Správa železnic přestala projektovat část rychlejší trati mezi Brnem a Přerovem. Čeká na PPP
Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC

Správa železnic již posunula termín zahájení na rok 2028.
Zrovna nyní mezi Nezamyslicemi a Brnem probíhá výluka. Jednokolejka dávno za zenitem. Už jsem se bál, že by tato tragikomedie mohla skončit. No, trať již sice několik let měla být postavená, ale nebude postavená ani za 5, ani za 10, ani za 15 a pokud budeme mít fakt štěstí, tak možná za 20 let tady ta konvenční trať bude stát. Možná…
Není to tak docela dávno, co SDC vysvětlovala, že trať Brno-Přerov se na PPP nehodí, přitom vyjadřovali dojemnou starost, jak to ten chudák soukromník ufinancuje – a následuje další veletoč, najednou to jde. Dokonce při tom vyhodí rozpracovaný projekt za půl miliardy. Je tady zoufalá nekoncepčnost, neschopnost a snaha jít dopředu. Ta trať už měla být modernizovaná před X lety, jaké jsou za tu dobu ztráty provozem na beznadějně zastaralé trati?
Právě to začali vytyčovat. Na polích jsou kolky a nikdo tam nic nezaseje.
Tohle je ale v první řadě diletantství Ministerstva dopravy, které si má pohlídat, v jakém stupni přípravy projekty jsou, než dá něco na vládu.
Bohužel se teď všichni osmělili používat zaklínadlo „nejsou prachy = uděláme PPP“, ale bohužel se to řeší tím nejhorším možným způsobem, jak tady nedávno popisoval v podcastu Michal Jurka ze Skansky.
Ale zase dobrá zpráva je, že těch nedočerpaných 108 milionů se teď může rozdělit na odměnách za úspory 😀
PPP pro konvenční trať a to jen jeden její dílčí úsek… Až se divím, že takový 4. koridor (i když také budovaný etapově) se dal udělat bez PPP…
V tomto pripade ma pod jeden PPP projekt spadnou Brno-Prerov 1.-3. stavba a VRT Jizni Morava, nejedna se o „jeden dilci usek“
Hm, aby pak PPP-zájemci nevnímali např. riziko toho, že taková VRT Jižní Morava bude realizována značně později než Brno – Přerov.
No uvidíme, další roky ukážou.
Přiložená vizualizace akorát potvrzuje „přípravu“ této tratě.
#mynic
Mno, autor článku našel jen tu z r. 2009. SŽ má novou pro své potřeby.
Pokud nějaká strana před volbama slíbí že vyhodí Svobodu a nahradí ho dvojníkem Mátla, tak ty volby vyhraje.
Žeby tisícovka fanatických šotoušů-voličů vyhrávala volby? No nepovídejte.
Však se podívejte, jak loni dopadly krajské volby po tom, co Borecký omezil nevyužité lokálky! Jak jim to voliči dali sežrat.
A jak je možné, že po sežrání voliči vede dopravu ve StčK dále?
U voleb doprava opravdu zajímá jen pár šotoušů.
To je téma pro asi dvacet pacientů zde.
Naopak, zjistilo se, že na zhotovení nejsou ve statní kaše finance. A proto se uvažuje o PPP ti stat neokradou, naopak postaví to levnějia rychleji viz dálnice k Českým Budějovicím
A nebo se jim soukromníci vysmějou kvůli příliš malému rozsahu projektu, viz trať k Českým Budějovicím.
PPP je z principu vždy nákladnější v absolutních číslech, hlavně pokud nejde o novostavbu na zelené louce. Už jen proto, že koncesionář to nedělá zadarmo a stát platí za větší rozsah plnění na mnohem delší dobu.
Nicméně má to svůj smysl tam, kde zapojení soukromého sektoru může mít nějakou přidanou hodnotu v celkovém pojetí projektu. Toto není ten případ. Trasování je víceméně dané, provozní parametry taky. Je to jen způsob, jak to udělat na dluh bez samostatného úvěru třeba od EBRD.
Mě, jako výstředního miliardáře a potencionálního koncesionáře nezajímá nějaký čůrek Brno – Blažovice, chci koncesi na celou Brno -Přerov. Pokud jsou ty projekty hotové, tak mi je dejte, postavíme. Hlavně dvoukolej Brno – Přerov – Ostrava už mělo být hotové před padesáti lety… už tehdy bylo pozdě.
Ale PPP není jenom na Brno – Bležovice, ale až do Nezamyslic.
Kdyby tam byl celý úsek Brno -Přerov, zase budou chytráci tvrdit, proč se vše zdržuje a čeká se na soukromníka do 2028, když letos se od Nezamyslic po Přerov má snad kopnout a stavět.
„Již rozpracovaná dokumentace PDPS bude předána vítěznému uchazeči k využití. Zda ji využije, bude na jeho uvážení,“
Není to plýtvání veřejnými financemi…???!!!
V nejmenované organizaci je to holt už tak běžné, že se nad tím nikdo nepozastaví.
Hm, a máme už nějaké info jestli to aspoň „vypadá“ že o tu PPP Blažovice-Vyškov bude mít vůbec někdo zájem?
Protože kdyby snad náááhodou ne, tak se možná za rok vrátíme k „hledání projektantů kteří by pokračovali v tvorbě PDPS“…
Žádné pokračování, to by se pěkně začalo od nuly.
Čistá frustrace a zmar. To snad ani není možný.
Z magického roku 2027 se začíná pomalu stávat magický rok 2028. Asi někomu došlo, že tolik staveb se prostě nedá naráz ufinancovat, a tak se to bude všechno jenom postupně odsouvat
Spíš to bylo náhoda. Nevěřím, že si někdo všiml kolik toho naslibovali na stejnou dobu 🙂
Počkejte pár měsíců a bude magické číslo obsahovat devítku.
A už je to tady. Ta neschopnost SŽ klesá na stále a stále větší dno.
Tak hlavně, že tu v diskuzích někteří dokola brečí, jak nemá SŽ tu politickou podporu, tu peníze.
Na to musí být kachní žaludek, v takovéhle organizaci dlouho pracovat 🤔
Ozývám se jako potrefená husa. 🙂
Nemá politickou podporu a právě i na tomhle je vidět, že MD nemá ani koncepci nějaké výstavby a financování.
Aby bylo jasno, tak SŽ nerozhoduje o tom, jestli bude projekt financován formou PPP. Takže jak tu už někdo psal, sž dostalo pokyn k zastavení projektování.
Za mě je to blbost přerušit projektování, stejně to nido nevyprojektuje zásadně jinak a do projektu se konkrétní výrobky nepíšou. Ale nakonec to co se bude stavět musí splnit podmínky SŽ jakožto následného správce po režimu provozu pod PPP. Obecně je vidět, že politici tomu nerozumějí.
Za mě skvělý výsledek, že posunovací komise pro letošní rok vytáhla z klobouku posun zahájení jen o jeden rok a ne o dva. Držím palce, aby na podzim neproběhlo ještě doplňující losování a těším se, jak dopadne rok příští.
Nemůžeš udělat všechnu práci najednou. Pak by si někdo mohl všimnout, že nic neděláš.
Jestli tohle neskončí návštěvou zásahovky na Nábřeží a v Dlážděné, je tenhle stát nadobro ztracenej.
To je taková beznaděj!
#sosnadoteplaku #svobodaven #dobrasprava
Kdo si počká ten se dočká…
To jsem si před deseti lety říkal taky. Ale čas bohužel běží.
Vážně se dočká?
Plánuju žít ještě pár desítek let, ale bojím se, že řady potřebných projektů na železnici se ve svém životě nedočkám..
Asi tak. Železniční infrastruktura je pořás ve stejném stavu v jakém ji císař pán postavil. Už dávno neodpovídá potřebám doby.
Pokud plánujete pár desítek let, zažijete ještě mnoho studií. Víte, správa je jako církev , také pracuje ve staletích
V září 2024 schválí vláda, že se úseky z Brna do Nezamyslic budou dělat formou PPP a kocourové ze SŽ se probudí po půl roce a částečně zpracovanou projektovku asi hodí do stoupy, protože ji asi koncesionář nebude potřebovat. To je to jejich hospodaření. To nemohli projekční práce zaříznout dřív??? Asi potřebovali, aby si projektanti ještě trošku zaprojektovali a nemuseli SŽ vracet tolik peněz. Určitě by se dali využít smysluplně jinde. Opravdu Kocourkov.
Předpokládám, že po schválení přišel pokyn k pozastavení prací a následně se těch pár měsíců řešilo formální ukončení.
SŽ měla smlouvu s projektanty, ta se nedá ukončit jedním telefonátem.
Pokyn k zastavení prací přišel 15. 10. 2024. Předali jsme rozpracovanost. Pak už to byla jen na právnících a uznání vykázané rozpracovanosti.
Komedie…
Do důchodu bych měl odcházet v roce 2047, tak snad se toho dožiju.
To vás bohužel zklamu. Zvlášť úsek Brno – Blažovice je čirá fikce.
Tam alespoň jsou dvě koleje, údržba a zpoždění na té jednokolejce dál je hrozný peklo.
Dvoukolejka přerov-nezamyslice bude maximum, na které se tento stát vzmůže.
Ták ty koleje dál na Brno se taky nejspíš budou stavět až s Brněnským nádražím.
Mozna se te 80ky dozijete, ale otazka je, zda si te trati i uzijete.
S takovou tam bude dříve snad i ta regulérní VRT na 350 km/h, se kterou se někdy v budoucnu počítá:)) Inu, péče řádného hospodáře v praxi
Já teda pochybuji, že tam bude aspoň 1 z toho 😀
Což by byla ta lepší varianta, původní trať by pak šlo jen doplnit na standardní příměstskou dvoukolejku pro 120 až 160 km/h, a každé by tak sloužilo dobře svému účelu. Nicméně pochybuji, že úvahy ještě někdy půjdou tímto směrem, když vidím obecné „hurá do aut“.
Znáte tu trať? Pravděpodobně ne, protože jinak by Vám bylo jasné, že pro vylepšení této tratě na „standardní příměstskou dvoukolejku pro 120 až 160 km/h“ jsou potřeba prakticky stejné přeložky a vynaložíte téměř stejné náklady a úsilí, jako při současné variantě na 200 km/h.
Ta v tomto století opravdu nebude
Ha, posunovač termínů je zpátky z pracovní neschopnosti! 🙂
chceme epizodu podcastu s posunovačem termínů!
Minimálně by pan Sůra mohl článek, kde by popsal a rozebral posuny termínů staveb na železnici, včetně toho, jak se termíny odkládaly v čase.
Wow, tak tohle je majstrstyk. Kolik set milionu v haji? A ta stejna zlocinecka organizace rve, jak moc je drahe zprovoznit zbytek kozi drahy, neredukovat kolejiste aj
#SvobodaVen
#SosnaVen
A opravdu jde tenhle fail za SŽ?
Jestliže na podzim vláda rozhodla o PPP pro tento úsek, proč SŽ trvalo několik měsíců, než toto stopla?
Jako za mne je hloupost oboje. U už rozjetého rojektu měnit formu na PPP (kde PPP se hodí na delší spojité úseky, ne ten cancourek Blažovice-Vyškov) i čekat měsíce s reakcí ze strany SŽ.
Holt se zde mísí hloupá ideologie ODS s impotencí SŽ.
Řekl bych, že i podporovanou impotencí.
Neznáme smlouvu mezi SŽ a projektanty, ale předpokládám, že odstoupení/ukončení prací/předání rozpracované dokumentace nebude záležitost jednoho telefonátu, ale budou tam nějaké lhůty, náležitosti.
Tak smlouvu SŽ jsem taky nečetl, ale v podobných smlouvách na projekční práce obvykle podmínky přerušení nebo úplného předčasného ukončení bývají docela přesně definované. Navíc projektování (i když jen jednoho stupně dokumentace) není jednorázová činnost, ale skládá se z řady navazujících (a částečně se prolínajících) kroků. Takže je taky možné, že se dohodli na dokončení určitých kroků, aby to nebylo uplně rozfrcané, ale aby se částečně hotová dokumentace dala dále využít.
Pokud jsem to pochopil správně (a je dobře možné že ne) tak PPP se má použít na cancourek Brno – Blažovice, nicméně dokumentace pro provedení stavby byla zatím zpracována pouze na úsek Blažovice – Vyškov.
Ne, PPP má být celý úsek Brno – Nezamyslice (stavby 1 až 3).
Tak tady SŽ za nic nemůže. Tady je hlavním posunovačem recitátor Kupka… No, ještě půl roku a tahle katastrofa skončí…
Tak hlavně, aby ta změna byla k lepšímu.
žádná změna nenastane. i když tam Kupka nebude, šmodrchalové z ANO to na něj budou svádět stejně
Hlavně nebude vůle to dělat moc jinak. ANO je v mnohém jen pokročilejší verzí ODS.
Klidně může nastat i stav, kdy Kupka bude sedět v Babišově vládě s ODS. Ono se to možná nemusí zdát, ale Babiš zas tak moc na výběr mít nebude. Jako pragmatik musí vědět, že jak Stačilo, tak JO (SPD, svobodní a spol) by byly koaličními partnery ve stylu slovenské SNS. Dost pochybuju, že o takovou nestabilní a kontroverzní bude Babiš stát.
Otázka je, jestli v ODS ještě zůstalo nadkritické množství klausovců a Spolu udělá natolik špatný výsledek, aby taková varianta prošla.
Myslet si, že na podzim přijde spása je vcelku naivní.
Český Kocourkov. Někdy v minulosti jsem u této problematiky psal, že budeme rádi, pokud bude modernizace (výstavba) trati Brno – Přerov hotova do roku 2050 a vypadá to, že jsem se moc nemýlil.
Já tipoval dokončení 2040, tak uvidíme
Po precteni clanku jsem v komentarich ocekaval hejty na nekoho jineho nez SZ….
I kdyby tu byl článek o zemětřesení v Japonsku, jsou tu hejty na SŽ. 😀
Článek je o SŽ.
Á, bájný rok 2028 dorazil na další stavbu.
Nebyl to ještě loni bájný rok 2027? 🙂
S přibližující se realitou pochopitelně bájnost klesá. Mám takové tušení, že si brzo oblíbíme číslo 29.
Zbytečné střílení číslovek od boku. Měli použít naprosto geniální „již brzy“.
Až by také šlo použít 😉
Fakt že jo, opravdu mě zajímá soupis všech staveb, které začnou v tom úžasném roce 2028🤣..myslím si, že ten generátor termínů zahájení staveb se zasekl a dál posouvat než do roku 2028 mu nejde🙄😃
Necelý rok starý výpis: podle mapy SŽ se jenom v okolí Brna má v roce 2028 stavět: Železniční uzel Brno, RS1 Velká Bíteš-Brno, RS2 Brno-Rakvice, 300 Brno-Blažovice, 300 Blažovice-Vyškov, 300 Vyškov-Nezamyslice, 300 Nezamyslice-Kojetín, 300 Kojetín-Přerov, 303 Kojetín-Hulín, 340 Nesovice-Kyjov, 340 ŽST Kyjov a 251 Kuřim-Tišnov. Tedy odhadem nejméně 200 km tratí v širším okolí Brna. Plus dalších cca 100 km na stavbách Otrokovice-Vizovice a celé RS1 Přerov-Ostrava.
A teď co se reálně bude stavět. Krom IV a V úseku Nezamky-Přerov, Zlínky a Frýdku mě nic nenapadá 😀
Tak jsem si teď udělal „měnší“ přehled podle interaktivní mapy SŽ, kde je i možný filtr na rok zahájení 2027+ (není to všechno, jenom cca největší stavby). 2027: – Rekonstrukce trati Praha hl. n. (mimo) – Vyšehrad (vč.) – Zaokruhování železničního spojení letiště Václava Havla do trati Praha – Letiště VH – Kladno – Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) – Praha-Dejvice (včetně) – Modernizace trati Praha-Veleslavín (včetně) – Praha-Ruzyně (včetně) – Novostavba trati Praha-Ruzyně (mimo) – Praha-Letiště Václava Havla (mimo) – Novostavba ŽST Praha-Letiště Václava Havla – Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice – Vyškov (nově 2028) – Modernizace trati Brno-Přerov,… Číst vice »
To je prostě geniální😅
Upřímně jsem se u toho pánové zasmál. Děkuji pánové za tu snahu a že jste čtenářům ukázali jednotlivé stavby👍
Sice to bude dražší, ale zase to bude později. 💪
Ale zase budou muset dělat tak maximálně vizualizaci!
Už si na ty sabotéry došlápněte. Zatímco u dálnic se hledají důvody, proč začít asfaltovat co nejdříve, tady je to opačně.
Dálnice kolony, jednokolejka na Vyškov výluka. A oni nápravu zase odloží. Za tento skandál by už konečně MD mělo vyvodit důsledky. Nedivil bych se kdyby silniční ministerstvo zítra přišlo s osmiproudou dálnicí, která by se začala stavě pozítří.
Mezitím zrekonstruujeme zrekonstruované nádraží… Co třeba Tábor?
Proč mi čím dál víc připadá, že záměrem SŽ je prostě co nejsnáz utratit peníze bez ohledu na přínos?
Modré zábradlí?
Zábradlí = normy! Celkem bych doporučil mrknout se někdy za plot (zábradlí) = za hranice, jak to vypadá u sousedů.
Ano, určitou roli jistě hraje i alibismus příslušného úředníka drážního úřadu, který požaduje zábradlí (libovolné barvy) i na místech, kde z toho zůstává rozum stát. Nejvíce mě zarazila pečlivá ohrádka mezi nástupištěm autobusu a peronem, kde by jinak mohl být hezký přestup hrana-hrana. Takhle to bylo s hezkou šikanou pro cestujcí vřejnost.
Přesně takhle mají zábradlí třeba v Novém Městě na Moravě, vždycky rostu, když to vidím.
Jestli ono to není účelem…
Odsouvací referent bude asi nejvytíženější funkce jak na Správě železnic tak na ŘSD.
I když tomu druhému se v poslední době mírně ulrevilo…
Ale ten odsun kvůli PPP na D35, to byl majstrštyk… Tam se ukázal, že ještě umí odsunout…
To ani jinak nejde říct, než že to je banda vypatlanců.
A kdo? O zařazení do PPP nerozhodla SŽ.
Nadřízeným SŽ je Ministerstvo dopravy,
které řídí ministr dopravy,
který je člen vlády ČR,
která rozhodla o zařazení stavby do režimu PPP.
Z toho už lze cosi vydedukovat (nejen o racionálním řízením procesů)…