Správa železnic opraví sesutou trať u Lovosic, připravuje úspornější řešení
Sesuv tratě u Litochovic.Autor: Juandev – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=33995932
Trať Lovosice – Teplice se snad nakonec přece jen dočká opravy v místě šest let starého sesuvu v Českém středohoří.
Jelikož tady Souprava pod různými inkarnacemi opět trolluje a neustále předkládá polopravdy až nepravdy, tak se chtě nechtěně musím trochu opakovat. Švýcarsko (a asijské Japonsko) jsou asi nejlepším příkladem logické a výborné koexistence všech druhů dopravy včetně lokální a regionální železnice.V jejich dopravním modelu nedošlo ani k nijak rozsáhlému rušení lokálek. Logický a zodpovědný systém jednoduchého typu – tam kde vede železnice regionální/lokální tak funguje jako sběrač osob z busů, minibusů, postbusů i cyklodopravy. Je to o obyčejné logice, taky trochu o moudrosti, pokoře a úctě. Je ale zřejmé, že i v jiných zemích, kde v minulosti došlo k mohutnému… Číst vice »
Zdroje jsou…
No což… tak aspoň to bude za pár let precedent. Až kraji dojdou peníze kvůli zrušení superhrubé mzdy a zruší provoz, tak bude celá oprava jen vyhození peněz z okna a SŽDC se do příště poučí, zda takové investice mají smysl.
Jinak souhlas s těmi, kteří psali, že přírodní živel a nebo různé věci jako – stavba dálnice a nutnost přemostění, stavba VRT a nutnost přemostění, jsou vhodné záminky k přehodnocení, zda má či nemá nějaká trať smysl. V Německu se při stavbě obchvatů či VRT bežně lokálky zavírají. Napadají mě minimálně 2 případy nedaleko ČR.
Kraul, Souprava, Hanzi a spol. Pořád a pořád dokola klapete tu svou, písničku obehranou. Viděl jsem předběžné katastrální náčrty a návrhy projednávání k územním řízení například v ÚK a ani jedna podřipská lokálka není určená na odpis. Do budoucna se tak nějak počítá pouze s turistickým provozem na těch podřipkách, kdežto na 097 se počítá i s normálním osobním provozem v celém týdnu. Já jsem taky moc rád, že SŽDC dostala rozum a dohodla se s ÚK na úsporné opravě. Tahle trať má výhledově stále potenciál.
A byl u toho přiložen i návrh rozpočtu pro příštích 20 let, kde bylo jasně zajištěné financování? A povinnost jakékoli politické reprezentace, která v Ústeckém kraji v příštích 20 let vyhraje volby, řídit se prolokálkovým rozpočtem, už byla uzákoněna? Z toho co tu uvádíte neplyne víc, než že současná politická reprezentace, která ale může za 1,5 roku skončit, tuto trať podporuje. Dle mě to dobře není. Výhled na 300 lidí za den za potenciál neberu a uvidíme, co na to budoucí politici. To je 8 párů autobusů a každý cestující má dvousedačku pro sebe.
Je to dobrá zpráva, hlavně pro lidi, které znám velmi dlouho a podél tratě 097 žijí a využívají jí. Od doby zavedení NAD skutečně v úseku Radejčín-Lovosice výrazně ubylo cestujících, hlavně těch přespolních a turistických. Přesto se většina místních i odpovědní lidé na DÚK shodují v tom, že po úsporné opravě a zprovoznění celé trati 097 se dá předpokládat opětovný návrat cestujících. Místní nepřející halasná skupina na čele se Soupravou by nejraději zrušila všechny severočeské lokální tratě, vcelku úspěšný a zaintegrovaný dopravní model DÚK je jim trnem v oku, protože to funguje a místní lidé to většinou podporují, obdobně funguje… Číst vice »
Je to tak, že DUK je výrazně kladný počin, který se mnoha lidem líbí a veřejné dopravě pomáhá. Cestující rostou i tam, kde by je ještě nedávno málokdo čekal.
Jen bych si dovolil podotknout, že „Místní nepřející halasná skupina na čele se Soupravou“ je jeden člověk vystupující pod různými nicky a jedná se o poměrně neúspěšného věčného studenta ČZU Marka Matiáška.
„DUK je výrazně kladný počin, který se mnoha lidem líbí a veřejné dopravě pomáhá“
Jenom ovšem (bohužel) Jeřábkovi trvalo příliš dlouho, než mu to došlo …
Spíš plno lidí dodnes (nebo dlouho) nechápalo, co pan Jeřábek dělá.
Velice dobře si pamatuju na nenávistné reakce např. na ŽELPAGE, přitom drtivá většina relací má dnes lepší veř. dopravu, než v době před Jeřábkem….
„V Německu se při stavbě obchvatů či VRT bežně lokálky zavírají. “
Přinejmenším to neplatí paušálně – viz např. most nad VRT na trati Merseburg – Schafstädt, vybudovaný pár let předtím, než na trati byla od 12/2014 zastavena osobní doprava. Samotná VRT byla uvedena do provozu ve chvíli, kdy po trati do Schafstädtu vlaky již rok nejezdily.
„Napadají mě minimálně 2 případy nedaleko ČR.“
Které to jsou případy? Děkuji za odpověď.
Aš-Selb (nedávná obnova nemění nic na tom, že při stavbě obchvatu byla přerušena) a ta druhá měla být lokálka do Querfurtu u Halle, ale koukám, že tam ten most nad VRT bohužel nakonec postavili. Asi neví co s penězi.
No, aspoň jsem si spravil chuť tím, že jsem si na wiki přečetl, že o kousek výše lokálka do Schafstädtu nedávno padla. U nás by ji určitě spousta lidí hájilo. Němec naštěstí správně vyhodnotil, jaký je její potenciál a ukončil provoz. Do takových míst skutečně stačí autobus. I ten tam bude vozit vzduch.
„Aš-Selb (nedávná obnova nemění nic na tom, že při stavbě obchvatu byla přerušena)“
V té době byla tato trať dávno bez provozu = nepatří do vámi zmiňované kategorie „se při stavbě obchvatů či VRT bežně lokálky zavírají“.
„ta druhá měla být lokálka do Querfurtu u Halle, ale koukám, že tam ten most nad VRT bohužel nakonec postavili.“
Ano, postavili a od 12/2019 na trati Merseburg – Querfurt začne platit nový dlouhodobý kontrakt na osobní dopravu, mj. s kapacitnějšími vozidly než s dosavadními jednodveřovými LVT/S.
Ano, také tam většina dopravy končí na přetížených silnicích. Německo na to asi má…
„Až kraji dojdou peníze kvůli zrušení superhrubé mzdy“
—
Mohl byste tuto myšlenku rozvést?
Neberete v úvahu mnoho věcí. Jednak tato trať nezanikla proto, že by nebyla využívaná nebo ji někdo chtěl zrušit, ale proto, že někdo má svůj podíl na nevhodném trasování dálnice a na tom, že došlo k sesuvu. Na možnost sesuvu a nevhodného trasování byli odpovědní upozorňováni řadu let. Takže trať musí být opravena, bez ohledu na náklady a stát musí náklady a škodu požadovat po tom, kdo celou situaci zavinil. K rentabilitě provozu je to stále dokola. Trať slouží docela slušně osobní dopravě z řady důvodů. Nákladní doprava díky pokrouceným ekonomickým podmínkám, nerespektováním ochrany krajiny, půdy apod., zde skoro neexistuje,… Číst vice »
Konečně zvítězil ohledně této trati zdravý rozum a lidský ohled před zájmy ultrafanatických silničních sociál-inženýrů.
Konečně zvítězil v případě této trati zdravý rozum a ohled na lidi a jejich potřeby a né na ultrafanatickou silniční lobby
To jsou ale blbý kecy – jaké „obhájit obnovu“?! Když se něco rozbije náhodným vnějším zásahem, tak se to mělo opravit co nejdřív a především zcela automaticky. K té věci vůbec žádné diskuse mezi SŽDC a MD neměly probíhat! Dokonce v tomto konkrétním případě by asi bylo možné (následně?) vymáhat peníze po pojištění stavby D8. Já si umím představit, že se na té či oné trati už nebude jezdit a následně je logické ptát se, zda ji dále udržovat. Ale vždy to musí být výsledkem nějaké systémové úvahy nad dopravní obslužností (včetně turistické) a možným vývojem nákladní dopravy, že zkrátka… Číst vice »
Co se týče Kozí dráhy, tam je problém s údajným nestabilním svahem nad tratí v oblasti Děčína. Je ale otázka, zda nepřetržitá výluka na trati není účelová. Většině děčínských politiků totiž Kozí dráha leží v žaludku. Někteří chtějí místo ní cyklostezku, jiní chtějí v její trase dálniční přivaděč. Jeden dokonce chce si postavit komunikaci přes trať kvůli vlastnímu pozemku a nechce platit za zřizování přejezdu. Ústecký kraj proklamoval, že má zájem objednat vlaky na trati, ale až ve chvíli, kdy bude zprovozněna. Nemá totiž zájem objednávat náhradní autobusovou dopravu. Rozhodně to ale není priorita č. 1, protože důležitější je elektrizovat… Číst vice »
Dálniční přivaděč měl vést v tělese trati. Pak se našlo jiné řešení. Za hejtmana Šulce (ODS) a radního pro dopravu jistého JUDra, který titul dostal na komunistické policejní škole, ale rychle se adaptoval na nové poměry vstupem do ODS byl vytvořen GVD tak, aby po Kozí dráze jezdilo minimum lidí (nešlo dojíždět ani do práce, ani do školy). Tím vznikl důvod k zastavení dopravy na Kozí dráze.
Tak k tomu rozhodně nebylo třeba vytvářet škodlivej GVD – tam jezdilo minimum lidí dávno před Šulcem (trať ve stráni, stanice v prdeli, spádovost do Ústí)…
Evidentně nevíte, o čem píšete. Pokud tam bylo dostatečné množství vlaků a návaznosti, jezdilo tam lidí víc než dost, ve vlacích se i stálo – moje vlastní zkušenost. Právě záměrné zavedení nevyhovujícího GVD způsobilo rozklad na trati, včetně nucené likvidace nákladní dopravy. A na tom se tehdejší vedení kraje výrazně podílelo. Nakonec p. Šulc se s těmito záměry ani netajil a veřejně je vykládal.
Rozpadnutí mostu, přírodní pohroma apod. jsou dobrými důvody k systémové úvaze na téma potřebnosti dané trati (i jiné stavby). Podle výsledku pak může být rozhodnuto o (ne)provedení opravy.
Ne. U provozované tratě vždy musí jednou přijít obnova, byť třeba postupně „po vrstvách“. Takže to, že se udělá, plyne už z toho provozování. Pokud by se dělat obnova neměla, tak to znamená, že se „provozuje neoprávněně“ neb není potřeba (kdyby byla, musí se opravit). Takovéto posouzení už existuje, promítnuté v dopravních plánech apod. Možná by to chtělo občas nějakou aktualizaci.
Tentokrát se jen to rozhodnutí prostě někomu nelíbilo a tak to zkusil „nechat vyhnít“ po vzoru Horního Slavkova. A to je fakt špatně.
Aha, takže pokud budu hodný a trať co chci dlouhodobě zavřít, vám nechám ještě 2 roky jezdit, než bude jeden z mostů na trati definitivně nesjízdný, tak podle hesla „za dobrotu na žebrotu“ z toho plyne povinnost tu trať opravit? Buď ji mám zavřít hned (i když ještě ty 2-5 let by mohla o víkendech sloužit, ale tím si naběhnu na vidle) a nebo ji opravit, i když tam jezdí 100 lidí za den? Nejste ten pán, co kdysi měl odvahu se postavit různým šotoušům a jejich „chci a chci a dupnu si a chci vláček všude, kde jsou koleje“… Číst vice »
Co a proč bylo před 8 lety v PK bych tady asi až tak neřešil. Každopádně jsem názoru, že onen tzv. „turistický potenciál“ je u Chotiměře asi tak 10x větší než v případě Jevíčka a spol., ty tratě bych vůbec neházel do jednoho pytle. K prvnímu odstavci: Myslím, že v podstatě tak. Buď tu trať k DO potřebuju, nebo ne. Když ne, tak jistě může být nějaký ten „šotoprovoz na dožití“, když jsou bohaté roky. Ale mělo by to tak být jednoznačně deklarováno a hned od té chvíle i údržba zkrouhnuta s malou nadsázkou na „kontrolní MUVku 2x ročně a… Číst vice »
Zase abych nebyl špatně pochopen: Pořád si myslím, že vlaky do Štítů či jihovýchodně od Moravské Třebové nemají smysl (za současného stavu tratí). Nebo třeba Kolešovice. Nelíbí se mi ale házet do stejného pytle automaticky všechny „nehlavní“ tratě nebo se řídit jen počty cestujících. Právě na diskutované 097 to bylo vidět zcela jasně: V tentýž den ujetý svah na 086 nikdo neřešil, že by se třeba neopravoval, a dávno se opět jezdí. Nebo z jiného soudku trochu extrémní případ Jizerské dráhy.
Turistický potenciál je možná větší, ale v kladiva to tam o moc lepší rozhodně není, takže s názorem, co podporuje vyhazování peněz z okna, souhlasit nemohu. Když se tahle trať zavře, většině lidí to bude zcela jedno, udržování podobných tratí v naší republice vůbec nechápu, protože na západě by se s nimi vůbec nebabrali. Že by v Německu nebo Rakousku obnovovali tratě, kde před sesuvem dle krajského plánu jezdilo stěží 300 lidí za den, jsem si nikdy nevšiml. A víc na západě (Francie, Španělsko, Anglie) by to byl sesuv na cyklostezce, ne na železnici. V Beneluxu by si takovou trať… Číst vice »
Kraule alias Soupravo, s takovouhle argumentací přijít do hospody v jakékoliv vsi podél této trati, věřte, že by jste dostal na ciferník a právem. K tomu ještě by to u nich ještě více potvrdilo aroganci zhýralých maloměšťáků vašeho typu.
Jelikož tady Souprava pod různými inkarnacemi opět trolluje a neustále předkládá polopravdy až nepravdy, tak se chtě nechtěně musím trochu opakovat. Švýcarsko (a asijské Japonsko) jsou asi nejlepším příkladem logické a výborné koexistence všech druhů dopravy včetně lokální a regionální železnice.V jejich dopravním modelu nedošlo ani k nijak rozsáhlému rušení lokálek. Logický a zodpovědný systém jednoduchého typu – tam kde vede železnice regionální/lokální tak funguje jako sběrač osob z busů, minibusů, postbusů i cyklodopravy. Je to o obyčejné logice, taky trochu o moudrosti, pokoře a úctě. Je ale zřejmé, že i v jiných zemích, kde v minulosti došlo k mohutnému… Číst vice »
Spím či bdím? Příspěvek, co napadá handicapované lidi? To je nechutné, co jste napsal, vyloženě nechutné. Železničáři, právě jste potvrdil to, co si většina lidí o nádražácích myslí…
To je přece nesmyslná argumentace. Uvedu příklad: Mám starší auto, které používám. Náhle se něco rozsype a oprava do provozuschopného stavu by stála třeba 30 000 Kč. Teď je samozřejmě ten okamžik, kdy se musím rozhodnout, jestli do toho starého auta ty peníze nasypu, nebo jestli si koupím jiné (byť třeba ojeté a ne nové), a nebo jestli budu svoje dopravní potřeby realizovat úplně jinak (vlak, bus, MHD). Nikdo mě přeci nebude podezírat, že jsem to do včerejška pojízdné auto „provozoval neoprávněně“, protože jsem ho ve skutečnosti nepotřeboval. 🙂
Rozdíl je v tom, že do toho rozsypání vám to auto přinášelo průběžně užitek, a nejezdilo na každoroční dotaci z veřejného nad rámec dotace taxíku, který byste mohl za drobný poplatek používat místo toho auta.
TZ: V zásadě souhlas, ve skutečnosti však takové „systémové úvahy“ v ČR příliš neprobíhají….
Jen oprava ideové chybičky v posledním odstavci. Dálnice nikam nejela. Ten svah se svezl i s tratí a zasypal rozestavěnou dálnici……Je to jasně vidět na všech fotkách…..
Ty ideová chybičko, prostě jste podkopali svah a okamžitě jste to měli dát do původního stavu a zaplatit odškodnění dotčeným.
Tak především na ten svah z lomu tekla voda a co hůř, sypali na něj hlušinu, čímž přitížili vrchol svahu. Tudíž nelze tvrdit, že stavba dánice byla jedinou příčinou a stavební firma jediným viníkem.
A pokud jde o tohle… ne s tou stavbou nemám nic společného. Ani z pozice projektanta, ani z pozice zadavatele, ani z pozice dodavatele stavby. To kdyby mě chtěl někdo křivě obvinit, že jsem se na to napakoval. Nestalo se tak, dokonce se stavebnictvím ani neživím. Jen mám nějaké ty znalosti geologie.
Zdař, já tedy profesionální inženýrský geolog jsem a na sesuvu jsem se byl samozřejmě několikrát podívat soukromě, to jsme udělali v oboru asi všichni, myslím… Podle mého názoru existence dálnice se sesuvem vůbec nesouvisela, stavba se jen nešťastně připletla a je jeho obětí. Za sesuv také nemůže ani trať ani deponka lomu. Problém vnímám v tom, že nelze projektovat stavby s horizontem rizika á 1000letý déšť, to bychom se ze všeho zbláznili a nepostavilo by se nic – před tisíci lety bylo sucho, za Karla IV. bylo teplo, v baroku malá doba ledová… ne, takhle se stavět, promiňte, nedá, to… Číst vice »
Vesmír: A co si myslíte o obnově trati Vy? Jeden Váš „kolega“ to nedoporučoval, tak se ptám….
Je to náročná úloha, a to nejen po odborné stránce, ale také tím, že do toho bude kibicovat x lidí, ať už s patřičným vzděláním nebo s patřičnými ambicemi ke zviditelnění. Bude tady veliká sledovanost a nepřipouští se ani malá chyba. Prostě tohle není ani Bílina-Kyselka, ani Bystřička či Ústí u Vsetína (všechno aktivní sesuvy železnice), které se řešily v klidu, odborně, bez emocí. A teď k té obnově. Odpověd bude znát ten, kdo dělá monitoring a ví, jaká je stavba svahu přímo na místě, nad a pod tratí (Arcadis? AZ? Inset? Geotec? Púdis? … nevím.) Pokud si vybavuji, v… Číst vice »
Paráda! Ta trať by mohla natahat lidi z auta do vlaku (částečně díky tarifu DÚK).
„Dále uvažujeme se s převedením řízení provozu trati na řízení podle předpisu D3“
V úseku Řetenice – Úpořiny to nemá smysl, mezistaniční úsek (s prostými zastávkami Bystřany v Čechách a Teplice zámecká zahrada, byť dříve to nebyly jen prosté zastávky) to je už teď.
Tzn. když už, tak jedině úsek Úpořiny – Lovosice, přičemž reálně je řeč jedině o převedení Chotiměře ze „žst. s dopravní výlukou“ na dopravnu D3.
Pochopitelně se jedná pouze o úsek Lovosice – Úpořiny.
Přílišnou radost bych ale neměl z některých „úsporných opatření“ – sice to snad změní náhled na vhodnost opravy trati, může to však zároveň přinést i mírné snížení (už tak dost nevelké) cestovní rychlosti (třeba kvůli nepříznivým rozhledovým poměrům na některých přejezdech dříve vybavených přejezdovými zařízeními) a přípoje v Lovosicích i Úpořinách vycházejí už teď dost „na knop“.
Já se v těchto věcech vůbec nevyznám – převedení na D3 znamená demontáž PZZ? Chápal bych to jedině u mechanických závor v Žimy (pokud tam ještě jsou), ale jinde? Děkuji.
Také se v tom nevyznám a podobně jako drtivá většina cestujících rozeznávám přesně dvě možnosti:
1/ vlak tam jede.
2/ vlak tam nejede.
Taky jsem poněkud zmaten. Kolik přejezdů je na těch sesunutých 200 metrech? Nebo ta trať stihla zchátrat natolik, že se musí opravit celá?
Nejde (jen) o přejezdy „na těch sesunutých 200 metrech“, kde přímo snad ani nebyly vůbec žádné, ale o přejezdy v celém nyní nepojížděném úseku.
Převedení do režimu D3 určitě neznamená nutnost demontáže PZZ, např. na trati Olbramovice – Sedlčany jsou oba přejezdy přes silnici č. 18 zabezpečené. Nicméně pokud jsou někde mechanické závory, tak ty asi budou muset jít pryč, jelikož na trati řízené předpisem D3 nesmí být dopravny osazeny výpravčím.
Ale na trati D3 mohou být závorářská stanoviště, například tomu bylo v Telnici na D3.
„převedení na D3 znamená demontáž PZZ?“ Samozřejmě nutně neznamená, pokud ovšem „kontroly“ těch přejezdových zařízení (kontrolní skříňky se signalizací stavu zařízení) nejsou umístěny na dosud obsazených stanovištích (většinou u výpravčích), jejichž obsazení bude v souvislosti s přechodem na provoz podle předpisu „D3“ zrušeno a přenos těch kontrol do vzdálenější lokality by se do „úsporných opatření“ nevešel. V konkrétním případě ale nějaká přejezdová zařízení byla demontována, pokud vím, už dost brzy po zavedení NAD mezi Lovosicemi a Radejčínem (odhaduji, že rovněž z důvodů „úspor“): kde byly umístěny jejich „kontroly“, nevím – možná v žst. Chotiměř, ve které po rozhodnutí, že výluka… Číst vice »
Pro přejezdy bez vyvedené kontrolky k výpravčímu přeci existují přejezdníky.
Jistě, ale dostanete je do těch „úspor“, které bylo rozhodnuto vyhledat, aby k obnově vůbec mohlo dojít?
Co se týká přejezdů z Úpořin do Radejčína tak ty co nemají přejezdníky mají kontrolu v Žimu,ale letos už je v plánu výluka na převedení těchto kontrol do Úpořin.Jinak z Radejčína do Chotiměře a zároven ŽST Chotiměř má výluku zabezpečovacího zařízení,ale nic se nedemontovalo.
A nebylo něco i někde za Chotiměří směrem k Lovosicím (Opárno?) nebo i přímo v Lovosicích? Já jsem totiž kdysi kdesi na Internetu viděl informaci o snesení nějakých přejezdových zřízení i s barevnými fotografiemi těch přejezdů (resp. minimálně jednoho), ale nechce se mi to teď hledat.
Tak to si nejsem jistá.Jen vím,že ta trať z Lovosic do Chotiměře
vyloučená není,ale když se tam jede měřícím vozem zavádíme výluku.
Já tipuji, že se tam to vybavení přejezdů rušilo proto, že tam dlouho nic jezdit nebude, takže by zařízení stejně spolehlivě nefungovalo, ale muselo by být udržováno a jeho existence by jen mátla uživatele silniční dopravy – podrobnosti neznám, ale tak by to nějakou logiku i mělo. Podle toho, na co si matně vzpomínám, šlo ale zjevně o „definitivní“ snesení, takže případná obnova by znamenala faktickou novostavbu se vším všudy, tedy i s projektem a stavebním řízením, takže „žádná levná sranda“.
To se zavést musí, protože je to furt jeden mezistaniční úsek a tam se nemohou nacházet dva vlaky najednou ani v kombinaci vlak a PMD.
Ty závory tam ještě jsou.
Možná dobře ze se s opravou začne až 6 let po sesuvu. Takhle si ten svah aspoň trochu sednul, takže ten násep (stavba mostu je asi mimo mísu) má šanci se tam udržet
Býval dobrým policistou, ale spáchal ten nejhorší hřích…
Sesune se svah a trať nikdo neřeší…to nepochopim. Psal se rok 2003? kdy se i s vlakem sesula trať v Srbsku. A o cca 5 dnů později jsme ten úsek projeli vlakem. Ten pohled na převrácený vlak a 12ti hodinové zpoždění nezapomenu. Stát se to u nás tak tam ještě dnes nic nejezdí. Hlavně že se řeší zastávky za miliardu, letadla do Vídně atd.
Off topic, ale byly by nějaké podrobnosti k této nehodě? Pokud jde o převrácení vlaku v Černé Hoře v roce 2006, tam se žádná trať nesesunula a navíc jde o trať řádově jiného významu než tato.
Není sesuv jako sesuv. Záleží na materiálu. V některých případech se nahoře na sesuvu utopí člověk, tím jistěji technika. Cokoliv tam nasyspete, ujede zase. Někdy si to totiž musí samo sednout a vyschnout. Všechnu tu sesunutou hlínu nelze odtěžit, způsobilo by to sesuv nový a o hodně větší.
Aby se sesuvem nakypřená tufová nebo slínitá deluvia vlastní tíhou konsolidovala natolik, že vyhoví parametrům zhutnění podloží násypu, tak to si počkáme asi tak 150 let. Ale i potom se bude jednat v nejlepším případě o dočasně uklidněný sesuv se smykovou plochou, takže pořád je nutné najít speciální řešení.
Byl bych pro všemi deseti…bohužel „snad nakonec přece jen“ zní na míle jinak, než prosté ano.
Je to dobře, ta trať má svůj smysl a není to v žádném případě nějaká bohem zapomenutá lokálka. I ta místní nakládka není úplně totální sci-fi.
A taky by to mohla být zajímavá ukázka toho, jak dokážou klesnou náklady, když je tlak něco udělat, ale nejsou prachy. Z evropskýho se to rozhazuje po miliardách, tam nikdo miliony neřeší..
Ne že by to neznělo lákavě, ale – místní nakládka? Čeho, kde, kam? Že by se v místě sesuvu postavila manipulační kolej a násypka na čedič do vagonů, s lomem spojená nákladní lanovkou? Já tu trať mám rád, pro turistiku je fajn, vede pěknou krajinou, ale občas neškodí si připomenout, že je to asi jediná trať, u jejíhož vzniku nestála potřeba něco někam dopravovat, ale daňová optimalizace ATE. Ty literární hlášky o dopravě uhlí k Labi do Lovosic tudy jsou zcela fantastické a podíl ATE v zásobování uhlím liberecké oblasti byl zcela marginální (nízké jednotky %, to nemám ze sebe,… Číst vice »
V minulosti se v Dobkovičkách nakládalo několik „sypáků“ štěrku denně – dnes to všechno vozí kamiony po třech úzkých a klikatých místních silničkách …
Je to nemilé, ale kam dnes vozit kamenivo vlakem? Kromě železničních staveb (a myslím, že Dobkovičky ani kamenivo pro železnici neprodukují) nikam – staveniště, betonárny, obalovny vlečky nemají a překládka navíc šoupne náklady na dopravu výš (což je u levných produktů, jako je kamenivo, zásadní problém).
Kamenivo které se těží v nedalekém ÚL a u Církvic se taky vozí vlakem (asi je to jiný druh kamení než v Dobkovičkách). Tak já v tom nevidím problém ☺
Tak ono to může být třeba součástí povolení těžby – že je požadován odvoz po železnici, aby se minimalizovaly negativní vlivy dopravy. Viz třeba diskutovaný odvoz rud lithia z žst. Dubí od plánované úpatní štoly plánovaného dolu Cínovec.
Ano, umím si to představit a jak v následujících letech bude končit těžba ve stávajících lomech a pískovnách a bude třeba otvírat nové, možná se tak někde stane. Od roku 1989 v ČR údajně nebyl otevřen nový kamenolom/pískovna, protože to je administrativně náročné. Stávající, desítky let težené lokality začínají být postupně dotěžovány a lze tedy očekávat, že se někde otevřou dosud netěžená ložiska a podmínka železniční dopravy tam bude. Samozřejmě to půjde až v době, kdy cena kameniva bude taková, že tu překládku zákazník bude ochoten zaplatit, nebo-li až ukončí těžbu významná část ze stávajících „silničních“ lokalit.
Nejlevnější by asi bylo nasypat kamení do něčeho, co by se „dalo“ na plošiňák a pak (jako kontejnery) se to mohlo přeložit na kamion (přeložila by se celá nádoba a podvozel by zůstá)
Nejlevnější je nasypat kamení na auto a odvézt ho na místo určení 🙂 Ale pokud by byla nutnost byužít na části cesty železnici, řešitelné to je – viz třeba aktuální sousední diskuze o innofreightu; ti mají nástavby i na kamenivo a umí realizovat kde co, tedy by určitě uměli i nástavbu na kamenivo vlak+silnice.
Rozhodně by to přineslo větší univerzálnost nákladní kolejové dopravy (a lepší manipulaci s náklady mezi jednotlivými druhy dopravy). A je to dobrý krok do budoucnosti firmy.
Otázkou je, kam se to kamenivo bude vozit. Jestli stále na několik pravidelných míst. Nebo na 700 míst ročně, pokaždé jinam, 10 – 30 tun na zakázku.
V tom druhém případě je vlak asi stejně tak vhodný jako RPG-7 na lov zajíců a koroptví. Z uloveného zvířete by totiž měl být užitek převyšující cenu střely…
Já myslím, že nedávno začal těžit kámen hradní pán v Lánech.. 😉
Podle počtu negativních ohlasů očekávám aspoň 5 potenciálních přeprav, kam by se dalo drcené kamenivo vozit po železnici. Sem s nima 🙂
Bylo by už načase aby tu trať konečně opravili. Měla být opravená zároveň s dokončením dálnice, kvůli které byla poničena.
SŽDC tam chce utopit prachy za každou cenu, přitom dobře vědí, že „úsporná“ varianta může být za pár let „k ničemu“ díky dalšímu „posunutí“, byť třeba ne tak dramatickýmu.
Utopit prachy, byť nepřímo, tam chce především Ústecký kraj.
Ano a pak bude házet „vinu“ jeden na druhýho….
Nebýt Slamečkova dosypu, tak by se po této trati v kladiva stejně nejezdilo i bez „sesuvu“…..
Přitom „turistických tratí“ má tento kraj docela hodně, bych řekl….
Z plánu dopravní obslužnosti Ústeckého kraje pro období 2817 – 2021; U6 Teplice – Lovosice výhled v plánovacím období: – jedná se o obslužnou linku v kraji s pod průměrnými přepravními výsledky – na trati se velmi negativně podepsalo zavedení dlouhodobé NAD v úseku Radejčín – Lovosice; zatímco na úseku Teplice – Úpořiny zůstal počet cestujících v období 2011/2015 prakticky stabilní, na úseku Úpořiny – Lovosice došlo k citelnému propadu, a to až o 40 %; snahou Ústeckého kraje je obnova trati a získání cestujících zpět – jedná se o linku se silným turistickým potenciálem po celé období roku –… Číst vice »
No, asi tohle si nejdřív vyžádala SŽDC jako „nápady = požadavky kraje“ k tomu, aby se pro zvýšení atraktivity trati třeba něco udělalo už současně s obnovovaným zprovozněním havarovaného úseku, načež celkové náklady byly vyčísleny na cca 2 miliardy Kč a začala tvrdit, že si to tak draze vymyslel „kraj“ …
Ono to vypadá, že oprava v jakémkoli rozsahu jsou vyhozené peníze, tedy vzhledem k očekávaným přepravním výkonům. Ale časem může být celá trať turistickou vyhlídkovou atrakcí a to by mohlo dát stavbě smysl. Stejně jako oprava té posázavské zříceniny.
Pán je geofyzik , že zná příčinu sesunutí svahu?
Hanzi: Ono se moc neví, že MD nebralo ohled na „některý“ materiály, který si nechalo vypracovat už před stavbou D8.
Dnes se nedoporučuje oprava železnice vzhledem „ke všemu“ , tak si průšvih můžeme zopáknout trochu jinak…..
Nakonec „zdroje jsou“, že….
Každý trouba ví, že tam ta trať byla v klidu přes 100 let, než se začla rodit ta nedomyšlená dálnice.
Každý trouba ví, že pokud rozvrtá půlku hory na kamenolom tak ta hora nikdy už původní pevnost mít nebude. A ,,díkybohu,, že se to urvalo při stavbě a ne za plnýho provozu. Možná by to pak bylo jak v Janově kde most taky spadnul a žádný vrtání okolo nebylo. V Alpách ty svahy padaj po velkých deštích dost často také a žádné lomy či dálnice se v okolí nevyskytují.
Oj Oj dvakrát špatně.
1) odvádět pozornost od reálného problému směrem k lomu už zkoušel kdekdo a nedaří se to ani větším borcům (tam pak přísluší otázka zda „pán je geofyzik“).
2) Srovnávat ujíždějící svah s mostem v Janově – to trochu dost kulhá. Pán je jen velmi laciný demagog, z toho úspěch nebude.
Lom podléhal a podléhá dozoru a musí splňovat nějaké podmínky. Ty, pokud vím, plnil. Takže lom se, dle mého, ničeho nedopustil. Ale trasa dálnice byly kritizována od samého počátku a jako nejvhodnější řešení se uvažovalo zatunelování. To vše právě i k možnostem sesuvu území.Jnže se to v úvahu nebralo a za to někdo prostě může. Tečka.
Jen pro upřesnění. Svah se sesul na rozestavěnou dálnici, kterou zasypal. Ta dálnice nikam nejela. Proto si myslím, že je vina někde jinde a ne v dálnici. Je to vidět na fotkách…
Ano, doporučuji takový jednoduchý pokus. Podkopávejte trpělivě nějaký svah a koukejte se, co to udělá. Sjede vám to na hlavu, nebo ujede pod nohama?
Vemte si pytlík mouky. Začněte sypat mouku do misky. Ten kužel se občas uveze, ani ho nemusíte podebírat lžičkou.
Ovšem hledači JEDINÉ příčiny si nedokoužáou představit, že by byla možná souhra více faktorů. Ten lom na svah navíc vypouštěl veškerou dešťovou vodu. Vyčítat rozbušce nálož….
To vyhledávání „jediné“ příčiny je ovšem (a asi nejen v tomto případě, ale častěji) pouze reakcí na jiné „jediné“ příčiny vnucované opačnou stranou jako první: samozřejmě to byla souhra více činitelů, ale podstata je v tom, že tudy se ta dálnice vůbec stavět neměla, ale postavila se tudy trucovitě i přesto, že všichni „kompetentní“ už při přípravě té stavby byli mnohokrát upozorňováni a měli k dispozici i dost věrohodných materiálů (i od geologů), že tudy je to špatně, protože ten svah se občas v nižších partiích pohyboval už i před výstavbou dálnice.
V zásadě matoucí „ekologům“ poplatná informace. Stejně jako v článku. Dálnice nikam neodjela. To ten svah s tratí sjel na rozestavěnou dálnici. Ale aktivisti rádi a usilovně šíří fake news……….
Nicméně iniciátorem sesuvu byla kromě intenzivních srážek právě výstavba dálnice a to hned v několika ohledech 1/ Výstavba probíhala v geologicky jedné z nejhorších variant 2/ Výstavba tomu vůbec nebyla přizpůsobena – v takovém horninovém prostředí nesmí být žádné větší zářezy a náspy, které mění mechaniku svahu a jsou pak jedním ze spouštěcích faktorů 3/ Zářezy nebyly vůbec zabezpečeny 4/ Před samotným hlavním sesuvem bylo již několik údajů, že v místě dochází k pohybům a mimo jiné kdyby hoši neodflákli přípravu, bylo k dispozici dost materiálů, že lokalita je geologicky nestabilní, např. na geologickém ústavu AV ČR se k historii… Číst vice »
Mj. nepohodlne posudky MD odmitlo a objednalo si je znovu tak, aby jim vysledek vysel v poradku…
A nezapomenme take na druhou vec, a to, ze betonove mosty nejsou pro takove uzemi vhodne, jakykoliv posun piliru muze znamenat uzavreni dalnice a nakladnou opravu,…
MD take na zacatku odmitlo tunelovou variantu jako prilis drahou, po sesuvu a odstraneni nasledku to vyslo draz nez tunel…
A to nemluvime o problemech se spodni vodou…
Takže vlastně nejsme ve sporu, když budeme tvrdit, že k sesuvu mohlo dojít, ikdyby tam dálnice nebyla.
A protože lom ten svah přitěžoval hlušinou, tak by k sesuvu časem došlo, byť o pár let později.
„A protože lom ten svah přitěžoval hlušinou, tak by k sesuvu časem došlo, byť o pár let později.“
Což je ovšem pouhá úplně stejná spekulace, jako když v reakci napíši, že bez té stavby dálnice by ten sesuv mohl mít menší následky, nebo že mezitím lom mohl tu svoji nevhodnou činnost pozitivně změnit, atd. – vše je to jen v rovině „kdyby ………“.
To s Vámi souhlasím, jen pro takové tvrzení bychom podle mě potřebovali znát, jaké bylo podloží na okraji deponky. Kdyby tam třeba byl relikt jizerského pískovce nebo dokonce bělohorských opuk, zřejmě by ani tak nevadilo jeho přitížení od haldy a průsaková voda by mohla být prostým přetokem z křídového kolektoru (otázka je, kude do něj vteklo tolik vody z tak malé infiltrační plochy). Totéž by se mohlo stát, kdyby tam ležel nějaký relikt terasy. Bělohorky, jizerské i terasa jsou podle padesátkové mapy na řadě okolních kopců ..
ŘSD + MD ve své aroganci, neschopnoti a pod tlakem lobby stavebních firem ignorovalo odborné posudky, které ve značném předstihu označovaly zvolenou trasu dálnice D8 jako tu nejhorší možnou. Na této prokazatelné skutečnosti demagogie šířená lidmi typu VJY nezmění nic. SŽDC by v ideálním státě dávno vymáhalo náhradu vzniklé škody + úroky a koncepční odborná diskuse o boucnosti té které dráhy by se nevedla na základě zaviněné nehody.
Trošku nerovnováha porovnávat infrastrukturu kterou za den využije možná pár desítek lidí versus infrastrukturu kterou denně využije tisíce aut. Koneckonců nejlepší je zeptat se přímo dotčených obyvatel okolních vesnic. Těm je naprosto jedno jaká dálnice je , ale hlavně že stojí a můžou přejít zase normálně silnici v obci.
Jste úplně mimo (a jen nevím, jestli jen z hlouposti, nebo zda záměrně prudíte odváděním od tématu): nikdo přece místním neupírá a ani nechce upírat úlevu, kterou jim konečně přinesla výstavba dálnice – řeč je o tom, že dálnice byla od samého počátku navržena špatně, a ačkoli to všichni zúčastnění věděli včas, tvrdili opak a prosadili řešení, které zavinilo nejen tento problém, ale fakticky ohrožuje i samu budoucnost této části dálnice, takže nelze vyloučit dokonce ani to, že se budou ještě někdy i opakovat problémy těch místních, jaké před zprovozněním dálnice měli.
Aha a že v Japonsku dálnice v sesuvném území mají, to je co? Taky od počátku špatně? Prosím, neopisujte z tiskových prohlášení Zelených a mějte vlastní názor. A nepište spekulace. Žádný soud zatím nedospěl k závěru, že za sesuv může dálnice. Co píšete je tedy lež. Vzhledem k tomu, že zde vznikly miliardové škody, za který jednou bude někdo odpovědný, tak nemáte žádné právo ukazovat prstem na toho, kdo je vám nesympatický (dálnice) a vydávat ho za viníka, bez řádného soudu, který posoudí odborné posudky NEZÁVISLÝCH znalců. (a je mi jedno, kolik dostanu mínusů, presumpce nevinny je nadále součástí našeho… Číst vice »
Je vidět, že o tom skoro nic nevíte a neznáte začátky projektování této stavby. Od počátku se uvádělo, že současní trasa je nevhodná a hrozí sesuvy. Proto také byla snaha o ten tunel. Pokud by se realizoval, nic by se nestalo, dávno by se jezdilo, náklady by byly oproti dnešku podstatně nižší a trať by také fungovala. Odhalit viníka není snadné, protože se hlavně do toho moc nechce!
Přesně jak píše železničář v důchodu. Buď nechápete, že předmětem diskuse NENÍ potřebnost dálnice D8, nebo to demagogicky motáte záměrně.
Jasně Hanzi !! A těch pár desítek lidí, jak říkáš – protože využívají vlakovou dopravu – tak dle Vás je nutno je postřílet, aby nepřekáželi většině v nacionalně-socialistickém budování, že ?? Tam, kde není opozice a odpor, tam se vše dobře buldozerizuje, buduje neuvěřitelným tempem, bez ohledu na svět okolo nás, bez ohledu na vše živé i neživé. Právě tak jako v ČLR .
V Indonésii opozice je, mají svobodné volby, přesto bych neřekl, že se tam lidi mají lépe než v ČLR. Indie to samé.
Střílet lidi tady chcete akorát vy.
„mocanita“ přece nikoho střílet nechce – navíc podle některých Vašich militantních výroků bych občas výstřel předpokládal spíše od Vás …