Správa železnic neuspěla s výmluvami o Kozí dráze. Opomíjí vlastní povinnosti, konstatoval úřad
Správa železnic si na příští rok naplánovala celoroční výluku.
Správa železnic musí hledat nové výmluvy, proč bude i příští rok část železniční trati mezi Oldřichovem u Duchcova (nyní stanice Jeníkov-Oldřichov) a Děčínem přezdívaná jako Kozí dráha mimo provoz. Pro úsek z Oldřichova do Telnice se správce infrastruktury pokusil prosadit do tzv. Prohlášení o dráze na rok 2024 výluku. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (ÚPDI) ale takovou konstrukci zamítl, stejně jako rozklad Správy železnic.
Vyplývá to z rozhodnutí na úřední desce ÚPDI. Jde o úsek, který je několik let mimo provoz a z velké části naprosto nesjízdný. Ústecký kraj na něm deklaroval zájem jezdit a na příští rok zde objednal kapacitu. V úseku z Děčína do Telnice se jezdí. Správa železnic našla způsob, jak požadavek obejít: naplánovala si celoroční výluku „pro provedení opravných prací z důvodu zjištěných krádeží svrškového materiálu a součástí mostních objektů“.
ÚPDI v rozkladu odmítl, že by se jednalo o standardní výlukovou činnost sloužící k údržbě nebo opravě dráhy. „Provoz lze pouze na dráze, která je provozuschopná. Dráha v předmětném místě provozuschopná není, neboť zde dle vyjádření samotného rozkladce v některých místech chybí koleje,“ uvádí ÚPDI. „Správa železnic opomíjí vlastní povinnosti, které pokud by byly dodrženy, nemohly by vést k současnému stavu dotčené dráhy,“ dodal úřad.
Správa železnic sice od státu čerpala v posledních třinácti letech zastaveného provozu peníze na údržbu této trati, peníze však končily jinde. Vyjádření Správy železnic zjišťujeme.
Bez žádosti o omezení provozuschopnosti
I přes verdikt úřadu není pravděpodobné, že by vlaky na tento úsek v příštím grafikonu vyjely, trať je ve velkém rozkladu. „Pozornosti nemůže uniknout ani skutečnost, že ačkoliv stav předmětného úseku trati Telnice – Oldřichov u Duchcova je posledních cca 15 let, co se provozuschopnosti týká neměnný, žádost o omezení provozování dráhy nebyla od neúspěšného pokusu v r. 2017 Úřadu předložena,“ podotkl ÚPDI. Úřad pokutoval už dříve Správu železnic 50 tisíci korunami.
Správa železnic prohrála u soudu spor o pokutu za neprůjezdnou Kozí dráhu
Ústecký kraj v září znovu potvrdil zájem provozovat dopravu v závazku veřejné služby po celé délce trati. Obrátil se proto na Správu železnic, aby zajistila provozuschopnost trati. Ta to dlouhodobě odmítá.