Správa železnic: Přejezd u Lutyně je bezpečný, ale není pro speciální soupravy
Práce na opravě 1. koleje jsou hotové, čeká se na závěrečnou kontrolu.
Správa železnic (SŽ) nebyla vůbec informována o tom, že se příjezdová cesta k železničnímu přejezdu v Dolní Lutyni proměnila z polní na asfaltovou a u trati vznikl nový zemědělský areál. Vyplývá to z nových odpovědí Správy železnic na dotazy deníku Zdopravy.cz. Správa železnic uvedla, že přejezd není vhodný pro tak velkou soupravu, která na přejezdu uvízla.
Vyšetřování nehody stále běží, po včerejším rozsáhlém vyjádření dopravce ale zodpověděla na sérii otázek Správa železnic. Z odpovědí vyplývá, že podle názoru správce infrastruktury tak velká silniční souprava neměla na přejezdu co dělat. Ještě v roce 2018 byl přejezd na polní cestě.
Klíčovou otázkou ve vyšetřování je zodpovězení otázky, zda šlo o nadměrnou přepravu či nikoliv. „Z pohledových parametrů předmětné soupravy, jejíž totožnost známe, lze usoudit, že se nejedná o standardní nákladní automobil, který by měl průchodnost všude na běžných komunikacích, natož na účelové komunikaci vedoucí do polí,“ uvedla ředitelka odboru komunikace Kateřina Matásková.
Správa železnic uvedla, že o nadměrné přepravě nebyla nijak informována. „Pokud by se opravdu jednalo o nadměrnou přepravu, tak je povinností dopravce získat povolení Silničního správního orgánu, kde bychom byli účastníci správního řízení,“ dodala. Přejezd podle ní je bezpečný, ale není konstruován na tento typ speciálních vozidel a přeprav.
Bez informace o asfaltování i nové výstavbě
Firma Spro se ve svém jediném vyjádření na facebookových stránkách vyhýbá termínu speciální přeprava. „Souprava splňovala technické normy pro převoz přepravovaného stavebního stroje. Řidič soupravy je náš dlouholetý a zkušený zaměstnanec. Celou událostí je velmi otřesen,“ uvedla firma na svém facebookovém profilu.
Z odpovědí Správy železnic vyplývá, že ještě do roku 2018 šlo v podstatě o polní cestu. Tehdy napojila Farma Bezdínek, která tu ve sklenících pěstuje rajčata, původní polní cestu na již existující asfaltový výběh z železničního přejezdu P 6512, který byl původně ukončen ve vzdálenosti 20 m od vlastního železničního přejezdu na hranici pozemku SŽ v rámci modernizace koridoru, a to již v roce 2002. „Uvedený počin nebyl ze strany farmy, obce nebo jiných správních orgánu se Správou železnic projednán nebo koordinován,“ dodala Matásková.
Podle ní Správa železnic nebyla součástí žádného řízení souvisejícího se zpevněním polní cesty ani s výstavbou přilehlé farmy a zároveň o této akci nebyla informována. „Jak se investor, projektant nebo správní úřad vypořádal se souladem s územním plánem, s předpokládaným navýšením dopravy, změnou skladby vozidel a výpočtem dopravního momentu na železničním přejezdu, nám není známo,“ dodala.
Správa železnic dnes po 16. hodně obnovila provoz po první koleji. Opravy jsou již dokončeny, čeká se na závěrečnou kontrolu. Vlaky zde budou jezdit sníženou rychlostí.