Správa železnic soutěží studii na rychlovlaky do Polska, povede přes Hradec Králové
Trasování vysokorychlostní trati přes Liberec definitivně padlo.
Správa železnic začíná s detailnějším zkoumáním toho, zda se vyplatí postavit vysokorychlostní trať mezi Prahou a polskou Vratislaví. Nově vypsala soutěž na studii proveditelnosti za 20 milionů korun, která má ukázat detailnější trasování na českém území a říct, zda se taková investice zaplatí.
Jde o první zakázku na takzvanou trasu RS5, která byla v původních plánech vedena variantně přes Liberec a Hradec Králové. Ještě při zpracování územně-technické studie se řešily obě varianty, teď je ve hře už jen trasa přes východ Čech. I když se o této verzi ví přes rok, Správa železnic ji dosud příliš nekomunikovala. Sudop Praha v územně-technické studii doporučil se dál věnovat pouze vedení rychlovlaků do Polska přes Hradec Králové. Celá studie je součástí zadávací dokumentace.
Plán na vysokorychlostní spojení do dolnoslezského hlavního města, který schválila v květnu 2017 vláda, je označován jako trať RS5. Délka trasy na českém území je kolem 160 kilometrů. Správa železnic v zadávací dokumentaci mluví o nákladech na stavbu ve výši 86 – 152 miliard korun.
Vítěz soutěže na studii proveditelnosti bude mít na její zpracování celkem 18 měsíců. Má také posoudit například, na jakou rychlost by se vyplatilo trať postavit. V Polsku přípravy trati běží současně také. Kdy reálně by se mohlo začít stavět, není jasné. Jisté ale je, že ze seznamu všech navrhovaných vysokorychlostních tratí nebude mít trať do Polska nejvyšší prioritu. Spojení mezi Prahou a Vratislaví by mělo navíc dříve zrychlit po silnici díky rozestavěné D11, v Polsku se již stavba dálnice blíží ke státní hranici.
Správa železnic soutěží studie proveditelnosti i pro další vysokorychlostní tratě, projektování začne u prvního úseku Běchovice – Poříčany.