Správa železnic testovala na IV. koridoru rychlost 200 km/h

Vectron Správy železnic a testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Pramen: SŽVectron Správy železnic a testování rychlosti 200 km/h na IV. koridoru. Pramen: SŽ

Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití stejných mostních konstrukcí na vysokorychlostních tratích.

Správa železnic tento týden testovala na nedávno dokončených úsecích IV. koridoru rychlost až 200 km/h. Cílem bylo podle SŽ mimo jiné prověřit chování mostních konstrukcí při jízdě vlaků rychlostí nad 160 km/h. Testy probíhaly ve dnech 23.–26. října.

„Zjištěné poznatky se vyhodnotí pro případné použití těchto konstrukcí na vysokorychlostních tratích, tedy i pro rychlosti přes 300 km/h. Zkoušky byly naplánovány tak, aby měly minimální vliv na jízdy pravidelných vlaků,“ uvedla dnes SŽ.

Testovací jízdy se uskutečnily na nově vybudovaných traťových úsecích Soběslav – Doubí u Tábora a Sudoměřice u Tábora – Votice. Ke zkouškám posloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Vlastní testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí se prováděly pomocí speciálních diagnostických zařízení Fakulty stavební Českého vysokého učení technického v Praze.

Při průjezdu zkušební soupravy ve vysokých rychlostech se ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel také vyhodnocovaly aerodynamické efekty v tunelech. Experti se zaměřili zejména na stanovení tlakového zatížení vozidla a komfortu cestujících.

Předmětem měření na nástupištích pak bylo stanovení aerodynamických účinků projíždějícího zkušebního vlaku i spojů v pravidelném provozu a vymezení tlakových změn v blízkosti koleje.

Správa železnic dnes neuvedla, zda testy souvisejí i s plánovaným zvýšením rychlosti na IV. koridoru nad 160 km/h. Podle dřívějších sdělení by se mělo na IV. koridoru uskutečnit příští rok měření dynamiky trakčního vedení s pomocí pendolina vybaveného potřebným měřicím systémem. Zároveň má dojít ke konfiguraci systému ETCS ze současné maximální rychlosti 160 km/h na rychlost 200 km/h.

Úsek Sudoměřice – Votice byl přeprojektován pro rychlost 170 km/h pro normální soupravy a až 200 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní. Úsek Soběslav – Doubí je postaven na rychlostní maximum 185 km/h pro normální soupravy a 200 km/h pro naklápěcí soupravy.

Tagy 200 km/h IV. koridor Správa železnic
89 komentářů