.

Martin Urbanek

To nemusí být pravda. V případě uzavření Brna hlavního nádraží z jakýchkoliv důvodů – bomba, nehoda… je Dolní nádraží vhodná Alternativa…alespoň se nás to SŽ snaží o tom přesvědčit, tam kde prosazuje Nové nádraží

PepaM

Co s tím má barva Moravií společného?

Platamon

Protože plně zdůrazňuje, že se řeší „to nejpodstatnější“. Není důležité, že to neprojede někam, nebo že něco nefunguje, ale má to správnou barbu. Dnes vše řídí marketing.

Martin z Topírny

Dávám za pravdu. Hlavně že marketing zmáknutý, miliardy utracený a v Letovicích se bude přestupovat jak u Oslů i na Spěšných vlacích Třebová- Brno… lidi až to zjistí, tak doufám, že se jim na celé ty růžovoučké potvory vyprdnou…a nějaký chytrý Autobusák zavede autobus přímý. Třeba Svitavy-Brno.
jak se říká vše pro lidi, až na posledním místě

Martin H.

Nesmysl. Investorem je SŽ, tak do toho netahejte kraj. Trn sice může za spoustu věcí, nicméně za hloupost úředníků SŽ ne…

Vojta

Ve 2. aktualizaci plánu dopravní obslužnosti už to kraj pro SŽ požaduje

Alibaba

Protože nákladní doprava bude beztak jezdit v nezávislé trakci.

Bob

Do Střelic vozí cisterny i Vectrony. Uvezou toho do kopca víc a nemusí se v Majlontu čekat na volnej diesel.

Martin z Topírny

Nákladní dopravci by měli být mnohem lépe motivováni, aby používali e-trakci, tam kde to jen jde

Alibaba

Ano, chápu, ale třeba když vidím pravidelně na koridoru (to jest ve směru Kolín – Třebová) v Pardubicích Brejlovce s cisternami (AVT? nebo Orlen? nebo nevím), tak ta motivace asi žádná není, i když je to na takovouto vzdálenost.

Petr Šimral

Protože to bude až součástí té „obrovské stavby nádherného nového brněnského nádraží „“té Roly, co jí svět neviděl“““…

Martin Urbanek

Protože choré uvažování #mynic
Nic víc v tom hledat netřeba

Jan Pan

Spíš by mě zajímalo proč není dvoukolejka už Heršpice – státní silnice
nechat tam takovej jednokolejný špunt je nerozum

kodl

Namet na clanek pro redakci. Vi nekdo, jak to aktualne vypada s projektem Elektrifikace Zlin? Dekuji

Frantík

Dře to, ale jde to. Mě by zas zajímalo Uherské Hradiště. https://itvs24.cz/zlin/modernizace-zeleznicni-trati-otrokovice-zlin-vizovice-pokracuje

Jiří 3

Bledě, sice v Otrokovicích je velký bilboard s datem 2024, ale proslýchá se, že se na dalsích minimálně 5 odloží. Nejsou peníze a jsou domluvení lidi, že neprodají pozemky.

Pája

Jinými slovy – pokud by zde dopravce nasadil BEMU, tak do výstavby trati budou minimálně jejich trakční baterie potřebovat výměnu.

kodl

Ja nekde zahledl, ze stavba muze nejdrive zacit kolem roku 2025 a to jeste jako velmi optimisticky scenar. Je to vlastne k uzoufani a breku ten cesky (zlinsky) skanzen.

PS: Ano uz jsem nasel link, kde jsem to cetl.
-> https://www.kr-zlinsky.cz/kraj-vyviji-tlak-na-urychleni-pripravy-modernizace-trati-otrokovice-zlin-vizovice-aktuality-17988.html

xyz

„Dosud zde jezdí dieselové lokomotivy.“
… a co se týče rychlíků, tak nadále budou i po dokončení této stavby.

J.K.

Pokud si dopravce nesežene dvouzdrojové…

(Brejlovec asi taky nepůjde recyklovat věčně)

Martin z Topírny

To doufám. Krásná mašina, ale 754 už drží jen z nostalgie. A novej lak prohnilou kastli neudrží. A ty vyžilé dvanáctiválce… netuším, jak budou dlouho schopný žít…

Pavel Skládaný

To je bohužel výsledek toho, že snahy o elektrizaci celé trati až do Jihlavy v minulých letech sabotoval kraj Vysočina.

Mojmír

Jak je sabotoval?

Dušan

To je to a) , ale chybí Vám tam nějak to b):-))
PS: Vysočina dostala na výběr – upgrade na V = 140-160, full elektrifikace nebo napojení na VRT a vybrala si VRT – no, tak v roce 2000-nikdy si můžou stříhat pásku:-))).

Pavel Skládaný

Díky za upřesnění, výsledkem je, že se bude ještě léta jezdit po staré klikaté trati a motorem. Přitom i elektrizace s jen dílčími vylepšeními trati by mohla provozu hodně pomoci, mj. by elektrické jednotky mohly jezdit z Brna až do Českých Budějovic.

xyz

Tak jako tak jde o falešné dilema + nikde není psáno, že by k tomu upgradu došlo (mimochodem mezitím došlo k dílčí revitalizaci nejpomalejšího úseku).

Dušan

Stejně tak jako není nikde psáno, že bude VRT Praha-Brno a Jihlava bude na ni napojena, že:-)

xyz

Samozřejmě.

Mimochodem mi do toho nesedí, že někdy v roce 2008 bylo psáno, že „2010 – 2012: elektrizace Brno – Rapotice; 2013 – 2015: elektrizace Brno – Jihlava“. Copak se VRT reálně řešila už někdy okolo roku 2008?

Nebo kdy že mělo nastat ono rozhodnutí?

Dušan

V roce 2009 se dělala studie TES „Elektrizace a modernizace tratě Zastávka u Brna – Třebíč – viz níže: Začátek – konec úprav: km 10,709 – km 49,290 tratě Střelice – Okříšky Stavební délka: 38,581 km jednokolejné tratě CIN: 10 524 mil. Kč (rok 2009) Traťové úseky modernizace: traťového úseku Zastávka u Brna – Třebíč, elektrifikace v celé délce (25 kV 50 Hz) Rekonstruované dopravny a stanoviště žst. Zastávka u Brna (třebíčské zhlaví přeloženo, obloukové výhybky v převýšení pro rychlost 100 km/h), zast. Vysoké Popovice, žst. Rapotice, nová zast Sudice, žst. Kralice nad Oslavou (mírné směrové posuny), žst. Náměšť nad… Číst vice »

Dušan

EDIT: Elektrizace tratě Brno – Jihlava První reálné úvahy o elektrizaci tratě Brno – Jihlava proběhly v roce 2003, kdy byla zpracována územně-technická studie elektrizace celé trati. Vzhledem k plánovaným investičním prostředkům byla uvažována pouze elektrizace trati bez výrazných úprav železničního svršku (rekonstrukce svršku byla uvažována pouze v úsecích Zastávka u Brna – Vysoké Popovice a Okříšky – Jihlava) a bez úprav železničních stanic. V následujícím období došlo ke změně legislativy a ponechání stávajících úrovňových nástupišť nebylo ze strany Drážního úřadu při elektrizaci trati povolováno. V roce 2007 bylo zadáno zpracování přípravné dokumentace (dokumentace pro územní řízení) stavby s názvem… Číst vice »

xyz

O. K. Pak platí, že:

– O to zvláštněji zní různá dřívější vyjadřování ve smyslu „elektrizovat ze Zastávky se určitě bude dál; nehrozí dlouhodobé roztržení vozby Os vlaků v Zastávce“.

– Nadále však platí, že přinejmenším ve stávající stopě provedená elektrizace celé t-240 je vůči VRT a jejímu napojení u Jihlavy komplementem, nikoliv substitutem (vedení přímých vlaků Praha – po VRT Jihlava – po 240 Třebíč – Brno, uvedené i v aktuálně platné VRT-koncepci).

– Stejně tak si dovolím odhadnout, že takováto velkorysá modernizace by stejně dodnes nebyla zahájena (mimo koridorové tratě nemají takové úpravy obdoby).

gringoAD

Jsou ty studie někde k dispozici ?

Dušan

Já je bohužel nemám, ale měla by je poskytnout SŽ na základě zákona č. 106/1999 Sb.

Alibaba

Měl si vybrat obojí.

Grula

Tato informace je v přímém rozporu s informací na portálu provozování dráhy z 13. 9. 2022

„Vážení dopravci na trati 322,

z dodatečných podkladů vyplynulo, že dlouhodobá výluka traťové koleje Střelice – Zastávka u Brna, tak jak byla oznámena na Portále provozování dráhy v dokumentu „Informace k přípravě JŘ 2023 – zapracování plánovaných omezení provozování dráhy do JŘ 2023“, se v průběhu Jízdního řádu 2023 konat nebude. Kapacita dráhy bude přidělována bez tohoto omezení.”

Martin z Topírny

To je nešvar dnešní novinařiny….prostě se hned udělá článek a jde ven, nepátrá se po dalších důvodech a argumentech, to moc nezajímá…ale krátké vlastně prázdné články. Neberte jako urážku redaktorů. Tak vnímám moderní informační svět. Lidi chtěj senzace a krátký zprávy. Fakta už zajímají pár jedinců.

Pivlis

Trať 322?

Kubrt

Číslování dle pomůcek GVD.

Kubrt

Proč mínusujete normální dotaz?

Swariner

Přesně, toto je fakt nepochopitelné. To aby se málem lidi mimo Dráhu báli na cokoli zeptat… A díky za vysvětlení, neměl jsem tušení.

Blume

Ja si myslim, ze na to „klikaji“ search-boti, nebo tak neco..

Pivlis

Ani já ne, proto jsem se zeptal. Tímto děkuji Kubrtovi za objasnění. Pokud jsem se dotazem někoho dotkl, tak pardon… 🙂

Dušan

Je to aktuální ? 13.9. a 6.10. kdy se najednou našlo těch 50 miliard a rekordní rozpočet SFDI na 2023..tady něco datumově nesedí asi, že ?:-))

Martin z Topírny

Na tom není nic fascinujícího…to je setrvalý permanentní bordel u SŽ. Je to jejich jediná ze dvou agend – provoz a organizace výluk… starost o tratě už nemají…to musí zadávat, sami nemají čím a kým. No a ta organizace výluk jim skutečně moc nejde. Termíny se mění z týdne na týden. Jako zákazník služeb od SŽ musí být neustále ve střehu a žádný z dopravců to s ní nemá jednoduché. V pátek na poradě se něco řekne, odsouhlasí…všichni na to dost často už netrpělivě čekají…a ono v pondělí je to už zase jinak. SŽ si beztrestně vydá pozměňovací DPS a… Číst vice »

xyz

To by byla teprve ironie – údajné letité zdržování kvůli „tetčickému kverulantovi“ (+ pak nadávání na „troubské kverulanty“, kteří přinesli leda tak „zdržení“ první etapy o několik týdnů), následně odsun druhé etapy (přičemž etapizovat to vůbec nebylo potřeba; územní rozhodnutí v té chvíli bylo platné pro celý projekt) tak, že dokončena bude možná až 4 roky po dokončení etapy první…

Pavel Skládaný

A do toho všeho ještě přišel zlý Putin a zatrhl stavbu přestupního terminálu Brno-Starý Lískovec, takže i nová luxusní zastávka je v podstatě zmařenou investicí. My máme holt ve všem smůlu, dřív nám ve všem bránili imperialisti ze západu, teď zase z východu.

xyz

… plus taky platí, že stavební povolení na úsek Střelice – Zastávka bylo uděleno ve 2/2022 a do dvou let od jeho nabytí právní moci (tzn. max. do předjaří 2024) musí být stavba zahájena, jinak propadne jeho platnost.

xyz

** Tak je to ještě jinak: https://www.streliceubrna.cz/assets/File.ashx?id_org=15743&id_dokumenty=12674

23. podmínka stavebního povolení uvádí, že stavba musí být dokončena do 31. 12. 2023 (což by se nestihlo ani při zde zveřejněném začátku realizace na jaře 2023).

Granja

Stavební povolení na žádost žadatele správní orgán prodlouží – možno i opakovaně.

Vapno

Ve finalnim JR uz zminka o nedostupne kapacite nebude, jelikoz vyluka bude az 2024.

Ondra

Počítá se s odklony rychlíků přes havlbrod?

Kamui

Předpokládám že ne, ačkoli v letní sezóně by to u jednoho, dvou párů denně bylo kvůli velkému množství turistů s koly a vodáků mířících do Jižních Čech velmi vhodné.

xyz

Naposledy k nim docházelo cca v roce 2009; od té doby vůbec – a to ani při 7měsíční (7/2016 – 2/2017) výluce Krahulov – Náměšť n. O. ani při návazné 4měsíční (3/2017 – 6/2017) výluce Náměšť n. O. – Zastávka.

Xiao

Ono by to totiž MD jakožto objednatel muselo zaplatit, a to nezaplatí, protoe to tam mají v řiti. Oni objednávají vlaky pro lidi co jedou do práce tvořit hodnoty a ne nějaké výletníky.

Alibaba

A nebude problém s kapacitou úseku HavlBrod – Jihlava + úvrať v HavlBrodě?

xyz

Do toho roku 2009 to problém nebyl.

Ale O. K., mezitím jezdí mj. i více vlaků na jednokolejce mezi JI a HB.

A celkově – ten odklon je řešením jen pro cestující jedoucí aspoň mezi Brnem a Jihlavou. Ne do Třebíče/Náměště, kterážto skupina cestujících přitom tvoří nemalý podíl v oněch rychlících.

Mojmír

Ne, tyto rychlíky by pal přišli o svoji konkurenční výhodu v podobě NAD alespoň 11 měsíců v roce.

Pavel

Šušká se mezi námi na dráze, že je to opět znovu odloženo o rok, tak kde je tedy pravda?

Novomír

A nechtěli by raději konečně dodělat Radotín?

Jan

Ne proč?
😁

Martin

Neboj taky se dočkáme 😉

Novomír

Tak 3 roky na jednu stanici mi přijde až dost.
Dneska se na stavbě pohybovalo 7 lidí. Ale jo, kam spěchat. Zrovna kolem této tratě moc jinych možnosti, jak jet do Prahy (v ranní špičce) není, tak tady asi SŽ z vlaků cestující jen tak jednoduše nevyžene.

noerf

Je v plánu elektrifikace trati mezi Zastávkou u Brna a Jihlavou?

Jelen

Zatím ne

Kamui

A co mezi Střelicemi a Moravským Krumlovem?

X 1

To už vůbec ne. 🙂

Zbyněk

To by dávalo větší smysl než dráty do Jihlavy.

Pavel Skládaný

My máme navrženu elektrizaci celého úseku až na hranice s Rakouskem, viz film a zprávu na https://transregio.cdvinfo.cz/. Dokonce to vychází i ekonomicky schůdně, ovšem návrh je jedna věc a politická apatie věc druhá.

PepaM

V dlouhodobém výhledu ano, ale v nejbližších letech to nehrozí.

Lukáš Chytil

Takže vlastně nikdy.