Správa železnic znovu zrušila tendr na nový most přes Orlík, zkusí to potřetí
Starý most, který je nejvyšší v republice, bude zbourán. Pro nakládku demontovaných dílů se využije nový most.
Správě železnic (SŽ) se ani napodruhé nepodařilo najít firmu, která postaví nové přemostění přes Orlickou přehradu u Červené nad Vltavou. Tendr byl zrušen, neboť obě došlé nabídky přesáhly maximálně přípustnou cenu. Tu Správa železnic stanovila na 458,4 milionu korun.
Ze stejného důvodu byl zrušen i první tendr, který železničáři vypsali loni v červnu. Tehdy přišly čtyři nabídky, do druhé soutěže už jen dvě: od Eurovie a sdružení Metrostav/SMP. Cenový strop byl v obou případech stejný. „Tendr Správa železnic vypíše opětovně. Podmínky veřejné soutěže budou upřesněny,“ sdělila mluvčí SŽ Nela Friebová. Zatím tak není jasné, zda se bude hýbat s cenovým stropem.
Správa železnic stavbu připravuje dlouhá léta, stavět chtěla začít už loni. Práce potrvají čtyři roky. Most je součástí trati Tábor – Písek. Hlavní částí nového mostu, který vznikne zhruba deset metrů vedle starého, bude oblouk s rozpětím 156 metrů. Celková délka přemostění přesáhne 300 metrů. Díky svému rozpětí se most po dokončení zařadí mezi největší oblouková mostní díla v České republice.
Současný most přes Orlík je nejvyšším železničním mostem v republice. Výška nad dnem údolí je 68 metrů, nad hladinou 35 metrů. Prvenství si zachová i nový most, který bude mít podobné parametry. Starý most bude zbourán, pro nakládku demontovaných dílů se využije nový most.
Původní most nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost omezena na 30 km/h a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.
Železničáři přitom až do roku 2018 mluvili o rekonstrukci, která měla vyjít na 350 milionů. Nakonec se ale s poukazem na doporučení odborné komise rozhodli pro novostavbu, mimo jiné proto, že původní nýtovaná konstrukce je podle nich za hranicí životnosti. Podobný problém řeší i u mostu v Praze pod Vyšehradem. U jiných podobně starých mostů Správa železnic přistoupila jen k výměně ocelové konstrukce za novou. K tomu došlo například u mostu přes přehradu Hracholusky.
Stavba nového mostu přes Orlík bude rozdělena do čtyř etap. Nejprve budou vystavěny opěry, pilíře a základy pat oblouku a nosné konstrukce krajních polí. V rámci druhé etapy se vybuduje zejména oblouková nosná konstrukce. Během následující fáze bude dokončena mostní konstrukce a v rámci hlavní výluky železničního provozu bude provedeno převedení tratě do nové polohy. Současně také dojde k demontáži stávající ocelové konstrukce mostu.