Správa železnic opraví za 80 milionů lokálku do Nového Jičína
Nádraží Nový Jičín-město. Autor: Phil Richards from London, UK – 15.05.13 Nový Jičín město 814.037, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26696100
Správa železnic (SŽ) plánuje na prázdniny velkou opravu regionální trati ze Suchdola nad Odrou do Nového Jičína (č. 278). Aktuálně
Obávám se , že litím peněz do takovýchto projektů se část nákladní dopravy ze silnic na železnice nepřesune nikdy.
Vždyť je to jen 80 mil! A Nová Jičín je velké město s automotive průmyslem. Co to melete. Náklad se nepřesune nikdy. Jednak je to euro komunismus, pokud zákazník nepozná že je to pro něj lepší a finančně výhodnější. B) To by to cargo prostě muselo jezdit častěji, rychleji. A muselo se líp překládat.. Tedy by musely být rychlé koleje na cargo. A to nikdo dělat tady nebude, protože se pouze budou dělat vrt pro osobáky.
Tak proč se takového lokálky udržují při životě? Nebylo by levnější než do toho cpát peníze, trať zrušit a dopravu zajistit autobusy?
Už jsem to psal včera do sousední diskuze, takže jen heslovitě: – akce se asi nedělá primárně za účelem zvýšení rychlosti, ale aby se trať nerozsypala. U silnic III. třídy se taky opravuje asfalt, když se sype (i u těch „slepých“ do obcí o pár barácích). – Objednatel asi s vlaky nadále počítá, ale i kdyby ne, na trati je i nákladní doprava, takže rušení není na pořadu dne. – rychlostní parametry jsou dány historickým trasováním, zvýšení rychlosti ze 40 i jen na 50 je příjemný bonus, který se ale i tak může dost projevit na JD – je to… Číst vice »
80 Miliónů ? To je levnější než metro D
Lokálka ze Suchdola do NJ má smysl jenom tehdy, pokud by šlo jezdit jedním spojem přímo z Ostravy. Než nakupovat bateriové vozidlo, tak už by bylo možná levnější těch pár kilometrů zadrátovat. Jenomže v Suchdole máme úvrať, propojka přímo na Ostravu je stavebně nereálná a v současné době se není možné dostat k nástupišti. Takže bezpřestupové řešení tady není a ani dalších x desítek let nebude. Proto se zde nabízí otázka. Opravdu je nutné jezdit tento 8km dlouhý úsek vlakem? Není místo toho lepší nasadit autobus třeba v úseku NJ – Odry, který je na km asi 3x levnější a… Číst vice »
Ještě by stálo za úvahu jezdit s dieslem Hranice-Suchdol-Nový Jičín. Výhoda by byla dvojí. Velikostně odpovídající vozidlo na trasu Hranice – Suchdol a systémové spojení Nového Jičína s Prahou a Olomoucí s jedním přestupem.
Pokud řešit dopravu NJ-Suchdol systémově busem, potom změnit koncept z linky NJ, nádraží – Suchdol na linku charakteru MHD, která by obsluhovala části NJ s větší koncentrací obyvatel.
Např. průjezdní linka VM-NJ-Suchdol a další linka obsluhující nemocnici, sídliště Loučka, Bernartice – Suchdol.
Melete nesmysly. Sorem po kotěhůlkách nikdo rozumný jezdit nebude.. Řidič je neskutečně drahý. Je to v podstatě jako dotovat taxík. Vlak může jezdit zachvilku sám, pokud k tomu bude nějaká legislativní odvaha.
Chcete říct, že nové Setry v MSK jsou méně pohodlné, než 40 let staré 810 a jejich odvozeniny? Chcete říct, že fíra je levnější, než řidič autobusu? Vlak je na takových krátkých úsecích násobně dražší, než autobus jednak tím, že má vlak vyšší provozní náklady sám o sobě, ale hlavně tím, že zde na 8 km vlak více pročeká, než projede. Zatímco vlak čeká v koncové stanici, tak autobus může v pohodě objíždět okolní obce, které tak jako tak obsloužit musíte.
Na téhle trati by se mi líbilo, kdyby Pantery (které v Suchdole stejně končí) po úvrati pokračovaly (na baterie) přímo do Nového Jičína. Ideální řešení pro cestující i ideální aplikace parciálních vozidel.
Problém je absence vhodných vozidel, ale hlavně nešikovné uspořádání kolejí v Suchdole. A takhle rozsáhlé přestavby stanice se obávám nikdy nedočkáme.
„Problém je absence vhodných vozidel, ale hlavně nešikovné uspořádání kolejí v Suchdole. A takhle rozsáhlé přestavby stanice se “
Technicky by to v Suchdole nijak extrémně velký problém nebyl, ale něco by to stálo, protože by zjevně bylo třeba zřídit další perón – ale když už nic takového nebylo realizováno v minulosti, tak teď už do toho nikdo nepůjde …
To další nástupiště to ale právě trochu zabíjí. Aby to bylo ideální, chtělo by to přestup hrana-hrana pro lidi z vlaků od Hranic a od rychlíků. Čili ideálně z třetího nástupiště (3.(?) koleje). Ale jak se odtamtud vytočit bez vytrhání dalších lichých kolejí nebo bourání baráků nevím.
Relativně snadno by mělo jít napojit přímo Jičínské nástupiště od Ostravy, ale tím řešíme jen půl problému. Jičín potřebuje napojení i od Hranic.
Při vášnivých debatách o výlučném provozu ETCS na koridorech od roku 2025 (tedy i v Suchdole n.O.), které se tu před pár měsíci vedly, jsem měl naopak pocit, že stavebně oddělené lokálky jsou ty jediné, které mají šanci přežít. Nicméně váš koncept s baterkama je samozřejmě pro cestující přitažlivější, i když trochu vizionářský.
Pokud by to obsluhovaly právě ty Pantery, které by stejně ETCS být musely, tak to problém není. Do Suchdolu přijede po koridoru a ze Suchdolu bude pokračovat po lokálce.
Ale jinak máte pravdu, že pokud by se nezavedl tenhle „vizionářský“ koncept, tak je asi pro všechny tři lokálky ze Suchdolu nejlepší zůstat oddělené.
Ok, takže 8km lokálku oddělíte od koridoru, budiž. Takže zde budete jezdit nějakým starým motorákem bez ETCS, na servis ho budete přetahovat po koridoru lokomotivou. Motorák zde spíše čeká, než jede, takže sežere zhruba 4x tolik nafty, než modení bus. Je tedy méně ekologický a provozně dražší, než autobus. Navíc obslouží jenom úsek ze Suchdola do NJ, takže k vlaku paralelně stejně musíte posílat bus, protože potřebujete obsloužit okolní vesnice. K tomu samozřejmě musíte udržovat trať. Můžete mi vysvětlit, v čem je provoz vlaků výhodnější, než provoz autobusů?
Ono by to šlo, v Hrušovanech u Brna se to i udělalo.
Jaké rozsáhlé přestavby? Stačí tam jedna kolejová spojka 3 – 5 kolej a jste z Nového Jičína u ostrovního nástupiště. Od tama je už v pohodě pokračovat na Ostravu.
Což Vás ale dostane do půlky nástupiště a budete muset rozdělit kolej u nástupiště na dva úseky. A pravděpodobně hodně zásadně šáhnout na zabezpečovačku stanice. Asi to půjde, ale levné to nebude. O tom jak do provozu stanice zasáhne pravidelné křižování 5 a 7 koleje ani nemluvím.
Puvodne trať z Ostravy do Hranic mnela jít přes nový Jičín..to zadrbali měšťané.a ted je tam lokálka co se kroutí mezi lesy aby se člověk dostal ke koridoru.pak se nedivte že je tam 40km/h.kdyz sem minulý rok četl na stránkách SŽDC tabulku zvýšení rychlosti tak tam bylo od 50 přes 55 na max.60 km/h dle úseku.tak nevím co se stalo..
Fabrice to stačilo a druhý pokus s tratí Opava – Trenčín skončil s krachem na burze ve Vídni. Už tehdy, v roce 187x, se to nevyplatilo a to v té době Šustala vyráběl bryčky a ne auta. A do vynálezu pana Benze jěště mnoho roků zbývalo.
Holt ta silniční lobby měl příliš mnoho žebřiňáků.
Kdyby se místo trati na letiště vrazili peníze do elektrifikace a narovnání nejkritičtějšího místa trati do Suchdola, tak mohl S bahn spojovat Nový Jičín s krajským městem.
„narovnání nejkritičtějšího místa trati do Suchdola“
Jinými slovy = v podstatě novostavba celé téměř trati ve zcela nové stopě …
Ale ano, proč ne, taková přetrasovaná trať by mohla obsloužit třeba i Kunín, jemuž se teď právě těmi oblouky vyhýbá – ale kdo by to dnes zaplatil, když většina lidí na venkově už nejezdí vlakem ani do a ze zaměstnání a silnice tam vedou také?
Nový Jičín je dost významné centrum na to, že kdyby se ta novostavba udělala před třiceti nebo čtyřiceti lety, dnes to mohla být velmi frekventovaná trať místo místní lokálky.
Ale samozřejmě dnes, když už přes NJ téměř vede dálnice a všichni si zvykli jezdit po silnici to nedává smysl.
3 km je celá trasa? https://mapy.cz/s/numunapaja
Nevím, co má s touto trasou společného venkov. Zde by se jednalo o spojení města s 30 tisíci obyvateli a 300 tisíci obyvateli. Významný potenciál denní dojížďky.
Trochu přidejte na začátku (klidně ve stávající stopě) směrem na Suchdol, aby jste mohl nastoupat v nějakém rozumném sklonu, aby jste nemusel kovat tunel.
Není lepší jít v zářezu než stoupat po násypu? Z hlediska krajinného i akustického. Trochu toho inženýrského citu 😉
Tak z hlediska hluku je to trochu lepší být v zářezu. Na druhou stranu když kopete zářez, tak tu hmotu musíte někam dávat, tak se to dávalo do náspů, aby se to nemuselo někde někam vozit a ukládat. To je taky inženýrský cit.
Hele a nechceš zubačku? Na prvním půl kilometru trasy je převýšení 20 metrů.
Elektrifikace ani nezbytně nutná není. Ten kousek by se dal dojet na baterky nebo agregát a vzhledem k tomu, že z Jičína trať dál nepokračuje (narozdíl od Sedlnice), tak ani nemá smysl do budoucna.
Ale problém je stanice Suchdol. Podívejte se na letecké snímky. Ta stanice prakticky nejde rozumně udělat tak, aby vlak od Ostravy nebo Hranic mohl jednoduše pokračovat do Jičína.
Co brání tomu, postavit k této koleji peron? Třívozovka by se vešla, víc není potřeba. https://mapy.cz/s/pozedajase
Nic, ale to už by bylo jednodušší doplnit spojku k současnému Jičínskému nástupišti https://mapy.cz/s/fotozakale
Jenže tím vyřešíte jen půl problému. Potřebujete ještě do vlaku dostat cestující od Hranic a z rychlíků, ideálně aby nemuseli absolvovat dosavadní dlouhou cestu podchodem. A na to byste jednotku potřeboval přistavit k současnému třetímu nástupišti.
V žádném případně to není jednodušší. Je tam asi metrový rozdíl výšky a kolej, kterou křížíte je svahově přesně opačně než, kterou byste vybudoval
Myslel jsem jednodušší spíš z hlediska organizace dopravy, ale asi i to je přinejlepším sporné, ano.
U té koleje která by se křižovala, vzhledem k už v podstatě nulovému potenciálu pro nákladní dopravu (Nevím, jezdí někdy něco do VOPky?) je otázka, jestli ji zcela nezrušit.
Ale zas to by už klidně taky mohl být ten peron na 7 koleji
No je to spíš takové plané fantazírování coby kdyby
Náklady na trati jezdí, ale ne do VOP, ale do uhelných skladů v Šenově u NJ. V posledních letech to celkem ožilo
Uff, to máme 2 nové výhybky, položt 150 m kolejí, jeden kříž bez jazyků a zásah do zabzař. Přitom ten vlak nepřijede o nic blíž než v mém návrhu a do podchodu se bude muset tak jako tak, pokud se od toho vlaku má přestupovat.
Zřízení peronu a jednoho úrovňového přechodu přes manipulační(?) kolej mi teda přijde jednodušší.
Židlochovice, Hustopeče…
Těch až 50 km/h bude jen pro naklápěcí soupravy, nebo i pro konvenční?
Přestavba na naklápěcí soupravu se plánuje u 6. generace 814. Kolem roku 2045. Ta bude schopná projíždět oblouky rychlostí až 90 km/h.
A v 7. generaci bude moci nejenom naklápět, ale také se vrátit z naklopeného stavu do roviny.
„zvýšena traťová rychlost až na 50 km/h“ :-DDD
Taky máte z té rychlosti mrazení?
A co takhle tu trať nějak narovnat, aby tam 814 mohla využít svoji maximální rychlost?
Tím získáte možná minutu a půl, jen to bude 10x dražší. Mám silné pochybnosti, že na tomhle kousku to nemá význam.
Rychlost není na krátké trase tak podstatná. Problém je absence přímých spojů do/z krajského města, tím pádem nutnost časové rezervy kvůli přestupu, riziko ujetí spoje, diskomfort takového způsobu dopravy atp.
Štěpáne, jste nejlepší!
Nechte si toho už, tyto vaše ironické poznámky jsou fakt trapné.
Jaká ironie? Chápete, že vy (a vám podobní) za nás dělá půl práce? Za to vám patří nekonečný dík.
Já zde normálně píšu příspěvky do diskuze a nejsem si vědom toho, že bych tím nějak porušoval pravidla. Vy mi ale ke každému mému příspěvku napíšete odpověď typu „jste nejlepší“, „jste poklad“ apod., přestože z vašich příspěvků jednoznačně vyplývá, že žádný příznivec železniční dopravy nejste. Takže tyto vaše příspěvky jsou ironie, ne-li sarkasmus. Chápu, že máte jiné názory na věc, než já, na to samozřejmě máte plné právo, ale to ještě neznamená, že se musíte na mě takto hloupě lepit a dělat tu ze mě blbečka/šotouška/člověka co neví o čem mluví a podobné věci. A netýká se to jen mě,… Číst vice »
Sedm přejezdů na čtyřech km, V = až 50 km/h….no nevím, 80 míčů v tom utopit…..kapku nesmysl.
Tady by dávalo smysl nakoupit elektorobusy/busy na vodík a provoz na trati zastavit.
Tak aubous na vodík je docela drahá sranda. Ale jo, vezmeme zemní plyn, vyrobíme z nej vodík a budeme se bít v prsa, že vodíkový autobus nespotřebovává fosilní zdroje.
A proč v tom hledáte smysl?Polovina z těch 80 ti míčů půjdou do kapsy úředníkům a různým firmám jako malá domu ,pak už není cca 40 mega tak vysoká částka a dokud se bude trpět například ,že ČD na reklamu dá 127 mega společnosti Mafra ,kterou ovládá estébák a Slovák co se cítí být největším Čechem a lidé jej volí ,ministryně financí neumí anglicky,a na kolejích jezdí podnikatelé co by za 810 ku chtěli jízdné jako v TGV ,proč není to slovenský pako doma? Jo tam by mu ,kor východnári dali okamžitě do držky .Tím chci říci ,smysl má to… Číst vice »
Ne to by opravdu smysl nedávalo. Elektrobusy jsou defakto nesmysl sám osobě. Možná do měst. Pro snížení místních emisí..
Hmmm, a bude vedle té eňoňuňo bomba rychlosti i modré zábradlí a provozně zkur*ené nádraží v Novém Jičíně? Tato informace mi od Dobré správy chybí.
Dobrá správa = modré zábradlí. To je axiom.
Nechte toho!
Rád vás (všude) vidím!
Pánové šotoušci! Dominiku, Štěpáne. Pojďme do toho. Vykopávání:
Potenciál!!!
Až na 50 km/h? Krucajs element, proč tak málo? Ten vlak jede po kolejích, nejsou tam díry!
Při vyšších rychlostech a) hrozí ohluchnutí, b) rozpad 814, c) vysátí vzduchu a udušení cestujících. Hlavně, jízda vlakem není o rychlosti, to je o zážitku. Nakonec cestující, který by za své peníze dostal třeba o 5 minut kratší zážitek, by si mohl po právu stěžovat na lampárně.
Regionova umí jet až 80 km/h, takže nevím o jakém rozpadu 814 tu píšete. Rychlost 80 km/h na tuto krátkou trať bohatě stačí.
Ale ta trať těch 80 km/h nezvládne.
Viděl bych to na ostré oblouky.