2206_CENDIS_sleva_jizdne_Zdopravy_728x90

Správa železnic neuvažuje o pokračování oprav Kozí dráhy, pokutu bude řešit soud

První den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký krajPrvní den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký kraj

Na obnovu trati nebude letos tlačit ani Ústecký kraj, náklady mohou vystoupat až ke 300 milionům korun.

Správa železnic (SŽ) neplánuje, že by pokračovala s obnovou trati Děčín – Oldřichov u Duchcova v úseku z Telnice do Oldřichova. Na dotaz deníku Zdopravy.cz to uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. „V současné době Správa železnic neuvažuje o provedení opravy infrastruktury dráhy v úseku Telnice – Oldřichov u Duchcova,“ uvedla Pistoriusová.

O návrat vlaků do dalšího úseku usiloval Ústecký kraj. Náměstek hejtmana Jiří Řehák ale v březnu připustil, že letos opravu požadovat nebude. „Tlak letos na opravu vyvíjet nebudeme, bude potřeba vyhodnotit i první rok provozu a zájem,“ řekl v březnu Řehák. Vysvětluje to i situací s rozpočtovými příjmy. Zprovoznění vlaků například až do Krupky by ale mohlo výrazně zvýšit potenciál trati z pohledu cestovného ruchu. “Žádat o opravu budeme příští rok,” dodal.

Oblastní ředitel SŽ Martin Kašpar už dříve odhadl náklady na opravu dalšího úseku na 200–300 milionů korun. Druhá polovina trati je v horším technickém stavu. Hned v úseku Telnice – Chlumec jsou dřevěné pražce, které dožily. Kompletní výměna by vyšla na více než 60 milionů korun. „Dalším problémem je, že na této trati je pět přejezdových zabezpečovacích zařízení, které opět dožily. Respektive původní fungovala na principu kolejových obvodů, to znamená, že vyžadovala každodenní provoz, nikoli víkendový,“ řekl Kašpar ČTK. Výměna bude podle něj stát okolo 75 milionů korun. Značně poničené jsou i další části trati. Problémem je podle Kašpara víkendový provoz, kvůli němuž bude trať zatížena pouze na 16 procent. „To je indikátor, že prostředky nejsou investovány příliš efektivně. Z našeho pohledu by mělo smysl opravit trať, kdyby Ústecký kraj (objednavatel dopravy, pozn. ČTK) přehodnotil projekt dopravy a kdyby se sem vrátil každodenní provoz,“ dodal ředitel.

Pokuta za nepřidělení kapacity

Pravidelný provoz na Kozí dráze byl ukončen v roce 2007, vypravování turistických vlaků obcemi a městy a také soukromými společnostmi skončilo v roce 2015. Správa železnic nechala trať zchátrat. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) Správě železnic za nepřidělení kapacity dopravci KPT Rail pro provoz na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova udělil pokutu. „Správa železnic omezila provozování dráhy na trati Děčín – Oldřichov u Duchcova v rozporu se zákonem o dráhách, jelikož zastavení drážní dopravy nemůže být důvodem k nepřidělení kapacity. Za tento skutek uložil Úřad Správě železnic pokutu ve výši 50 000 Kč,“ uvádí se ve zprávě ÚPDI.

„Proti rozhodnutí o pokutě Správa železnic podala opravný prostředek, kterému nebylo vyhověno. Následně jsme v září 2021 napadli rozhodnutí o uložení pokuty žalobou u správního soudu. O žalobě Správy železnic doposud nebylo rozhodnuto,“ dodala Pistoriusová.

Tagy Děčín - Oldřichov u Duchcova Kozí dráha Správa železnic Ústecký kraj
87 komentářů