Správa železnic prověří využití soukromého kapitálu pro moravské VRT

Nová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche BahnNová vysokorychlostní trať z Ulmu do Wendlingenu. Foto: Jannik Walter / Deutsche Bahn

Vysokorychlostní tratě na Moravě by se měly dle aktuálního stavu přípravy dostat do výstavby jako první.

Přípravu vysokorychlostních tratí na Moravě čeká mezikrok, který ji může nasměrovat k jinému způsobu financování. Správa železnic (SŽ) aktuálně začala hledat firmu, která prověří možnost financování dvou tratí soukromým kapitálem v rámci projektů PPP (Public-Privat Partnership).

Vítěz soutěže s odhadovanou hodnotou zakázky 8,5 milionu korun vypracuje studii proveditelnosti k tratím z Brna na sever a z Brna na jih (Brno – Přerov – Ostrava a Brno – Rakvice). Studie by měla potvrdit „proveditelnost, vhodnost a výhodnost využití metody PPP“.

„Studie proveditelnosti bude vypracována včetně hloubkové kontroly dostupných technických studií, právního rámce, environmentálních a sociálních požadavků a finančního posouzení, fiskální analýzy, analýzy nákladů a přínosů (CBA) a analýzy poměru hodnoty a ceny,“ stojí v zadávací dokumentaci.

Zhruba čtyřicetikilometrová VRT Jižní Morava (Brno – Rakvice) je ze všech plánovaných úseků tuzemských vysokorychlostních tratí zřejmě nejdále v přípravě. Aktuálně se dopracovává dokumentace EIA, proces posouzení vlivů na okolí chce SŽ zahájit do konce roku. Zpracovává se dokumentace pro územní rozhodnutí.

Dle dnešních předpokladů by se mělo stavět v letech 2026 až 2030. Trať bude sloužit pouze osobní dopravě, bude stavěna na rychlost 320 km/h.

V podobné fázi přípravy je i rychlé spojení z Brna přes Přerov do Ostravy, které je rozděleno vedví. O plnohodnotné vysokorychlostní trati se dá hovořit jen mezi Přerovem a Ostravou (VRT Moravská Brána), kde budou vlaky jezdit až 320 km/h. V případě Moravské brány už běží posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

V úseku Brno – Přerov se připravuje modernizace současné trati spočívající v její přestavbě na elektrizovanou dvoukolejku s rychlostí až 200 km/h.

Úkol prověřit financování pomocí PPP dostala Správa železnic od vlády.

Tagy PPP na železnici Správa železnic VRT Jižní Morava VRT Moravská Brána
64 komentářů