Správa železnic vypsala tendr na geotechnický průzkum pro tunel Praha – Beroun

Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop PrahaVizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha

Stavba samotná by měla dle materiálů Správy železnic proběhnout v letech 2028 až 2035.

117 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
JGR

Mohl by sem někdo hodit odkaz na webovky založené v 2008? Děkuji

JGR

dík

Martin

7 let v nasich podminkach??? To chci videt…

Elb

2028, tak schválně.

Pako

Jaký je kurz? Jdu si vsadit, že 2028 se budou stále množit další studie. Aspoň v důchodu chci být v balíku! 🤣 Cestu vlakem tímhle tunelem přenechám pravnoučatům.

Jan z Rokycan

Dopadnete jak ti chudáci, které obalamutil Babiš. Tady by byl navíc kurz 1:12 ještě hodně slušný.

Jouda

Tak to jsem zvědav, zda narazí na železorudné doly Krahulov-Nučice, to by byla veliká nevýhoda, proč přes poddolované území vést tunel.

Alibaba

Vzhledem ke konzistenci podloží (žádné velké propady tam na rozdíl třeba Ostravska nejsou) bych se poddolování nebál, případně naražený historický důl se zasype.

Jiří Kocurek

Když razili tunel v Chorvatsku, tak narazili na jeskyni. Tunelem se jezdí.
Jak píše Alibaba, v rostlé skále to není až tak velký problém. Prostě se taková štola zafouká cementovou směsí a jede se dál.
Daleko větší problém představují zvodnělé geologické zlomy, kde je voda pod tlakem.

Leinad

A povolí to památkáři zasypat?

Jirka Z

Jak hluboké tam byly ty doly? V těch místech by ten tunel měl být kolem 150 m hluboko. To už je větší riziko, že někde poblíž Sv. Jana p. Skalou narazí na nějakou pěknou jeskyni.

Roman Kopáček

Železnorudné doly se táhly v pásu od Nenačovic až po Jinočany. Činnost ukončena v 60 letech. Tunel má vést nejblíže 500 m od kraje štol v hloubce cca 80 m.

Fandík

Takže jako řidič autobusu na trase Plzen-Praha můžu být ještě let v klidu 😀 Autobus bude pořád nejrychlejší….

honza.k

To ano. Dříve jak za 10 let tohle hotové nebude, a to jsem asi ještě celkem velký optimista… Je to velmi smutný příběh v kontextu toho, jak dlouho se o tom zlepšení spojení Prahy a Berouna mluví. To, že není alespoň dávno zadrátovaná ta „Hrbatá“ je opravdu ostuda.

Vojtěch

Že to nebude dříve jak za 10 let nepočítá ani SŽ, tak co tu blekotáte?

Pako

Blekotá SŽ a v roce 2028 bude blekotat dál. Nutno vymést chlév!

Pako

10 let, to přidejte. Na letiště jezdíme už nejméně 20 let vlakem.🤣

Bert

Já bych řekl, že většina cestujících má v Praze cíl o dost blíž hlavnímu nádraží oproti Zličínu a na to už jsou vlaky rychlejší. Problém je ovšem spolehlivost kvůli stavu trati mezi Prahou a Berounem.

David

Ten už se dělal 3x

Vladimír

Bouchtejte šampaňské po 15 letech a diskuzích to vypadá, že se bude tunelovat do 10 let, dalších 10 let se to bude stavět, takže jsme v podstatě nyní mohli byt, kdyby se začalo za éry Pavla Béma, 5 let před finišem. Je škoda, že ministr 2 ministerstvech a jeden slovenský spasitel dokázali zastavit a pohnojit co se dalo.

Georg

ja vam to nechci kazit, ale z pohledu site je mnohem vyznamnejsi tunel u brandysa – a sam vidite, kde ten je. pak nasleduje tunel na drazdany (taky zadna hitparada a to ho tlaci db netz) a pak az tohle.
berte pozitivne vubec to, ze se stavebne pripravuje. (ano, ja bych taky chtel, aby „vsechno bylo“ – ale neni to proste realne.)

P_V

Mmch tunel u Brandýsa skončí v Ústí, a dál bude co, jen 2 koleje? Už je něco vymyšlené až do Třebové?

Georg

tam nic nevymyslite. usti ma naklapeci rychlost 140, pak je slusna trat a pak mizerie pred trebovou (ta se v ramci moznosti mozna trochu poladi).
nicmene tunely vznikne usek usti-pardubice pro rychlosti nejdriv 160, pak snad i dve kila.

P_V

Myslím kvůli kapacitě, až dotáhnou pokračování pravobřežky do Chocně.

Jirka Z

Vymyslet by se dalo, ale asi ne přes město. Co třeba vést novou trať po jz okraji Ústí n. Orlicí? Sice by to minulo nádraží, ale to by se dalo vyřešit zastávkou na nové trati v jeho těsné blízkosti. Mohly by tak vzniknout 4 koleje na celém úseku mezi Chocní a Českou Třebovou.

Granja

Tunel u Brandýsa zbytečně přeceňujete a jako první ani druhý nařadě nebude.

Bram

Nemáte pravdu.

Granja

Zde se bohužel neshodneme. Vycházím z toho, že Vy navrhujete (viz. K-report) nedostavět IV. tžk, úsek Nemanice – Ševětín, kde je v současnosti převážně jednokolejka za zenitem, kdežto Brandýs je novostavba, a to dvoukolejná – sic pomalejší, podobně jako zbytek trasy u Budějic. Jede tam více vlaků, to ano, nicméně rychlostní nůžky mezi O a N vlaky nebudou rozevřeny. S ohledem na vyřešený stav u Brandýsa (i když nový tunel bych si taky přál), jsem přesvědčen, že přednost dostanou jiné stavby.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Miluju tuhle devadesátkou vizualizaci z Olšanské.
Zlatý časy, fialová saka… No nic.

Georg

pripominate mi dfense. zacinalo to jako svezi a ctiva ironie, ale po case ty sracky bez jakehokoliv vlastniho napadu prestavaji bavit a zacina to pripominat frustrovane rezisty…

Jan z Rokycan

Že bych monopolu SG nějak fandil, to se říci nedá. Ale komentáře Z ft. K už jsou poslední dobou spíše křečovitá póza.

Možná je to způsobeno užíváním kombinace zmíněných medikamentů, „Some people, especially the elderly, may also experience impairment in thinking, judgment, and motor coordination.“

(Zyrtec – cetirizine + Keppra – levetiracetam)
https://www.drugs.com/drug-interactions/levetiracetam-with-zyrtec-1448-0-569-286.html

P_V

s tou olšanskou jste vedle

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Takže to SUDOP Praha na ten obrázek někdo přilepil později v Malování?

P_V

on to jaksi vizualizoval Ctech

Pako

Podle modelu z Olšanské … 😊

dan Žatecký

Budu se opakovat, ale z čeho to SŽ hodlá zacálovat, když na opravy existujících úseků nemá.?!!! Nebylo by lepší opravit stávající trasu, než si hrát na krtka tuneláře, a prošustrovat stamiliardy našich daní???!!!

Alibaba

Peníze SŽ vezme ze státního rozpočtu, SFDI a asi i nějakou dotaci z EU.
Pouhým opravením stávající trasy nepřibude žádná další kapacita, a o to jde taky. Že je nutné tu stávající trasu opravit, je samozřejmé taky.
Proč myslíte, že ty peníze budou prošustrované, když zvýšení kapacity tímto směrem je nutné?

PepaM

To, že nepřibude *žádná* kapacita je nepřesné, náhrada stávajícího elektromechanického zabezpečovacího zařízení novým elektronickým (umožňujícím obousměrný provoz v traťových kolejích), plná peronizace a čtyřkolejný úsek Praha-Radotín – Odb Závodiště určité zvýšení jistě přinesou.
Samozřejmě celkově s Vámi souhlasím, jen doplňuji pro úplnost.

Leinad

Peronizace možná, u náhrady babobloku autoblokem bych se divil.
Autoblok se akorát lépe zachová při přetížení, nicméně kapacitu nevyčaruje.

P_V

Ono to dokonce bylo původně navrženo tak, že se nejdřív postaví tunel a pak se bude moci v klidu opravit stará trasa. Přičemž by se na opravě ušetřilo, protože se měla snížit traťová rychlost na 80.

honza.k

K čemuž naštěstí nedošlo, k tomu snížení traťové rychlosti… Protože to, že tam dnes jezdí jen osobní vlaky, neznamená, že se v tom mezistaničním úseku více jak na 80 km/h nerozjedou, resp. že tam nemohou jezdit i vlaky spěšné, které projedou nejméně využívané zastávky (určitě Chuchle či Všenory) a nabídnou rychlejší spojení do těch vzdálenějších.

Leinad

Některé grafikony to projížděly krátké Os do Řevnic. (Berounské zastavovaly)

Granja

Zkrácení trasy spolu se zvýšením výkonnosti tratě daného směru není o prošustrování peněz ale naopak o zde tolik potřebných benefitech.

Jiří Kocurek

Z peněz na údržbu se investice opravdu neplatí. Obvykle se to financuje přes SFDI, stejně jako koridor do Budějovic.

Tomáš Záruba

Pořád nebyla zvýšena návrhová rychlost aspoň na těch 230 km/h (pokud vím, totožný profil)? Ono i těch 250 by nebylo od věci, protože by pro ND zase byl díky širšímu tunelu menší jízdní odpor. Ta minuta rozdílu JD by na kapacitu měla jen malý vliv, naopak v rámci osobky se pak byť jediná minuta dohání v navazujícím (zatím tedy hypotetickém) úseku velmi draze.

Haha

Ptal jsem se na to přes InfZ (1999/106). Pošlu, jestli chcete, hoďte mi prosím nějaký kontakt.

Granja

Bylo by možné to sem hodit v kostce několika větami?

Haha

„Správa železnic, státní organizace, obdržela Vaše podání, …., … sděluje následující: Z důvodu odlehčení přetížené stávající trati Praha ­ Beroun je Berounský tunel (ve studii proveditelnosti označován jako Tachlovický tunel) při zpracování dokumentace na územní rozhodnutí uvažovaný a technicky navrhovaný pro smíšený provoz osobní expresní dopravy a nákladní dopravy. Vzhledem ke smíšenému provozu jde o konvenční trať, tím pádem je navržen do 200 km/hod. Zvýšení rychlosti by vyžadovalo úpravy jak ve stavební, tak i technologické části tunelu, ale pro uvažovanou dopravu, jak je uvedeno výše, není vyšší rychlost požadována. …“ => Jak to napsat slušně. Inu, nikdo to nechtěl a… Číst vice »

Granja

Moc Vám děkuji za info.

Jan Schmidt

Jde o to, že tady je nějaká stará DURka z roku přibližně 2008 a možná někdo chce, aby z ní správný projektant mohl co nejvíc obkreslit. Proto museli jít varianty VRT do Hořovic do šuplíku.

Jan Schmidt

stejně tak je blbě ta 200 na krušnohorském tunelu, proč jste tam jako šéfprojektant tohoto projektu neměl víc? Nebo to neprošlo?

Tomáš Záruba

Tam je ta nákladka mnohem hustší, a současně na obou koncích nenavazuje rozjezd na vyšší rychlost (jako doufejme jednou u Berouna), ale naopak zpomalení. Navíc v osobce jde převážně o dálkové cesty, kde ty jednotky minut takovou roli nehrajou, jako u teoreticky za cca půlhodinu dosažitelné Plzně.

P_V

Mně tedy připadá, že v tunelu roste jízdní odpor víc než na širé trati. V Gotthardu měli také velké oči, a pak zjistili, že to některé lokomotivy neutáhnou a když utáhnou, tak se plácnou přes kapsu na elektrice.

honza.k

Souhlas. Kdoví, zdali se to pak nebude pracně „zrychlovat“ v průběhu projektování/stavby, jako tomu bylo u stavby Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí…

Maverick

Vidim spravne ze tunel bude napojeny na Most Inteligence tou nevyuzitou odbockou?

P_V

Ne, o kus dál. Musí se ten konec mostu přestavět.

Alibaba

Furt mě vrtá hlavou, budou v tunelu nějaké spojky mezi 1. a 2. kolejí?
25 km je přeci jenom hodně na jeden mezistaniční úsek. Když vezmu třeba Lötschberský tunel se svojí délkou 34,6 km má 2 kolejové spojky (nepočítaje ještě na jižním portále nepostavenou spojku pro odbočku smět Ženevské jezero).

jerry

Myslím, že tohle bude řešit až další generace. Trochu mě štve, že už mi bylo 50 a tudíž se tohoto tunelu nedožiju.

Georg

a to je jako neco zasadniho pro vas zivot, takovy tunel do berouna?

mgr.pavel

O můj nebo jerryho život nejde. Jde o to, že *ani* během našich životů nebude tato společnost schopná něco takového postavit.

Jiří Kocurek

Tak to abychom raději nezačínali, abyste měl pravdu? „se nikdy nepostaví“ už jsem slyšel a četl tolikrát…. a týkalo se to i staveb, které jsou již hotové.

jerry

Já něco takového někde tvrdím? Ukažte mi kde, prosím.

Georg

no veci, kterych se clovek potrebuje „dozivat“ vetsinou takovou zasadni hodnotu maji.

Dachs

Jistě, je to jen takový povzdech, ve kterém je rozčarování, troška deprese plynoucí z toho, že metro D bylo na papíře již v osmdesátkách, na železniční spojení s letištěm už existovaly projekty v devadesátkách, nemluvě o tom, že na toto téma byla nejedna diplomka, už tehdy. Mezi tím jsme poznali, jak může železnice fungovat i jinde nebo jak postupuje řada dopravních staveb, vč. velice složitých, v blízkém zahraničí. Nebo tramvaje podle vizí měly v Praze už dávno jezdit nejen na Barrandově. Pražané dále přes dvě desetiletí zoufale čekají na dokončení okruhů a tuzemská dálniční síť má „desetiletku“ zpoždění. Minimálně. A… Číst vice »

Georg

no a jaky je myslite pomer mezi evoluci a „revoluci“ – jak na draze tak v jinych oborech?

a zejmena pokud berete v potaz, ze tuto oblast ridi statni organizace, cokoliv v doprave udelate, je a bude ztratove (jak na investice, tak na provoz) a jeste pred 30 lety se vsechno prakticky rozpadalo a muselo se postavit zgruntu znovu…

Doctor

Jerry, též jsem občan věku středního. Žijme střídmě a zdravě, v roce 2055 bude jistě hotovo.
Nesmí být válka a hospodářská krize !
Nesmí tam být netopýři a vzácní broučci !
Nesmí tam kapat voda !
Ještě se svezeme, těším se !

jerry

2055? Bylo by to hezké, se toho dožít, ale neumím si to představit bezbolestně. Myslím, že tak moc ani nechci.

Vojtěch

Negativní lidé žijou kratší dobu, to je pravda

Doctor

Ano, třeba prokurátor Karel Vaš, co poslal pod šibenici generála Heliodora Píku a další …
Ta negativistická sv..ě zemřela v r. 2012, v pouhých 96 letech. !
Takže asi máte pravdu !

Georg

to vubec nerika nic o tom, ze vas byl negativista. mohl byt fanaticky bolsevik, ktery vetsinu zivota mel radost, jak se to vsechno hezky cim dal vic kurvi.

FrenkyUL

Na tom asi něco bude 🙂

Jiří Kocurek

Do černého!
Radost z ubližování jiným ho držela při životě a chtěl pořád dál.

Alibaba

Jenže v postaveném tunelu se tohle „dodatečně“ řeší velice blbě. Alespoň nějaká příprava kaverny pro odbočku by chtěla.

Dušan

A podle čeho posuzujte to „hodně“ ? Jen podle délky ? Já jen, že třeba úsek Březová nad Svitavou – Svitavy má cca. 16,2 km nebo nově na 4.koridoru úsek Červený Újezd u Votic – Votice má 13,6 km a ani na na jednom z nich taky žádné spojky nevidím:-)

mgr.pavel

Nu a tento tunel má mít o polovinu více, než váš delší úsek.

Dále, v tunelu platí přísnější normy a máte na něj přísnější požadavky, než na trať na povrchu.

Tomáš Záruba

A ty věčně odříkané osobáky při jakékoli výluce u Březové taky nevidíte? Nehledě na to, že nejde až tak o kilometry, jako o jízdní dobu v tom úseku (a rychlost je u té Březové průměrně cca poloviční než těch 200 km/h).

Alibaba

Ano podle délky. Když vidím, jak se mezi Poříčany, Pečky a Velim (cca 2 x 6 km) přidávali další dvě odbočky na rozpůlení mezistaničních úseků (cca 4 x 3 km), tak jsem docela skeptický, že by tady byl úsek dlouhý cca přes 20 km.
Za vzor dávám právě třeba Lötschberský tunel, který má ty spojky dvě, ale daly by se dát jako příklad i další kratší (zpravidla) švýcarské tunely (třeba starý vrcholový Gotthard).

honza.k

Ano, a také u těchto Vámi zmíněných dlouhých mezistaničních úseků je chyba, že tam ty spojky nejsou, protože sakra chybí (budou chybět). Až bude jednokolejný provoz Červený Újezd – Votice, ať už z důvodu mimořádnosti či plánované výluky, tak se to ukáže…

Georg

no tam se ukaze skoro prd, protoze tam jezdi dva pary vlaku za hodinu. 🙂 ale chapu, co chcete rict…

Jan Schmidt

Spojky Vám nepomůžou. Chce to předjízdný koleje, tedy 4kolejný úsek. Švýcar to na GBT neudělal a dost lituje… Ale tady se nedopustí, abychom udělali něco líp než Němci, nedejbože než Švýcaři.

Alibaba

Pomůžou alespoň trochu při výlukách.
Předjízdné koleje by asi byly ještě lepší řešení, ale zase o jiných penězích.

P_V

Litují toho možná kvůli té zamýšlené zastávce uprostřed. Letmé předjíždění nákladu rychlíkem v omezeném vícekolejném úseku by muselo být načasované na sekundy přesně, jinak velké bum, nebo velká zdržovačka. Když už, tak mít ty 4 koleje od začátku do konce. Tři tubusy, přičemž dva by byly vysokorychlostní a třetí by byl dvoukolejný na 120 pro náklady a jiné pomalíky. (ha, ha, ha, kde na to vzít)

Radek

Tak, zůstane stará trať…

Alibaba

Očekávám, že po zprovoznění tunelu ROPID starou trať zaseká osobáky po 15 minutách, takže pak bude problém právě v případě potíží tam něco dalších bez odříkání provést.

Georg

v dobe zprovozneni tunelu snad bude v radotine ctyrkolejka az po cernosice.

Alibaba

Prodloužení čtyřkolejky k Černošicím něčemu pomůže, ale až tak moc?

Georg

pomuze, na delsim useku se lepe letmo predjizdi osobaky. ale ctyrkolejka je asi tak realna jako tunel 🙂

honza.k

Tak to těžko… není kde by mohla být.

honza.k

Osobák po 15 minutách by určitě neměl znamenat vyčerpání kapacity této trati, která by už navíc v té době měla být po celkové modernizaci s odbočkami atd.

bakiy

Při 15 minutovém intervalu a plánované výluce nebude zas takový problém něco odřeknout. Při mimořádnosti řeším hlavně, aby se jezdilo. Tady problém opravdu nevidím…

mgr.pavel

To aby už Dobrá Správa dala připravovat nápisy „již brzy vlakem Berounským tunelem“ 🙂

(aneb termín zahájení realizace je stejně nereálný, jako sliby o „již brzy na letiště vlakem“)

Georg

tak jake mate lepsi datum?

mgr.pavel

To je otázka na SŽ, aby uvedla nějaký reálný termín. Ne na mne.

Z historie plánování tohoto tunelu (a zdaleka nejen tohoto a nejen tunelu) jest člověk jaksi poučen, že plánované termíny zahájení realizace se odkládají téměř tak rychle, jak rychle běží čas..

Georg

takze co byste tam napsal vy? jako sledujici dopravni tematiky vite totez, co sprava zeleznic.

Doctor

Podzim 2055.

Tak důležitá stavbu už tu měla být

Je neuvěřitelné že už to dávno nestojí

Petr

Začátek za pět let. Pěkná utopie. Ještě tu o Červené Karkulce.

Vojtěch

Je rozdíl mezi utopií a optimismem. Být takhle negativní nikomu nesvědčí

Petr

Optimismus je, že věřím v realizaci tunelu. Realista by stím už měl myslím problém.

Ic540

My v Msk zase desítky let vyhlížíme modernizaci Ova Frenštát.
Mírný optimismus zavládl že proběhne reko uzlu Ostrava.
Tedy že první metry se opravdu opraví. Z Hlavního po Střed.
Opravili sice i úsek z FnO kousek dál.
Systém JŘ a dopravy však v místě zatím stanovil počty cestujících tak na 810…
Karkulkám zdar…

Nohab

Nevěřím

Jeník

Tak když děláme takové machrovinky jako dálniční tunel v té podmáčené rovině u Budějic, tak proč neudělat tunel z Prahy až do Berouna… Ostatně, já bych netroškařil a protáhnul to až někam za Zdice… A nebo když už nevíme co s penězma, co takhle středočeskou část D3 řešit tunelem pod údolím Sázavy? To by byl teprv majstrštyk! 😉

Petr

Tak ono to bez toho cancouru Beroun-Zdice, neprojde. Jen na něj bude muset sehnat peníze Správa železnic, protože ekonomicky nevyšel. Pokud se pokusí prosadit tunel jen ve variantě bez tunelové varianty tak Králův Dvůr podá žalobu. Prozatím jí dostal vrácenou, protože se ještě o stavbě nerozhoduje.

Vašek

Dobrý nápad, s tím tunelem až za Zdice. Stejně bude řada rychlíků kolem Berouna jen projíždět, jako projíždějí už dnes.

Jirka Z

To je asi největší problém tunelu do Berouna. Nejen, že bude pořádně drahý, ale také že pokud má na něj navazovat další rychlá trať až do Plzně, budou na ní muset být další dlouhé tunely. Ve výsledku by tak téměř polovina trasy z Prahy do Plzně musela vést v tunelech. Opravdu jsme tak bohatí, abychom si to mohli dovolit?

Pavel Čech

Neví někdo znalý, jak se bude řešit, když v krasové oblasti narazí na nějakou neznámou jeskyni? Jen mi to zajímá.

Pražec

Neznám technikálie, ale vím, že se to umí. Např. dálniční tunel Sveti Rok v Chorvatsku.

JirRa

Most, tuším že někde v Chorvatsku to tak dělali

mic

Aspoň bude kam sypat rubaninu :o)))

A vážně: Nevede tahle severní trasa náhodou mimo krasovou oblast?

Petr

Vede, respektive dle současných vědomostí vede. Uvidáme dle průzkumu.

Petr Šída

Přesně, je to posunuté k severu, aby to šlo mimo zkrasovele vápence

Jelen

A teď tu o Jeníčkovi a Mařence

Koro

😀