Správa železnic přestala projektovat část rychlejší trati mezi Brnem a Přerovem. Čeká na PPP

Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDCVizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC

Správa železnic již posunula termín zahájení na rok 2028.

K nezvyklému kroku přistoupila Správa železnic v projektové přípravě rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Po více než roce prací na projektové dokumentaci pro provedení stavby (PDPS) na úsek Blažovice – Vyškov předčasně ukončila smlouvu s trojicí zhotovitelů. Jako důvod uvádí plán vlády zahrnout tento úsek do projektů se zapojením soukromého kapitálu PPP. Správa železnic už posunula termín zahájení o rok.

Podepsání dodatku vyplývá z registru smluv, jde o jednu z největších projekčních zakázek na české železnici. V srpnu 2023 ji za 545 milionů korun získalo sdružení Sudop Brno, AFRY CZ a Sudop Praha.

Tři tunely, tři estakády a rychlost 200 km/h. Správa železnic vybrala projektanty části trati z Brna do Přerova

Podle dodatku předají zhotovitelé 55,9 % dokumentace ve stupni PDPS Správě železnic. Hodnota kontraktu (součástí byly i další práce, nejen PDPS) tak klesne o 108 milionů korun. V dodatku Správa železnic přerušení prací zdůvodňuje zářijovým usnesením vlády o „přípravě realizace výstavby Rychlých spojení Morava metodou spolupráce veřejného a soukromého sektoru“.

Vítěz může dokumentaci využít, ale nemusí

Správa železnic vysvětluje přerušení samotným principem PPP. Podle něj si zpracuje dokumentaci pro provádění stavby koncesionář (ten, kdo trať postaví a následně udržuje). „Tak, aby mohl optimalizovat projekt pro fázi realizace, ale i údržby na dalších 25 let. Koncesionáři bude předána projektová dokumentace do fáze povolení záměru a samotné povolení záměru,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. „Již rozpracovaná dokumentace PDPS bude předána vítěznému uchazeči k využití. Zda ji využije, bude na jeho uvážení,“ dodal Gavenda. Pokud by se zhotovitel vybíral tak, jako na úsek z Nezamyslic do Přerova, musel by se vítěz držet dokumentace od Správy železnic.

Stát do projektu PPP na trase Brno – Přerov zahrnul stavby 1-3. Jde o úsek z Brna do Nezamyslic. Z Nezamyslic do Kojetína se již začalo stavět, na stavbu Kojetín – Přerov běží soutěž.

Další velké sousto pro stavební firmy. Limit pro rychlou trať u Přerova je 11 miliard

Podobný krok přerušení prací a možného nevyužití zpracované a zaplacené dokumentace u zbývajících dvou úseků nehrozí. „U staveb 1 a 3 nejsou v současné době dokumentace v podrobnosti PDPS zasmluvněny, není tak potřeba smlouvy ukončovat. U všech tří staveb budou dopracovány dokumentace pro povolení záměru (DPS) včetně zajištění povolení záměru. Projekční práce pokračují podle plánu a forma financování PPP nemá na tyto práce vliv. Další stupně dokumentací (od PDPS) bude zpracovávat vítězný koncesionář,“ uvedl Gavenda.

Správa železnic uvedla, že na všech třech úsecích mají začít práce v roce 2028. Na stránkách Správy železnic se dosud uvádí termín 2027.

Tagy AFRY CZ Blažovice - Vyškov Brno - Přerov PPP Správa železnic Sudop Brno Sudop Praha vysokorychlostní trať Brno - Přerov - Ostrava
103 komentářů