Správa železnic začala s budováním zastávky Rajská zahrada
Výstavba zastávky Praha-Rajská zahrada. Foto: Správa železnic
Zastávka bude dokončena do konce roku, lávku k ní postaví hlavní město.
Zastávka bude dokončena do konce roku, lávku k ní postaví hlavní město.
Přijde mi, že tohle řešení vůbec nemyslí na lidi, kteří ho budou používat. To je návrh horší než co stavěli komunisté v 70. letech. Byl by takový problém mít jen jeden most a na konci prostě výtah k metru? Kolik úrovní bude muset takhle člověk překonat? Schválně mi popište, jak se s kočárkem dostanete z Metra na zastávku vlaku? Nejprve vyjdu ven z metra, objedu vestibul metra přes křižovatku Cíglerova – Broumarská tak abych se dostal před vestibul metra u Chlumecké. Poté vylezu po rampě (2x tam a zpět) na most přes chlumeckou a pak znovu po rampě (2x tam… Číst vice »
Jinak vsechny nazory co se tu objevuji na tema architektonicke podoby, nekolik postrehu. To, ze je k nejake stavbe prizvano architektonicke studio nebo dokonce zorganizovana architektonicka soutez neznamena, ze stavba bude drazsi. Architekti se na navrh divaji skrz vice uhlu nez projektanti dopravnich staveb – udrzitelnost, funkcnost, udrzba atd. Samozrejme ne vzdy je to perfektni, i proto je dobre delat ty souteze. Myslim, ze je snad kazdemu jasne, ze kdyby na Strizkov byla udelana soutez, tak vysledna cenovka bude pravdepodobne mnohem nizsi, protoze by to zrejme nevyhral Kotas se svym monstrem. Dale jsem videl, ze zde nekde pise neco ve… Číst vice »
architekti se na to nedívají z více úhlů, ale z jiných úhlů. Viz nedávný návrh jakýchsi architektů na překopání terminálu Černý most, které bylo sice vizuálně možná líbivé, ale funkčně to bylo naprosto na prd.
Proto musi ruzne profese spolupracovat. Videl jsem napriklad navrhy na novy autobusak v Liberci, kde byla navrzena sikma nastupiste jedno vedle druheho. Autora navrhu, at uz architekta nebo projektanta nenapadlo, ze kazde couvani kazdeho autobusu bude opravdu neprijemne a nebezpecne, protoze tam proste nebude videt. Proto je treba navrhy konzultovat skrz obory. Ale rikam znovu, kvalitni navrh dobreho architekta bude klast funkcnost na prvni misto, a proto vznikne funkcni reseni, ktere bude krasne svou jednoduchosti. Profese architekta opravdu neni o tom udelat funkcne prumerne reseni a pak ho jaksi zkraslovat, aby se libilo, jak si stale nekteri mysli.
ahá,tak proto je tam dokonce měsíce výluka Neratovice-vysočany
Někdo se v těch mapách vyzná?
Já jsem odsud. Lávka bude od přední části stanice metra Rajská zahrada ve směru Černý most a povede přes Chlumeckou až přes trať na Hutě. Žádná paráda ta lávka není, ale hlavně, aby tady zastavovaly i rychlíky – bylo by to určitě rychlejší šup na metro, než na Vysočanech. Takže od nového GVD se tu už bude zastavovat?
Těším se, jezdit na letňanské metro z čakovic za nepříznivých meteorolických podmínek je za trest i přes to, že na Tupolevově ulici jsou několik let autobusové pruhy, výluka trvá nepřetržitě 5-28.2, poté by se měli vlaky po 070 rozjet
Když teď jezdíte do Letňan a metrem, k čemu vám pomůže, že vlak do centra bude o několik minut pomalejší kvůli zastavení na RZ?
Proč by měl být? Dojde ke zvýšení traťové rychlosti, tj. by ten propad neměl být tak velký 🙂
No to si povíme, až se zvýší traťová rychlost, ale budou tam jezdit pořád stejně líné vlaky.
Lávka od Kotase?
Jinak bydlet tam v docházkové vzdálenosti, asi bych už při cestě do centra volil vlak.
K dokonalosti by mi chybělo:
– NS2
– EMU400
– 10′ interval
Tak k tomu intervalu to vzhledem ke spojům od Neratovic nebude mít daleko
Ano, toto je snazší. Na rozdíl od NS2.
Pro přestup na metro cestující musí nejprv vystoupat na lavku a pak lézt pod zem. Nešlo by tam udělat tunel pod ulicí?
Víte jistě, že tam má metro koleje pod zemí?
Na Rajské zahradě se do metra pod zem nechodí.
jak se to vezme, ta stanice je ve svahu a směrem od vlaku ta stanice pod zemí je. Střecha stanice je jen lehce nad úrovní Chlumecké.
Byl jste tam někdy?
Ano rajská zahrada je nadzemní stanice s mimoúrovňovími nástupišti, byla otevřena v roce 1998 při prodloužení metra z Palmovky na Černý most
Škoda, že nikoho nenapadlo tu zastávku rovnou přejmenovat, její název nemá žádnou logiku
Název Rajská zahrada nesla v 80. letech 20. století zastávka autobusů na trase do (z) Horních Počernic (č. 221, 222, 223, 512), nalézající se na Chlumecké ulici, poblíž dnešní stanice metra. Původně byl název odvozen od sadu, situovaného v její blízkosti, za vedlejší železniční tratí, v dnešní zahrádkářské osadě v Borské ulici. Začátkem 90. let dostala tentýž název – Rajská zahrada (podle tamější Rajské zahrady) autobusová zastávka linky č. 135 na Žižkově, která do té doby nesla název Ústřední rada odborů. Stávající zastávce autobusů na Chlumecké ulici byl název změněn – na Svatojánskou. Se zahájením provozu trasy metra B směrem… Číst vice »
A dnes už máme také zastávku Park Rajská zahrada.
To je velmi zajímavý historický exkurz. Nicméně ten sad a s ním spojený název dnes už neexistuje, nebo ano? Stanice metra Chlumecká a stanice vlaku Praha-Chlumecká by měly mnohem lepší vazbu na existující místní názvy.
A jedem dodatek, Cerny Most je podle mostu, ktery byl kousek od Rajske Zahrady. No, nekdy ty nazvy historicky nesedi.
Proč se staví nová zástávku s délkou peronů, ke které se nevejde 3×471?
no tak trojslon na týhle relaci asi bude trochu přehnaná reakce, já třeba osobně chválím, že se tam vejde ve dvojčeti v daleké budoucnosti plánovaná EMU400, aniž by se do toho muselo znova vrtat. zase je pravda, že přidat tam těch 20m by asi taková hrůza nebyla no…
Když jsem v roce 2018 dojížděl z toho směru do Phy, trojslon by se v ranní špičce býval byl uživil cca od Lysé až Čelákovic. Pokud rekonstrukce umožní další zkrácení intervalů (není tam úzké hrdlo spíše Praha hl. n. a Masaryčka?) tak OK. Ale zase předpokládám, že zrychlení a stabilizace plnění jízdního řádu by zase mohla přilákat spoustu lidí k nechání auta doma nebo na P+R někde u kolejí. Samozřejmě by bohatě stačilo, aby se s těmi 20m jen počítalo, doplnit kus prefabrikovaného nástupiště, je-li to předem vypapírováno a nějak uzpůsobeno, není technicky problém, ale mám právě obavy, že těch… Číst vice »
Aby to nakonec neskončilo tak, že díky vyšší atraktivitě tam bude jezdit našlapaná i ta emu400 ve dvojčeti a bude se muset přidat dalších 100 metrů… To už by mohlo solidně zatápět i tomu metru, kam se z toho třetina lidí vyhrne….
No to muze jeste potrvat. Za covidu si rada lidi odvykla pouzivat hromadnou dopravu a je to znat i na tehle primestske lince.
Tou dobou už bude jednodušší nacpat na trať další vlak než ho pořád prodlužovat. S chytrým zabezpečením by se tam vešlo víc vlaků než teď.
Více kapacity ano, ale to ty náklady necháme v kamionech?
Tam nikdy nic smysluplného nejezdilo vyjma páru Mn na každou trať, PP Mstětice a jinak odklony a přetěže.
Človeče, asi možno aj hej. Pretože keď sa autobus s cestujúcimi zaseká na polhodinu v zápche, tak to tým ľuďom vadí viac, ako keď sa na polhodinu v zápche zaseká kamión s nákladom.
Tzn. keď sa na železnicu nevôjde oboje (a tie kamióny tam nikdy nebudú úplne, pretože prakticky žiaden logistický areál nemá železničnú vlečku a podobne ani Lidl na sídlisku), tak má väčší zmysel dostať na železnicu ľudí, ako náklad.
místo 232 Os 3x za hodinu 4x za hodinu plus to, co je na 070 a končíme, protože Balabenka a její nechvalné kolizní cesty.
Co chceme logika české politiky, na balabenku se mají vrhnout s výstavbou VRT do Drážďan
Pokud myslíte ETCS, tak to naplno poběží až od roku 2025
Protože se to tak dělá všude. 🙂
Na lištou jezdí ve dvojičce
Lysou nad Labem
Skvele. Jeste pred par lety bych neveril, ze se toho doziju, ten prestupni bod tam planuji uz od te doby, co tam stoji metro.
Jsem zvedav, jak se s tim mesto popere. Je zajimave si uvedomit, ze SŽ pravdepodobne na Prahu musi cekat a tudiz SŽ patri v ohledu rychlosti pripravy novych projektu k tem nejlepsim subjektum v CR, co mame (coz je dost smutne)
I pokud jde jen o lávku? To mi nepřijde. A zrovna tady spíš Praha čeká na SŽ…
V poslední době se to mohlo a to jen díky panu Ťokovy a panu Havlíčkovy, 1/3 staveb otevvíranou panem Havlíčkem začal právě jeho předchůdce
Pokud město náhodou až doteď spalo a o bagrech vedle kolejí se dozvědeli až z novin… Tak je něco špatně. Doufám, že to tak není a pokud náhodou ano, tak to doženou a v prosinci bude jak zastávka, tak lávka. Navíc, volby nejsou daleko a tohle by byla docela blamáž.
„K dokončení a zprovoznění má dojít v prosinci.“
A jakého roku? Dost bych se divil, kdyby město během letoška bylo schopné tu přístupovou lávku vybudovat.
Vybetonují se patky, přijede pár kamionů, pár svářečů, dva jeřáby a za dva měsíce může stát.
Přijďte se někdy v květnu či červnu podívat do Radotína, bude se tam stavět nová lávka přes Berounku. 😉
Celá stavba od Mstětic hotova v roce 2024
Z architektonického hlediska není lávka žádný zázrak. Nudněji a obyčejněji již navrhnout nešla. 🙁
Jako laik také nechápu, proč část lávky zastřešená je a část není.
Třeba Trojský most sice nudný není, ale za dalších 700 mega (navýšení ceny oproti nudné variantě) bych si uměl představit spoustu užitečnějších věcí.
Tím chcete říct, že lepší architektonické řešení lávky nad tratí by stálo 700 mega? To snad ne. 🙂
Já mluvím o Trojském mostu, ten podražil o 700 M oproti původnímu „fádnímu“ projektu. I kdyby lávka podražila o 20 M (a přiznejme si, práce architekt. studia + atypická výstavba by asi o moc levnější nebyla), tak mi to přijde zbytečné.
Já si prostě umím představit industriální stavby v industriální architektuře.
Zrovna u velkého mostu přes Vltavu si myslím stojí těch 700 mega za kvalitní architekturu, přece jen je to stavba na dlouhá desetiletí (snad) a pražské mosty vesměs ve své době patřily k architektonické špičce.
Oproti tomu lávka přes trať na jedné z městských zastávek asi průměrný design snese. Berme to realisticky, nejsme ani Švýcarsko, ani Uganda, můžeme si dovolit připlatit si za hezké stavby, ale holt ne úplně všude.
A fakt si myslíte, že ten „průměrný design“ musí být nutně lacinější než design dobrý? Už jen pohled na tu paskvilní stanici metra stejného jména říká, že to tak vůbec není, ba že mnohdy to bývá naopak.
Osobně si myslím, že snaha o dobrý design by měla být normální u jakékoli stavby a že tenhle přístup „pro Čechy dobrý“ je dosti krátkozrakej a jeho výsledkem je pak ten smutný stav, kdy hnus je normou.
To si nemyslím, jistě si dovedu představit funkčnější řešení. Reagoval jsem na kolegu, že by si za 700 mega dovedl představit užitečnější věci.
Jinak jako „pro Čechy dobrý“ – prostě přiznejme si, že tady je hodně věcí zralých na rekonstrukce či přestavby a finanční zdroje omezené nejsou.
Jistě, pokud je to nějaká reprezentativní stavba, určitě stojí za to investovat nadprůměrně do estetické stránky. Ale například v tomto případě, kdy jde podle mě primárně o funkčnost, si zkrátka myslím, že je lepší použít prostředků méně, a využít je někde, kde udělají větší rozdíl.
Protože design je čistě subjektivní záležitost (tuším že metro RZ vyhrálo nějakou architektonickou cenu, takže podle odborníků asi úplně fuj nebude), tak se u každé takové stavby najdou lidi, kterým se hodně líbí a zároveň lidi, kterým se strašně nelíbí. Jedni pak považují peníze vražené do té „jiné“ architektury za rozumné a druzí za vyhozené do kanálu (viz vy a váš názor na metro RZ).
Pokud to bude „bez architektury“ (což se taky některým líbí) a za míň peněz, tak diskuze mezi zastánci různých arch. řešení zůstanou, ale zůstanou i ty peníze.
Rajská zahrady vyhrála Stavbu roku, což je soutěž, která o architektuře nikdy příliš nebyla…
Nicméně – vy apriori předpokládáte, že bez architekta = levnější a s architektem = dražší. To je ovšem velký omyl. Tupé projektantské řešení naopak bývá často dražší. Dobrý architekt samozřejmě musí umět pracovat s rozpočtem a umět najít řešení v jeho rámci.
Jasně, není zrovna v centru a nejvíc na očích, ale jedná se o pohodlí uživatele, kterému dobré řešení podpoří příjemný pocit z cesty. Mohli bychom se inspirovat třeba Litomyšlí a její novou lávkou, která tu nedávno byla.
Nechapu, proc k takovehle atypicke stavbe neni prizvano architektonicke studio, ale dela to projekcni kancelar. Jestli se na tu vizualizaci koukam spravne, tak clovek co bude chtit jit po rampe z nastupiste smer centrum na metro musi prekonat 8 nebo 9 ramen rampy. Takovahle technicistni monstra jsou prezitek, dopadne to jako nedaleky Cerny Most. Cekal bych, ze v roce 2022 bude reseni proste usporny eskalator + vytah.
Protože tak je to u nás bohužel normální… 🙁
Tak asi tam budou klasický schody, ne? A rampy jsou pro OOSPO 😉
Já tam teda vpravo vidím schodiště. To u nástupiště. A pak je schodiště zase vlevo, to u silnice. Je i na těch výkresech.
Takže doporučuju se napřed pořádně podívat, něž budete někoho peskova. Mohlo by se stát, že peskujete neprávem.
Naucte se cist, o existenci nebo absenci schodiste vubec nepisu. Ale kdyz uz jsme u toho, vite jak ty schody budou po nekolika letech vypadat? Proste tohle nema u verejne dopravni stavby co delat.
Taky ji mohl navrhnout Kotas jako stanici metra na kterou lávka vede.
Když tak koukám, na ty humpolácký šikmý rampy a na nich ty zvlněný střechy, tak bych se i bál, že k tomu skutečně došlo :).
co je na sikme rampe humpolackeho? urcite lepsi nez vecne nefunkcni interierovy vytah prdnuty do exterieru…
A on se nedá dát ven venkovní výtah? To je argument, tvl. Jinak, na těchhle konkrétních rampách je tam vzhledem k tomu, jaké převýšení se tam překonává, špatně úplně všechno. Schválně si zkuste tak odhadem změřit jejich dýlku. Mě to vychází, že každá z těch lomených ramp má zhruba 120 metrů, lávka přes čtyřproudovku nějakých 40, lávka přes koleje dalších minimálně 30. Tzn. nějakejch 300 a něco metrů, vzdušná vzdálenost je 60. To je fakt bezbariérovost jak z učebnice, a to vše ve jménu neschopnosti tohoto národa udržet v hlavním městě v provozu výtah. Ovšem i ty rampy samotný by… Číst vice »
IMHO to je kotas