Správa železnic přejmenovává stavby. Úpravy trati z Turnova podél Jizery začnou letos

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Malá Skála. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Malá Skála. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Změna názvu má lépe vystihovat rozsah stavby.

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Záruba

Jako ne že by tam hradla byla od věci. Ale fakt tam nejde najít fleky 2×200 m, co zrovna nejsou v tunelu, na mostě, zářezu apod? Já vím, když výhybna, tak na celou povolenou délku vlaku, proč taky relativně levně dramaticky zlepšovat situaci „jen“ pro 98% dotčených vlaků. :-/ P.S.: Ne, záložní výhybny fakt není nutné dělat tam, kde jsou dnes zastávky. Takže klasický „posun o kategorii“: Kde jsou potřeba výhybny uděláme hradla, kde je potřeba dvoukolejka děláme výhybny, kde je třeba hradlo uděláme nic nebo drobné zkrácení JD, kde je třeba modernizace děláme optimalizaci, kde VRT cpeme modernizaci, kde… Číst vice »

kix

tam vyhýbny potřeba nejsou, hradla se tam dělají, protože tam jezdí následy, tak aby mohly jezdit těsněji za sebou

qěcy

Následy?

oja

https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1sled
Byť hádám, že jde spíš o „následné vlaky“ než „následy“, viz druhý odstavec.

qěcy

Hezký, ale není to zadarmo.

oja

Zadarmo to sice není, ale využít modernizaci trati k přidání pár krátkých výhyben by mělo velmi dobrý poměr výkon / cena.

Daniel Mach

Na vzdálenosti 14 km mezi Turnovem a Železným Brodem, kde zhruba v polovině leží nádraží Malá Skála, budovat další výhybny? Proč?

Tomáš Záruba

Přenos zpoždění mezi vlaky.

Jiřik

To jen v případě, že tam budou vlaky jezdit výrazně hustěji. Při hodinové frekvenci spojů 1T+1Z ta tříkolejná výhybna Malá Skála bohatě stačí pro vyrovnání až půlhodinových zpoždění mezi Turnovem (8 km za MS) a Železným Brodem (6,5 km před MS) – a větší zpoždění by, vzhledem k potřebě oběhů souprav, nevyrovnalo ani současné zřízení nových výhyben Dolánky, Líšný, Bořkov a Libštát. 🙂

V.N.

Já jsem si vůbec kladl otázku ohledně těch hradel. Vlaků tam zas tolik nejezdí, otázkou je, zda se v Malé Skále pravidelně křižuje. Už i ta stanice dnes v podstatě funguje spíše jako hláska…
Na druhou stranu, pokud se budou dělat nové kabeláže, tak si myslím, že pořizovací náklady hradel nebudou moc vysoké .. na rozdíl od zcela zbytečných výhyben

Tomáš Záruba

No tak až se přepne R14 do křižování Dvůr – Turnov, tak jsem zvědav, jestli na „zbytečnosti“ záložní výhybny poblíž Dolánek budete trvat. 🙂

Tomáš Záruba

Ale ani za draho, když už se to tam celé rozhrabe.

Jířa

Podobně nese název rekonstrukce žst Dolní Polubný, ačkoliv se má jednat o celkovou rekonstrukci tratě v úseku Tanvald – Kořenov. Má tohle logiku? Sž z nás dělá akorát blbce a mate tím veřejnost, která se na ně následně obrací s tím proč se bude opravovat pouze stanice. Ačkoliv tím myslí celkovou rekonstrukci celého úseku. Tato nákladná reko má proběhnout v příštím roce a výrazně ovlivní provoz na legendární zubačce. To že název akce zní méněcenně než to skutečně bude je věc druhá. Podobně jako v tomto článku.

kix

s tím polubným nemáte pravdu, tam se jedná o dvě nezávislé akce, oprava trati a rekonstrukce žst, které se možná podaří zkoordinovat do jednoho termínu, ale možná také ne a bude výluka dvakrát..

Tomáš Záruba

DOZ pořád nebude?

Projektant
kix

tak koukám, že to obec totálně zabila..nebude ani posun ani podchod, který mohl být zároveň transitní komunikací na místě před lety zrušeného přejezdu.. ani ten přechod na druhou stranu nebude, takže se tam nadále poleze skrz kolejiště všude možně..

MilanSima

Bude se modernizovat i staniční zabzař? V Malé Skále je výpravčí, V Železném Brodě asi dalkovina?

Rese16

Ano, bude.

VTT

Tím skončí snad poslední návěstidla vzor AŽD 65(?) na Liberecku.

oja

Už tady ta otázka padla: Kolik času vlaky touto modernizací na těch 14km ušetří? A hlavně: Jak se to projeví na cestovní době Lieberec – Pardubice, když tam je grafikon rychlíků daný křižováním v Železném Brodě a uzlem v Turnově? Myslím, že výsledkem bude, že se sice o minutu zkrátí jízdní doba, ale o to déle budou vlaky stát ve stanicích.

Rese16

Jízdní dobu to kratit moc nebude. Jsou tam nevhodné oblouky, kde se dnes jezdí 65 resp. 75 km/h.
Automatická hradla budou naopak velkým přínosem při nepravidelnostech v provozu, protože následující vlak nebude muset čekat na odhlášku ze Skály resp. Turnova.

oja

Zvyseni kapacity a tim usnadneni zvladani nepravidelnosti vubec nepopiram. Predpokladam, ze je to tam dost na hrane, kdyz se tam prolinaji relace Liberec – Stara Paka a Tanvald – Mlada Boleslav.
Ale v clanku se pise i o zkraceni jizdnich dob Liberec – Turnov – Pardubice, tak me zajima o kolik a jak toho vubec s ohledem na krizovani a pripoje chteji dosahnout?

kix

do změny koncpetu se tam nezmění nic, už teď tam je ve směru do Turnova započítána 3 minutová vata na čekaní na vjezdu do Turnova, protože tam nejdou společné vjezdy a přednost má R od Prahy a Os od Liberce až pak se pouští R od Pardubic, resp. ještě nedávno tomu tak bylo, tady se spíš jedná o uvedení do modernějšího stavu a zavedení v130. Samozřejmě na krácení zpoždění se to pak bude hodit

oja

No a to je přesně to, o co mi tu od začátku jde: SŽ v souvislosti se stavbou slibuje něco, co ještě dlouho po jejím dokončení nebude.

Tomask

Na téhle trati o zrychlení asi nemá cenu moc mluvit. Spíš jde o komfort nastupování a cestování. Jsem ze Skály, ale i přes to bych radši přivítal zrychlení tratě přes Jičín do Hradce a Pardubic.

pamětník

To ovšem nechtěl Liberecký kraj a KORID LK – ti upřednostnili pro „rychlíkové“ spojení využití trati přes Starou Paku a sice možná dražší, ale ve výsledku efektivnější zrychlení trati přes Jičín nepodpořili (odmítali).

Tomáš Záruba

To je jedno. Tohle spojení stejně dříve či později povede přes MB a NB v důsledku staveb již chystaných.

Radim

Co by po té „lokálce“ člověk víc chtěl? Jsou tady elektrizované tratě, kde se jezdí 80/90km/h a taky s tím nikdo nic nedělá…

Jaroslav

ten šrot z Arrivy by se dal taky vyměnit.

Low cost

Nejlepší by bylo na horský tratě do Liberce vypsat VŘ na jednotky parametrů 612 DB, rozjede se to všude hned i do kopce, Pohřebačka-Pardubice může aspoň 140 a kde to jde tak i klopit, aspoň by se to mezi DC a Ústí využilo.

Juraj

Kde chcete ty jednotky parametrů 612 DB sehnat, pokud se jich zrovna DB nebude zbavovat? Šlo by tam maximálně něco jako RegioFox, pokud chceme moderní motorák, který se pořád vyrábí.

Na druhé straně, když si představím takový InterFox… 🙂

David

Moc nechápu odpor obce proti podchodu. Ta trať vede ve svahu, podchod by tak byl vlastně v úrovni silnice a mohl mít rampu na nástupiště a být tak kompletně bez bariér aniž by prodloužil lidem cestu na vlak. Navíc se na druhém konci mohl postavit výtah a zkrátit tak cestu lidem bydlícím za tratí.

kix

podchod a posun stanice byl navržen docela dobře, navíc to bylo v místě bývalé silnice a byl by to přirozený koridor i pro lidi co vůbec železnici nevyužívají (což by bylo právě na podchodu dobé, že by ten provoz oddělil od železnice úplně), ale tak přeci si nebudem rušit náš železniční skanzen..tohle byl naprosto zpátečnický krok od obce. Nevím jak to nakonec vůbec dopadlo, jestli teď bude přechod a posun stanice zůstal, nebo přechod bude a stanice zůstane na svém původním místě, sem to pak přestal sledovat, protože obec byla jak proti podchodu, tak proti přesnunu.. On by na tom… Číst vice »

zdroj

Jeden z tehdejších zastupitelů má u nádraží pozemky v tom je ten celý postoj obce

kix

a proto se tady zabije rozvoj nádraží, železnice i obce samotné na desítky let dopředu.. 95% obyvatel Malé Skály to mohlo mít blíže na nádraží, 90% turistů míří do kempu či na žlutou plovárnu nebo k Pantheonu..všichni to mohli mít blíže..lidé bydlící nad nádražím nemuseli už chodit zacházkou, po tom co byl před desítkami let zrušen přejezd a mohla být obnovena původní trasa pro pěší rovnou od mostu nejkratší cestou, což by lidem zkrátilo cestu i třeba na dálkové autobusy na I/10..

Twix

Těch 95 % obyvatel bych ještě navýšil a doplním že kromě uvedených turistických směrů by to samozřejmě bylo blíž třeba i na Besedické skály. Zajímalo by mě jestli tam byly nějaké rozumné argumenty k tomu „chceme nádraží tam kde je“.

kix

no je fakt, že když nebude podchod ani přechod přes koleje, tak to budou mít oficiálně dál skoro všichni obyvatelé Malé Skály tj. 99%, protože i ten kdo bydlí 50m od nástupiště si musí udělat kilometr procházku okolo celého nádraží, což se samozřejmě v praxi neprovozuje, ale kdoví jestli to nově nebude nějak znemožněno, bude posun kolejí, tak třeba vysokou opěrnou zdí..důvod je viz výše, já to se starostou kdysi řešil, ale to bylo absolutně marný, ale lidé to „chtějí“ po tom co se jim odprezentovala stanice z koridoru (jako příklad), tak chtějí své malebné nádraží zastrčené v zadeli 😀

Osoba odborně nezpůsobilá

S napětím čekám na pokrok ve věci reko žst. Železný Brod…

praktik

No, hlavně aby i tam někdo nechtěl prosazovat zase nějaký nesmyslný a naprosto zbytečný podchod, když místa na pohodové a bezpečné vyřešení všeho v jedné úrovni je tam víc než dost!

Květoslav

my tady nechcem nový nádraží

bububu

Z pohledu náhodného turisty by mi přišlo dobré, kdyby byl na nádraží vytvořen přístup z té ulice vedoucí nad nádražím, protože k přejezdu je to dost daleko. Předpokládám , že se o ničem takovém (lávka/podchod) neuvažuje?

Favorit

Nevím, jak teď, ale dříve byla hned naproti nádraží u toho modelu nádraží vyšlapaná cesta i se schůdky, takže předpokládám, že místní takhle chodí normálně. 😀

kix

tam měl být právě ten podchod + posun stanice, podchod měl být na místě bývalého přejezdu a tam měly být přesunuty i nástupiště https://mapy.cz/s/fazavokamu tady je trasa podchodu..jak to ted dopadlo s tím přechodem už nevím, jsem to přestal sledovat, protože obec naprosto skvělý návrh zazdila s tím, že chtějí zachovat stávající nádraží..to by bylo sem cpát nějakou modernu. Ale mám pocit, že snad i přechod by měl být kompletní a průchozí na obě strany, ale posun nástupišť se asi konat nebude

praktik

V místě toho silničního přejezdu by pochod byl jen zbytečnou buzerací cestujících – podchod by měl logiku nejvýš někde hned u stávající výpravní budovy, kde je terén před ní o jedno podlaží níže než kolejiště. A od úrovňového silničního přejezdu (zabezpečeného) by na nástupiště bylo možno také dojít v úrovni i bez podchodu – takže k čemu tam budovat buzerační podchod (při intenzitě dopravy 1 – 2 vlaky za hodinu)?

kix

intenzita vlaků sice není moc velká, ale pěší provoz tam je..i nyní tam lezou lidi všude možně..tak ono se není divu, to nádráží tam je bariéra a osobně jsem tam zažil, že v tom místě vlak srazil člověka, parta mladíků přecházela těšně před vlakem a poslední to nestihl. Ale zabezpečný přechod by byl také řešením, jen známe jak by to lidi dodržovali..ti co nejdou na vlak..

Tomask

Když se na Skale jenom přibrzdí, tak možná získáme 2 minuty !

Vít Jůza

I drobná zrychlení v tomto případě v pořádku,, v úseku Turnov – Železný Brod jde o minuty, zda a za jakých podmínek a s jakou rezervou mohou rychlíky zvládat za systémovou půlhodinu, s čímž se jaksi tak nějak oficiálně počítá – ale tak neurčitě, co do termínu, bez tahu na branku, že vlastně nepočítá. Chlubit se po zrušení mezihradel v uvedených úsecích s jejich znovuzavedením jako s úžasným pokrokem je na pováženou, navíc i při současném jízdním řádu, a tím spíš, pokud se přejde na jiný, efektivnější, speciálně tento úsek chce spíš řízení provozu, ať už pod značkou ETCS, nebo… Číst vice »

VTT

Kdy byla v tomto úseku hradla? Minimálně v osmdesátých letech tam žádné nebylo. Nepletete si to s tratí do Liberce, tam byly hl (ne hr) Doubí a Pilínkov.

Twix

Čeho se týká ta systémová půlhodina? Úsek Turnov – Železný Brod projedou rychlíky i se zastávkou v Malé Skále už dnes mnohem rychleji. A do Liberce je to zase daleko. Možná by ta slohovka byla srozumitelnější, kdyby se rozdělila na více vět a v nich by bylo něco jako přísudek.

Petr

Moc to s těma úpravama trati nepřehánějte. Ještě by železnice přetáhla některé dosavadní uživatele automobilů a pumpaři a leštiči okének nebudou mít co žrát.

král j

s TÍM PODCHODEM JE TO
AHA ZÁVADA POČÍTAČE – PÍŠE MI TO VELKÁ PÍSMENA. nECHÁM OPRAVIT

Y.K.

Caps lock, ťuk.
Tak to bude litr, šéfiku. 🙂

Pipkin

845 nepotřebuje horní rychlostníky, tyhle kýble jedou rychle jen z kopce.
Alespoň že upustili od podchodu, bezmála to byl jen nějaký nápad ze Silvestra nebo z 1.dubna….normální člověk by tohle nevymyslel.
Nový slovosled – přejmenování doporučuji zakotvit do předpisu a nechat dopravce z toho udělat přezkoušky. Ať je jasno.

Projektant

Tak zrovna odstranění, resp. zmírnění propadu rychlosti nejvíce pomůže líným vozidlům…

Pipkin

V případě 845 to nic neřeší, protože se na MS stejně zastavuje a ta ztráta je hlavně u rozjezdů. To by ten vlak musel projíždět a ještě z kopce…A pokud 845 jede do kopce, kde je traťová 80 jen 60, pak bohužel to kromě svršku chce vyměnit i dopravce.

Radim

Dopravce může zůstat, ale měly by se vyměnit jednotky 😉

Twix

Vzpomínáme na svižný rychlík do Tanvaldu tvořený hydrou a dvěma Btn…

Jiřik

Já ten rychlík pamatuji jako 749 + 6 osobních vagonů. 🙂

kix

když to neklouže, tak 845 se umí docela rozjet..845 je líná, ale výkon to celkem má, takže ty kopce za sucha jezdí rychleji jak 845+2×043, 843 byla rychlejší jen na rozjezdech

kix

ono ty propady budou dosti podobné, jen se to celé zvedne na rychlostní profil v130, naopak pokud si bude někdo chtít hrát s papírem, tak na rovince před loužkem směrem od turnova lze vykouzlit i 95/100 a propad do oblouku pak bude vyšší, reálné využití sice bude mizivé, protože předtím bude v oblouku 90 a na těch 850m zvýšení je pitomost, když největší propad je právě oblouk v Loužku, kde bude nově 70, myslím, že tam už není stavební prostor pro narovnání, k tomu už došlo při minulé akci, kdy se tam zvýšila rychlost z 60 na 65

Jiřik

Stavební prostor tam je. Buď nový tunel z Malé Skály rovně pod Zbirohy a Loužek obejít na východě, anebo z Malé Skály prodloužit oblouk, udělat tunely pod Vazovcem a Rohozcem a mezilehlou zastávku Dolánky posunout mezi ně dovnitř údolí. 🙂

Martin1

O kolik přesně se má urychlit jízdní doba? Jde o krátký úsek, navýšení na 100 km/h, tak to moc asi nebude, ne?

V.N.

Pokud mne paměť nešálí , jedna rekonstrukce tady již proběhla..na základě této rekonstrukce došlo ke zvýšení rychlosti. Dříve se jezdilo z Turnova až do Železného Brodu max 70 km/h. Dle mého názoru není moc reálné, aby se na této trati ještě nějak zvyšovala rychlost ….

kix

Zavede se v130 mezi Turnovem a Skálou, tam dosud chybi

kix

Víc jak o minutu to nebude, 100 km/h tam na části už je nyní, nově dojde k navýšení jen na v130 v oblouku o dolanek, loužku a mezi tunelem a malou skálou, vsude to bude o 5 max o 10 km/h. Větší přínos přinesou hradla,ale tam by největší přínos byl ten koncept zrusit

VTT

Co konkrétně chcete rušit a jak by měla vypadat náhrada?

kix

rušit souběhy Os a Tanvaldů, ono k tomu za chvíli dojde tak jako tak, protože elektrifikace.

praktik

Nic proti tomu, ale jaký přínos budou mít ta hradla? Jak často se tam jezdí / bude třeba jezdit ve sledu za sebou?

VTT

Z Turnova jede R do Tanvaldu a za ním na odhlášku Os do Paky. V opačném směru podobně.

kix

každé 2 hodiny v obou směrech jedou dva vlaky za sebou na odhlášku.

Jarda

O kolik tato stavba zkrátí jízdní doby ? O minutu? No paráda, to hned vyžene stovky lidí z aut.

Danny

S tímto přístupem bychom se daleko nedostali. S ohledem na cenu a přestavbu jedné menší stanice toho na samotnou trať přiliš nezbyde. Berte to jako takovou lepší údržbu, která odstraní zbytečně pomalé jízdy… k žádným přeložkám zde nedochází.

Rabín

Takže jinými slovy: s velkým humbukem a PR se trať uvede do stavu, v jakém už měla dlouhá léta být.

Leštění

Jaký velký humbuk máte na mysli? To že nějaký nezávislý novinář si připraví nějaký článeček , bych velkým humbukem nenazyval.

Twix

Taky nemám rád když někdo o všem tvrdí že se to dělá „s velkou slávou“ a s tím pak polemizuje, ačkoliv to ve skutečnosti žádná velká sláva nedoprovází.

Tomáš Záruba

To v zásadě platí pro všechno na železnici počínaje koridory. Snad s výjimkou Nového spojení, a pár jednotlivostí na koridorech (plus třeba v Čelákovicích).

kix

PJ tam žádné nejsou

Petr

Co máte z toho, v Praze se dávají desítky miliard do rekonstrukcí nádraží pro příměstkou dopravu. Kvůli tomu půlminutovému kochání se tou moderní nádherou mezi výstupem z vlaku a výstupem z budovy nádraží určitě všichni pendleři prodají auta, koupí In100 a budou hodinu a půl dojíždět regionovou. Vítejte v ČR – železničním skanzenu Evropy.

Twix

To píšete o Vysočanech, Radotínu nebo kterém nádraží, kde se doteď musely stovky až tisíce lidí denně kochat tím jak lezou do kolejiště?

Petr

Píšu o Smíchovském a Masarykově nádraží. Je super mít moderní nádraží a komfortní soupravy, ale dokud nebudou komfortní i jízdní doby, tak bude železniční doprava nadále sloužit pouze těm, kteří na auto nemají peníze nebo papíry. Čest výjimkám.

Twix

Jsem přesvědčen že většina cestujících 18+, co nastupuje na těchto nádražích do vlaku, má auto i papíry. Můžeme se samozřejmě dohadovat o tom, jak nákladně se tyto stanice modernizují, ale zohlednil bych i počet cestujících v porovnání s Malou Skálou, a například i fakt, že přístup do vlaku na Smíchově je dodnes těžce bariérový (nákladním výtahem se na požádání dá vyvézt jen kočárek bez dítěte).

Honza135

Je dobře, že se na této trati investuje do kolejí. Na této trati jezdím bezmála deset let a pamatuji ještě pomalé jízdy u skal v Rychnově a Staré Pace. Pravda, cestovní doby jsou pořád stejné, ale jízda jako taková je plynulejší a přeci jen rychlejší. Snad se jednou dočkám i zkrácené jízdní doby. To se však bez investic, jako je tato, zkrátka neobejde.

marcel.stancl

Již mohou být 2 automatická hradla v jednom mezistaničním úseku? Dříve byl problém s PNS (přivolávací návěst). Bude to velký přínos pro dráhu a zkrácení jízdních dob.

Zdeněk

V tomto případě jde však o dva mezistaniční úseky, AHr Dolánky mezi žst. Turnov a Malá Skála, a AHr Líšný mezi žst. Malá Skála a Železný Brod.

Vlakvedoucí

Nemohou, pak by šlo o autoblok.

Adam

A ten by se tam vybudovat nedal?

El Barto

Co by ne, když může být (resp. mohl být, nevím zda nebyl nahrazen) AB na jednokolejné trati do Prachovic, mohl by být technicky i tam. Druhá věc je, kolik by to stálo a jestli by to mělo odpovídající přínos.

M152

Zatím z Přelouče do Prachovic je, jen v úseku Choltice – Heřmanův Městec byl zrušen. A v úseku Choltice – Přelouč to funguje pofidérně, takže se v praxi přestal používat a jezdí se mezistaničně.

El Barto

Díky za aktuální info. V tom případě by možná bylo lepší použít jako příklad jednokolejné tratě s AB trať z Plzně do Stoda.

VTT

AB na jednokolejkach je ještě Kozolupy – Lipová, Hostivař – Malešice, Svinov – odb. Odra a asi i něco dalšího.

VTT

Možná ještě úsek odb. Koukolná – odb. Závada. Dříve snad byl AB i z Plzně do St. Plzence (to nevím jistě), 4AB pak z hlavního nádraží na Vítkov a kdysi dávno i z Vršovic do Krče.

A hlavně, už dávno se AB na dvoukolejkách dělá obousměrný, tedy z tohoto pohledu jsou to dvě jednokolejky vedle sebe.

VTT

Autoblok a AHr jsou v mnoha ohledech dost odlišné věci.
Mimochodem, rozdělit mezistaniční úsek na více než dva oddíly aut. hradly nelze, ale jeden mezistaniční úsek může klidně být rozdělený jen na dva oddíly návvěstidlem autobloku.

Jirka P

Což je zase jen české špecifikum, které papírově znemožňuje 1:1 nahradit starý báboblok. Prostě buď tam bude autoblok se (zbytečně) závislými návěstidly a omezenými délkami oddílů – třeba 3km oddíl nejde (a donedávna i s ZV 1000 a kolejovými obvody) anebo autohradlo, které ale smí být jenom jedno. V praxi pokud je po tom poptávka, se buď stanice vytáhne do tratě nebo se jedno z těch autohradel prohlásí za něco jiného. Jinde s tím takové problémy nedělají.