Správa železnic opět zkouší najít firmu na projektování nejdelšího tunelu v Česku
Vizualizace tunelu z Prahy do Berouna z roku 2007. Foto: Sudop Praha
Tunel bude navržený na rychlost 200 km/h, náklady mají dosáhnout až 50 miliard korun.
Ten tunel, který nikdy nebyl a nikdy nebude, už způsobil to, že se roky kašlalo na stávající trať podél Berounky a dostalo se to do stádia, kdy je pro mne nepřijatelné touto tratí dojíždět, proto jezdím už roky autem. Červení palečkové, klidně mne rozcupujte, ale je to tak!
Podléháte falešnému dilematu a sebeklamu.
Možná. Vy tuto trať pravidelně používáte k dojíždění? Pokud ano, máte pevné nervy a tolerantního zaměstnavatele k vašim pozdním příchodům. Pokud ne, pak nepište kraviny.
Na tu trať se kašlalo předtím, než se vůbec o nějakým tunelu uvažovalo, a kašlalo se na ni i dlouho poté, co byl první pokus odpískán. To, že se na ni kašlalo i těch pár let, co se o tunelu poprvé uvažovalo, je sice pravda, ale samo o sobě to rozklad 171 nezpůsobilo. Zase na druhou stranu, kdyby se to opravovalo někdy před 20 – 15 lety jako trať na Benešov, vypadalo by to jako trať na Benešov. Teď je šance, že by to nemuselo bejt betonový koryto s modrým zábradlím a ohavnejma unifikovanejma antivandalama, ale příjemná příměstská trať (s… Číst vice »
Zábradlí jsou mi šuma fuk. Já chci být na místě v čase JŘ a ne o hodinu později, jak se to děje každou chvíli. A než bude hotovo, toho se už nedožiji.
A co na to Voda z Tetčic?
Odhlédneme-li od faktu, že se řeší výběr projektanta, tedy něco, co je plně v gesci SŽ a neprochází to pochopitelně žádným veřejným projednáním, pak stejně zůstává otázka, jak moc blbej musí někdo bejt, aby tahal „zdržující ekology“ do projektu, kterej stát sám ze všech sil drží u ledu už asi 30 let.
Ale to je prostě klasika – kdo je schopen zapojit mozek, velmi rychle zjistí, že jestli tu něco brzdí výstavbu infra, tak je to tragická úroveň státní správy a státních instoitucí. A tupec, ten bude do smrti smrťoucí věřit na ekoteroristy. Je to stejně směšný jako únavný.
Nechte mě hádat. SUDOP Praha?
Souběh tratí Beroun – Cerhovice může navíc posloužit pro letmé předjetí nákladního vlaku expresním vlakem (který ho v dlouhém tunelu nejspíš začne dojíždět), což by se mohlo líbit sdružení ŽESNAD 🙂
No nic, konec snění, jdu zase plnit plán vědeckého publikování…
Toho se nedožijete ani vy😂 Já budu rád, když bude kokem roku 2030 upgrade Praha – Beroun a elektrifikaci Domažlice – Furth😉 Jinak Berounský tunel považuji před rokem 2045 za nereálnou záležitost.
Sorry za překlepy
Chápu, že VRT až do Plzně nebude úplně priorita. Ale podívejme se na tu navrhovanou jízdní dobu. Pro plánování návazností a přípojových skupin v Praze i Plzni by bylo ideální zajet 45 min z Prahy HLAVNÍHO do Plzně (po modernizaci Pražské spojovací dráhy, samozřejmě). A vrátím-li se do reality, bylo by dobré i pár minut nad to – i s tím už se z hlediska plánování jízdního řádu dá něco dělat… Když se tak dívám do přiložené přehledné situace tras, možná by nebylo od věci spolu s projektem tunelu prověřit i VRT do Cerhovic, odkud vlak přejde na dnešní koridor.… Číst vice »
Já jsem odvážnější…😀
Rychlost 250 km/h, začátek kousek za mostem, konec na Závodí…
Jízdní doba Praha – Plzeň: Ex 36 minut, R 48 minut.
Není systémová JD.
On bude vlak zastavovat u tunelových portálů, aby mezi nimi byla potřebná systémová jízdní doba?
VRT ale do Plzně, přeci nebude, viz přednáška o plánovaných VRT. Budou zde pouze zajíždět některé spoje po stávajícím koridoru.
Česká klasika… vždy se do všeho hází vidle – ekologové, firmy usilující o státní zakázku, obce, kraje, politici etc. Pořadí lze kombinovat.
Ta česká železnice, ta má snad ještě více nepřátel než socialismus.
Myslíte jaro, léto, podzim a zimu? 🙂
Kdyby kvůli krizi nestopli přípravu v r. 2008, tak už se tím tunelem jezdilo.
Krize byla záminkou, příčinou byl populizmus Víta Bárty z ABL.
To myslíte vážně ? O trase na letišti v Ruzyni se uvažuje čtvrt století a jediné co se zatím událo je modernizace Negrelliho viaduktu … za onoho čtvrt století vydlabali ve Švýcarsku více než 200 km stavební délky tunelů …
To rozhodně, protože tam jen blbě nekecali a pustili se taky do práce…
pustili se do prace , to v ceskem podani znamena zamestnat obcany z Ukrajiny . bez nich by tu nestala ani husakova sazka arena . cesi makaji v automobilkach , nebo jsou .bc a jsou z nich inkousti
Fakt by mě zajímalo, odkud se bere ta nenávist vůči lidem, kteří si dovolili se něco naučit. Byť by měli jen maturiru.
Hluboce zakořeněná komoušská mantra, že kdo nemá hnáty po lokty od šmíru tak dělá ho.no. Dobře se zasilo, dlouho zalévalo a furt se toho svinského plevelu nelze zbavit.
Nic nového, původně přeci tunely u nás stavěli italští dělníci.
No on se připravoval jednokolejný tenkrát, s výhybnou uprostřed…
Ten krásnej ilustrační obrázek z časů, kdy byly modré zábradlí a betonová svahovka vrcholem moderního designu.
V Sudopu bych řekl že ty časy stále trvaj…
Určitě tam sedí pořád stejní zaměstnanci…
a maj i stejnou verzi CADu pro WIn 95 a stejnej tchýnin jazyk v kanclu.
Stejní zabedněnci
Jo, tam jsou forever nineties a vždycky budou. Překvapuje mne, že osazenstvo té chráněné dílny nechodí ve fialovejch sakách a nenoří nohy v bílejch froté ponožkách do hnědejch mokasínů.
Skvělý, málem jsem se vyvrátil:-) jestě v popelníku ježek z vajglů z modrých L&Mek…tvl, hotovej stroj času.
Já se možná zeptám úplně hloupě – proč se nesoutěží tunel jako takový? Celá stavba naráz se vším všudy včetně projektu, protlačení skrz regulátory, atd.?
Přihlásila by se nejspíš nějaká mega firma z EU, která by si ošéfovala naše subky a nakonec i státní správu možná líp než naše regionální drážní DOPky.
Nepochybně pro příbuzenské vztahy k SUDOPu…
Další z kategorie blablabla…
tak dlouho se to bude projektovat a soutěžit, až to bude stát stovky miliard a pořád nebude ani ta díra v zemi…
A mezi tím nás veškerý železniční tranzit objede.
A do Mnichova už vlakem nikdo chtít jet nebude…
Tady je to prostě marný.
Jak už někdo kdysi psal, to pendolino co je na úvodní vizualizaci se tam asi koukne jenom v rámci nostalgický jízdy. Začátek stavby 2028 a cca 10 let do zprovoznění, to už bude pendolinum 33.
Nostalgické jízdy lokomotivou 163/363 zatím nikdo nepořádá a to je nejstarším přes 35 let. Naopak jsou nosnou řadou ČD(c), takže Pendolína v roce 2038 bych se nebál. A vizualizace bral s nadhledem, vlaky budoucí nikdo nezná. Kdo ví přesně, co se v ČR objeví po roce 2038 jako nový vlak? Nikdo, nejspíš ještě není ani na monitorech v konstrukční kanceláři.
362.001, 002 = 41 let
V té době na české koleje příjdou lokomotivy řady 173 (střídavé) s osvědčeným vzhledem x6x, AVZZ, max. 250 km/h při 300kN…“vnitřnosti“ dodá Siemens.
Ty budou následovány panoramatickými vozy velkoprostorového i oddílového uspořádání, včetně panoramatických restauračních vozů…pro stejnou rychlost.
A začne se závodem s ICE (na některé trati pro 200-250 km/h)…
Takze se to bude soutezit tak dlouho, dokud to nevyhraje Sudop? To tam meli tak fatalni chybu, ze to museli zrusit?
Pokud se jedna o pravidla ZzVZ,tak sebemenší problém,který má dopad na technické řešení,je lepší to zrušit a vypsat znovu
Vždyť tomu už ani nikdo nerozumí. Nejdřív vymýšlí pravidla a pak jak je obejít.
Bez ohledu na to, co požadují či nepožadují obce kolem Berounky musí být kažému soudnému člověku jasné, že jiné řešení než tunel neexistuje. Jakékoli jiné řešení by znamenalo delší jízdní dobu, minimální, pokud vůbec nějakou úsporu nákladů a hlavně faktickou neprojednatelnost.
Dlabání jednoho tubusu lze odhadnout zhruba na jedno desetiletí …
Dva jednokolejné tunely = stavební délka 50 km, k tomu s velkou pravděpodobností spojovací bezpečnostní propojení obou tubusů (model základnový tunel Gotthard).
Jednokolejný tunel Vereina o délce 19 km s dvojkolejnou vložkou se dlabal 8 let …
No a nestačil by jeden dvojkolejný tunel ? Vmax by byla sice jen 160 km/h ale stejně půjde o smíšený provoz..
Důvod, proč se mají dělat 2 jednokolejné tubusy místo 1 dvoukolejného, je hlavně bezpečnost nikoli rychlost. Mám pocit, že u takto dlouhých tunelů už to snad ani dnešní legislativa neumožňuje, aby byl jen 1 dvoukolejný tunel sám o sobě.
Už mohlo být vydlabáno. Každopádně, konfigurace terénu na jihozápad od Prahy hovoří vcelku jasně, tam prostě nic jinýho nevymslíte.
Kacířská myšlenka, povrchově podél dálnice a pražského okruhu nebylo zvažováno?
Podívejte se na tu mapu ještě jednou, ty hnědé čáry, to jsou vrstevnice. U Rudný je to o 200 metrů vejš než na Smíchově.
jel jste po te dalnici nekdy? kopce , zatacky , …
Sklony.
Legendární kopce D5 – Loděničák (a Ejpovičák), který je dodnes výzvou i pro naložené kamiony (bývalo hůř).
No co, ozubnicové EC, kdo z vás to má?
Bohužel jen vzdušné zámky.
Pokud už jsme ve fázi, že se soutěží projektant, jsme na dobré cestě. Výrazně lepší než neustálé tlachání nad studiemi, byť i ty jsou důležité.
To je ještě pořád daleko k prvnímu kopnutí. Vždy jde v první řadě o peníze.
To určitě ano. Ale aspoň už neřešíme, jestli to vůbec budeme stavět.
Ano to neřešíme, měla tam být VRT a nebude.
No upřímně pokud se tunel postaví tak ta jízdní doba nebude špatná. Dojezd z Plzně kolem 44min je proti 1:21 úžasný a pokud bychom chtěli řešit dojezd z Chebu atp. tak je úsek Plz-Pra ten nejmenší problém a VRT by tomu moc nepomohla. VRT má smysl pokud by pokračovala za Plzeň dál do Německa ale to je bohužel úplně v nedohlednu.
To je o čem tady mluvím. Bez pokračování dál do VRT, je to drahá hračka.
Jednokolejná ‚VRT‘ neřešící nákladní dopravu s úsporou 4 minuty oproti prosazené variantě…
Tunel je v pořádku, je to jen sjezd z VRT do uzlu, stejně jako by byl Ejpovický, v případě VRT .
Toto ale primárně nemá být sjezd z VRT, ale řešení kapacity trati podél Berounky. Že to někteří VRT-fundamentalisté a hledači potenciálu chápou jinak je další věc.
No a to je přesně ono jedná se o sjezd z VRT do uzlu, což by jinak byla 171, která kapacitně nestačí.
V roce 2008 jsme to taky neřešili.
Historie ukazuje, že když je připravený projekt, peníze se najdou. železnice z toho, že měla nějaké projekty zpracované, docela těžila. Bohužel ty projekty byly spíš na lokálky.
Historie ukazuje, že tomu tak není. Připomínkoval se projekt elektrifikace trati 200 a dokonce proběhly předelektrifikační úpravy. No a je zadrátováno jen do Písku. Prachy za úpravy v prachu a za projekt také. 🙁 Z dávnější historie. V příbramském archivu je uložen kompletní projekt tratě Dobříš-Příbram, dokonce proběhly i pochůzky. A koleje nikde. 🙂
Ta trať Příbram – Dobříš mě zajímá…
Stačí si zajít do archivu je toho celá krabice http://www.soapraha.cz/pribram/
Postavte mi most. Prostě most. Jaký projekt, ten nemí potřeba. Zbytečnost. Prostě postavte most. Jak dlouhý, široký a jak vysoký? To by už byl ten zbytečný projekt, to jsou nemysly. Takže most. Jasné, žejo.
Proč by nebyl potřeba? Už to ale vypadá, že se začíná šetřit viz Kozí dráha. Tak co zas škrtneme. To na co není ještě projekt.
Kdyby tenhle tunel radsi zastavili a finance se pouzili na opravu soucasnych trati.
Kdyby raději přestali stavět dálnice a raději pořádně opravili síť císařských silnic!
Ta sedla!
No bohužel to je z nemalé části pravda. O D3 se plameně mluví ale realita je taková že se nakonec postavil obchvat Olbramovic a už se mluví o obchvatu Miličína. A silnice I/20, I/19 nebo I/38 na tom nejsou líp.
To jde z jiné kapsy, zkuste dát do gůglu capex vs. opex nebo investiční vs. provozní náklady. Podobně jako zrušením všech lokálek nezaručíte přelití ušetřených prostředků na výstavbu VRT do Jihlavy, tak zaříznutí investičních akcí nezlepší běžnou údržbu. Zpravidla jsou peníze buď na obojí nebo ani na jedno.
No vidíte a oni míst opravy stávajících pražských vodovodů a kanalizací postavili sáhodhlouhý přivaděč z vodní nádrže Švihov. Udělali to proto, že stávající pražská vodárna nezvládala zásobovat Prahu pitnou vodou. A její oprava by nezajistila potřebnou kapacitu.
A nebo jinak: Není dost místa pro děti ve školách, vyměníme židle. Přitom by škola potřebovala přistavět o patro nahoru, nebo aspoň půdní vestavbu, kam se vejdou další 2 třídy.
Ad Želivka, dnes se dokončuje oprava Podolské vodárny a natok že Želivky bude omezen. Časy se prostě mění.
To ovšem není dáno ničím jiným, než nižší kapacitou Želivky způsobenou suchem a vyšší spotřebou „pražské vody“, která je zase dána napojováním dalších oblastí Stč. kraje na pražskej vodovod.
Želivka bude do 40 let na suchu
Včera bylo pozdě