Správa železnic soutěží nové zabezpečovací zařízení pro lokálky
Vlak na trati mezi Nejdkem a Potůčky (ilustrační foto, tato souprava zde již nejezdí). Foto: Nejdek.cz
Série loňských nehod na železnici, zejména pak srážka dvou vlaků u Perninku, povede na některých tratích k instalaci nového typu
Takže tam bude něco jako zjednodušené automatické hradlo? Ještě dotaz trochu mimo: Jaký je, prosím vás, rozdíl mezi kolejovými obvody a počítači náprav. Děkuji
Kolej, ať už na trati nebo ve stanici, se rozdělí izolovanými styky na jednotlivé části – obvody. Při najetí nápravou vlaku (vozidla) do tohoto úseku se propojí obvod mezi oběmi kolejnicemi a tím výpravčímu oznámí, že je obsazen (ono je to trochu složitější, ale pro představu), červenou průsvitkou na reliéfu nebo na počítači. Když poslední náprava rozepne tento obvod, ohlásí se jako volný. Počítač náprav hlídá jednotlivé úseky tak, že spočítá kolik náprav vjelo na začátku (tím opět tento úsek začervení), tak tolik jich musí zase vyjet na konci. Pokud je počet stejný ohlásí tento úsek volný, pokud zjistí rozdíl,… Číst vice »
Na mnoha těch tratích by nejlepším zabezpečením byla cyklostezka. Vlaky vozící 30 a méně lidí nedávají žádný ekonomický smysl. Pokud teda má stát prosperovat a ne jen být skanzenem, který s každým rokem hospodaří na větší dluh.
Opatrně…on ten §156 trestního zákoníku rozvracení republiky bude nemilosrdný…
Stejně jako §288, schvalování trestného činu…
prosím abyste otravoval poslance Kolozvratníka a ministryni Schillerovou, ať okamžitě z důvodu rozpočtové odpovědnosti redukují státní slevu na jízdné studentů a důchodců.
a pana Kolozvratníka můžete ještě obtěžovat dotazy, proč SŽ opravuje ve chvílích takové rozpočtové hrůzy barák v Pardubkách za 2mld. To může stát míň nebo se to nemusí dělat hned.
na cyklostezku zapomeňte, to není rovněž rozpočtově odpovědné.
Sleva pro důchodce je mnohem užitečnější než celá řada lokálek. Platí totiž všude, i tam, kde lidé mají skutečně důvody jezdit. Jsem sice teprve třicátník, ale nejsem nepřející. Spousta starších lidí má hluboko do kapsy.
ale jste přející jen pro některé…
Jestliže mají „skutečné důvody jezdit“, pak jim nebude dělat problém za to zaplatit plnou částku.
To se taky dá říci o autobusech při obsazení 10 osob a méně
Autobus je nejlevnější forma veřejné dopravy. To je výrazný rozdíl od vlaku. Pokud jste libertarian, chápu, že vám vadí i autobusy. Já ale jsem v tomto sociálně založený a podporuji, aby nějaká veřejná doprava za prijatelnou cenu existovala. Tohle ale myslím nemá smysl s libertarianem diskutovat. Respektuji váš odlišný názor a vy zase respektujte můj, děkuji.
Pokud se neplatí mýto, silnice prostě je.
Tak to netřeba stavět nové silnice a dálnice. Prostě jsou… 😉
Výborně, takže když někdo chce vlaky, tak je to fuj hnůj, zatímco když chce někdo autobusy, tak je to „respektujte můj názor!“. 😀
Evidentně vás nezajímá nic jiného než váš názor. Není důvod s vámi debatovat.
Ale nemel.. To bych pak hlavně zrušil ty autobusy.. Ať si školáky vozí rodiče.
Problémem zabezpečovacího zařízení je zejména technickými prostředky zjišťovat volnost jízdní cesty bez výjimky. Stanice nebo trať. Pro trať je málo používaný termín traťový souhlas. Zde je zapotřebí zajistit vzájemnou komunikaci mezi dopravnou na vjezdu do hlídaného úseku a odpovídající informací na výjezdu z něho. Počet na výjezdů musí odpovídat počtu na vjezdu, úsek je volný. Realizace je možná kolejových obvodem nebo počítačem náprav. V budoucnu nám snad pomůže komunikace přes satelit.
Ostatní technologie vychází z výše uvedených požadavků.
Realizátorům přeji zdar a štěstí.
S pozdravem Pavel Štolcbart.
co konkrétně nového a převratného čekáte od komunikace přes satelit?
Komunikace přes satelit je naprosto zbytečná, stačí mít mobilní signál. Počítače náprav taky nemusí být třeba, stačí aby si vlak hlídal, že se neroztrhl. Mobilní komunikace, pár balíz v kolejišti a výhradní provoz podle ETCS by úplně stačil a nevěřím, že na tom něco může stát miliardy.
prostě lokálkovým soupravám svaříme spřáhla.
Roztržení vlaku se pozná třeba tak, že uteče vzduch.
To záleží na nákladnosti služby. Pokud se budou zařízení stojící 1000 korun umět připojovat mezi sebou (za cenu baterky) a na satelit za cca 10 korun měsíčně (Internet of things), pak stačí mít takový „čip“ (nebo spíš dva) na každém vagonu a hlídat ucelenost úrovní signálu mezi těmito vozy a pozici celé soustavy použitím GNSS. Přenos dat do řídícího centra a zpět pak může probíhat právě „přes satelit“. Takovýto systém sám o sobě nedovede určit obsazenou kolej na trati, ale s určitou pravděpodobností dovede určit obsazený úsek jednokolejky, stejně jako onu ucelenost. Alternativně lze takové zařízení stojící řádově 10 000… Číst vice »
Nechápu, proč se bazíruje na tom (nevím jestli to je z hlavy MD nebo EU) že i ta nejposlednější lokálka do Dobříše musí být plně interoperabilní. Stojí to nesmyslné peníze a přínos žádný.
počítejte s tím, že MD. ony jsou totiž všemožné nesmysly vydávané za EU legislativu naším výplodem. Buď z důvodu kšeftů nebo z důvodu tuposti. Jasně si vzpomínám na údajné EU nařízení prodávat jen balené koblihy….daná ministryně se odporoučela do zapomnění a byl od nesmyslu klid. Prostě až odchodem některých kouků se může začít myslet a konat jinak.
Ono slavné ETCS je povinné na TEN-T tratích….a „zákaz“ novoinstalce něčeho jiného než ETCS je ve skutečnosti nemožnost na instalaci něčeho jiného čerpat dotace
i lokálka do Dobříše má potenciál!
Ano. Být propojena s tratí 200…
Typische Czechische… Stupidita non plus ultra za těžké miliony, zabalená do Bohulibeho hávu zvyšování „bezpečnosti na železnici“. Dovolil bych si nesouhlasit s pasáží o vině strojvedoucího na nehodě u Perninku. Ano, fira odjel bez souhlasu, takže z procesního hlediska za to může on. Ovšem z hlediska vyššího principu mravního za nehodou jednoznačně stojí debilní znění předpisu D3, které připouští jednu variantu v úterý, druhou ve středu, třetí na výjimku ve čtvrtek a sobotu+neděli a liché pondělky v sudých měsících se jezdí podle opatření čj. 175/6626/B, par. 6 odst C. z r. 1976. Je zajímavé, že Německá předválečná verze D3 měla… Číst vice »
„nedohledal jsem žádné nehody způsobené její nejednoznačností.“
Neměli němci už tehdy PZB?
hlavně neměli internet
A mobily…
Mohl byste napsat, které články předpisu D3 stanoví jednu variantu na úterý, druhou na středu atd….. Děkuji.
U Perninku byla ohlašovací povinnost každý den, že některé dny nejel protější vlak neznamenalo, že se tam fíra nemá ohlásit.
Jistě jste taky jako na trní kdo vyhraje!
Za tu třeskutou Vydlabajovo reportáž v Pozor vlak to ale snad stojí, ne?
A mezi šotouškama budou za machry, protože jim zachraňují lokálky.
Jen nás to teda bude stát pár miliard.
Pokud budete hodně jezdit po silnicích 1.třídy nebo dálnicích, tak vás to bude v budoucnu stát opravdu hodně peněz…
Tolik, že by bude lacinější jezdit v 1.třídě, než autem nebo autobusem…
Ne
Co „ne“?
Že se polepšíte a budete jezdit vlaky, které vám patologičtí autíčkáři zaplatí?
To je fajn, že SŽDC řeší nějakou traťovou část. Ale stejně to vede na to, že vozidla pak musí být vybavena také plnohodnotnou ETCS?
oprava: SŽ (správa železnic)
Nemusí.
A co si tam tedy dopravci budou muset nainstalovat?
No to nevím, mód limited supervision je jedním z módů regulérního OBU ETCS. Úplně si neumím představit, že by to fungovalo bez OBU.
Konkrétní být bohužel nemůžu (= holt zaměstnání no), ale možná malinko naznačit (?)…taková trať totiž v podání Správy železnic, státní organizace má umožnit jízdu obojího, tedy jednak jízdu vozidla vybaveného plnohodnotnou mobilkou za X-mega a pak i jízdu nějakého lowcostového vozidla, které by mohlo mít třeba něco – viz níže:
http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/predpis-szdc-d4-radioblok/
a k tomu nutně něco jako nezbytný doplňek, co umí číst z tratě jedničky a nuly:-)
Tak otázka, je zda to čtecí zařízení do vlaku bude levnější nebo ne. To je oč tu běží. Třeba bez certifikací. Pokud ne. Tak je to o ničem.
A ETCS0LS snad ani nezastavuje vlak ne. To je návěstní opakovač ne?
A pak stále musí kopat podél tratě. Místo třeba nějakého síťového řešení. Bezdrátového řešení. A internetu.
Kdyby tam dali PZB. Stroje jako lokomotivy je určitě mají. Paštiky dovezené z Německa je mají.. O co by šlo. Tyto tratě nemají co být interoperabilní.
>Kdyby tam dali PZB.
Znáte to, kdyby byly v pr**li ryby…
PZB nově instalovat nelze.
Jistě, je to přeci fyzikální zákon!
§4
Na §1 jste zapomněl!
Já sám jsem schopný zapomenout i na §1/1993 Sb. 😂
Zkuste přijít na dopravní inspektorát a přihlásit si nové auto, které nemá bezp. pásy a airbagy.Schválně, jak dopadnete. Fyzikálně to auto bez nich samozřejmě jezdit může.
Nebo zkuste prodávat třeba žehličky s třídou ochrany 0. Fyzikálně ten ochranný vodič k činnosti nepotřebujete.
Protože papír. A papír snese všechno. A jde ho změnit.
A změní ho kdo? Franta Jouda si ne.
PZB umí komunikovat s ERTMS (ETCS)? To je totiž nutná podmínka pro to, aby vlaky z lokálek mohly zajíždět i do ETCS vybavených stanic bez omezení.
To snad ne, ne? Stačí aby zajeti do stykové stanice bylo bezkolizní (kolej zakončená odvratem, šturcem atp, nekřížit hlavní koleje. Ani ten jejich vybíraný systém pravděpodobně toto nebude splňovat, pokud to fakt nemá být ETCS LC s plnohodnotnými OBU.
Pokud by to ale mělo jezdit po ETCS vybavené trati, tak pak ano, je to podmínka.
Což je taky uplně největší euroCZ pič..
Bezdrát, internet…..to jako fakt myslíte vážně? Zbožňuju lidi, kteří se zasvěceně vyjadřují k věcem, o kterých nic neví.
Hele, když se používá VPN běžně v automatizaci a firmách..
Ono jde o to předat tomu vlaku nebo do stanice povolení k jízdě. To je celé. A to pokud nepříjde tak prostě nepojede. A zašifrovat to jde jistě bohatě..
Kdopak to asi vyhraje, co? Taky úplně trnete?
Jasně. A výsledek se ani neodvažujeme odhadovat 😁.
Ale teď vážně. Připadá mi, že výběrové řízení bylo vyhlášeno až poté, co hlavní dodavatel dokončil vývoj něčeho, co by mohl nabídnout.
No tak jste měli ty vlaky srazit o 5 let dříve 🙁
Muselo se čekat na smrtelnou nehodu a až další rok ji řešit?
Muselo platit ETCS nebo nic, nešlo rozšiřovat radioblok?
Musíme být nejpapežtější. Radši 100km/h bez ničeho. To je nejlepší a nejpapežštější.
Stejně jako přejezdy. Než detektory třeba z Japonska to radši prohlašovat, že to vyřeší nadjezdy a podjezdy za 300 mil kus. PS za 3 by měli krásnou opravenou moderní regionální trať..
Stejně jako podchody otravující cestující na regionálních tratích. Taky krásné vyhazování peněz.
Do železnice jde hodně peněz. Jen se pak politici musí divit. že to nikde není vidět.
no já nevím, řekl bych, že některé lokálky si na to nevydělají…
A to je důležité? Nemyslím si to.
Pokud se sníží pravděpodobnost nehody, třeba i vážné nehody, pak se to vyplatí určitě.
Pokud dojde k nahrazení železnice levnějším autobusem, vážně to zvýší bezpečnost?
Nezvýší. Naopak.
Protože bude hrozit, že to řidič např. na náledí nevybere, a skončí s tím autobusem ve škarpě (v lepším případě), ev. někde v rokli nebo přehradě (v horším případě).
no, dva autobusy se zase tak často čelně nesrážejí
A musejí to být dva autobusy čelně?
Nažidla (přes 20 mrtvých), Nitra listopad 2019 (15), …
Jistě, Nažidla byl regionální autobus, co vezl babičky k doktorovi do města…
„Levnějším autobusem“ – z tohoto sousloví se stalo časem něco podobně proflákle neplatného, na způsob „chutného obědu zdarma“, případně „malého dárku pro pány v ceně 1000,- zdarma v ceně zájezdu“, nebo “ k Vaší zakoupené luxusní dece zdarma darujeme grilovací pánev v ceně 3000,-„. Jistá ck specializující se na prodejní zájezdy, jejíž cílovou skupinou byli starší spoluobčané měla podobně stavěnou marketingovou politiku.
Jistě se vaše dojmologie dá podpořit tvrdými čísly. Nebo ne?
Ano. Stejně tvrdými, jako jsou vaše „dojmy“, kterými si, jak se zdá, zdůvodňujete svoji pracovní činnost. Nedávno obnovili asfalt na silniční spojce Březina – Dolní Stupno (v navigaci vám to ukáže „nepojmenovaná silnice“). Cena přes deset milionů. Taktéž se nad tím nepozastavuji, že kraj investuje do silnice pro 30 aut denně takové peníze. Takže příště poprosím méně ideologie, více rozumu a především pochopení pro zájmy lidí vám vzdálených. Nechte to na nich.
Takže nedá. Já jsem si to myslel.
Nápodobně;-)
A musel do zahraničí, aby druhou podobnou nehodu vůbec našel.
Nažidla 2003 – od té doby v ČR nic.
Kolik je v ČR registrovaných autobusů raději neuvedl. Aby se nezjistilo, že je to 100 autobusů na každou jednu Regionovu.
Hmm, to bude nátlak na opravy lokálek…
Než platit horentní sumy za autobusy, tak radši lokálky…
Peníze jsou mocná zbraň. Hlavně když někde chybí…
Čelní srážka silničních vozidel se nestává často, silniční vozidla zase umí sjet do škrapy (daleko snazší než vykolejil vlak), opírat se o svodidla(i v místě, kde žádná nejsou), srazit se bočně (nedání přednosti),…
Takže pár otázek
Kolik lidí zemřelo v autobusu za posledních 10 let.
Kolik autobusů je provozováno v ČR.
Ideálně: porovnat najeté osobokilometry.
Vím, že tohle budou skanlíé příznicvi mínusovat, protože policejní statistika není dostatečně důvěryhodný zdroj, oni to vědí líp, četli v blesku.
Ještě link:
https://www.idnes.cz/technet/technika/jak-bezpecne-je-letani-letecke-nehody-statistiky.A150324_175335_tec_technika_pka
I na to existují způsoby ocenění. Ocenění života a to se pak dá použít při hodnocení investice.
To měli perfektně zmáknuté za WW2. Pokud jejich počty někdo upraví do soudobých reálií, tak možná budete spokojen.
Možná by bylo „levnější“, kdyby stát donutil dráhy všeho druhu najmout tolik s-vůdců, kolik skutečně potřebují, a nevymýšlet způsoby jak se vejít do norem co nejmenším počtem lidí.
A ty strojevdoucí budou nahánět policajti s kvérem na nucené práce? Na řetězu v lokomotivě, aby nezdrhli?
umístěnky!
Pokud se tím zachrání třeba jediný život, tak se to vyplatí.
tak to bychom potom mohli udělat mimoúrovňové křížení i na lokálkách a říci ,že je to bezpečnější. hlavně, když se někde dělá mraky modrého zábradlí a PHS, tak mnoho lidí křičí, co to je za hnus. ale pro ochranu zdraví to jistě je! A co je více než chránit zdraví lidí. tak ať si tu pak někdo nestěžuje na zábradlí, peróny, PHS!
a co teprve když se navrhe kácet stromy u silnic
Většina dopravní ionfrastruktury si na sebe beze zbytku sama o sobě nevydělá. Chcete-li z kolejí dělat něco, co přináší zisk (a z čeho pak jen zalátáte ty věčně děravé silnice), pak je můžete v pohodě skoro všechny zrušit (a mít ještě děravější silnice).
Monemt, takže kolej si na sebe nevydělají a jejich zrušením zbude ještě méně peněz na děravější silnice? „Zajimavá“ „logika“.
Ne, právě že zbude více peněz na více rozbité silnice, protože na těch silnicích bude víc aut (neb se na ně přesunou lidi a náklady z vlaku).
jenže otázkou o kolik bude víc aut, když se zruší některá lokálka a nahradila by se busem+iad. já si myslím, že na stav silnice to o moc větší vliv mít nebude. to neudává iad a bus, ale jiná vozidla, která po lokálce nyní nejezdí a ani jezdit nemůžou…
Na to si nevydělají žádné tratě, ani lokálky, ani hlavní tratě. Cílem je zabezpečit provoz a eliminovat smrtelné (i všechny ostatní) nehody, ne vydělat.
Cílem je přepravovat cestující a zboží. Pokud to zvládne odvézt mikrobus, resp. jedna bílá dodávka je to tak prostě výhodnější. Člověče, vy jste fakt diagnóza…
Mikrobus, dodávka, levnější, dražší. Vy jedna Dojmologie.
Jaká diagnóza? Copak jde vždy jen a pouze o peníze? Autobus nikdy není adekvátní náhrada vlaku (to jsem tu už ale rozebíral tolikrát, že už to stačilo). Kdyby měly jezdit jen ty vlaky, které vezou víc lidí, než se vejde do jednoho autobusu, tak nejezdí nic. I mezi Prostějovem a Nezamyslicemi (na Os vlacích) se lidi z jednoho vlaku vejdou do jednoho autobusu a nikdo je tam nechce rušit.
Nápodobně. Máte to do pražského anatomického ústavu blízko?
Tohle alespoň má smysl.
Ubourání jednoho patra na staniční budově v Holešově si na sebe také nevydělá, přesto se málem realizovalo.
některé?
Silnice 3 třídy si na sebe také nevydělá. Nepoužívejte prosím hloupých parametrů pro srovnávání.
pro ně se ovšem žádné zabezpečení za miliardy neplánuje
Ne? Vy máte benzín zadara?
to jste ještě nepochopil že údržba silnic 3. tříd je dotována z TR10?
A to je ten pán schopný napsat, že silice pro 30 lidí denně stála kraj 30 mega. Že zabezpečení na stejně vytížené lokálce bude stát miliardu, to je samozřejmě v pořádku.
Benzín zadarmo nemám. Stejně jako pivo nebo cigarety. Nejsem si jist, že z daňového výnosu pivovarů a cigaretových fabrik by byla financována především výstavba na jejich další rozvoj. Jako je tomu u silnic a těch, co se ohánějí báchorkami „já si tu luxusní silnici dááávno předplatil na daních“. Mě za to, že mi auta neustále páchnou a lomozí pod okny nikdo nic nedal. Asi nevíte, jak se tomu říká. Dojmologie?
Tak těch 75-85 miliard na spotřební dani z paliva nezaplatí ani dálnice (40-50 miliard ročně), natož aby to zaplatilo náklady krajům (20-25 miliard vč. objednávky vlaků ZDO) a obcím.
A nevýhoda trolejbusu je v otěru pneumatik. Takže zrušit trolejbus Otrokovice – Zlín a místo něj zavést častěji jedoucí 810 či Regionovu.
40 – 50 miliard ročně…
Víte kolik by za to bylo opravených tratí?
Miliarda? Kde? Převeďte svůj dojem sem.
Na které konkrétní lokálce to bude stát miliardu, když se počítá na skoro 900 km tratí s cenou něco přes 7 miliard? To tak zhruba odpovídá plánované ceně stanice Ostrava-Svinov.
Samozřejmě, že si na to lokálky nevydělají. SŽ se může tvářit, že zvyšuje bezpečnost, ale ta zavádí jen traťové ZZ. Vlk se nažere (zvýšili jsme bezpečnost), ale koza zůstane celá (nová vozidla na lokálky s ETCS nikdo rozumný nezaplatí). V článku chybí zcela zásadní informace, jakým způsobem budou muset být vybavena vozidla (a vše směřuje k tomu, že to bude stejná pálka jako za vybavení plným ETCS, tj. 10 mil.+). A nakonec se budeme divit, proč SŽ investuje do lokálek (byť tedy lowcost řešením), zatímco objednatelé v návaznosti na zvýšení bezpečnosti zastavují provoz. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale… Číst vice »
Naprosto přesné
V roce 2019 došlo k tragické nehodě u Nitry. Jděte a osobně vysvětlujte pozůstalým, že oběti rozhodně nezahynuly kvůli úsporám a náhradě údajně příliš drahého vlaku x násobně opět domněle levnějším autobusem. Myslím si, že byste nestihl pelášit. Teoretizování od stolu umí každý. Nejenom, že je argumentačním faulem, lží obhajoba náhrady samotné (ukažte mi jeden jediný příklad, kde se zrušením provozu železnice ušetřené peníze smysluplně využily – já neobjevila jediný, v rámci Evropy, v rámci ČR bych nepsala, viz. otřesný příklad třeba nedávné Vysočiny), ale vzhledem k nesmyslnému trhem vyvolanému tlaku na mzdy řidičů autobusů je jen otázkou času další… Číst vice »
škoda že ten samý den zde bylo tohle že … když jsme u toho lidského potenciálu….
https://zdopravy.cz/za-srazkou-vlaku-mohla-byt-unava-strojvedouciho-unipetrolu-podle-ct-mohl-ridit-pres-limit-80857/
konečně někomu došlo, že to bez toho nepůjde
Bez vjezdových a odjezdových návěstidel to nikdy nebude opravdu bezpečné…
A dokud se i u autobloku nebude respektovat stůj, budou se nehody jako v Českém Brodu opakovat.