Správa železnic přestala projektovat část rychlejší trati mezi Brnem a Přerovem. Čeká na PPP

Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDCVizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC

Správa železnic již posunula termín zahájení na rok 2028.

Odebírat
Upozornit na
guest
105 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
NightmareFreddy

Zrovna nyní mezi Nezamyslicemi a Brnem probíhá výluka. Jednokolejka dávno za zenitem. Už jsem se bál, že by tato tragikomedie mohla skončit. No, trať již sice několik let měla být postavená, ale nebude postavená ani za 5, ani za 10, ani za 15 a pokud budeme mít fakt štěstí, tak možná za 20 let tady ta konvenční trať bude stát. Možná…

Zdendik

Není to tak docela dávno, co SDC vysvětlovala, že trať Brno-Přerov se na PPP nehodí, přitom vyjadřovali dojemnou starost, jak to ten chudák soukromník ufinancuje – a následuje další veletoč, najednou to jde. Dokonce při tom vyhodí rozpracovaný projekt za půl miliardy. Je tady zoufalá nekoncepčnost, neschopnost a snaha jít dopředu. Ta trať už měla být modernizovaná před X lety, jaké jsou za tu dobu ztráty provozem na beznadějně zastaralé trati?

Michal

Právě to začali vytyčovat. Na polích jsou kolky a nikdo tam nic nezaseje.

Juraj

Tohle je ale v první řadě diletantství Ministerstva dopravy, které si má pohlídat, v jakém stupni přípravy projekty jsou, než dá něco na vládu.

Bohužel se teď všichni osmělili používat zaklínadlo „nejsou prachy = uděláme PPP“, ale bohužel se to řeší tím nejhorším možným způsobem, jak tady nedávno popisoval v podcastu Michal Jurka ze Skansky.

Ale zase dobrá zpráva je, že těch nedočerpaných 108 milionů se teď může rozdělit na odměnách za úspory 😀

xyz

PPP pro konvenční trať a to jen jeden její dílčí úsek… Až se divím, že takový 4. koridor (i když také budovaný etapově) se dal udělat bez PPP…

Error

V tomto pripade ma pod jeden PPP projekt spadnou Brno-Prerov 1.-3. stavba a VRT Jizni Morava, nejedna se o „jeden dilci usek“

xyz

Hm, aby pak PPP-zájemci nevnímali např. riziko toho, že taková VRT Jižní Morava bude realizována značně později než Brno – Přerov.

No uvidíme, další roky ukážou.

Tukan

Přiložená vizualizace akorát potvrzuje „přípravu“ této tratě.

#mynic

Radek

Mno, autor článku našel jen tu z r. 2009. SŽ má novou pro své potřeby.

Rossec

Pokud nějaká strana před volbama slíbí že vyhodí Svobodu a nahradí ho dvojníkem Mátla, tak ty volby vyhraje.

a8n

Žeby tisícovka fanatických šotoušů-voličů vyhrávala volby? No nepovídejte.

55p

Však se podívejte, jak loni dopadly krajské volby po tom, co Borecký omezil nevyužité lokálky! Jak jim to voliči dali sežrat.

Petr Šimral

A jak je možné, že po sežrání voliči vede dopravu ve StčK dále?

U voleb doprava opravdu zajímá jen pár šotoušů.

Michal M

To je téma pro asi dvacet pacientů zde.

Georg9

Naopak, zjistilo se, že na zhotovení nejsou ve statní kaše finance. A proto se uvažuje o PPP ti stat neokradou, naopak postaví to levnějia rychleji viz dálnice k Českým Budějovicím

tarten

A nebo se jim soukromníci vysmějou kvůli příliš malému rozsahu projektu, viz trať k Českým Budějovicím.

Juraj

PPP je z principu vždy nákladnější v absolutních číslech, hlavně pokud nejde o novostavbu na zelené louce. Už jen proto, že koncesionář to nedělá zadarmo a stát platí za větší rozsah plnění na mnohem delší dobu.

Nicméně má to svůj smysl tam, kde zapojení soukromého sektoru může mít nějakou přidanou hodnotu v celkovém pojetí projektu. Toto není ten případ. Trasování je víceméně dané, provozní parametry taky. Je to jen způsob, jak to udělat na dluh bez samostatného úvěru třeba od EBRD.

Jan Mazůrek

Mě, jako výstředního miliardáře a potencionálního koncesionáře nezajímá nějaký čůrek Brno – Blažovice, chci koncesi na celou Brno -Přerov. Pokud jsou ty projekty hotové, tak mi je dejte, postavíme. Hlavně dvoukolej Brno – Přerov – Ostrava už mělo být hotové před padesáti lety… už tehdy bylo pozdě.

javr

Ale PPP není jenom na Brno – Bležovice, ale až do Nezamyslic.

Jan

Kdyby tam byl celý úsek Brno -Přerov, zase budou chytráci tvrdit, proč se vše zdržuje a čeká se na soukromníka do 2028, když letos se od Nezamyslic po Přerov má snad kopnout a stavět.

Tomáš

„Již rozpracovaná dokumentace PDPS bude předána vítěznému uchazeči k využití. Zda ji využije, bude na jeho uvážení,“
Není to plýtvání veřejnými financemi…???!!!

Pako

V nejmenované organizaci je to holt už tak běžné, že se nad tím nikdo nepozastaví.

SYN

Hm, a máme už nějaké info jestli to aspoň „vypadá“ že o tu PPP Blažovice-Vyškov bude mít vůbec někdo zájem?
Protože kdyby snad náááhodou ne, tak se možná za rok vrátíme k „hledání projektantů kteří by pokračovali v tvorbě PDPS“…

rogo01

Žádné pokračování, to by se pěkně začalo od nuly.

Andrej

Čistá frustrace a zmar. To snad ani není možný.

:-)

Z magického roku 2027 se začíná pomalu stávat magický rok 2028. Asi někomu došlo, že tolik staveb se prostě nedá naráz ufinancovat, a tak se to bude všechno jenom postupně odsouvat

none

Spíš to bylo náhoda. Nevěřím, že si někdo všiml kolik toho naslibovali na stejnou dobu 🙂

55p

Počkejte pár měsíců a bude magické číslo obsahovat devítku.

Mnich

A už je to tady. Ta neschopnost SŽ klesá na stále a stále větší dno.

BND 30

Tak hlavně, že tu v diskuzích někteří dokola brečí, jak nemá SŽ tu politickou podporu, tu peníze.
Na to musí být kachní žaludek, v takovéhle organizaci dlouho pracovat 🤔

Alibaba

Ozývám se jako potrefená husa. 🙂
Nemá politickou podporu a právě i na tomhle je vidět, že MD nemá ani koncepci nějaké výstavby a financování.

Aby bylo jasno, tak SŽ nerozhoduje o tom, jestli bude projekt financován formou PPP. Takže jak tu už někdo psal, sž dostalo pokyn k zastavení projektování.

Za mě je to blbost přerušit projektování, stejně to nido nevyprojektuje zásadně jinak a do projektu se konkrétní výrobky nepíšou. Ale nakonec to co se bude stavět musí splnit podmínky SŽ jakožto následného správce po režimu provozu pod PPP. Obecně je vidět, že politici tomu nerozumějí.

RD 85

Za mě skvělý výsledek, že posunovací komise pro letošní rok vytáhla z klobouku posun zahájení jen o jeden rok a ne o dva. Držím palce, aby na podzim neproběhlo ještě doplňující losování a těším se, jak dopadne rok příští.

none

Nemůžeš udělat všechnu práci najednou. Pak by si někdo mohl všimnout, že nic neděláš.

VRTjecesta

Jestli tohle neskončí návštěvou zásahovky na Nábřeží a v Dlážděné, je tenhle stát nadobro ztracenej.
To je taková beznaděj!
#sosnadoteplaku #svobodaven #dobrasprava

jan táborský

Kdo si počká ten se dočká…

none

To jsem si před deseti lety říkal taky. Ale čas bohužel běží.

mgr.pavel

Vážně se dočká?

Plánuju žít ještě pár desítek let, ale bojím se, že řady potřebných projektů na železnici se ve svém životě nedočkám..

Mnich

Asi tak. Železniční infrastruktura je pořás ve stejném stavu v jakém ji císař pán postavil. Už dávno neodpovídá potřebám doby.

jan táborský

Pokud plánujete pár desítek let, zažijete ještě mnoho studií. Víte, správa je jako církev , také pracuje ve staletích

V. P.

V září 2024 schválí vláda, že se úseky z Brna do Nezamyslic budou dělat formou PPP a kocourové ze SŽ se probudí po půl roce a částečně zpracovanou projektovku asi hodí do stoupy, protože ji asi koncesionář nebude potřebovat. To je to jejich hospodaření. To nemohli projekční práce zaříznout dřív??? Asi potřebovali, aby si projektanti ještě trošku zaprojektovali a nemuseli SŽ vracet tolik peněz. Určitě by se dali využít smysluplně jinde. Opravdu Kocourkov.

a8n

Předpokládám, že po schválení přišel pokyn k pozastavení prací a následně se těch pár měsíců řešilo formální ukončení.

Kubrt

SŽ měla smlouvu s projektanty, ta se nedá ukončit jedním telefonátem.

Radek

Pokyn k zastavení prací přišel 15. 10. 2024. Předali jsme rozpracovanost. Pak už to byla jen na právnících a uznání vykázané rozpracovanosti.

Martin

Komedie…

Marek

Do důchodu bych měl odcházet v roce 2047, tak snad se toho dožiju.

tomash

To vás bohužel zklamu. Zvlášť úsek Brno – Blažovice je čirá fikce.

Flek

Tam alespoň jsou dvě koleje, údržba a zpoždění na té jednokolejce dál je hrozný peklo.

Mnich

Dvoukolejka přerov-nezamyslice bude maximum, na které se tento stát vzmůže.

Flek

Ták ty koleje dál na Brno se taky nejspíš budou stavět až s Brněnským nádražím.

Miky

Mozna se te 80ky dozijete, ale otazka je, zda si te trati i uzijete.

Tomáš B

S takovou tam bude dříve snad i ta regulérní VRT na 350 km/h, se kterou se někdy v budoucnu počítá:)) Inu, péče řádného hospodáře v praxi

KrizeVychodniSpolecnosti

Já teda pochybuji, že tam bude aspoň 1 z toho 😀

Frantisek X

Což by byla ta lepší varianta, původní trať by pak šlo jen doplnit na standardní příměstskou dvoukolejku pro 120 až 160 km/h, a každé by tak sloužilo dobře svému účelu. Nicméně pochybuji, že úvahy ještě někdy půjdou tímto směrem, když vidím obecné „hurá do aut“.

Petr31

Znáte tu trať? Pravděpodobně ne, protože jinak by Vám bylo jasné, že pro vylepšení této tratě na „standardní příměstskou dvoukolejku pro 120 až 160 km/h“ jsou potřeba prakticky stejné přeložky a vynaložíte téměř stejné náklady a úsilí, jako při současné variantě na 200 km/h.

Mnich

Ta v tomto století opravdu nebude

Nose Peak

Ha, posunovač termínů je zpátky z pracovní neschopnosti! 🙂

Kicruj

chceme epizodu podcastu s posunovačem termínů!

Mnich

Minimálně by pan Sůra mohl článek, kde by popsal a rozebral posuny termínů staveb na železnici, včetně toho, jak se termíny odkládaly v čase.

Gwann

Wow, tak tohle je majstrstyk. Kolik set milionu v haji? A ta stejna zlocinecka organizace rve, jak moc je drahe zprovoznit zbytek kozi drahy, neredukovat kolejiste aj

#SvobodaVen
#SosnaVen

Kubrt

A opravdu jde tenhle fail za SŽ?

mgr.pavel

Jestliže na podzim vláda rozhodla o PPP pro tento úsek, proč SŽ trvalo několik měsíců, než toto stopla?

Jako za mne je hloupost oboje. U už rozjetého rojektu měnit formu na PPP (kde PPP se hodí na delší spojité úseky, ne ten cancourek Blažovice-Vyškov) i čekat měsíce s reakcí ze strany SŽ.

Holt se zde mísí hloupá ideologie ODS s impotencí SŽ.

Frantisek X

Řekl bych, že i podporovanou impotencí.

Kubrt

Neznáme smlouvu mezi SŽ a projektanty, ale předpokládám, že odstoupení/ukončení prací/předání rozpracované dokumentace nebude záležitost jednoho telefonátu, ale budou tam nějaké lhůty, náležitosti.

Dusmor

Tak smlouvu SŽ jsem taky nečetl, ale v podobných smlouvách na projekční práce obvykle podmínky přerušení nebo úplného předčasného ukončení bývají docela přesně definované. Navíc projektování (i když jen jednoho stupně dokumentace) není jednorázová činnost, ale skládá se z řady navazujících (a částečně se prolínajících) kroků. Takže je taky možné, že se dohodli na dokončení určitých kroků, aby to nebylo uplně rozfrcané, ale aby se částečně hotová dokumentace dala dále využít.

vlachjan

Pokud jsem to pochopil správně (a je dobře možné že ne) tak PPP se má použít na cancourek Brno – Blažovice, nicméně dokumentace pro provedení stavby byla zatím zpracována pouze na úsek Blažovice – Vyškov.

javr

Ne, PPP má být celý úsek Brno – Nezamyslice (stavby 1 až 3).

Stanik

Tak tady SŽ za nic nemůže. Tady je hlavním posunovačem recitátor Kupka… No, ještě půl roku a tahle katastrofa skončí…

Kubrt

Tak hlavně, aby ta změna byla k lepšímu.

trafopajka

žádná změna nenastane. i když tam Kupka nebude, šmodrchalové z ANO to na něj budou svádět stejně

Frantisek X

Hlavně nebude vůle to dělat moc jinak. ANO je v mnohém jen pokročilejší verzí ODS.

Ondra K.

Klidně může nastat i stav, kdy Kupka bude sedět v Babišově vládě s ODS. Ono se to možná nemusí zdát, ale Babiš zas tak moc na výběr mít nebude. Jako pragmatik musí vědět, že jak Stačilo, tak JO (SPD, svobodní a spol) by byly koaličními partnery ve stylu slovenské SNS. Dost pochybuju, že o takovou nestabilní a kontroverzní bude Babiš stát.

a8n

Otázka je, jestli v ODS ještě zůstalo nadkritické množství klausovců a Spolu udělá natolik špatný výsledek, aby taková varianta prošla.

Mnich

Myslet si, že na podzim přijde spása je vcelku naivní.

jarosvit

Český Kocourkov. Někdy v minulosti jsem u této problematiky psal, že budeme rádi, pokud bude modernizace (výstavba) trati Brno – Přerov hotova do roku 2050 a vypadá to, že jsem se moc nemýlil.

Mnich

Já tipoval dokončení 2040, tak uvidíme

Tomas

Po precteni clanku jsem v komentarich ocekaval hejty na nekoho jineho nez SZ….

Výpravčí

I kdyby tu byl článek o zemětřesení v Japonsku, jsou tu hejty na SŽ. 😀

Pako

Článek je o SŽ.

javr

Á, bájný rok 2028 dorazil na další stavbu.

Frantisek X

Nebyl to ještě loni bájný rok 2027? 🙂

RD 85

S přibližující se realitou pochopitelně bájnost klesá. Mám takové tušení, že si brzo oblíbíme číslo 29.

Pako

Zbytečné střílení číslovek od boku. Měli použít naprosto geniální „již brzy“.

BND 30

Až by také šlo použít 😉

Ondra

Fakt že jo, opravdu mě zajímá soupis všech staveb, které začnou v tom úžasném roce 2028🤣..myslím si, že ten generátor termínů zahájení staveb se zasekl a dál posouvat než do roku 2028 mu nejde🙄😃

RD 85

Necelý rok starý výpis: podle mapy SŽ se jenom v okolí Brna má v roce 2028 stavět: Železniční uzel Brno, RS1 Velká Bíteš-Brno, RS2 Brno-Rakvice, 300 Brno-Blažovice, 300 Blažovice-Vyškov, 300 Vyškov-Nezamyslice, 300 Nezamyslice-Kojetín, 300 Kojetín-Přerov, 303 Kojetín-Hulín, 340 Nesovice-Kyjov, 340 ŽST Kyjov a 251 Kuřim-Tišnov. Tedy odhadem nejméně 200 km tratí v širším okolí Brna. Plus dalších cca 100 km na stavbách Otrokovice-Vizovice a celé RS1 Přerov-Ostrava.

Mnich

A teď co se reálně bude stavět. Krom IV a V úseku Nezamky-Přerov, Zlínky a Frýdku mě nic nenapadá 😀

javr

Tak jsem si teď udělal „měnší“ přehled podle interaktivní mapy SŽ, kde je i možný filtr na rok zahájení 2027+ (není to všechno, jenom cca největší stavby). 2027: – Rekonstrukce trati Praha hl. n. (mimo) – Vyšehrad (vč.) – Zaokruhování železničního spojení letiště Václava Havla do trati Praha – Letiště VH – Kladno – Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) – Praha-Dejvice (včetně) – Modernizace trati Praha-Veleslavín (včetně) – Praha-Ruzyně (včetně) – Novostavba trati Praha-Ruzyně (mimo) – Praha-Letiště Václava Havla (mimo) – Novostavba ŽST Praha-Letiště Václava Havla – Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov (nově 2028) – Modernizace trati Brno-Přerov,… Číst vice »

Ondra

To je prostě geniální😅
Upřímně jsem se u toho pánové zasmál. Děkuji pánové za tu snahu a že jste čtenářům ukázali jednotlivé stavby👍

DavidB

Sice to bude dražší, ale zase to bude později. 💪

David

Ale zase budou muset dělat tak maximálně vizualizaci!

Puštík

Už si na ty sabotéry došlápněte. Zatímco u dálnic se hledají důvody, proč začít asfaltovat co nejdříve, tady je to opačně.

Puštík

Dálnice kolony, jednokolejka na Vyškov výluka. A oni nápravu zase odloží. Za tento skandál by už konečně MD mělo vyvodit důsledky. Nedivil bych se kdyby silniční ministerstvo zítra přišlo s osmiproudou dálnicí, která by se začala stavě pozítří.

Ferda

Mezitím zrekonstruujeme zrekonstruované nádraží… Co třeba Tábor?

55p

Proč mi čím dál víc připadá, že záměrem SŽ je prostě co nejsnáz utratit peníze bez ohledu na přínos?

František

Modré zábradlí?

M_D_M_A

Zábradlí = normy! Celkem bych doporučil mrknout se někdy za plot (zábradlí) = za hranice, jak to vypadá u sousedů.

vlachjan

Ano, určitou roli jistě hraje i alibismus příslušného úředníka drážního úřadu, který požaduje zábradlí (libovolné barvy) i na místech, kde z toho zůstává rozum stát. Nejvíce mě zarazila pečlivá ohrádka mezi nástupištěm autobusu a peronem, kde by jinak mohl být hezký přestup hrana-hrana. Takhle to bylo s hezkou šikanou pro cestujcí vřejnost.

Plachej

Přesně takhle mají zábradlí třeba v Novém Městě na Moravě, vždycky rostu, když to vidím.

Frantisek X

Jestli ono to není účelem…

Jan

Odsouvací referent bude asi nejvytíženější funkce jak na Správě železnic tak na ŘSD.

Jan

I když tomu druhému se v poslední době mírně ulrevilo…

Ferda

Ale ten odsun kvůli PPP na D35, to byl majstrštyk… Tam se ukázal, že ještě umí odsunout…

KrizeVychodniSpolecnosti

To ani jinak nejde říct, než že to je banda vypatlanců.

Kubrt

A kdo? O zařazení do PPP nerozhodla SŽ.

Karl vB.

Nadřízeným SŽ je Ministerstvo dopravy,
které řídí ministr dopravy,
který je člen vlády ČR,
která rozhodla o zařazení stavby do režimu PPP.
Z toho už lze cosi vydedukovat (nejen o racionálním řízením procesů)…