Správa železnic začala poprvé řešit budování dobíječek pro akutrolejové jednotky

Nová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda GroupNová duální jednotka RegioPanter. Foto: Škoda Group

Správa železnic počítá na některých tratích, kde budou jednotky BEMU jezdit, s postupnou elektrizací.

Správa železnic (SŽ) udělala první velký krok k přípravě provozu akutrolejových jednotek BEMU v Moravskoslezském kraji. Jejich start vyjde jen na úpravách železniční infrastruktury na více než půl miliardy korun.

V zakázce s odhadovanou cenou 120 milionů korun začala hledat dodavatele dobíječek pro akutrolejové jednotky. Správa železnic je umístí do stanic Štramberk, Krnov a Budišov nad Budišovkou. Technologie bude v kontejnerech standardizovaných rozměrů pro jejich možnou přemístitelnost. Dobíjení má probíhat v systému 1×25 kV AC 50 Hz. Technologie musí umožňovat dálkovou signalizaci vybraných stavů a parametrů včetně dálkového ovládání.

Správa železnic před dvěma týdny oznámila, že úpravy infrastruktury pro provoz jednotek BEMU vyjdou v Moravskoslezském kraji na 550 milionů korun. Kromě dobíječek ve třech výše uvedených stanicích půjde také o zařízení pro odstavování BEMU ve Frýdku-Místku nebo také vybudování nástupiště pro soupravy BEMU a další úpravy v Suchdole nad Odrou.

Bateriový experiment začíná. Přinese půlmiliardové náklady navíc, o kterých se zatím nemluvilo

Musí také dojít k zesílení trakčního vedení pro potřeby odstavování souprav BEMU. Půjde o úseky stanic Český Těšín, Ostrava-Svinov, Suchdol nad Odrou a Opava-východ. „S krajem a dopravcem jsme se zároveň dohodli na společné revizi nákladů a požadavků. Nelze tedy vyloučit, že provozní koncept ještě dozná nějakých úprav a nebude potřeba zrealizovat všechny investice v nyní zamýšleném rozsahu,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

BEMU jako začátek elektrizace

I přes zavedení provozu BEMU jednotek počítá Správa železnic s elektrizací některých úseků. Součástí plánované modernizace úseku Krnov – Opava – Ostrava bude do roku 2030 podle plánů Správy železnic i elektrizace úseku z Krnova do Opavy. „Počítáme rovněž s prostou elektrizací trati mezi Olomoucí a Krnovem – zde předpokládáme elektrizaci vybraných úseků, která umožní provoz jednotek BEMU,“ dodal Gavenda.

Podle něj Správa železnic nasazení BEMU jednotek na vybraných tratích vnímá jako první postupový krok k dokončení elektrizace železniční sítě. „Tyto jednotky umožní bezemisní provoz realizovat dříve, s využitím částečně elektrizovaných úseků, a následně může být postupně dokončena elektrizace celé trati,“ upřesnil Gavenda. Podobné investice do provozu BEMU chystá také v Jihomoravském kraji.

První soutěž na dopravce s akutrolejovými vlaky. Jihomoravský kraj je nasadí od prosince 2029

Tagy BEMU dobíjecí infrastruktura pro vlaky Moravskoslezský kraj Správa železnic
55 komentářů