Správa železnic soutěží pokrytí dalšího úseku ETCS, u Olomouce zabezpečovač dočasně vypnula
Balíza systému ETCS. Pramen: VÚŽ
U Olomouce dochází na koridoru k občasným rozpadům spojení GSM-R, probíhá proto výluka ETCS.
U Olomouce dochází na koridoru k občasným rozpadům spojení GSM-R, probíhá proto výluka ETCS.
A co takhle ten termín posunout pro neúplné pokrytí sítě, i dopravci by toto ocenili, když nebude šance mít všechny hnací vozidla vybaveny. Stále mi to připadá jako jízda na plný plyn proti zdi
GSM-R vypadává téměř všude kde je. Pak se vám dispečer nemůže dovolat a zastaví provoz. Osobně vyzkoušeno. Výpadky jsou někdy pár vteřin, někdy desítky vteřin. Bohužel.
Sice to nefunguje, ale SŽ udělala všechno správně! Hlavně najít nějakou výmluvu, protože SŽ žádné chyby nedělá.
To je to tak těžké říct, že zkušební provoz odahlil nějaký problém a na odstranění se pracuje? Vždyť by to vypadalo mnohem seriózněji než ty nekonečné keci, jak všechno udělali správně a podle předpisu.
Kupodivu chybu skutečně neudělala SŽ, ale matka příroda při šíření elektromagnetických vln.
To jako nezkoušeli, jaksi o tom nevěděli?
Ono se to totiž neprojeví vždy, ale jen náhodně (nebo spíš za kombinace určitých okolností). Takže zkoušet mohli a zrovna to mohlo fungovat správně.
To GSM-R zacalo vypadavat po instalaci ETCS?
Možná to s ETCS to začalo vadit.
Dobře. Takže to předtím taky nefungovalo, ale vadilo to málo.
No ono to ETCS je na kvalitu spojení podstatně citlivější než kecafónie. Výpadek spojení delší než 18 sekund vede k tripu, zatímco když se zrovna s nikým nemluví, tak i delší výpadek nemusí být vůbec zjistitelný.
Z té odkazované veřejné zakázky není úplně jasné, jestli Správa železnic, státní organizace definitivně stornovala výstavbu nového nádraží nebo ne ?! Píše se tam, že se ve stanicích Modřice – Brno-Horní-Heršpice – Brno hl. v první etapě a pak Brno-Židenice (pravděpodobně na stávající stav) a Brno-Maloměřice (na stávající stav) udělají nezbytné úpravy pro „sanační“ průjezd uzlem Brno k 1.1.2025, kdy má začít tzv. výhradní provoz, jenže Záměr projektu schválený Centrální komisí MD se týká celého uzlu Brno a zde jsou investiční náklady cca. 4 mld. Kč, protože v záměru se píše o výstavbě nového zabezpečovacího zařízení ve stanicích a na… Číst vice »
On někdo věří tomu, že do 20 let bude v Brně nové nádraží? Po fiasku ve Starém Lískovci už nebude nikdo riskovat, že se postaví nové hlavní nádraží, a cestující tam budou chodit od Zvonařky přes bláto po prknech 😀
No jo, odsunuté nádraží… Aby pak pro samé plány nepřišli s nutností zastavit provoz přes Brno, protože na ve stávající stanici není ETCS. Vůbec bych se tomu v současné technokracii nedivil. 🙂 A autobusy nadále vesele obslouží centrum přímo.
Ono nám to GSM R nevypadá jenom tam.
a co vypnout gsm-r a nahradit ho etcs?
funkční a spolehlivé spojení přes GSM-R je NUTNOU podmínkou pro provoz ETCS L2 (bez spojení není povolení k jízdě).
měl jsem vzato, že etcs nahradí v eu různorodé komunikační systémy. Udajně byl pokus vytvořit něco co bychom nazvali „lte-r“ v podstatě to mělo být 4g pro vlaky. A umí etcs i české „trs“? pokud se má povinně zavádět i na „regionech“ tak gsmr-r se nepoužívá všude, nejrozšířenější je u nás právě „trs“.
Ne. ETCS má nahradit národní vlakové zabezpečovače, nikoliv komunikační systémy. To je jenom druhotní důsledek.
ETCS L2 obsahuje bezdrátovou komunikační vrstvu postavenou na GSM-R, takže bez GSM-R nefunguje. Pokud se v budoucnu komunikační systém doplní o něco na bázi 4G/5G, pak to bude jen nadstavba, případně se to objeví v nějaké nové baseline verzi specifikace ETCS.
Mícháte jablka s hruškami. Pro ETCS L2 potřebujete dvě věci: balízy a signál GSM-R. Po TRS to neběhá, protože to je analog a není na to stavěn. Kde není GSM-R, tam se dodělá a časem tak bude všude.
GSM-R je nutnou součástí ETCS a zatím jediným podporovaným protokolem, něco na bázi LTE nebo 5G je teprver v návrhové fázi.
GSM-R přenáší v datové podobě zabezpečovací informace mezi stacionární částí (RBC) a mobilní částí na vlaku. TRS je analog kecadlo, ne datový spoj, a už vůbec ne šifrovaný a zabezpečený spoj.
To ste to pomiešal. ETCS je zabezpečovač, GSM-R je komunikačná technológia. Rôzne komunikačné systémy má nahradiť GSM-R, nie ETCS (to má nahradiť rôzne zabezpečovače). „LTE-R“ sa oficiálne volá FRMCS, ale zatiaľ sa na tom len pracuje, v prevádzke to ešte nie je. ETCS české TRS neumí, umí len a len GSM-R. Tam kde sa namontuje GSM-R sa TRS vypína a demontuje. V regiónoch sa použijú dve varianty ETCS. Niekde taká, ktorá rádiovú komunikáciu nevyžaduje vôbec (takže je úplne jedno či tam je TRS alebo GSM-R) a niekde tá istá, ako je na koridoroch (a potom sa musí namontovať GSM-R a… Číst vice »
ETCS = European Train Control System, vlakový zabezpečovač
GSM-R = Global System for Mobile Communications – Railway, komunikační systém
ETCS + GSM-R = ERTMS = European Rail Traffic Management System
https://www.ertms.net/about-ertms/ertms-in-brief/