Správa železnic vybrala projektanty další části trati Brno – Přerov, počítá s 200 km/h

Lokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhyLokomotiva 151 a elektrická jednotka 471 v Přerově. Foto: České dráhy

Správa železnic aktuálně počítá se zahájením stavby v roce 2025.

128 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan v

Chápu, že etapizace je nutná během výstavby. Proč ale kouskujeme i proces projektové přípravy? Nebylo by efektivnjší trať naprojektovat jako celek (s etapizací na zřetelu), získat pro ni EIA jako celek a povolit ji rovněž jako celek? Nebo se to kouskuje a posouvá v čase proto, že těch pár inženýrů ze sudopu by prostě nezvládlo kapacitně tak velkou zakázku odbavit v požadovaných časech?

Vrták

Je velikou ostudou SZ, že se modernizace Přerovky (když už neměli koule prosadit zrovna VRT) stále nenaplňuje a pořád se jen kecá a slibuje…

jfp

Tak do Polska VRT postaví Poláci z Bohumína, takže to není takový problém, spíš bude problém dostat VRT do toho Bohumína z Phy.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No já jsem říkal, že se na čáře bude přestupovat z polské VRT na 814! No a je to taky!

Atrem

Z Prahy se moc vlakem do Polska vlakem nejezdí… Spíše litá. To letadlo do Warszaw bude mít vždycky navrch proti VRT. Proti VRT něco reálně znění jen u toho Ostravska, Olomouce, Brna … Pokud tam máš někdo potřebu jezdit do Polska. Poláci či jezdi do Vídně si pomůžou.

Jan Schmidt

Proč by se do Varšavy nemělo lítat? To je krásná relace na VRT…. ach jo, jednou jsme moc malí, málo lidí, ale když se má spojit dlouhá relace a miliónové aglomerace, tak taky kecy……

Jan Schmidt

oprava: Proč by se do Varšavy MĚLO lítat?

Artem

600+ kilometru a ty nase slavny VRT nebudou jezdit vic nez 200kmh, fakt to pod 4h nedaji.

None

Nepiš o něčem, co je zatím jen v něčích hlavách 🤣

Witi

A ta až 200 bude i pro klasické soupravy, nebo jen pro klopidla?

Dušan

Pro všechny – i klasiky.

Jiří Kocurek

Když dnes pojedete z Brna do Přerova po tratích s Vmax 160 km/h, tak tam taky budete za delší dobu, než když pojedete po trati s Vmax 100 km/h. Protože ta rychlejší trať vede přes Břeclav.

Jan Schmidt

Jenomže o to v předmětné věci neběží.

Pavel Skládaný

Pro šotomasturbátory lze doporučit i rychlejší trať z Brna do Přerova přes Českou Třebovou. Zde by stačilo dokončit Semanínskou spojku.

Pavel

a co by se na tom melo setrit?

Jan Schmidt

Přečtěte si ty články. Ještě jednou. Už?

Pavel

ja je cetl … proto se ptam, co by tam pcr ci jiny urad mel setrit?

erfurter

Soutez mezi Sudop a Sudop?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#dyckySUDOP

mgr.pavel

Čím víc SUDOP, tím víc soutěž? 🙂

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

A do finále se dostávají SUDOP Praha, SUDOP Brno, SUDOP EU, SUDOP.com a SUDOP.biz!
Tady se prostě nedá dělat humor. Parodii prostě nejde parodovat.

Martin Toman

V roce 2025?? To se teď někdy začne počítat letopočet znovu od 0??

None

Stačí pár let neotáčet kalendář

Ketchup1970

Když už tak od 1 . Rok nula neexistoval . 0 je bod , rok je úsek pokud vstřelil hokejista po osmi sekundách gól je to gól v první minutě . Dokonce i kdyby byl vstřelen z vhazování tak není v nulté .

Rejpal

Za 249,9 mil. Kč se vyprojektuje 17 km trati až na 200 km/h včetně žst. Kojetín a Chropyně a zast. Věžky. Kdyby na tom dělalo 25 lidí, tak to je 10 mil. Kč na jednoho. Zdá se vám ta cena normální? Vždyť za stejnou cenu postavíte 25 velkých rodinných domů i s pozemkem.

Georg

spis si prectete, co vsechno dodavatel zajisti, je to v priloze 1: https://bit.ly/3lYXyxI

erfurter

na inzenyringu delaji penzisti nebo brigadnici, tim to neokecate

Georg

penzisti a brigadnici budou delat stavebni dozor a provadeci dokumentaci napric nekolika obory? a sbirat na to vsechno razitka?

Miro Novak

ujasnete si rozdil mezi autorskym dozorem a stavebnim dozorem (tdi)…

Kování

Těch lidí bude spíš tak 150.

Miro Novak

150 je mozna vic nez ty firmy maji dohromady vsech zamestnancu, nevim jak MCO, ale rozhodnde 150 lidi na tom delat nebude.

Georg

dokumentace pro stavebni povoleni zahrnuje ale i elektriku, asi i zabezpecovacku, proste vsechno do posledniho detailu. takze se na tom prizivi i x expertu okolo v prislusnych podoborech.

Georg

a pokud ne ta pro stavebni povoleni, tak provadeci urcite…

Miro Novak

150 ani se zabezpecovakama a elektrikarema tlzstejma i slabejma, PBR, atd. fakt ne! Tolik lidi na trhu ani neni…

Vojtech

Ojeté PORSCHE 👍

Jiří Kocurek

Vyjdeme z mylných představ a bez znalosti věci uděláme kategorický závěr. Ale jako jo, Ultralight letadlo váží 1/3 toho co Fabie, tak by nemělo být dražší.

Pavel

a ono se naklady berou jenom podle vejplaty lidi tam?

Miro Novak

Rejpal nepsal o vyplatach, ale cene prepoctene na cloveka. To je krome mzdovych nakladu zamestnavatele jeste treba kancl, auto, cad, skoleni. … porad uplne sileny cisla nez v soukromy pozemarine.

Vladimir

Tady jde krásně vidět jak SZ je jen parta poziracu nadich peněz a jak RSD je parta lidí co opravdu něco dělá. Rozpočet máji identicky ale výsledky extrémně rozdílné. Je na čase utlumit SZ na na úkor

Vladimir

RSD a nasledne až bude mít SZ lepsi management, tak můžeme penize do železnici vrátit zpět.

Georg

a na co by ty penize rsd pouzilo, kdybyste jim je dal?
vymenili by svodidla, nainstalovali dalsi verzi nesmyslne telemetrie a nekam napichali balisety?
(jinymi slovy, rsd nema zadnou stavbu, ktera by cekala na penize.)

Vladimir

RSD ma více hotových projektu než na peněz, tedy pokud by dostalo peníze, mohli by stačit stavět více km nových obchvatu a dálnic. Bavíme se o částce 20 – 30mild / rok. SZ nase peníze prožíra a nic potřebného nestaví. Od doby Matla se zde vše změnilo a přitom se nemusela měnit ani legislativa. SZ je skostnatela a nevýkona.

Vladimir

RSD ma dostatek vypracovaných projektu a i by bylo schopné urychlit část priprav, ale nemá peníze. 20 – 30 mild. navíc by se jim hodilo na dostavbu obchvatu a dálnic. Btw kolik km dálnic se postavilo od revoluce a kolik km zeleznic? Kolik km koridoru máme jeste dodelat a kolik opravdu slušných lokalek? Co dělali těch 30 let? Proč nejsou naprojektovane tunely? Víte jaký tu byl silný lobbing za to ať se nestaví nad 200kmh? Proč? Že by na vyšší cestovní rychlosti dodavatele neměli technologie? Proč vyhybkari mají v zahranici vyrazne nižší ceny za dílo jak v CR? Proč mají… Číst vice »

Joe

Ono by stačilo, kdyby investovali i o do oprav těch stávajících. Taková D11 si o kompletní rekonstrukci už také koleduje. Pravý pruh je místy horší než bývala skákající D1 u Bíteše.

mgr.pavel

Není lepším řešením vyházet vedení SŽ a nahradit někým schopným?

Vladimir

Je, vždyť jsem to psal, taky jde o to rozbít železnici subodovatelske oligopopoly a následně je třeba říct, že ceny staveb padají díky tomu, že Metrostav prostě ceny podraží ať mají zakázky, protoze bojují o možnost žít.

Takže opět když to se vracíme k tomu, že se sem musí pozvat zahraniční firmy a vytvořit konkurenci trh a to jak v dodávkách materiálu, tak ve stavebních firmách.

Šalina na Špilas

Doufám, že se to synchronizuje se slavnou optimalizací Lipník – Drahotuše, kde budou 4 roky flikovat trať jako nyní v Bezpráví.
Mohla by pak být NAD za R8 už z Hranic hezky v klidu po dálnici a nehrozilo by riziko hákovnice na nejvytíženějším úseku na Moravě (Lipník Drahotuše se ani nedá slušně objet).

Karlos

Bezpráví bylo technologický vyzite ..ti se nedá srovnat. Lipník nechápu ..tam se v 90 letech silné šetřilo.

Šalina na Špilas

Bezpráví uvádím kvůli paralely s jednokolejností, 4 roky dlouhou výlukou a neexistující odpovídající objízdnou trasou, nikoliv kvůli stáří technologie.
Obávám se mimořádností a hákovnic, které beztak k Lipníku SŽ s radostí umístí. Jinak souhlas, nedá se to srovnat, Lipník může být ještě větším problémem.

None

Ale v Bezpráví je teď k vidění ten krásný dlouhý strok, který si pomalou jízdou můžete prohlížet když jedete kolem.

Tom

Já myslel, že vyjíždějí bagry a ono se teprve projektuje? Aha a jak je na tom Frýdek a Zlín?
Aha, zase #mynic

Karlos

Ten Frýdek je další ostuda SZ.. taky jako dráty do Štramberku a Vizovice.

Georg

placte u ostravskeho objednatele. vojak se stara-vojak ma. viz jizni morava…

Karlos

Tak projekt schvaluje centrální komise md a realizuje správa zeleznic.. kraje můžou jen tlačit ale to je asi vše.

Georg

ano, muzou tlacit a pomoct pocitat prinosy.

Nádražní Vrabec

Nedělejme si iluze, že se celého nového úseku Brno – Přerov dožijeme. Když jsem šel na začátku 90. tých let na střední školu, tak se o lepší trati z Brna začínalo mluví se pořád… Kolik procent dáváte Vážení přítomní tomu, že se v roce 2025 opravdu bude stavět? Já uvěřím, až tu probíhající stavbu uvidím

Nádražní Vrabec

… začínalo mluvit a mluví se pořád…

Granja

Jó pouhé mluvení o něčem, to nám jde.

Georg

zejmena pak mamlasum na diskusnich forech.
pokud se kresli dsp a nezjevi se nejaky kazisuk, neni duvod k tomu, aby se nestavelo. nejvetsi problem je ziskat uzemnko…

adamgolias

nejvěrší problém je nevzdělaný , nevýkonný , neangažovaný úředník

David

Pořád to má na starost SZ, takže to nebude nikdy. Časem bude min a míň peněz na investice, protože už kolem 25% populace pobírá důchod (invalidní, vdovský, starobní). Peníze tak půjdou na to co bude připravené= dálnice.

Vlaky pak jen vydoji lokálky, kde nebude politická vůle do toho hrabnout a nebudou pak pořádně peníze na hlavní tratě.

Navíc asi budou velmi brzy autonomní auta … Autobusy, který dopravu hodně překopají.

Hala D

Až na to že autonomní vlak je na technologie mnohem jednodušší.

Ondřej

Principiielně jo, ale penzíe do výzkumu autonomních aut jsou o několik řádů jinde. Adopce autonomních aut bude rychlejší, než adopce autonomních vlaků (s výjimkou uzavřených systémů, jako jsou metra nebo traťě v neosídlených oblastech austrálie)

None

Jenomže se nesmí jezdit nikde, kam se dostanou lidi a auta.

Twix

Tak na začátku 90. let se zřejmě mluvilo hlavně o elektrizaci tratě, která pak proběhla. Nevím jak moc se tehdy mluvilo o zdvoukolejnění, kdo čekal že tam brzy budou jezdit 2 páry R za hodinu… Bohužel elektrizace proběhla tak jak proběhla, nějaké přeložky nebo nová nástupiště, na co…

Nádražní Vrabec

Na jaře 1993 se už jezdilo elektricky. Tušim od cervna od nového GVD. To už je na můj vkus docela dávno

None

Lidský věk se docela výrazně prodlužuje, tak je tu jistá šance.
Máme toho tolik zanedbaného, že to asi nikdy nikdo nedoženeme. Tím spíš, že většinou stavíme minulost.

Kodl

Česká republika – na další dlouhá léta dopravní skanzen.

Hala D

Ale prosím Vás. Za komančů se nedělo tuplem nic. Za vlády Klause a tuZemana také nic. Tak teď už snad konečně. Nebo myslíte, že správa jen slibuje aby kolem sebe udržela šotoušskou základnu fanoušků? Nemyslím si.

Jan Schmidt

a rychlost 200 v roce 2035+ jako není podle Vás skanzen?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak víte co, tady těm SUDOPům vyšlo, že rychlost 200 km/h je vyšší než 300. To se prostě nedá nic dělat.

Twix

Protože to někdo chytře srovnával pro cestu do uzlu který varianta na 300 míjela. Ale je z toho dobrý diskuzní evergreen. Já taky do sousedního městečka dojedu dřív po okresce než po dálnici, protože bych se od prvního exitu musel vracet…

Jan Schmidt

v tý studii zdaleka nesedí víc věcí než jen jedna jízdní doba https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/studie-proveditelnosti-trat-brno-prerov/

None

Není rok 2035 😀 a navíc to ještě většinou není asi nakreslený a domluvený.

Vojtech

Koridory se delaji od 1 Klausovy vlády a 2 koridor se dokončovat za Zemana. Na akci Dekujeme odejděte (1999) jste asi řešil Nokii 5110 či 3110 jako vysněný vánoční darek ? Já v tu dobu chodil při cestě na sever do Wrmz na steak…

Georg

a to kvuli odkladu nejake regionalne vyznamne trati, jo?

mgr.pavel

Regionálně významné trati spojující 2. a 3. největší město v ČR.

Daniel

Chápu dobře, že 8 let trvalo to, že se jenom zadala veřejná zakázka na rýsování? 😀

Georg

2015 – (1.9.) byl zmineny sabat centralni komise, ktery potvrdil variantu.
2017 zacaly prace na dokumentaci pro uzemni rizeni.
2021 aktualizace dokumentace
2022 uzemni rozhodnuti na kojetin-prerov + vyber projektanta pro dsp

na ceske pomery mi to neprijde uplne silene. silena bude doba, za kterou to bude hotove cele…

a8n

Územní řízení na Kojetín-Přerov začalo tak čtrnáct dní zpátky.

Pavel Skládaný

Tj. česky před čtrnácti dny?

Pizzaman

Mně snad připadá, že se celá SrpŽel bojí rychlosti vyšší jak 160 km/h. Jinak bychom už dávno měli úseky s touto rychlostí a né jen pro klopidla, kterých je v celé ČR bratru 6 kousků a ještě ke všemu ke konci životnosti. Jenže pro SŽ je to úplná mantra. Viz spojení do Budějic – s velkou slávou a náklady, se zvýšilo na 200 km/h, ale klasika se tam stejně takovou rychlostí neprojede. Vytipovaný úsek na 200 km/h mezi Prahou a Kolínem (Poříčany – Kolín) máme těsně před dokončením rekonstrukce a rychlost zůstala stejná. To je za mě mrhání veřejnými rozpočty… Číst vice »

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Udělám to po dlouhé době a jen jednou. Zastanu se Dobré Správy. To zvýšení rychlosti kdekoliv mezi Prahou a Chocní naráží na to, že to snižuje kapacitu trati, která je vyčerpaná. Takže i když trochu rozumím postesknutí, tak tady to opravdu moc nepůjde. S tratí na Budějce naopak souhlasím, tam se to fakt na 200 mělo udělat durch.

Pizzaman

Dobrá a byly zrušeny ty 4 přejezdy, které na tom úseku jsou, abychom mohli zvýšit rychlost na 200 hm/h až bude hotová VRT na východ?
Protože po této části trati budou, podle vize 2050, stále jezdit minimálně 3 linky (R18, R19 a R37).

adamgolias

rozumím že vnímáte vlak jedouci dvoustovkou jako ten , ktery je os nebo nakl brzden a tak nemuze svou rychlost vyuzit . jenze to je 1) otazka ve vsedni dny dvou hodin rano a tri hodin odpoledne , kdy je trat plna zbytek dne tu projede vlak 1x/ 5 minut a v sedlech a noci i mnohem dele 2) na trati kde je maximalne každých 5 km dopravna s kolejovým rozvětvením může být složité vymyslet grafikon tak , aby se tem dvoum dvoustovkovym rychlikum os do kolina schoval na jinou kolej. složité , nikoli nemožné . vzdyť již nyní po… Číst vice »

Georg

videl jste plachtu useku poricany-kolin? poridte si ji, zkuste rychliky polozit na 200 a pak delat chytreho.

Laborec425

Já myslím, že je to nemožné v ČR, protože zpoždění všude a pořád.

Jan Schmidt

proč na 200 když stejně jde o novou stopu? to už mohlo být rovnou na 300

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Ehm, o čem se to teď bavíme? Pokud o spojení na východ, tak samozřejmě 300 (320) bude. Pokud píšeme od Budějcích, tak tam bych rád viděl dodělané tunely NemaŠe a především nové dvě koleje do Benešova.

Jiří Kocurek

A nákladní doprava to vezme lokálkama okolo, protože je příliš pomalá, aby se vešla mezi vlaky jedoucí 300 km/h. A nebo si nějakých 5, 10, 15 hodin počká, až bude noc.
A těch 300 km/h je fakt skvělých, když se každých 15 km zastavuje.

Georg

vydrzte na vrt stredni cechy a do te doby budte rad, ze do kolina nejak projedete… 🙂

Vojtěch

O té zprávě ohledně VRT R5 nevím, ale dělat závěry, když se začne stavět nejdříve za 20 let je blbost. Nakonec to postaví celé, ale třeba ne najednou.

Jan Schmidt

vyšších rychlostí se nebojí SŽ, ale firmy

zdendik

Stavbu nic nezdržuje – až na Správu. Je to ostuda, a vizitka Správy. Ale něco na těch průtazích je, kdyby se i nakrásně zprovoznila Ferdinandtka v kapacitě dvojkolejky a rychlosti 200 už teď, postrádalo by to smysl, do beznadějně přecpaného Brna se nedá připojit. Další důsledek odkladů přestavby ŽUB. Sláva aktivistům! Ten poslední úsek Brno-Blažovice by snad měl jít tunelem pod nové nádraží, záměr vést trať viaduktem nad Masnou se asi opouští.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

#svobodaven

Granja

Proč si na to jeho místo tolik brousíte zuby? Fakt to budete dělat lépe? A jste si jistý, že vás vyberou?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Lépe by to zvládla i krejčovská panna oblečená do kvádra. A byla by i stejně kompetentní…

Lukáš F.

Poslední ůsek Brno – Blažovice by měl být zaůstěn v podstatě tam kde teď, akorát místo přes spojku by se jelo rovnou do stávajícího dolního nádraží od severu. Spojka a mosty nebo tunel pod nádražím se týkají trati Chrlice-Křenovice.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Až 200? Takže reálně na 2 km pro naklápěcí soupravy?

Kování

Ne celý úsek z Blažovic až před Přerov bude na 200

Leinad

Proč dva km, stačí jeden.

HK~

tohle je pozdní Apríl od Správy nebo..?

Hala D

Ultrapravicového militantního šotouše s boxerem vykovaným z kusu kolejnice na Vás. Buďte rád, že se začne. Doprava do Olomouce vlakem (a ještě s RJ) je absolutní katastrofa.

Jan Schmidt

Akorát, že do Olomoucse má z Brna jezdit tou kozí dráhou přes Prostějov víme?

Jiří Kocurek

Proč s Regiojetem s přestupem, když do Holomóda jede přímý od ČD? Jo aha, pán tam nikdy nejel.

Voufa

Tak to může být rád, že ním nikdy nejel. Není o co stát

Pavel Kopeček

Označení „až na 200“ mě děsí, nechápu proč se to nemůže udělat pořádně v celé délce.

Bobek

Protože i kdyby se povedlo na 200 km/h namalovat celé včetně zapojení do Přerova, postrádá to smysl. Jinde tam snad ani nejde udělat problém. Z DÚR ohledně zapojení: „Rychlost v traťových kolejích je od začátku úseku [Chropyně – Přerov] po km 84,893 716 navržena na 200 km/hod, před Přerovem „Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov“ v předposledním oblouku traťového úseku od km 84,893 716 do km 85,841 921 klesá návrhová rychlost na V= 130 km/h, V130= 140 km/h a V150= 145 km/h. V posledním oblouku od km 85,841 921 do konce SO je návrhová rychlost na… Číst vice »

Marek Hrdina

Sprava Zabradli a jeji terminy….opravdu nekdo veri tomu, ze se roku 2025 kopne do zeme?

Ondra

Kdyby to dělalo ŘSD tak tomu termínu bych možná i věřil.

Karlos

Jo ? ŘSD ..x let nejsou schopni dodělat rychlostní silnici Vsetín – valmez a další projekty.

Kování

To jo taková D35 nebo d52 po té h už se podle plánů ŘSD dávno jezdí.

Georg

tenhle mytus o genialnim rsd me moc bavi.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tak mýtus… aktuálně se staví 158 km dálnic, což je, jak jistě víte, nejvíc v historii téhle země. Takže?

Georg

k nadseni by bylo potreba, aby ty useky nemely celkove zpozdeni pres 200 let a 40 km z toho nestavel koncesionar…
ale ano, v porovnani se stavebnimi spravami spravy zeleznic je to vykon o ligu jinde.

mgr.pavel

Ano, má to zpoždění které padá na vrub minulého vedení MD a ŘSD.

Současné vedení ŘSD nekecá a maká.

Zde hodnotíme přístup současného ŘSD.

Georg

ono to bude asi i o tom, ze rsd neprovozuje zivou dopravni cestu (realne ma ctvrtinovou agendu), takze se muze plne orientovat na investorskou cinnost (a to zejmena v oblasti dalnic, coz je z pohledu pr nejvdecnejsi).
mozna by davalo smysl vystavbu dat taky lehce bokem, aby byly priority jasnejsi.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

No proto tu neustále píšu o tom, že by měla vzniknout zcela nové agentura, která bude řešit hlavní tratě a výstavbu VRT. Dobrou Správu mít jen jako udržovací úřad na lokálky, dokud je nepřevezmou kraje.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Je potřeba:
1. vyházet komplet vedení
2. rozbít monopoly
3. zavřít Sosnu,
4. najít někoho jako Mátl na ŘSD

Granja

1. Kdo je všechny vyhodí a kým je nahradí.
2. A jak? Konkrétně!
3. Kdo podá trestní oznámení – Vy?
4. Kdo bude hledat toho někoho jako Mátl?
Já osobně bych byl moc rád, kdyby se SŽ pořádně rozjela (a měla na všechny akce peníze), ať tomu šéfuje kdokoliv a přivede si nové lidi odkudkoliv. Jenže kdo to všechno zařídí???

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Zvláštní, že po letech, co byl na ŘSD naprosto obdobný problém, tak aktuálně tam problém není. O penězích je zbytečné mluvit, těch je dost…

Granja

Ale to já beru, jen si nemyslím, že tam byly 4 stejné (podobné) body k řešení. Osobně si myslím, že u SŽ je to nastavením systému (podpora železnice ano, ale jen v omezené míře) a výměna 1 člověka to nespasí. Možná se mýlím, protože třeba nevím to, co víte Vy.

Jan Sova

Už se na tom dělá. Nedávno si koupili nová auta.

Vojtěch

Na úseku Nezamyslice – Kojetín mají dokonce datum zahájení příští rok, což je absolutní blbost. Celou trasu čekám dokončenou kolem roku 2035, o cca patnáct let později tam bude VRT.