lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Správa železnic vysvětluje: 200 km/h bude na 4. koridoru jen pro naklápěcí soupravy

Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové úseky 4. koridoru umožní rychlost až 200 km/h. Ale jen naklápěcím soupravám.

Deník Zdopravy.cz přinesl minulý víkend zprávu o dodatečných nákladech ve výši přes 400 milionů korun, které si vyžádá stavba 4. koridoru Sudoměřice – Votice, aby se zde dalo jezdit až 200 km/h. Stejnou maximální rychlost plánuje Správa železnic i pro úsek stejného koridoru Soběslav – Doubí, který se rovněž aktuálně buduje, a také pro plánovanou novostavbu Nemanice – Ševětín.

Vzhledem k „výživné“ diskusi pod článkem a řadě dotazů požádal deník Zdopravy.cz Správu železnic o doplnění informací ke zmíněnému navýšení rychlosti. Správa železnic vysvětluje, že maximální rychlost 200 km/h se bude týkat jen vozidel s naklápěcími skříněmi. V tuzemsku se momentálně jedná pouze o pendolina, kterých mají České dráhy sedm. „České dráhy při nákupu nových vozidel vycházejí z požadavků objednatelů a zároveň prosazují jejich unifikaci a sjednocení typů. V případě, že ze strany objednatele vznikne nový požadavek na obsluhu některých linek vlaky s naklápěcí skříní, pak taková vozidla do našeho parku doplníme,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová.

Běžné soupravy budou moci jezdit mezi Soběslaví a Doubím maximálně 185 km/h a v úseku Sudoměřice – Votice maximálně 170 km/h. Vozidla s naklápěcími skříněmi budou moci jet 200 km/h v celých úsecích.

Mluvčí Správy železnic Nela Friebová dodává, že je třeba vzít v potaz následující fakta:

– Stavby mají platná územní rozhodnutí a stavební povolení a především jsou v realizaci. Není proto možné provádět změny trasování přeložek trati. Limitující pro zvýšení rychlosti jsou především poloměry oblouků a délky přechodnic/vzestupnic. V dílčích úsecích by bylo možné sice větší zvýšení, není to ale rozhodně účelné, protože pak bychom měli 200 km/h např. na délce 1 km a pak by následoval oblouk s propadem rychlosti.

– Úpravy do 200 km/h, které se zpracovávají na stavbu Soběslav – Doubí, respektive soutěží na stavbu Sudoměřice – Votice, neznamenají, že po dokončení stavby se touto rychlostí začne jezdit. Stavba bude zkolaudovaná na 160 km/h dle platného stavebního povolení. Zvýšení rychlosti je možné až po zavedení ETCS v těchto úsecích a dalších krocích. Cílem úprav je stavební připravenost na zvýšení rychlosti, aby se do dokončených úseků nemusely znovu zarýt bagry.

Odebírat
Upozornit na
guest
172 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
sladlu

Uz je hotova studie VRT Praha-Brno?

Uz davno se vi, ze vyhrava severni varianta pres Brno. Ale soucasti teto studie je navrh kompromisu nove pomalejsi a konvecni trati na Benesov.

Tato trat se ekonomicky bezpecnoste a kapacitne vyplati! To by studii musel delat uplny slepy ci uplaceny amater. Trat se musi postavit. Ikdyby trat byla konvecni a rychlost 160-200km/h.

Vsichni vime ze PID a nakladni a dalkova doprava se na 2 koleje nevejde. Proto kazda vypadovka z Prahy se ted planuje na 4 koleje…

Martin

Take si myslim, ze VRT na Benesov pokryje vetsi oblast a byt je v horsim terenu, tak zlepsi dostupnost pro vice lidi… Navic ano, mam pocit, ze nova trat na benesov nebyla v nakladech na severni variantu zapocitana, presto se bude muset postavit a pravdepodobne i ve stejnem vymezenem koridoru VRT,…

To samozrejme nevylucuje stavbu VRT Polabi na HK a Vratislav…

sladlu

Vlada podepsala dodatky ke studii VRT Praha-Brno, potom co dostala prvni vystupy ze studie kde vyhrava severni varianta pres Kolin.

Jeden dodatek je, studie zda a v jake variante se vyplati postavit take trat na Benesov… tedy zda by se vyplatila i trat 200km/h a kudy…

sladlu

1. Aktualni vozy park CD nema mnoho pretlakovych vozu :/ boli me strasne usi ikdyz jedu v tunelu i 160km/h… ted na trati Praha-Budejky jich bude pres 10…

2. Nelibi se mi ze na kazdych 10-20km mezi Prahou a Budejkami bude rychlost rozdilna.

Prvni podminkou bezbecnosti je stala rychlost bez casteho kolisani. Na dalnici uz pred desetiletimi to pochopili 😉

Nejhorsi je to snad na 3 koridoru. Tam se rychlost snad meni po 5km :/ a jsou tam vysoke propady i z 160km/h na 100km/h

XXXD

2. No, to že se vám to nelíbí nijak nic neřeší. Tak by tam mohla být soustavně rychlost jen třeba 120 km/h a ať si kaštani radši jezdí autem nebo autobusem po dálnici a náklady by tam měly trať jen sami pro sebe. Na 3. koridoru je to skutečně nejhorší, ale ne ani tak kolísáním rychlosti ale spíš tím, že je tam ta maximální rychlost na většině úseků trvale hodně nízko i když dané úsek již prošly „optimalizací/modernizací“, jinak 160 km/h je na 3. koridoru snad jen u Ejpovic.

Radim

180 nebo 200, to je na té vzdálenosti téměř jedno. Až na páteřní VRT bude, dá-li některý bůh, rychlost rozhodující.

Josef Trögl

180 km/h = 1 km za 20 sekund. 200 km/h = 1 km za 18 sekund. Úspora skutečně není závratná a více muziky se dá získat odstraněním opravdu pomalých úseků.

Jakub

To samozřejmě. Kdyby byla celá síť na opravdových 160 km/h, měli bychom Praha-Brno i s rezervou na několik zastávek za 1:50. Ostravu bychom zvládli za 2:30. Plzeň a Pardubice za 45 minut. Protože tomu ale tak není a současné jízdní doby se dají stihnout i se 140 km/h, je to promarněný potenciál. Každý ví, že by bylo lepší stavět do šířky a klidně zachovat 160 km/h ale s odbočnými kolejemi u zastávek ve stylu Westbahn.

Paja

Bavíme se o stavbě koridoru, takže žádné pomalé jízdy 20 let trvající kvůli neschopnosti ČSD/ČD/ŠZDC opravit propustek.
A tyhle vaše výpočty … představte si kdyby někdo aplikoval tuhle matematiku ZŠ při plánování koridorů. Všude by stačilo 120 km/h, na co 160, kvůli těm pár vteřinám ne?

Martin

Rozhodujici je, zda je usek v cele delce na stejnou rychlost, kratke useky s vyssi rychlosti nehraji roli,…

Vlastimil Kocurek

Nové úseky ano. ale mně by doopravdy zajímalo, jakou rychlostí by se dalo jezdit teoreticky s naklápěčkami jezdit úsek Praha – Benešov. Prozatím se tam jezdí zhruba 80.
Když jsem se poprvé= dozvěděl, že se Praha České Budějovice bude jezdit 160, ale bude to trvat 90 minut, to už jsem tušil.
Už dnes ale jezdím jen Expresem, co staví jen v Táboře, protože jinak bych se z toho picnul.

Vlastimil Kocurek

Tedy logicky by vycházela hodina, vzhledem k vzdálenosti velmi zhruba 160 km.

JiP

To je ale prekvapeni. Byl jsem onehndy uminosovan, kdyz jsem napsal ze v ceske zeleznici prava ruka nevi co dela leva. Uz 30 let se tu modernizuji koridory ve filozofii pro naklapeci soupravy a za 30 let tu mame slovy 7 naklapecich souprav. A ted nejde jenom o tu 200 do Budejic. V podstate vsechny R co jezdi Praha-Plzen by mely byt naklapeci soupravy, protoze jinak je to jenom takova lepsi lokalka, ted Budejovice, postupne i na trati pres Havlickuv Brod do Brna. Ale jak vidno, tentyz stat, ktery trate modernizuje a osazuje svislymi rychlostniky zadne soupravy pro „NZ“ evidentne… Číst vice »

Alex

Úkolem správce infrastruktury je připravit infrastrukturu, ne shánět vozidla dopravcům. Nic nebrání dopravcům si taková vozidla pořídit. Zatím se sem akorát radši tahají ojetiny ze zahraničí.

JiP

Drtiva vetsina vlaku stale jezdi v zavazku verejne sluzby a tyka se to vsech vlaku na jmenovanych tratich. Takze objednavatelem je stat stejne jako tentyz stat ktery tu trat postavil. Tohle pseudodeleni a dokonce nevrazivost mezi jednotlivymi slozkami statu je zasadni problem a zaostavani v mnoha oborech.

Kom

Bohužel musím souhlasit

Paja

No to zdaleka není tak jednoznačné. Protože koridory pro klopidla se začaly plánovat a stavět za unitární železnice a přesto si ČD zvládly doposud pořídit jen těch 7 Pendolin.

Leinad

Správce by měl připravovat infrastrukturu tak, aby byla využívaná. Ptát se dopravců(přiměřeně i přepravců/objednavatelů) co chtějí.
Jestli to dělá, to uvidíme za pár desítek let, kolik bude jezdit klopidel 200km/h na 4. koridoru.

Dan

Konečně redakce jednou jen neokopírovala oficiální tiskové prohlášení, ale doptala se, jak se věci opravdu mají. Paráda! Díky vám a pokračujte v tom 😉 🙂 Takhle to má vypadat!

Jan Sůra

Žádné tiskové prohlášení jsme nekopírovali ani před tím. Nebo snad někde vidíte tiskovou zprávu SŽ na toto téma?

Hugo s.r.o.

S tím běžte někam. Polovicata práce. Pokud bude takto projektovany i ten nový koridor Ostrava kamsik dolů, co mi má vést po domem, tak to asi budu bojkotovat 😀 nevíte někdo jak to bude s nákladními vozy? SS režim funguje na 120km/h v Evropě běžně. Tady max kilo.

Vbb

Režim SS je 120 všude. Pokud se jezdí 100, je to z jiných důvodů.

Jasen Agov

To je teda pokrok, deset až dvacet kilometrů víc než normálně

Martin

Musime brat v potaz to, ze stavba zacala a take byla naprojektovana na max. 160km/h, VRT na Brno byla planovana v useku Praha-Benesov, takze z Prahy do Budejek by to bylo velmi slusne…
VRT se ted stavi severni trasou a do Budejovic se to behem stavby predelavalo na vyssi rychlost, coz opravdu vsude nejde uz pri rozjete stavbe…

koleyy

Ona se u nás staví nějaká VRT?

Martin

…pardon, ma stavet… ja uz proste nejak neumim 20 let rikat „bude“…

Leoš Konečný

Na dotaz k dalších akvizicím zatím dráhy neodpověděly, nejsou zde jen dráhy že?

XXXD

Tak ono jde hlavně o to, co MD objedná. Že by jen tak někdo na vlastní triko kupoval jednotky s naklápěcí vozovou skříní, o tom dost pochybuji.

David

O požadavku na naklápěcí vozidla jsem se v žádném materiálu MD nedočetl.

XXXD

Ano to je právě ten problém, protože se již před delší dobou ukázalo, že je lepší peníze rovnou investovat do trati něž do naklápěcí vozové skříně.

Paja

Pokud se bavíme o IV. TŽ tak který dopravce ještě tu trasu jezdí?

Radim

Ať tam přesunou Pendolina, ale pozor na prach v transformátorech a na Ostravu můžou nasadit nové vozy.

XXXD

No pendolina jsou stále řekněme vlajkovou lodí ČD, takže je sem určitě nasazovat nebudou, leda že by jim za to MD přidalo.

Radim

Bezpochyby jsou, souhlas, už asi žádná 2. třída nebude mít tak dobré uspořádání sedadel, když to vychází, volím Pendo.

Cyklista

vidíte a já se mu zase snažím vyhnout…. na mne je vnitřní prostor malý. pořád někde narážím hlavou, rameny….=) =) =)

Cyklista

a ještě minimálně dalších 20 let budou….

jirka

až se to zprovozní, tak jedno sem na jih chceme a basta!

BND 30

Doma jsem problémy s naklápěcí skříní vyřešil jako děda Drchlík, špalíčkem. Tohle bude podobné.

Haha

I kdyby to bylo 165 km/h, je to dobře. Prolomí se ta hranice 160 km/h.

Jakub

165 km/h jsem jel mnohokrát zpožděným Railjetem mezi Prahou a Kolínem. 🙂 Je to hranice tolerance, kterou mašina pustí. Pro hnidopichy, bylo to na displeji i na mojí GPS.

Radek Novák

Berte to tak, že i GŘ potřebuje PR. Slíbil 200 km/h, fotit na okruhu ve Velimi je trapné 😉 Tak chce mít fotku s cedulí alespoň tady…

Luděk S.

A když jsem to tu posledně psal, měli mě někteří za trolla.

Martin V.

No jo, ale tahle dvoustovka bude nanejvýš svisle. Tedy:
2
0
0
Myslíte, že je to dost fotogenické?

Luděk S.

Fotit se bude za jízdy v Pendolinu. Tam bude rovně.

koleyy

Takže humbuk kvůli 7 (slovy: SEDMI) jednotkám, které jsou již zastaralé. Nic jiného naklápěcího u nás totiž už jezdit nebude.
Je prima vědět, že sponzoruji ze svých daní další nesmysl.

Indian

Proč by nemělo? Když MD nebo kraj objedná s požadavkem na 200 km/h tak dopravci nakoupí. Když neobjedná, dopravce nenakoupí.
A ikdyby tam měli jezdit jen ty stávající jednotky tak taky dobře. Alespoň se konečně využije jejich potenciál.

Dalibor

tak tech klopidel, volnych, na trhu zas tak moc neni.

Od lesa

Zejména těch s parametry kompatibilními s naší sítí.
A až se přejde komplet na střídavinu bude počet nula.

Ketchup1970

Nedávno nějaké ETR 500 šrotovali Švýcaři .

Od lesa

Nikdo už to kupovat nebude a ten směšný počet už nás stál tolik, že je mi z toho nevolno.
Navíc to kvůli nevelkému navýšení rychlosti opotřebovává kolejnice víc než klasa.

Jiří 3

Ono jich v budoucnu nemusí být jen 7, záleží taky na objednavateli, jestli je bude vyžadovat.
Mimochodem, existují i klasické vozy s naklápěcí skříní?

Petr

Talgo vyrábělo nějaké naklápěcí vozy (Talgo Pendular), ale naklápí se méně než Pendolina.

Cyklista

Ale SŽ nehovoří nic a tom jak moc se musí naklápět =)

Jaaaa

Hovoří, je to povolené nevyrovnané převýšení 270 mm. Talgo tolik asi nemá.

Leinad

Je s ETCS reálné měnit rychlost na každém metru? 😀 Před obloukem 185, za obloukem 200 😀

Modré zábradlí

Do toho má co mluvit hlavně fyzika s tetou ekonomikou.

BND 30

Jsme členy EU. A EU už ohýbá i fyzikální zákony. Minimálně v požadavcích na emisní normy u aut. Tak pro to nezkusit i zde.

...

Protože to skončí průserem. Jako vždy, když je autoritativně prosazovaný názor v rozporu s realitou.

Jasen Agov

A o to jim jde, aby to posrali, oni jenom dělaj z našeho státu debily kteří neumějí vypěstovat ani brambory protože nám je dodávají a tak je tomi s většinou, však pomalu ani ta škodovka už není česká

Paja

Škodovka česká není takřka 30 let (resp. je stejně česká jako Kia nebo Kundai). A s bramborama to je těžký, co si kdo vyloboval to má. Nevím jestli za to úplně může EU (nebo alespoň ne zcela)

Radek Janata

Jak EU ohýbá fyzikální zákony u emisní norem u aut?

Že je nejde snadno splnit? To není ohýbání fyzikálních zákonů, to je jendoduše přísná norma, kterou holt spalovací motor nesplní a bude se používat jiný motor.

Atwa

Bez ohledu na to co chtějí zákazníci.

Radek Janata

Normy jsou docela běžně přísnější, než co chtějí zákazníci. Například většina lidí by si klidně koupila 230V prodlužovačku ze zvonkového drátu (ona by totiž byla dost levná). Ale normy to zakazují.

Jiří Kocurek

To je ale úplně jiný případ. Kdyby měly vagony dodržovat tytéž normy na schody, jako platí pro schody na peron, tak by se většina vagonů musela přestavět a Bdmtee s 810 sešrotovat.

koleyy

Se sešrotováním Bdmtee by souhlasili všichni cestující.

None

OK. Je to zakázané. A dají se koupit? Dají. Ale chápu to. Je to nebezpečné. Ovšem nevím, proč bych si nemohl koupit 100W žárovku. Žárovku, ne tepelnou kouli.

Dominik

Prodlužku ze zvonkového drátu opravdu jentak nekoupíte, to leda nějaký domácí kutil.

...

Ale koupíte prodlužovačku z CYSY 3×0.5mm^2, což je obdobná bída. Když si pak na to někdo připojí míchačku nebo 2kW přímotop, bude krásně topit i ten kabel, dost možná i měď vyleze z izolace.

koleyy

Nemyslíte, že mícháte jablka a hrušky?

Ketchup1970

Ono to pak třeba omylem zakryjí kusem textilu a když ta prodlužka napájí třeba žehličku, tak to za pár minut hoří. Normy jsou občas napsané krví, stejně jako některé značky. Občas jsou ty značky zdůrazněné křížkami a svíčkami. U elektrických norem to není tak rychle vidět .

Vladimír

Navrhoval bych warpový pohon…

Od lesa

Jednoznačně ohýbá fyzikální i jiné zákony. Je to něco jako když soudruzi z NDR poslední GVD na Pressnithalbahn zavedli jediný osobák v půl druhé v noci a pak řekli „vždyť s tím nikdo nejezdí, tak tu dráhu zrušíme“.

Jiří Kocurek

Například rychlovarná konvice. 2000 W je příliš, tak se udělá norma max. 900 W.

Totéž u elektromotoru. 1500 kW je příliš, maximálně 600 kW! A tak se bude používat jiná než 4nápravová lokomotiva. Norma se dodrží… v čem je problém?

A na pole si holt traktorista přiveze bateriový přívěs.

koleyy

Jenže vyrobit slabou varnou konvici lze, neušetří se sice žádná elektřina, protože se voda bude ohřívat déle, takže spotřeba kWh bude prakticky stejná, ale nějaký trotl z Bruselu se poplácá po zádech a shrábne z našich daní patřičně tučné prémie.
Vyrobit spalovací motor lze do nějaké hranice emisí a dál to prostě nejde. Jenže plnohodnotnou náhradu za spalovací motory stále nemáme, ale to ten trotl z Bruselu stále nepochopil.

Josef Trögl

Klíčová myšlenka se skrývá v nedostatku zdrojů energie (klimatické změny jsou až třetí v řadě, na druhém místě je omezení lokálních emisí, které jsou problémem hlavně v centrech větších měst). EU pokrývá 60% energie z ropy a zemního plynu, přičemž soběstačnost byla do loňska 10%, od letoška to bude jen cca 5%, protože hlavní EU producent byla Velká Británie. Hlavní dovozci ropy a zemního plynu jsou Arabské státy, Rusko, Írán a Norsko, až na Nory (kteří ale nemají kapacitu zásobit celou EU) obecně nestabilní a ne zcela přátelské režimy. Dalším podstatným zdrojem energie je uhlí, jehož využití přináší asi nejvýznamnější… Číst vice »

Cyklista

Evidentně jste nepochopil hlavní smysl emisních norem. Původně si úředníci mysleli, že tím ochrání Evropský automobillový trh před Korejskými automobilkami, poté je ještě více spřísnili, aby zamezili přístupu Číňanům, ale ti nejsou hloupí a zaplaví Evropu elektroauty =D =D =D

Paja

No a to právě bude ta sranda. EU bude tak dlouho utahovat emisní normy, až se zjistí, že je neplní žádnej motor (a že to vlastně o motoru vůbec není). Protože třeba prach produkuje i elektromobil.
A když jste nakous ty motory a současnej trendy pojem „bezemisní doprava“. Tak bezemisní není samozřejmě žádná doprava. Jde jen o to jak moc chcete „fejkovat“.

Vbb

Jak souvisí emisní normy s fyzikálními zákony?

koleyy

Docela dost.

Vbb

Nějaký příklad by nebyl? Nejlépe takový, kde se ty fyzikální zákony ohýbají.

Leinad

Ekonomiku beru, když v rychlosti 185 uvidím „200, očekávej 180“, nemusím přidávat a brzdit.
Ale co s tím má společného fyzika?

Luděk S.

To ste se zas nechali nechytat, co? Ale vy nám to zase sežerete…

BND 30

Řekl bych, že to baví obě strany.

XXXD

Takže Nemanice – Ševětín bude také jen 200 km/h pro klopidla? To by byla docela škoda a těch 200 km/h by se klidně mohlo jezdit od Budějovic až k Bošilci.

Štěpán

A je v plánu nějaké naklápěcí soupravy pro tuto trať pořídit? Nebo tam ta dvoustovka bude jen na rychlostníku a reálně tam touto rychlostí nikdy nic nepojede?

Luděk S.

Jako jestli bude SŽ(bezDC) kupovat naklápěcí jednotky? Ne, nebude. Dokonce myslím, že se tam dál bude jezdit 140.
Ale můžeme udělat dohodu. Vy tady o mě budete dál hezky psát a podporovat naši společnou věc a já vám slibuju, že vás pozvu na tu slavnostní jízdu Pendolina, až se to bude otvírat. Uděláte si fotku u toho oranžového panelu u stropu s 200… Co říkáte? Plácneme si?

Od lesa

Navrhl bych jinou dohodu. Ty zalezeš zpět do svého zapšoukaného kanclu a přestaneš to tady plevelit blábolama.
A hlavně! Přestaneš se sr*t do železnice!

Luděk S.

Já jsem neodvolatelný. Se stim smiř!

koleyy

A plavat s betonovými gerlachovkami umíš?

Štěpán

Žádnou společnou věc s vámi nedělám a dejte mi už konečně s tímto pokoj. Vy si tu stále dokola jen děláte srandu z těch, kteří jsou příznivci železniční dopravy a píšete sem příspěvky, ze kterých je na první pohled jasně vidět ironie. Nedáte pokoj a nedáte.
A nevím, kde jste vzal, že naklápěcí soupravy bude/nebude kupovat SŽ, to je nesmysl.

Cyklista

Nebudu probírat reakci na Luďka, ale zajímalo by mne, proč by tedy SŽ mělo kupovat naklápěcí soupravy?

...

Možná vám Němci stihnou prodat ještě nějaké to ICE-TD, než je sešrotují.

Hynek

Ty rychlíky dostane Arriva a ta je určitě přiveze. 😃

Jiří Kocurek

Takových tratí v ČR je víc, přinejmenším 280 a 330. Búh ví, jestli se vůbec někdy Pendolíno podívá na 230 a 250 přes Vysočinu…

Leinad

Když jezdilo Pendolino do Vídně, nebyl žádný odklon? 😀

Jaaaa

Jo, ale to na 250 ještě nebyl bezstyk.

Jakub

Hmm.. Poohlíží se už dopravci po ojetých Pendolinech z Itálie?

Savik

ČD se ani nemusí poohlížet, výstavka je putovní. Aneb do Budějc jsme ještě nejezdili 🙂

Původní Pražák

A nebudeme

noerf

Například linka Praha – Tabor – České Budejovice – Linec by pro pendolina byla technicky zajímavá. Jednotka by využila klopení, rychlost i možnost jízdy pod několika různými trakcemi. Na druhou stranu je otázka, zda by se jednotka podařila naplnit. A mohla by to být i zajímavá úspora času proti rychlíkům a expressům. A pokud by bylo rozumné napojení na Český Krumlov i zajímavá alternativa pro zahraniční turisty.

Ic540

Dal jsem Vám palec nahoru. Lepší je Linec než jezdit do Košic. Kde by se víc hodila klasika s jídelnou a třeba i s autovozy…

-mi-

Vždyť pendolino má dobrou jídelnu (nebo se místenky prodávají i do vozu č.3?) ve srovnání s ARmpee289.

Jakub

To ano ale také má Pendolino citlivý podvozek na ty retro koleje do Košic, kde dost háže. To taková klasika s Bmz rozhodně trumfne. Jídelní vůz by se dle mého využil. Mohl by se klidně nasadit ZSSK.

Vlastimil Kocurek

Napojení na Český Krumlov není a ani nebude. Rychlíky a Prahy přijíždějí v hodinovém taktu, tj cca 20 denně, pochybuji, že by kraj objednal k tomu návazné vlaky. Nemluvě, že i RJ- autobusy jezdí rovněž v hodinovém taktu, dalších 18 denně, ale jedou až do Č.Krumlova. Plus další autobusoví dopravci, třeba Flixbus, prostě, když chcete z ČB do Prahy, nemusíte vůbec koukat na nějaké jízdní řády, vlak nebo autobus dá půlhodinový takt.

Romanero

Zase vyhozené stamiliony pro nic. Největší demagogie na dráze se jmenuje „Vk“.

Ten_z_Bíliny

Vyhozený stamiliony a zmařenej rok, o kterej se stavba posune…

noerf

Paradoxně na krátkém úseku Soběslav – Doubi dosáhnou klasické soupravy větší rychlost něž na výrazně delším úseku Sudoměřice – Votice.

Jarda Š.

To není paradox, Na Su-Vo je podstatně horší konfigurace terénu. Na So-Do by mělo být možné úpravamii návazných úseků tu dvoustovku prodloužit z Veselí/L. do Plané/L.

Paja

Pokud se nepodíváte do mapy tak to paradox být může.
Mě přijde spíše jako paradox proč se na souvislou 200 neudělal celý úsek z Veselí až do Budějc, kde to vede naprostou rovinou a pak budou nové tunely.

Jasen Agov

Oni udělaj tohle: vyprojektujou plán, řeknou že je domalováno (hotovo) a půjdou dál ničit české stanice gongem

smekal

Nepoda nekdo trestni oznameni?

Pan Václav z Prahy

Pro porušení jakého zákona?

Od lesa

Tunelování státního rozpočtu?

Petr

Zbytecna investice neni trestny cin.

Jan Schmidt

Povinnost být dobrý hospodář?

Paja

Vždyť jsou, dělají to proto aby se tam za pár nemuselo rejpat znova, máte to tam napsaný.

bkv

A proč ho nepodáš ty?

Odpadlik

Tak to jsme věděli zejo. Mě by spíš zajímalo:
– jestli je reálná šance že se tam tou dvoustovkou něčím svezeme
– jak je to s prujezdem Sobeslavi na jih směrem k Sevetinu, tam je to taky rovný a nový.

XXXD

No tak 200 km/h se tam možná svezete tím pendolinem, které tam pojede asi tak jednou až se bude slavně schvalovat těch 200 km/h.

ModráGuma

Možná třeba tam nějaké to pendolino o Pátcích a Nedělích do Budějek zajede no… Rozhodně by to mělo větší smysl než Karlovy Vary…

Paja

Pojede tam víckrát, třeba na Den železnice a tak 🙂

Láďa

Pokud vlak , standartní rychlík , pojede většinu času 160 z Říčan až do Budějovic , samozřejmě se zastávkami, tak to beru jako úspěch ,,,, 200 s Pendolinem asi bude na těch pár izolovaných úsecích a tam už asi taková časová úspora nevznikne ,,,

Kuba

Z Říčan asi nikdy a až do Budějovic ještě dlouho ne.

Paja

To by úspěch byl, jenže standardní rychlík tahá 362 a občas i 754, takže 160 nehrozí.

Kolem

Takže vlastně 200 km/h se konat nebude, protože tam naklápěčky nejezdí. Co jiného šlo čekat od SŽ(DC). 200 km/h pro klasiky bude, když my už tu nebudem.

patrik vulpis

Presne tak. Prijde mi to presne jako TYPICKE CESKE malorolnictvi. Plytvani penezi a vysledek velice chaby. Ta nase “ magicka“ 160-tka napriklad. Pred drahnymi lety jsem videl na „zaostale“ Sicilii ( trat Siracusa – Palermo) rychlostniky 160 -180 a mimo mne to nikoho neudivovalo. A.treba podotknout, ze FS (Ferrovie dello Stato) jsou tak zhruba az treti po SNCF (Societe National de Chemins de Fer) a DB Deutsche Bahn A G. Dale je treba rici, ze dnesni OBB Rakouske spolkove drahy budovane STEJNE TAK jako dnesni CD za stejne monarchie a stejnymi inzenyry a staviteli uvedli na Zapadni draze Viden –… Číst vice »

Dominik

A to je vinna Správy Železnice, že dopravci nemají taková vozidla?
Prostě parametry holt na 200 km/h pro klasická vozidla nejsou a asi by bylo moc drahé dělat takovou přeložku.

Ondrys

Není to vina SŽ, tady jde spíše o princip, že s velkou slávou hlásají, jak ty useky budou na 200 km/h, ale už neřeknou, že je to něčím podmíněno. Kdyby na férovku rovnou uváděli, že rychlost bude max 185 a pro klopidla až 200, tak nikdo nemůže říct ani popel. Tohle je ze strany SŽ bohužel PR hodná bulváru.

Václav

Já myslím, že by se naplnit mohlo vzhledem k zvýšené atraktivitě rychlejšího spojení.

Dominik

Na druhou stranu nikdy neřekli, že ta rychlost bude pro klasické soupravy, vždy mluvili akorát v tom smyslu, že maximální rychlost bude až 200 km/h, takže za mě v tom problém nevidím, prostě uvedli nejvyšší rychlost, která na trati bude

Ondrys

Sice máte pravdu, ale už to hraničí s demagogií…

Dominik

Co hraničí s demagogií?
Já narozdíl od Vás nevidím nic bulvárního v tom, že uvedli pouze nejvyšší rychlost, která na té trati bude možná. Neříkám, mohli uvést oba parametry, ale nemyslím si, že by to bylo tak podstatné. Jinak byste musel trvat natom, aby formulace zněla ještě jinak, něco ve smyslu, maximální rychlost na trati bude až 200 km/h pro vlaky s naklápěním a až 185 km/h pro klasické soupravy, pokud nebudou mít stanovenou rychlost nižší. Jinak to je taky bulvár, protože to přeci může vyvolat dojem, že všechny klasické soupravy tam budou moct automaticky až 185 km/h.

Paja

Já nevím čemu se divíte. Současné koridory jsou taky na 160 km/h a na kolika km můžou jezdit klasiky 160?
A úplně jiný příběh pak je co tam reálně jezdí (soupravy s Vmax = 140 km/h).

XXXD

Vždycky mě pobaví, jak odhodlaně se snažíte bránit SŽ až je to absurdní.

Dominik

Proč se raději neptáte, kdy si dopravci pořídí příslušná vozidla?

Lukáš F.

Tehdy, kdy to bude ve výběrovém řízení na dálkové vlaky požadovat ministerstvo dopravy.

Dominik

Proč by to mělo požadovat MD? Vždyť furt slyším, jak dálkové vlaky nemají být dotovány.

XXXD

No jestli to zrovna na této trati nebude dotované, tak na klopidla můžete rovnou zapomenout. Každý dopravce si umí spočítat, na kolik ho jednotlivé varianty přijdou. Z toho jednoznačně plyne, že pokud tu někdo bude jezdit někdo komerčně, tak to dopadne, tak jak to dopadne (pro méně prozíravé: stačí se podívat s čím jezdí žluťák na hlavní koridoru, kde cestuje ještě více lidí).

Luboš Beneš

A kde na koridoru potřebujete klopit?! A jaká je časová úspora Ostrava Praha? Nula nula NIC….takže Pendolino super…

Jaaaa

Časová úspora je nula nula nic, protože koridor je přetížený a tak i Pendolina musí mít jízdní časy jako klasika… Vyšší rychlosti využívají jen při krácení zpoždění (a to už jsem několikrát zažil, jak stáhl 20 minut).

ondra

No,a můžeme vyloučit,že MD si na téhle !200kové“ Pendolina neobjedná ve veřejném závazku? Když dosype jako na jiné rychlíkové spoje,co nejezdí v komerci. To by bylo ,aby Mára Prchal nepřišel na nějaké PR:

Kolem

S touto logikou tam rovnou nemuseli nic stavět, mohli vyrvat koleje a říct, ať si dopravci pořídí vrtulníky.

Dominik

To už je nesmyslně absurdní závěr.

Jaaaa

To je argumentum ad absurdum. A v tomto případě validní.

Kuba

Prosím ještě o upřesnění: Ty rychlosti pro klasiky dle článku jsou V100, V130 nebo V150?

Projektant

Parametry jednotlivých oblouků a odpovídající rychlosti jsem našel zde: https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4144214

Jinak z hlediska vozidel je to podle mě jedno, vše co umí 160 km/h umí i V130 a V150. Takže po spuštění ETCS se bude jezdit V150: So-Do 180 km/h a Sudo-Vo 175-180 km/h, do té doby 160 km/h

Pitrys

Za Veselím nad L. za obloukem na 145 je to krásně rovné, tam 200 nebude?

Standa

Tam je to myslím v plánu takky hned za Horusicema.. Ale možná kecám ale četl jsem to tu jednou.

Paja

Tam by se to hodilo, ale nevím úplně jak ten oblouk před Dynínem.

Zdeněk Hrubeš

Přijde mi jako ekonomický nesmysl, stavět tratě pro 7 jednotek..co bude do budoucna, když se ČD rozhodnou Pendolina odstavit?

Vše by se mělo již projektovat na 200 km/h ..ale co mě trápí víc je propustnost tratí, vše se nemotá jenom kolem hlavních koridorů, ale SŽDC by se měla zaměřit i na ostatní tratě. Protože na hlavních tratích už není kapacita..

Avlaky

Možná bude více jednotek

Radek Janata

Pravděpodobně ne, od naklápění se v Evropě upouští. Je to drahé.

Arthur

Upouští se od toho hlavně proto, že mezitím postavili nové tratě pro rychlovlaky a tedy není tak potřebné, jako když se jezdilo z velké části po stoleté infrastruktuře. Ale třeba Němci považují dieselovou řadu 612 za nenahraditelnou a řeší, co s dotčenými RE a IRE dál do budoucnosti.
Jinde ve světě ten odklon taková není, třeba poslední velkosériová generace Shinkansenů. tedy N700 jej dostala.

Lukáš F.

„Je to drahé“, ale stavba tunelů a viaduktů na 200+ km/h drahá není?

Jiří Kocurek

Ona je drahá i stavba tunelů a viaduktů na 80 km/h. Ovšem stavět v Praze brod, to by Negrelliho nenapadlo, ikdyž by ušetřil.

David

Také to něktěří zákazníci nemají rádi. I u nás je spousta lidí, co se pendolinu mezi Plzní a Planou raději vyhnou. Stejně tak ve Švýcarsku se vedla velká debata ohledně naklápění po zkušenostech z ICN a nové jednotky se pak kupovaly jen s velmi mírným naklápěním, tak aby se cestujícím nedělalo za jízdy špatně.

koleyy

Nebude.

Radek Janata

Zvýšení rychlosti se týká i klasických souprav. Místo dejme tomu 140 bude 170.

Robert

Možná tam jedno zajíždět bude. Nazvou to výhodou pro cestující z Moravy. Příjezd do ČB v 01:27 a odjezd ve 3:01. Za rok zjistí, že s tím nikdo nejezdí a zruší to….. Jak prosté…

Luboš Beneš

A zavedou to 2-3 měsíce před volbami

Vojtíšek

Chápu, že se v devadesátých letech projektovalo na 160 i pro klasiky, ale nechápu proč o 20 – 30 let později se to neposune o krok dál, alespoň 200, nebo 230. Takhle to „zabetonujou“ na dalších 50 let.

Martin Jarath

Protože „ono se to” samo a mávnutím proutku neudělá, a už vůbec ne ve stádiu, kdy už rozhodující objekty částečně stojí. I kdyby rozhodnutí přišlo o pár let dřív ještě před stavbou, nebylo by to vůbec snadné a mohlo by to znamenat odsun realizace stavby o několik (nebo i mnoho) let.
A zrovna na Budějce bude výrazně účelnější se zabývat úsekem od Prahy po Bystřici, kde už jen vysoká vytíženost úseku (která brzo přejde v přetíženost) znamená výrazně delší prodloužení jízdní doby. 😉

ondra

K vaší poslední větě-že by se v geologicky dohledné době „koplo“/narovnalo/ do úseku Praha-Benešov,na to bych moc nesázel i když zázraky se dějí. jednak zbourat všudypřítomné PHS a snad se tam už má v dohlednější době tahat ETCS,.

Kuba

Možná proto, že dnes se realizují ty projekty z 90. let. Nově se na 200 projektuje, viz Přerovka.

Pks

Tím se dostáváme k tomu, proč jsme se vším (zejména s ifrastrukturou) trvale 30 let pozadu. A asi se to hned tak nezmění…

-mi-

A není to málo, Antone Pavloviči?

Paja

To si představte že se uvažovalo o tom, že z Chotovin na Sudoměřice se bude jezdit zářezem 120 km/h. Až pak to někdo změnil na 160 a stavěl se most přes dálnici.

noerf

Proč se při velkých rekonstrukcích či stavbě novách částí koridorů nepřipravuje ETCS rovnou?

Tomariero

Ono tam ETCS bude, ale že začátku tam bude provoz i bez něho, na rychlost nad 160 se přejde až při výhradním provozu.

Martin Jarath

Ani jedno není pravda:
a) Je to jeden z úseků, kde ještě bude kódování, tj. 160 až po stavbě. ETCS umožní rychlosti nad 160 (plus umožní nezanedbatelné zvýšení rychlosti, kdy to pak už nepůjde ve 160 poslat do zmaru).
b) Stavba ETCS (spolu s DOZ) na tomto úseku by naopak čistě teoraticky (papírově) měla být hotova ještě před dokončením stavby, takže lze reálně očekávat, že DOZ+ETCS budou spuštěny tak nějak velmi krátce po fyzickém dokončení stavby.

rušňovodič Peter

Ako je to s možnosťou jazdit 160+ aj s LVZ? Umožnuju to predpisy, prípadne čo by bolo nutné zmenit? ETCS tam bude L2?

Radek

nad 160 s LVZ nelze, ETCS bude L2.