Správa železnic spustila mobilní aplikaci. Datel bude hlásit mimořádnosti i polohu vlaku
Regionova na trati mezi Horní Cerekví a Pelhřimovem. Foto: Michal Chrást
Zatím běží pilotní projekt, funkcionalit bude přibývat.
Zatím běží pilotní projekt, funkcionalit bude přibývat.
Má-li to to být náhrada za Grapp, pak jsem dost smutný. Zejména predikovaný průběh jízdy vlaku, který na Grappu snad vychází z graficko-technologické nástavby dopravního deníku a k tomu vždy přesný informační zdroj ohledně výluk a mimořádností na trase je pro mě při cestování nepostradatelným pomocníkem. Nedávno nás kýblovali ve Zdicích na Pendolino pro nefunkční loko na rychlíku. Z Grappu jsem si vyčetl čas příjezdu Pendolina a díky tomu ušetřil patnáct minut státní v deštivém počasí na zimě (zůstal jsem sedět v rychlíku, který stejně dál nejel). Další typická situace, kdy se Grapp hodí: Můj vlak/Idos říkají, že vlak jede… Číst vice »
Můj vlak ve chvíli, pokud je vlak opožděn ve výchozí stanici, píše místo odjezd pravidelný odjezd, to je nápověda, že ještě nemá potvrzený odjezd, tudíž nevyjel.
Oproti Grappu jediná výhoda, chodí notifikace o mimořádnosti, jinak těžký krok zpět. Není vidět ani jízda vlaku přes dopravní body.
Aplikace, resp. interaktivní mapa SŽ, má oproti GRAPP jeden obrovský hendikep, a to je absence detailu jízdy vlaku, tj. přehledu průjezdu vlaku po celé trase s informacemi o časech pravidelného a skutečného/očekávaného příjezdu/odjezdu. SŽ jsem to psal už když spouštěli interaktivní mapu, zdali by to nemohli implementovat. Jestli vypnou pro veřejnost GRAPP a tento přehled nedodělají do aplikace, bude to velký krok zpět.
K čemu je obyčejnému cestujícímu přehled průjezdu? Chápu, pro šotouše to je zajímavé, ale pro obyčejného cestujícího to je myslím takto dostatečné – vidím poslední potvrzený bod + příjezd do následující stanice.
No těch důvodů, proč je to užitečný pomocník je několik. Už jenom např. při běžné situaci, kdy hodlám do nějakého vlaku nastoupit o 100 km dál, než je jeho aktuální poloha, tak mi dá detail jízdy vlaku lepší podmínky udělat si celkový obrázek o situaci. Vyšší level jsou pak situace, kdy díky informacím z Grappu z detailu jízdy vlaků lze pak např. na silně vytížených jednokolejkách s častým zpožděními a mimořádnostmi (zdravíme trať Plzeň – Klatovy) do jisté míry predikovat např. přeložení místa křižování, pravděpodobnost nárůstu dalšího zpoždění či jeho eliminaci a podle toho volit další strategii cesty např. jízdy… Číst vice »
To je pravda, na další stranu to ukazuje jen na to, ze Spržel lže v údaji „očekávaná doba zpoždění.“
Je jasné, že vlak A nabere +15 při křižování, ale hlásí se mu jenom +5.
Je jasné, že nebude souprava na obracák, ale stejně obracák pojede přesně.
Osobně bych byl pro to, v situaci kdy to skutečně neví, hlásit interval („bude opožděn o 60 až 90 minut“)
Jak sám říkáte, běžný cestující toto dělat nebude, a SŽ asi chtělo co nejjednodušší aplikaci, pro cestující veřejnost.
A s tou predikcí, bych spíš řekl, že to je pouhopouhý tip, jak to bude, protože operativní řízení provozu. To i předpověď počasí na více jak 3 dny je možná přesnější.
U vlaků ČD lze toto stále dělat přes Můj vlak, sledovat polohu vlaků, a kombinovat. Dokonce to na mobilu bude i uživatelsky přívětivější, jak přes Grapp.
Nevidím v článku odkaz na aplikaci, koukám špatně? Na Google Play je zde: https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.spravazeleznic.datel a na Apple App STore: https://apps.apple.com/cz/app/datel/id6470271773
Asi moc práce…
Proč hlupáci opět píší APLIKACI pro konkrétní operační systémy, když svět IT desítkami let evoluce došel k univerzálnímu webu?
Aplikace se daji psat univerzalni – jen se kompiluji pro kazdou platformu samostatne.
Aplikace postavene na web technologiich jsou silene zrave a celkove dost problematicke.
pro hlupáka všichni hloupí…
Tak tady bych za hlupáka považoval spíš tebe. Nebo tušíš alespoň rozdíl mezi aplikací a webem?
Předpokládám, že příspěvky Datla na X nepíše operátor ručně přes webové rozhraní, ale sype je tam automatizovaně. Což je kapku problém, protože X vloni zpoplatnil přístupy přes API. A vzhledem k tomu, jaké veletoče Musk předvádí, není vůbec jasné, co bude za pár měsíců a jestli nezvedne ceny třeba několikanásobně. Vývoj a správa vlastní aplikace něco stojí, ale zato jsou ty náklady předem odhadnutelné a aplikace pod vlastní kontrolou.
Jak je na tom tato aplikace s využitím mobilních dat oproti prostému načítání Grappu přes webový prohlížeč?
No jen jako uživatel bych soudil že hůř, protože se tam načítá regulérní mapový podklad, narozdíl od Grappu. Polohu vlaku to ukazuje zhruba (asi spíš úplně) stejně „přesně“..
No, stáhnul sem, zatím mi chodí upozornění z X. Ale chápu, že je v zaběhu. Vypadá to pěkně, a dá doladí, co je třeba a bude to ok. A já budu moci smazat X 🙂
Mohli byste do článku ještě připsat odstavec o tom, jak a čím se liší Datel od Grappu a co je vidět v jednom a ne druhém?
Jako opendata je to gdě?
Tam kde obvykle.
Nejsem a nebudu na síti X. Takže mám v tomto případě smůlu.
Proč smůlu? Aplikace lze volně stáhnout do telefonu, není potřeba být na síti X.
Vy máte asi hlavně smůlu v tom, že diskutujete pod článkem, který jste buď nečetl, nebo máte problém s chápáním psaného textu…
I když ona to vlastně není smůla, ale Vaše rozhodnutí, nebo schopnost. Na obojím se dá zapracovat… Tak hodně štěstí…
V Polsku aplikace Datel bohuzel dostupna neni (Google Play).
V Rakousku očividně také ne.
Aha, to bude asi reciproční reakce na to, že se v Česku zas nedostanete na Portalpasazera.pl . Zajímalo by mě, jaké jiné by to mohlo mít opodstatnění.
V USA jsem třeba měl problém, že se dala jízdenka na bus koupit prakticky jen přes appku, ale mimo jiných překážek to vyžadovalo mít mobil lokalizovaný do USA (což se nějakými gymnastikami dalo ještě zařídit) a účet registrovaný proti místní poštovní adrese a telefonnímu číslu (musel jsem tam něco nalhat a naštěstí si to neověřovali).
Chtělo by to nějakou osvětu ve smyslu, že internet je a má být globální.
Nedostupnost webu nebo aplikace ze zahraničí může být důsledek bezpečnostních opatření. Od začátku války počet ruských kybernetických útoků narostl řádově a odříznutí zahraničního provozu je velmi efektivní v ochraně před DDoS útoky.
Nejlepší bude udělat tu aplikaci úplně neveřejnou. Ještě by jim tam chodili lidi…
a) Pokud někdo opravdu chce, tak se to omezení dá relativně jednoduše obejít.
b) Na nějaký ddos tu aplikaci vůbec nepotřebujete.
c) To omezení není podle IP adresy, ale podle země google účtu. Takže čeští uživatelé si to můžou nainstalovat a používat, i když jsou momentálně v zahraničí.
Aplikace Infotabule od SZ funguje bez problemu (ale lepsi je aplikace NaVlak).
Nevim proc aplikace Datel neni dostupna pro zahranicni cestujici.
Pouzivam webove stranky grapp i babitron, jsou tam tusim stejne data, a to verejne dostupne.
pa.
Zmena regionu a jazyku v Androidu nic neresi, apliakce je stale nedostupna.
Zkusim to, kdy zase budu v Cesku.
Uz to jde 😉
Já jsem český uživatel žijící v zahraničí pravidelně jezdící do ČR a nainstalovat si to nemůžu, protože mám účet lokalizovaný na zemi, kde žiju. Podobné prasárny dělá i český T-Mobile, kde jejich aplikace také nejde nainstalovat či aktualizovat a když ji nemám aktuální, tak ani nejde spustit… a odpověď T-Mobilu je, že mám mít nastavené Google Play na ČR, což zaprvé nejde vždy, protože Google na to má algoritmus, který hlídá, že v dané zemi musíte pobývat déle a zadruhé úplně stejnou prasárnu dělají i jiné aplikace v zahraničí, takže asi aby měl člověk dva telefony (tak jsem to vyřešil… Číst vice »
Ano, je to velmi efektivní, když při pobytu v ČR při připojení přes méně důvěryhodné Wi-Fi sítě dle doporučení NÚKIB používáte VPN (např. NordVPN) s českým serverem a jste náhle odříznutí od stránek/aplikací společností typu ČEZ nebo mBank.
něco jako stavající grapp
Ano, akorát dle mě mnohem méně přehledná.
Souhlas, je to dost nepřehledné a neintuitivní.
to souhlas
Jako kdyby user experience Grappu nebyla uz sama dost spatna…
Ano, protože se v dohledné době GRAPP pro veřejnost vypne.
Měl bych dotaz jako lajk, je někde k dispozici jízdní řád nákladních vlaků?
Stejně podle něho nejezdí. On-line to vidí řizení provozu SŽ.
A proč se vypne Grapp?
to je škoda
„Datel“ sice asociuje podobu výpravčích, rozumný název to ale není – kdo není fanda železnic, nic mu to neřekne. Navíc bych viděl raději, kdyby měli jen jednu aplikaci, ve které by bylo všechno (a ne jednu na tohle a druhou na tamto).
Během používání zjistíš, že název naprosto sedí. Datel klove do stromu a když zafouká nebo napadá sníh, hned máš v mobilu deset upozornění na spadlý strom. Další vhodný název už jenom Máme problém, případně Tady se teď nejezdí.
Popřípadě název „mynic“ by se ještě mohl uchytit
Název musí být hlavně zapamatovatelný a unikátní (aby se to dalo dobře najít). A to splňuje.
No, název mi připomněl na první dobrou dětství a pohádku Františka Nepila „Proč má datel červenou čepičku“… Třeba ji ten, kdo jej navrhoval, také zná. Za mne je OK 🙂
… „Ťuk ťuk ťuk – tady přednosta datel – mám volné nádraží u staré jedle – pošlete sem vlak – ťuk ťuk ťuk“…
Tak to neťukej moc nahlas, nebo ti tam „dočasně“ zastaví navždy provoz
Chvíli jsem ji zkoušel a proč ne. Kupodivu je celkem svižná, o dost víc než její weboví příbuzní.
No uvidíme…..jestli to zase nebude nějaká blbost jako třeba Můj vlak, kde se i zrušeny spoj ukazuje třeba půl dne se zpožděním 20 min.
Co se mínusujícím nelíbí? Za prosinec jsem toto na tratích okolo Jihlavy viděl jako cestující 3x
To si neberte osobně, to je jejích léčebný postup na snížení frustrace z reality. 😉
Realita je, že aplikace Můj vlak je špatná aplikace?
Ano
Souhlasím, je špatná. Mně to zase ukazuje vlak, že jede podle jízdního řádu a je v zastávce xy. Přitom na něj koukám, jak stojí zpožděný ve stanici a zpoždění přibývá a podle aplikace pořád jede bez zpoždění.
V okamžiku, kdy ukazuje nesmyslné údaje, tak ano. A uživatelu může být srdečně jedno, zda je chyba na straně ČD nebo SŽ.
Třeba to, že tak skvělou, přehlednou a komplexní aplikaci jako je Můj vlak, odsoudíte tím, že je to blbost. Jasně, zažil jste nepříjemnost (mně se nic podobného nestalo), ale to přeci není důvod celou tu aplikaci odsoudit a kor tím stylem, jako jste to udělal vy. Za to vám to mínus dám, protože s tím jednoduše nesouhlasím. Mimochodem Můj vlak, Mapy.cz a jizdnirady.cz považuji za možná ty nejlepší aplikace, které kdy kdo vymyslel a tím spíše, že jsou všechny zadarmo. U Můj vlak bych vylepšil jednu jedinou věc a tou je zobrazení místenky někde na hlavní obrazovce a ne až… Číst vice »
Můj vlak je aplikace úplně pitomá… Nechtěl jsem to více rozmazavat, ale když už jste s tím začal. Kromě toho že data v ní jsou neaktuální (je to aplikace ČD, tak kdo jiný by je měl dodávat?), tak další blbost v jsou místenky. Vozy a sedadla jsou někdy vuči směru jízdy zobrazeny obráceně, než jsou ve skutečnosti a některým lidem jízda „dozadu“ vadí. Dále, pokud dojde ke změně řazení vozů, nebo zmizení rezervováno místa, tak na to aplikace ani neupozorní a oznámení přijde jen na e-mail…. Co to jako je? Který normální cestující pořád před odjezdem kontroluje e-mail, jestli mu… Číst vice »
Buďto narážíte stále na ty stejné jedince, nebo s tím QR kódem přeháníte, používáme to pravidelně, a jedinkrát se mi nestalo, že by ho průvodčí odmítnul načíst (vyžadoval plastovou in kartu, apod…), pravda občas trvá, než si to POPka přebere, ale jedinkrát jsem nepotkal průvodčího, který by měl problém s tím, že mu onen QR kód ukazujeme. Co se týče otočení vozu, oproti plánku, to je problém, ale nedokážu si představit, jak zařídit aby to ve 100% případů sedělo (krom ucelených jednotek). Ale i přes to všechno, je Můj Vlak nejlepší aplikace dopravce (troufám si tvrdit minimálně v evropském měřítku),… Číst vice »
To je jedno..je pravda, že čím více se blížíte k Praze, nebo když jedete rychlíkem, tak tím méně problémů s tím načítáním je. Ale projeďte se někdy osobáky na jihu a na Vysočině. Ono, když na vás průvodčí před celým vlakem začne ječet: „vy mi to budete furt posouvat dolů až na zem, že jo ..“ přitom víte, že mu mobil klidně minutu držíte rovně a on hazí všude prasátka, popka mu pípá jak dozimetr v Černobylu, tak to není moc příjemné….nebo když vás s tou hvězdnou aplikací okomentuje „mladej a zmatenej, hlavně že má mobil“….. Jiná paní se zase… Číst vice »
Tak na Vysočině (konkrétně u Jihlavy) máme část rodiny, a jedinkrát jsem neměl problém, že by byl průvodčí nepříjemný kvůli QR kódu (a je jedno zda jsem jel do Jihlavy, Telče nebo třeba Pelhřimova), a stejně tak bylo jedno zda to byl R, nebo obyčejný Osobák. Jistě není problém přenášet data, o tom, zda ten vůz je první, nebo pátý, ale jak chcete přenášet online data o poloze sedadla (ve vagónu)? Musel byste dokázat nějak systému určit otočení vagónu, což si neumím představit, tak aby to fungovalo automatický, aniž by to pokaždé musel nějaký člověk zadávat ručně. Jenže ty soupravy… Číst vice »
Ono je rozdíl jezdit 2x každý den (víkend) anebo 5x za rok….
Samozřejmě to rozdíl je , ale věřte, že na tu Vysočinu jezdím častěji jak 5x do roka, proto si troufám tvrdit, že Vaše tvrzení o zatvrzelých průvodčích je trochu přehnané.
Věřte si čemu chcete, popravdě je mi to jedno…jen ty historky jsou autentické…nemám důvod si nic vymýšlet. Vlakem jezdím 6 dní v týdnu 2x…jeste mi není ani 30 a zažil jsem už všechno možné..veselé (třeba když 2x průvodčímu ujel jeho vlastní vlak) i smutné, jako třeba sražka s autem…. Protivný a sprostý průvodčí se ale vryje do paměti nejlépe….. Ty příklady které jsem psal se opravdu bez příkras takto staly.
Já nepopírám, že se stát nemohli, jediné co je mi divné, že by s tím mělo mít problém 80% průvodčích, spíš bych tipoval, že to budou jednotky lidí v celé republice (samozřejmě neměl by s tím mít problém nikdo, ale bohužel jsme jen lidé). Stejně jako v Pardubickém kraji některý autobusák vydá jízdenku kamkoliv, jiný remcá, že by měl člověk znát číslo zóny, do které jede (pokud to není na jeho lince) a některý striktně odmítne vydat jízdenku do cílové zastávky (pokud to není na jeho lince), pokud neznáte číslo zóny, ale nikdy bych si netroufl říct, že s tím… Číst vice »
Ano, otočení na jižních expresech u jídeláku s první třídou vždy přesně opačně a ještě špatně, že lidi do jídeláku z celého vlaku procházejí první třídou. Do toho záchod v této první třídě a jídeláku nefunguje z 90% (jezdím každý týden 2x tuto trasu).
Mě už se to stalo dvakrát, kdy na mě průvodčí skoro vyjela, kde že mám fyzickou IN kartu.
Neříkám, že se to stát nemůže, jen si dle svých zkušeností myslím, že pán trochu přehání, že by to byl na Vysočině a jihu Čech takový problém.
Co třeba prostě nějakou elektronickou krabičkou odeslat při nějakém „předávání“ připraveného vlaku aktuální řazení?
Otočené vozy jsou v aplikaci z 50 % špatně totiž. Jak se to řeší v zahraničí? To asi nechceme kopírovat, co?
Jednou měl vlak 200 min zpoždění, v aplikaci můj vlak se nic neukazovalo, a stornovanou jízdenku mi nevrátili.
Jenže to není chyba aplikace, ale toho, kdo to takhle úmyslně nastavil. Několikrát jsem zažil při mimořádnostech i výlukách, že vlak jel odklonem a kvůli tomu měl značné zpoždění. Jenže v aplikaci se objevil pod novým číslem s upraveným jízdním řádem. Podle kterého dojel do cíle včas. Že to bylo oproti původnímu vlaku s hodinou zpoždění? Ne, podle dopravce dojel včas. Ale to není chyba aplikace, to je úmyslné jednání někoho, kdo se chce vykazovat méně zpoždění a jednou větou odmítat stížnosti kvůli nestihnutým přípojům.
Tedy chcete říct, že ČD, když toto dle vašich slov dělají, záměrně manipulují a uvádějí cestující i objednatele v omyl jsou podvodníci?
Zažil jsem při mimořádnostech v úseku Kolín-Praha. Vlak odkloněn přes Nymburk a šup – najednou byl aplikaci uváděn jako ukončený ve stanici Kolín. A objevil se pod novým číslem a s novými jízdními dobami odpovídajícími odklonové trase. Do Prahy jsme přijeli o 30-60 minut později než původní vlak, ale podle aplikace skoro načas, protože pod novým číslem měl prodlouženou jízdní dobu. Nechtěl bych být v kůži toho, kdo jel na nějakou schůzku nebo do školy na zkoušku a neměl při pozdním příchodu v ruce žádný důkaz o zpoždění.
Jak jsem psal výše/níže, taky jsem to viděl a nejednou. Vlak v aplikaci jede podle jízdního řádu, přitom stojí zpožděný ve stanici xy a nejede. A aplikace všem ukazuje, že je o dvacet km dál „Bez zpoždění“.
Protože reálně jel pod novým číslem a podle jiného JŘ, když jel odklonem.
To není chyba aplikace samotné, ona fakt nemůže za to, že někdo nedodal data.
V předposledním ostavci nějaký pacman/šotek sežral kus věty, je tam jenom „Ta “
Dle toho by měl být celý HTTP nahouby.
Další zbytečná „aplikace“ (ve skutečnosti je to jen odkaz na příslušnou stránku na X, kterou to zobrazí v této „aplikaci“ pomocí „mého oblíbeného prohlížeče“ na Androidu nebo pomocí Safari na iOS) – to si můžu otevřít rovnou prohlížeč a jít na X přímo ne?
No já už mám nějaký ten pátek nainstalovanou aplikaci infotabule, která zobrazuje překvapivě příjezdy a odjezdy na vybraném nádraží. A dle loga vypadá, že také patří SŽ. Takže datel je dle mých informací nejlíp druhej.
O existenci aplikace Infotabule jsem neměl nejmenší tušení a asi z dobrého důvodu: má pouhé dvě hvězdičky, oroti toimu konkurenční NaVlak (kterou používám velmi spokojeně již několik let) má 4,5 hvězdičky. Tak přeji SŽ aby byl Datel úspěšnější:)
Taky používám na vlak .. ta je super
ja jsem na nastupišti za hvězdu , když oznámím kde asi tak je náš zpožděný vlak – grapp
Toto je paradox naší dopravy. Vlak je od stanice půl hodiny, ale na tabuli vidíme, že přijede za 15 minut. Nevím proč to dělají.
Nemístný optimismus? 😀
Vždy mě napadne, že nechtějí aby cestující odešli pryč. Ale ti tím vlakem stejně pojedou. Tak nevím. Ono je to příjemné hlavně v zimě, kdy si každý řekne, že kvůli pěti minutám nebude odcházet do tepla, aby mu to neujelo. Ale když se to děje půl hodiny…
Už vím, proč se výpravčí v dopravních kancelářích zamykají a o dispečerech není slechu ani vidu.
Aby jim cestující nedali do držky.
Stejně jako když aplikace ohlásí nástupiště. Vyrazím na nástupiště a koukám, že jdu skoro sám. Ostatní dál stojí v hale, infotabule a plechová huba totiž oznámí nástupiště až o několik minut později.
Vždycky je přece šance, že dojde k poruše v časoprostoru a vlak se najednou ocitne o 20km dál, ne? Nebo proto, že to tak každý cestující chce. Nebo proto, protože prostě kopie aktuálních dat by byla dražší než když to teď nejspíš filtruje a umělé přiohýbá nějaký člověk. Nebo protože to cestující dělá šťastnější. Vždycky se dá vymyslet hodně „rozumných“ důvodů proč vynaložit úsilí k tomu, aby bylo něco horší.