Správa železnic vybrala firmu na první solární nádražní elektrárnu. Za necelý milion korun vznikne v Děčíně

Stanice Děčín východ. Foto: Správa železnicStanice Děčín východ. Foto: Správa železnic

Pilotní projekt má ukázat, zda začnou sloužit střechy nádraží častěji pro výrobu elektrické energie.

Společnost Silektro vyhrála soutěž na vybudování první fotovoltaické elektrárny na střeše nádražní budovy. Nové energetické zařízení vznikne ve stanici Děčín východ za 917 tisíc korun. Hotovo má být ještě letos. Pilotní projekt má ukázat, zda lze střechy nádraží pro výrobu elektřiny využívat i jinde.

O vítězství Silelektro informovala Správa železnic v tiskové zprávě. Odhadovaná cena byla 1,1 milionu korun.

Podle zadávací dokumentace solární elektrárnu vyprojektovalo Výzkumné centrum při Vysoké škole báňské – Technické univerzitě v Ostravě. Projekt prověřoval i možnost ukládání elektrické energie do baterií a případný prodej přebytků do rozvodné sítě. Jako nejvýhodnější ale z analýz vyplynula varianta s přímou výrobou elektřiny k pokrývání okamžité spotřeby v nádražní budově.

Na střeše bude celkem 60 panelů o celkovém výkonu 24 kW, zaberou zhruba 106 metrů čtverečních. Případné přebytky elektrické energie se budou převádět do lokální distribuční sítě Správy železnic. Pokud spotřeba v objektu v budoucnu poroste, bude možné montáží dalších panelů zvyšovat i výkon elektrárny. Pilotní projekt zároveň poslouží i k získání zkušeností s aplikací fotovoltaiky v drážním prostředí, která přináší ve srovnání s běžnými komerčními elektrárnami určité odlišnosti. Projekt se například musel vypořádat s otázkou bludných proudů na elektrifikované trati.

Rozlehlé plochy drážních budov či nevyužitých pozemků se na české železnici zatím prakticky vůbec k výrobě z obnovitelných zdrojů nevyužívají. S debatami o omezování uhlíkové stopy lze ale očekávat, že i toto téma začne v tuzemsku více rezonovat. Například rakouské dráhy ÖBB se chlubí tím, že trakční energie pro vlaky na rakouské železnici je plně z obnovitelných zdrojů. V Německu už v roce 2014 otevřeli první „uhlíkově neutrální nádraží“, které kombinuje solární a geotermální zdroje.

Tagy Děčín východ fotovoltaická elektrárna FVE Správa železnic
53 komentářů