Správa železnic vysvětluje: 200 km/h bude na 4. koridoru jen pro naklápěcí soupravy
Vzácná návštěva, pendolino se v ČB běžně nevyskytuje. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nové úseky 4. koridoru umožní rychlost až 200 km/h. Ale jen naklápěcím soupravám.
Uz je hotova studie VRT Praha-Brno?
Uz davno se vi, ze vyhrava severni varianta pres Brno. Ale soucasti teto studie je navrh kompromisu nove pomalejsi a konvecni trati na Benesov.
Tato trat se ekonomicky bezpecnoste a kapacitne vyplati! To by studii musel delat uplny slepy ci uplaceny amater. Trat se musi postavit. Ikdyby trat byla konvecni a rychlost 160-200km/h.
Vsichni vime ze PID a nakladni a dalkova doprava se na 2 koleje nevejde. Proto kazda vypadovka z Prahy se ted planuje na 4 koleje…
Take si myslim, ze VRT na Benesov pokryje vetsi oblast a byt je v horsim terenu, tak zlepsi dostupnost pro vice lidi… Navic ano, mam pocit, ze nova trat na benesov nebyla v nakladech na severni variantu zapocitana, presto se bude muset postavit a pravdepodobne i ve stejnem vymezenem koridoru VRT,…
To samozrejme nevylucuje stavbu VRT Polabi na HK a Vratislav…
Vlada podepsala dodatky ke studii VRT Praha-Brno, potom co dostala prvni vystupy ze studie kde vyhrava severni varianta pres Kolin.
Jeden dodatek je, studie zda a v jake variante se vyplati postavit take trat na Benesov… tedy zda by se vyplatila i trat 200km/h a kudy…
1. Aktualni vozy park CD nema mnoho pretlakovych vozu :/ boli me strasne usi ikdyz jedu v tunelu i 160km/h… ted na trati Praha-Budejky jich bude pres 10…
2. Nelibi se mi ze na kazdych 10-20km mezi Prahou a Budejkami bude rychlost rozdilna.
Prvni podminkou bezbecnosti je stala rychlost bez casteho kolisani. Na dalnici uz pred desetiletimi to pochopili 😉
Nejhorsi je to snad na 3 koridoru. Tam se rychlost snad meni po 5km :/ a jsou tam vysoke propady i z 160km/h na 100km/h
2. No, to že se vám to nelíbí nijak nic neřeší. Tak by tam mohla být soustavně rychlost jen třeba 120 km/h a ať si kaštani radši jezdí autem nebo autobusem po dálnici a náklady by tam měly trať jen sami pro sebe. Na 3. koridoru je to skutečně nejhorší, ale ne ani tak kolísáním rychlosti ale spíš tím, že je tam ta maximální rychlost na většině úseků trvale hodně nízko i když dané úsek již prošly „optimalizací/modernizací“, jinak 160 km/h je na 3. koridoru snad jen u Ejpovic.
180 nebo 200, to je na té vzdálenosti téměř jedno. Až na páteřní VRT bude, dá-li některý bůh, rychlost rozhodující.
180 km/h = 1 km za 20 sekund. 200 km/h = 1 km za 18 sekund. Úspora skutečně není závratná a více muziky se dá získat odstraněním opravdu pomalých úseků.
To samozřejmě. Kdyby byla celá síť na opravdových 160 km/h, měli bychom Praha-Brno i s rezervou na několik zastávek za 1:50. Ostravu bychom zvládli za 2:30. Plzeň a Pardubice za 45 minut. Protože tomu ale tak není a současné jízdní doby se dají stihnout i se 140 km/h, je to promarněný potenciál. Každý ví, že by bylo lepší stavět do šířky a klidně zachovat 160 km/h ale s odbočnými kolejemi u zastávek ve stylu Westbahn.
Bavíme se o stavbě koridoru, takže žádné pomalé jízdy 20 let trvající kvůli neschopnosti ČSD/ČD/ŠZDC opravit propustek.
A tyhle vaše výpočty … představte si kdyby někdo aplikoval tuhle matematiku ZŠ při plánování koridorů. Všude by stačilo 120 km/h, na co 160, kvůli těm pár vteřinám ne?
Rozhodujici je, zda je usek v cele delce na stejnou rychlost, kratke useky s vyssi rychlosti nehraji roli,…
Nové úseky ano. ale mně by doopravdy zajímalo, jakou rychlostí by se dalo jezdit teoreticky s naklápěčkami jezdit úsek Praha – Benešov. Prozatím se tam jezdí zhruba 80.
Když jsem se poprvé= dozvěděl, že se Praha České Budějovice bude jezdit 160, ale bude to trvat 90 minut, to už jsem tušil.
Už dnes ale jezdím jen Expresem, co staví jen v Táboře, protože jinak bych se z toho picnul.
Tedy logicky by vycházela hodina, vzhledem k vzdálenosti velmi zhruba 160 km.
To je ale prekvapeni. Byl jsem onehndy uminosovan, kdyz jsem napsal ze v ceske zeleznici prava ruka nevi co dela leva. Uz 30 let se tu modernizuji koridory ve filozofii pro naklapeci soupravy a za 30 let tu mame slovy 7 naklapecich souprav. A ted nejde jenom o tu 200 do Budejic. V podstate vsechny R co jezdi Praha-Plzen by mely byt naklapeci soupravy, protoze jinak je to jenom takova lepsi lokalka, ted Budejovice, postupne i na trati pres Havlickuv Brod do Brna. Ale jak vidno, tentyz stat, ktery trate modernizuje a osazuje svislymi rychlostniky zadne soupravy pro „NZ“ evidentne… Číst vice »
Úkolem správce infrastruktury je připravit infrastrukturu, ne shánět vozidla dopravcům. Nic nebrání dopravcům si taková vozidla pořídit. Zatím se sem akorát radši tahají ojetiny ze zahraničí.
Drtiva vetsina vlaku stale jezdi v zavazku verejne sluzby a tyka se to vsech vlaku na jmenovanych tratich. Takze objednavatelem je stat stejne jako tentyz stat ktery tu trat postavil. Tohle pseudodeleni a dokonce nevrazivost mezi jednotlivymi slozkami statu je zasadni problem a zaostavani v mnoha oborech.
Bohužel musím souhlasit
No to zdaleka není tak jednoznačné. Protože koridory pro klopidla se začaly plánovat a stavět za unitární železnice a přesto si ČD zvládly doposud pořídit jen těch 7 Pendolin.
Správce by měl připravovat infrastrukturu tak, aby byla využívaná. Ptát se dopravců(přiměřeně i přepravců/objednavatelů) co chtějí.
Jestli to dělá, to uvidíme za pár desítek let, kolik bude jezdit klopidel 200km/h na 4. koridoru.
Konečně redakce jednou jen neokopírovala oficiální tiskové prohlášení, ale doptala se, jak se věci opravdu mají. Paráda! Díky vám a pokračujte v tom 😉 🙂 Takhle to má vypadat!
Žádné tiskové prohlášení jsme nekopírovali ani před tím. Nebo snad někde vidíte tiskovou zprávu SŽ na toto téma?
S tím běžte někam. Polovicata práce. Pokud bude takto projektovany i ten nový koridor Ostrava kamsik dolů, co mi má vést po domem, tak to asi budu bojkotovat 😀 nevíte někdo jak to bude s nákladními vozy? SS režim funguje na 120km/h v Evropě běžně. Tady max kilo.
Režim SS je 120 všude. Pokud se jezdí 100, je to z jiných důvodů.
To je teda pokrok, deset až dvacet kilometrů víc než normálně
Musime brat v potaz to, ze stavba zacala a take byla naprojektovana na max. 160km/h, VRT na Brno byla planovana v useku Praha-Benesov, takze z Prahy do Budejek by to bylo velmi slusne…
VRT se ted stavi severni trasou a do Budejovic se to behem stavby predelavalo na vyssi rychlost, coz opravdu vsude nejde uz pri rozjete stavbe…
Ona se u nás staví nějaká VRT?
…pardon, ma stavet… ja uz proste nejak neumim 20 let rikat „bude“…
Na dotaz k dalších akvizicím zatím dráhy neodpověděly, nejsou zde jen dráhy že?
Tak ono jde hlavně o to, co MD objedná. Že by jen tak někdo na vlastní triko kupoval jednotky s naklápěcí vozovou skříní, o tom dost pochybuji.
O požadavku na naklápěcí vozidla jsem se v žádném materiálu MD nedočetl.
Ano to je právě ten problém, protože se již před delší dobou ukázalo, že je lepší peníze rovnou investovat do trati něž do naklápěcí vozové skříně.
Pokud se bavíme o IV. TŽ tak který dopravce ještě tu trasu jezdí?
Ať tam přesunou Pendolina, ale pozor na prach v transformátorech a na Ostravu můžou nasadit nové vozy.
No pendolina jsou stále řekněme vlajkovou lodí ČD, takže je sem určitě nasazovat nebudou, leda že by jim za to MD přidalo.
Bezpochyby jsou, souhlas, už asi žádná 2. třída nebude mít tak dobré uspořádání sedadel, když to vychází, volím Pendo.
vidíte a já se mu zase snažím vyhnout…. na mne je vnitřní prostor malý. pořád někde narážím hlavou, rameny….=) =) =)
a ještě minimálně dalších 20 let budou….
až se to zprovozní, tak jedno sem na jih chceme a basta!
Doma jsem problémy s naklápěcí skříní vyřešil jako děda Drchlík, špalíčkem. Tohle bude podobné.
I kdyby to bylo 165 km/h, je to dobře. Prolomí se ta hranice 160 km/h.
165 km/h jsem jel mnohokrát zpožděným Railjetem mezi Prahou a Kolínem. 🙂 Je to hranice tolerance, kterou mašina pustí. Pro hnidopichy, bylo to na displeji i na mojí GPS.
Berte to tak, že i GŘ potřebuje PR. Slíbil 200 km/h, fotit na okruhu ve Velimi je trapné 😉 Tak chce mít fotku s cedulí alespoň tady…
A když jsem to tu posledně psal, měli mě někteří za trolla.
No jo, ale tahle dvoustovka bude nanejvýš svisle. Tedy:
2
0
0
Myslíte, že je to dost fotogenické?
Fotit se bude za jízdy v Pendolinu. Tam bude rovně.
Takže humbuk kvůli 7 (slovy: SEDMI) jednotkám, které jsou již zastaralé. Nic jiného naklápěcího u nás totiž už jezdit nebude.
Je prima vědět, že sponzoruji ze svých daní další nesmysl.
Proč by nemělo? Když MD nebo kraj objedná s požadavkem na 200 km/h tak dopravci nakoupí. Když neobjedná, dopravce nenakoupí.
A ikdyby tam měli jezdit jen ty stávající jednotky tak taky dobře. Alespoň se konečně využije jejich potenciál.
tak tech klopidel, volnych, na trhu zas tak moc neni.
Zejména těch s parametry kompatibilními s naší sítí.
A až se přejde komplet na střídavinu bude počet nula.
Nedávno nějaké ETR 500 šrotovali Švýcaři .
Nikdo už to kupovat nebude a ten směšný počet už nás stál tolik, že je mi z toho nevolno.
Navíc to kvůli nevelkému navýšení rychlosti opotřebovává kolejnice víc než klasa.
Ono jich v budoucnu nemusí být jen 7, záleží taky na objednavateli, jestli je bude vyžadovat.
Mimochodem, existují i klasické vozy s naklápěcí skříní?
Talgo vyrábělo nějaké naklápěcí vozy (Talgo Pendular), ale naklápí se méně než Pendolina.
Ale SŽ nehovoří nic a tom jak moc se musí naklápět =)
Hovoří, je to povolené nevyrovnané převýšení 270 mm. Talgo tolik asi nemá.
Je s ETCS reálné měnit rychlost na každém metru? 😀 Před obloukem 185, za obloukem 200 😀
Do toho má co mluvit hlavně fyzika s tetou ekonomikou.
Jsme členy EU. A EU už ohýbá i fyzikální zákony. Minimálně v požadavcích na emisní normy u aut. Tak pro to nezkusit i zde.
Protože to skončí průserem. Jako vždy, když je autoritativně prosazovaný názor v rozporu s realitou.
A o to jim jde, aby to posrali, oni jenom dělaj z našeho státu debily kteří neumějí vypěstovat ani brambory protože nám je dodávají a tak je tomi s většinou, však pomalu ani ta škodovka už není česká
Škodovka česká není takřka 30 let (resp. je stejně česká jako Kia nebo Kundai). A s bramborama to je těžký, co si kdo vyloboval to má. Nevím jestli za to úplně může EU (nebo alespoň ne zcela)
Jak EU ohýbá fyzikální zákony u emisní norem u aut?
Že je nejde snadno splnit? To není ohýbání fyzikálních zákonů, to je jendoduše přísná norma, kterou holt spalovací motor nesplní a bude se používat jiný motor.
Bez ohledu na to co chtějí zákazníci.
Normy jsou docela běžně přísnější, než co chtějí zákazníci. Například většina lidí by si klidně koupila 230V prodlužovačku ze zvonkového drátu (ona by totiž byla dost levná). Ale normy to zakazují.
To je ale úplně jiný případ. Kdyby měly vagony dodržovat tytéž normy na schody, jako platí pro schody na peron, tak by se většina vagonů musela přestavět a Bdmtee s 810 sešrotovat.
Se sešrotováním Bdmtee by souhlasili všichni cestující.
OK. Je to zakázané. A dají se koupit? Dají. Ale chápu to. Je to nebezpečné. Ovšem nevím, proč bych si nemohl koupit 100W žárovku. Žárovku, ne tepelnou kouli.
Prodlužku ze zvonkového drátu opravdu jentak nekoupíte, to leda nějaký domácí kutil.
Ale koupíte prodlužovačku z CYSY 3×0.5mm^2, což je obdobná bída. Když si pak na to někdo připojí míchačku nebo 2kW přímotop, bude krásně topit i ten kabel, dost možná i měď vyleze z izolace.
Nemyslíte, že mícháte jablka a hrušky?
Ono to pak třeba omylem zakryjí kusem textilu a když ta prodlužka napájí třeba žehličku, tak to za pár minut hoří. Normy jsou občas napsané krví, stejně jako některé značky. Občas jsou ty značky zdůrazněné křížkami a svíčkami. U elektrických norem to není tak rychle vidět .
Navrhoval bych warpový pohon…
Jednoznačně ohýbá fyzikální i jiné zákony. Je to něco jako když soudruzi z NDR poslední GVD na Pressnithalbahn zavedli jediný osobák v půl druhé v noci a pak řekli „vždyť s tím nikdo nejezdí, tak tu dráhu zrušíme“.
Například rychlovarná konvice. 2000 W je příliš, tak se udělá norma max. 900 W.
Totéž u elektromotoru. 1500 kW je příliš, maximálně 600 kW! A tak se bude používat jiná než 4nápravová lokomotiva. Norma se dodrží… v čem je problém?
A na pole si holt traktorista přiveze bateriový přívěs.
Jenže vyrobit slabou varnou konvici lze, neušetří se sice žádná elektřina, protože se voda bude ohřívat déle, takže spotřeba kWh bude prakticky stejná, ale nějaký trotl z Bruselu se poplácá po zádech a shrábne z našich daní patřičně tučné prémie.
Vyrobit spalovací motor lze do nějaké hranice emisí a dál to prostě nejde. Jenže plnohodnotnou náhradu za spalovací motory stále nemáme, ale to ten trotl z Bruselu stále nepochopil.
Klíčová myšlenka se skrývá v nedostatku zdrojů energie (klimatické změny jsou až třetí v řadě, na druhém místě je omezení lokálních emisí, které jsou problémem hlavně v centrech větších měst). EU pokrývá 60% energie z ropy a zemního plynu, přičemž soběstačnost byla do loňska 10%, od letoška to bude jen cca 5%, protože hlavní EU producent byla Velká Británie. Hlavní dovozci ropy a zemního plynu jsou Arabské státy, Rusko, Írán a Norsko, až na Nory (kteří ale nemají kapacitu zásobit celou EU) obecně nestabilní a ne zcela přátelské režimy. Dalším podstatným zdrojem energie je uhlí, jehož využití přináší asi nejvýznamnější… Číst vice »
Evidentně jste nepochopil hlavní smysl emisních norem. Původně si úředníci mysleli, že tím ochrání Evropský automobillový trh před Korejskými automobilkami, poté je ještě více spřísnili, aby zamezili přístupu Číňanům, ale ti nejsou hloupí a zaplaví Evropu elektroauty =D =D =D
No a to právě bude ta sranda. EU bude tak dlouho utahovat emisní normy, až se zjistí, že je neplní žádnej motor (a že to vlastně o motoru vůbec není). Protože třeba prach produkuje i elektromobil.
A když jste nakous ty motory a současnej trendy pojem „bezemisní doprava“. Tak bezemisní není samozřejmě žádná doprava. Jde jen o to jak moc chcete „fejkovat“.
Jak souvisí emisní normy s fyzikálními zákony?
Docela dost.
Nějaký příklad by nebyl? Nejlépe takový, kde se ty fyzikální zákony ohýbají.
Ekonomiku beru, když v rychlosti 185 uvidím „200, očekávej 180“, nemusím přidávat a brzdit.
Ale co s tím má společného fyzika?
To ste se zas nechali nechytat, co? Ale vy nám to zase sežerete…
Řekl bych, že to baví obě strany.
Takže Nemanice – Ševětín bude také jen 200 km/h pro klopidla? To by byla docela škoda a těch 200 km/h by se klidně mohlo jezdit od Budějovic až k Bošilci.
A je v plánu nějaké naklápěcí soupravy pro tuto trať pořídit? Nebo tam ta dvoustovka bude jen na rychlostníku a reálně tam touto rychlostí nikdy nic nepojede?
Jako jestli bude SŽ(bezDC) kupovat naklápěcí jednotky? Ne, nebude. Dokonce myslím, že se tam dál bude jezdit 140.
Ale můžeme udělat dohodu. Vy tady o mě budete dál hezky psát a podporovat naši společnou věc a já vám slibuju, že vás pozvu na tu slavnostní jízdu Pendolina, až se to bude otvírat. Uděláte si fotku u toho oranžového panelu u stropu s 200… Co říkáte? Plácneme si?
Navrhl bych jinou dohodu. Ty zalezeš zpět do svého zapšoukaného kanclu a přestaneš to tady plevelit blábolama.
A hlavně! Přestaneš se sr*t do železnice!
Já jsem neodvolatelný. Se stim smiř!
A plavat s betonovými gerlachovkami umíš?
Žádnou společnou věc s vámi nedělám a dejte mi už konečně s tímto pokoj. Vy si tu stále dokola jen děláte srandu z těch, kteří jsou příznivci železniční dopravy a píšete sem příspěvky, ze kterých je na první pohled jasně vidět ironie. Nedáte pokoj a nedáte.
A nevím, kde jste vzal, že naklápěcí soupravy bude/nebude kupovat SŽ, to je nesmysl.
Nebudu probírat reakci na Luďka, ale zajímalo by mne, proč by tedy SŽ mělo kupovat naklápěcí soupravy?
Možná vám Němci stihnou prodat ještě nějaké to ICE-TD, než je sešrotují.
Ty rychlíky dostane Arriva a ta je určitě přiveze. 😃
Takových tratí v ČR je víc, přinejmenším 280 a 330. Búh ví, jestli se vůbec někdy Pendolíno podívá na 230 a 250 přes Vysočinu…
Když jezdilo Pendolino do Vídně, nebyl žádný odklon? 😀
Jo, ale to na 250 ještě nebyl bezstyk.
Hmm.. Poohlíží se už dopravci po ojetých Pendolinech z Itálie?
ČD se ani nemusí poohlížet, výstavka je putovní. Aneb do Budějc jsme ještě nejezdili 🙂
A nebudeme
Například linka Praha – Tabor – České Budejovice – Linec by pro pendolina byla technicky zajímavá. Jednotka by využila klopení, rychlost i možnost jízdy pod několika různými trakcemi. Na druhou stranu je otázka, zda by se jednotka podařila naplnit. A mohla by to být i zajímavá úspora času proti rychlíkům a expressům. A pokud by bylo rozumné napojení na Český Krumlov i zajímavá alternativa pro zahraniční turisty.
Dal jsem Vám palec nahoru. Lepší je Linec než jezdit do Košic. Kde by se víc hodila klasika s jídelnou a třeba i s autovozy…
Vždyť pendolino má dobrou jídelnu (nebo se místenky prodávají i do vozu č.3?) ve srovnání s ARmpee289.
To ano ale také má Pendolino citlivý podvozek na ty retro koleje do Košic, kde dost háže. To taková klasika s Bmz rozhodně trumfne. Jídelní vůz by se dle mého využil. Mohl by se klidně nasadit ZSSK.
Napojení na Český Krumlov není a ani nebude. Rychlíky a Prahy přijíždějí v hodinovém taktu, tj cca 20 denně, pochybuji, že by kraj objednal k tomu návazné vlaky. Nemluvě, že i RJ- autobusy jezdí rovněž v hodinovém taktu, dalších 18 denně, ale jedou až do Č.Krumlova. Plus další autobusoví dopravci, třeba Flixbus, prostě, když chcete z ČB do Prahy, nemusíte vůbec koukat na nějaké jízdní řády, vlak nebo autobus dá půlhodinový takt.
Zase vyhozené stamiliony pro nic. Největší demagogie na dráze se jmenuje „Vk“.
Vyhozený stamiliony a zmařenej rok, o kterej se stavba posune…
Paradoxně na krátkém úseku Soběslav – Doubi dosáhnou klasické soupravy větší rychlost něž na výrazně delším úseku Sudoměřice – Votice.
To není paradox, Na Su-Vo je podstatně horší konfigurace terénu. Na So-Do by mělo být možné úpravamii návazných úseků tu dvoustovku prodloužit z Veselí/L. do Plané/L.
Pokud se nepodíváte do mapy tak to paradox být může.
Mě přijde spíše jako paradox proč se na souvislou 200 neudělal celý úsek z Veselí až do Budějc, kde to vede naprostou rovinou a pak budou nové tunely.
Oni udělaj tohle: vyprojektujou plán, řeknou že je domalováno (hotovo) a půjdou dál ničit české stanice gongem
Nepoda nekdo trestni oznameni?
Pro porušení jakého zákona?
Tunelování státního rozpočtu?
Zbytecna investice neni trestny cin.
Povinnost být dobrý hospodář?
Vždyť jsou, dělají to proto aby se tam za pár nemuselo rejpat znova, máte to tam napsaný.
A proč ho nepodáš ty?
Tak to jsme věděli zejo. Mě by spíš zajímalo:
– jestli je reálná šance že se tam tou dvoustovkou něčím svezeme
– jak je to s prujezdem Sobeslavi na jih směrem k Sevetinu, tam je to taky rovný a nový.
No tak 200 km/h se tam možná svezete tím pendolinem, které tam pojede asi tak jednou až se bude slavně schvalovat těch 200 km/h.
Možná třeba tam nějaké to pendolino o Pátcích a Nedělích do Budějek zajede no… Rozhodně by to mělo větší smysl než Karlovy Vary…
Pojede tam víckrát, třeba na Den železnice a tak 🙂
Pokud vlak , standartní rychlík , pojede většinu času 160 z Říčan až do Budějovic , samozřejmě se zastávkami, tak to beru jako úspěch ,,,, 200 s Pendolinem asi bude na těch pár izolovaných úsecích a tam už asi taková časová úspora nevznikne ,,,
Z Říčan asi nikdy a až do Budějovic ještě dlouho ne.
To by úspěch byl, jenže standardní rychlík tahá 362 a občas i 754, takže 160 nehrozí.
Takže vlastně 200 km/h se konat nebude, protože tam naklápěčky nejezdí. Co jiného šlo čekat od SŽ(DC). 200 km/h pro klasiky bude, když my už tu nebudem.
Presne tak. Prijde mi to presne jako TYPICKE CESKE malorolnictvi. Plytvani penezi a vysledek velice chaby. Ta nase “ magicka“ 160-tka napriklad. Pred drahnymi lety jsem videl na „zaostale“ Sicilii ( trat Siracusa – Palermo) rychlostniky 160 -180 a mimo mne to nikoho neudivovalo. A.treba podotknout, ze FS (Ferrovie dello Stato) jsou tak zhruba az treti po SNCF (Societe National de Chemins de Fer) a DB Deutsche Bahn A G. Dale je treba rici, ze dnesni OBB Rakouske spolkove drahy budovane STEJNE TAK jako dnesni CD za stejne monarchie a stejnymi inzenyry a staviteli uvedli na Zapadni draze Viden –… Číst vice »
A to je vinna Správy Železnice, že dopravci nemají taková vozidla?
Prostě parametry holt na 200 km/h pro klasická vozidla nejsou a asi by bylo moc drahé dělat takovou přeložku.
Není to vina SŽ, tady jde spíše o princip, že s velkou slávou hlásají, jak ty useky budou na 200 km/h, ale už neřeknou, že je to něčím podmíněno. Kdyby na férovku rovnou uváděli, že rychlost bude max 185 a pro klopidla až 200, tak nikdo nemůže říct ani popel. Tohle je ze strany SŽ bohužel PR hodná bulváru.
Já myslím, že by se naplnit mohlo vzhledem k zvýšené atraktivitě rychlejšího spojení.
Na druhou stranu nikdy neřekli, že ta rychlost bude pro klasické soupravy, vždy mluvili akorát v tom smyslu, že maximální rychlost bude až 200 km/h, takže za mě v tom problém nevidím, prostě uvedli nejvyšší rychlost, která na trati bude
Sice máte pravdu, ale už to hraničí s demagogií…
Co hraničí s demagogií?
Já narozdíl od Vás nevidím nic bulvárního v tom, že uvedli pouze nejvyšší rychlost, která na té trati bude možná. Neříkám, mohli uvést oba parametry, ale nemyslím si, že by to bylo tak podstatné. Jinak byste musel trvat natom, aby formulace zněla ještě jinak, něco ve smyslu, maximální rychlost na trati bude až 200 km/h pro vlaky s naklápěním a až 185 km/h pro klasické soupravy, pokud nebudou mít stanovenou rychlost nižší. Jinak to je taky bulvár, protože to přeci může vyvolat dojem, že všechny klasické soupravy tam budou moct automaticky až 185 km/h.
Já nevím čemu se divíte. Současné koridory jsou taky na 160 km/h a na kolika km můžou jezdit klasiky 160?
A úplně jiný příběh pak je co tam reálně jezdí (soupravy s Vmax = 140 km/h).
Vždycky mě pobaví, jak odhodlaně se snažíte bránit SŽ až je to absurdní.
Proč se raději neptáte, kdy si dopravci pořídí příslušná vozidla?
Tehdy, kdy to bude ve výběrovém řízení na dálkové vlaky požadovat ministerstvo dopravy.
Proč by to mělo požadovat MD? Vždyť furt slyším, jak dálkové vlaky nemají být dotovány.
No jestli to zrovna na této trati nebude dotované, tak na klopidla můžete rovnou zapomenout. Každý dopravce si umí spočítat, na kolik ho jednotlivé varianty přijdou. Z toho jednoznačně plyne, že pokud tu někdo bude jezdit někdo komerčně, tak to dopadne, tak jak to dopadne (pro méně prozíravé: stačí se podívat s čím jezdí žluťák na hlavní koridoru, kde cestuje ještě více lidí).
A kde na koridoru potřebujete klopit?! A jaká je časová úspora Ostrava Praha? Nula nula NIC….takže Pendolino super…
Časová úspora je nula nula nic, protože koridor je přetížený a tak i Pendolina musí mít jízdní časy jako klasika… Vyšší rychlosti využívají jen při krácení zpoždění (a to už jsem několikrát zažil, jak stáhl 20 minut).
No,a můžeme vyloučit,že MD si na téhle !200kové“ Pendolina neobjedná ve veřejném závazku? Když dosype jako na jiné rychlíkové spoje,co nejezdí v komerci. To by bylo ,aby Mára Prchal nepřišel na nějaké PR:
S touto logikou tam rovnou nemuseli nic stavět, mohli vyrvat koleje a říct, ať si dopravci pořídí vrtulníky.
To už je nesmyslně absurdní závěr.
To je argumentum ad absurdum. A v tomto případě validní.
Prosím ještě o upřesnění: Ty rychlosti pro klasiky dle článku jsou V100, V130 nebo V150?
Parametry jednotlivých oblouků a odpovídající rychlosti jsem našel zde: https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4144214
Jinak z hlediska vozidel je to podle mě jedno, vše co umí 160 km/h umí i V130 a V150. Takže po spuštění ETCS se bude jezdit V150: So-Do 180 km/h a Sudo-Vo 175-180 km/h, do té doby 160 km/h
Za Veselím nad L. za obloukem na 145 je to krásně rovné, tam 200 nebude?
Tam je to myslím v plánu takky hned za Horusicema.. Ale možná kecám ale četl jsem to tu jednou.
Tam by se to hodilo, ale nevím úplně jak ten oblouk před Dynínem.
Přijde mi jako ekonomický nesmysl, stavět tratě pro 7 jednotek..co bude do budoucna, když se ČD rozhodnou Pendolina odstavit?
Vše by se mělo již projektovat na 200 km/h ..ale co mě trápí víc je propustnost tratí, vše se nemotá jenom kolem hlavních koridorů, ale SŽDC by se měla zaměřit i na ostatní tratě. Protože na hlavních tratích už není kapacita..
Možná bude více jednotek
Pravděpodobně ne, od naklápění se v Evropě upouští. Je to drahé.
Upouští se od toho hlavně proto, že mezitím postavili nové tratě pro rychlovlaky a tedy není tak potřebné, jako když se jezdilo z velké části po stoleté infrastruktuře. Ale třeba Němci považují dieselovou řadu 612 za nenahraditelnou a řeší, co s dotčenými RE a IRE dál do budoucnosti.
Jinde ve světě ten odklon taková není, třeba poslední velkosériová generace Shinkansenů. tedy N700 jej dostala.
„Je to drahé“, ale stavba tunelů a viaduktů na 200+ km/h drahá není?
Ona je drahá i stavba tunelů a viaduktů na 80 km/h. Ovšem stavět v Praze brod, to by Negrelliho nenapadlo, ikdyž by ušetřil.
Také to něktěří zákazníci nemají rádi. I u nás je spousta lidí, co se pendolinu mezi Plzní a Planou raději vyhnou. Stejně tak ve Švýcarsku se vedla velká debata ohledně naklápění po zkušenostech z ICN a nové jednotky se pak kupovaly jen s velmi mírným naklápěním, tak aby se cestujícím nedělalo za jízdy špatně.
Nebude.
Zvýšení rychlosti se týká i klasických souprav. Místo dejme tomu 140 bude 170.
Možná tam jedno zajíždět bude. Nazvou to výhodou pro cestující z Moravy. Příjezd do ČB v 01:27 a odjezd ve 3:01. Za rok zjistí, že s tím nikdo nejezdí a zruší to….. Jak prosté…
A zavedou to 2-3 měsíce před volbami
Chápu, že se v devadesátých letech projektovalo na 160 i pro klasiky, ale nechápu proč o 20 – 30 let později se to neposune o krok dál, alespoň 200, nebo 230. Takhle to „zabetonujou“ na dalších 50 let.
Protože „ono se to” samo a mávnutím proutku neudělá, a už vůbec ne ve stádiu, kdy už rozhodující objekty částečně stojí. I kdyby rozhodnutí přišlo o pár let dřív ještě před stavbou, nebylo by to vůbec snadné a mohlo by to znamenat odsun realizace stavby o několik (nebo i mnoho) let.
A zrovna na Budějce bude výrazně účelnější se zabývat úsekem od Prahy po Bystřici, kde už jen vysoká vytíženost úseku (která brzo přejde v přetíženost) znamená výrazně delší prodloužení jízdní doby. 😉
K vaší poslední větě-že by se v geologicky dohledné době „koplo“/narovnalo/ do úseku Praha-Benešov,na to bych moc nesázel i když zázraky se dějí. jednak zbourat všudypřítomné PHS a snad se tam už má v dohlednější době tahat ETCS,.
Možná proto, že dnes se realizují ty projekty z 90. let. Nově se na 200 projektuje, viz Přerovka.
Tím se dostáváme k tomu, proč jsme se vším (zejména s ifrastrukturou) trvale 30 let pozadu. A asi se to hned tak nezmění…
A není to málo, Antone Pavloviči?
To si představte že se uvažovalo o tom, že z Chotovin na Sudoměřice se bude jezdit zářezem 120 km/h. Až pak to někdo změnil na 160 a stavěl se most přes dálnici.
Proč se při velkých rekonstrukcích či stavbě novách částí koridorů nepřipravuje ETCS rovnou?
Ono tam ETCS bude, ale že začátku tam bude provoz i bez něho, na rychlost nad 160 se přejde až při výhradním provozu.
Ani jedno není pravda:
a) Je to jeden z úseků, kde ještě bude kódování, tj. 160 až po stavbě. ETCS umožní rychlosti nad 160 (plus umožní nezanedbatelné zvýšení rychlosti, kdy to pak už nepůjde ve 160 poslat do zmaru).
b) Stavba ETCS (spolu s DOZ) na tomto úseku by naopak čistě teoraticky (papírově) měla být hotova ještě před dokončením stavby, takže lze reálně očekávat, že DOZ+ETCS budou spuštěny tak nějak velmi krátce po fyzickém dokončení stavby.
Ako je to s možnosťou jazdit 160+ aj s LVZ? Umožnuju to predpisy, prípadne čo by bolo nutné zmenit? ETCS tam bude L2?
nad 160 s LVZ nelze, ETCS bude L2.