Správa železnic přejmenovává stavby. Úpravy trati z Turnova podél Jizery začnou letos
Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Malá Skála. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Změna názvu má lépe vystihovat rozsah stavby.
Jako ne že by tam hradla byla od věci. Ale fakt tam nejde najít fleky 2×200 m, co zrovna nejsou v tunelu, na mostě, zářezu apod? Já vím, když výhybna, tak na celou povolenou délku vlaku, proč taky relativně levně dramaticky zlepšovat situaci „jen“ pro 98% dotčených vlaků. :-/ P.S.: Ne, záložní výhybny fakt není nutné dělat tam, kde jsou dnes zastávky. Takže klasický „posun o kategorii“: Kde jsou potřeba výhybny uděláme hradla, kde je potřeba dvoukolejka děláme výhybny, kde je třeba hradlo uděláme nic nebo drobné zkrácení JD, kde je třeba modernizace děláme optimalizaci, kde VRT cpeme modernizaci, kde… Číst vice »
tam vyhýbny potřeba nejsou, hradla se tam dělají, protože tam jezdí následy, tak aby mohly jezdit těsněji za sebou
Následy?
https://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1sled
Byť hádám, že jde spíš o „následné vlaky“ než „následy“, viz druhý odstavec.
Hezký, ale není to zadarmo.
Zadarmo to sice není, ale využít modernizaci trati k přidání pár krátkých výhyben by mělo velmi dobrý poměr výkon / cena.
Na vzdálenosti 14 km mezi Turnovem a Železným Brodem, kde zhruba v polovině leží nádraží Malá Skála, budovat další výhybny? Proč?
Přenos zpoždění mezi vlaky.
To jen v případě, že tam budou vlaky jezdit výrazně hustěji. Při hodinové frekvenci spojů 1T+1Z ta tříkolejná výhybna Malá Skála bohatě stačí pro vyrovnání až půlhodinových zpoždění mezi Turnovem (8 km za MS) a Železným Brodem (6,5 km před MS) – a větší zpoždění by, vzhledem k potřebě oběhů souprav, nevyrovnalo ani současné zřízení nových výhyben Dolánky, Líšný, Bořkov a Libštát. 🙂
Já jsem si vůbec kladl otázku ohledně těch hradel. Vlaků tam zas tolik nejezdí, otázkou je, zda se v Malé Skále pravidelně křižuje. Už i ta stanice dnes v podstatě funguje spíše jako hláska…
Na druhou stranu, pokud se budou dělat nové kabeláže, tak si myslím, že pořizovací náklady hradel nebudou moc vysoké .. na rozdíl od zcela zbytečných výhyben
No tak až se přepne R14 do křižování Dvůr – Turnov, tak jsem zvědav, jestli na „zbytečnosti“ záložní výhybny poblíž Dolánek budete trvat. 🙂
Ale ani za draho, když už se to tam celé rozhrabe.
Podobně nese název rekonstrukce žst Dolní Polubný, ačkoliv se má jednat o celkovou rekonstrukci tratě v úseku Tanvald – Kořenov. Má tohle logiku? Sž z nás dělá akorát blbce a mate tím veřejnost, která se na ně následně obrací s tím proč se bude opravovat pouze stanice. Ačkoliv tím myslí celkovou rekonstrukci celého úseku. Tato nákladná reko má proběhnout v příštím roce a výrazně ovlivní provoz na legendární zubačce. To že název akce zní méněcenně než to skutečně bude je věc druhá. Podobně jako v tomto článku.
s tím polubným nemáte pravdu, tam se jedná o dvě nezávislé akce, oprava trati a rekonstrukce žst, které se možná podaří zkoordinovat do jednoho termínu, ale možná také ne a bude výluka dvakrát..
DOZ pořád nebude?
K Malé Skále jsem našel toto, doufám že je to aktuální:
https://mapy.spravazeleznic.cz/letaky/S631800276_202308071341.pdf
https://www.okplan.cz/cs/zeleznicni-stanice-mala-skala
tak koukám, že to obec totálně zabila..nebude ani posun ani podchod, který mohl být zároveň transitní komunikací na místě před lety zrušeného přejezdu.. ani ten přechod na druhou stranu nebude, takže se tam nadále poleze skrz kolejiště všude možně..
Bude se modernizovat i staniční zabzař? V Malé Skále je výpravčí, V Železném Brodě asi dalkovina?
Ano, bude.
Tím skončí snad poslední návěstidla vzor AŽD 65(?) na Liberecku.
Už tady ta otázka padla: Kolik času vlaky touto modernizací na těch 14km ušetří? A hlavně: Jak se to projeví na cestovní době Lieberec – Pardubice, když tam je grafikon rychlíků daný křižováním v Železném Brodě a uzlem v Turnově? Myslím, že výsledkem bude, že se sice o minutu zkrátí jízdní doba, ale o to déle budou vlaky stát ve stanicích.
Jízdní dobu to kratit moc nebude. Jsou tam nevhodné oblouky, kde se dnes jezdí 65 resp. 75 km/h.
Automatická hradla budou naopak velkým přínosem při nepravidelnostech v provozu, protože následující vlak nebude muset čekat na odhlášku ze Skály resp. Turnova.
Zvyseni kapacity a tim usnadneni zvladani nepravidelnosti vubec nepopiram. Predpokladam, ze je to tam dost na hrane, kdyz se tam prolinaji relace Liberec – Stara Paka a Tanvald – Mlada Boleslav.
Ale v clanku se pise i o zkraceni jizdnich dob Liberec – Turnov – Pardubice, tak me zajima o kolik a jak toho vubec s ohledem na krizovani a pripoje chteji dosahnout?
do změny koncpetu se tam nezmění nic, už teď tam je ve směru do Turnova započítána 3 minutová vata na čekaní na vjezdu do Turnova, protože tam nejdou společné vjezdy a přednost má R od Prahy a Os od Liberce až pak se pouští R od Pardubic, resp. ještě nedávno tomu tak bylo, tady se spíš jedná o uvedení do modernějšího stavu a zavedení v130. Samozřejmě na krácení zpoždění se to pak bude hodit
No a to je přesně to, o co mi tu od začátku jde: SŽ v souvislosti se stavbou slibuje něco, co ještě dlouho po jejím dokončení nebude.
Na téhle trati o zrychlení asi nemá cenu moc mluvit. Spíš jde o komfort nastupování a cestování. Jsem ze Skály, ale i přes to bych radši přivítal zrychlení tratě přes Jičín do Hradce a Pardubic.
To ovšem nechtěl Liberecký kraj a KORID LK – ti upřednostnili pro „rychlíkové“ spojení využití trati přes Starou Paku a sice možná dražší, ale ve výsledku efektivnější zrychlení trati přes Jičín nepodpořili (odmítali).
To je jedno. Tohle spojení stejně dříve či později povede přes MB a NB v důsledku staveb již chystaných.
Co by po té „lokálce“ člověk víc chtěl? Jsou tady elektrizované tratě, kde se jezdí 80/90km/h a taky s tím nikdo nic nedělá…
ten šrot z Arrivy by se dal taky vyměnit.
Nejlepší by bylo na horský tratě do Liberce vypsat VŘ na jednotky parametrů 612 DB, rozjede se to všude hned i do kopce, Pohřebačka-Pardubice může aspoň 140 a kde to jde tak i klopit, aspoň by se to mezi DC a Ústí využilo.
Kde chcete ty jednotky parametrů 612 DB sehnat, pokud se jich zrovna DB nebude zbavovat? Šlo by tam maximálně něco jako RegioFox, pokud chceme moderní motorák, který se pořád vyrábí.
Na druhé straně, když si představím takový InterFox… 🙂
Moc nechápu odpor obce proti podchodu. Ta trať vede ve svahu, podchod by tak byl vlastně v úrovni silnice a mohl mít rampu na nástupiště a být tak kompletně bez bariér aniž by prodloužil lidem cestu na vlak. Navíc se na druhém konci mohl postavit výtah a zkrátit tak cestu lidem bydlícím za tratí.
podchod a posun stanice byl navržen docela dobře, navíc to bylo v místě bývalé silnice a byl by to přirozený koridor i pro lidi co vůbec železnici nevyužívají (což by bylo právě na podchodu dobé, že by ten provoz oddělil od železnice úplně), ale tak přeci si nebudem rušit náš železniční skanzen..tohle byl naprosto zpátečnický krok od obce. Nevím jak to nakonec vůbec dopadlo, jestli teď bude přechod a posun stanice zůstal, nebo přechod bude a stanice zůstane na svém původním místě, sem to pak přestal sledovat, protože obec byla jak proti podchodu, tak proti přesnunu.. On by na tom… Číst vice »
Jeden z tehdejších zastupitelů má u nádraží pozemky v tom je ten celý postoj obce
a proto se tady zabije rozvoj nádraží, železnice i obce samotné na desítky let dopředu.. 95% obyvatel Malé Skály to mohlo mít blíže na nádraží, 90% turistů míří do kempu či na žlutou plovárnu nebo k Pantheonu..všichni to mohli mít blíže..lidé bydlící nad nádražím nemuseli už chodit zacházkou, po tom co byl před desítkami let zrušen přejezd a mohla být obnovena původní trasa pro pěší rovnou od mostu nejkratší cestou, což by lidem zkrátilo cestu i třeba na dálkové autobusy na I/10..
Těch 95 % obyvatel bych ještě navýšil a doplním že kromě uvedených turistických směrů by to samozřejmě bylo blíž třeba i na Besedické skály. Zajímalo by mě jestli tam byly nějaké rozumné argumenty k tomu „chceme nádraží tam kde je“.
no je fakt, že když nebude podchod ani přechod přes koleje, tak to budou mít oficiálně dál skoro všichni obyvatelé Malé Skály tj. 99%, protože i ten kdo bydlí 50m od nástupiště si musí udělat kilometr procházku okolo celého nádraží, což se samozřejmě v praxi neprovozuje, ale kdoví jestli to nově nebude nějak znemožněno, bude posun kolejí, tak třeba vysokou opěrnou zdí..důvod je viz výše, já to se starostou kdysi řešil, ale to bylo absolutně marný, ale lidé to „chtějí“ po tom co se jim odprezentovala stanice z koridoru (jako příklad), tak chtějí své malebné nádraží zastrčené v zadeli 😀
S napětím čekám na pokrok ve věci reko žst. Železný Brod…
No, hlavně aby i tam někdo nechtěl prosazovat zase nějaký nesmyslný a naprosto zbytečný podchod, když místa na pohodové a bezpečné vyřešení všeho v jedné úrovni je tam víc než dost!
my tady nechcem nový nádraží
Z pohledu náhodného turisty by mi přišlo dobré, kdyby byl na nádraží vytvořen přístup z té ulice vedoucí nad nádražím, protože k přejezdu je to dost daleko. Předpokládám , že se o ničem takovém (lávka/podchod) neuvažuje?
Nevím, jak teď, ale dříve byla hned naproti nádraží u toho modelu nádraží vyšlapaná cesta i se schůdky, takže předpokládám, že místní takhle chodí normálně. 😀
tam měl být právě ten podchod + posun stanice, podchod měl být na místě bývalého přejezdu a tam měly být přesunuty i nástupiště https://mapy.cz/s/fazavokamu tady je trasa podchodu..jak to ted dopadlo s tím přechodem už nevím, jsem to přestal sledovat, protože obec naprosto skvělý návrh zazdila s tím, že chtějí zachovat stávající nádraží..to by bylo sem cpát nějakou modernu. Ale mám pocit, že snad i přechod by měl být kompletní a průchozí na obě strany, ale posun nástupišť se asi konat nebude
V místě toho silničního přejezdu by pochod byl jen zbytečnou buzerací cestujících – podchod by měl logiku nejvýš někde hned u stávající výpravní budovy, kde je terén před ní o jedno podlaží níže než kolejiště. A od úrovňového silničního přejezdu (zabezpečeného) by na nástupiště bylo možno také dojít v úrovni i bez podchodu – takže k čemu tam budovat buzerační podchod (při intenzitě dopravy 1 – 2 vlaky za hodinu)?
intenzita vlaků sice není moc velká, ale pěší provoz tam je..i nyní tam lezou lidi všude možně..tak ono se není divu, to nádráží tam je bariéra a osobně jsem tam zažil, že v tom místě vlak srazil člověka, parta mladíků přecházela těšně před vlakem a poslední to nestihl. Ale zabezpečný přechod by byl také řešením, jen známe jak by to lidi dodržovali..ti co nejdou na vlak..
Když se na Skale jenom přibrzdí, tak možná získáme 2 minuty !
I drobná zrychlení v tomto případě v pořádku,, v úseku Turnov – Železný Brod jde o minuty, zda a za jakých podmínek a s jakou rezervou mohou rychlíky zvládat za systémovou půlhodinu, s čímž se jaksi tak nějak oficiálně počítá – ale tak neurčitě, co do termínu, bez tahu na branku, že vlastně nepočítá. Chlubit se po zrušení mezihradel v uvedených úsecích s jejich znovuzavedením jako s úžasným pokrokem je na pováženou, navíc i při současném jízdním řádu, a tím spíš, pokud se přejde na jiný, efektivnější, speciálně tento úsek chce spíš řízení provozu, ať už pod značkou ETCS, nebo… Číst vice »
Kdy byla v tomto úseku hradla? Minimálně v osmdesátých letech tam žádné nebylo. Nepletete si to s tratí do Liberce, tam byly hl (ne hr) Doubí a Pilínkov.
Čeho se týká ta systémová půlhodina? Úsek Turnov – Železný Brod projedou rychlíky i se zastávkou v Malé Skále už dnes mnohem rychleji. A do Liberce je to zase daleko. Možná by ta slohovka byla srozumitelnější, kdyby se rozdělila na více vět a v nich by bylo něco jako přísudek.
Moc to s těma úpravama trati nepřehánějte. Ještě by železnice přetáhla některé dosavadní uživatele automobilů a pumpaři a leštiči okének nebudou mít co žrát.
s TÍM PODCHODEM JE TO
AHA ZÁVADA POČÍTAČE – PÍŠE MI TO VELKÁ PÍSMENA. nECHÁM OPRAVIT
Caps lock, ťuk.
Tak to bude litr, šéfiku. 🙂
845 nepotřebuje horní rychlostníky, tyhle kýble jedou rychle jen z kopce.
Alespoň že upustili od podchodu, bezmála to byl jen nějaký nápad ze Silvestra nebo z 1.dubna….normální člověk by tohle nevymyslel.
Nový slovosled – přejmenování doporučuji zakotvit do předpisu a nechat dopravce z toho udělat přezkoušky. Ať je jasno.
Tak zrovna odstranění, resp. zmírnění propadu rychlosti nejvíce pomůže líným vozidlům…
V případě 845 to nic neřeší, protože se na MS stejně zastavuje a ta ztráta je hlavně u rozjezdů. To by ten vlak musel projíždět a ještě z kopce…A pokud 845 jede do kopce, kde je traťová 80 jen 60, pak bohužel to kromě svršku chce vyměnit i dopravce.
Dopravce může zůstat, ale měly by se vyměnit jednotky 😉
Vzpomínáme na svižný rychlík do Tanvaldu tvořený hydrou a dvěma Btn…
Já ten rychlík pamatuji jako 749 + 6 osobních vagonů. 🙂
když to neklouže, tak 845 se umí docela rozjet..845 je líná, ale výkon to celkem má, takže ty kopce za sucha jezdí rychleji jak 845+2×043, 843 byla rychlejší jen na rozjezdech
ono ty propady budou dosti podobné, jen se to celé zvedne na rychlostní profil v130, naopak pokud si bude někdo chtít hrát s papírem, tak na rovince před loužkem směrem od turnova lze vykouzlit i 95/100 a propad do oblouku pak bude vyšší, reálné využití sice bude mizivé, protože předtím bude v oblouku 90 a na těch 850m zvýšení je pitomost, když největší propad je právě oblouk v Loužku, kde bude nově 70, myslím, že tam už není stavební prostor pro narovnání, k tomu už došlo při minulé akci, kdy se tam zvýšila rychlost z 60 na 65
Stavební prostor tam je. Buď nový tunel z Malé Skály rovně pod Zbirohy a Loužek obejít na východě, anebo z Malé Skály prodloužit oblouk, udělat tunely pod Vazovcem a Rohozcem a mezilehlou zastávku Dolánky posunout mezi ně dovnitř údolí. 🙂
O kolik přesně se má urychlit jízdní doba? Jde o krátký úsek, navýšení na 100 km/h, tak to moc asi nebude, ne?
Pokud mne paměť nešálí , jedna rekonstrukce tady již proběhla..na základě této rekonstrukce došlo ke zvýšení rychlosti. Dříve se jezdilo z Turnova až do Železného Brodu max 70 km/h. Dle mého názoru není moc reálné, aby se na této trati ještě nějak zvyšovala rychlost ….
Zavede se v130 mezi Turnovem a Skálou, tam dosud chybi
Víc jak o minutu to nebude, 100 km/h tam na části už je nyní, nově dojde k navýšení jen na v130 v oblouku o dolanek, loužku a mezi tunelem a malou skálou, vsude to bude o 5 max o 10 km/h. Větší přínos přinesou hradla,ale tam by největší přínos byl ten koncept zrusit
Co konkrétně chcete rušit a jak by měla vypadat náhrada?
rušit souběhy Os a Tanvaldů, ono k tomu za chvíli dojde tak jako tak, protože elektrifikace.
Nic proti tomu, ale jaký přínos budou mít ta hradla? Jak často se tam jezdí / bude třeba jezdit ve sledu za sebou?
Z Turnova jede R do Tanvaldu a za ním na odhlášku Os do Paky. V opačném směru podobně.
každé 2 hodiny v obou směrech jedou dva vlaky za sebou na odhlášku.
O kolik tato stavba zkrátí jízdní doby ? O minutu? No paráda, to hned vyžene stovky lidí z aut.
S tímto přístupem bychom se daleko nedostali. S ohledem na cenu a přestavbu jedné menší stanice toho na samotnou trať přiliš nezbyde. Berte to jako takovou lepší údržbu, která odstraní zbytečně pomalé jízdy… k žádným přeložkám zde nedochází.
Takže jinými slovy: s velkým humbukem a PR se trať uvede do stavu, v jakém už měla dlouhá léta být.
Jaký velký humbuk máte na mysli? To že nějaký nezávislý novinář si připraví nějaký článeček , bych velkým humbukem nenazyval.
Taky nemám rád když někdo o všem tvrdí že se to dělá „s velkou slávou“ a s tím pak polemizuje, ačkoliv to ve skutečnosti žádná velká sláva nedoprovází.
To v zásadě platí pro všechno na železnici počínaje koridory. Snad s výjimkou Nového spojení, a pár jednotlivostí na koridorech (plus třeba v Čelákovicích).
PJ tam žádné nejsou
Co máte z toho, v Praze se dávají desítky miliard do rekonstrukcí nádraží pro příměstkou dopravu. Kvůli tomu půlminutovému kochání se tou moderní nádherou mezi výstupem z vlaku a výstupem z budovy nádraží určitě všichni pendleři prodají auta, koupí In100 a budou hodinu a půl dojíždět regionovou. Vítejte v ČR – železničním skanzenu Evropy.
To píšete o Vysočanech, Radotínu nebo kterém nádraží, kde se doteď musely stovky až tisíce lidí denně kochat tím jak lezou do kolejiště?
Píšu o Smíchovském a Masarykově nádraží. Je super mít moderní nádraží a komfortní soupravy, ale dokud nebudou komfortní i jízdní doby, tak bude železniční doprava nadále sloužit pouze těm, kteří na auto nemají peníze nebo papíry. Čest výjimkám.
Jsem přesvědčen že většina cestujících 18+, co nastupuje na těchto nádražích do vlaku, má auto i papíry. Můžeme se samozřejmě dohadovat o tom, jak nákladně se tyto stanice modernizují, ale zohlednil bych i počet cestujících v porovnání s Malou Skálou, a například i fakt, že přístup do vlaku na Smíchově je dodnes těžce bariérový (nákladním výtahem se na požádání dá vyvézt jen kočárek bez dítěte).
Je dobře, že se na této trati investuje do kolejí. Na této trati jezdím bezmála deset let a pamatuji ještě pomalé jízdy u skal v Rychnově a Staré Pace. Pravda, cestovní doby jsou pořád stejné, ale jízda jako taková je plynulejší a přeci jen rychlejší. Snad se jednou dočkám i zkrácené jízdní doby. To se však bez investic, jako je tato, zkrátka neobejde.
Již mohou být 2 automatická hradla v jednom mezistaničním úseku? Dříve byl problém s PNS (přivolávací návěst). Bude to velký přínos pro dráhu a zkrácení jízdních dob.
V tomto případě jde však o dva mezistaniční úseky, AHr Dolánky mezi žst. Turnov a Malá Skála, a AHr Líšný mezi žst. Malá Skála a Železný Brod.
Nemohou, pak by šlo o autoblok.
A ten by se tam vybudovat nedal?
Co by ne, když může být (resp. mohl být, nevím zda nebyl nahrazen) AB na jednokolejné trati do Prachovic, mohl by být technicky i tam. Druhá věc je, kolik by to stálo a jestli by to mělo odpovídající přínos.
Zatím z Přelouče do Prachovic je, jen v úseku Choltice – Heřmanův Městec byl zrušen. A v úseku Choltice – Přelouč to funguje pofidérně, takže se v praxi přestal používat a jezdí se mezistaničně.
Díky za aktuální info. V tom případě by možná bylo lepší použít jako příklad jednokolejné tratě s AB trať z Plzně do Stoda.
AB na jednokolejkach je ještě Kozolupy – Lipová, Hostivař – Malešice, Svinov – odb. Odra a asi i něco dalšího.
Možná ještě úsek odb. Koukolná – odb. Závada. Dříve snad byl AB i z Plzně do St. Plzence (to nevím jistě), 4AB pak z hlavního nádraží na Vítkov a kdysi dávno i z Vršovic do Krče.
A hlavně, už dávno se AB na dvoukolejkách dělá obousměrný, tedy z tohoto pohledu jsou to dvě jednokolejky vedle sebe.
Autoblok a AHr jsou v mnoha ohledech dost odlišné věci.
Mimochodem, rozdělit mezistaniční úsek na více než dva oddíly aut. hradly nelze, ale jeden mezistaniční úsek může klidně být rozdělený jen na dva oddíly návvěstidlem autobloku.
Což je zase jen české špecifikum, které papírově znemožňuje 1:1 nahradit starý báboblok. Prostě buď tam bude autoblok se (zbytečně) závislými návěstidly a omezenými délkami oddílů – třeba 3km oddíl nejde (a donedávna i s ZV 1000 a kolejovými obvody) anebo autohradlo, které ale smí být jenom jedno. V praxi pokud je po tom poptávka, se buď stanice vytáhne do tratě nebo se jedno z těch autohradel prohlásí za něco jiného. Jinde s tím takové problémy nedělají.