Správa železnic vybrala firmu na miliardovou proměnu stanice Vlkov, cena nepatrně klesla
Stanice Vlkov u Tišnova, vizualizace budoucí podoby. Pramen: Správa železnic
Jde o součást tří velkých zakázek na modernizaci hlavní trati přes Vysočinu.
Bych ještě doplnil k tématu, že SVOD, ŽESNAD i Správa železnic, státní organizace podali rozklady v zákonné lhůtě – první dva subjekty nechtějí realizaci stavby Drahotuše – Lipník n/B., poslední jmenovaná organizace zase nesouhlasí s nerealizací stavby modernizace trati Vlkov – Křižanov v roce 2024 – viz níže:
https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/2023/Vyrozumeni_o_rozkladu_UPDI-4332_23_ZA.pdf
Nyní mají všechny subjekty 5 dnů od doručení rozhodnutí o rozkladu, aby se k tomu vyjádřili.
Rozklady SVOD, ŽESNAD, SŽ viz níže:
https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/2023/Priloha_c._1_Rozklad_SZ.pdf
https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/2023/Priloha_c._2_Rozklad_SVOD.pdf
https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/2023/Priloha_c._3_Rozklad_ZESNAD_CZ.pdf
Velmi zajímavá argumentace „Dobré (?) správy, že ŽESNAD ani SVOD nejsou žadateli o kapacitu. Jen nedodali, že proti té „nickolejce“ Vlkov – Křižanov vystoupil i dopravce CityRail, který žadatelem o kapacitu je.
Stavba Drahotuše – Lipník je rozjetá. Betonují se patky TV a byla vložena kolejová spojka za Drahotušemi, včetně nových hlavních návěstidel.
Ano, vím o tom, proto osobně pochybuji, že by ji ÚPDI mohlo – v podaném rozkladu ŽESNADU a SVOD – nějak ještě zastavit.
Hm, takže 2026 – 2027 Dobrá správa zavře HB – ZR i skrz Tišnov, když se jí to „osvědčí“ mezi Křižanovem a Vlkovem?
P. S. Ironií je, že Žďár – Sázava se jezdilo jednokolejně už po cca 9 měsíců v roce 2020 (vč. přenášení zpoždění mezi R a Os). Ale udělalo se „jen“ záhlaví ve Žďáru.
Nic proti rekonstrukci tratě jako takové. Ale drahá rekonstrukce zastávky, kde se denní frekvence počítá nanejvýš na nižší desítky cestujících, je trochu mimo. Ty peníze lze utratit lépe.
A kolik % rozpočtu tvoří ty perony v budoucí zastávce?
Naopak – je to provedeno nejlevnějším možným způsobem – tedy dva menší peróny s přístupem skrz existující podjezd namísto přebudovávání stávajících podchodů, které úplně zaniknou.
Vizualizace představuje úplný architektonický skvost 😂
Jako snížení z 1,4 na 1,38 je vůbec nějaké snížení. Za jednu stanici? Ach jo. Stále chybí kontrola, kampak penízky běží.
Vlastně jen za zastávku
A co těch 11 km??
No jestli budou postupovat tak,jako ba velenicke trati, že při rekonstrukci kolejí vyndají zpevňovací sítě pod kolejemi,no tak rychlíci skončily. Budou tam mít pomalou jízdu do smrti.
Škoda, že při nickolejném provozu nebudou vyměněny ty 2 mosty a stane se tak až při reko. stanice Tišnov, kdy znovu bude doprava zcela přerušena.
neptejte se SŽ na Ostrov nad Oslavou, bo neexistuje🤫🤫🤫
Dokonce i lavičky nám tam magicky mizí 😍
Taky Leština vč. – Vlkaneč vč. 🙂
Jakož i žst. Světlá nad Sázavou.
To má být součást toho úseku VRT.
To vůbec nedává logiku – tahle stanice měla být peronizována už dávno.
A tato potřeba nijak spojená s VRTkou není.
To je pravda, ale zaústění VRT by si pak vyžádalo velké změny a nutnost přestavby. Takže když se to neudělalo už dávno, dává smysl to nyní navrhnout už s ohledem na VRT a nespěchat…
S tím se dá počítat už v předstihu a podle toho tu stanici zmodernizovat už dřív.
Mmch. pokud toto má být argument k odkladu, pak by měl být argumentem i k odkladu reko úseku Křižanov – Vlkov, protože tam práce taky nepočítají s úpravami pro zaústění odbočky z VRT u Osové Bítýšky.
Nedomněnkujte prosím:
Informace o stavbě J-46:
Rekonstrukce ŽST Ostrov nad Oslavou, Trať: 250 – Havlíčkův Brod – Tišnov
Stav: Příprava, Zahájení realizace: Není stanoven, Konec realizace: Není stanoven, Stavební správa: Východ, Kraj: Vysočina
Pak je podivné, že to Dobrá správa nebyla schopna umístit do té své mapy.
Ono to není v přípravě až tak dlouho, takže zřejmě „jen“ to „nestihli“.
To jsem zvědavý, co v Ostrově vymyslí. Já bych udělal zastávky na obou zhlavích (jedno u silnice II/354 a druhé na silnici mezi Obytčovem a Sazomínem), aby se nemusel taky po vzoru Vlkova obnovovat podchod, a tím dal by se tam možná zlepšit poloměr oblouku o pár metrů.
Není to zbytečný luxus, mít na ne jinak moc vytížené dvojkolejce stanici v plné palbě (spojky, předjízdné koleje) co deset kilometrů? Říkonín, Sklenné, Ostrov nad Oslavou, Sázava a Pohled by bylo možné klidně degradovat na pouhé zastávky a nic moc by se nestalo.
Jasně, no. Koridor přes Třebovou už teď nemá dostatek použitelných tras pro nákladní dopravu, ale totálně zprzníme alternativní trať ke koridoru a budoucí trasu pro vlaky z VRT, a ještě naprosto vyloučíme možnost dalšího zahuštění dopravy na té trati. 😀 To dává smysl.
Proč? Nákladní vlaky mají jet ve sledu s rychlíky a ne postávat ve stanicích kvůli předjíždění. Navíc trať přes Vysočinu je sklonově nevýhodná a nákladní dopravci tam nepojedou pokud nemusí. Záměrně jsem psal o úseku Tišnov – HB, kde zastávkové osobáky jezdí po dvou hodinách a není moc pravděpodobné, že by interval bylo třeba zahušťovat.
….Záměrně jsem psal o úseku Tišnov – HB….
Jasně, úsek Světlá – G. J. je sklonově výhodný. A že zcela nedávno došlo k přeřazení tohoto nákladního koridoru do „vyšší třídy“ jste si také nevšiml.
Takže nákladní pojedou rychleji nebo rychlíky budou pomalejší?
Rychlíky zde jedou cca 120 km/h a mají několik zastávek. Náklad si jede za rychlíkem stovkou a nikde nestaví. Maximálně pokud by začal rychlík dojíždět, tak strojvedoucí ubere na 80 – 90 km/h.
Náklad si jede stovkou možná tak na rovině, ne v těchto kopcích v úseku Tišnov-Křižanov. Nechce si popsat, jak rychle tam jezdili teď při výluce i s postrky.
Pokud jezdíme bez zastávek, tak tam v pohodě 90 – 100 km/h jedeme. Problémy dělají rozjezdy, začasto je to ze stanic do stoupání. Opačně nás na rychlosti omezují i spády, je třeba snižovat rychlost. Toto ale částečně vyřeší ETCS, až tam někdy bude.
No dodal bych ještě „výjimku“ pro nevhodné počasí.
Vize hezká, ale je naprosto chabá. Už jen se znalostí fyziky ze základní školy je nesmysl, aby náklad s laminátkou v čele měl stejné rychlostní křivky jako expres s taurem nebo vectronem. 😀 V tomto úseku se navíc nejezdí a nebude jezdit jen stovkou, takže náklad s vmax. 90 km/h určitě stejnou trasu nezajede za stejnou dobu jako rychlík s vmax. 160 km/h. Pak nám tu do toho mimochodem zasahuje i zákoník práce (ikdyž to není asi faktor nad kterým SŽ nějak extra přemýšlí), který stanovuje zákonný odpočinek a délku směn, které mohou u nákladního vlaku přesně časově vyjít do… Číst vice »
S lehkým vlakem tam klidně pojedou, bude totiž rychlejší než přes Třebovou. A to včetně případného „postávání“. Taky ne každý náklad jede stovkou, a i to je málo na jízdu ve sledu s R (až bude na celé trati 120+ km/h). A že tu bude pěkně husto během „dočasna“ s hotovou cca polovinou VRT Praha – Brno si představit taky nelze?
To se divím, že zrovna nepíšete o zrušení žst. Vlkaneč (pro předjíždění dlouhých nákladních vlaků tak jako tak nevhodná kvůli přejezdu ve stanici).
… resp. celkově jsou stanice na t-250 „prostorově vyřešené“, zatímco modernizace stanic na t-230 vč. plné peronizace bude v dilematech zrušení té které koleje ve prospěch ostrovního/postranního nástupiště či s nutností rozšíření prostoru kolejiště.
Pro eliminaci vícekolejného přejezdu je nejjednodušší stanici vysunout směrem na Havl. Brod.
Je to bohužel přesně obráceně – neexistující liniová koncepce rychlých spojek v rekonstruovaných stanicích dost negativně promlouvá do provozu – rychlé spojky budou v Brně-Králově Poli, Tišnově, Vlkově, ale Řikonín, Sklené n/Osl., Křižanov – tady všude spojky na V = 50 km/h. ŽST. Pohled a Přibyslav max. 60 km/h. Je pak super, když se z Tišnova do 17 promilového krpálu má vzít něco proti správnému směru a v Řikoníně se to vracet V = 50 km/h na správnou kolej – takhle zde kdysi na dvojité kolejové spojce na Tišnovském zhlaví uvázl dlouhý těžký náklad, protože se tam „zalomil“ a z… Číst vice »
Tohle raději ani neříkejte nahlas, než se toho nějaký úsporchtivý odborník chytí. Pak to budeme za několik miliard za pár let zase obnovovat.
A proto se při větších rekonstrukcích vkládají dodatečné obočky, aby vyloučená jednokolejka v délce 20 km nezpůsobila kolaps dopravy.
Na Gotthardské trati jsou spojky co 5 km, aby to zjednošilo výměnu ojetých kojelnic co 3 roky.
Ta Vaše „ne jinak moc vytížená dvojkolejka“ bude plnit po x let opět roli hlavní spojnici mezi Prahou a Brnem, protože se VRT dostaví nejprve do Světlé nad Sázavou a pak se bude další půlstoletí čekat na úsek přes Vysočinu.
O to složitější pak bude jeho projednání, protože na Velkomeziříčsku + Bítešsku si všimnou, že všechny (i tak omezené) přínosy vzniklé s VRT budou pro tato města dosaženy již s VRT-úsekem Brno – Velká Bíteš.
Takže nebudou pak mít důvod souhlasit s průchodem dalšího úseku VRT přes své území, když ten jim už nebude k užitku.
Když tak Sklené.
A stalo by se přinejmenším s nakládkou dřeva v Sázavě, pak možnosti nakládky u kamenolomu v Pohledu. V Ostrově pak totéž + vlečka rozvodny.
… a co se týče vleček, tak totéž platí i pro žst. Vlkov.
Kdo se podivuje té ceně, tak se zkuste podívat na letecké mapy – https://mapy.cz/s/jotopubora – je tam kolejiště pro Elektrizace železnic Praha a.s. a pro Správu státních hmotných rezerv , mosty, propustky, atd. Ono to prostě celkem „naskáče“. Kdo chce tak může mrknout do smluv a je to tam rozepsané.
Jenže podívat se byť jen na položkový výpis (kolik km koleje, kolik výhybek) je pod úroveň nadpisových expertů – moc dlouhé čtení.
Stačilo by rozepsat hlavní body do článku na 1 nebo 2 odstavce, aby lidi měli přehled. Tady je přímo text smlouvy https://www.hlidacstatu.cz/Home/TextSmlouvy/26967543?hash=b79ce63494aa214e0035a028fc09c96bec20bb26b03924e85acfb7e4c7aec6e7
Mně asi stačí se podívat na Českou Lípu, která byla taky zhruba za miliardu a to v tom byla nová výpravní budova, ostrovní nástupiště a modernizace přilehlých traťových úseků vč. dosazení vlakového zabezpečovače.
Správa železnic je průtokový ohřívač státních peněz pro soukromé firmy. A nikdo to neřeší.
Naprostý úlet. Cena na cestujícího bude šílená i pokud se to rozloží do několika desítek let. Zbytečná megalomanie pro dvě vesnice.
Jakože bez těch vesnic by se 70 let stará trať opravila sama zardarmo?
Ta stanice nebude sloužit cestujícím, takže tenhle přepočet vůbec nedává smysl. Stanice tam bude z dopravních důvodů, pro cestující bude zastávka, která jistě nebude praskat ve švech, ale bude nabízet atraktivní spojení. Tahle diskuze by měla smysl, kdybychom věděli, kolik z rozpočtu celé akce si vyžádá ta vlastní zastávka, ale víme to?
Jedná se o příměstské spoje k Brnu. Pokud je zastávka v dobré docházkové vzdálenosti, pak vygeneruje logicky vyšší využití než odlehlá stanice. Navíc lze očekávat rozvoj obce, pokud bude mít o nové obyvatele zájem.
PS: Ve stanici by také nutně muselo dojít k výstavbě nového podchodu a nástupišť.
A vítáme zpět Axela!
1,380 miliardy korun za co? Zrušení nástupiště a podchodu? Soudruzi, takhle by to dál nešlo
To nečetls dobře, Danieli.
Možná i četl, ale klíčové je umět porozumět psanému textu.
Namátkou: železniční svršek 328 milionů, trakční vedení 204 milionů, zabezpečovací zařízení 282 milionů, kabelovod 59 milionů, likvidace odpadů 149 milionů, nástupiště Vlkov-Osová 38 milionů. https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/33238075/SOD%205310-2023%20-19.12.2023%20redigov%C3%A1no.pdf