Správa železnic za první pololetí opravila 65 přejezdů, nehod na nich ale stále přibývá

Přejezd po modernizaci mezi Střekovem a Svádovem. Foto: Správa železnicPřejezd po modernizaci mezi Střekovem a Svádovem. Foto: Správa železnic

Celkem chce Správa železnic letos upravit 200 přejezdů. Nehody na nich mají v tomto roce zatím menší následky.

Správa železnic sice pokračuje ve svém velkém plánu na modernizaci a rekonstrukci 200 přejezdů za rok, na statistkách nehodovosti to však zatím není příliš vidět.

Za první pololetí došlo na českých přejezdech k celkem 78 střetům aut s vlakem, loni za stejné období k 59, což je nárůst o třetinu. Ukazují to data Drážní inspekce. Střety na přejezdech mají letos ale menší následky než loni. Za první polovinu roku při těchto nehodách zemřelo 15 lidí (loni 18), zraněno bylo 32 lidí (loni 52).

Správa železnic oznámila, že letos dá do přejezdů dvě miliardy korun. Za první pololetí dokončila práce na 65 z nich, na dalších 67 práce probíhají.

Úpravy se týkají hlavně přejezdů zabezpečených jen kříži

Více než polovina upravovaných přejezdů jsou ty, které byly zabezpečeny původně jen výstražnými kříži. Na 19 takových přejezdech je nově nainstalováno světelné zabezpečovací zařízení. Dalších 10 je kromě výstražných světel osazeno také závorami. O závorová břevna bylo při modernizaci doplněno i dalších 14 přejezdů s původně světelným zabezpečovacím zařízením. Na 9 místech v republice také dosloužily ručně ovládané závory. Nahradila je většinou zabezpečovací zařízení se světelnou signalizací, ve 3 případech doplněná i závorami.

Moderní zabezpečovací zařízení tak namísto původního ze 70. let získala například šestice přejezdů v úseku Ústí nad Labem-Střekov – Svádov, kde v minulosti docházelo ke střetům s osobami nebo vozidly většinou s tragickými následky. Čtyři z těchto přejezdů byly při rekonstrukci navíc vybaveny závorami. Ve dvou případech byla použita moderní kompozitní závorová břevna s výstražnými LED svítilnami. Výstražné kříže byly nahrazeny například na dvojici přejezdů na trati mezi Vraným nad Vltavou a Dobříší, a to světelným zabezpečovacím zařízením doplněným v jednom případě závorami.

Také aktuálně probíhající úpravy řeší zvýšení úrovně zabezpečení nejčastěji u přejezdů původně s výstražnými kříži a s výstražnými světly. Správa železnic tak přispívá k vyšší bezpečnosti železničního i silničního provozu. Modernizace přejezdů se odrazila i v nižším počtu nehod. V loňském roce došlo na železničních přejezdech ke 143 střetům, což je o 22 méně než v roce předchozím a zároveň jde o nejnižší počet událostí od vzniku Správy železnic v roce 2003.

Tempo modernizace přejezdů zároveň zrychlilo. V loňském roce Správa železnic zrekonstruovala celkem 155 úrovňových křížení za více než 1,5 miliardy korun.

Tagy drážní inspekce nehody na přejezdech Správa železnic železniční přejezdy
80 komentářů