Správa železnic neuvažuje o pokračování oprav Kozí dráhy, pokutu bude řešit soud
První den po obnovení provozu na Kozí dráze. Foto: Ústecký kraj
Na obnovu trati nebude letos tlačit ani Ústecký kraj, náklady mohou vystoupat až ke 300 milionům korun.
Nevypadá to jako že je SŽ státem ve státě? Nemá to být náhodou organizace státu, která zajišťuje své povinnosti? A pokud ne, tak se za to má zodpovídat – tedy konkrétní pracovníci a vedení. A k názvu – spíš by se měla jmenovat Správa likvidace železnic.
SŽ neuvažuje. Tak to jo. Takže když kraj tam bude chtit objednat dopravu tak SŽ řekne: neuvažujeme a na zákon kašleme 😀
Nebo jednoduše řekne ok, ale je dlouhodobá výluka, takže si jezděte NAD.
Stalo se to, co muselo být jasné každému, normálně myslícímu člověku ! Oprava Kozí dráhy z Telnice do Oldřichova, která by vyšla na stovky miliónů, je nesmysl ! Proto byl i nesmysl dávat desítky miliónů do opravy úseku DC – Telnice ! Fanatici typu soudruha Řeháka si to ale nenechali vysvětlit ! Proč taky, když to neplatili ze svého !
Jo? Takže když tam kraj chce objednat každodenní dopravu, tak se má jít vycpat, protože šotoušci ze sprželu jako vy onanujou nad slovním spojením „lokálka špatný“? Víte, že SŽ se má v investicích do infrastruktury řídit požadavky kraje, a ne obráceně?
Fajn, a kolik by stálo základní zprůjezdnění (Op apod) do Krupky (nebo i jen Bohosudov zastávka), což by třeba na delší dobu i stačilo, taky „stovky“…?
Nikdy jsem neslyšel o tom, že by technické normy pracovaly s pojmem „základní zprůjezdnění“
Ono stačí, že s nimi pracuje realita. Na mnoha tratích není aktuální stav moc odlišný. Prostě existuje i něco mezi „zavřít“ a „komplexně sanovat“.
Tak určitě, v této „šedé zóně“ se pokouším balancovat desítky let… „Základně zprůjezdnit“ lze mnohé – akorát, že je potřeba najít člověka, který se „pod to“ (při vědomí hrozících trestněprávních důsledků) podepíše
Už se stalo, mj. mezi Děčínem a Telnicí.
Kdyby se SŽ o to řádne starala jak má, a prováděla základní údržbu, tak pak nemusí brečet že jí to bude stát desítky milionů.
Je třeba vyhodnotit provoz po sezoně.Jsem velmi zvědav zejména na poměr nákladů k počtu přepravovaných osob.Minulou sobotu jsem jel /na kole/přes Telnici.Vlak odpoledne,dva vozy,šest pasažerů.Je fakt,že byla kosa.
Jsem zmaten – na šotowebu tvrdí, že v sobotu 2. dubna jelo 1500 cestujících …
Aha, a proto se lidé do vlaku nevešli? Rozhodně v sobotu zase až tak špatné počasí nebylo. Asi jste se špatně díval a nebo jste jel tak pozdě, že jste viděl poslední spoj.
V době, kdy ještě nebyla turistická sezóna a na akci bez výraznější mediální propagace byla účast dost slušná.
https://www.youtube.com/watch?v=3wzX-oOr3m0
To video je z MINULÉ soboty?
Schizofrenní situace, když dává stát pokuty sám sobě. Místo toho by stát měl jasně říct, co bude dál, jestli trať na svoje náklady opraví, nebo ne, a pokud ne tak má kraj i dopravci smůlu.
Je to rozhodnutí správného, racionálního hospodáře.Když nejsou peníze na zajištění provozu železničních tratí, které jsou využívány stabilně, proč dávat státní peníze do nevýdělečné činnosti, která spadá do oblasti “ kolotoče, houpačky, zábavní parky“.
To je fakt, od zítra přestáváme platit divadla, kina, televizní pořady mimo zpráv, všechny památky, kroužky pro děti, a tak. A Pak mi řekněte, jestli v takovým světě vydržíte tejden. Kdyby SŽ byla co k čemu, předala by Kozinu jinému provozovateli, který by třeba měl zájem o to plnit své povinnosti. A ten řádný hospodář si trať nejdřív nechal rozkrást, zavalit a rozpadnout se, protože údržba není řádné hospodaření, že.
Však jo ideální by bylo tyto turistické tratě bez jiného provozu převést o kraje, ať si je kraj udržuje, když o ně stojí.
Což by kraje v takovém případě mohly obejít tím, že by tam v pracovních dnech celoročně objednaly např. 2 páry spojů denně a šup ho – už by to nebyla „ryze turistická trať, že“.
Pořád by to pro ně bylo výhodnější než mít ve správě několik železničních tratí, o které už by se nechtěla starat organizace přímo zřízená za tímto účelem.
Tak by to tím obešli, to už je na kraji aby si spočetl, co je pro něj výhodnější.
A kde je napsáno, že musí spravovat všechny tratě, nevidím jediný důvod, proč by se ze státního měla platit údržba tratě pro pár sezónních turistických vláčků, ať si to hradí kraj, když o tu trať tak stojí, a koho pak pověří provozováním už by bylo na nich.
„to už je na kraji aby si spočetl, co je pro něj výhodnější.“ V případě Ústeckého kraje už se stalo – viz trať do Kamenického Šenova, kde doobjednal spoje v pracovní dny od června do září, aby KŽC coby vlastník/správce trati dosáhl na příspěvky od SFDI, a možná že o to méně (i když – i tak je to velmi drahé) platí kraj do rukou KŽC než by platil ve chvíli, pokud by KŽC rozpočítala do ceny dopravního výkonu plnou cenu údržby tratě bez nároku na příspěvek na údržbu od SFDI. „A kde je napsáno, že musí spravovat všechny tratě“… Číst vice »
To ano, ale já mluvím o tom, kde je napsáno, že musí spravovat všechny existující tratě.
Bohužel, díky pár křiklounům, hrajícím na emoce, stále nic jako konzervaci dráhy nemáme, i když je takový mezistupeň značně potřeba.
Ano, stále je to jen pár, je to sotva cca 330 vlaků ročně, žádná velká hitparáda.
Je trošku rozdíl vlak zajišťující nákladní obsluhu a nějaký turistický vláček pro potěchu šotoušů. Tyto věci nelze srovnávat, takže ne, není důvod čistě nákladní tratě převádět na dopravce.
A za druhé, proč právě ČD Cargo? Dopravců existuje spousta.
“ díky pár křiklounům, hrajícím na emoce, stále nic jako konzervaci dráhy nemáme“ Mezi ty „křiklouny“ mimochodem platí objednatel regionální dopravy – Ústecký kraj (totéž patří i k vyjádření „nějaký turistický vláček pro potěchu šotoušů“). Objednatelů také existuje spousta (MD, příslušný kraj, svazek obcí, jednotlivá obce). Stejně jako u nákladních dopravců. A úplně stejně i vůči nákladním dopravcům může Dobrá správa říct, že pro např. 2 páry nákladních vlaků týdně (což dohromady znamená cca 210 samostatných vlaků ročně, tedy méně než na Kozině) se jí nevyplatí trať udržovat a že ať si ji dopravce pronajme. Mimochodem, na jednu stranu píšete… Číst vice »
To vím, s panem Komínkem jsem měl na téma konzervace dráhy docela zajímavou debatu. Právě proto říkám křiklouni, protože všichni hráli na emoce.
Ano, jenže v tomto případě je pouze jeden objednavatel.
Jenže něco jiného je nákladní doprava a něco jiného tyto turistické linky.
Ale štymuje, konzervace by byla dalším krokem, pokud by se jiný provozovatel neobjevil.
Pardon, to přirovnání v předchozím příspěvku jsem napsal nepřesně. Nejbližší analogií vůči objednateli v osobní dopravě je role přepravce (tzn. společnosti, která přepravu objednala) v nákladní dopravě, nikoliv role dopravce (tzn. společnosti, která přepravu uskutečňuje). Objednatelů na tratích typu Koziny se nabízí vícero, např. letně-víkendové vlaky do Jemnice byly v letech 2011 + 2014 – 2017 objednávány Městem Jemnice, přičemž ani to Dobré správě nebránilo v tom, aby tu trať chtěla v roce 2017 prodat (navzdory souběžně existující, byť nepravidelné, nákladní dopravě ČD Cargo). Pokus Dobré správy tu trať prodat byl stažen ve chvíli, kdy tam (jiný subjekt veřejné správy)… Číst vice »
Až SŽ dá sebou zničenou trať do pořádku, může tam být opět i nákladní doprava. A co tam vozit je. Jen nesmí jezdit kamiony zadarmo, pak i ta železnice bude cenově přijatelná.
Není otázkou jen co, ale jestli je stále zájem to vozit po kolejích.
Ten zájem vyplývá z cen, které musí být nastaveny v souladu s náklady toho dopravního systému. A silniční doprava se platí hlavně ze státního rozpočtu, takže pak se to jezdí a diskutuje o nezájmu o železnici..
Železnice není modelářské hobby, ale systém celostátní dopravy s minimálními dopady do krajiny, prostředí, životního prostředí apod. ,proto i v regionální úrovni má své opodstatnění a je načase, aby po více jak sto letech se konečně zmodernizovala a upravila na současné poměry. Ty stovky miliard do silniční dopravy nelze nadále udržovat, navíc s fatálními dopady do prostředí, klimatu a zdraví lidí
Jo jenže systém se vyvíjí, a mění, a z některých tratí se to hobby klidně může stát.
No, tak ať se založí provozovatel regionální sítě nezávislý na sž a sž mu tratě předá, jenže toho se vy všichni lokálkobijci nejvíc bojíte. Na kozině je turistický provoz proto, protože infrastruktura neumožňuje nic víc. Kdyby umožňovala, bude tam i provoz každodenní.
Nebo to, ať založí vlastní organizaci a získají licenci k provozování dráhy, to mi je jedno, ať se předvedou, že to jde lépe
Já rozhodně nejsem zrovna lokálkobijec, raději bych všude viděl vlak, ale zas nemám růžové brýle, a zrovna poloha velké části zastávek na této trati (vyjma Telnice, apod…) mi tak nějak říká, že bus to asi zvládne lépe
Však právě proto Ústecký kraj nepočítá s obnovením celotýdenní/celoroční objednávky vlaků na Kozině.
A proto jim máme ze státního udržovat tuto sezónní hračku?
To, že jde o „hračku“, uvádíte vy sám.
Mimochodem, tratě do Vejprt či Osek – Moldava vnímáte taky jako „hračky“, nebo vnímáte (popř. jaký?) rozdíl?
Pokud se jedná jen o sezónní provoz turistických vláčků, tak je to to samé. Ale trať není Osek – Moldava, ale Most – Moldava, a v úseku Most – Osek město existuje pravidelná doprava, a tak je blbost vyčleňovat jen určitý úsek trati a ten prodávat.
Hm, takže pokud by např. Ústecký kraj uvážil objednat celotýdenní/celoroční osobní dopravu v úseku Děčín – Libouchec (tedy v úseku, který má převažující spádovost vůči jednomu městu a i v dobách pravidelné osobní dopravy na Kozině v něm jezdilo více spojů než ve zbylé části), tak by najednou padl – dle vaší teze – důvod k prodeji tratě Libouchec – Oldřichov u Duchcova? A pak už by Ústecký kraj měl „větší právo“ v takovém úseku objednat turistické spoje? P. S. Celkově k tomuto tématu – já celkem i dovedu pochopit argumentaci, že např. Kozí dráha z nemalé části míjí 2… Číst vice »
Defakto ano, je blbost dělit trať a prodávat po částech.
Mě konkrétně u tohoto případu vadilo, že všichni brečeli, oni porušují zákon, oni nám to nechtějí zprovoznit, ale už nikdo nepřišel s návrhem, ať jim tu trať předají (klidně za korunu), že si ji zprovozní sami, když s tím má SŽ problém.
“ oni porušují zákon, oni nám to nechtějí zprovoznit, ale už nikdo nepřišel s návrhem, ať jim tu trať předají“
A proč by měli?
Za tímto účelem je zřízena (jak název napovídá) Správa železnic, tak ať se stará.
Nakonec to zvládla i u „hračkové“ tratě na Moldavu (i když i tam to trvalo 1 rok a 7,5 měsíce).
Třeba proto, že o tu trať tak stojí?
Nebo že by o ní zas tak nestáli?
Jenom brečeli do médií, jak je SŽ zlá, místo tedy aktivních kroků pro zavedení provozu.
Taková organizace by měla být, ale od SŽ by se pak musely převést odpovídající prostředky na tyto tratě.
Od SFDI by ale finance dostali jen v případě nějakého pravidelného provozu, jinak není co převádět. Nebo nevím, jaké jiné finance myslíte.
Ale jistě – stejně jako KŽC dostává peníze od SFDI na trať do Kamenického Šenova, protože tam (po 4 měsíce v roce) jezdí „pravidelně“ 7 dní v týdnu.
A JHMD jezdí do Nové Bystřice už nějaký ten rok celotýdenně celoročně. Co na tom, že to mimo sezónu (a zejména v pracovní dny mimo sezónu) nedává moc smysl – ale musí být naplněn limit ročního počtu spojů, který by „sezónní turistická hračka“ nedostala, zato po tomto doobjednání to je „celoroční trať pro dopravní obslužnost“ a peníze od SFDI dostane.
Chtějí příspěvek, musí splnit podmínku, co je na tom zvláštního?
Nejde o turistickou trať, ale o normální železniční trať, která má sloužit osobní i nákladní dopravě a nemá se rušit jen proto, že zde silniční lobby a kamiony mají své zastánce a jezdí ve své podstatě „zadarmo“. To se to pak podniká a ty státe – občane plať! Navíc trať byla (dovolil bych si tvrdit že záměrně) zdevastována, aby se pak mohlo operovat právě tím, že oprava je drahá a že tam nikdo jezdit nebude. Nakonec není to jen zde.
Existuje mnoho divadel (televizních stanic), které stát NEVLASTNÍ. Přispívá (částečně) na jejich provoz – zbytek si musí vydělat/sehnat od sponzorů… Fungující divadlo vzniklo třeba i přestavbou zanedbaného kina – toto zanedbání se přirozeně promítlo do kupní ceny.
Pokud by SŽ dělala i před lety svoji práci se stejným zápalem, jako se tomu usilovně brání, zdůvodňuje a odvolává, tak by tento článek nikdo neměl důvod napsat. V kontrastu s tím je obnova trati na Moravě poničené tornádem loni.
a rozdil mezi mezinarodnim koridorem a zapomenutou uhelnou trati odnikud donikam jste zaregistroval?
Pochybuji…
„Na Moravě“, tedy mezi Břeclaví a Hodonínem, byl tento významný hlavní koridor v omezeném provozu po 5,5 měsíce, což taky není úplně málo, s ohledem na její význam.
Práce na obnově nejponičenějšího úseku Lužice – M. N. Ves probíhaly až po několika měsících od tornáda.
Jj, jezdím po té trati několikrát do měsíce. To soustředění techniky i živé síly ukazuje, že SŽ vlastně někdy umí. Na druhou stranu by geometrická poloha koleje mohla být lepší už před tím tornádem.
Jestli ta přejezdová zab. zař. mezi Telnicí a Krupkou jsou rozkradená, tak finanční rozdíl mezi jejich opětovným zprovozněním (je-li vůbec možné) a instalací nového PZZ (s jinou technologií než kolejovými obvody) je nižší než sama cena za instalaci nového PZZ.
Zajímalo by mě taky, jak bylo vypočítáno těch 16 % využití kapacity v situaci, kdy se tam jezdí jen o víkendech od jara do podzimu.
Nebo je neobnovovat vůbec, těch pár šukafonů zvládnou obyčejné kříže možná se stopkou. Stačí se podívat, jak dlouho to vydrželo ve Zlíně.
To by znamenalo projednat změnu zabezpečení přejezdu. Neslyšel jsem, že by někdy Drážní úřad souhlasil se snížením úrovně zabezpečení.
Např. v Lovosicích na trati směr Chotiměř k tomu došlo. Tzn. případy by se najít daly.
I když je samozřejmě otázka, jestli mezitím nezměnil svůj postoj či jestli by nechtěl měřit různým metrem (jak už činí Dobrá správa např. ve srovnání s vejprtskou tratí, kterou udržovat zvládá navzdory tomu, že na ní je dokonce ještě slabší provoz – co do počtu provozních dní i co do ročního počtu vlakových spojů – než na Kozí dráze).
Však by stačilo to mít jen dočasně, třeba na 10 let a postupně ro každý rok doplňovat, pokud by se zjistilo, že je to opravdu nutné nebo řadu přejezdů i zrušit a nechat je třeba jen pro chodce a cyklisty.
To je jednoduché, vyloučíte všechny koleje ve všech dopravnách, aby cargo náhodou nemohlo něco vozit a odstavovat, i když zájem byl, objíždění necháte jen v Telnici, aby se náhodou nedalo provozovat nic víc, než ty turistické víkendové vlaky, a pak řeknete, že je kapacita využitá jen na 16% a dál by se opravovat nemělo.
Cargo mělo zájem, ale nepožádalo si o kapacitu?
Pokud by šlo jen o ty přejezdy, pak není problém je mít jen na stopku a nižší rychlost vlaku, jako v mnoha jiných případech. A možná že pak oprava tratě vyjde třeba jen na 50 milionů? Kdo chce, dokáže, kdo nechce, lže a hledá výmluvy.
No takže to vypadá, že „dojdou síly“ těsně před dosažením hlavního zdroje poptávky… bezva. :-/
Ústecký kraj nakonec „netlačil“ ani počátkem roku 2016 na zprovoznění (v tu chvíli teprve pár měsíců vyloučeného z provozu) úseku Děčín – Telnice. Čímž pádem bylo formálně „vše v pořádku“, protože vlastně on nakonec nic neobjednal, takže Dobrá správa nemusela žádnému dopravci přidělovat kapacitu. Jeden z představitelů kraje (p. Komínek?) tehdy v jednom rozhovoru říkal, že pokud by tam vlaky objednali, ale SŽDC by tu trať přesto neopravila, pak by tam museli platit náhradní autobusovou dopravu (organizovanou železničním dopravcem, který by tam jinak jezdil). A podobné „gentlemanství“, zdá se, bude nyní platit pro úsek z Telnice dál směrem do Krupky.… Číst vice »
Vrána vráně oči nevyklove.
Tlačit mohou, ale to je asi tak všechno, peněz bude méně a v seznamu je více důležitějších projektů, jak nejaká lokálka s pár turistickými vlaky.
Ona kdyby se opravila celá, tak by to nemusela být jen „nějaká lokálka s pár turistickými vlaky“.
ale bylo by to co? povidejte a prehanejte!
No hlavně by to bylo příměsto Děčína, kde by se v pohodě uživil 30min takt ve špičce, studií na to bylo dost, ale to by trať musela být ve stavu, který umožňuje takový provozní koncept a rychlosti odpovídající směrovým poměrům.
Takže chápu správně, že ZDO zajišťovaná autobusy tam je nedostatečná a vlaky by to zvládli lépe, pro těch pár zastávek, zbytek neleží zrovna uprostřed obcí, některé ani na jejich kraji.
Tak současné vedení kraje na to má tenhle názor. Revitalizovaná kozina by byla hlavně oproti busům výrazně rychlejší a autobusová doprava by k ní mohla jezdit tangenciálně. Už jsem to viděl i nakreslený na papíře, ale přesně si to fakt nepamatuju.
Nemusela, teoreticky by se mohl vrátit každodenní provoz, ale významově to je na seznamu níž, jak jiné stavby, takže stejně na celkovou rekonstrukci teď nebudou peníze. Nebo snad je současný stav VHD absolutně nevyhovující a rekonstrukcí tratě a zavedením celoročního každodenního provozu by se rapidně zlepšil, tak aby se z toho měla stát prioritní stavba? Spojení by bylo rychlejší jak busem a zastávky dostupnější, jak ty autobusové?
Nevyhovující je stav celostátní dopravy, která je založena na preferenci silniční dopravy, což je špatně. Ve světě to často už pochopili, ale zde to nejde, protože stále vítězí něčí zájmy a kšefty, soukromé neodborné názory. Ale to věčně trvat nebude. Ty částky do silniční dopravy nepůjde ufinancovat a pak dojde i na tu železnici. Proto se také nesmí likvidovat současná železniční síť, ale je potřeba ji upravit, rekonstruovat, rozšířit. A je zcela jedno, zda se to někomu nelíbí. Fakta jsou prostě fakta a kdo je chce znát, důvody si najde.
Zato trať s 2/3 zastávek mimo obec, či na úplném kraji obce, to je to pravé ořechové, že?
Jistě nějaká Kozí dráha, bez té se nám celá síť sesype, na ní stojí celá železniční síť.
U soudu má SŽ podle mne šanci uspět, protože nesjízdnost samozřejmě důvod k nepřidělení kapacity je. Jak může SŽ přidělit kapacitu na dráze, na kterou nelze vypravit vlak? Úřad by musel dát SŽ pokutu za to, že nezajistila sjízdnost dle zákona. Je otázka, zda za toto může Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře pokutu uložit. Domnívám se, že nikoliv. Otázka také je, zda vůbec někdo za toto pokutu uložit může. Vůbec bych se nedivil, kdyby to možné nebylo.
A čí je to problém že ta trať je nesjízdná? Kdo jí do toho stavu dostal?
Pak ale musí nastoupit tvrdší trest a vyšetřování, kdo zavinil škody v desítkách milionů na trati (nebo stamilionech – dle SŽ?), která byla využívaná, sjízdná a částečně i rekonstruovaná. Docela bych se k tomu klonil než ke směšné pokutě jen za nepřidělení kapacity. Tu bych jim i na základě toho odpustil.
ceterum autem censeo Svobodam esse delendam…
Esse delendam, si Svoboda femina est. Esse autem delendum, si vir est.
má latina je děravá, děkuji za opravu 🙂
Svoboda vir est.
Tak nemachrujte, když to pořádně neumíte.
Už se těším, až uvíznu ve svým bytě, ale hasiči mě v tom nechaj, protože by to stálo až moc mě vyproštit. Ale naštěstí pak příde hodná sousedka, která hasiče donutí nějakými dobrůtkami od ní! – Kozí dráha, politicky vizualizováno
No jo, ono totiž v případě Kozí dráhy jde o život. Šotouši by nepřežili, kdyby se ta trať neopravila.
Nu, přeneseně o život jde – danému místu. Může, pravda, i živořit, případně trpět (byť třeba jen o víkendech) plnými silnicemi a parkovišti – a tam už může jít o život i doslova.
Líbí se mi, jak se lidem, kteří akorát žádají, aby se dodržovaly zákony, stali „šotouši“. Mě teda osobně fakt focení vláčků nezajímá, dělám si svůj obor, do kterého spržel neustále hází klacky vlastní neschopností udržovat cokoliv co není koridor ve stavu odpovídajícímu 21. stol, přitom občas ukáže, že to umí a že by to vlastně šlo, viz Rumburk – Šluknov, Radonice nad Ohří – Libochovice, nebo teď Úštěk.
No, že by udržovali řádně koridory? Občas mám dojem, že to tak vůbec není a i o dalších třeba hlavních tratích to platí ještě více.
Tady jde o státní majetek, který někdo zničil a nic se nestalo – tedy o majetek nás všech, protože všichni jsme zdrojem příjmů tohoto státu.
Kozí dráha fakt nesouvisí se sousedkou, byť se to možná nabízí.
Mno pokud těm hasičům někdo nařídí železniční povinnost…