Správa železnic začala řešit, jak u tratí zachovat zeleň a neohrozit vlaky

Popadané stromy na železnici. Foto: Správa železnicPopadané stromy na železnici. Foto: Správa železnic

Hlavním cílem je postupné přetvoření krajiny v okolí železnice do podoby vhodné pro provoz dopravy při zachování zeleně.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Nepohlo by to zrušit ty malopouzivane locally, když je tam tak brutalni provoz, že to může zarust stromy?

Pája

Jenže stromy padají i na frekventované elektrifikované tratě. Co s nimi? Taky zrušit? To jako že bychom úplně zrušili železniční síť? Odvážná myšlenka 😃

Jiří Kocurek

Občas dokonce najdete strom vepřostřed vozové cesty, kde se naposledy jelo před znárodněním šlechtického majetku.

A na silnici to až takový problém není. Nemusíte být drážní hasič, abyste mohl popadané větve odtahat z cesty a jet dál.
Dokonce můžete vytáhnout pilku „zlodějku“ a větve padlého stromu odřezat a běžkovat dál zasněženou lesní cestou, zatímco františkové skřípají zuby nad pouhou existencí té nezpevněné lesní cesty.

Leinad

Odstranit spadlý strom vesměs umí hodně hasičů, ale proč by to Spržel dovolila, když může zastavit provoz a čekat na vlastní hasiče.

Roman Jeschke

V Chorvatsku na jednokolejce Lupoglava – Pula je pruh okolo trati 20-30 metrů. Přitom pouze osobní provoz se sólo motorákem. U nás zarostlé koridory.

Jiri

V Chorvatsku bych tipoval, že dělají vysekané paši kolem komunikací spíš jako opatření proti lesním požárům.

Jiri

Ehm, pásy – autocorrect.

Tomáš Záruba

Dobré by bylo taky vzít v úvahu vliv na adhezi („padající listí“)…

Jiří Kocurek

A ještě bych přidal navátí sněhu.

rejpal

Proč mám pocit, že si zase někdo namastí kapsu a výsledek nikde. Kdyby se radši za ty utracené peníze více kácelo. Mnohde není vidět pořádně ani na návěstidla.

Granja

Zakázky, studie, prezentace… Co třeba se podívat do zahraničí a zvolit ten nejlepší příklad? Ne, objednáme, zaplatíme a zjistíme, že stromy musí mít takovou výšku, vzdálenost od kolejí a sílu kmene, aby při pádu neohrozily trať. Zjistíme, že keře jsou úplně to nejlepší. Dozvíme se, že na listí to klouže (a zejména sviní to svršek) a tudíž jsou vhodnější jehličnany. V doporučení bude i kosit a vyžínat – no to už dávno děláme. Aby to nebylo tak jednoduché, přizveme orgán ochrany přírody a s ním i mnohdy samozvané ochránce přírody, jen nevíme, zda to budou pragmatici nebo šílenci, kteří budou… Číst vice »

Jiří Kocurek

Asi to Správa sama zjistit nedokáže.

K.S.

Díval jsem se teď nedávno na nějaká videa o dráze trochu dál na východ, tam mají kolem tratí pořád široké pásy bez stromů. ale s trávou (a možná nějakým tím keřem. Možná by to stálo za zvážení i zde, minimálně u těch hlavnějších tratí. Mohlo by to mít zajímavý dopad na biodiverzitu a na krajinu jako takovou protože by tu vznikly velké plochy lučních či jiných podobných společenstev.

M19

Rusko náš vzor? Raději ne…

K.S.

Trochu víc na západ…

Jiří Kocurek

Korea, Japonsko, Aljaška?

Premek

Východ není jen Rusko, zopakujte si základní zeměpisné znalosti. Děkujeme

Roman Jeschke

V Chorvatsku mají pruh vysekaný 20-30 metrů na jednokolejce. A slabý provoz pouze osobní doprava sólo motoráky na trati Lupoglava – Pula. Viděl jsem na vlastní oči.

Filip Jirsák

Jednak nevím, zda by ten pás nebyl příliš úzký na to, aby tam mohlo vzniknout životaschopný biotop. Ale hlavně luční biotop neznamená, že se tam vyseká všechno až na hlínu a pak se na to několik let ani nesáhne. Louka vyžaduje spásání nebo kosení.

K.S.

Myslím že s tím sekáním by nemusel být zase takový problém. Povodí Moravy podobně seká stovky hektarů kolem Dyje.

M19

Pak si ovšem o nějaké biodiverzitě nechte jen zdát. Pasení nebo kosení, nikoliv sekání strojní sekačkou či křovinořezy. Je to podobný rozdíl jako mezi šroubkem a hřebíkem, pro ty, co rozumí jen technickým přirovnáním.

Jiří Kocurek

V takové ploše berete bubnovou nebo lištovou sekačku. A děláte to 2x do roka – sena a potom otavy.

To fakt není trávník na dvorku, které někdo holí každý týden zas a dokola.

Filip Jirsák

Já jsem psal o kosení, ne o sekání. Navíc nemám pocit, že by zrovna SŽ byla přeborník v pečlivé údržbě čehokoli. Navíc Povodí Moravy už se smířilo s tím, že to, co mají ve správě, je řeka, tedy příroda, takže věřím, že se dokážou adekvátně postarat i o jiný typ přírody. SŽ se pořád ještě nesmířila ani s tím, že vlaky jezdí živí cestující a vozí je živí fírové. Ochranné pásmo dráhy by asi nejraději vysypali štěrkem. Ta současná snaha mít pod kontrolou, co bude podél tratí za zeleň, je chvályhodná, nicméně pořád to musí být něco, co bude nenáročné… Číst vice »

K.S.

Pořád to ale bude myslím lepší než současný stav. Navíc se ta posekaná tráva bude dát prodat jako seno, což by mohlo být pro SŽ zajímavý zdroj vedlejší příjem.

Filip Jirsák

Z hlediska biodiverzity toho není moc horšího, než posekaná tráva. Nicméně podle mne je současný stav právě výsledkem přístupu „tak se tam nechá růst tráva a občas se to poseká“ následovaného „tak to letos sekat nebudeme, ono se nic nestane, poseká se to příští rok“ aplikovaného mnoho let po sobě. Na to není potřeba vymýšlet nic nového.

Za mne by to tedy hlavě kolem tratí nemělo vypadat jako rumiště nebo skládka. Co tam bude je další věc, ale jako první je potřeba změnit ten přístup, že je jedno, jaký je kolem tratí nepořádek, protože na pořádek přeci vlaky nejezdí.

Adamgolias

Přesně takove rumiště dodavatelske fitmy ( např swietelsky) pro sž momentalne vytvorily v delce 20 km podel popate zmodernizovaneho koridoru kolin- poricany. Odpad vseho druhu , od izolaci kabelu , pres hromadky zbyleho betonu , plechovky , petky , co jim odpadlo od pazour tak tu je zahrnuto v krasnych naspech podel koleji , nebo nahazeno ko krovi podel trate. Zda li by swietelsky takto pracoval i u salzburgu , ? To by jim zadavatel praci nejspise rychle vysvetlil jak se chovat. Zde , pomezi vychodu a civilizace spravci trate jeste na hromadu svinciku rychle nez to zahrabou neco pridaji(… Číst vice »

Adamgolias

Seno? Myslite ty drevnate stonky pelynku , bodlaky ? Co s tim kdo bude delat? A jeste za to platit? Vy si to koupite? K jidlu zvere nepouzitelne , podlozi je plne jedu , od oleju az po herbicidy z péče sž . Do kotelny jako biomasa? Ani nahodou , to se totiz vsechem sajrajt , ktery rostliny ,,vytahnou,, ze zeme zacne uvolnovat do atmosfery. Nejmenujete se nahodou vaclav klaus? Ten ma uplne stejne blbe napady , o kterych nevi nic , ale zurive je roztrubuje.

Pája

Přiznám se, že i já si to myslel. Prostě to použít jako zdroj tepla/elektřiny. Když se dnes se dají celkem kvalitně spalovat i odpady a to přímo ve městě tak jsem se domníval, že by šlo přeměnit na energii i tohle. Znalosti v tomto směru nemám.

Pája

Jen na okraj – V.K. nesnáším přes 30 let.

Karel

Za několik desítek let na železnici vím o několika živých strojvedoucích, kteří by raději koukali na pásy štěrku než na své poničené nohy jako důsledek střetnutí se spadlým stromem.

Filip Jirsák

Bohužel jsou jenom tyhle dvě možnosti, buď mnohaleté stromy hned u trati, nebo štěrková poušť.

Roman Jeschke

V Chorvatsku mají vysekaný pruh 20-30 metrů na jednokolejce se slabým provozem a funguje to.

Jiří Kocurek

Protože krávy na pastvě zakázalo uliční sdružení?

Adamgolias

Sekat benzinou sekackou , predpokladam. Takze vse zive skonci v mlynku , na tyden vznikne holina a pak se probudi ty nejvitalnejsi plevely , ktere budou distribuovat potomstvo do poli a zahrad. K tomu hluk a oblak spaleneho paliva. To jsou presne predstavy laiku . Vas napad bych prirovnal k prispevkum diskutujiciho Axela.

Jiří Kocurek

Viděl jste někdy v životě senoseč? https://www.youtube.com/watch?v=KAC7cVYYNZM

Tohle existovalo i ve verzi tažené koňmi, pohon se bral od kola stroje. A ten Zetor je dozajista benzínový.

A na týden vznikne holina, ikdyž to pokosíte ruční kosou. Píše vám člověk, který dělal obojí.

Jiří Kocurek

Koňská verze vypadá takto:

https://d46-a.sdn.cz/d_46/c_img_QP_1/uWNDB5.jpeg?fl=exf|crr,1.33333,2|res,1024,768,1|wrm,/watermark/sbazar.png,10,10|jpg,80,,1

Jiří Kocurek

Lepší odkaz na podobný stroj:
https://byt.prodejhned.cz/files/listing/4/9/0/1/7/1/4.jpg

Tahle bude z první republiky. Jako fakt si myslíte, že předkové nepoužívali mechanizaci?

Vladki

Tak mezi rohatcem a moravskym piskem takovy pas kolem trati je a dokonce s tak zajimavym biotopem, ze je to prirodni rezervace.

Filip Jirsák

Ten je ovšem široký 100 metrů. To není typická šířka drážních pozemků kolem trati.

Jiří Kocurek

Elektrický ohradník až k patkám sloupů trakčního vedení. O zbytek se postarají krávy, tráva bude střižená jak na golf. Ve Švajcu to funguje, jejich krávy nejsou až tak moc jiné.

Filip Jirsák

Což ovšem předpokládám není věc drážního pozemku, ale naopak že z druhé strany až k železnici sahá pastvina.

Vladki

Husty krovi (zivy plot) podel trati by fungovalo i jako protihlukova stena. Zaroven by nebranilo vyhledu na navestidla, nemohlo poskodit trolej ani spadnout do kolejiste. I stretum se zveri by mohlo zabranit.

Pája

Živý plot by nemusel být vůbec špatný nápad. Ne úplně těsně u koleje, určitě by se dala najít nebo vypočítat vzdálenost podobně jako u protihlukové stěny nebo stromů. Tudíž by to v rozumné vzdálenosti neomezovalo údržbu tratě a trolejí a přitom v rozumné blízkosti lapalo prach a trochu tlumilo hluk. Zastřihování jednou za čas sice něco stojí, ale mimořádnosti jsou výrazně dražší. Není to někde ve světě vyzkoušeno? Nemyslím tím betonovou stěnu porostlou něčím, ale samotné bez stěny…

Štěpán Matějka

Zajimavy napad, jen hlukove by to nepomohlo ani troxhu.

Vladki

Ano proti hluku by ten pas krovin musel byt hodne siroky

digi

A vite že ani nemusel… jde o to užít vhodnou skladbu dřevin, aby jste rozlámal zvukové vlny a dosáhl jejich utlumu… základní prace na toto téma je třeba tady:
https://is.muni.cz/th/omb6o/ 2.4 difrakce na sonickém krystalu

Adamgolias

Samozrejme , a kazda rostlina v tom bordelu kamenitem plnem oleje , deset mesicu suchem , bez spetky podminek pro svuj zivot ochotne poroste . Vy jste jak male deti.

digi

Tak nikdo nechce sázet rostliny do kolejového lože, takže nevím o čem mluvíte… jedinej problem je s těžkými kovy, ale ty jsou podél silnic taky dokonce i ve větší míře než okolo tratí (olovo z benzinu) a tam to nikdo neřeší… ted se okolí tratí „udržuje“ herbicidy, ovšem neaplikují je podle návodu a tak tvoří plevely proti herbicidům odolné a TO je opravdový problém…

Vladki

Kdyby ten neurodny kamenity bordel byl dostatečně daleko od dráhy tak nemusime řešit to ze na drahu padaji stromy. Takže tam kde rostou stromy příliš blízko, je jejich náhrada křovím naprosto v pohodě (biologicky)

Michal

Tohle by se spíš mělo řešit ve městě, kde se běžně kácejí zdravé stromy kvůli stupidním stavbám.

Neříkám, že je to špatně. SŽ by měla řešit tratě. Ale vegetace kolem ní není zdaleka to prioritní.

Pája

SŽ byla zřízena k tomu, aby udržovala síť sjízdnou pokud možno za každého počasí. V tom je už z principu výhoda železnice. Silniční doprava má zase jiné výhody, proto se doplňují. Stavem, kdy foukací rozkaz nahrazuje údržbu se dostává železnice do obrácené situace – zafouká, vlaky stojí a auta jedou….

Michal

Problém ČR je, že železniční doprava je v takovém stavu, že spousta ji využívá jenom pouze proto, že si auto nemůžou dovolit.

K.S.

Definujte prosím stupidní stavbu.

Adamgolias

Lidl vedle kauflandu u penymarketu za tescem.

Michal

Stupidní stavbu? Co se týče železnice, tak jsou to spíš rekonstrukce nádraží (nebo spíše zastávek) bez špetky přínosu. Zvláště, pokud je to na nějaké zaostalé trati.

A ve městě? Jakákoliv stavba, která je pouze nevzhledná kostka a na dané místo vůbec nesedí nebo případně brání ve výhledu. Nebo prostě několik supermarketů naňahnaných na malé ploše.

Pája

Ono se to nezdá, ale – pokud odhlédneme od samotné bezpečnosti – střety s popadanými stromy i škody na vlacích i infra a náhradní BUS dopravou docela lezou do peněz. Ono i foukací rozkaz je na jízdní dobu i spotřebu znát a to je přitom ten nejmenší problém.

Ropucha

Kefalín, stromy popíliť a guľu sundať!

Mimopražský

Je třeba si uvědomit, že to, co funguje v cizině, nemusí přeneseně fungovat tady. Buď se daný systém nepochopí, případně se tuzemskymi „odborníky“ dobastlí tak, že pořádně fungovat nemůže.

Pavel

Že by na SŽ zapomněli na úsek Nemanice – Chotýčany? Při přechodu fronty tam spadne i přes 60 stromů a 3 sloupy TV. A díky poruchám TV se pak běžně týden nejezdí.

ČD4ever

Já bych kouknul do ciziny. Třeba do Rakouska, kde mají tu zeleň u liniových staveb skoro všude a za ty roky našli vyvážený poměr mezi bezpečností dopravy a hojností zeleně.

Marcel Štancl

Tam kde stromy ohrožují viditelnost návěstidel, pochuzkare a vyprošťovací techniku se zelení nesouhlasím .

Anonym ze severu

A proč by tam být nemohla třeba tak malá zeleň (Krušpánek, různé malé keře, …), aby bylo vidět na návěstidla, aby byla zachována bezpečnost pro případ MÚ, údržby tratí, …? 🙂 Neříkám, že všude musí být túje nebo podobné stromy. To vůbec ne.

Jiří Kocurek

Na fotce v článku nejsou zdravé stromy, ale stromy poškozené a u kořenů nahnilé. Opravdu ne, když to mačkáte v ruce, je to jako houba a teče z toho voda, tak to není zdravé dřevo. Něco takového je potřeba vyřezat a nasadit místo nich mladé, zdravé. Ideálně nějaké menší druhy.
Pochůzkáře strom neohrožuje a vyprošťovací techniku může max. omezit v přístupu. Nicméně to se dá v případě nutnosti vyřešit, motorová pila je součástí hasičského vybavení.

Zrzek

U Mladotic budou zkoušet přeměnu trati v les, ale to příroda zvládla sama.

Jiří Kocurek

Všude možně v lese najdete zarostlé cesty, kde veprostřed staré vozové roste kmen stromu. Ovšem člověk je musí umět poznat, když je vidí.

DuDr.

Tak to je fajn, že se to po 42 letech od skončení parního provozu začíná řešit. Takže za dalších 40 let se možná dočkáme nějaké koncepce.