Údržba lokálek bez vlaků: Správa železnic vykazuje miliony i tam, kde nejsou vidět

Původní stav trati Děčín - Oldřichov u Duchcova, 24.2. 2021. Foto: Jan BeránekPůvodní stav trati Děčín - Oldřichov u Duchcova, 24.2. 2021. Foto: Jan Beránek

Náklady na tratě bez provozu v přepočtu na kilometr se mnohonásobně liší.

315 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ludvík

Jsem zvědav, jak vyřeší osoby zodpovědné za ty investice. Chodím po trati Mladotice Kralovice a nikde proinvestovaný milion nevidím. SŽDC si dělá z lidí srandu, milion sem milion tam a tratě se rozpadají. Kde je nějaká odpovědnost. Co úsilí a peněz stály tyto stavby a rozdodnutím jedné politické garnitury se vše zničí ???

VIZEK2442

„Hledáme s ministerstvem dopravy cestu, jak dál s tratěmi, kde nejsou objednány výkony a bylo by škoda, aby stavba samotná zanikla,“ vysvětlil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Dělají všechno proto,aby zanikly.

nadšený cestující

zajímavé video – sdělení pana Šatavi (dřívě ředitel JHMD)
https://www.youtube.com/watch?v=Tv-zNSJA6K0

magadancz

Prosím redakci, zda by šlo zjistit náklady i na ostatní regionální dráhy a tyto údaje zveřejnit vč. možnosti stáhnout tabulku. Velký dík ZDOPRAVY za otevření zajímavého téma a zájmu nejen o železnici! Držím palce 🙂

lokodepo

Já to říkám dlouho – NKÚ nebo rovnou orgány činné v trestním řízení by si na DSŽ konečně měly udělat čas…

ušatá

A to už nejméně 30 let!!!

švestka

Takže až se tyto tratě zkonzervují do konzervy, tak se o vykázané částky sníží rozpočet SŽ a tedy i schodek státního rozpočtu.

Leinad

Věříš tomu? Na ty zarostlé tratě, kde MUVka ještě nejela, se píše činnost v Dlážděné, penězovody atd. A případně se to napíše na jiné tratě. 😀

Zdendik

Je to strašně dávno, jeden z argumentů pro vyřazení tratě do Koutů v Jeseníkách (ještě před povodní) byly vysoké udržovací náklady, v milionech za rok. Pak se ozval někdo z modré armády, že jediná opravná činnost byla výměna spálených žárovek v návěstidlech. Takže nic nového.

Bohumil

Víte, jak je náročná (a tím i drahá) výměna žárovek? Je potřeba součinnost dvanácti zaměstnanců zároveň, a ti se přece do osobního auta včetně štaflí nevlezou, musejí přijet autobusem! První drží žárovku, 4 otáčejí štaflema, šestý hlídá jestli nejde proud a další: řidič autobusu, vedoucí prací, bezpečnostní technik, požární technik, skladník, účetní. Jeden den, jedna žárovka.

Petr

Záleží zřejmě kdo se na co píše. Vždy platilo, že kdo má nějaké konto na které se jde psát, je v pohodě. No a najednou to někdo vyjede ze systému. Pak má „Kuna traktor“. 😀

medical_examiner

Hmm, nejlépe konto někde ve Švýcarsku nebo rovnou někde v zámoří…

milan

V současné době začíná přísun nových uniforem pro provozní zaměstnance, tedy ty nebohé osoby nazývané „obslužným personálem“ ve skutečnosti obtížný hmyz. Prosím až uvidíte tyto „nebohé“ zamáčknete slzu a neposmívejte se jim. Víc už ponížit provozní zaměstnance nešlo.
Jo a k těm cenám, jen tak namátkou „spona na kravatu“ cena 320kč/kus. Tedy přehnutý hliníkový pásek 10 cm na 0,8 cm. To je jízda!

Gwann

tak klasická maloobchodní cena s přirážkou. bude se kupovat ve velkém, aby se dalo predrazit více a najednou.

podívejte se za kolik rekonstruuje stát či město třeba byty a za kolik to stejně zvládne vlastník bytu. ideálně když to řeší po řemeslech…a ne jednou firmou

ABC

§1 Vždycky se to tak dělalo
§4 Na to je předpis

jirka

tento stát je jedna velká posvěcená zlodějna pro ty nahoře a jejich známé firmy

Uklízeč

Aha. Tak kvůli tak dlouhým penězům se probudilo tolik karierních konzervátorů drah.

Gwann

upřímně, ano, je to bordel, že na neprovozované trati vykazují náklady na údržbu 7 mio, která dost možná ani neprobíhá…ale co mne drtí o poznání více je…proč protažení podchodu na hl. nádraží musí stát 250 mio a původně to zkusili za 750mio…

řešíme tu pár chechtáků. zatímco budova v Pardubicích – 2 mld….

a8n

V původní stavbě ale byla i visutá lávka.

glosátor

Když těch vašich „pár chechtáků“ je pro někoho důležitým (ale jen zástupným !!!) argumentem pro zrušení těch úseků, tak to nelze neřešit – s vysokými náklady na rekonstrukci stanicích objektů v Pardubicích to samozřejmě nesouvisí, to je úplně jiný problém!

Gwann

život nás učí začít věci větší a podstatnější a až pak menší a méně podstatnou. tohle je mlha a rozcilovani se nad 400tis Kč na jedné tratí ukazuje, že se mlžít dari

glosátor

„Podle dokumentu jsou bezkonkurenčně nejvyšší náklady na trať z Radejčína do Lovosic, kde nejezdí vlaky od roku 2013 kvůli sesuvu půdy ze stavby dálnice D8. Tato trať je ale specifická i nákladově: loni došlo k částečné obnově provozu do Chotiměře.“ Nechce se mi probírat celou tu zdejší předlouhou debatu, v níž je (aspoň podle několika příspěvků z poslední doby) stejně zejména většina jen hloupých plevelných žvástů, ale k nákladům na úsek trati z Lovosic do Chotiměře je třeba připomenout, že na jeho opětovné uvedení do (sezónního víkendového) provozu bylo věnováno (tedy de facto navíc proti předchozím nákladům) asi 13 milionů… Číst vice »

klébr

děte s těma lokálkama už třeba do hajzlu! vyhazovat peníze za kus trati, kde projede pár vlaků za den, to je blbost! kdyby ty tratě mněli smysl, tak se na nich jezdí! vyhazovat peníze to by se vám chtělo! podejte si ruce s blbišem a tou shitlerovou!

medical_examiner

Maj recht. Není nutný, aby se silnice sypala v obci, skládající se ze 2 domů…

Pája

Pravda, stejně tam nikdo nejezdí. Silnice stačí sypat a udržovat v krajských městech a šlus 👍

Pája

To byla ironie 😀

Jan Sova

Nebo místo jakékoliv údržby to hodit na uživatele. Rozmístit dopravní značku „V zimě řetězy“ a je to vaše páni řidiči.

ABC

takových s cedulí že se v zimě neudržuje je ….

Pavel

Trať Rakovník-Kralovice stratila smysl, když úsek Kralovice-Mladotice je zavřený, tak ať ten úsek opraví a přepravní potenciál. A nevyplatí se ji provozovat. Myslím, že jiné tratě jsou na tom stejně

Luboš Beneš

A ten zcela zarostlý úsek Mladotice-Kralovice stál na údržbě milion! To tam počítali stromy? Za co ty peníze jsou? Za údržbu výhybek na zhlaví v Mladoticích? Za přejezd v Kralovicích? Tam by teď mohli dát závory, když je to křížení se silnicí I. třídy. V mezistaničním úseku se rozhodně neudálo NIC.

Petr Barchánek

Vezmou X set milionů správní režie a vydělí to počtem celkových kilometrů trati. Pak jim – zcela logicky a legálně vyjde na neprovozní trať hausnumero. Zrušením či odprodejem desetikilometrové dráhy se správní režie SŽbezDC nijak významně nezmenší. Celková úspora je limitně nula. Akorát na zbývající část sítě budou vykazovat na kilometr o pár drobných (=v řádu halířového zaokrouhlení) více a nikdo si toho nevšimne.

Tomáš Záruba

Tenhle příspěvek by bylo fajn mít možnost nechat viset „neustále navrchu“. 🙂

SSS

Za me jakakoliv investice do Kozi drahy jsou vyhozene penize. Kez by se z toho aspon stala cyklostezka. Tu by lidi vyuzili.
Kdo bude jezdit vlakem z Oldrichova do Decina 1,5 h sukafonem, kdyz po trati 130 jezdi 50min a novou 440kou… navic na trati 130 probiha generalni oprava….

Martin

Tak to tu trat asi neznate ani deni kolem ni, vede blizko obci a turistickych cilu, zlepseni trati a lepsi vozy by znacne pomohly… a vlak nemusi zrovna koncit v Oldrichove a mozna i Decine,…

-TR-

Co obsluha částí Krupky, ze kterých je to daleko na nádraží na dolní trati, sídliště v Chlumci nebo obec Telnice? Tam všude je také zájem o doplňkové spojení do Děčína. Bude tomu již 10 let, co se zavedla autobusová linka DPMUL č. 1 (dnes DÚK 458) z Krupky do Ústí nad Labem. Přestože se z Krupky jezdí hlavně do Teplic, tak při spuštění provozu o linku do Ústí byl tak velký zájem, že bylo nutné nasazovat kloubové autobusy. Bylo to medializováno. Dnes zde jezdí autobusy o délce 15 m. Stejně tak může být zájem i o alternativní spojení z Krupky… Číst vice »

wimmer

Toto jsou praktiky, které bych očekával spíše od Fotbalové asociace České republiky. Kdo ví, třeba by se pro „náčelníka“ Berbra našlo u SŽ uplatnění, ale to by zřejmě znamenalo zároveň i pozvánku pro NCOZ.
Absolutně mi nesedí částka u tratě z Lokte do Horního Slavkova. Já na Karlovarsku bydlím, po torzu trati se jdu občas projít, žádné změny tam ovšem nevidím…
Kolem bývalých mostů také tak jednou týdně jezdím autem, na nich se taky nic nedělo, ani moji známí z okolí nic nezaznamenali.

medical_examiner

NCOZ…aspoň bychom věděli, na čem jsme…😏
Ale preventivně by to chtělo velkou Avii, a buď vězeňský autobus, nebo velkou roli ocelového lana…

Jan Sova

vám řeknou, že kábly jsou v zemi a nejdou vidět… Určitě tam dali nejméně optiku. No a most se může teprve analyzovat jeho konstrukční stav. To chce taky odbornost.

Pája

Říkám si, jestli on to pan poslanec trošku nepotento…. Kdyby nerejpal, tak by si na ty tratě SŽ krásně mohla vykazovat činnost a brát peníze. Pokud projde konzervace, to budou muset vykazovat na zbytku sítě více a tak vyjde průměr na km větší, nebo dostane SŽ o to méně peněz? Notabene něco takového nekonzultovat napřed s kraji, kterých se to hlavně týká je dost odvážný pokus.

Jiří Kocurek

Předevím se bude někdo (chtít) dívat do účetnictví. Totiž najde-li něco takového. A to i v souvislosti nárůstem ceny zakázek. A to je něco, co by mohlo pár lidí popohnat k nevídanému pracovnímu tempu.

Pája

Teď jste mně dostal. Představil jsem si živě vražedné tempo úpravy/výroby výkazů, účetnictví i to, jak někteří lidé budou onoho zbytečného poslance „mít hroooooozně moc rádi“.😀😀😀

Facepalm

No, odvážný pokus by to byl, kdyby to nebyla letitá praxe. A zrovna zde v diskusích je názor „co do toho maj kraje / obce / kdokoli co kecat“ velmi polulární.

Pája

Jenže kraje jsou místním lidem blíž, než Praha s jejím centrálním rozhodováním často odtrženým od místní reality a potřeb. Tím samozřejmě netvrdím, že všechny krajská rozhodnutí jsou správně.

pkajetan

Kdybychom žili v zemi s normálně fungujícími zákony – už teď by se ten článek stal předmětem doličným k zahájení trestních řízení.
Ale, co – nějak bylo, nějak bude… Těší Vás pánové psát o těchto zvěrstvech? Těší vás všechny diskutující co sežrali Šalamounovo ho.no, že jsme si tady všichni pokecali a karavana kráčí dál?

ABC

já bych řekl že služebny po celé ČR nestíhají od rána přijímat TO….

BND 30

Jakože pkajetan sedl ke stroji, vytáhl kopíráky a drtí ?

medical_examiner

Ne, hledá papír, inkoust a brk…

Jiří Kocurek

V těch Mladoticích snad bylo celé ředitelství služebně, na pracovním obědě, každý služebním vozem, inkognito. Jinak si tu částku nedovedu oddůvodnit.

Martin

Prijde mi to, jako by jim nehrali vykazy, tak se snazi naklady nacpat vsude kde se da…
Je to trochu skandalni, vykazovat milionove castky na trate, kde nevkrocila dlouho zadna noha spravce,…

M19

Tak nějaký referent vede složku třeba… co já vím…

medical_examiner

„Kam pojedu letos na dovolenou?“

M19

I to je možné… spíše bych čekal složku k té trati, ale samozřejmě zcela vyloučit nelze ani to… 😉

Gwann

možná bylo sčítání stromů rostoucích na tělese dráhy

Luboš Beneš

Tam jich je tolik, že na to by byl ten milion málo.

Martin

oni tam uz snad nejsou ani koleje…

Jaaa

Na tělese ne. Na okolních svazích, abychom pak mohli určit riziko pádu stromu na trať.

Vladki

Docela by me zajimalo co bylo driv – slepice nebo vejce?
Tedy presneji jestli upadek te ktere lokalky zacal tim, ze kraj na nem prestal objednavat dopravu, nebo tim, ze se SZDC vyprdlo na udrzbu a prohlasilo trat za nesjizdnou. (A ano asi to bude u kazde trati jinak).
Kazdopadne pokud to zacalo tim, ze na (aspon jakz-takz) udrzovane trati byla zrusena objednavka, tak se nelze Sprzeli divit ze tu trat prestali udrzovat. Ale pokud prohlasili za nesjizdnou trat kde byl (aspon nejaky) provoz tak by je meli zazalovat pro nedodrzeni zakona, ktery jim uklada udrzovat trat sjizdnou.

Pája

Slepici a vejce používá s oblibou pan Bednárik. Ale k tomu dotazu – posuzování důležitosti trati SŽ nepřísluší, jejím úkolem je trať udržovat provozuschopnou. Za to přece také berou peníze. Tím se opravdu nenavážím do chlapů z traťovky, problém je výš.

ABC

kam se počítají tratě co prohlásila za nesjízdné (resp. zavedla tam dlouhodobou výluku) ještě matka dráha? (ČD s.o.)

glosátor

To vůbec není podstatné, protože celý ten proces byl a stále je kontinuální a naprostá většina zaměstnanců včetně těch vedoucích při rozdělení unitární železnice jen formálně změnila zaměstnavatele a někdy snad název pracovní pozice, ale fakticky dělala totéž co předtím (jen někteří možná za vyšší platy).

kakov

však trať do Kralovic (z rakovnické strany) se obnovovala po žalobě sila v Kralovicích

Bývalý dozorčí provozu

A kolik nákladních vozů se tam po obnově v roce 2002 pro silo celkem na těch krpálech otočilo?

medvěd

Asi kohout, jinak by to vejce nebylo ! Leda, že by příroda to udělala jinak……… Ale vážně, všemu vládne ekonomika – lacinější je bus, tak se železnice neobjedná. Trať je potom
dražší na údržbu. Opravu platí stát nebo obec. Navíc autobus dojede kam město chce, vlak ne.

provokatér

Bez kohouta by asi nebylo jen kuře, ale dnešní slepice už ke snášení vajec kohouta ani nepotřebují …

Jan Sova

I kdyby se nezpochybňovalo to či ono uzavření trati, tak přece neudržovanou trať jako její správce férově odepíšu a nevykazuji na ni přebujelé cifry.

Jiří

Dobrý den. Bydlím v malé obci nedaleko výchozí stanice železniční trati Morkovice – Nezamyslice. Nevím , zda vůbec proběhlo nějaké výběrové řízení na prodej budovy železniční stanice Morkovice. Původně poměrně velmi pěkná stanice chátrala tak dlouho pod náporem vandalů, až ji bylo nutno strhnout. Nevím, kolik to ČD stálo, ale určitě to nebylo levné. Z trati vznikla cyklostezka a pár desítek metrů od ní si živnostník postavil malý bufet. Ani raději nechci vědět, kolik stála likvidace kdysi velmi pohledné železniční stanice. Televize nedávno vysílala ukázky dalších ž. stanic, které půjdou do likvidace. Supové těšte se , bude se bourat ,… Číst vice »

Pája

Místo rušení mělo přijít propojení Zborovic a možná i místy úpravy stopy. Typický příklad stavu když se nechce, tak to nepůjde.

Pája

Jenže na to by nebyla EU dotace, na cyklostezku ano.

Lech Malý

Tak spádovost je do Kromclu, a tam vede docela pěkná II/428. Tomu by vlak těžko konkuroval, i kdyby tam jezdily vozidla s naklápěcí skříní.

Jiří

A co třeba Kroměříž – Zborovice – Morkovice? To jde vcelku bez problémů udělat. Ale nezdá se, že lidi v Morkovicích by měli o železnici zájem.

Pája

Trasa nabízí hned několik možností využití, dokonce i jako odklonová, ale s podmínkou připojení pojení k síti z obou stran. Pouze o Morkovice opravdu nejde.

svojsin

Jiří: Dnes by už nechtěli přijít o cyklostezku.

Pája

Jezdím po cyklostezkách celkem často. Chápu, že cestu do práce jde dát v pohodě na kole a je lepší jet po cyklostezce než mezi auty, ale nahradit koleje asfaltem je opravdu velmi krátkozraké.

svojsin

Myslím, že na takové lokálce se to nějako moc nepozná.
Nákladní doprava by tam dnes asi nebyla a lidi jedou motorákem na gumových kolech.

Pája

Trať by tehdy bylo rozumné namísto rušení spojit do většího celku. Jeden konec toho celku se nachází v Kroměříži, druhý měl být propojení na Brno – Přerov. Použitelné nejen při výlukách a mimořádnostech. Teď už to cyklostezka zůstane. To bude i případ mnoha jiných tratí, u kterých není snaha něco s nimi podniknout, protože přece všichni jezdí autem, všechno se odveze po silnici, pro veřejnost stačí SORka a jsou rádi aspoň za ni. Existuje něco jako úprava trasy a síť potřebuje napojení.

svojsin

Aby to nebylo jak s odklonovou trasou Dolní Lipka – Hanušovice, tedy že tam v reálu nejede odklonem nikdy nic.

medical_examiner

Neříkejte dvakrát, nebo se to vyplní, a budou tam jezdit rychlíky…

a8n

Při výlukách a mimořádnostech by byla použitelná leda pro frenštátské spěšňáky (a to pomíjím nutnost dvou úvratí). Že jich tam ale jezdí, co? To by byl sukces jaxviňa.

a8n

Zcela bez problémů. Jen jeden tunel, aby mohli obyvatelé velkoměst Zdounky a Zborovice dojet do díry jménem Nezamyslice, významné jen tím že tam staví olomoucký krychlík.

Pája

Kdepak ten tunel myslíte?

ušatá

To se mělo dělat, ale díky příznivcům silnic se to nakonec nepodařilo prosadit a proto i ta likvidace tratě celé, aby byl konečně od těch nepříjemných lidí pokoj. Rozhodně to nevycházelo ekonomicky špatně i proto, že se tam uvažovalo s nákladní dopravou a podniky na trať navázanými (tedy i novými).

Jiří

SŽ má tratě spravovat, udržovat je v provozuschopném stavu, tj. udržovat spodek i svršek trati, budovy které souvisí s provozem dráhy, případně provádět optimalizace ve shodě s dopravci. Podpora návrhu pana Kolovratníka že strany SŽ je tedy nepochopitelná, podobně jako nesmyslné demolice vybavení železnice či přestavby budov, které jenom polykají peníze a nic nepřinesou. To co mají spravovat vlastně likvidují.

Dominik

Není nepochopitelná, organizace se má chovat jako řádný hospodář (a neřeším teď, zda se tak skutečně chová), což na trati bez provozu jaksi nelze dodržet.

-TR-

Organizace se má chovat jako řádný hospodář a zároveň v souladu se zákonem. Na trati bez provozu to lze dodržet tak, že se do ní nebude investovat zbytečně (např. do zabezpečovací techniky), ale bude sjízdná.

Jiří

Správný hospodář by trať optimalizoval ne likvidoval. Na tom závisí počet cestujících a množství nákladů a tím udržitelnost železniční dopravy.

Dominik

A když objednávka je ukončena z rozhodnutí kraje, ne kvůli stavu dráhy?

Jiří

Jenomže kraje protestují a vlaky by objednávali. Na optimalizovaných tratích o to více. Zajímá mě kolik bude stát jenom papírové udržování dráhy zatímco trať se bude ve skutečnosti rozpadat. Nejspíš jsou to ty čísla uvedená nahoře.

Dominik

Třeba na tratích Heřmanův Městec – Chrudim město, či Dobronín – Polná, o obnovení pravidelného provozu zájem není, pokud vím. O obnovení provozu HM – Chrudim snad není žádný zájem, ta trať defakto „existuje“ jen kvůli státním rezervám v Kostelci a u Dobronína by chtěli akorát tak víkendový provoz, či historické jízdy.

dopravak

Tak ať kraj objedná ty dva páry vlaků denně a je po problému, ne?

Dominik

Takže by možná bylo řešením takové tratě, kde chtějí jen víkendový sezónní provoz, či historické jízdy, odprodat krajům, či obcím, ať si je provozují a nebo zvýšit poplatek za DC, když bude snížený provoz.

Leinad

Třeba když z důvodu pomalých jízd/trvalých omezení rychlosti,… Je pro kraj lepší objednat souběžný autobus?

Dominik

Ne všude to je z důvodu pomalých jízd, či trvalých omezeních.

Leinad

Někde použitelnému GVD brání, že jsou zrušené stanice/dopravny.

Dominik

Takže budu investovat do trati a doufat, že se na ní provoz vrátí?

-TR-

Každé 4 roky jsou volby. Ve volbách zpravidla dochází ke změně politických poměrů, často když minulé vedení kraje něco pokazí, opozice slibuje, že to napraví a udělá si na tom kampaň. A když uspěje, tak tu vizi realizuje.

Dominik

To, až na vyjímky asi moc nehrozí u tratí, na kterých je provoz zastaven už x let.

Jiří

Ale volby nejsou pro stav železničních tratí klíčové. Měly by být v pořádku tak jako tak. Některá vláda preferuje železnici víc, jiná méně, ale rušení tratí, to už je hodně silná káva.

Jiří

To chce trochu obchodního ducha a jistou koordinaci v rámci např. kraje.
Ale s kvalitní optimalizací přijde zvýšení zájmu. Vždycky se ale dá udělat něco navíc a vylepšit hospodářský výsledek.
Možností je vcelku dost a na každou trať platí něco jiného.

Dominik

A pak jsou tratě, které byly budovány primárně jako nákladní a jsou prostě mrtvé, nákladní doprava skončila a osobní nežije, tam nepomůže ani duch svatý.

M19

Nějaké příklady třeba? Více než jeden? Děkuji.

svojsin

M19: Např. všechny tratě kolem Straškova…..

M19

Vy jste nick Dominik?

ušatá

A co tak třeba se podívat na silnice, kolik toho tam jezdí a pak uvažovat, proč to nejezdí po kolejích. A v tom to je. To se prostě nechce. Přitom tam je co přepravovat. A to i v osobní dopravě, ale požadavky lidí se neřeší a tak pak všichni vlastně povinně přesedlají na auta. A to je ta ekologie, a dopravní politika. prostě jen řeči a vyvolení si dělají, co se ji hodí do kšeftu.

Lada

Organizace v první řadě byla zřízena proto, aby se o ty tratě starala, nikoliv proto, aby si vybírala, o co se starat chce/nechce. To je ta podstata, která v těchto debatách často uniká.

Dominik

Jistě, ale když je investováno do tratí, kde x let nic nejezdí, či je provoz úplně minimální, tak se dovídáme, že Správa železnic se nechová jako řádný hospodář.

David

Tady se nebavíme o investicích ale o údržbě.

Dominik

I údržba je investování peněz.

M19

Investice a údržba je něco jiného.

asdfr

Na udrzbu netreba peniaze ? Ta nic nestoji ?

ušatá

Většinou se nejezdí proto, že to nechce SŽ a případně se o tom dohodne se spřátelenými na krajích a MD. A k tomu se hodí i jistý Kolovratník.

kakov

je velmi nepochopitelná, skoro jako by hospodský přemlouval příchozí, ať jdou na oběd radši ke konkurenci…..

SprŽel by se měla snažit najít pro tratě dopravní využití za pomoci vlaků, bohužel jsou první, kdo křičí, jak se má vše zrušit, to řádný hospodář nedělá,

dopravak

Ono je to asi tak, když půjdete za někým s tatrovkou, aby vám převezl jeden balík. Taky vás pošle za konkurencí s dodávkou, protože tak nějak tuší, že je jeho auto vhodné na něco jiného.

Proto SŽ křičí vcelku oprávněně, vidí totiž, kolik peněz se dá ročně do údržby tratí, které převezou pár lidí. To ty lidi fakt můžete daleko levněji vozit taxíkem.

Dominik

To jako má chodit Správa železnic po dopravcích, či krajích a obcích, chodit a prosit ať tam jezdí/objednají dopravu?

medical_examiner

Pro začátek by mohla do kůlny odložit vidle (které do všeho hází) a vylovit krumpáč – a jít taky něco dělat. Práce všude je…

ušatá

To by měla jako správný hospodář, který chce vydělávat a mít kšefty. A i jako státní organizace< která má plnit i obecné požadavky třeba na ochranu krajiny, půdy, ovzduší, zdraví lidí atd.

Leinad

Jedna věc by byl styl „traťovka jede před vlakem“ jako je běžné v Kanadě na tratích s minimální frekvencí. Druhá věc, proč říkat „konzervace“ i fyzickému snesení trati, proč Kolovratník chce tratě rušit (a zachování čáry v katastru říkám konzervace).

Dominik

Souhlasím, že konzervace by nemělo znamenat vytrhání kolejí.
Zas tolik lidí Správa železnic nemá, aby si mohla dovolit poslat MUVku s traťovkou, před každým vlakem.

Pe.tr

Tak to jim spíš chybí MUVky než lidi

rejpal

Zajímalo by mě jak se na tyto částky přišlo. Mohl by mi to prosím někdo ze Správy železnic vysvětlit. Děkuji.

medical_examiner

Asi jako ten účetní, když se ho zeptali, kolik je 2×2…
Ten zavřel dveře, okna…a zeptal se: „Kolik potřebujete, aby to bylo?“

dopravak

Díky za data. V nich se člověk dočte, že čtyřkilometrová trať do Vidnavy spolkne jenom na údržbě půl mega ročně. Za tuto cenu by se dalo objednat zhruba 25000 km taxíku, který by to za rok otočil 3000x tam a zpátky. Nebylo by pro místní babičky přece jenom tohle řešení lepší?

xyz

Trať do Vidnavy je tak jako tak nesjízdná – „zaterčovaná“. A to již po cca 10 let.

Již po více než 10 let tam vlaky osobní přepravy nejezdí, tzn. i ty „babičky“ jezdí výhradně autobusem (ne taxíkem).

Tzn. podmiňovací způsoby ve vašem příspěvku nejsou na místě.

dopravak

To je mi jasné, ale já se snažím jenom poukázat na nesmyslnost jakékoliv snahy obnovovat podobné tratě, kde prostě potenciál není a nikdy nebude.

Štěpán

To není pravda, že do Vidnavy potenciál není a nebude. Je tam možná podobný, jako do Javorníka (OK, o trochu menší, protože Vidnava je menší, ale rozhodně ne nulový nebo zanedbatelný).
Navíc se tam má vozit kaolin, takže minimálně nákladní dopravě ta trať sloužit bude, ať se vám to líbí či ne.

dopravak

Jaký potenciál? Vesnice o 1200 lidech nepotřebuje nutně vlak. Tohle odvozí pohodlně autobus. V ČR najdete mnoho pětitisícových měst v daleko hustěji osídleném území, které jsou obslouženy v pohodě autobusy a nikomu to nevadí. Provozovat vlak jezdící 4 km tam z pět v takto řídce osídleném území je fakt případ pro chocholouška.

-TR-

A co takhle přímé vlaky Jeseník – Vidnava, bez přestupu ve Velké Kraši a Lipové-Lázních? Pokud na cestě z Vidnavy do Jeseníku se musí dvakrát přestupovat, tak tím nikdo nepojede, samozřejmě.

dopravak

No jo, jenomže v Lipové máte úvrať. Jedná se o vysídlené území s minimem obyvatel, které v pohodě odveze autobus. Ten vymete po cestě ještě další vesnice a v Jeseníku bude i tak celkově rychleji, než vlak po klikaté trati s úvratí. Kdyby tam ten potenciál cestujících byl, tak tam kraj nějakou dopravu objedná. Jelikož to tam je sotva na bus, tak to rozhodně na vlak není.

Jiří

Opět by pomohla optimalizace. K zavedení přímých vlaků, odstranění úvratě v Lipové, zlepšení dostupnosti v rámci Javornického výběžku. A i Vidnava by se s tím svezla.
Ty úpravy jsou ale rozsáhlejšího charakteru a bylo by je lépe udělat v rámci optimalizace trati do Šumperka.
V horském terénu se bez technických staveb prostě neobejdete.

dopravak

No asi tak, aby to aspoň nějak fungovalo, tak by bylo potřeba optimalizovat za miliardy. Při vší úctě k místním si nemyslím, že by byla taková investice ospravedlnitelná. Co by opravdu na rozdíl od nesmyslných lokálek pomohlo by byl tunel pod Červenohorským sedlem a přímé napojení na Olomouc a zrychlení trati na Opavu. V Jeseníku udělat přestupní uzel a okolí obsloužit nějakými mikrobusy a zřídit pořádné P+R parkoviště u nádraží.

Jiří

To je fajn nápad, ale lepší to je přes Karlovu Studánku a Rýmařov s odbočkou na Bruntál a Dětřichov. Jinak si neumím představit kdo by vybudoval tak dlouhý tunel kvůli jednomu městu a kolik by to stálo.

Jiří

Když už řešení tak i víkendové dopravy, aby parkoviště v horách nepraskla ve švech a nebylo tam smradu jako v hradu.

dopravak

Ok. Krásný příklad – Ovčárna. Tam je narváno k prasknutí. Teoreticky je možné využít trati do Malé Morávky, ale upřímně. Opravdu se budou štrachat lidi courákem do Bruntálu, pak courákem do MM, aby přestoupili na autobus k parkovišti v Karlově Studánce, kde přesednou na kyvadlo nahoru? Když už chcete vylepšit VHD pod Ovčárnu, tak to jde daleko lépe přímým víkendovým spojem přímo z Bruntálu do Karlovy Studánky a ne zbytečně jet oklikou přes MM a přidávat naprosto zbytečný přestup jenom proto, aby se kousek trasy mohl jet vlakem. Tohle se opravdu nedá nazvat jinak, než železniční fanatismus, který bohužel škodí… Číst vice »

Jiří

Proč courákem? Z Ostravy, Opavy i Olomouce resp. z Brna rychlovlakem. Upravit se to dá. Když mohou jet hodinu a půl či dvě autem, tak můžou stejný čas strávit pohodlně ve vlaku.

Jiří

Jednou píšete o mikrobusech v Jeseníku, pak zase jaká je nevýhoda je přestup na mikrobus v Karlově Studánce na Ovčárnu. Promiňte ale vypadá to, že si nevidíte do huby.
Fanatik jste Vy, ale do svého autíčka, které nehodláte opustit ani kvůli přírodě.

dopravak

Nezlobte se, ale tohle je fakt natvrdlost. v rámci kraje jsou zaintegrované vlaky i autobusy a není žádný problém přestoupit z vlaku na autobus. Pokud se někdo vypraví VHD z Opavy na Ovčárnu, tak ocení daleko více rychlý spoj do Bruntálu a následný přestup na bus do Karlovy Studánky, než jet do MM a pak busem. To je jeden až dva přestupy navíc, které většinu lidí odradí.

ušatá

Tam byla plánována přestavba a dostavba tratí. i do těch hor. Dodnes se nekoplo a záměr trvá, protože je rozumný. Auta v horách nemají co dělat.

ušatá

Jaký smysl tam vůbec investovat. Stačí pár polních cest, sem tam vrtulník, traktor a případně to celé vystěhovat, ne?

Hubert

A úvrať vadí? Je spousta úvratí, přes které jezdí přímé vlaky…

dopravak

Z principu nevadí, ale každopádně jízdní dobu o pár minut prodlouží. Vstupuje do toho více věcí a jak už bylo řečeno. Kdyby tam ten potenciál byl, tak s tím lidi jezdí a kraj klidně něco přiobjedná. Tak se zamyslete, proč na těch úžasných lokálkách do Mochova, nebo Lužce lidi nejezdí. Proč raději jezdí paralelním autobusem, nebo autem. Kde jsou ty davy turistů v Mochově, které tam každý den proudí? Podle názoru místního šotoušstva by to měly být desítky milionů příjmu. Já jsem z daleko hustěji osídlené oblasti – vesnice těsně u sebe a mají mezi 2 a 5 tisíci obyvatel.… Číst vice »

hospodský povaleč

Za tu krátkou dobu pobytu kvůli úvrati by se jistě dalo dotankovat na další cestu kelímek v tamní „nádražce“ – pokud tedy už mezitím SŽ(DC) svým úžasně vstřícným přístupem k možnostem nabídky těchto služeb veřejnosti (výše nájmu prostor, atd.) její dřívější zdárnou existenci nezlikvidovala …

ušatá

A oni všichni jezdí do Jeseníku? A ten autobus tam pokryje všechny obce, i ty na trati? KOlik by tam pak muselo být autobusových linek? Přemýšlejte trochu. Trať prostě jako páteř a autobusy návaznost a obsluha všech obcí a to celé zkoordinované, aby to lidem k něčemu bylo, byla obsazenost a tržby. A samozřejmě prakticky všechny nákladní doprava se zdroji a cíli na trase.

ABC

Stejný jako ve Slavkově přece 🙂

Ondra

Vy jste další z řady lidí, kteří se dívají pouze fachidiotsky na čísla, ale naprosto jim uniká multiplikační efekt vlakové dopravy pro rozvoj regionu. Vlak přináší obcím mnohem víc než autobus, který je navíc méně ekologický. Kupodivu na to přišli už i v západní Evropě, kde lokálky obnovují. Jen na turistickém ruchu spojeném se železnicí mohou dotčené obce vydělat ročně miliony korun.

dopravak

Tak to jsem se upřímně zasmál. Můžete nějak kvantifikovat ty miliony, které přitečou do Vidnavy, když tam z 4 km vzdálené Velké Kraše začne jezdit vlak? Už vidím ty každodenní davy turistů, které se tam vypraví jenom proto, že se mohou svézt jednou za 4 hodiny vlakem.

Hubert

Chyba byla už zrušení muzea ve Vidnavě, to přitáhlo dost turistů…

dopravak

A kolik lidí to muzeum tak pojme? To by neodvezl autobus? Nebo turisté mohou jezdit výhradně vlakem?

Frantík

Autobus ovšem může zastavit na vhodnějších místech, než vlak.

Štěpán

Zaprvé – Vidnava není vesnice, ale město. Za druhé – autobus to rozhodně neodvozí pohodlně. A samozřejmě, pokud bude vlak jezdit 4 km tam a zpět, tak skutečně moc cestujících nepoveze, je třeba se na železnici dívat jako na síť a ne na každou trať zvlášť. Vlaky z Vidnavy by samozřejmě musely jezdit až do Lipové, aby měly smysl. Ideálně z Lipové dva spojené motorové vozy a rozpojování v Kraši, jeden na Javorník a druhý na Vidnavu.
Potenciál trať do Vidnavy má, jak v osobní, tak i nákladní dopravě. Tím spíš, pokud by se obnovil i úsek do Polska.

dopravak

Aha, tak když jsou tam takvoé davy potenciálních cestujících, tak proč tam kraj nic neobjednává? Není to spíše tím, že by vlaky vozily vzduch? Vysvětlete mi prosím, v čem je vlak na 10-15 min. pohodlnější, než autobus.
Nějaké rozpojování, spojování technicky jde, ale musí tam být v prvé řadě koho vozit.

xyz

Podnět k zrušení objednávky vlaků do Vidnavy přišel na podzim 2010 od SŽDC (totéž např. i do Jemnice, Netolic atd.). Kraj sám od sebe by tam tehdy objednávku nezrušil.

Jiří

To by museli mít ve Slezsku zájem o obnovu trati do Nisy. Na úseku Vidnava – Nisa nikdy příliš hustá frekvence nebyla. Ale pokrytí výběžku železnicí a redukce autobusových linek není zase špatně. Neustálé přestupy cestující jenom odrazují. O tom je ale optimalizace. Zrychlení a kvalitní spojení. Nedovedu si představit, že by z Jeseníku jezdil autobus přes sedlo mnohokrát denně. Ale jsou lidé i na SŽ, kteří se chtějí problémů jenom zbavit a podobné zákony jsou pouze vodou na jejich mlýn. Zbavíme se vedlejších tratí = problém vyřešen. Lidí je jako berušek
a jak budou jezdit je jejich problém.

dopravak

Podívejte se, zhruba 40% délky sítě tvoří lokálky a ty dohromady přepraví asi 3% cestujících. Pokud vám jde opravdu o zlepšení železnice, neměly by se peníze investovat především do toho zbytku, který přepraví zbylých 97%? Pokud je někde tak málo lidí, že to na vlak není, tak pojedou autobusem. Já jezdím do města taky autobusem – moderní, tichý, nízkopodlažní. V čem je problém? Pokud někdo jezdí 10km do města, tak je mu více méně šumák, jestli pojede vlakem, nebo busem. Řeší hlavně ať to jede rychle, ať je to tiché, ať se do toho dobře nastupuje a ať jezdí po… Číst vice »

Jiří

Ten problém jak bych řekl vícestranný. Předně nákladní doprava pokud existuje, tak se železnice provozovat bude, pak osobní doprava a to je hodně odvislé od místa. Vidnava a autobus by znamenal Velká Kraš přestup vlak, Lipová další přestup do Jeseníku. Likvidaci Sedlčan si taky neumím představit. Jak se jednou začne, bůhví kde to skončí. A nevěřím SŽ, že ty zakonzervované tratě bude udržovat v provozuschopném stavu. Pamatuju se na rušení tratí Česká Kamenice – Česká Lípa a Velké Březno – Úštěk. Těm lidem naslibovali hory doly. A jaká pak byla realita? Autobusové linky prořídly na minimum a byl problém se… Číst vice »

Jaaa

V čem že je problém? – Údržba silnice, po které jezdí autobus, je 4x dražši, nez údržba trati, po které jezdí vlakobus. Železniční svršek u lehce pojížděné trati vydrží přes 100 let. U silnice, na níž jezdí autobusy? Navíc v horách? 20 let maximálně. – Bezpečnost železniční dopravy je o dva řády vyšší, než bezpečnost na silnici. Zvlášť na lokálce, kde se nic nekřižuje. Vlak se nesmekne na náledí a neskončí ve škarpě. Laskavě si při šermování s těmi podíly račte uvědomit, že vesnickej autobus opravdu neodveze ani ty 3 %. Zkuste příště srovnávat srovnatelné, ano? 3 % z celkového… Číst vice »

asdfr

Aha. Takze ked zrusime tie autobusy tak tu cesto nebudemu musiet udrziavat ? Zachranne zlozky tiez pridu zeleznicou alebo rovno vrtulnikom? Ked tam nieco bude treba doviezt, co neodvezie vlak to tam pojde tiez vrtulnikom

Na zaklade coho tvrdite, ze udrzba ciest je 4 krat drahsia. Ci ako vzdy u zeleznicnych fanatikov vycucane z prsta.

dopravak

Jenomže ta silnice se musí udržovat tak jako tak, protože po ní jezdí kromě aut také složky záchranného systému. Sanitka jaksi po kolejích nejezdí, nebo jezdí? Hasiči na kolejích vám jsou taky na dvě věci. Abychom si rozuměli, nejsem nijak proti železniční dopravě, právě naopak. Jsem ale proti umělému nasazování vlaků tam, kde to opravdu smysl nedává. Vlak patří na hlavní tratě, kde veze hodně lidí. V případě silně zatížené tratě se do ní dá také pořádně zainvestovat a jezdit na ni rychle. Vozit jednotky lidí z horní do dolní opravdu není ten správný příklad nasazení vlaků. Kdy už konečně… Číst vice »

Jiří

To je Váš názor na to kam patří vlak.
Pak ale budete muset téměř všude jezdit autem, protože budou chybět přípoje. Náklad vůbec neřešíte a se jakýmsi umělým šotoušem to nemá nic společného.

xyz

„Podívejte se, zhruba 40% délky sítě tvoří lokálky a ty dohromady přepraví asi 3% cestujících.“
Poprosím o zdroj této informace (sám jsem nic nedohledal) včetně definice pojmu „lokálka“. Děkuji.

dopravak

Je to z odborných podkladů železniční konference. Máme zde tři druhy tratí – evropské, celostátní a regionální. Evropské tratě (více méně koridory), tvoří necelou třetinu délky sítě a přepraví přes 80% výkonů. Regionální tratě s 40% délkou tvoří jenom zmiňovaná 3% výkonů. Zde je jasně vidět, kam vlak patří. Udržovat uměle vlak na výkonech, kde to nedává ekonomicky ani ekologický smysl, jenom proto, že tam před 150 lety někdo postavil koleje, prostě logiku postrádá.

2084

O trochu menší bych neřekl, Vidnava je 2x menší než Javorník, navíc Javorník a okolí má mnohem větší turistický potenciál než Vidnava. A ještě navíc na trase Vidnava – Jeseník či Javorník budete muset absolvovat přestup ve Velké Kraši. Řekl bych, že je zde možné srovnání s Mochovkou, kde přestože je to vlakem o trochu rychlejší, lidé prostě vlakem nejezdí (nemluvě o tom, že z Mochova bude větší vyjížďka za prací ať už do Čelákovic či Prahy).

Na druhou stranu, pro nákladní vlaky s kaolinem určitě potenciál má, proto si myslím, že má být zachována (ale jen pro nákladní dopravu.)

dopravak

Pokud se zaplní trať nákladními vlaky, tak ať tam klidne zůstane. S tím Mochovem je to dobré srovnání. Potenciál cestování směrem na Prahu asi 100x vyšší, přesto jezdí vlak prázdný. Proč asi?

Martin

Srovnejte s linkovym vedenim autobusu, ty propojuji Mochov s Celakovicemi a na Druhe strane s Kourimi, bez dobreho napojeni trate z Mochova se tim moc jezdit neda, zaroven si prictete barierovost, v Mochove neni nastupiste a typ vlaku, ktery dnes pohodlny zrovna neni…

dopravak

No právě, zatímco vlak ujede jenom pár km, tak bus obslouží celou oblast. To všechno navíc levněji a ekologičtěji. Už chápete, proč je nesmyslné zachovávat provoz na 4km dlouhých tratích?

2084

Takhle bych to negeneralizoval. Třeba poměrně krátká trať na Milovice smysl rozhodně má. I mnoho dalších krátkých tratí má smysl. (Např. na Bílý potok, Vrchlabí…)

dopravak

Jasně, ale pak ta odbočka musí mít dopravně nějaký smysl. Pokud jde třeba o ty Milovice, Hrušovany, nebo Hustopeče, kde se šikovně zakončí linka, tak je to o něčem jiném. Ale o rušení takových odboček se nemluví. Pokud je tam ale úvrať a dopravně ani nedává smysl odbočovat, tak je to opravdový problém. To je případ té Vidnavy, Mochova, nebo Lužce. Kratičké úseky tratí s opačnou úvratí. Přímá linka tak vesměs postrádá smysl a jezdit 4 km sem a tam je ekonomická i ekologická katastrofa. Zachovávání provozu na takových úsecích je obrovské plýtvání penězi, která pak chybí jinde – jak… Číst vice »

a8n

Zrovna Hustopeče jsou spíš prasárna než šikovné zakončení. (U Hrušovan nevím, které máte na mysli.)

Martin

Vite, to ja prave slozite, nesmite se na to divat jen z pohledu nakladu, ale prave z pohledu moznosti te trati,… Nekdo tu ma hrozne moc rad slovo „potencial“ tak ho pouziju, pokud trat lze rekonstruovat a zrychlit tak, ze smysl mit bude, pokud ji jde prodouzit aby mela smysl a obslouzila vetsi uzemi, pokud lze treba trat prevest na regiotram (tram-train system), tam nemuzu mluvit o trati, ktera je na zruseni kvuli tomu, ze je proste zanedbana, to byla i rada koridoru a dnes jsou pretizene… Na rade trati lze naklady i minimalizovat,… A nektere proste zrejme budou zrusene… Číst vice »

Štěpán

A už chápete, že krásná trať obvykle bývá napojena na zbytek sítě a proto se dají takto tvořit dlouhá vozební ramena i na krátkých tratích? Milovice, Židlochovice nebo Hustopeče jsou dobrým příkladem.

Štěpán

Oprava: krátká trať (ne krásná)

Apollo 17

Jenže to jsou místa,kde je ukončená příměstská doprava velkých aglomerací.Vidnava je úplně něco jiného.

Martin

Prominte, ale proc si myslite, ze to nechapu???

Hubert

Protože do Mochova nejezdí normální vlaky, ale historický šrot a navíc tam potřebujete extra jízdenku…

dopravak

jojo, když tam bude jezdit moderní motorák, tak vzroste počet lidí ve vlaku na dvojnásobek. Ze dvou budou 4, ještě něco?

Štěpán

Proč by do Mochova byla potřeba extra jízdenka? Tarif PID tam platí, takže jedna jízdenka pro cestu do Prahy stačí.

Štěpán

Právě proto je to potřeba udělat tak, aby se v té Kraši nemuselo přestupovat. A není přeci nikde psáno, že vlaky nemůžou přejíždět mezi dvěma tratěmi – přímý vlak Vidnava – Lipová, popř. úvratí dále do Jeseníku není žádný problém zavést.

dopravak

Problém to je z toho důvodu, že je tam na vlak příliš málo lidí. Aby se provoz jakž takž efektivní, tak je potřeba naplnit aspoň jeden motorový vůz o 70-80 lidech. Dva vozy mezi Lipovou a Kraší je asi dvacetinásobek toho, co tam potřebujete. Ty počty lidí tam prostě nejsou. Proto tam ty vlaky kraj neobjednává a nebudou tam ani když tam bude jezdit sebelepší vlak na opravené trati.

Princ Krason

Dekuji redakci za tyto investigativni clanky 👍

M&R

Pokud neuvidíme rozpis těch částek, tak to jsou jen senzacechtivé titulky. Ale polovina diskutujících by už nejradši viděla někoho viset…

Platamon

Také si myslím, že na pouze na dotaz dorazila odpověď. Po rozboru bych čekal většinu nákladů jako rozpuštění centrální režie = pokud zrušíme nějakou trať, tak se sice něco ušetří, ale většina se opravdu neušetří, ale jen přesune na zbytek = máme čím dál dražší údržbu na 1 km tratě ikdyž je méně tratí.

Jiří Kocurek

Mám nápad. Znárodníme tramvajové a trolejbusové tratě a převedeme je na železniční správu. Tím přibydou tisíce kilometrů a fixní náklady na kilometr tak poklesnou. A kdyby to nestačilo, tak i přidáme tratě viniční. Tadyhle Lojza Vobžungrů se ve víně vyzná, pije lahev denně, takže má kvadlifikaci.

A co takhle snížit fixní náklady?

dopravak

Asi tak nějak, polovina diskutujících si tak nějak není schopna přiznat, že udržovat po celý rok trať, kde projedou dva vlaky denně, opravdu smysl nedává. Pokud jim jde opravdu o dobro místních důchodců, tak těm se opravdu více hodí senior taxi na zavolání, které je odveze přímo k doktorovi do města.

nedulezite

Nerozumím tomu, o čem píšete. Odpověď Vašeho předřečníka však poukazuje na to, že zrušením/zakonzervováním jakékoli tratě ze seznamu ke změně celkových údržbových nákladů nedojde.

dopravak

Píšu o tom, že vlak se hodí především tam, kde odveze hodně lidí, tj. na hlavní tratě. Jezdit drahým a těžkým vlakem pár km sem a tam není ani levné, ani ekologické. A k tomu je samozřejmě ta údržba. Pochopte, že řádná údržba něco stojí – už jenom zabezpečení okolí, kontrola trati, mazání výhybek, revize přejezdů apod. Je naprosto pochopitelné, že pokud SŽ má něco udržovat, tak tam potřebuje alespoň nějaký provoz. Dávat peníze do údržby trati, kde projede jeden, dva vlaky denně je opravdu nesmysl.

Jaaa

Vy jste zrivna vylezl z nějakého učňáku, ne? Vaše šablonovité odpovědi nemají s realitou mnoho společného.

dopravak

Když chybí argumenty, tak je třeba zaútočit osobně, že? V oboru dělám už hezkých pár let a možná proto mám aspoň tušení, kde se vlak hodí a kde ne.

Jerry

Ty částky jsou silne mimo.. hodně trati kde ani tratovka nebyla pěšky natož s muvkou.. třeba ta Polná zarostlá ..

libor

tam by čísla mohla být záporná (opačná) … těžba a prodej dřeva a kovošrot, prodej pražců :))

Jaaa

To jo, je to regulérní les. 😀

Kandelábr

Asi si nikdo nemůže myslet, že ty částky budou úplně nulové. A toto jsou skutečně drobné. To i kraje jistě musí vědět, mají bohaté zkušenosti s „údržbou“ silnic, které sice oficiálně jsou v provozu, ale vypadají jak po bombardování.

Petr

7 miliónů za údržbu tratě na kterou vyjely jednou a posekali trávu a to ještě né v celém úseku? Trať kde drážní budovy dokonce pronajímají a chodí jim peníze z pronájmu? To je divné nemyslíte ? Prostě jsou to iluzorní částky z účetnictví nikoliv reálné náklady.

libor

a pak se divte, že to chce někdo dát zamrazit, když i ty , kde nic nejezdí stojí tolik penízků, co potom ty, kde se občas jede…

Iveta

To je normální ,kolik lidí třeba přijde na VZP pro výpis a zjistí ,že ač nebyli rok u lékaře mají tam náklady třeba 10000kč.A zde je to jen převod peněz z jedné položky do druhé ,kde se má na ty odměny pořád brát a jak jsem již psal přidělené peníze se musí proinvestovat.Jen hra z číslama ,jako Covid ,má končit nouzovej stav ,tak čísla nakažených vyletí nahoru,SŽ(DC)podporuje Kolovratníka na zakonzervování tratí tak zveřejní nesmyslné náklady.Jinak je pravda ,že držet trat ,kde soukromníček jezdí 5 krát za rok ,nákladní doprava 0 a není ani přípojná vlečka je hloupost,ale posuzovat to jinak… Číst vice »

xyz

„ač nebyli rok u lékaře mají tam náklady třeba 10000kč.“
To je tzv. kapitační platba.

„Jinak je pravda ,že držet trat ,kde soukromníček jezdí 5 krát za rok ,nákladní doprava 0 a není ani přípojná vlečka je hloupost“
To máte na mysli kterou trať, kde jezdí 5 vlaků za rok od „soukromníčka“? (mimochodem, kdyby tam 5x za rok jezdil „státníček“, tak by to bylo nějaké jiné?)

ABC

kapitační platba je kolem 50 Kč mesíčně

xyz

O. K., tím pádem beru příslušnou část výše uvedeného zpět.

jura

Pro doplneni: prakticky zubar ma take nejakou kapitacni platbu. Myslim (opravte me), je o neco mensi nez u vseobecneho praktickeho lekare.

xyz

„Radejčín – Chotiměř – Lovosice 18,97 milionu Kč“
Zrovna tady ty náklady fakt byly nenulové – nějaké úpravy v žst. Chotiměř + něco dalšího za účelem zlepšení stavu tratě tak, aby mezi Lovosicemi a Chotiměří mohly začít jezdit sezónní víkendové vlaky AŽD (mimochodem taky „konzervačně podměrečné“).

Ale v případě snad všeho ostatního to je opravdu zajímavé, zejména u tratí fyzicky nesjízdných, ba i de facto neexistujících.

Jaaa

Lži a lži a lži.

Účelová čísla mající za cíl jen podpořit návrh na likvidaci tratí.

Tento materiál by měl zaujmout NKÚ. SŽ by měla povinně rozepsat všechny položky. Na těch tratích ve skutečnosti nic nedělá.

Ve slušné společnosti by tohle okamžitě vedlo k celé sérii trestních oznámení již z moci úřední a ne aby se v tom museli vrtat laici.

Kalina

Jsou to, tak malé částky, že nebude problém je obhájit. Stačí se zamyslet, kolik stojí jen pochůzka čety pracovníků pro základní kontrolu stavu trati, technologií a budov.

-TR-

Jsou to veřejné peníze a my, občané, máme nárok hlídat každou korunu, za co byla utracena.

Kalina

S tím naprosto souhlasím. A proto mě zajímají také náklady na udržení provozuschopnosti lokálek, které dosud zakonzervovány nebyly.

-TR-

Údržba těchto lokálek je povinnost, kterou má SŽ danou zákonem. Lze se v tomto případě bavit o nákladech na konkrétní položky, nicméně nelze zpochybňovat údržbu jako takovou, když je to zákonná povinnost.

Kalina

O zpochybňování zákonné povinnosti nebyla řeč. Ale je zde návrh zákona umožňující konzervaci. A proto mě zajímají náklady u dosud provozovaných lokálek (u těch neprovozovaných jsme se zde náklady dozvěděli). Z toho pak vyplyne, jaké úspory lze díky konzervaci očekávat a tedy jestli je návrh smysluplný.

-TR-

Návrh není smysluplný, znemožnil by totiž plnění podepsaných smluv mezi kraji a dopravci, a to v případě, pokud kraj objednává méně než 1500 osobních vlaků ročně za konkrétním účelem, např. pro podporu turistiky.

Oldřich Sládek

Návrh jde do druhého čtení a myslím si, se znalostí prostředí, že bude schválen v této podobě.

-TR-

To není jasné. I v rámci ANO zazněla vnitrostranická kritika proti tomuto návrhu.

Jaaa

Ach jo… 🙁

V.N.

Přesně tak. Jestli tam jsou budovy , ve kterých jsou byty v jaké nákladové položce bude vše co se týče nákladů spojených s těmi budovami ? Nebude to také v nákladech na trať ?

Vít Jůza

Do deseti tisíc ….?

Jiří Kocurek

Odhadem 2 tisíce (i s prac. botama) za 1 den práce x 50 týdnů, máme 100000 Kč, to kdyby tam byl někdo každý týden. Když tam bude někdo 1x do měsíce, tak nějakých 20-25 tisíc. I s výměnou žárovek.
Celková rekonstrukce budovy jsou náklady investiční, ty by se něměly počítat do nákladů za údržbu, ale uvádět samostatně.

Kalina

Mě by spíš zajímalo, kolik stojí nyní udržba lokálek, které mají být dle nového návrhu utlumeny – zakonzervovány. Nepochybně to budou částky řádově vyšší. Když bude doplněn i údaj o přepravených cestujících, bude je ještě zajímavější čtení.

Lech Malý

Kolik stojí údržba, nebo kolik SŽ vykazuje? To nemusí být totéž…

Kalina

Doložitelné náklady na udržení provozuschopnosti lokálek. Počet přepravených osob, resp. tun v případě nákladního provozu.

Lech Malý

Oukej, takový audit by mě taky zajimal. S důrazem na to doložitelné.

Ludvík

Chtělo by to „někoho“ poslat k odpovědnosti. Chodím po trati Mladotice Kralovice a jeden milion korun investic jsem nepotkal !!

mezera

A že vy jste jeden den vynechal? To se zrovna zatloukaly zlaté hřeby rezavé barvy.

BND 30

A nebo na té“trati“ probíhá akce Zelená k úsporám. Ony ty břízy a smrčky někdo musí chodit zalévat, okopávat a hnojit !

ABC

a oddělení Stromy u trati taky něco stojí!

BND 30

Nastoupil na to nastoupí nebo zaklekne.

ABC

A odveze a vykáže. Debil.

Uživatel služeb čd

Vsadil bych se že většina peněz jde nějakým úředníkům co mají trať na starosti, SŽDC je dlouhodobě neschopna nic , více privatizovat , více mešních soukromých , polosoukromych zpravců..

Dominik

Víc provozovatelů dráhy je blbosti, infrastrukturu ať vlastní a spravuje z většiny jen stát a státní organizace
To by byl teprve bordel ve výlukách.

Rudolf Tuček

A tratě které chce zakonzervovat může pustit stát obcím, spolkům.

Dominik

A nebo, odprodat takové tratě, kde je zájem jen o sezónní víkendový provoz, či jen historické jízdy, a je jedno zda to bude kraji, obcím či spolkům.
Nebo varianta 2 zvednout poplatek za DC, při nižším využití, ta trať se musí udržovat i když tam jede jen jeden (dva) páry vlaků za víkend a jen v sezoně.

Jaaa

To je přesně protitržní jednání. 😀
Nejvyšší ceny mají být logicky tam, kde je nejvyšší poptávka…

Luboš

A víte co by se ušetřilo, kdyby se všechny lokálky, kde jede pod 1200 vlaků ročně zrušily a všechny šukafony a RegioMousy se sešrotovaly….

V.N.

Psst…. tady jste na šoto fóru..

Lech Malý

Tak asi jste ten článek nečetl, tak stručně: Je to o tom, že i za trať, kde se dvě dekády nehnulo ani kolo, vykazuje SŽ sedmimístnou částku ročně za údržbu. Tak tolik k té úspoře.

Krušnohorec

Nejlépe začít tratí Protivec – Bochov. A štěpku do plzeňské teplárny vozit nákladními auty.

ABC

A to se musí štěpka do Plzně vozit z Bochova?

BND 30

Do Plzně se vozilo už i ze zahraničí. Slupky z oliv snad. V Chrástu se to míchalo s uhlím a pak autem šup do teplárny, protože má vlečku. A to se vyplatí. Bo dotace…

Jiří Kocurek

Tak sorry, ale vozit z Chrástu do Plzně vlakem je pitomost. Vždyť je to nějakých 7 kilometrů. Jo, kdyby tak postavili obří skladovou halu, aby pak ten vlak jel 1-2x za měsíc a mezitím stál nevyužitý, to by bylo fakt eko. A všecko redykání v naftě.

BND 30

Bez sorrů. Když to vysypu na vlečce, smíchám s uhlím, tak to zase můžu naložit a na vlečku v teplárně odvézt. Zrovna tohle je komodita, která v teplárně nemusí být v režimu just in time…

Kubrt

V Bochově je docela velká pila a kraj kolem je dost lesnatý, pro nákladní dopravu je ta trať vhodná.

medical_examiner

Takového dřeva všude okolo…
Nechtěli by si v Jincích udělat pobočku? Že by pak hospodařili na území bývalého CHKO Brdy…to by bylo dřeva a peněz!

Asdfg

Kandidujte třeba do krajského zastupitelstva nebo sněmovny a můžete se o to pokusit. 😘

-TR-

Pokud odebere hlasy Kolovratníkovi, proč ne 😀

medical_examiner

To mám taky v plánu!
Ale až v roce 2029…

Štěpán

Příspěvek zcela mimo téma článku. Tady se fakt neřeší vytíženost vlaků a už vůbec ne nasazovaná vozidla.

xyz

No schválně, kolik že by se pak ušetřilo?

(Zejména – kolik že by ušetřily kraje poté, co by na tratích s celoročním provozem začalo jezdit něco novějšího než šukafony?)

BND 30

To je ošklivá myšlenka. Hned ji smaž a zapomeň. S 810kou na věčné časy a nikdy jinak !

xyz

To jsem nikde nepsal.

Nicméně si také nemyslím, že náhrada za 810 bude provozně levnější nebo přinejmenším stejně drahá.

Pozn. aby se to „nezakecalo“, tak moje otázka z mého předchozího komentáře zůstává v platnosti.

Jiří Kocurek

To záleží. Jestli v tom šukafonu jezdí 5-15 lidí, tak by se kapacitně dal nahradit „levným šrotem“ z roku 2018, zn. Mercedes. Za někakých 40-50 Kč/km.

Jerry

Kdyby už zrušili tebe.. žádná škoda

2084

Proč pod 1200 vlaků ročně?

Jiří Kocurek

100 vlaků měsíčně, 1 až 2 páry vlaků denně. Nic moc.

V.N.

Mě by zajímal rozklad těchto nákladů byť jen u jedné trati. Jestli se k této částce došlo tak, že správní náklady na fungování SŽ se rozpočítají na km trati , pak to tak být může.
Jinak je třeba si uvědomit , že všechno něco stojí…. působím jako předseda bytového družstva a neustále o tom vedeme se svými členy diskuse. Pokud přijde řemeslník něco opravit na dům , pracuje tam celý den , započítá si dopravu , běžný materiál …tak faktura na 10 litrů včetně DPH je naprosto běžnou záležitostí..

mezera

SprŽel má náklady i když její úředník sedí jen v kanceláři. Tzv. režijní náklady.

A pokud úředník vyrazil na trať, kde nic nejezdí, tak možná musel jet taxíkem.
A kde je trať zarostlá, tam je třeba jí zkontrolovat leteckým nebo satelitním snímkováním.
Nebo se pletu?

medical_examiner

Z Prahy do Velké Kraše taxíkem. To nás poteš koště…

Jaaa

Letecké snímkování se nakupuje za celou republiku.

-TR-

Konečně někdo odhaluje lži SŽ a čachrování s penězi. Pevně doufám, že někdo za to půjde do tepláků.

exttmis

V které zemi žijete?

-TR-

V Česku, kde jinde. A vím, že poslat někoho do tepláků za rozkrádání veřejných peněz zde není příliš realistický scénář. Ale občas se zadaří a zákony na to máme.

exttmis

Ano, tu a tam se zadaří, ale to dá sakra fušku a obávám se, že tady se nezadaří…

medical_examiner

Taky netvrdíme že to bude letos…
A milí zástupci SprŽel budou děkovat Bohu na kolenou za ustanovení trestního zákoníku, že trestnost se posuzuje podle úpravy platné v době spáchání trestného jednání…

Luboš

,,Pevně doufám, že někdo za to půjde do tepláků.,, – typický bolšovický argument. Je svoboda a demokracie , probuďte se.

Jaaa

Takže můžeme vesele krást? OK, to jsem nevěděl.

Štěpán

Že to říkáte zrovna vy 😀 😀 . Probudit byste se měl především vy a číst si po sobě svoje vlastní příspěvky, abyste viděl co za nesmysly neustále píšete.

-TR-

Demokracie není anarchie. Nebo by aspoň neměla být. To znamená, že pokud někdo spáchá nějaký zločin, měl by být za něj potrestán dle zákona.

Luboš

Proč anarchie? Co dělá SŽ protizákonného ?

-TR-

Nehospodárně nakládá s veřejnými penězi, a to je samozřejmě samo o sobě podnětem k tomu, aby to bylo prověřeno. Takových tunelů na peníze v naší novodobé historii bylo mnoho.

Dominik

Pokud nebude možno tratě zakonzervovat, tak to vždy bude nehospodárné nakládání s penězi.

-TR-

Dle stejné logiky je možné prohlásit, že potřebujeme zakonzervovat silnice, protože jejich údržba je nehospodárné nakládání s penězi.

Mně vadí, že SŽ vykazuje peníze za fiktivní údržbu, která se reálně neprovedla.

Dominik

Jenže po té silnici něco, byť minimálně jezdí, ale investovat do trati bez provozu?
Upřímně, když vidím stav některých silnic, tak by mě taky zajímalo, kolik jde do nich oficiálně financí.

Luboš

pak je potřeba provést totéž, co s ČD, a sice liberalizace železniční cesty

Jiří Kocurek

Ech, svoboa má svoje meze a demokracie je něco úplně jiného. Dánové mají monarchii…

jirka

Evidentě lžou, nedávaj do toho nic a berou od státu prachy, když to nikdo nekontroluje tak maj myši pré.

Jedem

Kozí dráha má 32 kilometrů ne 5.

libor

tak hlavně, že bigboss SŽ dostane odměny, za to, že všechny prachy úspěšně utratil. černá díra na peníze. a věřím, že i ostatní zaměstnanci SŽ se zrovna nepředřou…

Miloš

které zaměstnance myslíte? Výpravčí? Singalisty? Hasiče SŽ?

Daniel

Kdyby bigboss pracoval v Albertu za pokladnou, tak by si při takovém počítání nevydělal ani na suchý chleba.

medical_examiner

To by s s ním zatopili v krematoriu jako s bezdomovcem…

Jaaa

Za to, co dělám pro SŽ, bych jinde dostal trojnásobek. Dělám to, protože si myslím, že to má smysl a protože zrovna až tak nepotřebuju peníze. Ale některé praktiky některých lidí na vyšších postech SŽ háží do všeho vidle. Tam se fakt cpát nebudu. Lidi z odboru modernizace jsou neskutečně protežovaní, přitom dělají jednu krpu za druhou. Tohle je všechno zcela jistě jejich akce a akce jejich kmotrů – ještě dále a více posílit svůj vliv na úkor všech ostatních. A tím už přímo ohrožují veřejný zájem. Jak už tu někdo napsal – díky těmhle dlouhodobým tlakům SŽ prestává vúbec… Číst vice »

Jaaa

Pardon, jdu si změnit podpis. 😀

V.N.

Ty Zubrnice nejsou moc dobrý příklad. Pokud vím, tak to funguje jen díky totálnímu zápalu a nadšení místního spolku. Díky lidem , kteří tvrdě makají ve svém volném času zadarmo jenom díky dobrému pocitu, že je za nimi něco vidět.. Jinak průměrná mzda u SŽDC je nadprůměr v rámci ČR. Je určitě pravdou, že tam jsou specialisté , kteří by si jinde vydělali více. Je však také pravdou , že to funguje i obráceně. Znám x bývalých výpravčích , kteří od železnice odešli . Získali podobnou (dispečerskou práci) v jiných firmách a mzdově letěli dolů…

Dominik

Tak si tu práci nejdřív zkuste, a pak suďte, a je jedno jestli u traťovky, dráteníků, výpravčích, či hasičů.

HOCKEY

Zajimave tema pro NKU.

-TR-

A nejen pro NKÚ, ale i pro policejní vyšetřovatele a soudy.

ABC

a už jste byl podat TO?

-TR-

Rád bych to udělal. Ale potřebuji na to mít víc podkladů. Napřed by bylo vhodné, aby byl zveřejněn rozpis nákladů na údržbu těchto tratí, položku po položce. Pak je možné např. pomocí soudního znalce vyhodnotit, zda ty náklady byly opravdu vynaloženy.

ABC

to nemusíte 🙂 to už si vyžádá vyšetřovatel. tak šup šup než bude padla.

Nadseny cestujici

Bud tu neco nehraje, nebo jsou ti zamestnancinadstandartne placeni za beznou obchuzku, kontrolu. O orezu keru a stromu seneda hovorot ani ze srandy.

Adam K.

Placeni za obchůzku možná jsou, ale u těch tratí typu Kralovice – Mladotice nebo Kounice – Krásný Jez, to snad ani nemůže nikdo myslet vážně. Nemyslím si, že by tam probíhaly jakékoliv obchůzky nebo jiná činnost.

Tom Matoo

Kralovice – Mladotice ma na starost SŽ/Oddělení archelogie 🙂

medical_examiner

Tak jestli u SprŽel mají oddělení archeologie, tak se lecos vysvětluje..

Jaaa

Rozpočítáme náklady na GŘ na kilometr všech tratí a třeba nám to vyjde. 😀

noerf

Nádraží se občas musí udržovat, popřípadě zabednit před bezdomovci. Trať občas projde pochůzkář, projede MUVka, promažou se výhybky, odstraní nálety, je tam nějaká spotřeba energií a režijní náklady Správy železnic přepočtené na kilometry tratě.
Vlastnit majetek také něco stojí.

J.K.

Jasně , z Mladotic do Kralovic projela MUVka, a full-time se jí věnujou celý rok dva zaměstnanci asi…

noerf

Máte tam nemovitosti, tedy odběr elektřiny, vody. Byli objekty, kde se kvůli technologiím temervala přímotopy dopravní kancelář na 10 °C. Což při energetické náročnosti budovy také stojí desítky tisíc ročně.

BLackList

Mladotice-Kralovice přes 1 mega? To bych skutečně rád věděl za co.Traťuž de fakto neexistuje.

Adam K.

Zřejmě jste tam nikdy nebyl. Na trati Kralovice – Mladotice, stojí jediná budova, a to nákladiště Trojany. Je to ruina, totálně vybydlená, polorozpadlá, pomalu jí sžírá okolní příroda. Rozhodně tam nikdo neodebírá elektřinu, vodu ani se netemperuje, není zabedněná před bezdomovci. Pochůzkář ani MUVka tam neprochází/neprojíždí, nálety nikdo neodstraňuje. To samé platí pro Kounice – Krásný Jez.

Hubert

Na trati Kralovice- Mladotice jsou přeci i budovy v Kralovicích a Mladoticích..

ABC

To samé platí pro Kounice – Krásný Jez.

…. ta je snad v provozu ne? Tam jste asi zase zjevně nebyl vy….

Michal

Odběr elektřiny? Vody? Myslíte na zastávce Trojany?

Marcel

V Trojanech kolem nádražní budovy loni natáhly novou pásku. Takže náklady tam určitě byly 🙂
https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_gU_S/KMYaX0.jpeg?fl=res,667,500,1

ušatá

Můžete napsat ty nemovitosti, jejich vytápění, či energie, osvětlení apod. na uvedené trati? Vy jste tam asi nikdy nebyl, což? Ale hlavně moudře diskutovat. Tam není co udržovat a provozovat. Není co a po čem. A za to by se měla vyvodit tvrdá odpovědnost a úhrada škod vzniklých.

exttmis

No, hlavně že ta MUVka na té pečlivě udržované trati nevypadla 🙂

Ares

Začínám věřit tomu, že soukromý subjekt by to zvládl lépe a levněji. Ač jsem toho doposud zastáncem nebyl.

libor

blbé je , že zrovna koleje dávat do soukromých rukou není moc šťastné, možná nějaké fakt lokální dráhy, co nikam nevedou.

Lech Malý

Nemusí to být přímo soukromník, může jít třeba o svazek obcí. Jenom je tomu potřeba vytvořit právní rámec. Už se těším, jak peníze vykazované na mrtvých lokálkách budou vidět tam, kde jsou potřeba. Nebo nebudou?

mezera

Jedna trať jeden soukromý „podnik“.
U nás každý podnik bude mít ředitele-majitele, asistentku a technika. Pro každého služební auto. Opravdu to vyjde levněji?

Lech Malý

No nevím, má třeba čistička odpadních vod vlastněná obcí ředitele-majitele a asistentku? Naopak ta obec si spíš pohlídá, aby to šlapalo efektivně. Jo, občas někomu uvízne něco za nehty i v případě té obce, ale pořád je to v částkách o řád nižších, než u celostátně spravovaných institucí.

asdfr

Zlate oci. Nase okresne mesto 52 000 obyvatelov. Akciovka zalozena mestom na vyber parkovneho. Nic insie nerobi – od zalozenia nebola v pluse. V meste sa o zimnu udrzbu, letnu udrzbu, smeti stara s.r.o a spravuje aj vlastnu skladku. V 70 kilometrov vzdialonom okresnom meste sa o odvoz smeti stara ta ista s.r.o a smeti vozi na skladku u nas. V tom druhom meste platia obyvatelia za smeti o 20 percent menej ako u nas, aj ked tie smeti musia prevazat 70 kilometrov ku nam. MHD u nas je najdrahsia v okoli. Jednorazovy listok na MHD stoji 26 Kc. V… Číst vice »

Lech Malý

Nerozporuji. Myslíte, že kdyby se o uvedené starala přímo ministerstva, že by to bylo aspoň stejné? Hádám, že např. MHD pro středně velké okresní město je naprosto pod rozlišovací schopností celostátní instituce, snad možná by pro to vymyslela nějaký vzletný název, třeba nulový jízdní řád nebo nicautobusový provoz.

Vít Jůza

V těchto případech služební auto není třeba. Shodou okolností totiž vše dostupné po železnici.

ušatá

To se už mnohokrát potvrdilo a proto není ochota to dávat do soukromých rukou a třeba jim i trochu pomoci, tedy méně než SŽDC. Pravda by vyšla najevo a to se nenosí.

Jegorić

Kolik tak zhruba výhybek promazali mezi Loktem a Horním Slavkovem?

T_D

A obzvlášť v Horním Slavkově 🤔 když kolejiště před pár lety vyškubali.

libor

hodně, fakt hodně… stejně tak Mladotice- Kralovice 😉

exttmis

A už tady máme vzorovou odpověď ( přesněji – výmluvu) ze strany SŽ. A takových argumentů jsou úředníci schopni „vyrobit“ celé stohy. A dokažte jim, že to není pravda!

Jaaa

Ohoho, veřejný audit? To by bylo tóčo! Snad k tomu po volbách co nejdřive dojde!

David

Moc si ty volby neidealizujte. Ono někdy má politik menší slovo než dědek / bába na úřadě, protože §1-§1000.

Vít Jůza

Možná ty náklady jsou fakticky na ty vzorové odpovědi ….