Správa železnic vypsala druhou soutěž na podobu terminálu VRT, bude v Roudnici
1. místo, Metroprojekt, Jiří Opočenský a Štěpán Valouch. Podoba budoucího terminálu Praha východ. Pramen: Správa železnic
Součástí terminálu by mělo být mimo jiné záchytné parkoviště pro 3000 automobilů a nástupiště pro autobusy.
Docela zajímavé, jak pro militantní fanoušky lokálek je napojení jakési skomírající lokalky do Straškova důležitější než celá VRT. A to si ani nepředstavují nejreálnější scénář, kdy je velice pravděpodobné, že v době otevření VRT (optimisticky už za 10 let) nebude do Straškova už vůbec pravidelná kolejová doprava, trať asi ještě bude funkční, ale jako u každé stavby se budou hledat úspory a ušetřit nějaké stovky milionů za nenapojeni té lokalky? To určitě někoho napadne. Protože ono to její napojení asi těžko půjde udělat úrovňově, a tím pádem to nebude za levno. Možná se ta lokálka napojí, pokud se v Ústeckém… Číst vice »
Postaví se VRT? Věř kdo chceš. Leda tak za tisíc let.
Tak ne každý musí být pesimista a jen vzdychat, že tu nikdy nic nebude. A když se začne něco stavět, tak hned přijde s tím, že to bude tunel na finance.
Ano, nesnáším tento český přístup, kdy se věčně vysmíváme jak se toho nedožijou ani naše děti, nic nebude, nic nejde, místo aby lidi věnovali energii hledání řešení jak to udělat a pokud možno efektivně. Aspoň v těch diskuzích.
ja taky nesnáším…nikdy nic nebude.
ale aby bylo, tak se musí začít dělat a ne jen furt žvanit (a házet vidlema).
a zároveň se musí přestat slibovat zcela nereálné termíny…
Nikdy se nepostaví.
Ale za 20 let se začnou přeložkami celých úseků zrychlovat současné trati (např. Zdice – Rokycany, Červenka – Zábřeh, Choceň – Ústí nad Orlicí…)
Mezi Červenkou a Zábřehem se to dá ještě nějak víc napřímit? No asi jo, ale na české poměry je to jak když střelí.
Právě proto se odtamtud začne…
Z Olomouce do Hranic to bude mnohem horší (triangl na 230 km/h…).
Já myslím, že dalo, tyhle dva oblouky by podle oka na 200 nebyly: https://mapy.cz/turisticka?x=17.0079732&y=49.7517470&z=15
Co je nejvíc na pytel je, že trať vede v CHKO, a podle mě by to bylo nejtěžší vypapírovat u ekologů.
Prostě závidím Pernerovi, když to stavěl, že neměl takovéto opruzy. A ty dva zbývající přejezdy bude z hlediska ekologů skoro to samé.
Nerad to říkám, ale jestliže už není cílem VRT převedení dálkové dopravy ze silnic a případně letadel na koleje, nýbrž pouze a jen „zvyšování mobility“, asi pomalu také začnu být proti. Namísto systému návazných spojů (a případně přímých spřahovaných), který by mnohým omezil nutnost startovat auto, plácneme do polí další rozsáhlou mrtvou plochu (stromy jsou fajn, horší je to se vsakováním a udržením vláhy či možností pěstovat potraviny v místě), ke které naopak další auta přivedeme. Deklarované napojení (i kolejové?) tratě Roudnice – Straškov je sice fajn, ale je to marginálie v těch plánovaných hromadách aut a nejistém množství autobusů;… Číst vice »
Priorita je zvýšení mobility i převedení dálkové dopravy na VRT. Ty vlaky se tam podle dopravních modelů vlezou, tak kde je problém? Terminály jen doplňují celý ten systém. Vysokorychlostní vlaky budou jezdit i na současná nádraží…
my potřebujeme mobilitu nezvysovat o moc víc než už je teď. ale potřebujeme snížit objem automobilové dopravy. především na dojizdce do větších center.
Však ji snizite, část lidí určitě rychlý vlak zvolí. A čím udělají první nebo poslední mili (podle toho jakým smerem pojedou), to je naprosto vedlejší. Nebo si myslíte, že k tomu terminálu budou vlaky ze Straskova a Roudnice navazet davy lidi, kteří předtím poslušně v Roudnici nebo Straškově klusali k nádraží, aby mohli ujet vlakem o pár kilometrů navíc, projít se a užít si prestup? Lidé jednoduše použijí auto a stavět VRT bez kapacitních parkovišť je pouze zpusob jak znehodnotit investici.
Tramvají – 5, 9, 15, 26…
auto, pokud je rozumná alternativa, by kazdy měl raději nechat doma…
asi nikdo nebude vymyslet jak dojíždět z Budyne do Roudnice na VRT obnovenou lokalkou objizdejici Rip…ale jezdit z Budyne autem přes město do Roudnice k jakémukoliv vlaku je taky průšvih. to už ať tím autem raději jedou cca do Vranan po D8. nebo ať jedou busem. nebo se musí vymyslet obchvat Roudnice. ale pokud budeme stavět obchvaty všeho….
Každej novej, lepší dopravní prostředek mobilitu zvýší. S tím se (mimo diktatury, kde by každá cesta byla jen na povolení) velmi těžko dá něco dělat.
Co se dělat dá, je nechat uživatele těch dopravních prostředků platit pokud možno plnou cenu té jejich mobility, včetně toho, co je dnes bráno jako externality. Ať si každý vybere, jestli mu to za to stojí, když to nebude na úkor ostatních, nevidím důvod mu v tom bránit…
Az se budou auta ridit sami a elektricke bude to pak ok aby z kazde prdeli jse lidi mohli dostat na stanici co je dostane do Prahy do za 30 min?
A koho to zajímá,, že jste proti? Když jste nám to tu tak teatrálně sdělil, tak by mě dost zajímalo, co se stane, když se fanatický odpůrce aut rozhodně být proti VRT, protože k němu lidé nedojedou motoracky ale normálně autem. Budete happy z toho, že pojedou autem celou cestu? 😀😀
VRT bych se rozhodně nebál! Ve státě, kde se staví dálnice hlemýždím tempem a navíc salámovou metodou, se zprovoznění této tratě už nedožijeme. Co se týká spolupráce ŘSD, kraje a obcí, tak ta funguje také na vysoké úrovni. Stačí se podívat na opravy hlavních tahů a zároveň opravy alternativních objízdných tras …
A taková VRT spojující vzdálené kouty naší krásné země je hudbou velmi vzdálené budoucnosti. My můžeme leda tak plánovat stavbu zahradní železnice 🙂
Tak aspoň je na co nadávat, že to bude k ničemu. Kdby se nic nedělalo, tak by se nadávalo, že se nic nedělá a to už je takové ohrané.
Pane Kocourku, já na VRT přeci nenadávám, jen ji porovnávám se stavbou dálnic. Dálnici lze stavět salámovou metodou, tam to jakýsi smysl má. Ale VRT s konce někde v poli???
Kolik vám je a kdy hodláte umřít, že se toho nedožijete? Přejte to teda aspoň těm, co se dožijou.
Jakéhokoliv železničního terminálu v Roudnici n. L. se nedožijí ani nyní teprve počatí.
Ty se dožijí maximálně srovnání oblouků s V130…
Pane Jablonecký, já Vám to ze srdce přeju. Taky bych se chtěl dožít cestování VRT např. z Roudnice n/L do Paříže za 5 hodin … Ale už 20 let čekám na dálnici D35, která by spojila křižovatku „Na Čeperce“ a Mohelnici … Mám na to ještě tak 30 let, tak se snad dožiji. U Holic už vidíme v dáli světlo na konci tunelu!
Takhle se má přistupovat k veřejným stavbám. Snad vznikne taky něco tak provedeného, jako je návrh Nehvizd.
Návrh Nehvizd je všechno, jen ne povedený. V Česku dává mnohem větší smysl německý model, ne francouzský.
Jaký německý model? Jaký francouzský model? Vlaky pojedou normálně z velkých měst a některé z nich po cestě zastaví. Na lokálkách vám zastavky za obcí nevadí a čekáte, že si k nim lidé dojedou autem, což kvůli pomalosti lokálek dělá minimum lidí, a na VRT, kde stejný model díky rychlosti už dává smysl, vám to vadí? V čem bude ta VRT lepší, pokud nebudou Nehvizdy? On někdo bude rušit Elefanty na okolních příměstských tratích? Nebo jen toužíte hnát člověka, co chce z Úval do Brna, přes hlavak v Praze? Nebo kde na to VRT má přestoupit, když nekde za Poříčany… Číst vice »
Absolutně neprojednatelné. Dokážete si představit, že by obce tolerovaly tunely a mosty? Vždyť teď to jede v podstatě po terénu a obce se bouří. Myslím, že i příznivci VRT by nebyli rádi, kdyby to stálo ještě o několik sta miliard víc. A přitom k čemu? Nákladka bude na uvolněných tratích, reg doprava může růst.
Musím říct že je škoda že se neplánuje spojit roudnické hlavní nádraží a VRT terminál vlakovým spojením s částečným využitím stávajíci tratě Roudnice – Straškov, s dobrými návaznostmi by to velmi efektivně pokrylo vlakem spojené okolí a hlavně tu Roudnici samotnou
Mě chybí VRT na Plzeň a Olomouc . Přípoje na terminaly by měli být standartní. Trasa Praha Plzeň a dál na Mnichov nebo Norimberk mi přijde zajímavá a nedostatečně kapacitní a Olomouc je centrum ne Andrejova dědina kus vedle. Dlouhodobý drážní spád na Přerov mi přijde úplně mimo se stejnou logikou jako nemít trať na Plzeň a Švýcarsko jezdit na Drážďany.
Škoda že se toho nejspíš aktivně nedožiji
Německo neprojevilo o RS na Mnichov zájem. Zatím uprednostnili variantu severní. Věřím tomu, že ta trať tudy povede, ale bude to až další fáze. Ovšem zatím nestojí ani metr VRT Pra-Brno, takže nemá moc smysl řešit úplně nový úsek.
Čert vem Brno…
Tam bude spíš potřeba trati od Č.Tř. a od Jihlavy.
Ale není VRT Praha – Olomouc – Ostrava…
Protože spousta lidí se raději projde v Roudnici k nádraží, než aby si pohodlně dojela autem k VRT? Protože s autem to mají na 15 min i se zaparkováním, ale to je obere o 15 min prochazky, 5-10 minut čekání a dalsich 20 minut cesty motorackem. 😀
Dokázal by tu někdo vysvětlit proč se šikujeme k výstavbě terminálů na poli (Nehvizdy, Roudnice), když výhoda vlaku spočívá právě v tom, že Vás doveze plynule až do centra? Narozdíl od dálkového busu nebo letadla? Nějak to nechápu…
Předpokládám, že vlaky budou dále zajíždět do centra Prahy a tyto terminály budou určené pro spádové oblasti ve Středočeském kraji.
Ano, tyto terminály nebudou sloužit pro mezinárodní rychlou vrstvu VRT, ale pro rychlíky na rychlost 230 km/h zajišťující příměstskou dopravu do Prahy.
Jojo…
…a skončí to základním schématem:
> Os – není co řešit
> Sp – zastavují v důležitých místech, hlavně ve městech
> R – zastavují pouze v přestupních uzlech
> Ex – zastavují pouze:
a) ve stanicích s navazujícími R nebo Sp
b) v poslední stanici příměstských vlaků (Beroun, Kolín, Kralupy n. Vlt., Zábřeh, Hranice n. B. atd.)
Toto zaujima aj mna odkedy som prvykrat pocul o stanici Tullnerfeld. Pripada mi to ako snaha silou mocou napodobnit letiska a tym vyhody zeleznic vo velkej miere znicit.
Tullnerfeld se ale od těch plánovaných liší právě vazbou na regionální železnici.
Jenže většina cestujících přijede do Tullnerfeldu autem. Ta regionákní železnice je jen takový doplněk, nehledě na to, že po ní jezdí ten největší šrot (4020). Na to, abych nechal dítě ve školce v železniční stanici, je auto nejlepší.
Veliké a využívané parkoviště má třeba i Ybbs an der Donau s přímým spojem na Westbahnhof nebo na přestup v Sankt Pölten.
Tyhle terminály nemají nahradit nádraží v centrech. Mají je doplnit. Protože realita je taková, že i okolí velkých měst je celkem hustě osídlený a nemá cenu hnát lidi ze středočeskýho kraje do Prahy na Hlavák, aby se pak vlakem třeba i vraceli (pokud pojednou od Roudnice do Drážďan, nebo od Nehvizd do Brna/Vídně). Nejrychlejší vrstva rychlovlaků přitom může jet jen mezi těmi centry a tyto terminály projet bez zpomalení, takže na velmi dlouhé vzdálenosti jejich existence nic nezhorší, na střední vzdálenosti části lidí pomůže… Samozřejmě to předpokládá, že bude dostatečná poptávka jak pro těch expresních spojích, tak i po těch… Číst vice »
Ale preco potom nedava rovnako zmysel dat aj tieto polne terminaly do centier tych mensich miest? Je to ciste o tych parkoviskach a prijazdoch k nim? Aj za cenu ze tento terminal neni dostupny pesi z toho cieloveho mesta? Alebo sa to do mesta dat neda/bolo by to neprimerane drahe? Neobsluzil by tu pomalsiu vrstvu lepsie vlak, ktory by obluzil centra malych miest a posledny usek presiel po VRT bez toho aby tam mal takyto prestupôny terminal?
Protože se koupilo know how od Francouzů a bezmyšlenkovitě se postupuje podle něj s argumentem, že to tak bude nejrychlejší…
Až budete z venkova denně dojíždět ja prací do hlavního města s hypotékou na hrbu a mít 2-3 děti, tak zjistíte, co je nejoptimálnější a jak se každá minuta počítá.
To je právě ta největší blbost, stejně jako patvar „nejoptimálnější“. Život Vám následně s přehledem zkrátí právě důsledky tohoto počínání.
Z Kolína do Prahy to jezdí dobře…
Z hlaváku pak může jet 5, 9, 15, 26…
Stavba trati na plnou rychlost (tady myslím 320) skrz to malý město by byl myslím si velkej problém. Ani do Prahy se myslím nepředpokládá, že by ty vlaky zajížděly až na nádraží plnou rychlostí. Navíc prostor na dostatek parkovišť (v centru, byť malýho města, by muselo jít o patrové parkovací domy, což je o dost dražší, zejména pokud by šlo i o podzemní patra). V podstatě byste, pokud byste nechtěl mít extrémní propad rychlosti pro projíždějící vlaky, nejspíš byste pod Roudnicí musel postavit tunel s podzemním nádražím a parkovacím domem. A dostat k němu kapacitní přivaděče pro autobusy a auta… Číst vice »
Pokud byste dopravu nemnožil, autobusy už skrze město jezdí a mohou při troše dobré vůle projet až k nádraží (kde navíc kolem nejsou ani obytné domy). Vlak by potom mohl z Roudnice vyjet i spojkou na VRT. Kudy si myslíte, že budou projíždět lidé z pravého břehu Labe na to úžasné parkoviště v polích?
Jenže ty spojky z nové VRT na starou trať taky něco plochy zaberou, dost možná víc, než ten terminál i s parkovišti. Takže úspora půdy nulová nebo záporná. Navíc VRT má vést afaik v těch místech podél dálnice – žádné nové narušení migračních tras pro zvěř a lokálních komunikací, které by ty spojky přinesly. Taky by to bylo pro tu zastavující vrstvu výrazné zpomalení – menší atraktivita těch vlaků mezi Ústím a Prahou. Jo, to, že by Roudničtí měli nádraží na dosah a nemuseli k němu pár minut busem by bylo fajn. Ale ne za každou cenu… A tady se… Číst vice »
Diskuze s tím fanatikem je ztráta času. On to určitě chápe moc dobře, jen se mu to nelíbí, protože mu leze krkem, že lidé vubec ta auta mají a nedělají to jako on. On by nejradši, aby každý jezdil jen ve vlacích, případně v autobusech a auta vůbec nebyla. Že to nelze a spousta lidí by pak cestovala půl dne ho nezajímá.
Stanice v centru města má výhodu v tom, že tam spousta lidí dojde i pěšky nebo dojede už existující příměstskou dopravou. Ty kapacitní komunikace a velká parkoviště by tak byly třeba v mnohem menší míře. Takže raději stanici v centru města než uprostřed pole. Problém Roudnice je ale v tom, že tam pro to nejsou podmínky, ta stanice za městem je tam spíš rozumný kompromis.
Přesně tak, pokud to jde, je stanice ve městě ideální. Ale pokud to nejde (nebo nejde bez obětování smyslu celé té nové tratě), což je případ Roudnice, dává smysl i ta stanice za městem.
Proč ne do center menších měst? Jo kdyby byla jistota, že se to celé vejde např. do Nymburku nebo v Pečkách…. Jenže tam je jistota, že se to tam nevejde. A dalo by se pokračovat město za městěm. Nejde jen o samotné koleje ale i o tu návaznou dopravu.
Ne jenom ze to se nevejde ale vlak co projizdi 320 z Berlina pres Prahu do Vidne, a nezastavuje v male prdeli, take vydava nakej zvuk. VRT do centra jo ale do hlavnich destinacich (Praha/Viden/Berlin). Roudnice muze byt rada ze ma 5 min autem/autobusem vedle VRT stanici co je dostane do centra Prahy za 30min. A kazda vesnice kolem take bude rada. To ze se tam da zaparkovat je bonus pro celi region ktery ma vic lidi nez centrum male Roudnice.
Z Roudnice do Prahy to bude méně než 30 minut. Půlhodinka to bude z Ústí.
😀 😀 😀
No však jo…
Takový Ex do České Kubice by zastavoval pouze v Berouně a v Plzni…, Ex do Břeclavi jen v Kolíně, Havlíčkově Brodě, a Brně…
To není pro lidi přímo ve městě, ale pro lidi, co by se na nějaký nádraží museli stejně dostat autem. Aby ty auta nenechávali ve městě celej den, nechaj je na poli, kde nikoho nezajímaj. Pro okolní obce budou fungovat na stejném principu autobusy. Místo toho, aby se všechny busy kodrcaly centrem v kolonách, zajedou si v klidu k tomuhle terminálu a zase na pohodu odjedou.
Hrůznovládné spiknutí bych za tím nehledal. Co by z toho ti spiklenci měli? 🙂
No, parkoviště pro 3000 aut na nejůrodnější půdě, kterou tu máme, to ten ekologickej aspekt železnice poněkud podkopává. Rozhodně nechci zpochybňovat potřebnost rychlých železnic a jejich přínos, ale tohle hypertrofované betonování krajiny se nám vymstívá už dnes…
Jasně, ale takovej terminál se nebude stavět v každý horní dolní. Neřeknu, kdyby tam chtěli udělat čistě betonovou plochu, ale tu tendenci architektů celý parkoviště co nejvíc zazelenit upřít nejde. Teď si vezměte, kdyby jen 1000 aut navíc se teda vydalo na ten Hlavák… Nejenže to už teď ucpaný magistrále v ranní špičce vážně nepomůže, ale kam je u toho Hlaváku chcete zaparkovat?
Opakujme prosím a vytesejme do kamene, že jediný způsob, jak nevyplodit jedinou emisi a nezabrat ani stéblo trávy je vymření lidského druhu.
Otázkou je, proč se tam vůbec mají vydávat tisíce aut. A proč na hlavák do Prahy, proč ne do Ústí? Proč nemohou použít autobusy a konvenční vlaky, které by na tu VRT zase vyjely?
Na Hlavák do Prahy, protože pokračujou směr Brno/Hradec… (jo, pro ty, kdo pokračují směr Drážďany to Ústí smysl dává, ale to nebudou zdaleka všichni, spíš jich IMO bude míň, než půlka). Sjíždět z VRT na konvenční trať a zase se na VRT vracet má cenu kvůli opravdu velkýmu městu, ne kvůli Roudnici. Autobusy jsou fajn pro ty, kdo jedou bez zavazadel. Pro ty se zavazadly je každej přestup větší komplikace. Jo, bylo by to bez aut hezký, ale reálně byste IMO dosáhl hlavně toho, že by to o dost míň lidí používalo a ti ostatní by radši rovnou jeli autem… Číst vice »
Že s tím fanatikem ztrácíte čas…
VRT na nejúrodnější půdě nevadí?
VRT je nutnost, parkoviště pro 3000 aut úplně ne. To není žádná raketová věda.
Na jednu stranu je to smutný, že je to potřeba, na druhou je otázka, jestli to není nutná podmínka na to, aby tam ta VRT v dnešní době rozumně fungovala (/dala se prosadit). Pokud ano, je dost možný, že je to cena, kterou se za fungující VRT vyplatí dát. A furt lepší kapacitní parkoviště tam, než až na úplným okraji Prahy. Samozřejmě je potřeba na to pamatovat a až bude zas někdo srovnávat, kolik stojí železnice a kolik silnice, připomenout, že do ceny těch železničních staveb je zahrnuta spousta těchto „silničních“. Jednoduše řečeno, radost z toho nemám, ale pokud je… Číst vice »
A to máte 3 tuny mouky na hektar…
A takové ruzyňské letiště má 8 km2…
Kolem techto terminalu vzniknou nova mesta 😉
Možná ano, možná ne. https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2514058-pripad-canfranc-aneb-pyrenejsky-titanic-slavi-90 popř. https://magazin.aktualne.cz/horske-nadrazi-zazilo-valky-i-pozar-titanic-hor-ted-ceka-obn/r~3ec1dbc6e93611eba7d3ac1f6b220ee8/
Tohle je velký dopravní omyl vzniklý nutností dvou rozdílných rozchodů.
Podle mě by si dneska Španělé měli dotáhnout normální rozchod do Huescy, kde už normální rozchod od VRT je. Akorát Francouzi trať do Canfranc ještě neopravily.
Přísné stavební předpisy (žádné rovné střechy, okna nejméně 80 cm od podlahy…), zákaz vyměřovat nové parcely i stavět v celé republice… 😀
Přesně, VRT do každé vesnice.. 🙂
Jo, už tady byli takoví, co chtěli kolejové napojení do Mstětic (43 obyvatel, slovy: čtyřicet tři).
To by fakt nebylo kvůli Mstěticím, ale aby mohl nádraží obsloužit vlaků (aspoň jejich část) Praha-Čelákovice (a dál), viz zmiňovaný Tullnerfeld.
Protože tu měli poraděnky z Francie a plánovači nyní vzhlíží k ,,české variantě TGV,, . Bohužel našim rozumbradum uniklo ze vzdálenosti , zastavěnost krajiny , rozloha území a ,,ne,,návaznost následně dopravy- v tomto případě řešena jen a pouze po silnicích ( narozdíl od stanic TGV kde je vždy k dispozici další vlak nižší kategorie) je úplně jiná než v ohromné Francii . Kdyby přijeli z reichu , měli bychom vrt ve (u) měst.
Česká posedlost Francií je nekonečná. Němci nám sem na 2 místech dotáhli ještě před elektrizací Pražského uzlu 15kV (Meziměstí 1914, Kořenov 1923) my museli mít stejnosměr po vzoru Francie. Elektrické zásuvky se musely zavést také francouzské, protože německé byly německé!
Francouzské (belgické) byly hlavně zadarmo, na rozdíl od německých. 🙂
A kde mají Němci tu VRT ve městech? Jel jsem z Norimberku do Ingolstadtu a po cestě byly 2 zastávky mimo obce a celá oblast plná zrušených lokálek změněných na cyklostezku. Kolik nových zastavek ve městech dali Němci na tom pokračování do Lipska?
K+R a další připojení (autobus, reg vlak) z okolí. Vyřeší (spíš ulehčí) se tím ucpaná Praha.
Protože vést podobnou dostatečně přímou trať centrem města není nic jednoduchého. Možná byste taky musel půlku toho města srovnat se zemí nebo postavit pid celým městem tunel. Jde také o hlukové limity a o to, aby bylo co nejmíň lidí, kteří budou často dělat problémy, když jim budete chtít kvůli trati zbourat barák nebo postavit trať příliš blízko jejich domu. Takže bych tady nerozebíral německý nebo francouzský model, je to vždy o tom, jaké jsou kde podmínky, co přivedení tratě do centra přinese a kolik to bude stát navíc. Konkrétně v případě Roudnice mi zastávka za městem přijde jako rozumný… Číst vice »