Správa železnic vybrala projektanty pro pražskou VRT Běchovice – Vršovice

Nádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČRNádraží Praha-Zahradní Město. Pramen: MDČR

Dokumentace vznikne také pro nové odstavné nádraží ve Strašnicích, které bude sloužit vysokorychlostním soupravám.

Správa železnic (SŽ) vybrala projektanty dalšího úseku vysokorychlostní železniční sítě, tentokrát v náročné krajině pražské zástavby. Konkrétně jde o úsek z Běchovic do Vršovic, který naváže na vysokorychlostní trať (VRT) z Polabí.

Projekt v podrobnosti dokumentace pro územní rozhodnutí připraví sdružení společností Sudop Praha, Egis Rail, Mott MacDonald CZ a Mott MacDonald. Cena činí 126 milionů korun, přičemž předpoklad byl nižší (105 mil. Kč). V soutěži byli dva zájemci.

Součástí projektu bude také výstavba čtvrté traťové koleje mezi stanicemi Praha-Běchovice a Praha-Libeň, která má výrazně navýšit kapacitu železnice na tomto úseku koridoru, a tzv. Jahodnické spojky, tedy propojení tratí z Prahy-Malešic do Běchovic a Libně. Spojku využijí především nákladní vlaky.

Dokumentace vznikne také pro nové odstavné nádraží ve Strašnicích, které bude sloužit vysokorychlostním soupravám.

Nová trať bude navazovat na již projektovanou VRT Polabí mezi Běchovicemi a Poříčany. Díky ní budou moci vlaky zajet do pražského uzlu a obsloužit stávající nádraží. Projektanti se přitom budou muset vypořádat s hustě zastavěným územím.

Mapa VRT Běchovice - Vršovice. Pramen: Správa železnic

Mapa VRT Běchovice – Vršovice. Pramen: Správa železnic

„Důraz je kladen na minimalizaci vlivů provozu na okolí a také na začlenění do stávajícího urbanismu hlavního města. Proto součástí zakázky není pouze navržení samotné trati, ale také nalezení optimálního řešení citlivého k místním podmínkám a lokálním specifikům dotčených městských čtvrtí. Součástí zakázky je také požadavek na úzkou spolupráci projektanta s městskými částmi i soukromými investory, aby výsledný návrh podpořil další rozvoj jednotlivých lokalit,“ uvádí Správa železnic.

Nová dvanáctikilometrová trať bude využívána výhradně osobní dopravou. Do stávající železniční sítě bude napojena v Běchovicích a Vršovicích. Součástí projektu je i dostavba železniční stanice Praha-Zahradní Město. Vlaky podle SŽ na trati využijí maximální rychlosti 200 km/h, při průjezdu zastavěným územím se ale „rychlost dále sníží na úroveň, která je v souladu s běžným provozem vlaků ve městě“.

Výstavba by měla začít na konci roku 2028, uvádí Správa železnic.

Aktuálně má SŽ pod smlouvou projektovou přípravu více než 300 kilometrů vysokorychlostních tratí.

Tagy Správa železnic VRT Praha
34 komentářů