Správa železnic za první pololetí opravila 65 přejezdů, nehod na nich ale stále přibývá
Přejezd po modernizaci mezi Střekovem a Svádovem. Foto: Správa železnic
Celkem chce Správa železnic letos upravit 200 přejezdů. Nehody na nich mají v tomto roce zatím menší následky.
Stále stejná písnička. Peníze místo na železnici jdou na řešení nekázně řidičů a chodců. Dokud skutečně se to nebude exemplárně trestat, nic nepomůže. A ty miliardy lze využít smysluplně na opravy a modernizace tratí. A konečně na přejezdy dostat peníze ze silniční dopravy, která tyto náklady vyvolává. A zejména od viníků nehod, aby se oni i ostatní poučili.
No a na druhé straně necháme řídit auto a volné se potulovat jedince kteří by neměli mít ani opčanku tak co chcete.
Funguje to svkěle. https://www.youtube.com/watch?v=rbCQCAzM9o8
Do nehod na přejezdech se počítají i vlakem sražení cykliské a chodci.
Jsou to dvě strany mince. Na jedné jsou přejezdy se signalizací/signalizací se závorami, kde lidi přesto jezdí na koleje, i když by neměli. Na druhé jsou však přejezdy, kde není zabezpečení ŽÁDNÉ i přes hrozné rozhledové podmínky. Ale v obou případech se samozřejmě svede vina na řidiče.
Zabezpečení přejezdu má několik způsobů. Jedním z nich jsou dopravní značky spolu se zrakem a sluchem uživatelů pozemní komunikace.
„Zabezpečení výstražným křížem“ je alibismus a ne zabezpečení. Dopravní značka nikdy nic nezabezpečuje.
Za zabezpečení by se daly považovat závory s kontrolou volnosti prostoru mezi nimi a signalizací na lokomotivu. Ale nikdy se to tak nedělalo…
A to by zabránilo nehodám? Mezi spuštěním závor a průjezdem vlaku uběhne velice často velmi krátký čas, takže by to na vznik MU vliv nemělo, resp. by jí to nezabránilo. A což teprve, když je více přejezdů za sebou.
Tak to by vlaky víc stali než jeli, se podívejte chodci koláři nedodržují nic, nedávno kolem mě projel chlap kolem celých závor na čtyřkolce těsně před vlakem.
Je pravda, že za nehodu téměř vždy může řidič. Mi se jedenkrát stalo, že jsem pěšky přecházel dvojkolejný přejezd s provozem Pendolino, a po vstupu na něj na první kolejnicí začal zvonit, tak tak jsem přešel a půl metru za mnou prosviští rychlík s Pershingy v čele! A to jsem tam viděl několik řidičů projíždět přejezd pod výstrahou!!! Za to by jim měl být doživotní zákaz řízení! Kamer je tam několik. Jinak za druhé o přibližovací době a jejich následcích se bohužel v autoškolách neučí a proto lidé nevědí, že musí počkat, až přestanou blikat červená světla! A za třetí,… Číst vice »
Nechápete, že všechno stojí peníze … zabezpečení přejezdů, které Správa železnic / dopravci pro svoji činnost nepotřebují musí financovat Správa železnic, nikoli vlastník pozemní komunikace ….
Přesně…SprŽel si má postavit podjezd nebo najezd…
Snad ti uživatelé silnic, když to potřebují a nejsou mentálně schopni rozumně přejezdy používat.
A pak se železničáři diví že se obce brání výstavbě železničních tratí…
To je právě to, že všechno stojí peníze, proto se mnohdy divím, že správy železniční dopravní t, komunikací, obcí a podobně vyhazují za málo efektivní řešení, než by se snažily za stejnou cenu udělat něco lepšího. Třeba zlepšit stavební úpravou výhled na kolej, namísto sekvenčního zavírání dodat detektor prostoru a podobně. Jinak jak někdo níže uvadi, je pravda, že nechávat přejezdy na tratí se zrušeným provozem, omezení rychlostí tam kde nemá reálné opodstatnění a podobně úřednické nesmysly jen snižují autoritu značení, které pak nikdo nedodrží. Ale dovolit si prejet pod výstrahou přejezd na dvojkolejné magistrále, kde co 5 minut jede… Číst vice »
V autoškole se to samozřejmě učí, že se na výstrahu nesmí vjet na přejzd. Pouze v příapdě, že nestihnete bezpečně zastavit před přejezdem… A to se na dvou metrech realizovat nedá ani při 20 km/h. Bezpečně zastavit totiž neznamená, že to zadupnete, až řvou penumatiky.
A je mi záhadou, jak jste věděl, že světla blikají, když jste všechna mohl vidět leda tak zezadu.
Jo a za projetí STŮJ se také mají brát doživotně papíry, nebo za to fíra nemůže, že se proti stůj rozjel… Každému stejným metrem, nebo ne, právo podle podle rasy/skupiny obyvatel??
11 z 10 členů modré armády vám vysvětlí, že řidič to dělá naschvál a chudák strojvedoucí prostě udělal jenom chybu:-)
Ale ona je to pravda.
Za nehody většinou nemůže přejezd,ale idioti za volantem
Jsem rozhodně pro.
Kolik ale takové zarážky stojí?
Včera jsem koukal na „světelné“ přejezdy na severní JHMD mezi Černovicemi a Kamenicí (zavřený Chýnov na I/19 a objížďka).
V úseku, kde se Vysočina chystá neobjednat železniční osobní dopravu. Sice to není Spržel, ale vyplatí se to, cpát to někam, kde nula z nuly pojde?
na to je zákon! a zákon nadevše „a přes to nejede vlak“! 😀 😉
To víte…levá ruka neví co dělá ta pravá…
Hlavně ta pravá neví, co dělá.
Pro Vás je možná v pohodě na méně frequentovaných tratích prostě riskovat, že Vás sestřelí vlak, nebo patřičně nebo pro jistotu ještě více omezit rychlost vlaků (a autům ještě dát ke kříži leckde nesmyslnou stopku), ale ideálním řešením není ani jedno ani druhé, ale ve výběrovém řízení na zabezpečení deseti tisíc kilometrů tratí a vleček včetně osmi tisíc přejezdů dosáhnout slušného termínu, ceny a úrovně jejich zabezpečení.
hlavně ať upravují na tratí, kde bude i budoucnu provoz, ať zas ty miliony neletí někam oknem pryč….
Dálnice obvykle nemají přejezdy… 😀
Koridory a páteřní tratě podjezdy a nadjezdy (tak jak povětšinou bývá v civilizované Evropě zvykem) a lokálky kde kolona aut před přejezdem měřená v kilometrech je větší jak počet lidí v samohybu prostě zrušit.
Máte pravdu, civilizovaná Evropo!
Blbcovi postačí výstražné kříže, aby přejel koleje ve zdraví.
Inteligent musí mít podjezd nebo nadjezd.
Nejlepší by bylo zrušit usmrděný a učouzený dýzly 😀
Opačně. Omezí se benzíny, aby mohly s vlaky bumbat stejnou šťávu…
Nejdřív bych rušil ten počet lidí v samohybu, například smysluplnou investicí třeba do té lokálky a spojení po ní zajišťovaných. Je-li kolona měřená v kilometrech, pak patrně není její příčinou ten přejezd…
A teď si představte, že ta lokálka vede úplně kolmým směrem než silnice. Nebo snad mají lidi cestovat jen tím směrem, kam vede železnice? Z bockovického náměstí do Boskovické nemocnice jezdit zakázáno?
Je-li kolona kilometrová, tak příčinou může být zdechlá mašina v přibližovacím úseku ono nešťastného přejezdu. Stála tam přinejmenším 6 hodin.
To je nápad ministerstva dopravy ve Velké Británii, kde všechna nebezpečí hlídají kamery a můžete si tam BYT JISTÍ, že po přejetí pod výstrahou vás předvoláji na přestupkové řízení! Tam to funguje a o důkazu fotografií se NEDISKUTUJE! Žádné výmluvy vám tam nepomohou, jen si vysloužite nimi větší pokutu. Přesto je tam snaha o uplne nahrazení přejezdu nadjezdy či pojezdy třeba i jen 3 metry vysokými, ti větší ať si to objedou jinudy.
Ty zarážky by moc nepomohly. Nemohou se začít vysouvat hned jak se rozblikají červená světla, protože je třeba počítat s vyklízecími časy – někdo může být na přejezdu nebo těsně před ním, tato vozidla je nutné nechat přejet. Ty zábrany by se tedy mohly vysouvat až v momentě, kdy by se sklápěly závory, ovšem závory pokud vím nikdo neproráží, aby přejezd přejel a nemusel čekat. Na přejezdech se závorami se stávají nehody v situaci, kdy řidič vjede na přejezd v momentě, kdy už bliká, ale závory ještě nejsou dole a zůstane na něm „uvězněn“. Při instalaci výsuvných zábran by se… Číst vice »
I tom vím, v Rusku se klínové zábrany zavedly proto, že přejíždění pod výstrahou a dokonce i proražení závor tam bylo neúnosné časté. Byly by jistě účinnější, než závory, ale jistě dražší, z toho pohledu jdou závory dostačující. Jde mi o to, že radarové čidlo by v přibližovací době závory spustilo IHNED po uvolnění prostoru pod nimi zamezily tak řídící možnost, ZE JA TO JEŠTĚ PROJEDU!
Co jsem viděl konstrukce a ukázky, tak tyhle výklopné zarážky se dají „po srsti“ přejet, takže vyjet z přejezdu se dá. Co to udělá ze spodkem auta (jak ho to tvrdě pohladí), netuším.
Myslím si, že by SŽ měla opravovat přejezdy bez všeho a dát tam jenom světa, tam kde je to třeba i závory. Zbrklá instalace závor znamená delší předzváněcí dobu, takže se více lidí naštve a přejede ho ve výstražném stavu. Za to že jsou lidi nepoučitelní kokoti fakt SŽ nemůže…
Ono by občas (viz přejezd za Litní) stačilo upravit terén tak, aby byl ten vlak přiměřeně viditelný.
To by bylo moc efektivní a ještě by to třeba pomohlo, co by pak řešili/rušili?
No hlavně by to nikomu neublížilo, a tak by řidičobijci byli vzteky bez sebe.
Pokud je tam světelné žab. Zařízení, tak zakazuje vjezd na přejezd, když je vlak ještě daleko. Od toho tam je.
pořád se tím neřeší neukáznění řidiči. Až bude u každého přejezdu kamera a řidiči budou dostávat tučné pokuty, brzy si rozmyslí vjet na blikající přejezd
Ano – pokuta ve výši 7 denních sazeb.
A doživotní rozlučka s řidičákem, pokud to nepomůže…
Jistě, kamery a pokuty😃
Žádné pokuty – ty pouze „naserou“ … Zabavit auto – bez ohledu na vlastnické vztahy … zabavení „miláčka“ bude bolet více, u zapůjčeného nebo firemního vozidla si to vlastník vyřídí s řidičem sám …
U vozidla diplomatického vyhoštění „persona non grata“ do 48 hodin, u vozidel „organizační jednotky státu“ peněžitý trest řidiči v pořizovací / katalogové ceně vozidla, totéž u autobusů VHD ….
Podobně drastické pokuty měly zabránit projetí STŮJ na železnici.
Totiž jen do 50.000 Kč, vy navrhujete přes 1.000.000 Kč.
To nesleduje zprávy, několik strojvedoucích, kteří projeli červenou už bručí v base. Mělo by se stejně měřit i řidičům silničních vozidel!
Vím o mnoha přejezdech, kde jsou kamery na několika místech a přesto tam opakovaně přejíždění pod výstrahou je zcela běžné. Výše jsem uvedl příklad z Británie, byl i v české televizí. Prostě : Kde není v domě kocour, tam mají myši rej!
Co pak až nějakej génius si zas bude myslet že to zase stihne a zůstane mezi těma zarážkama?
výklopné zarážky se zvednou proti autu (jako nájezdová rampa, ale obrácená), na druhé straně přejezdu se z nich dá sjet
Jakákoli úprava neřeší neukázněné řidiče, to je boj s větrným mlýnem. Dokud se nebude auto zabaveno, tak se nebudou řidiči bát …
Máte pravdu. Řidiči se bát nebudou, zato strojvůdci mají zbytečný stres kvůli neukázněným řidičům i chodcům. Jako by toho bylo na ně málo.
Leda by na ta auta stříleli…
Nějakou růžovou barvu aby byly poznat…
Jasně. A když ta dávka proletí skrz a sejme děcka ve školním autobusu, tak bude psychopat řvát, že za to může ten řidič, jinak by se nestřílelo. Střílející psychpat je totiž přesvědčen, že za vystřelenou kulku neodpovídá. Nárůst mrtých na desítky tisíc. Proč? Psychopat totiž střílet i na osádku stojícího autmobilu. Protože podle něj ten řidič určtě chtěl projet na červenou. Střílejícímu psychopatovi totiž nejde o bezpečsnot, ale o záminku k vraždění nenáviděné skupiny obyvatel. Selhávka systému. Střílelo to na vlak. Psychopat z toho obviňuje řidiče, protože bez nich by to tam být nemuslo. Psychopat rovněž obviňuje Kubiše za Lidice… Číst vice »
Co to je za ujetej prispevek 😀
Meziroční srovnání nehodovosti není příliš vypovídající údaj, protože na nehodovost a počet zemřelých má vliv řada faktorů, (např. počasí, hustota provozu), v případě počtu zemřelých pak dokáže s výsledky zamávat třeba to, když se srazí s vlakem dodávka plná dělníků.
Zajímavější jsou dlouhodobější trendy, kde je patrný poměrně výrazný pokles mezi lety 2003 a 2013, od té doby počet nehod klesá jen mírně/stagnuje, rozhodně ale neroste.
Statistiky pro roky 2003 až 2015:
http://www.dicr.cz/nehod-na-prejezdech-ubylo-i-tak-zemrelo-32-lidi
Statistiky pro roky 2015 až 2019:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/01/prejezdy.jpg
V nadpise „opravila“, v textu „upravila“.
Já jsem pro tu druhou možnost.
Pod pojmem „opravit“ si představuji něco jiného…
Světýlka na závory, které do té doby nebyly vidět, jistě pomůžou. A co kromě té zásadní systémové změny přidat ještě nějakou kosmetiku.
Nezakazovat cestujícím jít na vlak, který na ně čeká, protože na ně ten vlak čeká. (kauza Řeporyje)
Nemávat závorami (když jeden vlak vypadne z přejezdu a druhý se blíží)
Několik nehod bylo protože panikář na přejezdu zůstal – co třeba sekvenční sklápění, na vnitřní straně závory cedule „proraž mě.“
světýlka na závory? Staré závory na kliku mají odrazky a před přejezdem jsou v určitých vzdálenostech upozorňovadla. Kdyby řidiči dodržovali zákon, nemůžou závory přehlédnout. Kde jsou automatické závory, jsou i výstražná světla, která se rozblikají ještě před spuštěním závor. Závorami mává automatika, pokud je tam závorář, nechá závory dole, dokud všechno neprojede. Bohužel, tam kde závory „mávají“ je hustý železniční provoz a přejezd by měl být nahrazen podjezdem, nadjezdem nebo by měl být úplně zrušen.
Ano, ale článek se zmiňuje o diodách, jako by měla nějaký vliv.
Mávat závorami není potřeba. V DE je před tím předzváněcím oddílem ještě přihlašovací, pokud je jeden vlak v opouštěcím a jiný vlak v přihlašovacím oddíle už se závory nezvedají.
Ne kauza Řeporyje má jiné řešení – vybudovat nadchod/podchod, nebo červená na přejezdu na takovéto trati je jiná než na koridoru?
Prostě červená je červená a bagatelizovat to, vždyť to je jednokolejná trať, atd…, opravdu není řešením.
Formálně je to stejná červená. Nicméně v Řeporyjích se lidi naučili, že projití červené je bezpečné.
Když projedu červenou, má mě srazit vlak (nebo aspoň vzniknout nebezpečná situace).
Jistě pak je jen otázka času, až se dostanou jinam, řeknou si jo v pohodě u nás se tak chodí a neštěstí je na světě. Nejlepší řešení je vybudovat nadchod/podchod, než tu vymýšlet blbosti, že chodit na červenou je vlastně v pohodě, když si myslím, že nic nehrozí.
V Řeporyjích byl prostě moc krátký čas na to, aby se zbytečně otevíral a zas zavíral přejezd mezi příjezdem druhého vlaku a odjezdem prvního.
Jenže tu realitu „projít červenou je v pohodě“ způsobila SŽ, když provozuje zabezpečovačku nakonfigurovanou tak, jak je.
Budovat podchod nebo nadchod přímo vedle přejezdu je zbytečnost, chodci mohou po přejezdu.
Zrovna v Řeporyjích spíš podržel výpravčí přejezd ve výstraze, protože otevření přejezdu nemělo smysl.
Ok, ale ať respektují červenou, ne že je tu budete obhajovat, že to je vcajku, protože vlak přeci stojí ve stanici – ne, není to v pohodě a můžete hledat tisíc výmluv, proč ano. Že je přejezd dlouho zavřený? Nahradit podchodem/nadchodem.
Já je v tomto vlákně neobsahuju. Jenom to byl příklad „přejezd byl *zbytečně* zavřený“
Když je dlouho zavřený (v Úvalech protože v obou směrech projíždí sledy vlaků) tak je to v pořádku.
Takže se měl otevřít abyste za minutu zas orekezd spustil?
Přejezd
Ano.
To se opravdu vyplatí Horste, není lepší pro chodce vybudovat podchod/nadchod než kvůli jedné minutě otevírat přejezd?
Jen to nahrává situaci, že nějaký spěchálista s autem uvázne na přejezdu, protože už nechce podruhé čekat.
Neuvázne, profrčí červenou přímo před kamerou, vjezdová závora mu škrábne zadek, ale díky sekvenčnímu sklápění stihne vypadnout. A fíra sice věnuje pozornost zavření dveří a dobíhačům, ale celého auta by si mohl všimnout.
Současný stav, ukazovat červenou protože vlak stojí v zastávce, zrovna tak nahrává apechalistum.
Pokud je PZZ řízeno jízdou vlaku, tak s tím v současné situaci nic neuděláte, nebo jak byste rozlišoval vlak projíždějící x zastavující, a ještě ideálně, když je zastávka na znamení? Tam, kde to ovládá výpravčí, tak se na mě nezlobte, ale otevírat přejezd kvůli 1 minutě je zbytečnost. A nevím jak současný stav nahrává spěchálistům, když je přejezd uzavřen a břevna dole, tak se tam to auto prostě nemá jak dostat. No a chtělo by to ale takové přejezdy ještě osadit kamerami a hned rozesílat obsílky, aby si z toho někteří neudělali sport, jo v pohodě, zadní padá dýl, tak… Číst vice »
A teď si představte, že na pár místech je takováto zbytečnost vybudována, namátkou Týniště n.O. a Prostějov.
Tak to jim zachrání životy to, že v Řeporyjích je vícero kolejí (a tedy pravděpodobné křižování), tedy že tam Os budou zastavovat klasicky, a nikoliv na znamení.
Jsou tam dvě, vycházející z jedné traťové. Stání jednoho vlaku nemůže být bráno jako signál volno pro přechod, ale pokud strojvedoucí dostává návěst volno do jednokolejného úseku a dá neformální znamení, že přecházejícím nic nehrozí, je to bezpečnější a rychlejší, než honit skupinu lidí po schodech dolů a nahoru. Jo, ještě když se tam posunovalo, někdo by byl možná podchod využil, ale takhle? Kdyby o mně nevěděl a já běžel do podchodu, ujede mi stejně.
Zákon to říká jinak-povolit vstup na přejezd lze jen ústně.
Pokud vlak stojí u nástupiště, po schodech nikdo běhat nebude. Ještě by se opravdu (a tady i sám) zranil. Jiná věc je, zda v té době má přijet vlak i z druhé strany nebo ne. Pokud má strojvedoucí pro svůj vlak signál volno, je do jeho odjezdu prakticky zabezpečený i přechod přes přejezd (fakticky až do jeho příjezdu do další dopravny, na jednokolejné trati).
Přejezd je zabezpečen PZZ, to je vše říkající, za jakých podmínek a kdy může dát zaměstnanec drah pokyn pro pohyb přes přejezd je jasně dáno, a to že nějaký průvodčí/strojvedoucí mává někde od vlaku (není prokázáno), neruší platnost červených světel. A co mají dělat chudáci cestující ve stanicích a zastávkách, kde už dnes, ten nadchod/podchod je a vlaková četa tedy o nich neví, pokud dobíhají? A to, že má strojvedoucí postavenou VC a na návěstidle má návěst volno, nemohou chodci vědět, jelikož přejezd je až za odjezdovým návěstidlem. Nebo je v pořádku přecházet na přechodu na červenou, protože nevidím žádné… Číst vice »