Infrastruktura Železnice

Správa železnic vypsala tendr na elektrizaci trati do Kadaně

Trať Kadaň - Prunéřov. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA
Trať Kadaň - Prunéřov. Pramen: SŽDC, dokumentace EIA

Správa železniční dopravní cesty se po letech příprav pustila do hledání zhotovitele elektrizace trati z Prunéřova do Kadaně. Odhad nákladů činí 334 milionů korun. Lhůta pro odevzdání nabídek vyprší 8. srpna, stavba má následně trvat 26 měsíců od podpisu smlouvy.

Trať Kadaň-Prunéřov - Kadaň. Pramen: SŽDC
Trať Kadaň-Prunéřov – Kadaň.
Pramen: SŽDC

„Předmětem stavby je zajistit provozování linky osobní dopravy Děčín – Kadaň v závislé trakci v souladu s dopravní politikou Ústeckého kraje,“ píše se v dokumentaci EIA k projektu. V rámci stavby vznikne i nová zastávka Kadaň sídliště na východě města, stanice Kadaň pak projde modernizací, vznikne zde například boční nástupiště s bezbariérovým přístupem. Stavbu vyprojektoval Sudop Praha za 20 milionů.

Stavba zahrnuje také rekonstrukci železničního spodku a svršku, mostů a propustků nebo osazení staničního a traťového zabezpečovacího zařízení. „Součástí předmětu plnění jsou i činnosti, které budou prováděny v souvislosti s Pravidly pro publicitu spolufinancovaných projektů EU v rámci OPD,“ píše se v zadávací dokumentaci.

Na trati bude střídavá soustava 25 kV.

62 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Koukám na diskuze na tomto skvělém serveru a s hrůzou musím konstatovat, že zejména články o železnici napadli takoví ti zvláštní diskutéři, kteří kdysi excelovali na Kreportu nebo Želpage. Je mi hodně líto autorů článků, že tito internetoví „bojovníci“, kteří často o dané problematice neví vůbec nic, snižují celkovou kvalitu serveru. Ti zmínění rozumbradové by nejraději vše rozpočtově odpovědně zrušili, protože tam podle nich nikdo nebydlí a je to jen placená hračka těm, kterým oni hanlivě říkají šotouši. Přitom paradoxně většinou těchto vlaků ti tzv šotouši nejezdí vůbec a využívají je zpravidla rodiny s dětmi, třeba k výletům a tím pomáhají udržovat ekonomiku obcí kolem tratí.

    • Rozumbradové jsou na obou spektrech názorů a je lepší je nechat vyřádit virtuálně, než reálně. Mažeme pouze vulgární příspěvky.

  • Proto je mnohem lepší střídavý systém. Tam mohou být vzdálenosti napáječek i 50 km. Dnes už stejnosměrný systém nemá téměř žádnou výhodu – izolátory už snesou v pohodě i 25 kV, nesymetrie také až takový problém není, tzv. jednodušší stejnosměrné lokomotivy zase díky odporové regulaci byly neefektivní, takže jednoznačně vítězí AC a doufám, že už čistě stejnosměrná vozidla se nebudou vyrábět.

  • Prosím názory Johna Glaita neberte nikdo vážně. Dělá, jako by to šlo z jeho kapsy. Mne třeba vadí, že stát dává příliš moc peněz na armádu a zbrojení, a také z toho nikdo vůbec nic nemá. Vlak aspoň nějak může být užitečný.
    Ale stejně mne tu něco nesedí. Buduje se nová elektrifikovaná trať (nejsem proti elektrizaci), ale v okolí je hlavní elektrifikovaná trať směr Karlova Vary a Cheb, kde mimo rychlíků jezdí jen samé motoráky. Dokonce i do Klášterce, který patří ještě pod severní Čechy. Zajímavé, že z Ostravy na letiště jezdí universální pantery, také z Olomouce na Šumperk, kde je čistě stejnosměrný systém, a zde, kde by mohl být využit mnohem lépe ten universální panter řady 600 (ne 400!), tak jezdí jen stejnosměrný. Stejnosměrné jednotky už by se neměly vůbec nakupovat, je to mrhání penězi. Pak by i přechod na mnohem efektivnější střídavou soustavu 25 KV,50 Hz by byl jednodušší.
    Takže pokud nebude důsledný elektrický provoz „pod dráty“, tak je vyhazování peněz) elektrifikovat další tratě. Opakuji – jsem zastánce elektrifikací, nejsem proti, ale byl bych rád, kdyby se využívala důsledně elektrická trakce, kde jsou elektrifikované tratě a až potom dělat ty další.

    Totéž Louka u Litvínova – naco elektrifikovat trať do Litvínova (hlavního), když je k dispozici trať do Mostu, na které je stanice Litvínov město, vzdálena jen asi 200 metrů od hlavního litvínovského nádraží. A vlaky od Teplic by mohly jezdit až do Mostu, naopak motoráky od Oseku (město) jen do Litvínova se vzájemnou návazností obou větví v Louce. A využila by se elektrická vozba mnohem více.

  • … „stavba má následně trvat 26 měsíců od podpisu smlouvy“….
    Ne to snad ne? Co na těch 5 km budou 26 msícú dělat? To tam budou 2 zedníci betonovat sloupy a 2 dráteníci tahat dráty. Nebo se to zakope do země, tak ja se navrhuje v Dejvicích… Umělé natahování termínů prodržuje a zneefektivňuje jakékoliv další stavby. Je třeba s tím konečně něco udělat.

    • Stavba dlouho netrvá, ale různé administartivní překážky – schvalování kdekým, co si otvírají hubu, kolaudace, odvolávání apod. To není o technice, ale o pitomých zákonech této banánové republiky.
      Jak dlouho se opravovala trať z českého Těšína do Mostů u Jablunkova (více jak 10 let, a to je 30 km). A nyní dalčí stavba století – navazující úseky Český Těšín – Albrechtice nebo Louky and Olší – opět nekonečno na druhou.
      A to nemluvím o Dětmarovicích, kde se před více jak 10 léty udělala jedna strana stanice (ostravská) s jednou hlavní kolejí (č.1) a teď teprve se dělá druhá (Karvinská) s kolejí č.1. Kdyby se to udělalo najednou, mohl být dávno klid a ne astronomická zpoždění…. Proto tak nějaký úředník, který o tom nic neví, rozhodl…

  • 25 kv ?? co tam bude jezdit?? Ústecké pantery pokud vím tak jsou na 3000 V. A na 140 začítá 25 kv až za Kláštercem. Nějak mi to za dané situace nedává smysl.

      • ano mate oravdu. zmena napajeni je na trati mezi Kadaní – Prunéřov a Kláštercem. Takže Kadaň Prunérov je 3000 V a ustecké pantery do Klášterce nejezdi. takže eletrifikace Kadaň město -Kadaň Prunéřov 25 kV stále z provozního hlediska nemá moc logiku snad kromě pbudoucho zámě jednotné trakčni napájeci soustavy.

        • Linka U1 jezdi az do Prunerova a na ni jsou nasazeny prave Pantery:
          dnes v 9:30
          Os 6804
          9:30 Děčín hl.n.
          11:29 Kadaň-Prunéřov

          156 Kč / IN50 78 Kč / IN25 117 Kč

          Vygenerováno aplikací IDOS

          • Mimochodem v planu Dopravni obsluznosti pro Ustecky kraj se mimo jine pise, ze linka U1 bude stezejni patetni linkou v Usteckem kraji, proto kraj tlacil na SZDC, aby elektrifikovala usek Kadan – Prunerov, aby linka U1 mohla jezdit v celem svem navrhovanem useku Decin hl. nadr. – Kadan. S tim souvisi i elektrifikace trati 134 usek Litvinov – Louka u Litvinova, jelikoz i zde maji zacit jezdit Pantery, ktere nyni konci v Louce. Linka U1 (Kadan – Decin hl. nadr.) s linkou U24 (Litvinov – Usti n. L. hl. nadr.) ma v useku Teplice – Usti n. L. hl. nadr. zkrátit interval diky prokladum mezi techto linek. To byl hlavni zamer Usteckeho kraje na pozadavek elektrifikace trate 134, aby Ustecky kraj dolozil sva tvrzeni vazne zacal posilat Pantery az do Louky.

          • Ano a to proto, že stanice Prunéřov (správný název Kadaň -Prunéřov je elektrifiková 3000 V ss, takže navazují střídavý úsek nějak nedává pro stejnosměrné pantery smysl.

    • Mírné 2 omyly. Ten styk proudových soustav je mezi Kadaní (Prunéřov) a Kláštercem. V Klášterci už je střídavý systém, protože jsme tam kdysi viděl střídavé lokomotivy řady 240. Ono to je ale výsledně stejně jedno, dnes mimo rychlíků tam jezdí jen motoráky, takové se spřáhlamal, že to vypadá jak tank (nějaká 840?)
      Ta trať (Kadaň – Karlovy Vary) byla zrekonstruována a elektrifikována asi před 10 léty. Ale rychlost 140 km/h tam není ani zdaleka. Vzhledem k různým meandrům kolem řeky Ohře to tipuji tak maximálně na 80 km/h. Dále za Ostrovem nad Ohří, jak už je to otevřenější a širší údolí, tak může být tak 100 km/h. Ale více určitě ne…

  • Zajímavý bude souběh koleje trati elektrizované ve střídavé soustavě se stejnosměrnou vlečkou… Je u nás někde další podobný úsek?

  • Ano, bude 25 kV/50Hz a je to dobře. A jak někdo už napsal, dosadí se střídavá výzbroj do RegioPanterů, takže bláboly o dieselu neberte nikdo vážně.

      • Předělá se to v dílnách podobně ,jako se ze Šukafonů staly Regionovy,z obyčejných vozů řídící vozy Sysel,z obyčejných Peršingů a Es výměnou celého řízení Peršingy a Esa WTB,z německé vlakotramvaje nové nízkopodlažní vozidlo pro Šumavu s novou klimatizací a novým vakuovým hajzlíkem atd…
        Objednavatel si přeje a platí,dopravce mu musí vyhovět.

  • Tak a doufám, že se taky přestanou vymejšlet blbosti s šotovláčkama a elektrizace poslouží jako argument pro definitivní odpískání zbytku tratě z Kadaně do Kaštic a na Rohozec. Vytrhat a do šrotu.

    • Jste snad z Ústeckého kraje? Z Kadaně nebo blízkého okolí? Pokud ne, tak prosím neomezujte ostatní, kteří tam z jakéhokoli důvodu chtějí jezdit. Trať si v klidu může existovat, vlaky po ni v klidu můžou jezdit, lidi po ni v klidu cestovat a vás to trápit nemusí.

      • Moje bydliště není pro tuto diskuzi jakkoliv relevantní. Mimochodem, vlaky tam stejně jezděj akorát turistický vo víkendu, takže argumenty o zajištění základní dopravní obsluhy neberu. Ta už je beztak zajištěná busama. Tohle je akorát vylejvání veřejnech peněz pro šotoušky.

        Pokud bude jak trať, tak na ní provozované vlaky výhradně v soukromé režii, bez jakejchkoliv veřejnejch finančních podpor, tak prosim, neceknu ani slovo. (Ale upřímně, pravděpodobně tam nic nepojede.)

        Ale dokud jsou jak trať, tak vlaky, placený z mejch vydělanejch pěnez, kerý mi stát ukrad na daních, aby z nich pak platil takovýhle kraviny, protože si to vymyslel nějakej vouřada-šotouš na kraji, tak do toho kecat s dovolenim budu.

        • Takže zaprvé – buďte tak laskav a nenavážejte se tady do šotoušů. Ti za to vážně nemůžou, protože vlaky na trati neobjednávají oni, ale Ústecký kraj. A za druhé – nejsou to vlaky jen pro šotouše, ale pro všechny. To, že je někdo využívá, ještě neznamená, že je šotouš (a i kdyby byl, tak co je na tom? Je smutné, když se lidi nenávidí jen kvůli odlišným zájmům).
          Ústecký kraj má naštěstí dost rozumu a k opuštěným lokálkám se zachoval tímto způsobem. Rozhodně se to nebude rušit jenom proto, že si to vy a několik dalších jedinců přejete. Pokud s tím nejezdíte, tak si toho prostě nevšímejte. Argument, že se jedná o kraviny placené za prachy, které vám stát ukradl, jsou zcela mimo.

          • A pak se dozvíme, že do Mochova jede 50 lidí denně! Nedá se svítit, jak na trati nebude alespoň 1000, je konec. Dřív, nebo později.

            • Když se postavilo pokračování D1 od Vyškova ke Zlínu, tak v prvních letech na nových úsecích jezdilo taky jen pár tisíc aut. A je to snad argument pro to, že ta dálnice není potřebná? U vyhodnocování dopravních opatření potřebujete víc času, řádově jednotky let. Ať se to hodnotí, ale po delším čase.

              • No jestli tu má někdo pocit, že dálnice do krajského města je skoro jako lokálka do Horní Dolní, pak je asi jakákoliv debata zbytečná.

        • No vidíte. A já zase nesnesu, když se z daní, které já odevzdávám platí autobus. Uvědomte si laskavě, že když Vy, nemáte vztah k železnici a máte rád autobus, tak je v této republice dost lidí, kteří jezdí rádi vlakem než autobusem, nebo prostě jízdu autobusem nesnesou. Tomuhle se Vážený pane říká demokracie. Každý má právo vybrat si dopravní prostředek jaký chce a který mu vyhovuje. Tak tu prosím pořád dokola nepište o zrušení tratí, jak je z vašich komentářů patrné. A každý, kdo má rád cestování vlakem, neznamená, že je šotouš!!! Děkuji.

          • Třeba Zlínský hejtman čunek řekl, že prvořadý v dotacích bude vlak a až potom bus. Vždy byl vlak na prvním místě.

        • Voni maj pravdu. A nejen ty tratě, ale i ty silnice, ty ať taky platěj sami! Provoz auta si taky každej platí sám na férovku – výhradně v soukromé režii. Taky ať si platěj i ty silnice. A ne z mejch daní a z jakejchkoliv veřejnej podpor. Jinak je to vylejvání veřejnech peněz pro plechovce. Ale dokud jsou silnice, tak autobusy placený z mejch vydělanejch pěnez, kerý mi stát ukrad na daních, aby z nich pak platil takovýhle kraviny, protože si to vymyslel nějakej vouřada-plecháč na kraji, tak do toho kecat s dovolenim budu.

          • :-D, 😀

            Velice pěkné a vtipné zareagování :-). Tak to má být.

          • Až mi po kolejích přijede k domu záchranka, hasiči a policie, nebudu mít s vašim návrhem problém. 🙂

          • Až se zruší SPD z PHM tak klidně. Jenom by mě zajímalo kde si stát těch 80 miliard ročně vybere jinde…. A taktéž samozřejmě i mýto, to je dalších

          • K plateniu ciest. Majitel plechovky okrem ineho plati spotrebnu dan z paliv a DPH z paliva. Neviem ako v Cechach, ale na Slovenku len spotrebne dane s paliv tvoria vyse 10 percent prijmov statneho rozpoctu. Plus na to samozrejme este prijmy z DPH s paliv. Predpokladam, ze to bude v Cechach podobne. Takze pokial by na cesty mali ist vsetky prijmy od plechacov, tak tie cesty su davno pozlatene.

          • A ked sme pri tych spotrebnych daniach. Podla tohto https://www.penize.cz/80318-spotrebni-dane necelych 10 percent z vybratych spotrebnych dani od zlych plechovkarov ide do Státního fondu dopravní infrastruktury, z ktoreho je financovana cestna, zeleznicna a vodna infrastruktura.

            Tak napr. zli plechovkari sa cez ten fond podielaju na financovani napr. ETCS Přerov – Česká Třebová , Optimalizace trati Beroun (včetně) – Králův Dvůr, Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha Vysočany, 2. stavba – I. část žst. Čelákovice a podobne.

            Prehlad o tom co financuje fond napr. pre tento rok je tu.
            https://www.sfdi.cz/rozpocet/prehled-detailniho-financovani-akci/rok-2018/

        • Vážený Mistře, nevadí Vám kolik peněz se rozdá nemakačenkům? Jestli neprotestujete proti tomuto, tak držte hubu.

        • Galt napsal: Ale dokud jsou jak trať, tak vlaky, placený z mejch vydělanejch pěnez, kerý mi stát ukrad na daních, aby z nich pak platil takovýhle kraviny, protože si to vymyslel nějakej vouřada-šotouš na kraji, tak do toho kecat s dovolenim budu.

          Můžete uvést, jaká část z Vašich daní jde na provoz uvedené tratě ? Stačí zhruba, nemusí to být přesné číslo.

  • No nejvtipnější na tom je, že to bude pod střídavinou. Takže se nám tady budou vesele prohánět regionovy pod drátama….

  • Alespoň RegioPantery nebudou končit před městem.
    Škoda jen, že nenatáhnou trakční vedení až do stanice Kadaň předměstí, protože je blíže historickému jádru.

    • Jenže tam skoro nikdo nejezdí.95 procent cestujících jezdí do Kadaně.
      V článku chybí informace,jakou soustavou bude trať elektrifikována.

        • Není to pravda. Některé jednotky 440 končí v žst. Kadaň – Prunéřov.

          • Tak pokud tomu tak je je to dobře, když sem tam byl já tak všechno končilo v Mostě, ale už to je nějaký pátek. Jen sem zvědavý kdo zaplatí na upgrade panterů, když pořádně není jasné komu patří zda ČD či kraji. Ona už se připravuje stavba Prunéřov -. Chomutov , ve které je i přepnutí na stridavinu.

      • Původně měla být elektrizace 3kV SS, ale MD nařídilo, že se má s ohledem na konverzi elektrizovat rovnou na střídavinu. Regionovám to naštěstí bude jedno…

        • Kdyby byla elektrifikace na 3 kV,museli by v Kadani vybudovat měnírnu za 200 milionů.To by již moc peněz nezbylo.Dosazení střídavé výzbroje na všech 7 panterů vyjde jen na třetinu ceny té měnírny(asi 70 milionů).Je dobře,že MD zatrhlo elektrifikaci 3 kV.

          • Ještě je otázka jestli by nemohly být za 70 mega do panterů rovnou trakční baterky….:/

          • Na to už měli dost času, aby mohli panteři až do Klášterce. A kde nic tu nic… Jinak nechápu, nač potřebují měnírnu na slabých 1.5MW.

            • Měnírna je potřeba,protože z Chomutovské měnírny je to daleko(20 km) a 3 kV mají velký úbytek napětí.Tam by už nešly nastavit ochrany proti zkratu.Na 3 kV jsou měnírny každých 20 km a napájí trolej proti sobě.
              A 1 Panter má příkon 2,5 MW.

              • Jestli je pro měnírnu limit 20 km, tak jsem teď koukal na jízdenku a z Kadaně do Chomutova města je to přesně 20km. Takže je tam i malá rezerva (do předměstí). A také by se to dalo řešit napájením od SD-KD z vlečky. Určitě by to bylo jednodušší, než řešit souběh ss. a stř. tratě. Když se chce, všechno jde. Ale tady se zřejmě nechce… Jinak Panter má výkon 2040kW – max – při 160km/h. V reálu by se to při daných traťových rychlostech v pohodě vešlo do toho 1,5 MW příkonu…

                • Limit 20 km je pro vzdálenost měníren a ty napájí proti sobě.Již vzdálenost 12 km z Chomutova do Kadaně Prunéřova je při napájení z jedné strany velká a dělá problémy.
                  Panter má výkon 2040 kW a příkon s topením ventilátory,ztrátami 2500 kW.A od 50 km/h ho z troleje odebírá.Ten odběr je pak stejný až do 160 km/h,jen klesá tažná síla.1,5 MW je jen 500 A z troleje.To má větší příkon i v případě,když je jeden vůz vyřazen pro poruchu.

                  • Tažnou sílu bych do toho netahal, tu z grafu nevyčteš… Tažná síla je záležitostí „jízdních odporů“ které je nutno překonávat (hmotnost vozidla, kopcovitost a obloukovitost trati) a je na rychlosti nezávislá, resp. je od jisté rychlosti již nedostupná, tudíž je požadovaná rychlost nesažitelná. Proto si dovolím o potřebě příkonu 2,5MW od rychlosti 50km/h silně pochybovat… Ale s těma měnírnama asi budeš mít pravdu. Ovšem stále je tu možnost napájení od SD-KD…

                  • A ještě jinak – nemám pocit, že v současné době jede stávající regionova plným výkonem, byť se současná traťová rychlost blíží její maximální rychlosti. Takže silně pochybuju, že panter pojede s plným příkonem při poloviční rychlosti….

                    • Tak se přijď někdy na toho Pantera podívat a uvidíš,že sběračem teče při rozjezdu od 50 km/h proud 800 A,což je při napětí 3 300 V přes 2500 kW.Podobně teče sběračem Esa 1300 A od 70 km/h.

        • Přesně, je to fuk. Stejně tam bude jezdit Regionova. Na věčné časy a nikdy jinak.

    • Nezadrátování Kadaně předměstí je naprostá hloupost = „šetření, ať to stojí, co to stojí“: aby ta investice byla dokonalejší, měla by zastávka na předměstí navíc logicky být součástí obvodu železniční stanice s vjezdovým návěstidlem mezi ní a mostem přes Ohři (a před zhlavím současné Kadaně jen s „cesťákem“) tak, aby všechny vlečky i odstavná kolej na předměstí byly rovněž součástí stanice.
      Mnoho lidí na předměstí a odtud sice, pravda, nejezdí, protože mají u výpravní budovy stanice zaparkována auta (a je od ní i blíž na autobusové nádraží), ale ze zastávky je skutečně blíž do centra, a až bude zastávka i u sídliště, bude i do stanice jezdit lidí méně než nyní …

      • No kdybys viděl, kde je ta zastávka „sídliště“ plánovaná, taky bys nebyl tak optimistický. Jestli tam odtud budou jezdit tři lidi, bude to moc. Větší smysl by mělo tu zastávku udělat u průmyslový zóny; je to tam k trati coby oštěpem dohodil. Aspoň by přespolní mohli dojíždět do práce.

        • Já jsem tudy občas vlakem jel, tak trochu představu mám a vím, že se s tím mnoho nadělat nedá – nastupovat tam asi mnoho lidí nebude, ale pro výstup by ta zastávka snad aspoň jakž-takž fungovat mohla.
          U průmyslové zóny by možná zastávka využitější byla, ale spíše asi jen v omezenější denní dobu …

  • Odhad nákladů činí 334 milionů korun je za celkem za celou stavbu, tj. rekonstrukci železničního spodku a svršku, mostů a propustků nebo osazení staničního a traťového zabezpečovacího zařízení + 5km elektrizace?

Newsletter

Partneři


Výběr editora