Správa železnic vysvětluje: 200 km/h bude na 4. koridoru jen pro naklápěcí soupravy
Nové úseky 4. koridoru umožní rychlost až 200 km/h. Ale jen naklápěcím soupravám.
Deník Zdopravy.cz přinesl minulý víkend zprávu o dodatečných nákladech ve výši přes 400 milionů korun, které si vyžádá stavba 4. koridoru Sudoměřice – Votice, aby se zde dalo jezdit až 200 km/h. Stejnou maximální rychlost plánuje Správa železnic i pro úsek stejného koridoru Soběslav – Doubí, který se rovněž aktuálně buduje, a také pro plánovanou novostavbu Nemanice – Ševětín.
Vzhledem k „výživné“ diskusi pod článkem a řadě dotazů požádal deník Zdopravy.cz Správu železnic o doplnění informací ke zmíněnému navýšení rychlosti. Správa železnic vysvětluje, že maximální rychlost 200 km/h se bude týkat jen vozidel s naklápěcími skříněmi. V tuzemsku se momentálně jedná pouze o pendolina, kterých mají České dráhy sedm. „České dráhy při nákupu nových vozidel vycházejí z požadavků objednatelů a zároveň prosazují jejich unifikaci a sjednocení typů. V případě, že ze strany objednatele vznikne nový požadavek na obsluhu některých linek vlaky s naklápěcí skříní, pak taková vozidla do našeho parku doplníme,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová.
Běžné soupravy budou moci jezdit mezi Soběslaví a Doubím maximálně 185 km/h a v úseku Sudoměřice – Votice maximálně 170 km/h. Vozidla s naklápěcími skříněmi budou moci jet 200 km/h v celých úsecích.
Mluvčí Správy železnic Nela Friebová dodává, že je třeba vzít v potaz následující fakta:
– Stavby mají platná územní rozhodnutí a stavební povolení a především jsou v realizaci. Není proto možné provádět změny trasování přeložek trati. Limitující pro zvýšení rychlosti jsou především poloměry oblouků a délky přechodnic/vzestupnic. V dílčích úsecích by bylo možné sice větší zvýšení, není to ale rozhodně účelné, protože pak bychom měli 200 km/h např. na délce 1 km a pak by následoval oblouk s propadem rychlosti.
– Úpravy do 200 km/h, které se zpracovávají na stavbu Soběslav – Doubí, respektive soutěží na stavbu Sudoměřice – Votice, neznamenají, že po dokončení stavby se touto rychlostí začne jezdit. Stavba bude zkolaudovaná na 160 km/h dle platného stavebního povolení. Zvýšení rychlosti je možné až po zavedení ETCS v těchto úsecích a dalších krocích. Cílem úprav je stavební připravenost na zvýšení rychlosti, aby se do dokončených úseků nemusely znovu zarýt bagry.