Správa železnic soutěží studii na rychlovlaky do Polska, povede přes Hradec Králové
Rychlovlak TGV ve verzi pro nízkonákladovou značku Ouigo. Foto. SNCF
Trasování vysokorychlostní trati přes Liberec definitivně padlo.
Trasování vysokorychlostní trati přes Liberec definitivně padlo.
> Správa železnic soutěží studii na rychlovlaky do Polska, povede přes Hradec Králové
Studie povede přes HK? Nebo SŽ povede přes HK? 😉
Studie. A je to krajně neférová politika, dělat si z lidí ….
takže máme koridor do Pardubic, projektuje se trať do HK a teď ještě VRT. tam se někdo zbláznil nebo tam opravdu povede dálnice a 3 tratě?
Klíííííd ! To oni si jen tak rádi hrajou. Hrajou si na studie. Jakože něco dělaj. Přitom dalších 50 let nic. Buďte v klidu.
přesně tak, když tady čtu některé naivní úvahy o trasování, musím se smát. Tady je jednoznačným cílem udělat studii a nic více, přesně jak píše beran.
Pokud si někdo myslí, že na to bude okamžitě (chápej třeba do 10 -15ti let) navazovat realizace, tak nechápe současnou politiku v ČR.
Ano, tak se to fakt plánuje a mnozí mocní tomu ještě vydatně napomáhají.
Klid, tohle je VRT, co se NIKDY nepostaví. Jen se vyhodí pár desítek milionů za studie.
Protože Kolovrratník.
Praha – Wroclaw cestovní rychlost 100 km/h a splní to svůj účel. Problém je v tom , že Liberec a okolí 70 km/h max Letohrad a okolí 80 km/h max to Marie Terezie na koni nebyla o moc pomalejší.
Ano, fakt je, že Marie Terezie jela na koni tuto trasu s průměrnou rychlostí jen 60km/h.
V okolí Liberce cestovní rychlost 70 km/h? Na železnici? Zlatý voči. Ani omylem. A nebo nevíte, co je to cestovní rychlost.
Některé komentáře dělají dojem, jako kdyby se to mělo začít stavět zítra a o těch stavbách bylo rozhodnuto. Myslím, že stačí studie, hodit ji do šuplíku, a na realizaci tratí do Polska se úplně vykašlat. To máme zajímavější a důležitější sousedy, vysoce rozvinuté země, kde také chceme mířit. Není třeba poslouchat příkazy z Varšavy.
Možná se diskutéři podívali na ten úvodní obrázek a pak se trochu zasnili.
A kam ve skutečnosti míříme ? Za 30 let od sametu jsme si zničili x ha kvalitní půdy výstavbou krabic, sorry chtěl jsem říct logistickými centry, která přitahují kamiony se všemi negativy. Silnice a železnice škoda mluvit. Zato uzavřením škol nám úspěšně vyrůstá příští osazenstvo montoven.
Souhlas- tak logistická centra, přesně jak popisujete + zábor půdy vyšší bonity (staví se na velmi kvalitních půdách). Dopravní infrastruktura, přesně jak píšete.
S těmi školami si to tak neberte, školství je totiž u nás na tak nízké úrovni, že nějaký ten měsíc kvůli covid nehraje žádnou roli. To jen tak trochu opakujete to , co je na sociálních sítích.
A naopak, znalostní ekonomika se už hlásí o slovo, bude tlačit na úroveň školství.
Vzhlížite k rozvinutým sousedům a není náhodou, že se tam snaží udržet otevřené školy co to jde. Naposledy tady zavřel školy Heydrich a dobře věděl, proč to dělá, potřeboval, aby tu lidé drželi hubu a krok. A to je ten marasmus, kvůli kterému budeme ještě za sto let pouze mířit k zemím o kterých píšete. Prostě jsme Banánová republika a nevím co nám pomůže.
Tak já nejsem historik, ale pragmatik, pokud u nás byl/je covid19 na 1000 obyvatel nejvíce na světě,. je jasné, že se musejí školy zavřít. Totiž ta funkce, která tu situaci modeluje, vede poměrně rychle do nekonečna, kdyby se nic nedělalo. To byste se divil. Ale politici vám to tak přímo nemohou říct, jako já, takové podobné funkce jsem také modeloval.
Ať mne pánbůh netrestá ale pokud umírají především i jinak nemocní senioři žijící v domovech pro ně zřízených nemůže to nijak ohrozit ekonomiku této země. Sám jsem jeden z nich i když zatím žiju v nájemním bytě. Nechat je prostě vymirat k tomu nesáhli ani nacisté ( takhle decimovali vlastní lidi spíš bolševici a jiní dobráci v Asii, Africe a pod.). To je jeden nepřijatelný extrém. Ten druhý je podvázat nejen ekonomiku ale veškerý život v zemi což by vedlo nejen k jejímu postupnému zhroucení ale i k tomu že by se zejména chudším a osamělým lidem ani nechtělo žít.… Číst vice »
Jde o to, ze i nakazeny bez priznaku muze nemoc sirit…
Hlavně někde už začít stavět. Praha – Hradec rovina. Několik větších měst po cestě, tak do toho. Stačí jedna jednotka a honit ji furt dokola.
no, spis 2 a jedna mozna zalozni…
ale ano, Praha – HK pri 300km/h by asi stihla i ta jedna v hodinovem intervalu…
Huráááááá Hradec Králové bude mít VTR a pár minut do Prahy. Ale jen na papíru v šuplíku. 🙂
to je nesmysl
Sláva, tohle je jediné rozumné trasování (samozřejmě přes Trutnov coby bránu do atraktivních Krkonoš, nikoli řídce osídleným územím CHKO Broumovsko).
Místo studie by ale místní uvítali zdvoukolejnění a elektrifikaci stávající páteře východních Čech Trutnov–Jaroměř–HK–Pardubice–Chrudim.
Tak souhlasim, ze tato trasa je lepsi a preferovana dlouho… na polske strane je Walbrzich, Svidnice apod., druha varianta by musel jit pres Nachod a Kladsko, ale to nechteji polaci… Jine varianty jdou vetsimi kopecky… Jen bych uvital nejake rychle napojeni k VRT z Nachodska (Nachod, NMnM, C.Kostelec, Kudowa zdr., Hronov, C.Skalice…), myslim, ze odbocka regionalniho expresu by se tam hodila – od Jaromere k Nachodu… Broumov by mohl mit slusne spojeni, kdyby polaci chteli napojit Kladsko na VRT, tak by pravdepodobne mohli obnovit trat prave pres Broumov do Walbrzichu nebo spojit s Nachodem, coz by bylo lepsi zase pro… Číst vice »
Tady narážíme na to, že tohle není Slezsko. Poptávka po malém pohraničním styku není zdaleka tak vysoká jako na Ostravsku.
Máte pravdu, že z českého pohledu by bylo ideální napojit na VRT trať Jaroměř–Náchod–Hronov–Broumov–Valbřich. Ale ta by v úseku Police nad Metují–Broumov–Głuszyca vyžadovala novostavbu včetně tunelu pod chráněnými Broumovskými stěnami a nejspíš i Javořími horami. Čistě ekonomicky to nemá šanci vyjít, ale pro euroregion Glacensis by to byl ohromný přínost.
Mel jsem na mysli jen odbocku z Jaromere a novou trat na Nachod… tak aby vlak mohl cast te VRT vyuzit (HK-Jaromer) a pak po nove trati do Nachoda… opacnym smerem z HK do Pardubic…
Nemel jsem na mysli aby VRT to brala pres Nachodsko, ale jen napojeni…
Kladsko neni Slezsko, ale jinak Svidnicko Slezskem je, to ze jsem zminil Kladsko (mesto) me spise privedlo k myslence obnoveni trati z Broumova, a napojeni pak ve stanici VRT ve Walbrzichu, trat uz existuje, stejne tak jako k Nachodu existuje, ale preshranicni usek byl zrusen…
Však já také. Akorát jsem myslel, že o té odbočce uvažujete už jako o modernizované, v nové stopě, tedy například bez úvratě v Meziměstí.
A s tím Slezskem jsem to myslel tak, že tady narozdíl třeba od Těšínska nejsou žádné historické vazby. Až do roku 1945 zde sousedili Němci s Němci. V důsledku toho žije v severovýchodních Čechách jen naprosto zanedbatelné procento lidí polského původu a vice versa.
Historicke vazby tam jsou, krom toho, ze to jsou Cechy, tak tam jeste po valce zila pocetna ceska mensina…
I je to blize do HK nez do Vratislavi…
Vy jste velký snílek, a ten euroregion to bych ani nebral vážně.
Ale ne, je mi jasné, že se nedožiju ani VRT do Vratislavi. Budu rád, když se za mého života zaspoň dvoukolejní a zelektrifikuje ta severojižní železniční páteř východních Čech. Tohle bylo jen cvičení na téma „popište ideální koncepci”.
Trať z Náchoda do Walczbrychu už existuje, a to přes Teplice nad Metují, pár menších přeložek by jí dokázalo i slušně zrychlit.
Trasa kolem Broumova by vyžadovala dlouhé tunely, jaké by se vyplatilo stavět snad jedině jako součást VRT, pokud by tudy vedla. V tom případě by se ale vyplatilo směřovat VRT spíš někam na severovýchod přímo do polských rovin, než do Walbrzychu poměrně vysoko v horách.
Navržené trasování by pomohlo především vymírajícímu Broumovsku. V současnosti trvá cesta spěšným vlakem z Broumova do Náchoda téměř hodinu, tedy stejně dlouho jako autobusem, který staví na každé mezi. Přitom tentýž vlak zvládne trasu Police n/M >> Náchod (= polovina z celkové vzdálenosti) za pouhých 15 minut.
Ano, Broumovsko je hodně odříznuté a hlavní příčinou jsou Broumovské stěny, přes které je téměř nemožné vést přímější silnici nebo železnici bez dlouhých tunelů. Zlepšení spojení si určitě zaslouží, ale vést jen kvůli němu železnici tak náročnou trasou, jak navrhujete, je šílenství.
Pokud by jedna z hlavních tras do Polska vedla přes Teplice n.Metují a zrekonstruovala se odbočka do Broumova, mohlly by vlaky zvládnout jízdu z Náchoda do Broumova kolem půl hodiny i v současné trase. Broumovsku by pomohlo i zrychlení hlavní silnice z Náchoda vybudováním obchvatů a její lepší propojení na ostatní silnice v Broumově a okolí.
Pár drobností: Z Kladska do Walbrzychu určitě nebudou jezdit Poláci přes Broumov, mají lepší trať na svém území. Náchodu nejvíc pomůže slušná dvoukolejka do HK, napojení na VRT u Jaroměře už by bylo celkem k ničemu. Velké kopečky jsou tam všude, i na trase přes Trutnov a Walbrzych.
Krkonoše byly kdysi atraktivní, dnešní pohazovači plechovek tu éru ukončili. Sorry jako
Kontinuálně rostoucí počty turistů, které vyvolaly například i potřebu regulace vstupu na Sněžku a v sezóně ucpávají parkoviště i příjezdové komunikace do hlavních středisek, svědčí o opaku.
Krkonoše by podstatně lépe a levněji zpřístupnilo propojení tratí z Bílé Třemešné do Hostinného. Vznikla by tak nová luxusní trasa z Hradce Králové do Vrchlabí a nová o něco kratší trasa než současná do Trutnova. Hlavní trať přes Českou Skalici pak vést zdvoukolejněnou a elektrifikovanou tunelem do Náchoda. Tu klikatici mezi Českou Skalicí a Trutnovem nemá smysl nijak výrazně vylepšovat, maximálně natáhnout dráty a ponechat místní dopravě. Na VRT přes Trutnov bych se raději nespoléhal.
Jsem totální amatér a vůbec netuším, kde dané informace hledat, může mi prosím znalý jednoduše nastínit, jaký je časový harmonogram zkapacitnění/rekonstrukce STÁVAJÍCÍCH koridorů, tedy těch hlavních? Myslím Brno-Bohumín, Praha-Brno/Ostrava. Zatím je to všude samá studie na VRT, ale tyhle megalomanské projekty trochu upozaďují aktuální dost tristní situaci na stávajících koridorech.
Pokud se rychle upřednostní VRT, tak později může být prováděna generální oprava koridorů bez kolabování dopravy.
To se v našich podmínkách nikdy nestane. 😀
https://www.stavby.szdc.cz/ zde jsou všechny připravované trasy (příprava DÚR)
Jenže ten odkaz je na pěkný chaos a je to vůbec ještě platné ??
Si to vyfiltrujte vlevo.
Jinak je to aktuální – chybí tam naopak spousta věcí.
Vyfiltroval jsem , to je dobrá připomínka, díky za to, ale je tam legenda, třeba světle modrá barva – ale pak jsem ji nikde nenašel. přestože jsem ten seznam roloval dvakrát.
Podle mě nemůže,vždy to bude jinak podle politiky .Zásadní chyba zde byla modernizovat koridory a nestavět vedle VRT .Ten koridor pokud zde jezdí i nákladní doprava bude vždy kapacitně nedostatečný a budou na něm věčné špunty a výluky,protože ty náklady to nejen brzdí ,ale i rozsekají.Proto se v zahraničí odděluje nákladní a regionální doprava od té rychlé a to se u nás musí pochopit,ano na projekt se musí udělat studie proveditelnosti ,ale ne 15 a stále jen úředničit, pak to nejde.Tím chci říci ,že v této republice je to vše pokus -omyl,příklad ,skoro zruším trat Chomutov-Lužná u Rak a pak… Číst vice »
Ale houby, to se všechno ví, akorát „inženýr“ na dopravním vám řekne, že to je prostě „optimalizace“ a nazdar. Furt jedeme v 90…
Kdy hned, v roce 1990 jsme měli stavět VTR ???? Ale to jsme byli zemí s holým zadkem. U nás se dělá vše omylem a pokusem a jiné to už nebude. Zřejmě jste se měla narodit do jiné země, třeba do Holandska, Dánska či Švýcarska. Já už jsem se v tomto smyslu, aby to tak nebylo, nadřel v životě až moc, ale moc to nepomohlo, sem tam ano, a na to jsem hrdý. Ale těmito diskusemi to nezměníme.
Dělat to jinak, to bychom ztratili národní identitu. 🙂
Jenže právě ta VRT Praha – Brno – Ostrava může koridorům hodně pomoct. Tím, že se na ní přesune významná část dálkových vlaků, uvolní se na koridorech kapacita. Ale koridorům mohou pomoct i další plánované akce, třeba rekonstrukce a zdvoukolejnění trati Poděbrady – Hradec Králové – Choceň. Jen to všechno jde zoufale pomalu.
Zrovna prave to zdvouklejeni HK-Chrudim, to uz rovnou mohli stavet jako VRT…
Raději netušit.
Jak se budou cestující dostávat od Mladé Boleslavi, resp. spíš Milovic, Lysé, Čelákovic na VRT terminál Nehvizdy při cestách směr Brno nebo směr Hradec? Mají jet po „starých“ tratích pro napojení na VRT až do Světlé nad Sázavou nebo Velkého Oseka nebo se mají autobusem posunout z Čelákovic do Nehvizd nebo by se uživila spojka z Čelákovic do Nehvizd pro rychlý segment od Mladé Boleslavi?
Prostě se dostávat nebudou, navíc ta VTR také nebude, je to zbytečná starost.
Koukám, že plánování je zase bez letiště (Pardubické) Prooooooč?
Protože to není potřeba?
Studii vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde. SŽ(DC) vypíše studii, vyhraje SUDOP. Studie nevyjde.
Teď je ve stranickém zájmu, aby studie vyšla…a za 35 let se udělala aktualizace:-)
To je možná pravda. Ale že mezi Osekem a Hradcem je jednokolejka, která je (za normálních okolností) kapacitně na hraně, zůstává jako fakt. To, že je vedle naprosto přetížený koridor, taky.
Jednokolejka se bude předělávat částečně v nové stopě na V160 na dvojkolejku. rok 2025. Takže ve výsledku 4koleje s VRT pod drátama na HK a na LBc 0! Kolovratník tlačí Východní Čechy.
Ten Liberec tak bych to až tak blbě neviděl. Oni časem přijdou na to že až to na ten Hradec bude rozestavěný tak že by se docela šiklo od Drážďany-/Praha-Litomerice přes Liberec na HK-Pardubice-Jihlavu (-Brno)
Šiklo by se to, ale musíme se naučit rozpoznávat možnosti / sen.
Tipnul bych si, že plnohodnotná VRT čistě pro osobní dopravu do Polska přes Hradec Králové nebude mít šanci ekonomicky vyjít. Ta by mohla vyjít maximálně z Prahy do Hradce Králové / Pardubic, kde by mohla být dostatečně silná poptávka. Dál z HK do Polska už bych očekával poptávku podstatně menší, navíc při profilu terénu očekávám, že jen mezi Hradcem Králové a Trutnovem by bylo třeba postavit téměř 20 km dlouhý tunel (jsem zvědav, jestli se jim podaří vymyslet něco lepšího). Smysluplnější by tak bylo postavit přes hranice rychlou elektrifikovanou dvoukolejku na 160 – 200 km/h použitelnou pro osobní i nákladní… Číst vice »
Čas ukáže, jak to bude. Už jsem tady psal (a nerad to tapetuji), že tady nejde o to, zda to vyjde ekonomicky, to je vysoká politika. A psal jsem tady už i o polské vizi Trojmoří, která vyžaduje zkvalitnění infrastruktury. Nicméně souhlasím s názorem, že potřebujeme hlavně kvalitní konvenční tratě. Možná by v první fázi stačilo zadrátovat úsek Jaroměř – Trutnov – Královec – Sędzisław, včetně odbočky Trutnov-Poříčí – Svoboda nad Úpou. Vyřešili bychom tím problém v podobě výměny lokomotivy na trase z Prahy do Trutnova, zkrátili bychom tím jízdní doby. Styk trakčních soustav by se mohl nacházet v Lubawce.… Číst vice »
Kvalitní, nové, přímé konvenční tratě – proč ne. Jen už ne neustále oprašovat staré tratě či koridory, tam se povětšinou díky neustálým obloukům nerozjedeme ani na 160 km/h. Poptávka je po zrychlení – pokud se jízdní doby výrazně zkrátí, tak ještě vzroste zájem, ne že se jen uspokojí současná poptávka.
Uvědomme si, že se tam začne jezdit až za 20 – 30 let! Plánuje a bude se stavět pro budoucí poptávku, ne pro tu dnešní.
Podrobnosti jsou zde https://zakazky.spravazeleznic.cz/contract_display_8597.html, popis variant ve zvláštních technických podmínkách – celkem se bude zkoumat 6 variant zejména v úseku HK – Polsko (čistě VRT, kombinace s nákladní dopravou, modernizace stávajících tratí atd.).
Do Hradubic jednoznačně vyjde a to především proto, že úsek Poříčany- HK (s odbočkou do Pardubic) je suveréně nejlevnější úsek VRT v ČR. Podle letáku co mají na webu SŽ bude stát tento 70km úsek 28,9 mld. Todělá 0,41mld/km. Pro srovnání úsek Poříčany-Brno je 31,5+40,5+38,5=110,5mld. Délka těctho tří úseků je pak 62+84+33=179km To dělá 0,62mld/km, tzn. zhruba o 50% víc. Pokud vezmeme, že Hradubická aglomerace má cca 450k lidí, brněnská řekněme 800k a Olomoucká cca 470k. Tak se dá říct, že by stálo za to udělat VRT na Hradubice v prvním sledu. Jistě by byla hotová dřív. A i po… Číst vice »
Do Polska se nevyplatí nic. Prostě tam není přepravní poptávka.
Vy nechápete, že to není o ekonomické návratnosti, ale o vysoké politice. Polsko oživuje myšlenku Trojmoří, nezávislého bloku států ve střední a východní Evropě. Aby tento blok mohl fungovat a vytvořily se nové ekonomické vazby, musí být pro to splněny předpoklady, mj. i v podobě kvalitní dopravní infrastruktury v severojižním směru.
Až tam bude dálnice, potřeba kvalitní železnice klesne. I proto to patrně dnes už nevychází přes LIberec…
Polsko chce obojí, dálnici i železnici.
No ono taky kdo by chtel jezdit z Varsavy do Prahy pres Brno…
Chtít mohou, ale Polsko není solidní partner. Ke zlepšení dopravy s Polskem by hlavně prospělo omezit z Polska export, který stejně hlavní měrou představují zkažené potraviny.
No, to by bylo fakt bájo. S Kačinským do bloku. :-/
My máme blok s Německem. A nepotřebujme další s Polskem. Poláci jsou akorát největšími čistými příjemci dotací z EU, a trochu zapomínají, že si to sami nevydělali a zbytečně machrují. Fakt je to k smíchu.
Na to pozor, do nekolika let se stanou cistymi platci a machrovani prejde na uroven rozhodovani v EU o tom kam ty dotace budou chodit…
A proto se tam staví dálnice, která „vycházet“ nemusí. Protože teď přece všichni jezdí po silnici, a tak to musí být navěky.
Ta dálnice mimochodem také nevychází, takže bude bez odstavných a jen 110 kmh.
V tom je bohuzel dost problem, u dalnic to kolikrat nevychazi a to dost silne, presto neni problem takovou stavbu postavit i s tunely, mosty a viadukty… nemluvim i o zaboru uzemi, hlucnosti, oploceni, osvetleni apod… A to s tim, ze max. rychlost je az 3x nizsi nez u vlaku… a kdyz si vezmete i extra MUK skoro ke kazdemu okresnimu mestu… zavislosti na ropnych produktech apod…
Otázka není proč ale kudy. I já bych do Polska občas jezdil – pokud by to nebyl naprostý opich. Trasu Praha-Varšava vede silniční plánovač přes Liberec a to jen pro to, že bez dálnice je to „jen“ mezi Chrastavou a Zhořelcem. Cesta přes Jaroměř a Kladsko je naprosto děsná, neboť je přeplněná. Úsek A4 mezi Boleslavcem a Vratislaví taky není žádná výhra. Ta je stále jak jí tam Hitler nechal. Polák teď aspoň dodělává S3 na hranici – a co z naší strany?
Jsem celkem smutnej že Liberec zas vynechali , spojení vlakem do Prahy pod hodinu by, se hodilo. Ale zas si myslim že přez Liberec by tu trať do Polska bylo těžké provést , byla by delší , finančně asi náročnější , o terénu nemluvně. Vlaky na Szklarskou Porebu jedou myslim 2h/3h
Vše je jednokolejné a neelektrifikované , trať vede skrz Liberec (Rochlice). Nechci to říkat jako Liberečák , ale chápu to rozhodnutí
Tohle by bylo spíš přes Frýdlant než přes Harrachov, ne? Jenže Liberec má v tomhle nevýhodu hotové dálnice. Trutnov ostatně může zanedlouho dopadnout podobně.
Hradec nemá hotovou dálnici??? Ta do Liberce končí 25km před Lbc.
Liberec má velmi kvalitní čtyřpruh dálničních parametrů až pomalu do centra. To, že D10 nestíhá a je zacpaná na druhém konci, není chyba liberecké strany, ale toho, že prakticky celé Střední Čechy jezdí do Prahy. Vary nebo Budějovice aspoň čtyřpruhové spojení se světem nemají. Budějovice dostávají aspoň železnici, ale Vary nemají konkurenceschopnou ani tu.
Neustále někdo vytahuje argument Karlovy Vary. Za prvé město s 50 tisíc obyvateli. Za druhé máte el. železnici a jezdí k vám i Pendolíno.. do 50 000 města. KV mají přímé el. žel. spojení s Prahou. Za třetí dálnice se k Varům staví. A 5. Koridor na Lbc ne a ani se neplánuje. Srovnání s jinými 100 000 městy nebudu ani naznačovat. (Argument že u KV je Sokolov, Cheb, Ostrov nepiště. Mám v zásobě JBC, Turnov, Brod, Semily i Frýdlanta a po cestě Bolku. Bolka a JBC oboje podobný počet obyvatel jako KV ).
A kontra – je to krajské město, které nemá napojení na okolí slušnou infrastrukturou. Aspoň nějakou. Jezdit do západočeského lázeňského trojúhelníku je za trest. Bimbadlo Pha-Vary 3h… Do Liberce je to teda vlakem taky 3h + zpravidla přestup (abych nekřivdil). Letecky jen milovníci utrácení a postávání na kontrolách. Jančura tam člověka doveze do 1,5. Vlakem jezdí jen ti, co musí. Sakra – i ten Zlín má VHD ke koridoru do Otrokovic a je to jen s přestupem v Přerově nebo Hulíně.
Ano, I/35 od Turnova do Liberce je slušná silnice. To je bez debat. Já se ale ptal na Hradec, popř. Pardubice. Dálnice stojí, koridor také, další je v plánu a nyní ještě VRT stejným směrem. K ostatním připomínkám…. Na ČB se staví dokonce dvě dálnice a prakticky nová, slušná, hlavní trať. To, že výstavba D3 ve Středočeském kraji nemá na růžích ustláno, je věc jiná (obyvatelé a samosprávy v dotčené oblasti jsou proti). Do KV se dálnice právě staví, i když hustota dopravy v mnoha úsecích spíš ospravedlňuje stavbu kvalitní jedničky a ne dálnice. Ale i tak respektuji, že dálnice… Číst vice »
O dalnici to neni, vsude kde jsou takto hlavni tahy a vetsinou dalnicni a jeste nestaci kapacitne se vyplati i zeleznicni spojeni, navic muze byt i rychlejsi nez po silnici a te dalnici znacne ulevit…
Za reálného socialismu by žádné takové oplétačky nebyly. Zkrátka by se stavělo a lidem by bylo poskytnuto dalších sociálních jistot.
Však se stavělo. Dálnice. A v tom se pokračuje furt. Na rychlotrať potom už nezbude dost teoretické zátěže.
a o to také brzdičům VRTek jde, nejdříve postavit dálnice včetně těch sporných, že Luděk S.?
Tak povídejte, kolik se toho za 40 let socialismu na železnici postavilo.
Bylo většinou pár vleček k fabrikám, jinak šlo o tradiční využívání toho co postavili kapitalisti. Čest výjimkám.
Most inteligence? 🙂
Ještě ani není tunel z Prahy do Berouna… a už se plánuje rychlodráha do Polska. Dřív bude dálnice, tak se projekt opět zavře do šuplete. Z Liberce by se zase dalo jet do Berlína přes Cottbus.
Mezi Prahou a Berounem je třeba hlavně zadrátovat a částečně zdvoukolejnit trať přes Rudnou. To je nezbytné. Nemá smysl čekat na nějaký tunel, který stejně bude hotový, až tu nikdo z nás nebude.
Jako že dálkové vlaky naženou rychlost přes kopec? Potřeba to sice je, ale z poněkud jiného důvodu. Dálková doprava už je stejně odvedena po silnici…
Je třeba mít tu možnost ty vlaky procpat jinudy, třeba i za cenu zpoždění, a to hlavně pro případ, když se něco stane na trati přes Karlštejn. Dlouho trvající problémy jsou snad dostatečným důkazem.
Prokopákem nikdo dvojkolejku nepovolí.
Psal jsem tady, že je potřeba dvoukolejka Řeporyje – Rudná a Nučice – Loděnice.
Zeptám se Vás na 2 otázky.
1) Jel jste někdy přes Rudnou?
2) Kdy hodláte odejít na Onen svět?
Já myslím, že jestli nejste stár a churavý, tak se dočkáte tunelu do Berouna.
Tohle severo-jižní spojení z Polska přes Trutnov a Hradec má obrovský potenciál.Zejména, pokud bude v nějaké rozumné variantě pokračovat přes Pardubice na Havlbrod, Jihlavu a Znojmo (-Břeclav). Čímž by se vytvořila nejen spojnice mezi relativně velkými městy, ale hlavně jako další tranzitní trasa z Polska do Rakous.
Takové pokračování vám ekonomicky nevyjde.
Ale Poláci na něm mají velký politický zájem. Polsko chce pomocí iniciativy Trojmoří podpořit spolupráci střední a východní Evropy, aby tato oblast byla jednotným politickým a ekonomickým blokem, nezávislým na Bruselu a Moskvě. To souvisí i s budováním infrastruktury v severojižním směru.
No dobře, z Polska do Rakouska přes Hradec Králové, budiž. Ale proč proboha potom na Jihlavu a Znojmo? Ani přes Chornici a Prostějov to není tak blbá trasa vzhledem k terénu.
Na takových drobnostech až tak nezáleží. Kudy přesně to povede, je Polákům jedno.
Jenže oni to provedou klidně i tou dálnicí.
Jednotný blok? Tak to bude chtít do ruky bič, akorat místo Moskvy nebo Bruselu či Berlína se jím bude práskat ve Varšavě. Děkuji, nechci.
Přesně.
Ale nám mohou být polské zájmy jedno. Neměli bychom jin zobat z ruky.
Polsko pro nás není ani tak důležitým ekonomickým aj. partnerem jako populačně 8x menší Slovensko. Proč tam máme stavět dálnici dříve než tolik potřebnou alternativu k D 1 v mezeře od Pardubic k Mohelnici! Pro polské kamiony? Kolik asi lidí jezdí ročně do Polska služebně nebo na dovolenou? Po tom co jsme konečně usmolili dvě dálnice do pro nás mnohem důležitějšího Německa mi spiš vadi železniční spojení s ním! Kromě přetížené koridorů na Drážďany ještě důležitějším směrem od Plzně na Cheb jsou jen torza dvoukolejky a – pokud mne mapa nemýlí – z Chebu na Schirnding dokonce úvrať a neelektrifikovaná… Číst vice »
Potencial je maximalne Praha-Wroclav a Viden-Brno-HK-Wroclav pres Trebovou. Bohuzel jista jazykova bariera s Polskem napovida, ze Polsko neni Slovensko.
A nestačil by triangl v Ústí nad Orlicí? 🙂
Ten by byl dobrý pro nákladní dopravu, ale bylo by to velmi vhodné, pak 3 koleje ze starého nádraží v Ústí směrem na Kerhartice, více se tam nevleze a 4 dále na Třebovou.
VRT nepovede samozřejmně nikam…. nejsou peníze… nejsou lidi… nejsou volné pozemky….je to jen taková hra na virtuální realitu
Jsou, ale v dálkové dopravě už jen na silnice.
Z mapy je zjevné, že přes Reichenberg to je sice delší, ale za to horší (více převýšení, vyšší náklady) trasa.
Prave, ze vse naopak. Kratsi a jen pres tri kopce oproti Boumovsku nebo Adru
Je mi toho Liberce docela líto… i když je to jedno z největších město, vedle hned Jablonec, nedaleko Českolipsko. No, je mi toho Liberce líto.
Klid, to jsou hypotézy. Nakonec všechno propojí dálnice a na tratě se každý vykašle. Aspoň tím směrem se pořád reálně ubíráme… Kdyby se jen trochu chtělo, tak jsou tam aspoň pořádné tratě – do Liberce i do Trutnova a dál přes hranice. Jenže tam nechali chcípnout psy.
Místo priblblych studií ty peníze použijte konečně na modernizaci trati např Otrokovice – Vizovice a Valmez – Ostrava.
Mě zaráží ten rozsah možných investic, které na jedné straně po desítky let ignorujeme, ač jsou to „drobné“ ve srovnání s jejich přínosem (na Hradec Králové třeba okružní jízda kolem Velkého Oseka) a na druhé straně studie VRT do Vratislavi.
Ještě bych chápal VRT Praha – Poříčany – Libice nad Cidlinou s navazující dvojkolejnou tratí na 160 km/h do HK s nějakým pokračováním do Jaroměře, Náchoda (bez úvratí prosím) či Trutnova. Ale jaká může být poptávka do Vratislavi, aby se to aspoň trochu vyplatilo?
Já toto beru za lepší variantu než přes Liberec. Dosáhnout velmi vysokých rychlostí až na polskou hranici směr Wroclaw bude zcela jistě levnější a i stavebně snazší přes Hr. Králové, Jaroměř a Trutnov. Navíc se nebavíme o poptávce do Wroclawi, ale až do Varšavy. Z Varšavy na Wroclaw totiž Poláci plánují plnohodnotnou VRT na minimálně 300 km/h, zatímco přes Ostravu je to z Prahy zaprvé kilometrická zajížďka a za druhé je zde CMK s potenciálem na max. 250 km/h. Dále dostat se k CMK z Bohumína trochu času zabere a rozhodně se neplánuje kdovíjaké zlepšení. Pokud se vlády dohodnou, že… Číst vice »
A mezitím se ostatní tratě akorát tak rozpadnou. Na světě nejsou jen Praha a Varšava a jediné železnice nejsou jen VRT. Navíc se tu stále budují přednostně jen dálnice. Pak to podle toho vypadá – další tratě malujeme jen tam, kde už jedny pořádné máme, stačilo by je jen zrychlit a zkapacitnit, zatímco kde toto nejde, na průlom rezignujeme.
A to už se s Polákama dohodlo kde bude místo styku? Oni mají studii, my máme studii, ale abychom se někde potkali.
Popisek obrázku: TGV na VRT zachycené kousek před Chlumcem nad Cidlinou 😀
Nejsem odpůrce VRT , naopak. Jen si nemyslím že VRT není max 200km/hod ale spíše 300 nebo 350 . A taky bych je stavěl tam , kde jezdí lidi nebo náklad . Na HK nejezdí už ani RJ a kdyby ta Vratislav byl takový bussines tak by tam Jančura dávno jezdil a Polskibus ,dnes Flix , jezdí poloprázdný. VRT na tuto stranu Polska má jistě velký význam , jen bych napřed postavil Břeclav – Bohumín , Praha Brno , nebo ne Mnichov , Norimberk , Drážďany.
Mnichov by měl mít přednost, potřebujeme cesty na západ, na Polsko bych se úplně …….
Tedy cesty do vysoce rozvinutých zemí.
Kolik lidi tam bude jezdit? Jeden par vlaku rano a jeden par vecer? 😁
Urcite by bylo lepsi mit VRT od Drazdan a Mnichova/Norimberku do Prahy a dale smer Brno a Ostrava-Katowice + Viden. Do HK modernizace na 160/200 a kdyby se povedla modernizace v PL pres Klodzko, tak by se mohla usetrit hodina, navic by se obslouzilo vic mist primym vlakem a slouzilo by to i nakladu…
Jsem stejneho nazoru, ze zde vhodnejsi modernizace koridoru na vmax 200. Na druhou se VRT stranu Trutnov a pohranici se stane diky zeleznici velice atraktivnim mestem. Je historicke, bude na dosah HK, PCE, Praze a taky bude mit rychle spojeni s jednim z nejvetsich polskych mest Wroclawi. Je dokazane, ze kazde mesto a oblast s VRT zazije silny ekonomicky rozmach.
Jaký koridor byste chtěl v této trase modernizovat na 200 km/h? Byla by to stejně defacto novostavba.
Dokázané jak? Analogicky u dálnic… Posílení center a vznik vnitřních periferií, pokud se neinvestuje do místní sítě. Navíc podobný, ale přiměřenější efekt by mělo pouhé zkapacitnění a zrychlení stávající tratě přes Trutnov, zatímco u Liberce toto možné není; podobně tomu nápad VRT přes Kolín namísto Benešova. Posilujeme silné a nevylepšujeme slabé. Tam pak ten rozmach může být i takový, že nezůstane kámen na kameni, aneb důležitá není maximalizace, nýbrž přiměřenost.
Ano vyplatí se to. Kde můžu nechat číslo svého účtu?
Tahle VRT má obdobný význam jako kanál D-O-L. Do Polska VRT ano, ale jen přes Brno a Ostravu, jiná se nemůže vyplatit. Kde není perspektiva aspoň 5000 cestujících denně v nejméně vytížených úsecích,, je VRT nesmysl. Trať, která by byla v rovině na 200 km/h a přes hory alespoň na 120 km/h a byla by použitelná i pro nákladku, by tam smysl mít mohla.
Myslím si, že EU mluví o 20 000 cestujících, ale nechce mi to teď hledat. Problém je spíš v tom, že nikdo netuší, co bude za 10 let, viz. dlouhodobá devalvace koridorů, které teď kapacitně nevyhovují.
Skoro jste se trefil.bingo ! Minimum je 9 000 000 pax ročně, což je cirka 25 000 pax denně.
Obávám se, že tohle splní trasa Praha-Brno-Ostrava hravě, ale další ani těžko. Na Dresden, Wroclaw nebo Munchen tyhle počty nehrozí ani omylem.
Před 17 lety jsem zhlédl odborný dokument na ČT2 o železnici a jejím rozvoji v následujících 20 letech. Tehdy se hovořilo o zmíněných koridorech, zvýšení cestovní rychlosti na 160 km/h a objemu přepravy. Nyní čtu, že koridory nevyhovují svým přepravním objemem a na mnohých místech nejsou dosud hotovy. Příkladem budiž Gerstnerova dráha českobudějovická. Laicky z toho vyplývá až diletantská příprava a plánování rozvoje. A nyní že VRT jest třeba urychleně dobudovat. Co a kdo dělá v Kanceláři plánování dopravního rozvoje MD ČSSR? Táži se. Či zde platí – není všechno zlato, co se třpytí?
5000 cestujích je zoufale málo. To je 1 vlak za hodinu á 200 lidí. Na Jačuru se štekalo že s pěti vagónama (320 sedaček) nemá na koridoru co zavazet.
Pokud byla vybrana varianta pres Hradec tak tipuji , ze krome terenu take kvuli lepsi pouzitelnost pro moznou potencionalni relaci Viden-Brno-PCE-HK-Wroclav.
Dle meho, by se mely primarne resit VRTkou pruserove, vnitrostatni relace tzn. na 1.miste PRAHA-BRNO-PREROV-HnM…/ 2. propojeni krajskych mest mezi sebou a s Prahou (tedy i LIBEREC ci KV, PZ-Domazlice), na Morave s Brnem (Jihlava, Olomouc, Zlin, Ostrava vcetne potrebnych spojek) a teprve potom 3. okrajova ramena prihranicnich useku, tedy HK-Wroclav ci Praha-Drazdany, nebo Domazlice – FW aj.
Docela by mne zajímalo plánované množství cestujících. Lidi v Čechách poláky téměř nenavštěvují. I na takovém ostravsku, kde se lidi z obou stran hranice navštěvují, jezdí prázdné vlaky přes hranice.
Je to vidět na současném spojení ještě před koronou, přímý vlak žádný. Jen pár autobusů, které nabírali ukrajinské dělníky směrem na Ukrajinu.
No, však priorita VRT tomu odpovídá, viděl bych to tak na rok 2120.
Ono to ale funguje i obráceně – znám dost lidí, kteří každou cestu do Polska rozmýšlí, zda je opravdu nutná. Pokud by ale bylo dobré spojení…
Souhlas, je to o spojení. Vemte si tu Ukrajinu, od té doby, co se tam zvýšil počet použitelných spojení, tam o české turisty rozhodně nouze není. Ale dovedu si představit, že kdybych měl X hodin čekat s osobákem na hranici a doufat, že nebudu mít problém s celníkem, tak se na to radši vykašlu a pojedu jinam.
M ě tyhle rozvojové země nepřitahují, lepší je zajet di třeba do Rakouska.
Které prázdné vlaky máte na mysli konkretně? Bydlím na Ostravsku a zajímamě to.
Konkrétně vlak Praha – Varšava. Z Prahy vyjede plný vlak, který se na Moravě postupně vyprazdňuje. Přes hranice skoro nikdo a na CMK zase plný vlak až do Varšavy.
Který konkretně Silesia nebo Cracovia? Silesia jede v nejmeně vhodnou dobu, s tím přes hranice nikdo nejede. A cracovia díky půlhodinovému přepřahu v Bohumině nedokaže konkurovat regionálni vlakům, které obsluhují všechy zástavky na trase. A Ostrava – Katowice se kryje s busem, který je o tu půl hodinu rychlejší…. je sice pravda že Elfy Koleje Slaskie nejezdí až do Ostravy, ale v lepším případě konči v Bohumině.
Teď, když je koronavirus, tak není divu. Slezské vojvodství bylo během léta jednou z nejvíc zasažených oblastí, a ani teď není situace lepší.
Studie, studie, studie, studie, studie, studie…….
A co chcete dělat jiného, než se rozhodovat na základě studie?
Maj politici mandát rozhodnout? Prostě říci postavíme to tak a tak, a začne se rovnou projektovat a stavět. A další jejich nástupci předešlé rozhodnutí potvrdí a budou v něm pokračovat?
U nás to totiž dopadá tak, že jeden rozhodně, druhý to zatrhne a ještě toho předešlého zažaluje. Kdo si riskne rozhodovat?
Jenže u nás je právě problém v tom, že na stejnou problematiku (např. jakou kolejovou dopravu vést na pražské letiště) už bylo vydáno víc studií, než by bylo zdrávo. Zde podobně..
Chceš připravit taxikáře o kšefty?
Já fakt nechápu, jak jinak byste chtěli ty tratě jinak projektovat. Že by jako se to dělalo v Sovětském svazu prostě vzal architekt pravítko a narýsoval mezi nimi rovnou čáru? A nebo se nezdržovat ani tím a nechat dělníky ať prostě pokládají koleje směrem na sever, protože tam to Polsko někde je?
Já jenom řeknu, že k nám do Liberce máme asi 14 studii na moderní trať za x mio Kč a jezdíme stále po trase, která pamatuje FJI.
Ale ty studie vás zase o kousíček přiblížili. Možná k další studii, ale alespoň něco. A ještě se nemusí nikde kopat.
Přijde mi, že SŽ chce za každou cenu ty peníze utratit. A nejlépe tak, aby to pak mohlo jít do šuplíku.
Tipuje si nekdo trasovani? Do Hradce K. se ma modernizovat jednokolejka v koridor, tak se tato trat postavi rovnou na vmax 200kmh? Nebo se povede vedle koridoru VRT trat?
To jsem si myslel taky, že alespoň mezi Chlumcem a Hradcem bude 200, přímí to tam je dost. Ale možná bude problém v tom, že je snaha z téhle tratě udělat paralelní koridor pro náklady, a pak by se blbě skládal grafikon mezi rychlé VRV a pomalé nákladní.
A nebylo opravdu lepsi tuhle trat nechat jako koridorovou na vmax 160-200kmh a postavit VRT do Liberce? Nebo se Praha boji, ze by vsichni utekli do noveho prazskeho premesti po dostavbe VRT, tedy do Liberce?
Tady se nevolí účinná řešení, nýbrž nejméně pracná řešení. Co na tom, že na východ tak již plánujeme X dvoukolejek (a nesáhlo se ještě ani na ty, které už jednokolejně existují), zatímco jiné směry naprosto zazdíme, protože TEĎ se tamtudy (za stávajících podmínek včetně nepoměru silnice/železnice) nevyplatí ničemu dalšímu jezdit.
Smysl má koridor na 120-200 (dle nákladů a místních podmínek) pro pomalejší vrstvu a nákladní dopravu a následně VRT na 200+ pro expresy (zde má smysl mít především podobnou rychlost jako v Polsku). Osobně bych tipl trasování VRT podél D11.
Akorát stavět trať jen pro Ex se úplně nevyplatí, proto se uvažuje i o úsekovém vedení R. A tady mají smysl zase ty směry, kde R nemají dostatečnou rychlost a přispívají k vyčerpání kapacity pro příměstskou a nákladní dopravu. Což by nemusel být případ kombinace pardubické a zkapacitněné hradecké tratě, zvláště pokud by nebylo trváno na právě zde uplatňovaných tramvajových intervalech velmi krátkých vlaků, a pokud by se lépe dařilo držet pravidelné časové polohy. Případně pokud by byly rozumně použitelné i další existující variantní trasy.
Proboha… Oni si na SŽ(DC) asi myslí, že jsou nástupce RAG… 🙁 . Vždyť je pro ně neskonalý problém opucovat koleje…
Nestačím se divit, jak se roztrhl pytel s plány na VRT. Já si myslím, že je to dobře, aby byla rovná konkurence se silniční dopravou, jsou VRT potřeba. Ale hlavně bych byl rád, aby nezůstalo jen u plánů, i kdyby mělo dojít jen na VRT Drážďany-Ústí-Praha a pak Praha-Brno. Už to by byl obří pokrok.
Železniční a silniční doprava by se měly doplňovat, ne si konkurovat.
To je krásná myšlenka, ale muselo by pro její uskutečnění být nastaveno rovné prostředí, a to teď opravdu není. Ať už ekonomicky nebo infrastrukturně.
Železniční a silniční doprava jsou tak rozdílné systémy, že jakési „rovné prostředí“ se ani nedá definovat, tedy ani docílit. Ale to není problém. Oba ty systémy mají své slabe a silné stranky a měla by být snaha využívat je k takovým úkolům, kde se jejich silné stránky uplatní a slabé nevadí. Nedává smysl vozit železnou rudu ze Štětína do Košic kamionama, ani 10 lidí vlakem.
K čemuž by nejvíc pomohla možnost mezi nimi s co nejmenším opruzem přecházet i v rámci jedné cesty. A tyto možnosti kombinování chystat s tím, že silnice není zdaleka jenom IAD. Dokonce možná přednostně pro ta ostatní využití silnic, protože to jsou lidi, který bude mnohem snazší nalákat na část cesty do vlaku než ty, co seděj v autech (ani u těch to samozřejmě nevzdávat, jen se netvářit, že jsou jediní).
On přestup je dost opruzující záležitost, zvlášť když to nenavazuje, no a někde byste musel nejprve vyhnat ta auta, aby ten autobus také nestál v jejich koloně.
A proto furt chceme stavět hlavně dálnice, kamžto už jsme upozaděním železnic vyhnali asi 80 % nákladní i osobní dopravy. A oněch 10 lidí ve vlaku je často právě i z téhož důvodu, a může jít třeba i o spojení do nejbližšího centra, kam je ideálně ještě přidán přestup, aby se to jó neujalo, a zamezeno odtamtud na delší trasy vypravovat nákladní vozy.
Jako Liberecaka me mrzi, ze na spojeni Liberce zeleznici s Prahou vsichni z vysoka kaslou. Na druhou stranu to Hradecakum vubec nezavidim, protoze s tempem „zacali jsme to resi v roce 2017“, bude priprava trvat tak minimalne do roku 2027 a jako spravna ceska rychlodraha na max. 160 km/h. V te dobe verim, ze my z Liberce se budeme jiz bezne teleportovat. Sudop spolu se Hrobarem zeleznic (znamy tez jako Sprava zeleznic) by se mely stat soucasti Narodniho muzea, protoze nasi zeleznici vraci zpatky.
Nejste sám! V Liberci na vlaky z visoka kašlou.
mně to smysl davá, když hradecká varianta má odbočku na Pardubice, 2 je víc jak 1..
na Liberec bych jako laik preferoval normální konvenční trať..
Jenže z Prahy na východ (Hradubice) se ty kvalitní a rychlé trati plánují tři, zatímco na Liberecko, Jablonecko ani jedna. Takže špatně počítáte. Mělo to být: tři je víc, než nula.
S tím, že VRT nebude přes Liberec problém nemám. Ale je to o důvod víc udělat tu konvenční trať pořádně. Třeba jako koridor na Budějovice, které jsou dopravně srovnatelně, ne-li méně významný cíl.
Přesně tak, VRT přes Liberec smysl nemá, ale bezpochyby by si Liberec zasloužil trať, po které by byla relace Liberec – Praha srovnatelná s jízdou po dálnici, tedy cca 1 hodina.
Jo jo, Liberec – Praha za hodinu, tak by to mělo být. Snad se to stihne před rokem 2050.
Ciste akademický dotaz: jaky ma smysl narvat desítky miliard do fungl nove trate, pokud ma byt výsledkem stejná cestovní doba jako po dálnici?
S touto logikou by nemělo smysl pomalu investovat do železnice vůbec nikde. Nicméně Praha – MB bude modernizováno tak jako tak na 1 jízdní dobu do 45 minut (otázka je s kolika zastávkami). MB – Liberec je po železnici cca 70 km a traťová rychlost je nyní 85-100 km/h (dle oficiální mapy rychlostí), tedy maximálně 50 minut čisté jízdy. Teoreticky by tedy mohlo být dosaženo jízdní doby Praha – Liberec okolo 90 minut bez jakékoliv další větší investice do infrastruktury. Pokud by se celá trasa v současné stopě s drobnými přeložkami elektrifikovala a jezdila by po ní naklápěcí elektrická jednotka… Číst vice »
Turnov – Liberec bez pořádaných přeložek nemá smysl elektrifiovat.
Otázka je, na kolik miliard by vyšla v tomto úseku trtať ve zcela nové stopě. Tudíž se obávám, že dílčí vylepření a elektrifikce ve stávající stopě může být jediné průchozí řešení. Je to 38 km a má tam už nyní být traťová rychlost 85-100 km/h, tedy je to méně jak 30 minut jízdy, pokud se naplno využije potenciál trati. Ono by opravdu mohlo stačit vylepšit úsek MB – Turnov, který je relativně na rovině…
„Dílčí vylepšení ve stávající stopě“ je v úseku Turnov – Liberec nerealizovatelné proto, že by nepřineslo významný užitek. Tomuto úseku pomůže jen trať ve zcela nové, výrazně kratší stopě. Ta by ušetřila zhruba ⅓ vzdálenosti, ale (!) byly by třeba dva dlouhé tunely.
Když bude centrum Lbc – centrum Prahy za hodinu vlakem a nebo centrum Lbc – Praha Černý Most za hodinu za volantem po přecpané dálnici, je volba naprosto jasná.
To jistě. Akorat to je hezká odpověď na nějakou jinou otázku. Řeč byla o stejné cestovní době, ne o půl hodiny kratší.
Ne! Řeč byla o hodinové cestě vlakem z Liberce do Prahy.
Jenomže za Budějoviceni je Linec a Solnohrad, dál pak Itálie a Slovinsko, kdežto za Libercem dlouho nic, pak Štětín a pak moře.
A jaký přepravní potenciál má relace z Prahy do Lince, nebo do Solnohradu? Větší, než třeba do Jelení Hory nebo Chotěbuzi (nadsázka)?
Za Libercem je také Berlín, který má sice touto trasou horší časovou dostupnost, ale v určitých relacích by to tudy mohlo být potenciálně zajímavé…
Jediný důvod, proč 4. koridor téměř stojí, zatímco 5. koridor furt nic je to, že ho z nějakého ne zcela pochopitelného důvodu zařadili do TEN-T. A bajky o dopravě do Itálie a Slovinska po koňce fakt neberu…
Kolik % spojů bude pokračovat „za Budějovice“? 10%? Nebo méně? A za Libercem také není poušť. Namátkou Hrádek, Frýdlantsko, Žitava, Budyšín, Zhořelec, Chotěbuz, Zelená Hora. Frankfurt…. A nezapomínejme i na Berlín… A jak lidnatou oblast IV. koridor obslouží „před Budějovicemi“? Zkusme počítat společně: Benešov 17k, Tábor cca 33k, Soběslav + Veselí n. L. celkem cca 12k, ČB 95k. Dohromady zhruba 160 tisíc obyvatel měst na trase. Spádová oblast není příliš hustě zalidněná. A sever? Brandýs n. L.-Stará Boleslav 20k, Benátky n. Jiz. 8k, M.Bol. 50k, M. Hradiště 10k, Turnov 15k, Liberec + Jablonec n. N. 150k. Za „spádové“, tedy zlepšením… Číst vice »
Myslím, že dopravní koridory (silniční, železniční) se budují na základě mezinárodních závazků státu – zajistit průchodnost mezinárodní dopravy přes naše území ve směru sever – jih a východ – západ.
Z tohoto pohledu se jeví starost o to, jak silná zátěž bude od CB na státní hranici vcelku bezpředmětná.
Z Brna na jih do Rakouska je trať už teď přetížená a pokud by tam došlo k nějaké větší nehodě, je nutné mít kapacitní náhradní trasu do Rakous, i když povede řídce osídlenou krajinou.
S tím úplně nesouhlasím. Zaprvé – pokud berete jako spádové Českolipsko, Semilsko, Jičínsko atd. tak by bylo potřeba brát v potaz také Třeboňsko, Jindřichohradecko, Český Krumlov atd. Zadruhé – rozdíl v tom, co je za hranicemi, je v obou případech prostě zásadní, bohužel. Směr na Linec a dále na Itálii je něco jiného než na Lužici (a to říkám přesto že to tam miluju).
Ok, máte pravdu. Třeboňsko, Jindřichohradecko i Českokrumlovsko lze oprávněně brát jako spádovou oblast. Ale, ruku na srdce, to nejsou zrovna přelidněné regiony.
Ad 2. V čem spočívá zásadnost směru na Linec, když má dtrivá většina spojů stejně končit v ČB?
Jenomže co vám tam bude tou trasou do té Itálie jezdit? Nákladka? To by se musela komplet předělat trať z Budějovic až do Lince. A kdo ví, jak by to bylo dále v Alpách.
Osobka? No možná pár lůžkových vozů….
To už reálněji vidím nákladku přes Černousy do Štětína.