Správa železnic soutěží projektanty pro jihomoravskou vysokorychlostní trať
Vysokorychlostní železnice ve Španělsku. Foto: Renfe
Vlaky mají po nové trati jezdit rychlostí 320 km/h.
Vlaky mají po nové trati jezdit rychlostí 320 km/h.
Škoda, že tam není odbočka směr Hrušovany nad Jevišovkou, která by znamenala konkurenceschopnou JD Brno-Znojmo – bez ní bude za chvíli potřeba dálnice až do Znojma…
Je to sice pěkné, ale kolik z nás se toho dožije? Díky COVIDu bude několik let státní rozpočet v hlubokém schodku a na takovéto stavby nebudou vůbec peníze. Takže se studie strčí do šuplíku.
Ja bych uplne nerekl jen jvuli covidu, spise kvuli vlade…
Proč mám pocit, že se blíží volby a za druhé, že se opět zůstane jenom u studie. Jinak žst Vranovice jdou projíždět rychleji, když se udělají úpravy. Znovu připomínám, 2. traťová kolej Šakvice-Břeclav je na 230 km/h. Co víc dodat.
myslím, že pata tam tlačila vždy v kapacitě, o Vranovicích se diskutovalo už kdysi na k-reportu, že geometricky oblouk vyšší rychlosti vyhovuje, ale problém je s peronama v oblouku a nemožnosti koleje dostatečně naklopit (laicky řečeno).
Jednou jel se jeden traťovák domů a říkal, že dělali přeložky kvůli zvyšování rychlosti. Nemám důvod mu nevěřit.
Ten hlavní problém je kapacita tratě a to zejména v úseku Brno – Vranovice – Šakvice. Proto je dobré vytvořit souběžnou trať pro dálkové vlaky a tím uvolnit současnou trať pro regionální dopravu a nákladní vlaky.
Není jen se dělaly zkoušky pro R230 v úseku Podivín – Vranovice.
Tak směrově tam 230 je, ale dopravně ne. Máte tam přejezd/přechod, nejsou upraveny bezpečnostní pravidla pro nástupiště při této rychlosti.
Moravským Joudům stačí žebřiňáky-od firmy „Šalina“ !!!
Zaleží na zadavateli ! Jinak zas ………….něco zapomenou a ……….nějaký aktivista to celé ………..pošle do kytek.
Myslim, ze by to chtelo trochu nove energie do te projekce a inovativnich metod zpracovani projektu. 40 procent bodovani na hodnoceni kvality zajemcu je fakt hodne. Muze se pri tomto cisle vubec prosadit nekdo novy?
Začínající firma nebo jednotlivec aby začínali hned projektováním tratě na 300+ km/h? To mi přijde jako blbost.Co je fajn je, že se začínaj hlásit zkušený firmy ze zahraničí, ale pokud by měla vzniknout fungl nová česká, bude holt muset začít a udělat si jméno na menších projektech typu malý rekonstrukce, možná nějaká kratší spojka, atd. než se dostane k takovejmto.
Jakub P: Myslim, ze jste uspesne zamichal hrusky s jablky a dokonce i melouny. Podobne jako SZ. Ucastnici verejne zakazky bez predpokladu a zkusenosti se filtruji obvykle kvalifikacnimi pozadavky umoznujicimi vyradit ucastniky bez dostatecnych referenci apod. Hodnoceni s vahou 40% bodu za vagni siroky pojem kvalita zajemce povazuji za nekorektni. Umoznuje totiz zadavateli potencialne ovlivnit vyber dodavatele. Pokud by bylo vaha objektivizovana na vice parametru, uz by to bylo jine.
A zahranicni projekcni kancelare uz reference i kvalitu maji. Ja jsem rozhodne nepsal nic o malych spolecnostech, to jste si pridal vy sam.
Planovat muzou.
Ale uz maji financni plan pro vice nez 400km VRT?
Napr. Ministrne financi si chce pujcit penize od banky aby zaplatila slevu na dani 😀 tak nelze vladnout. Rozhodnout o vydaji a nemit na to a tudiz pak bezet si pujcit 😀
Tak ony ty peníze se za celou síť VRT nevypláznou najednou. Při vhodném naetapování se investice hned zapojí do vydělávání peněz. Bylo by vhodné, kdyby se do rozpočtu dostala pravidelná roční položka pro stavbu VRT plácnu 15 mld.Kč po dobu třeba min. 30 let.
no, vzhledem k tomu, jak je zeleznice zaostala, tak spise 30mld. po dobu 15 let a stavek kontinualne, predevsim razit tunely tak, ze se jen preveze stroj na dalsi stavbu, ne, ze bude hnit leta v koprivach…
Není na 30 km, kde z jedné strany je stanice a na druhé konvenční trať rychlost 320 zbytečná? Na kolika km se to touto max rychlosti realne pojede?
Podle soupravy, ale ty nejnovější (např. čínské Fu Xing) mají opravdu brutální akceleraci, 0-300 za něco málo nad 3 minutky.
A ruské sáňky-samochodky,co sami řídí,sami jedou tě k Nastěnce za 24 hodin dovezou !!
Japonsky N700S ma pod 3 min., stejne to maji i Frecciarossa 1000 nebo AGV, ty jsou take cca 3min….
„V Šakvicích se napoj na koridor“ – já tedy doufám, že jen trasa se napojí, a až do Břeclavi povedou 4 koleje, ne?
Nebo tam 2 koleje utáhnou vše od nákladu, přes osobáky a rychlíky po vysokorychlostní?
Předpokládám pouze 2 koleje s upgradem na 200km/h. Osobáky mezi Sakvicemi a Břeclaví defakto nejsou a možná i zaniknou tím že se spesnaky nechají zastavit i v Ladné…
V dlouhodobém horizontu se s osobními vlaky do Břeclavi ani nepočítá. Ladnou obsluhují častěji autobusy, v Rakvicích staví R13 plus autobusy. Mezi Šakvicemi tedy R, náklady a VR vlaky.
No, ale ty rychlíky by mohli zahustit na 30 minutový takt. To by se nám v Zaječí hodilo.
Škoda jen, že kvůli katastrofálnímu stavu veřejných financí, kdy první vláda „rozpočtové odpovědnosti“ seškrtá i ty peníze na nutné opravy, zůstanou tyto smělé plány pouze na papíře… Ano, asi se stihne zpracovat x studií, z nichž se pár firem bude mít královsky dobře… Ale pak dál asi nic, protože studií nezarmoutíš a k ničemu se nezavazuješ…. Navíc protesty dotčených obcí, nemožnost vykoupit pozemky, a ti rádoby ekofanatici se určitě taky najdou…. Bohužel…
320 km/h je u tratě, která bude v provozu až za 30 let prostě hrozně málo. Francouzi už 20 let staví nové tratě svrškově na 350 km/h.
U 30km dlouhé tratě je úplně jedno jestli bude na 300… V případě 350 ušetříte pár sekund a energetická náročnost dost naroste… Ostatně tratě na rychlosti vyšší než 300 se budují v Evropě jen ve Francii a ve Španělsku, jezdí se ale stejně max 320 pokud se nepletu.. proč asi? Těch 350 už nemá ekonomické opodstatnění ani na poněkud delších vzdálenostech jako je třeba Paris-Bordeaux bez zastávky
Ano, pokud bude každý vlak stavět v Brně a ze Šakvic bude trať jen na 200, pak stavět ten úsek na víc než 300 km/n nedává vůbec žádný smysl, spíš by stačil i na 280 km/h. Odborníci považují za rozumně neodůvodnitelné plýtvání, rozjíždět vysokorychlostní vlak na rychlost, kterou neudrží déle než 5 minut, než začne brzdit před zastávkou.
Řekl bych že tohle pravidlo by mělo být zlaté a ani na konvečních tratích by se němělo dělat rychlostní cimbuří, kdy se max rychlost mění po 2-3 minutách jízdy, někdy již po 1 km nahoru dolů. A pro přejezdy s omezením na 10 km/h pro vlak to platí také.
Pro českou chamraď bohatě stačí dřeváky a pára s rychlostí 50km/hod. !!
Michal :
Poněkud zamindrákované diskuzní připomínky…
Tady nemáte takové vzdálenosti mezi stanicemi, aby se ten rozdíl v reálném provozu poznal. A vzduch v našich nadmořských výškách je hustý = značný a s dosaženou rychlostí dramaticky rostoucí aerodynamický odpor, tj. za každé urychlení zaplatíte více a více energie.
Do práce taky nelítáte vrtulníkem – byl byste tam dřív, ale rodinný rozpočet by to neunesl.
stavi se na 350, nekde i na vice, jen se jezdi max. 320…
Já pořád nechápu ty studie SŽDC – to jako budou VRT vlaky do Brna jezdit úvraťově? To je trošku uhozené na hlavu ne? Zdržení jak blázen…
Viděl jsem film o VRT s podobným problémem v Italii – než došlo k výstupu a nástupu cestujících, přešel strojvedoucí na druhý honec vlaku, nastoupil, otočil jedním přepínačem a jel. Akce v trvání cca 5ti minut. A úvrať – v případě, že trať povede podél D1, není jiné řešení, než ten bypass. Mimochodem, italský film a nebránili se přiznání, že know-how soupravy je z Francie.
Jo, to jsem viděl taky. O italských VRT. Tu úvrať mají tady: https://mapy.cz/zakladni?x=11.2617725&y=43.7938215&z=12&l=0 Trať je z Milána a Bologně do Říma.
Proto třeba ve Florencii stavějí nové nádraží, mj. aby úvrať nebyla.
Myslím, že problém nádraží ve Florencii je spíše jeho poloha, která je excelentní pro turisty, ale pro jiné účely nevhodná. Obecně je v Itálii hodně nádraží jakoby koncových, neprůběžných laicky vzato, což dle mě znepříjemňuje jakékoli změny a organizací.
Původní nápad byl mít zastávku VRT nějakých 40 minut od centra. Přičemž ne každý jede do centra, takže z Bytrce by to bylo asi 1 hodinu na vlak do Prahy/Vídně.
Apropós, rychlík Olomouc – Brno by byl asi o 1 hodinu rychlejší, kdyby nejel přes Břeclav úvratí, ale přes Nezamyslice a Vyškov. Dokonce by byl v Brně ještě rychleji, kdyby končil už v Líšni.
taký rýchlik Brno-Olomouc existuje, volá sa Bouzov a proti Moravanu cez Břeclav je rýchlejší o 45 minút
Nebojte, to samozřejmě vím, jezdí každé 2 hodiny. Nemálo lidí ovšem zastává názor, že lidi jsou tady pro vlak a ne naopak. A že když souprava jede z Olomouce do Brna, tak má jet nejkratší trasou, aby se ušetřily kilometry.
Rychlíky Olomouc – Brno jsou vedený přes Břeclav kvůli obsluze spadovych měst jako Hodonín, Uherské Hradiště do Brna.
Takhle, v Břeclavi zastaví více vysokorychlostních vlaků, než v Brně. A to je smutné.
Já to naopak vidím jako docela logické. Břeclav je celoevropsky významý kříž směrů východ – západ a sever – jih. Snad bych měl i přidat, že po dloholetých zkušenostech si, ač Brňák, dost dobře dovedu i představit, že zastávka věcně u Břeclavi, by mohl nést název Brno a přímo v Brně by žádné VRT s rychlostí 300 km nezastavovaly. Pro skutečnou VRT je samotné Brno s necelými 400 000 obyvateli příliš malý cíl.
Je to blbě a vůbec nechápu, jak na tohle mohlo Brno přistoupit. Znamená to, že část vlaků na Vídeň, Bratislavu a Budapešť nebude vůbec do Brna zajíždět a Brno se opravdu stane tou zatáčkou na cestě do Vídně z notoricky známého vtipu.
Brno je známé už Trumpovou zatáčkou. To byla pomsta za Zelníčkovou, jen si Kačer Donald spletl Zlín a Brno.
Praha – Vídeň je ale nakolik frekventovaná cesta, že se vážně vyplatí v Brně nezastavovat (aspoň ne nutně všechny vlaky). Podobně to funguje i jinde v Evropě, kde se některé zastávky záměrně vynechají, aby nebyl vlak v části cesty poloprázdný.
Je tady nějaký průvodčí? Kolik se prodá lístků Praha – Brno a kolik Praha – Vídeň. Troufám si hádat, že více než polovina lidí v Brně vystupuje. Cesto mimo brno, tak přijdete přinejmenší o polovinu cestujících. Mise splněna, substrár vysypán.
Přesně proto je lepší poslat jeden vlak bez zastávky v Brně než dva, co by jely z Brna do Vídně poloprázdný. V Brně klidně může polovina vlaků zastavit, nebo to může zvládnout i jiná linka, např. jestli se bude přes Brno jezdit z Vídně do Katovic apod.
Totální nesmysl. Z několikaletého pozorování vím, že v Břeclavi se téměř všechny railjety vyprázdní tak, že do Vídně pokračuje přibližně 10-20% cestujících. U Metropolitanů to tak výrazné není ale stejně je blbost nezastavovat v Brně.
Asi je to dnes těžko představitelné, ale z Prahy do Brna (na hlavní) a z Brna (hlavního) do Břeclavi bude po VRT jezdit tolik vlaků, že vůbec nebude vadit, že další vlaky navíc (expresy Praha – Ostrava a Praha – Vídeň) zastaví „jen“ na Vídeňské 🙂
Není pravda. Jestliže pojedou z hl.n. na Prahu 3 vyprodané vlaky za hodinu, tak další už budou muset do řiti na terminál. A pokud budou chtít jet do Vídně, Bratislavy nebo Budapešti, tak více méně na všechny vlaky. Tohle je opravdový megaodsun hlavního nádraží až do polí. V Brně jsou hloupí, že tohle připustí.
Je dost tezko predstavitelne, ze by oba smery pres Brno byly neuvratove. Takze je jen otazka, ktery smerem bude uvrat a dle meho nazoru je lepsi uvrat ve smeru na Breclav nez ve smeru na Ostravu, uz jen kdyz se podivate na populaci obou mest, tak je pravdepodobne, ze spojeni Praha-Ostrava bude dulezitejsi nez spojeni Praha-Breclav.
Ve variantě „Pod Petrovem“ úvrať není, je tam tunel od cca Troubska pod Špilasem + Petrovem a podzemní nádraží VRT.
Na druhou stranu je dobré i říci, že úvrať by zas tak neměla vadit, bude chvíli trvat, než se v Brně vymění cestující, a taky bude záležet na celkovém dopravním modelu linek.
No nemela vadit, je to velke zdrzeni, pac, musite zajet na nadrazi a zase z nej odjet, musite take volnou cestu, abyste nezdrzel dalsi vlaky, takze ano, urat je nesmyslna, podobne to ted vznika v Praze, takze vlak pojede Usti Praha, tam bude uvrat pak Praha-Brno, tam taky uvrat, a az pak Brno Breclav… Bud to komplikovane,… Nicmene pokud se postavi VRT Praha-HK/Pardubice, tak z Pardubic po modernizovane trati na 160-200 se pojede do Prerova, od Prerova pak po VRT pres Brno na Viden, tak v Brne uvrat nebude, zustane v Praze, pokud nenapoji VRT z jihu… (platilo by pro… Číst vice »
a co studie? Nebude?
2-3 by to chtělo, co?
Detail, Modřice nejsou na okraji Brna, ale za okrajem Brna. Kdysi se ubránily pokusům o sloučení do Brna, vždy byly samostatné. V budoucnu možná nebudou ani těsně za okrajem Brna, protože se přilehlá městská část Brna chce trhnout.
Mimochodem, zajímavé je, jak se z brněnských „šalin“ přejezdem hranice stanou normální tramvaje. V Modřicích pojem „šalina“ používaly jen brněnské náplavy.
Nešilo se náhodou to,že když se budou 2 vlaky míjet,tak to ty plechy rozerve jak plechovku fazolí???
ano, to se děje přeci běžně třeba v Japonsku. Nestačí tam soupravy Shinkasenů vyŕábět.
😀
Na jihu by bylo ideální VRT zapojit do současné trati v Šakvicích tak, aby se expesy navzájem nepotkaly s osobáky z Hustopečí. Na severu je potom nezbytná čtyřkolejka v úseku Modřice – Brno Šalingrad. Jinak sice bude kus VRT, ale s úzkými hrdly na obou koncích, což by zabilo její potenciál.
Ta čtyřkolejka by pomohla už dneska. Na mostě přes Svratku již 4 koleje leží, zabíjí to ale nový železniční most přes trať, ten víc jak dvě koleje neumožňuje.
V Šakvicích bych to neukončoval. Ale protáhl bych to dál podél dálnice D2 (se sjezdem do Břeclavi) na Slovensko. Možná by se tam ještě hodil železniční obchvat Břeclavi v severo- jižním směru (pro Cargo transit). Pokud by zůstala od Šakvic do Břeclavi jen pouhá dvojkolejka tak s ohledem, že vývoj u nás s nějakým zpožděním kopíruje západ, tak za 15-20 roků se bude přemýšlet jak na tuto dvojkoleku nacpat přes jeden tisíc vlaků za den. Zkrátka, zejména s ohledem na budoucnost, je lepší mít kapacitu vždy nepatrně naddimenzovanou, než se v budoucnu škrábat tam, kde mají být varlata. Jen na… Číst vice »
Je škoda zabít VRT „pouhou“ dvoustovkou už u Šakvic. Protáhnout až k Břeclavi, tam umožnit přestupy z/na 2. koridor. Dále pokračovat na Vídeň s odbočkou někdo pod Hohenau na bratislavský koridor (snad bude do té doby na 200).
A nebo tak, to by šlo taky. Nebo by mohla být, pokud bude v Rakousku VRT, takováto spojka: mapy. cz/s/rasecutuge
Dovolím si to doplnit ještě o dvojisi spojek. Především pro nákladní dopravu, aby se přes den nemusela probíjet zkrz Bratislavu a místní „slavné“ tunely. https://mapy.cz/s/gojucocede
To by bylo extrémně drahé. To spíše do toho nějak zakomponovat stanici Bratislava – Petržalka a existující trať přes Rusovce. Dejme tomu, že třeba takto: https://mapy.cz/s/hulubezapu
Opět nevidím nejmenší důvod, proč by Rakušané měli mít zájem stavět takovou trať
Tak Bratislava muze mit nacestnou zastavku v Kitsee, uz ted se tam mluvi vice slovensky nez nemecky…
Proč by měl být ze strany Rakouska zájem stavět trať křížem přes chráněné území, která navíc pro ně nemá žádný význam ?
Dělat v dnešní době obchvat Břeclavi je IMHO blbost a pozůstatek z doby kdy se komančům sypala železnice pod rukama. Navíc se tam asi budou křížit dva směry, Vídeň – Varšava a Praha – Budapešť, takže co? zastávka u dálnice, jeden směr nahoře, druhý dole? Samozřejmě, dalo by se to udělat tak že VRT povede přes Slovensko z Fedinandky si odbočí na Kúry už před Hodonínem a někde u Stupavy se to rozdělí na Vídeň a Bratislavu, ale pokud to uděláme takto všude, tak dostaneme síť která bude ve finále spojovat jenom největší města a podpoří se všechny negativní jevy,… Číst vice »
hmm stale plati zasada vlak vyssi kategorie se pousti prvni..takze pro VRT to muze byt presne to
Z Modřic do hlavního 4 koleje povedou, v traťové uspořádání, s mimoúrovňovým křížením těchto tratí.
Toho se fakt nemám šanci dožít …………..
To nikdo tady.
Ale začít stavět se snad může?
Nebo nemůže?
By mne zajímal rozplet v Blaukecu, nebyla by někde malůffka?
Musíš vydržet. I malůfka bude. Jen co v Sudopu ostrouhaj pastelky. 🙂
Tam budou 2 tratě vedle sebe, mezi nimi pár kolejí, tak trošku propojené, ale spíše pro mimořádnosti a údržbu a napojení vleček na západě. Mezi Modřicemi a podjezdem D1 se tratě mimoúrovňově překříží (VRT na mostě).
Konečně a doufám, že se toho železničního „obchvatu vesnic“ brzo dočkáme. Už teď je ta trať na jih od Brna zasekaná.
To aby ČD vypsali první tendr na vlaky pro rychlost 300Km/hod. Než vyberou Škodovku tak to nějaký čas a několik tendrů potrvá….
Ach ano, protože Škoda je výhradní dodavatel ČD, což je vidět na dodávkách elektrických i dieselových lokomotiv i dieselových motorových jednotek. A vozy vlastně taky bere čistě od Škodovky. No a protože Škoda má ve svém sortimentu tucet různých vysokorychlostních vozidel, tak je jasné, kdo tu zakázku dostane.
Uvědomte si, že Škodovka aktuálně dodává jako vlastní výrobek na český trh jeden jediný typ vozidla. Hodně rozšířený typ, ale přesto jeden jediný.
Přesně tak. ČD nakupují novou techniku výhradně u Škodovky.
Nové lokomotivy si musí líznout. Nové motoráky úspěšně soutěží přes deset let.
U ojetin je to už lepší. 1x Vectron, 2x Taurus, 6x Stadler Gtw a teď 22 Stadler RS1.
Z toho vyplývá jediné. Nové mašiny a motoráky se objednají až Skodofka řekne, že je začne vyrábět.
🙂
A až budou chtít koupit nové kancelářské židle nebo automaty na kafe, tak budou taky čekat až je Škodovka začne vyrábět?
Škoda v dohledné době lokomotivy, DMU ani VRT soupravy prostě vyrábět nebude, ať už je ČD bude nebo nebude chtít. Nemají důvod, EMU je živí víc než dobře. To je prostě fakt se kterým se musíte smířit.
Tvoje křišťálová koule je fascinující.
Já osobně bych tomu nechal přirozený vývoj.
Pokud Škodovka uspěje v souboji o továrnu Alstomu v Reichshoffenu, tak by ji do klína mohlo spadnout i know-how na jednotky Corradia Polyvalent.
Tato modulární platforma jde vyrábět v různých verzích pohonu. Jak čistě elektrické, dieselové, tak i elektrika-diesel nebo elektrika-baterie. Samozřejmě i různé délky. Od dvojdílné po xx. Spektrum rychlostí od 160-200 km/h. Výhodou je i hotová certifikace na stěžejních trzích EU.
Byla by velice velká chyba této skutečnosti nevyužít a narvat do fabriky výrobu čistě elektrických Panterů.
Moje křišťálová koule vychází z praxe. Vím jak velké vývojové týmy jsou v Plzni i v Ostravě, mám představu jak jsou vytížené současnými projekty a vím jak složité je najmout nové lidi a naučit je dost na to, aby mohli dělat samostatně na něčem novém. I pokud by se Škoda hned dnes rozhodla začít třeba s VRT soupravami, tak jí bude trvat minimálně 5 let, spíše deset, než vytlačí něco použitelného. A na to rozjet víc než jednu zcela novou oblast (Třeba VRT a DMU současně), na to prostě nemají lidi. Co bude POKUD se dostanou k té fabrice Alstomu… Číst vice »
Otázka, jestli vůbec Škodovka něco v plánu má.
Projekt Škoda 100E už skartovali?
Samozřejmě že nic v nejbližší době v plánu nemají. Živí je celkem spolehlivě EMU, tramvaje a trolejbusy, tak proč by se cpali do VRT, lokomotiv a dieselů, kde nemají patřičné know-how? Časem možná, ale v nejbližší době určitě nic neplánují.
A není to moc daleko?
Simvás, všichni na Moravě přeci vědí, že trať na 200 je rychlejší než trať na 320…
Já si myslím že je to nereálné,ale sny jim neberu, nereálné v situaci kdy nebude pomalu na důchody apod, natož na nějakou železnici, která v tom místě není tak špatná ne?
todle je jiný plzeňáku
Pokud to vyjde tím lépe
Není tam vlastně žádný problém mimo to, že ta trať je na hranici kapacity a bez bourání domů se 3. a 4. kolej přidat nedá.