Správa železnic začíná prověřovat modernizaci trati do Trutnova na 200 km/h

Lokomotiva 754 v čele rychlíku Krakonoš v Jaroměři. Foto: Michal ChrástLokomotiva 754 v čele rychlíku Krakonoš v Jaroměři. Foto: Michal Chrást

Studie se bude týkat i dalších tratí na sever od Hradce Králové.

Součástí studie proveditelnosti na vysokorychlostní spojení z Prahy do Hradce Králové a dál do polské Vratislavi bude i prověření možnosti modernizace stávající trati z Jaroměře do Trutnova a další tratě severně od Hradce Králové.

Vyplývá to z dodatku ke smlouvě zveřejněného ve věstníku veřejných zakázek, podle kterého dojde k navýšení ceny zakázky o 2,8 milionu korun. Součástí je i upřesnění projektových variant, které vznikly z jednání s polskou stranou a kraji.

„Dodatkem ke smlouvě byl navýšen rozsah prací o novou trať okolo Hradce Králové a trať pro osobní dopravu mezi Jaroměří a Trutnovem na rychlost 200 km/h. Studie se bude zabývat také konvenčními tratěmi severně od Hradce Králové, které byly součástí původní Studie proveditelnosti Hradec Králové – Trutnov/Broumov,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.

Vysokorychlostní spojení do Polska přes Hradec Králové je označováno jako RS5. Studie zpracovává sdružení Sudop Praha a Moravia Consult od loňského roku. Celková cena za zpracování studie dosáhne 15,4 milionu korun. Hotovo by mělo být do konce roku. Studie má ukázat, kudy bude nejlepší vést trasu z Prahy do dolnoslezské metropole. Správa železnic už dříve rozhodla o tom, že do Polska pojedou rychlovlaky trasou přes Hradec Králové.

Odbočka v Hořanech

„Posouzena a navržena bude její celková technická koncepce, tedy zda bude sloužit i nákladní dopravě nebo v jakém rozsahu bude v této trase využita i současná železniční síť. Bude provedena také optimalizace návrhu ve vztahu k územním limitům, definice možností napojení do uzlů Praha, Hradec Králové a Pardubice, definice vazeb na navrhovanou celostátní síť VRT a dalších hlavních tratí nebo identifikace problémových míst včetně možností jejich řešení,“ uvedla už dříve Správa železnic v tiskové zprávě.

Trasa bude navazovat na chystanou vysokorychlostní trať Polabí z Běchovic do Poříčan, odbočka bude v Hořanech. Jde o první zakázku na takzvanou trasu RS5, která byla v původních plánech vedena variantně přes Liberec a Hradec Králové. Ještě při zpracování územně-technické studie se řešily obě varianty. Teď je ve hře už jen trasa přes východ Čech. Správa železnic v zadávací dokumentaci mluví o nákladech na stavbu ve výši 86–152 miliard korun.

Kdy by se reálně mohlo začít stavět, není jasné. Jisté ale je, že ze seznamu všech navrhovaných vysokorychlostních tratí nebude mít trať do Polska nejvyšší prioritu.

Tagy Jaroměř - Trutnov RS5 Správa železnic VRT vysokorychlostní spojení Česko - Polsko vysokorychlostní železnice
195 komentářů