Správa železnic postaví zastávku Orel na Chrudimsku
Přejezd u obce Orel. Nová zastávko vznikne napravo ještě před přejezdem. Foto: Mapy.cz
Stavba nové zastávky má zlepšit dopravní obslužnost obce.
Stavba nové zastávky má zlepšit dopravní obslužnost obce.
No konečně, tady jsem to sám navrhoval už cca před 30 lety a ČSD i MD to odmítalo. Jen ta cena 9,5 mil.Kč je jaksi úděsná.
No přiblížit dráhu lidem je v dnešní době základ. Ty časy kdy lidi chodili na vlak s úsměvem i kilometr a půl jsou už dávno v pr….i. Pokud chceme lidi ve vlaku holt se budou muset stavět zastávky. Pokud máte problém s vzdáleností od Slatiňan zajeďte se podívat na Šumavu zast. Přísečná a Domoradice.
OT: Dotaz na redakci: Také máte seznam lokálek, kde prý eventuelně budou vypnuty peníze? Novinky cz přinesly seznam tratí „ohrožených“, kde uvádí např.
Moravská Třebová–Dzbel (dle harmonogramu ETCS by výhradní provoz ETCS měl být od 2025)
nebo Frýdlant nad Ostravicí–Ostravice (kde snad je plánována elektrifikace atd.)
Díky za připadný článek.
https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-ministerstvo-dopravy-chce-lokalni-trate-odstavit-40414550
Řekl bych, že seznam tratí v článku je těžce mimo, nějaká novinářská licence. Pokud bychom měli uvažovat v parametrech (300 osobních nebo 11 nákladních)/rok, tak tam jsou úplné nesmysly typu Hlučín–Kravaře, a ano některé tratě tam jsou uvedeny oprávněně.
Sotva se vlak rozjede už zase stojí. Vážně by kvůli tomu kilometru na nádraží do Slatiňan nebyla lepší pěší stezka podél kolejí? Podobně Stéblová a Stéblová-obec, taky 500 metrů od sebe.
Prosím vás, čím měříte tu vzdálenost (předpokládám cca mezi polovinami v nástupišť)?
Mě vychází cca 1,3 km mezi Stéblová a Stéblová-obec.
Mezi Slatiňanama a Orlem mi vychází cca 1 km u přejezdu P5335 a nebo 1,3 u P5334, kde si myslím, že přejezd má být asi zde.
Aby tam nebylo víc zastávek než platících cestujících. Nepočítám důchodce co jezdí zdarma.
Zde to rozhodně nehrozí,vlaky na 238 rozhodně poloprázdné nejezdí.
V Orlu bývalo kdysi nákladiště. Roku 1985, kdy jsem přes něj jel vlakem, už bylo zrušené, ale ještě tam bylo vidět zneplatněná krycí návěstidla, travnatou plochu po manipulačních kolejích i něco, co připomínalo zchátralou staniční budovu.
Podle Google Maps z toho už nic nezbylo, na původním místě je teď městská ulice, ale přesto je zajímavě sledovat obnovení „tarifního bodu“ (jak to jinak nazvat) na původním místě po mnoha letech. Podobně jako navázaly na tradice zastávky Brandýs n. L. Zápská nebo Varnsdorf staré nádraží.
V Orli si myslím nic nebylo, nákladiště bylo zde: https://mapy.cz/turisticka?x=15.8621454&y=49.9119186&z=19&base=ophoto a jmenovalo se Bítovany.
Aha, tak to děkuji za upozornění. Už jsem ho našel i tady: http://www.pshzd.cz/photo/index.php?/category/5 . Takže to bylo až o kus dál, než jsem tenkrát myslel. Díky.
Pro obec i Alukov dobrá zpráva, ale sotva se vlak trošku rozjede ze Slatiňan, hned bude zas brzdit, je to sotva kilometr…
Jako další krok bych viděl přesunutí Slatiňan mezi přejezdy…
Slatiňany jsou nový, ale nakonec se snad přeci jen udělá Chrudim sídliště
Tu jsem také již dávno navrhoval, ale opět bez zájmu. Ta již dávno měla být. Pokud chceme, aby lidé jezdili vlakem, ale i VHD obecně, pak se musí pro to něco dělat a nemít zastávku tam,, kde je osídlení, je absurdní.
Si myslím, že se se zastávkou uvažuje i ve spojitosti s firmou Alukov. Daří se jim, rostou, plné parkoviště dává tušit, že třebas někteří zaměstnanci rádi využijí k cestě do/ze zaměstnání vlak.
Souhlas.
Pak ale záleží na dvou věcech ostatně jako i jinde.
– taktový JŘ se trefí do pracovní doby…
– Firma bude moct či bude ochotna upravit začátek a tím i konec pracovní doby.
Budu se o to dále zajímat…
9 milionů? Zajímavé. Loni SŽDC odhadovalo náklady 16,5 milionu Kč.
Stejně je to drahý ,ani bych se nedivil kdyby si ještě někdo za to stavěl garáž.
Přínosnější pro daňové poplatníky by bylo zhodnotit miliardové akce, než milionové.
Cituji:
„s cenou 5,59 miliardy korun (předpoklad činil 4,423 miliardy Kč). Celkové investiční náklady na celou stavbu činí 6,366 miliardy korun.“
https://zdopravy.cz/obrazem-nakladna-prestavba-uzlu-pardubice-bezi-uz-rok-pracuje-se-na-1-a-2-nastuopisti-91067/
Chtělo by to od slováků opsat jejich hodnocení útrat dle „přínos užitečné hodnoty za utracené peníze“. Osobně např. nechápu investice do tratě na Bechyni nebo do Veselí n. Moravou.
s trati do bechyne opatrne, to je sotoskanzen a s tim tu pohorite.
Trať do Bechyně není potřeba ani jako šotoskanzen starých elektrovlaků
Staré elektrické vlaky můžou sezonně ještě dlouho jezdit na šotojízdy na standartních tratích, kde dlouho nebude ETCS:
typ 451 (z Litvínova)
typ 451 (z Šumperka – aspoň jsem nic nenašel o ETCS do Desné)
typ 560 (z Veselí n. Lužníci do Jihlavy nebo z Kadaně)
typ 460 (z Opavy)
A to co jezdí na Bechyňce může jezdit kde?
viz diskuze k https://zdopravy.cz/pres-400-milionu-ministerska-komise-schvalila-rekonstrukci-trakcniho-vedeni-na-bechynce-85354/
To byste se divil, jak je Bechyňka využívaná. Zkuste se tam někdy projet v týdnu, běžných cestujících za účelem přepravy z bodu A do bodu B je tam dost.
Tak proč ČD jsou do Bechyně s 50ti letými vlaky zhruba 3x dražší než je částka za 50ti leté vlaky ČD v Jihomoravském kraji?
Vlaky typu 560 v JMK jezdí zhruba za částku 0,6 Kč místokm (sjednáno je 0,653 Kč/místokm přičemž zhruba 14% vlaků nejezdí typ 560, ale RegioPanter). Jde o dotaci brutto = konečná částka dotace.
Vlak typu lokomotiva 113 a 2 vagony 011 (=zhruba 80 až 90 standartních sedaček) do Bechyně jezdí za 147,59 vlkm. Tj. zhruba 1,74 Kč/místokm. Jde o dotaci netto, tj. dopravce dostává i jízdné krom dotace.
Čili zhruba 3x víc
Jsou náklady, které prostě počet míst nesrazí…
Odhaduji, že důvodem tak výrazně vyšší dotace do Bechyně je nízká tržba z jízdného.
Ani nevíš co je sotojizda
Co si máme představit pod slovem šotojízda? D
Třeba sezonní vlak Praha-Mikulášovice https://kzc.cz/?sekce=pravidelne_verejne_vlaky&stranka=luzickohorsky_rychlik
Není div, že Liberecký kraj odmítnul dotovat vlakové kilometry tohoto vlaku v úseku přes Liberecký kraj.
V toho nechápete… 🙂
….kdyby si ještě někdo za to stavěl garáž…
No jasně, kradou všichni a když není co ukrást, postaví si někdo z prachů na zastávku alespoň garáž… Ach jo.
Ono taky bude záležet, jak se dohodly s obcí třeba na pozemkách a elektrické přípojce.
To je fakt.
Mě vždycky fascinovalo, co může stát na pár betonových tvarovkách, základu a zábradlí, 10 milionů. Proboha vždyť běžně stavíme RD za 5, kde je toho „trochu víc“, a často i s výrazně větším nárokem na přesnost. I kdyby se vyměnilo a srovnalo 100m koleje k tomu, tak pořád nechápu, kam ty peníze jdou, tam byla cena okolo 10-15mil/km. To je cenami ŽPSV? Nebo jen „železniční“ dodavatel může nastavit libovolnou cenu, protože v hyperbyrokracii neexistuje konkurence?
silná trojka
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/06/trojice.jpg
AŽD
ex-ŽPSV, nyní SŽDC
Sudop Praha
cituji k události z cca roku 2012: „Správa chybovala podle ÚOHS tím, že z tendru neoprávněně vyloučila společnost Skanska, jejíž nabídka byla o více než čtvrtinu nižší než nakonec realizovaná cena.“
Zdroj: https://www.denik.cz/ekonomika/za-chyby-v-zakazce-zaplati-szdc-900-tisic-potvrdil-predseda-uohs-rafaj-20130820.html … faktem je, že současný náměstek SŽDC pro modernizaci Ing. M. N. je ve funkci od 1.7.2013, čili zdá se, že v tom nejede.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/stavite-levne-vyradila-szdc-zajemce-za-opravy-da-o-100-milionu-vic.A120202_1726398_eko-doprava_fih
200 tisíc zbytečných komentářů
Jojo, to mě taky fascinuje, co dokáže za 10 mega realizovat soukromý investor a co SŽ. Před časem jsem to tady nadnesl, a dostal jsem spoustu mínusů, a že tomu nerozumím, a že dopravní stavby mají svá specifika. Ovšem nejpřínosnější byl koment o tom, že s každou takovouhle akcí má SŽ ještě nějaké blíže neurčité vnitřní náklady (ani projekt, ani stavba, ani pozemky, ani příprava), kterým samozřejmě taky nerozumím. Asi režie organizace, která se rozpočítává do jednotlivých akcí.
Tak když vás to tak zajímá, tak jim pošlete žádost o informaci, ať vám rozepíše do jednotlivých položek, co kolik stojí.
Jednak zastávka bude stát na druhé straně obce, než je uvedeno v článku, u přejezdu P5334. To však s cenou moc nesouvisí. Pokud jde o rozsah prací, celková zastavěná, resp. řešená plocha je 90 x 12 metrů, tedy skoro 11 arů, z toho jen asi 3 ary je travnatá plocha a zbytek je nástupiště šíře 3 metry, přístupová komunikace šíře 2 metry a celkové délky přes 100 metrů, 12 podélných parkovacích stání (pravda, u nich si nejsem jistý, jestli jsou součástí tohoto rozpočtu zastávky, nebo je platí třeba obec), k tomu přístupové schodiště, bezbariérová šikmá přístupová rampa, přístřešek pro cestující,… Číst vice »
je na to předpis a musí na to být správná bumážka
Srovnání s cenami pozemních staveb je dost ošidné. Nejviditelnějším výsledkem stavby zastávky je nové nástupiště, ale ve stavbě je toho schováno mnohem víc a všechno stojí peníze. Jako příklad uvedu srovnatelnou novostavbu zastávky Veselí nad Moravou-Milokošť z roku 2017, celkem za 18,7 mil. Kč: Objekt Popis OC+DPH PS 11 Úprava přejezdů 9,722; 89,934 a 88,578 0,85M PS 21 Úprava DOK 1,5M PS 22 Rozhlasové a informační zařízení zastávky Veselí nad Moravou-Milokošť 1,9M PS 23 Kamerový systém zastávky Veselí nad Moravou-Milokošť 1,0M PS 31 Dálková diagnostika TS ŽDC zastávky Veselí nad Moravou-Milokošť 0,6M SO 11 Železniční svršek 6,4M SO 12 Nástupiště… Číst vice »
No třeba taková nádražní budova pro železniční stanici (např. Chodov) je mnohem dražší než stavba autobusové nádražní budovy. Člověk si řekne, budova jako budova, kde je rozdíl. No a rozdíl je v zadávací dokumentaci, kde SŽ požaduje, aby nádražní budovy stavěly pouze železniční firmy (firmy co mají razítko na železniční stavby).
Přeložka něčeho, co je přímo pod budoucím peronem a není to vůbec vidět. Okolo trati té kabeláže bývá nemálo a přinejmenším tam budou kabely k přejezdu.
Jo, uznávám, že když se tam bude vypichovat OK, překládat sítě a já nevím co dalšího, tak to cenu hodně zvedne. Jenom je pro mě pořád otázka, jestli by se tohle nemělo řešit nějak zjednodušeně a systémově, třeba pro ten IS.
Jestli by u zastávek s předpokladem spíše slabšího využití nestačilo tam dávat rozebíratelné dřevěné apod. konstrukce, a zásahy pod terén tak vynulovat… Plus to světlo a infosystémy taky úplně nevím. Možná nějaká ta lampička se solárním panelem a baterkou, popř. amplion na vysílačku napájený z téhož.
Dobře je to vidět v porovnání se zastávkou Varnsdorf – pivovar Kocour, kterou si postavil sám majitel pivovaru. Je tam nástupiště, přístřešek, koš, lavička, 2x lampa, cedule, 20m zábradlí. Cena 1 mil. Kč (v roce 2014).
O kolik stouply ceny staveních prací za posledních osm let?
Vždyť se můžeš přihlásit do realizace takové akce a postavit jí za polovinu nebo třetinu…
Nekontroloval jsem to, ale není to náhodou tak, že SŽDC vyžaduje reference = zkušenost se stavbou železničních staveb a speciální autorizaci stavbyvedoucího?
Na příkladu IT zakázky (SW a HW) je vidět, že SŽDC vyžadovalo, aby IT dodavatel měl najmutého stavbyvedoucího s praxí 5 let ve výstavbě železničních staveb plus autorizaci pro technologická zařízení staveb.
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/podivna-zakazka-szdc-na-ridici-system.A150210_204623_eko-doprava_suj
Jde o kauzu před 7mi lety, třebas s novým šéfem SŽDC je situace jiná.