Správa železnic začala řešit, jak u tratí zachovat zeleň a neohrozit vlaky

Popadané stromy na železnici. Foto: Správa železnicPopadané stromy na železnici. Foto: Správa železnic

Hlavním cílem je postupné přetvoření krajiny v okolí železnice do podoby vhodné pro provoz dopravy při zachování zeleně.

Správa železnic vyzkouší na celkem sedmi lokalitách nový přístup k problematice zeleně podél tratí. Od společnosti Sagasta ve sdružení s Mariánem Horváthem si nechá zmapovat vegetaci kolem železniční dopravní cesty. Následně sdružení zpracuje dlouhodobý plán péče, který bude projednán a schválen příslušným orgánem ochrany přírody.

„Hlavním cílem je postupné přetvoření krajiny v okolí železnice do podoby vhodné pro provoz dopravy při zachování zeleně,“ řekl mluvčí Správy železnic Jan Nevola. Smlouva se sdružením byla zveřejněna v registru, hodnota zakázky je půl milionu korun.

Zakázka se týká úseků tratí u Radostic u Brna, Červenky, Jilešovic, Semil, Prahy-Holyně, Mladotic, a Úšovic. „V rámci pilotního projektu jsme vybrali lokality, které se v jednotlivých parametrech liší. Odlišné jsou zeměpisně a biologicky, a zároveň se liší také druhovou skladbou zeleně, případně i významností daných lokalit z hlediska ochrany přírody a krajiny. Dalším parametrem pro výběr míst byla určitá minimální rozloha a šířka těchto lokalit, tak aby zpracování dlouhodobého plánu péče dávalo smysl,“ vysvětlil Nevola.

Možné rozšíření na další oblasti

Problematiku vegetace kolem tratí řeší různé státní organizace desítky let. Při silnějším větru je často zastaven provoz kvůli popadaným stromům. Výjimkou nejsou ani nehody v podobě srážky se spadlým stromem.

Podle Správy železnic je v případě mimolesních úseků zeleně kolem železnice potřeba nastavit „koncepční řešení péče o tyto porosty s dlouhodobým a pozitivním dopadem na bezpečnost železničního provozu.“ „Jde tedy nejen o omezení pádů stromů, ale také o zajištění biodiverzity (nízké dřeviny, keřové patro, vhodné bylinné patro apod.), omezení šíření invazivních druhů či fungující biokoridory. Plány se v ideálním případě zpracovávají na 10 až 15 let, což umožňuje lépe plánovat údržbu nebo výlukovou činnost,“ dodal Nevola. Pokud se pilotní projekt osvědčí, Správa železnic ho rozšíří i na další lokality.

Správa železnic v posledním roce výrazně zvýšila intenzitu kácení, umožnila to novela zákona o dráhách.

Tagy kácení stromů Sagasta Správa železnic
66 komentářů