Správa železnic vyhlásila tendr na projektanta vysokorychlostní trati Podřipsko

Vysokorychlostní jednotka ETR 1000 ve Španělsku. Foto: ILSAVysokorychlostní jednotka ETR 1000 ve Španělsku. Foto: ILSA

První soupravy by na novou vysokorychlostní trať měly vyjet kolem roku 2030.

Zpět na článek
205 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
LKB

Konecne smysluplna zeleznicni trasa. Skoda, ze se takova rychlost neprojektuje na konkretni trase Praha – Brno. Nebo uz projektuje? Aneb SZ zacina radsi tim jednodussim nez dulezitejsim…

sladlu

Praha-Brno má stejné konstrukční parametry. Tj. 320km/h s rezervou na 350km/h. Asi jen tunely mezi Praha a Drážďany budou postaveny na menší rychlosti. A taktéž trať Brno-Přerov

Martin

Brno-Prerov bude zatim 200km/h…

tarten

U terminálu Roudnice teď začíná architektonická soutěž, začátek stavby úseku se předpokládá 2027. Úsek Běchovice – Poříčany z VRT Praha – Brno bude dokonce čtyřkolejný, protože se pak bude větvit na Brno a na Hradubice (potažmo Vratislav). Začátek stavby se předpokládá 2025, z architektonické soutěže na terminál Praha východ už vítěz vzešel. Územní rozhodnutí SŽDC u obou úseků očekává 2023, nebo se tak zatím aspoň tváří.

VRT úsek Poříčany – Světlá nS má předpoklad územního rozhodnutí 2025, ale už se ví, že na úrovni Kutné Hory bude územní problém.

Petr S.

Smysluplná – to asi myslíte ironicky, že? Počítám, že jakmile se dostane na těch 320, bude muset zase brzdit.

tarten

A proč by to jako dělal?

Ondřej

Nic proti Brnu, ale napojení na evropskou VRT síť mi připadá důležitější, než separovaných 200km VRT do Brna.

tarten

Přímo separované nebude nic. To je výhoda VRT oproti maglevu nebo třeba tomu praštěnému hyperloopu. Přes hranice bude zatím 200. Jakmile tu bude funkční VR jádro (Pha – Bno, Pha – Bno – Ova), dá se i na takový hybridní provoz přistoupit i s VR vlaky. To je ta „francouzská zkušenost“.

Dandys

Dle mého názoru je navržena trasa spatně. Měla by vést přes letiště. Jsme jedno z velmi mála evropských mest , který ještě nemá postaveny koleje na letiště pro osobní dopravu. Podle mne by bylo lepší postavit na letiště VRT mez lokálku 🙂 . Jinak já osobně nic nemám proti VRT, jsem jejím velkým zastáncem.

Kosmik

Souhlas, přes letiště ale v Roudnici, Ruzyně za chvíli bude v centru města.

Pavel Q

Z Drážďan nikdo na pražské letiště nepotřebuje, mají vlastní. A ze Severních Čech je to zlomek počtu těch, co jedou do Prahy.

Milan

Vzhledem k těm obstrukcím, aby tam byla aspoň dvoukolejná lokálka v tunelech, tak jak tam chcete protlačit VRT?

Petr S.

Kdyby lokálka, asi by tam nebyli schopný protáhnout ani tramvajovou linku z Divoký Šárky, což by asi bylo nejlevnější řešení, tramvaje jsou z kolejových vozidel nejméně náročné na zázemí na konečné.Divím se i v případě Ostravy, že na letiště neprotáhli tramvaje, když je maj.

tarten

Tramvaj je pomalá. Než by tam dojela, bude vlak z letiště pomalu zpátky. Navíc je v ní málo místa, hlavně pro bagáž. Kdoví, jestli by tam ty lidi odvezla i v dvouminutovém intervalu.

Matěj

V Ostravě se tramvaje na letiště neprotáhly z jednoho důvodu, bylo výhodnější postavit cca 3km nové tratě+cca 2km elektrifikovat ze Studénky, než stavět tak minimálně 25km tramavajovové tratě

tarten

První krok k VRT na Letiště, pokud se ovšem nespokojíme se Semmeringem ze Smícháče, by bylo vybudovat nové veliké Hlavní nádraží komplet i se zhlavími pod Novým Městem v úrovni až pod metrem a starý Hlavák nechat na S-Bahn. Megalomanie říkám tomuto.

petr

VRT na letiště je nesmysl. VRT se bude využívat na delší vzdálenosti a v Drážďanech mají vlastní letiště. Morava má zase Vídeň a Polsko. Nevidím potenciál VRT na Ruzyni.

tarten

VRT kvůli letišti samozřejmě nesmysl je. Ale celkem dobrý smysl by mělo VR vlak Ostrava – Brno – Praha protáhnout ještě o kousek na letiště. Ovšem kdyby se to dalo smysluplně udělat.

Gwann

12/2021 VR na doku pro UR
9/2022 vyhlášení viteze
12/2023 dodávka doku
12/2026 UR ziskano (jsem bezbrehy optimista)
6/2027 VR na doku pro SP
12/2027 vyhlášení viteze
12/2028 doku dodano

ale…kurna…uz mame skoro 2030 a není kopnuto.

takže si opravme na 2040 a to tak vyjde…možná.

trošku mne ale ta papírová fáze…deptá.

MAT

Ještě vám tam chybí:
2022-2023 změna ZUR (velmi optimistický odhad změny územního planu kraje pouze za rok)
2023-2025 změny UP měst a obcí na trase (ani nevím kolik jich je – jen na části Roudnice-Litoměřice je jich 8, takže opět bezbřehý optimismus)
Teprve poté můžete začít s UR….

Gwann

pravda, trasa je jiná než zakreslena

Alibaba

Změna UP pro Roudnice – Litoměřice (- a dál) je snad úkol pro další etapu.

Bonifác

Není důvod ZUR Ústeckého kraje měnit, ten s VRT počítá.

tarten

Ale trochu jinak.

Bonifác

Trochu jinak než co? Než magalomanský nápad pana Hausenblase? Kvůli tomu není důvod ZUR měnit.

Bmo

Tahle republika není schopná financovat mnohem důležitější věci, než VRT. Na takto drahou záležitost, jako jsou VRT, ČR ani nemá, nemluvě o tom, že pro naši malou zemičku jsou VRT zbytečné.

mufiklo

Dík za názor..

Martin

To se mylite, rekl bych, ze cela dalnicni sit vyjde na podobne penize… Platit budete jen to, co se za rok postavi, a pri tom nejrychlejsim tempu, to muze byt tak 40-50mld. rocne, a to jeste jen prvni roky kdy je to dulezite… A zbytecne teda nejsou, to je jako byste rekl, ze metro je pro tak male mesto jako Praha zbytecne, neni… VRT vyrazne zkrati dobu cestovani, ulevi pretizenym tratim, ktere uvolni pro vice vlaku primestskych a regionalnich a predevsim take pro nakladni zel. dopravu, ktera dnes casto ceka i hodiny nez se uvolni misto… Druhotne investice ekonomickeho charakteru… Číst vice »

tarten

Těch 40-50 mld. ročně pro nejbližší roky (a pak naopak o dost méně) to bude jen když někdo schválí zrychlený postup. Jinak se počítá cca 20 mld. ročně po 25 let. Samozřejmě to všechno prochází testem ekonomické rentability.

Martin

ano, diky za upresneni…

mgr.pavel

Navíc, většinu toho zaplatí EU. Což jsme sice v důsledku také my, jako součást EU, ale pořád je to odpověď na dotaz „vážně si to můžeme dovolit?“.

tarten

Vy bydlíte v Monaku?

tarten

Máme dvě milionové aglomerace, takže není vůbec řeč o tom, že bychom byli na VRT malá zamě. Rakousko nemá ani to a stejně VRT také staví, i když pochopitelně pomalejší.

jkt

ktere?

Tomáš Záruba

Skoro cokoliv nového za posledních cca 15-20 let. Oni to akorát VRT nenazývají a uměle snižují Vmax, asi nějaký ten „zelený komplex“.

tarten

Strana 32-33

Ondřej

Viz mapa.

Ondřej

Máme 3 – 4 milionové aglomerace, podle toho, jakou metodiku použijete. Dále jsou tu další mnohasettisícové aglomerace. Čínskou optikou, kdy vzdálenosti mezi jednotlivými sídly jsou minimální, lze dokonce říct, že ČR je jedno desetimilionové město/aglomerace.

Ondřej

A Praha má dle některých metodik větší aglomeraci, než třeba Budapešť nebo Varšava.

tarten

To mi přijde přehnané. Ale faktem je, že zatímco Praha má na svém území legálně hlášených 1,2 mil. lidí, faktických obvatel (vč. těch co dojíždějí z nocleháren), na které se musí veškerá infrastruktura včetně dopravy dimenzovat, má nějakých 1,8 mil.

tarten

Vpodstatě se dá říct, že okresy Praha východ a Praha západ jsou přesně to jak se jmenují. Východní a západní okraj Prahy.

Alibaba

Která dopravní infrastruktura je důležitější?
Co je na ČR malé? Zatím vidím jen vás. 🙂
Vzdálenosti jsou pro VRT ještě vhodné, postavením VRT se zkrátí v páteřním směru časy pro přepravu.

tarten

Jedna důležitější infrastruktura mě přecijen napadla. Elektrická přenosová soustava. Ta zanedlouho dostane pořádnou dardu do vazu, když „se“ má benzín a nafta převádět na elektriku.

mgr.pavel

Takovéto stavby (ale i mnohem menší) jsou standardně placeny z 85% z EU. Při ceně řekněme 25mil eur na kilometr (viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Vysokorychlostn%C3%AD_tra%C5%A5#Finan%C4%8Dn%C3%AD_n%C3%A1ro%C4%8Dnost) znamená „hlavní tah“ Dresden-Ústí-Praha-Brno(-Břeclav)-Přerov-Ostrava v délce cca 600km (a kurzu CZK/EUR 25.5) celkové náklady na naší straně 0.15*25*600*25.5=57 miliard. Rozložených do minimálně 10 let, reálně tak 20.

Vážně si český rozpočet ve výši 1800 miliard ročně nemůže dovolit pár miliard ročně na VRT?

Pak prosím stejnou „logikou“ si nemůže dovolit ani nové dálnice, novou nemocnici, zvýšení platů učitelům, nic.

Ondřej

Jak víte, že jedna z třiceti nejbohatších zemí světa na to nemá? Jak víte, že je to pro naší malou zemičku zbytečné?

Mimochodem, neměla by malá zemička, která byla od pradávna jednou z evropských obchodních křižovatek, mít kvalitní spojení se světem i dnes?

Jenda-71

Už ty VRTky dokázali pojmenovat, to je pokrok. Můj syn tam možná zahlédne i bagry.

Jirka

Můj možná taky….včera mu byly 4 měsíce.

MAT

O VRT 4 se zajímám už dobrých 5 let. Trasa z devadesátých let byla opravdu Vysokorychlostní trať. Nyní je to jen nálepka pro lokálku do Liťáku a nákladní trať z Německa do Škodovky.
Co krok, to špatné řešení.
Kupříkladu tahle zpráva: Prej tendr na zpracovatele DUR!
Ještě nemají ani schválenou změnu ZUR a změny územních plánů všech dotčených obcí. Teprve až poté rozumný stavebník hledá zpracovatele DUR.
Krutá realita říká, že teprve v 2030 bude ten správný čas na tendr zpracovatele DUR.

tarten

Tak to by vám mělo být jasné, že koncept 2003 byl neprojednatelný.

Martin

Predevsim je koncept z r. 2003 zastaraly, nebot prave nenapojuje tolik regiony, tehdy to castecne davalo smysl, nebyly tak vykone soupravy, aby umoznily i regionalni provoz, dnes je situace uplne jina a trvat na puvodnim konceptu je casto nesmyslny…

tarten

Právě. On není koncept 2003 ani tak zastaralý, jako spíš nadhozená malůvka bez náležité znalosti věci.

MAT

S tímto vaším tvrzením nelze než souhlasit.
Je to již velmi dávno, kdy poslední inteligentní člověk opustil rozhodující funkci ve státním aparátu.

tarten

Všechny ty vrstvy dokumentací jsou sice „dokonalé“, ale nepřijatelně zdržují. Bude se teď urychlovat na výjimku, momentální parlament to patrně sloučí legislativou standardně. Krutá realita s D35 naopak říká, že ani to co je dnes jaksi pro skutečnou „jistotu“ stejně nestačí.

MAT

Stavební řád je tady mizerný, v tom se shodneme, ale ještě pořád se všem stavbám měří stejným metrem. V otázce VRT 4 je problém spíše v komunikaci. SZ není schopná obhájit že i po změně trasy bude mít trať vysokorychlostní parametry. Vrážet miliardy na lokálku do Liťáku fakt není veřejný zájem. U náklaďáků z Německa do Škodovky už to dává větší smysl, ale ani jedno z toho není vysokorychlostní trať resp. nepotřebuje její parametry. A že každý, komu tahle železnice půjde přes zahradu by měl mít právo takové dotazy vznést a rozhodnout se, zda jsou argumenty dostatečné proto, aby se… Číst vice »

Ilja

Vás je veliká škoda, u SŽ jsou evidentně jen samí blbci, měl byste jim to přijít vysvětlit a nejlépe dotčené zaměstnance nahradit. Zcela jistě pak půjde příprava jako po másle.

sladlu

Ahoj

Proč Terminál Roudnice nad L. se nachází až za křižovatkou na Most?

sladlu

Kdyby se nachazel jizneji. Vice oslovi i obyvatele Melnika a Kralup atd…

Alibaba

Protože pak by to byl třeba terminál Mělník.

Anonym03

Těší mě, že se toho jednou dožiju.

Jindra CV

Není tam překlep, nemá tam být 2130?

Jelen

Kdepak, 2930 😃

Pavol

Mám pár laických otázok. Vopred ďakujem za prípadné odpovede. Prečo budu VRT výhradne pre osobnú dopravu? Nemohli by v noci alebo cez víkendy, keď bude trať menej využívaná osobnou dopravou jazdiť nákladné vlakyy? Bola by VRT drahšia na stavbu, ak by tam jazdili nákladné vlaky?

původní Jakub P bez tečky

Bude to různé na různých úsecích, v některých úsecích se počítá s kombinovanou dopravou včetně nákladů (třeba Krušnohorský tunel), v jiných ne. Obecně platí, že čím vyšší rychlosti, tím obtížnější je na trať pustit klasické nákladní vlaky (lehký, rychlý „poštovní“ nákladní vlak by klidně mohl na jakoukoli VRT, pokud by se někomu vyplatilo nechat si ho vyrobit). Jednak proto, že pro provoz je výhodné mít co nejmenší rozdíly mezi nejrychlejším a nejpomalejším vlakem v každém úseku a jednak proto, že relativně lehké a výkonné osobní VRT jednotky umožňují stavět trať s vysokými sklony ve stoupáních a klesáních, což by těžkým… Číst vice »

Modré zábradlí

Trať pro osobní vlaky může mít větší sklony a nižší nápravové tlaky, má tedy nižší potřebu umělých staveb.

tarten

Ano, VRT na nákladní vlaky je podstatně dražší než výhradně pro osobní. Místo sklonu 35(40)‰ je možné mít jen poloviční, což je hodně velký problém. Mnohem delší mosty, tunely a větší problémy, možná fatální, při vyjednávání obcemi. Němci to dělají, ale stejně jim tam moc těch nákladních vlaků nejezdí. Mezi ty osobní se prostě nevejdou. Kdušnohorský tunel bude ale výjimka – bude jen na 200 km/h, i pro nákladní, protože bude nahrazovat tu soutěsku u řeky.

Martin

Ja jen doplnim, max. skon pro nakladni vlaky se udava myslim 12‰…
A vetsina dlouhych tunelu se stavi i pro nakladni vlaky a omezuje se tam rychlost na 200km/h, vyjimecne 230-250km/h,…

Jiří Kocurek

Výjimečně až 20 promile, ale pak to dopadá jako na Vysočině, kde je potřeba postrk. Na krátkém stoupání budiž.

Martin

TO uz ale je hodne velky sklon, jak to pak je s brzdicim vykonem, a jaky vlit to ma na VRT trat jako takovou?

tarten

Myslím, že takhle nějak to mají Němci. 12‰ normálně, 18‰ „max“, 20‰ extrém.

Radek Šindel

Na první pohled to vypadá jako nelogické, ale pro VRT čistě osobní dopravu je důvodů více. Zejména jde o podélné sklony. Pro nákladní vlaky jsou ideální sklony okolo 5 promile, zvládnou sice i větší, ale pak jde dolů normativ hmotnosti, to znamená zkracování souprav, tj. horší ekonomiku. Postavit takovou trať třeba přes Vysočinu by bylo velice nákladné, pokud by to vůbec nějak šlo. VRT se staví se sklony přes 30 promile, čímž je možné daleko lépe kopírovat terén a na umělých stavbách se výrazně ušetří. Další vícenáklady na kombinovanou VRT jsou ve vyšším počtu výhyben a mnoha dalším kompromisům. Hlavně… Číst vice »

Dušan

To jsou jenom všechno ryze marketingové kecy o těch sklonech a jeden z dalších typických hoaxů týkající se VRT-ek samozřejmě…to, jak moc můžete využívat sklony je primárně dáno terénem ve kterém tu VRT stavíte – třeba v Belgii, nebo někde v poušti v SAE, kde je to rovná placka jsou Vám principiálně nějaké možné sklony až 30 promile naprosto k ničemu. Navíc právě konkrétně VRT přes Vysočinu je trať, kde ty velké sklony jsou v zásadě s výjimkou asi 3-4 míst v zásadě nevyužitelné – jak už bylo dokázáno zkušebním trasováním dle materiálů SUDOP PRAHA. Navíc ze studie RAVE z… Číst vice »

Koumes

Bohužel studie RAVE je jen jedna a její tvrzení nepůsobí moc důvěryhodně. V cenách výstavby musí byýt významné rozptyly, neboť musí existovat velké rozdíly podle toho, jestli trať vede po rovině a nebo v silně zvlněném terénu. Větší sklony samozřejmě dovolí zkrátit délku mostů či tunelů. Ale RAVE žádné rozptyly neuvádí. Jde také o to, o kolik následně vzroste cena údržby u mnohem více namáhané tratě se smíšeným provozem. Dále je sporný výsledný efekt zkrácení dojezdových časů při smíšeném provozu. Kompromisy v jízdním řádu negativně ovlivňují jak jízdy VR vlaků, tak nákladních vlaků. Takže jsem toho názoru, že pokud existující… Číst vice »

Dušan

„V cenách výstavby musí být významné rozptyly, neboť musí existovat velké rozdíly podle toho, jestli trať vede po rovině a nebo v silně zvlněném terénu.“ Opakuji znova – to záleží právě hodně na tom, jak Vám ta geografie dovolí ten terén „optimalizovat“..a ve schválených TES byla VRT Brno-Praha navržena na maximální podélný sklon 20 promile, přičemž kdyby byla ssmíšená tak by maximum bylo tuším 12,5 promile. Víc jak 20 promile tam navrženo nebylo, protože profil terénu neumožňuje vyšší sklony – a tím pádem i vyšší cenovou úsporu vůči smíšené variantě využít. Třeba na VRT – viz odkaz níže: https://en.wikipedia.org/wiki/Cologne%E2%80%93Frankfurt_high-speed_rail_line se… Číst vice »

Radek Šindel

O sklonech se hodně debatovalo a v případě sklonů 12 a 20 to opravdu velký rozdíl nebude. Podle posledních informací mají být sklony až 35 promile, takže tam jak správně říkáte úspora zhruba 1/3. To už je reálnější, než těch 5%.
https://www.railbusinessdays.cz/wp-content/uploads/2021/11/15-VRT-RBD-%C5%A0vehl%C3%ADk_final.pdf

Radek Šindel

Není to o politice, je to o technice, fyzice a ekonomice. Aby byly spoje ekonomicky efektivní, tak je potřeba jezdit co nejrychleji. V případě smíšeného provozu by to byla samá výhybna, omezení rychlosti z důvodu předjíždění a nějaké kompromisní geometrii kolejnic. Takový kompromisní kočkopes, který by nevyhovoval ani nákladní, ani osobní dopravě. Pro nákladní dopravu je mnohem lepší trasa přes Českou Třebovou s minimálními sklony a daleko menším převýšením. Když by trasa přes Vysočinu nebyla pro nákladní dopravců vůbec atraktivní, tak proč si tím komplikovat život? Ten rozdíl 5% se mi zdá jako hodně podstřelený. Když se podívám na 4.… Číst vice »

Kodl

Krasne sny, jinak ale v ceske realite absolutni sci-fi.

tarten

„První soupravy by na trať měly vyjet kolem roku 2030.“ To skoro vypadá, jako by byly myšleny soupravy z ilustračního obrázku. To samozřejmě nehrozí. Když bude tenhle jeden úsek, bude to především zrychlení pro stávající EC a Krušnohory, možná jejich mírné zahuštění. A v neposlední řadě uvolnění kapacity pro víc nákladů a příměsta na 091.

Martin

Ale tyhle vlaky by byly hodne dobre…

tarten

Tak asi ano, ale za několik let může být situace zase jiná. Osobně bez propojení VRT přes celou Vysočinu nic lepšího než Railjet nečekám. Leda by se někdo chtěl vytáhnout něčím extra, co nemá s ekonomikou moc společného…

Martin

ono cim rychlejsi provoz, tim mensi pocet jednotek a vic obratu, lepsi vyuziti souprav, nizsi naklady na sedadlo… Ekonomicky to vyjde mozna lepe nez railjety…

tarten

Nějak nevěřím tomu, že by to s tím couravým středem po havlbrodské trati vyšlo líp. Nejvíc zdržuje vždycky ten nejpomalejší úsek.

Martin

tam jde o cestovni dobu celkem, kdyz vam nejaky usek trva 2:20h, potrebujete v kazdem smeru cca 3 vlaky pro hodinovy interval, pokud to bude 0:45h tak uz potrebujete jen jednu soupravu na hod. interval, kterou otocite 3x… (plati pro jeden smer)…
Nezalezi na tom, zda nejaky usek trati je pomaly,….

tarten

No ale právě ten střední úsek vám ze vzdálenosti Praha – Brno 1h udělá tak hodinu a tři čtvrtě. Takže zboří ekonomiku vysokorychlostních vlaků.

Bobin LD OV

Jak to bude elektrifikováno? 25kV 50Hz ? To budou muset být 3systémové jednotky. Praha 3000V ss, VRT 25kV 50Hz , Roudnice – Hranice SRN zase 3000V ss a Německo 15kV 16 2/3 Hz. To je miš-maš.

tarten

Jednoznačně 25kV 50Hz. Ale než bude potřeba kupovat opravdu nové a rychlé jednotky, což rozhodně nebude po dostavění do Roudnice 😀 , možná už bude všude na zúčastněných tratích přepnuto z 3 kV na 25 kV.

Bobin LD OV

Tak rychle to asi nebude ale i kdyby, Německo 15kV 16 2/3 Hz. I když některé ICE jsou 25kV / 15kV.

tarten

Jde o to, kdy se bude přepínat Praha. Těžko dřív, než EMU400 nahradí současnou generaci CityElefantů. To ale krušnohorský tunel nemusí zřejmě moc trápit. Spíš na (Ostrava -) Brno – Praha (- Ústí) bude potřeba první VR jednotky pořizovat vícesystémové.

Jandera

stroje na to jsou – pro naše potřeby zatím postačují vectrony i pendolina – i když je to už minulá generace

Bobin LD OV

To ano, ale pořád jsme jen s těmi stroji na 200 km/h a Pendolína nechtějí Němci ani vidět.

tarten

Pendolína samozřejmě nechtějí, ale Railjety na 230 by snést mohli. Předpokládá to ovšem nějak pořídit např. Vectrony na 230.

Bobin LD OV

Souhlasím, ale pořád chybí těch 90km/h do 320 km/h. Nebo 70 na alespoň těch 300 km/h

hoholu

a potřebujete víc když je současná Vmax na celém rameni Hamburg-Vídeň 230km/h?

tarten

Zdá se, že se to už Rakušáci chystají trošičku narušit. Graz – Klagenfurt plánují na 250.

Martin

Ja vstoupim do vasi diskuse, ale neni uplne vhodne provozovat tezke vlaky na VRT, soupravy musi tak jako tak byt tlakotesne, coz mnoho souprav u nas nesplnuje, jen pendolino a railjet,… druha vec je, ze pendolino tam klidne muze jezdit do Usti, ne vsechny vlaky budou mezinarodni. Na kratkych usecich souhlasim, neni zatim nutne kupovat nove soupravy, nicmene nemci pocitaji s napojeni VRT jen do Prahy z Drazdan, vic je na nasi strane, a i na tonto useku pocitaji s vysokorychlostnimi jednotkami. Co se tyce elektrifikace, tak nove useky udou stavene pro 25kV AC, ale muze na nich byt docasne… Číst vice »

tarten

A jak Němci chtějí počítat s VR jednotkami, když nedali VRT Drážďany – Lipsko nebo Drážďany – Berlín na UIC ani jako dlouhodobý výhled?

Jinak zřejmě ano, ne všechny VR vlaky budou mezinárodní, on spíš bude ten vnitrostát několikanásobně silnější. Proto mi přijde, že se do Prahy VR jednotky podívají dřív z Brna než z Drážďan.

tarten

Nejvíc se z VRT získá z relací kolem 1 hodiny. U nás typicky Praha – Brno. To předpokládá 320 km/h.

tarten

Pro vlaky 320 km/h není důvod, dokud se nedodělá aspoň Praha – Brno. Krušnohorský tunel bude jen na 200 a za ním to Helmut zatím nebude mít lepší.

Tomáš Záruba

„Za ním“ (směr Frankfurt, kam se pravděpodobně nově pojede přímo) už 300 km/h je teď.

tarten

Vždyť tam nic takového není a hned tak nebude. Je až teprve Lipsko – na-půl-cesty-do-Frankfurtu.

Tomáš Záruba

Příspěvek o dvou větách, který popírá sám sebe – gratuluju. 😉

tarten

Spíš o jednom souvětí.

Jiří Kocurek

Hmm Císařpán je veleben, že stavěl Ferdinandku s výhledem na rychlejší vozidla, než tehdejších 40 km/h, co uměly lokomotivy okolo roku 1850.

tarten

Budiž mu věčná sláva. A pokud jsem viděl dobře, i naše VRT se mají stavět aspoň v nějakém aspektu na 350, i když takový provoz se v dohledné době zavádět nebude.

Gwann

a co taurusy na 230? narozdíl od Vectronu na stejnou rychlost…jezdí a mají papíry…

tarten

Předpokládám, že to bude pro ČD především dobrá výmluva před ÚOHS k nákupu flotily Vectronů nebo něčeho takového.

Alibaba

Vzhledem k potřebným přenášeným a požadovaným výkonům to bude určitě 25kV 50Hz (možná 2x25kV 50Hz).

Vladislav

A pro koho to celé bude? Pro našince asi těžko, my se budeme na železnici jen dívat (trať povede okolo mého bydliště). Alespoň se migranti snadno a rychleji dostanou do zemí EU 😛 😀

Milan_86

Vladislave, nemám to ve zvyku jen tak urážet na netu, ale vy byste vážně létal jak holubička.

tarten

No, já zase znám lidi, co ze své vsi nevystrčili nos už 50 let dál než do nejbližšího městečka. Pro ty to taky asi nebude. Jako ostatně celá železnice i všechny dálnice a letiště.

Peeetr

Třeba se stane zázrak, a místo pitomé zastaralé francouzské koncepce se už budou brát v potaz důležitější kapacity i na evropský rychlopřevoz kontejnerů a navázaných automatizovaných skladišť u velkých měst.

tarten

Pokud by si nějaké zboží zasloužilo pálit energii kvůli rychlosti 200 a výš, například smartphony co se vozí i letadlem, tak by po dnes plánovaných VRT jistě mohlo.

Alibaba

A kde v tom vidíte nějakou francouzkou koncepci? A ještě k tomu zastaralou?

tarten

Francouzské koncepci se to trochu podobá tím, že se mezi hustým VR provozem nemotají náklady kromě případných pošťáků, a že leckteré vlaky po nějaké době sjedou na konvenční železnici. Ale ne stejně jako ve Francii.

Alibaba

Tak podle navrženého linkového vedení tam stejně nebude v těch rychlých (320 km/h) úsecích prostor pro náklady.
Na pošťáky jsem zvědavej.
Sjedou, protože některé úseky VRT chápu jako zvýšení kapacity pro dálkovou dopravu.

A ta zastaralost? 🙂 (vím, že to nebyla původně otázka na vás)

Bonifác

Migranti se do zemí EU dostávají z úplně jiných důvodů, ale jinak máte pravdu. Negativa VRT pocítí hlavně ti, kteří z ní nic nebudou mít, tj. občané menších sídel, přes která VRT povede. Tak to prostě je a nemá smysl si nic nalhávat o všeobecném dobru.

Martin

Ale to plati i pro Dalnice a jine zeleznicni trate, take neni do kazde vsi sjezd, a to jsme v tomhle hodne extra, kdy mame sjezdy snad na kazdym 5 kilometru, coz ty dalnice neskutecne prodrazilo…

Bonifác

Právě proto to pro dálnice neplatí tolik jako pro VRT. Na tu dálnici může obyvatel vsi, přes kterou vede, většinou do 10 minut najet. Konvenční železnice taky bude mít pravděpodobně někde poblíž zastávku. Ale nejbližší terminál VRT bude třeba 30-40 km daleko, to už pro něj smysl dávat nebude.

Martin

To ano, s tim souhlasim, nejprve k VRT, ono je dulezite ji take slusne provazat s regionalni dopravou, zeleznicni i autobusovou, a samozrejme take s individualni,… na VRT budou moci pripadne i regionalni expresy…

K dalnicim, ona je to spise chyba, ze se z dalnicich staveli tolik sjezdy, vyplytvalo se hodne penez, vetsi zabory pudy a mnohem vice tak slouzi i k regionalnim cestam, namisto skutecne dalkove doprave.
Efekt to ma pozitivni v dostupnosti, ale negativni na regionalni rozvoj obci…

Alibaba

Smysl VRT bude hodně úměrný jak daleko dotyčný pojede. Když třeba pojede někdo z okolí Roudnice do Ostravy tak mě by přiblížení na nádraží Roudnice VRT těch 40 km dávalo smysl. Když pojede „jen“ do Prahy, tak pak bude opravdu záležet odkud na to nádraží pojedu.

Martin

Tak to samozrejme plati vzdy i u soucasnych trati… ale VRT umozni dalsim lidem efektivnejsi dopravu (kratsi dojezdove casy) tam kde nyni neni… (jak ostatne pisete)…
+ treba posileni regionalni dopravy na soucasnych tratich, at uz VRT castecne vyuziji nebo ji nevyuziji…

Jarda Š.

Záleží na tom, kam pojede. Když pojede např. do Berlína, tak pro něj bude mít smysl, aby dojel k nejbližšímu terminálu a tam nastoupil do rychlovlaku.

Bonifác

Jak často podle vás průměrný obyvatel průměrné obce, přes kterou povede VRT, jezdí do Berlína? Myslím, že by vás s takovým argumentem, proč mu mají za barákem svištit vlaky 320 km/h, vynesl v zubech.

Gwann

a právě tak ta větší sídla mnohdy trpí nájezdy venkovanu ve svých popelnicich na kolech.

takže opatrně s tím trollenim.

Jan Sůra

Pitomio a další velikáni vás jistě pochvalí více, když do toho zamotate ještě Piráty a očkování

Bonifác

Oni ještě někoho zajímají Piráti? To jsou už jen politické mrtvoly.

tarten

Takhle dramaticky bych to v žádném případě neviděl. Nemůžete vidět jen ty 4 kusy na Malostranském náměstí, voličů měli zřejmě celkem dost. O to ale nejde. VRT měly v programu všichni co se do parlamentu dostali.

Tomáš

Přesně kvůli takovým názorům vede dneska 270 přes ČT a Choceň, a né přes Litomyšl.
Říká se tomu krátkozrakost.

Gwann

ja bych měl jinou diagnózu….slušně řečeno…duševni menecenost

Jirka Z

Naopak, oni naši předci dobře věděli, proč tu trať vedli právě tudy. Postavili trať kolem vody, s minimálními sklony a terénními úpravami, to s tehdejšími vlaky a stavební technikou ocenili mnohem víc, než trať přes kopec. To, že nám by dnes vyhovovalo něco jiného, tehdy opravdu neřešili.

Alibaba

A proč by to nemělo být pro našince? Místní dálkové vlaky budou VRT taky využívat. Vy s nima jezdit nebudete?

Miloš

A tak mě napadá, že po cca 30letech není stále kompletně dostavěn ani jeden ze 4.plánovaných tranzitních žel.koridorů a dokonce se nyní provádí rekonstrukce toho prvního.
Rok 2030 je úplný nesmysl, nikde nejsou uvedeny žádné stanice, kde bude vysokorychlostní vlak zastavovat-pochybuji, že na terminálu „Roudnice“ budou vystupovat cestujicí a pokud ano, tak to jistě nebude v centru města, jako je to dosud..
Celková koncepce VRT není určena pro regionální přepravu, lze pouze předpokládat reálnou mezinárodní a tranzitní a to pro běžné české železniční cestující opravdu až na vyjímky nebude a konečná cena megastavby bude neskutečně předražená.

Jiří Kocurek

Jak dyby v ČR neexistovala dálková přeprava. Kdo asi kupuje lístek do EC a IC?

dopravak

Jako chcete říct, že mezi Prahou, Brnem a Ostravou nikdo nejezdí? Jinak z VRT jsou naplánovány i sjezdy na Jihlavu, Hranice na Moravě, takže se tam s nějakými regionálními expresy počítá.

Karl vB.

S popisem stavu tranzitních železničních koridorů máte bohužel neoddiskutovatelnou pravdu.
O VRT se mluví jednak z důvodu mezistátních závazků v oblasti dopravy, které z toho pro Česko plynou, jednak je to možnost, jak rozšířit přepravní kapacitu stávajících tratí.
Vedení VRT v nové trase, odchylně od stávající trati, která je v aglomeracích zpravidla uvězněná v husté zástavbě, je jednodušší řešení bez omezujících vlivů na stávající provoz.

tarten

Pokud se ovšem neukáže, že nějaký pozemek vlastní rodina soudce nějakého z nejvyšších soudů…

Ondra

To s tou regionální dopravou opravdu podceňujete, až to bude jezdit, tak třeba dojezdové časy Praha-Brno budou tak rozumné, že podle mně nebude problém jezdit vlakem stovky kilometrů třeba do hospody.. 🙂

H1PAVCA

Za 500kč na pivo,to se vám to pivo pěkně prodraží.😀

Ondra

Při současné inflaci bude 500 v době hotové VRT zanedbatelná částka 🙂

No ale vážně, když vezmu cenu teď, tak třeba žlutý lowcost je fakt málo, a neřikám že každodenně, ale prostě pro jednou dvakrát za měsíc, proč ne, do hospody se nechodí/nejezdí šetřit 🙂

tarten

Současná koncepce VRT je narozdíl od dé z 2003 taková, že (mezi)regionální dopravě slouží. A není důvod, aby jízdné ve vlacích využívajících VRT bylo podstatně dražší než normální. V Německu je tuším ICE dražší jen o 30% než IC.

Karel_x

Není nejmenší důvod, aby byly zpoplatněny zrovna dálnice (dokonce i ty, postavené v ČSSR). A přece jsou 🙂

Jiří Kocurek

Ony jsou zpoplatněné i silnice I. třídy. Takže lokálky na věky věků a nikdy jinak. Jen by někdo mohl dostat ten tranzit z D1 na železnici. Třeba tak, že postaví novou trať na 120 km/h a tu současnou přes Vysočinu upraví na 200, možná 230 km/h. nebo tu starou nechat na 120 km/h a postavit novou na 230+ km/h?

Winchester1873

Dnešní centra kor u historických měst se vylidňují a naopak nejhustěji jsou obydleny okrajová sídliště. Do toho je snaha odvést z těchto center auta. Dojíždění auty přes centra měst k nadraží je už teď dost problematické. V případě Roudnice tak bude užitečnější terminál u sídliště Hracholusky kam mimo centrum města také dojedou nejen z okolních obcí. Už teď polovina města a okolí dojíždí denně do Prahy.

Bonifác

Konečně rozumný názor, vy asi budete místní. Terminál VRT v centru dává smysl snad jedině v Praze, ale určitě ne ve městech jako Roudnice nebo Ústí.

Winchester1873

V případě Ústí je to snad ještě horší jak v Roudnici. Ač se snaží prosadit nádraží VRT v místech dnešního západního tak nevím jaký by to mělo přínos. Dostat se do centra ze čtvrtí do jako Všebořice, Dobětice nebo Neštěmice je už teď ve špičce dost zdlouhavé.

Bonifác

Pro většinu obyvatel Roudnice bude terminál VRT u dálnice lépe dostupný než současné nádraží u Labe, které je od hlavních sídlišť dost vzdálené (pro pěší) a při cestě autem tam zas není kde zaparkovat. Ona je to nějaká obsese chtít mít terminály VRT přímo v centrech měst (viz Ústí), ale pro většinu obyvatel to vůbec nedává smysl. Většina obyvatel měst bydlí na jejich okrajích, ne v nejužších centrech.

Gwann

tak v ústí…mate pocit že okolí západního nádraží je nějak centrální a obydlenejsi než ústí hlavní? a na sídliště na sever od centra žádné nádraží neumistite…z dobrých důvodů…

Jirka Z

Naopak, správné řešení je stanice v centrech měst, kam se dá snadno dostat MHD a regionální dopravou, zatímco spoléhat na to, že většina lidí bude na nádraží jezdit autem, je velká chyba. Tak velké parkoviště, které by obsloužilo stanici v Ústí nad Labem, těžko postavíte, nehledě na dopravní komplikace, které by to vyvolalo v okolí. Navržená poloha nové stanice v Ústí je ideální, na pozemcích železnice, kde lze trať vést dostatečně přímo, přitom v centru města. Místo pro rozumně velké parkoviště se tam z druhé strany také najde. V případě Roudnice je jiný problém, vést trať přes centrum by bylo… Číst vice »

Alibaba

Za 30 let se situace změnila. VRT na to reaguje.

Na to jaké bude vedení se podívejte sem: https://www.spravazeleznic.cz/vrt/priprava-a-technologie
Je tu nějaká navržená představa viz bod „Proč je důležité znát budoucí využití VRT“. Podle schematu to je použitelné a navržené i pro dálkovou dopravu v ČR.

Mickey

Škoda, když už nevede směrem do Liberce normální železnice, tak se tam nepřipravuje alespoň VRTka.

tarten

Ohledně VRT do Vratislavi se nedá předpokládat, že by Liberec zvítězil nad Hradubicemi, už kvůli terénu. Bohužel tam vypadá reálně jen konvenční železnice. Ve Svobodovo malůvce jsou do Liberce protažené Jižní expresy, těžko říct, co tím myslel na infrastruktuře.

Martin

Ona by pomohla i tak konvencni zeleznice, nejlepe jen trochyu vysperkovana, hlavne do M.Boleslavi, pak staci zvoukolejneni par prelozek a nakonec dlouhy tunel od Hodkovic… a muzete teoreticky mit Liberec vlakem do 45min., ale priorita to proste neni,… jen to nezmrsit nejakou rekonstrukci ve stylu az 160…

Me osobne se libi severojizni linka Liberec-Praha-C.Budejovice,… ale v soucasnem stavu nerealne…

tarten

VRT Polabí, totiž sjezd na Nymburk, by mohlo Liberec přiblížit. Ale že by se to plánovalo nějak moc rychlé dál na sever, o tom nic nevím :/

Martin

praveze neplanuje, spise by to chtelo uplne novou trat z Prahy na Ml.Boleslav, bohuzel take ji nikdo neplanuje, jen nejaky naznak ve studii cedopu… ta je spise klicova pro rychle propojeni Ml.Boleslavi s Prahou… a Liberec na to dost silne upozornuje, stejne tak Boleslav by nejradeji vetev VRT, na kterou tlaci automobilka… soucasna planovana trasa u Vsejan je spise vhodna pro vedeni nakladnich vlaku do automobilky…

Gwann

jasně, 3 km tunel u sychrova, pak cca 10-12km u hodkovic, navíc zdvojkolejnit a zadrátovať…no a jsme na nákladech cca 30-40mld jen za úsek Turnov-Reichenberg.

můžu být v klidu, na tohle hned tak (nikdy) nebude

Jirka Z

Vzdusná vzdálenost nádraží v Hodkovicích a v Liberci je asi 10 km, tunel by delší určitě nebyl.

Gwann

OK, tak bude třeba 8km.
ale na tom, že celá trasa bude nová, v náročném terénu a cca 1/3 v tunelu, na tom se nic nemeni. a cenovka bude velmi vypecena.

budu si hrát vlastní polívčičku – dokud nemáme druhé použitelné spojení nákladů do německa a nějakou druhou „normální“ trať na moravu, tak liberec má smolika.

Martin

Urcite ne, nova trasa do Boleslavi, ano cca 1 az 2 tunely max. 3km delka u Prahy, druhy tunel pravdepodobne u Boleslavi max 2km, pak jen rekonstrukce a zdvoukolejneni, max. nejaka prelozka v obloucich, klidne na max. 160km/h, 1-2 tunely u Hodkovic, dlouhy cca 7-8km smer LIberec a druhy cca 2-4km smerem na Prahu a Turnov… to z celkovych asi 100km delky rozhodne neni tretina…

Alibaba

Takhle https://mapy.cz/s/farohotefo je to asi 8 km.

Jirka Z

Konvenční železnice je pro Liberec asi jediné rozumné řešení. Pokud tam nepovede žádná důležitá mezinárodní trasa a při vzdálenosti do 100 km by tam VRT nedávala smysl. Pak je rozumné stavět tu trať tak, aby mohla sloužit i regionální a nákladní dopravě, důležité je, aby to byla elektrifikovaná dvojkolejka z Prahy až do Liberce. Bude třeba dobře napojit Mladou Boleslav se stanicí v centru, ideální by bylo postavit severojižní tunel pod městem, který by zároveň zajistil rychlý průjezd. Bylo by pak také vhodné propojit tunelem Rychnov a Jablonec, stačil by jednokolejný 2-3 km dlouhý, pro přímé vlaky do Jablonce. Postavit… Číst vice »

Martin

Ano, presne tak… pouze usek Praha-Boleslav by mela byt novostavba na lepsi parametry pro rychle spojeni techto mest…

Jirka Z

Do budoucna určitě ano. Zatím bude úspěch, pokud se do MB podaří dotáhnout alespoň elektrifikovanou dvojkolejku přes všejanskou spojku. S případnou budoucí novostavbou by v kolizi nebyla, obě by měly své využití, dá se realizovat rychleji a bral bych ji jako předpoklad, aby se dalo se stavbou pokračovat dál na Liberec.

Jakub K

Proč není ten terminál na letišti a je v nějaké Roudnici?

VRT z Nenecka do Prahy by měla cestou zastavit na letišti!

Zapa

Pravděpodobně proto, protože ta trať kolem letiště vůbec nevede.

Honza Vrba

No, a to je chyba. Opačně by bylo reálné letecky do Drážďan, vlakem do Prahy, letecky z Prahy. Člověk neví, jak to bude vypadat dopravně za 10, 20 let.

Jiří Kocurek

Kolik takových bude v každém vlaku? Aspoň 30, aby dávalo smysl zastavovat s VR vlakem?

Air Traveller

cože? letecky do drazdan, vlakem do prahy, letecky z prahy?

co je to za blabol? 😀

Jiří Kocurek

Nizkonákladovka a meziletištní přesuny, hádám. A nebo nějaká Bondovka se změnou identity ve vlaku.

Petr

Zatim nevede nikudy

Vrabec na střeše

V Roudnici letiště je a dokonce mezinárodní.

tarten

Jasně, a přistávaj tam Concordy a A380 😀

původní Jakub P bez tečky

Přistává tam úplně přesně stejně Concordů jako na Ruzyni a jen o pár A380 ročně míň.

mufiklo

Však bude u Letiště 🤣🤣 ale toho Roudnického 🤣🤣

Petr

Protoze u nas se vsechno musi delat na desetkrat. Samozrejme, ze by letiste melo bejt napojeny na dalkovou dopravu a samozrejme by to bylo nejlepsi udelat pri jednom. Ale to je ten rozdil mezi vyspelejma a rozvojovejma zemema, no…

Jiří Kocurek

Tak Praha – letiště bude dvojkolejka snad ještě dřív než nějaká VRT vůbec bude. Takže komu se vyplatí zavést přímý vlak až na letiště, ten bude mít možnost.

Martin

No jenze kudy, zatim se pocita s linkou po semeringu… To letiste je proste na spatny strane, HK ma vizi podzemni VRT pod Prahou, ale s tim bych v tuto chvili vubec nepocital…

tarten

No, tu možnost mít ani moc nebude. Letiště „předem“ bude zapojené na Negrelák a Masnu, protože jinam to vpodstatě ani nejde. Čili opravdu zbývá jen kolkolem Semmeringem.

Martin

No to reseni existovalo, dnes uz moc realne neni, a to propojit trate v holesovicich, od mostu pres Vltavu po viadukt kolem vystaviste, prostor se ted uz zastavuje a je tam planovana dalsi vystavba… pak by nektere vlaky mohli z Letiste pres Blabenku do Libne nebo na Wilsonak. Druha moznost od zahlounbene stanice v Dejvicich po Vychosni cast stromovky podzemi, jen by to ovlivnilo psi hriste ve stromovce… Treti moznost propojeni paralelni tunel se strahovskym od Kralovky po Smichov a mozna az ke kacerovske trati, ta ale mine centrum .. zaklad okruzni linky mesta, ale opet nerealne, kvuli nakladne stavbe…… Číst vice »

tarten

Přesně tak, Praha – Kladno/Letiště je rozdělená na cca 10 staveb. Dvě jsou ale už hotové.

Winchester1873

tuto variantu prosazoval „žel.odborník“ Emanuel Šíp. Ale zápory převážily nad klady.

tarten

V malůvce páně Svobodově končí některé Ex 1 od sousedů, Ostravy a Brna do Prahy až na Letišti, zezadu.

Martin

ano, pres Smichov po Semeringu…

tarten

Vzásadě to tak vypadá, ale studie proveditelnosti na ŽUP ještě zdaleka není hotová.

tlp

„První soupravy by na trať měly vyjet kolem roku 2030.“

Tuto informaci samozřejmě nikdo nebere vážně. Reálné je tak „nejdřív kolem roku 2070“.

Tomariero

2030 spíše ne, ale 2035 už je dle mého názoru reálné

Winchester1873

Do těch Lovosic by se to stihnout mohlo. O napřímené přeložce podél dnešní dálnice se mluvilo už před modernizací koridoru, kdy bohužel dostala přednost trasa ve stávající stopě oproti dálnici delší o cca 30km. Dál na Ústí a pod Kruškami to bude horší.

tarten

Na krušnohorský tunel trochu tlačí i Němci. Nebaví je ta soutěska pravidelně „omývaná“ Labem. Čili i tady je celkem slušná naděje.

Feedhunter

Nechci být extra negativní, ale obavám se, že do roku 2030 se ani nekopne do země.

Tomariero

Věřím tomu že minimálně do Poříčan se v roce 2030 bude stavět, přece jenom je to v programech všech stran které kandidovali do směmovny a dostali se tam (nevím jak u SPD) a je na tom politická shoda + to že finance z EU nepůjdou použít na silnice a na jejich využítí bude potřeba stavět železniční stavby (VRT, tunely u Budějc, tunely na Orlicku, koridor na Mnichov).

tarten

Na SPD naštěstí nezáleží, ale mají to tam také.

Martin

To sice je, ale posledni rozhovor Fialy to vubec nezminil o doprave mluvil jen o dalnicich… navic chce dalnice vice priblizit rychlostne zeleznici…

tarten

Nevím, který myslíte, ale tady je jeho ministr pro dopravu: „Vysokorychlostní tratě jsou jednou z mála možností, jak dostat na koleje více dopravy. Kapacita koridorů už osobní dopravě nestačí, říká Martin Kupka“
https://www.irozhlas.cz/ekonomika/stavba-dalnice-silnice-ministr-dopravy-martin-kupka-vlada-petra-fialy_2111231932_aur

tarten

O dálnicích mluví o hodně víc, musíte si pustit audio.

Jiří Kocurek

A já řeknu že kopne, bude to geologický průzkum.

Martin

Ten ale uz probiha… a na nemecke strane intenzivne…

Jiří Kocurek

Proto si tím jsem naprosto jist 😀

tarten

Čím dřív se to stihne, tím to bude levnější.

john334

Nějaký sjezd do Neratovic/Brandýsa podle mapy nebude? Docela nedávno se o tom mluvilo.

Karl vB.

Ale jo, u Vykáně. Zatím je to dotažený jen do Mochova. 🙂

Jirka

Pro mě teda novinka, ale ona bude z Prahy do Poříčan VRT čtyřkolejka. Alespoň z mapy jsem to tak vyčetl.

Radek Šindel

Ano, do terminálu Nehvizdy se očekává hodně hustý provoz, tak se to plánuje trošku s rezervou, aby tam v budoucnu nevzniklo úzké hrdlo sítě.
Více na https://www.railbusinessdays.cz/program/

JiriP

To není rezerva, to jsou 2 VRT tratě vedle sebe. Na Brno a Na Hradubice.

Jiří Kocurek

Není možné, ledy se prolomily! Není to tříkolejka.

Proč taková reakce? Tříkolejka bylo zaklínadlo pro zvýšení kapacity trati v jakémkoliv úseku.

tarten

A obávám se, že to bylo zaklínadlo magie dosti černé.

tarten

Čekají tam cílově nějakých 18 párů za hodinu, to by na dvou- nebo tříkolejce nebylo úplně to pravý.